Mitä muka teemme väärin?

  • Viestiketjun aloittaja laiska äiti :(
  • Ensimmäinen viesti
äippä
Nykyään kaikki hyväksytään kun vedotaan väsymykseen. On oikeaa väsymystä ja sitten laiskuutta ja välinpitämättömyyttä. Niihin kun saisi oikeat nimet kohdilleen niin moni asia olisi toisin. Se kun on ihan normia, että vauvat itkevät ja äidit väsyvät. Se on sitten eri asia, jos mistään ei saa TARVITTAESSA apua. Mitään holhousmentaliteettia en kyllä ymmärrä, että kaiken pitäisi olla niin kuin ennen lapsia. Ura, paljon rahaa ja unta. Jokainen valitsee itse, ja sitten vain eletään niiden valintojen kanssa. Se on elämää ja elämä opettaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)
LAPSESI ON TOTTUNUT OLEMAAN MONEN IHMISEN HOIDETTAVANA VAIN JA AINOASTAAN SIKSI, ETTÄ SITÄ ON EDELLYTETTY HÄNELTÄ PIENESTÄ ASTI. :kieh: Kylähullu EI ymmärrä perheitä, joissa äiti on vauvan kanssa kotona, mutta isompi kuljetetaan päivähoitoon eikä näinollen saa "kuulua" perheen arkeen lainkaan.
 
heh
Kiinnitin huomiota,että sinulla vauva ja heräät vain 2-3 x yössä. Huh huh!!! Minä heräilin kaksi vuotta varmaan 4 x yössä eli parin tunnin välein. Siihen vaan kummasti tottui:).
 
Tipu Topakka
Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)
LAPSESI ON TOTTUNUT OLEMAAN MONEN IHMISEN HOIDETTAVANA VAIN JA AINOASTAAN SIKSI, ETTÄ SITÄ ON EDELLYTETTY HÄNELTÄ PIENESTÄ ASTI. :kieh: Kylähullu EI ymmärrä perheitä, joissa äiti on vauvan kanssa kotona, mutta isompi kuljetetaan päivähoitoon eikä näinollen saa "kuulua" perheen arkeen lainkaan.
PEESI!
 
juups
mua ihmetyttää tuo tarha klo:09-16 vaikka olet kotona.

meilläpäin ei tuollaiseen suostuttaisi kun toinen vanhempi on kotona.

tarhoissa on paljon työssäkäyvien lapsia vähän tätejä,joten tarhasta tulleet kommentit viälä kun koko suku auttamassa3v kanssa kaikilla ei ole.


 
Täällä mitään arvostella. Vaan eipä tartte ihmetellä mihin maailma menee, kun kolmevuotiasta kuskataan päiviksi pois kotoa sillä aikaa kun äiti siellä tutustuu perheen uuteen tulokkaaseen. Esikoinen saa sellaisen Vahvan Yhteenkuuluvuuden Tunteen ynnä muuta tämmöstä, vai? |O
 
äpyli
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Puutun tuohon hoito juttuun sen verran, että 9-16 on aika pitkä aika virikehoidossa. Voisitko miettiä esim. 8-12 hoitoa tai 9-12 ? Voisiko hoito olla esim. 3 päivänä viikossa? Minusta tuo on aika paljon virikehoitoa ja vielä viikonloppuhoidot päälle (vaikka onkin mummo ) En minä kyllä ihmettele, että puuttuvat.

Tämä järjestely siksi, koska mieheni vie ja hakee lapsen, hänellä on auto käytössään ja matkaa pk:iin on useampi kilometri.
Ja ennen vauvan syntymää mies toi ja vei lapsen hoitoon, mutta nyt kuitenkin pystyykin viemään lyhyemmäksi aikaa?!

En mä ymmärrä miten sinä ajattelet. Älä nyt sitten ainakaan enempää lapsia hanki, jos et heitä itse jaksa hoitaa.

 
HÄ?
En ymmärrä minäkään, en! Vaikka tämä järjestelysi kuinka sinusta ap nyt näyttääkin käyvän esikoisellesi mainiosti, varmasti joskus tulee vielä aika, jolloin hän alkaa jollain tapaa reagoida siihen ettei saanut viettää normaali arkea koko perheen kera kotona kuin harvakseltaan. Kyllä tuon ikäinen lapsi vaistoaa, kuinka häntä viedään paikasta toiseen hoitoon, poissa äidin silmistä, kun äiti ei "jaksa" lasta. Ei se lapsi siitä miksikään mene, jos se näkee sinut väsyneenä kotiäitinä. (onko joku nähnyt superpirteää äitiosuorittajaa?!?!) Kohta olette siinä tilanteessa, että lapsenne ei ole kotona teidän vanhempien seurassa, vaikka kuinka sitä haluaisitte. Onhan hän aikaisemminkin ollut jonkinmoinen "rasite", jolta äidin piti saada joka arkipäivä "lomaa" ja siihen ne mummokyläilyt päälle. Ja vaikka lapsi kinuaisikin sinne mummolaan yökylään, niin varmasti kuitenkin enemmän nauttii, jos kuulee kerrankin vanhempiensa sanovan, että "Santtu-Kristiina" ei nyt lähde minnekään, vaan jää kotiin muun perheen kanssa. Ei se tavallinen kotiarki ole millään muotoa tylsää tuon ikäiselle. Muutaman kerran viikkoon kun kävisitte yhdessä kerhoissa tai vastaavissa, niin se olisi siinä. Virkistyy se äitikin samalla.

Tätä mieltä minä.
 
Siis mun mielestä kun tuo neljätuntia jo eskarilaisellekki on paljon...
Niin mietin että noin pitkä aika sitte vielä....

Ihan liian pitkä aika on. Ja kyllä ois pidettävä siitä kiinni,että lapsi menis sitte vaikka kerran KUUSSA jollekki "hoitoon" eikä joka viikko, jos niinku tahtoo pitää lapsella tommosta mahdollisuutta.

Pakko sanoa,että mä en käsitä tämmöstä nyt.
Ite sitä on kuitenkin tottunu siihen että välillä valvotaan melkeen koko yö ja silti kaikki hommat pitää seuraavana päivänä hoitaa, vai onko siihen vaan tässä aikaa myöten tottunu,että niin on tehtävä. Mulla kun ei oo kukaan lapsista koskaan ollu missään hoidossa, vanhin on sentään jo tokaluokkalainen...

:|
 
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja samaa:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
ei ole totta eihän?

Tuskin on. Tai sitten mua pelottaa.
Vai että oikein pelottaa :headwall:
On taas täydelliset täällä arvostelemassa - eivät taida ihmiset koskaan oppia antamaan tilaa niille jotka eivät tee asioita täsmälleen niin kuin itse tekevät.

Sanonta sanoo, kuka synnitön on, heittäköön ensimmäisen kiven. Kuinka moni teistä pystyy siihen? Rehellisesti?
Miten mikään vitun synti tähänkin asiaan liittyy?Vietätkö sinä aikaa oman lapsesi kanssa?Vie se hoitoon koko päiväksi,syötä iltapa ja pistä nukkumaan.Siinon sitä perkeleen laatuaikaa!Onko tässä tilanteessa sun mielestä jotain positiivista??!
 
Puuttumatta alkuperäiseen kysymykseen haluan vähän sohia tätäkin asiaa ja todeta, että aika monessa maassa koko kylä tosiaan kasvattaa ja lapsista tulee ihan terveitä. Esimerkiksi itänaapurissamme on tapana, että eläkkeellä olevat mummot hoitavat lapset kun äidit käyvät töissä. Tässä kun joku valitteli lasten "hoitoon tyrkkäämisestä" ja yleisesti siitä ajatuksesta, että vanhemmat ovat parhaita hoitajia lapselle.

Ei sillä, kyllä minäkin mielelläni lapseni hoitaisin itse, mutta ne vaan ymmärrä sit'ä ajatusta, että "mummot ovat lapset kertaalleen hoitaneet ja päässeet siitäkin pois". Ihan kuin lapset ois joku taakka?! Sori jos nyt vähän karkaa raiteilta tää juttu, mutta kyllä mun mielestä koko suku saa ja pitääkin osallistua lapsen hoitoon, vanhempien tietysti oltaessa pääkasvattajia ja -päättäjiä.'

No okei, ehkä mie voisin vähän puuttua siihen alkuperäiseenkin. :D Tuossa tilanteessa mä äänestäisin sen vaihtoehdon puolesta, että lapsi olisi hoidossa vaikka 3 päivää viidestä nykyisestä tarhapäivästä. Nykyinen systeemi kyllä tuntuu olevan aika raskas lapselle..
 
zzz
virikehoito tuskin tarkoittaa 8h/pvässä 5pvää/vko, että kyllä se teidän lapsen hoito on nyt jotain muuta kun virikkeiden hakemista.
ja liikaa lapsi on muilla hoidossa, onhan se ihanaa jos isovanhemmat jaksaa lapsen kanssa olla ja touhuta, mutta ei äidin kuulu antaa lasta vkonlopuiksi kun mummu niin haluaa, vai onko tämä mummu lapselle jo se toinen äiti, kun oma äiti ei jaksa hätä hoitaa vaan lähettää päiviksi aina pois?
 
Se, että koko suku tai koko piha kasvattaa lasta, ei tarkoita tämänkaltaista aikataulutusta! Meillä "koko naapurusto kasvattaa", eli kaikilla aikuisilla on oikeus ja velvollisuus puuttua kaikkien lasten leikkeihin ja tekemisiin, ja kaikilla lapsilla on myös velvollisuus kunnioittaa ja totella kaikkia pihamme aikuisia. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä edellä kerrotun kanssa, jossa 3-vuotiasta (muka?) viedään joka päivä KOKO PÄIVÄKSI hoitoon, sen lisäksi mummo "hoitaa" vielä kaiket lauantait. Tuon ikäinen lapsi ei kaipaa mitään muuta kuin omaa perhettään ympärilleen ja kotona toistuvia rutiineja, rauhaa.
 
työtön äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Tymmä:
Pakko olla provo, ei kukaan äiti voi ajatella noin. Hitto mä tekisin kaikkeni et saisin pitää lapsni kotona kanssani mut pakko on hoitoon viedä.
Mä en nyt ihan ymmärrä logiikkaa, joka vallitsee tässä ketjussa (ei pelkästään tymmällä). Mitä eroa sille pienen lapsen kannalta on, onko äiti kotona vai töissä??? 9-16 hoitoaika on yhtä pitkä joka tapauksesssa.

Minä oon kanssa kamala äiti. Lapsi on 3-vuotiaasta asti ollut hoidossa, nykyään 8-15 ja äiti suurimman osan ajasta kotona työttömänä. Ei siis ole vauvaa hoidettavana, ei mitään. Töitä otan vastaan aina heti kun löytyy. Niitä vain löytyy harvoin.

Ainut mikä tossa vähän voi tulla ni mustis isommalle, kun uusi vauva saakin äidin huomion lähes totaalisesti.
 
Tymmä
Kannattais ap:n ajatella nyt myös lasta, mitä jos hän onkin väsynyt, hoitopäivät kun ovat pienelle työtä? Mitä jos opettelisit oikeasti tutustumaan lapseesi ja siihen mitä hän tuntee.

 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tymmä:
Pakko olla provo, ei kukaan äiti voi ajatella noin. Hitto mä tekisin kaikkeni et saisin pitää lapsni kotona kanssani mut pakko on hoitoon viedä.
Mä en nyt ihan ymmärrä logiikkaa, joka vallitsee tässä ketjussa (ei pelkästään tymmällä). Mitä eroa sille pienen lapsen kannalta on, onko äiti kotona vai töissä??? 9-16 hoitoaika on yhtä pitkä joka tapauksesssa.

Minä oon kanssa kamala äiti. Lapsi on 3-vuotiaasta asti ollut hoidossa, nykyään 8-15 ja äiti suurimman osan ajasta kotona työttömänä. Ei siis ole vauvaa hoidettavana, ei mitään. Töitä otan vastaan aina heti kun löytyy. Niitä vain löytyy harvoin.

Ainut mikä tossa vähän voi tulla ni mustis isommalle, kun uusi vauva saakin äidin huomion lähes totaalisesti.
"Ainut mikä tossa vähän voi tulla..." Jep jep. Jokainen lapsi kokee tilanteen eri tavalla. Aiwan Taatusti tilanne aiheuttaa tälle isommalle lapselle epätietoisuutta ja epävarmuutta, koska ei pysty ymmärtämään kaikkia tilanteeseen liittyviä asioita, saattaa pienen mielensä kanssa ihmetellä, miksi häntä kuskataan edestakaisin eikä saa olla kotona, mitä vanhemmaksi kasvaa, sitä enemmän kehittyy tajunta ja sitä enemmän lapsi saattaa löytää "syitä" itsestään. Eli tämmönen "Ainut mikä tosta voi tulla" -asia kääntyykin niin, että lapsi huomaa teininä tunteneensa itsensä aina jotenkin vähempiarvoiseksi, ei-kyllin-hyväksi.

Noin niinkuin esimerkiksi.
 
Tymmä
Alkuperäinen kirjoittaja työtön äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tymmä:
Pakko olla provo, ei kukaan äiti voi ajatella noin. Hitto mä tekisin kaikkeni et saisin pitää lapsni kotona kanssani mut pakko on hoitoon viedä.
Mä en nyt ihan ymmärrä logiikkaa, joka vallitsee tässä ketjussa (ei pelkästään tymmällä). Mitä eroa sille pienen lapsen kannalta on, onko äiti kotona vai töissä??? 9-16 hoitoaika on yhtä pitkä joka tapauksesssa.

Minä oon kanssa kamala äiti. Lapsi on 3-vuotiaasta asti ollut hoidossa, nykyään 8-15 ja äiti suurimman osan ajasta kotona työttömänä. Ei siis ole vauvaa hoidettavana, ei mitään. Töitä otan vastaan aina heti kun löytyy. Niitä vain löytyy harvoin.

Ainut mikä tossa vähän voi tulla ni mustis isommalle, kun uusi vauva saakin äidin huomion lähes totaalisesti.
En mäkään nyt ymmärrä sun logiikkaa. Ilmeisesti joku läheisyys ja side puuttuu sun ja sun lapsesi väliltä jos et ymmärrä mikä ero asioissa on. Se että haluaako äiti pienen lapsen kanssa jakaa päivät, nauttiiko hänen seurastaan ja yhdessä lapsen kanssa kasvaa ja ottaa vastaan maailmaa.

Tottakai se side näkyy myös sen hoitopäivän jälkeen, jos ymmärrät? Kertoohan se lapsen ja vanhemman välisestä suhteesta jos vapaaehtoisesti ollaan lapsesta erossa päivät pitkät kuin että pakosta ja lasta ikävöiden. ÄLä nyt sano, ettet muka ymmärrä tätä...

Toiseksi 3vee ei ole mikään aivoton, varmasti ymmärtää tilanteen eikä ole vain pikkuisen mustis... Mitähän tää kaikki tekee hänen itsetunnolleen ja omanarvonkuvalleen, äiti kotona vauvan kanssa ja hän hoidossa?
Helppoa: 1+1=2.

 

Yhteistyössä