Mitä muka teemme väärin?

  • Viestiketjun aloittaja laiska äiti :(
  • Ensimmäinen viesti
yksi mielipide
Minä olen vauvan ja 3,5 vuotiaan kanssa kotona ja tiedän, että väsyttävää se on, mutta silti pidän kummallisena noin pitkiä hoitoaikoja. Juujuu vauva herättää monta kertaa yössä täälläkin ja hermot välillä menee isomman kanssa, mutta tämä on sitä perhe-elämää, jossa lienee "virikkeitä" ihan tarpeeksi.

Ajattele asiaa lapsesi kannalta, ei esim. mummon, joka "haluaa" hoitaa.
 
Jos lapsi on mummolassa yötäkin ja on noin pitkiä päiviä tarhassa ja hänen pitäisi riittäväsi nukkuakin vuorokauden aikana, niin montako tuntia sä oot lapsen kanssa päivisin, kun hän on valveilla? Onko se sun mielestä riittävästi ja oikein?
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Puutun tuohon hoito juttuun sen verran, että 9-16 on aika pitkä aika virikehoidossa. Voisitko miettiä esim. 8-12 hoitoa tai 9-12 ? Voisiko hoito olla esim. 3 päivänä viikossa? Minusta tuo on aika paljon virikehoitoa ja vielä viikonloppuhoidot päälle (vaikka onkin mummo ) En minä kyllä ihmettele, että puuttuvat.

Tämä järjestely siksi, koska mieheni vie ja hakee lapsen, hänellä on auto käytössään ja matkaa pk:iin on useampi kilometri. Olen kyllä harkinnut, että vähentäisin hoitopäiviä niin, että olis ma-ke ja to-pe olisi kotona. Kun kerran mummo edelleen haluaa lapseni luoksensa yleensä lauantaisin ja yöksi.

Ja lapsi ei ole mielestäni oireillut mitenkään ei ainakaan kotona. Eikä pk:ssakaan suurempia ongelmia ole. Kaverisuhteissa tyttö vaan tahtoo olla vähän omatahtoinen... Mutta taitaa kuulua ikäänkin.

Kirjoitin tästä aiemminkin ja sain paljon onneksi myös myönteistä palautetta. Arvasin, että osa paheksuu varmasti ratkaisujamme, mutta me ollaan meidän perhe ja tehdään omalla tavalla. Onko siis sitä oikeaa tapaa olemassakaan... Me kun kaikki olemme erilaisia myös vanhempina.
Mutta lapsi ehtii olla kanssanne vaan muutaman tunnin illassa ja sunnuntain. Riittääkö se teille ja riittääkö se lapsella? Milloin lapsi ehtii tutustua uuteen perheenjäseneen eli vauvaan? Kyllä minä pitäisin ainakin 2-3 päivää viikossa lasta kotona ja mummo voisi tulla vaikka teille lasta hoitamaan jos haluaa viettää aikaa lastenlastensa kanssa.
 
voi surku
Eli muut ihmiset näkevät lastasi enemmän kuin sinä itse?

Mitä normaalia siinä on?
Väsymys on ok, mutta että lapsi ei ole yhtäkään kokonaista päivää kotona on kauhistuttava ajatus.

Ainoastaan yksi asia, mikä voi asian puolesta olla, on se että ne muut vntavat lapselle enemmän rakkautta ja huomiota. mutta ei sekään puolla sitä että lapselle olisi hyvä joka päivä jatkuvasti reissata jostakin jonnekin. =/
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Puutun tuohon hoito juttuun sen verran, että 9-16 on aika pitkä aika virikehoidossa. Voisitko miettiä esim. 8-12 hoitoa tai 9-12 ? Voisiko hoito olla esim. 3 päivänä viikossa? Minusta tuo on aika paljon virikehoitoa ja vielä viikonloppuhoidot päälle (vaikka onkin mummo ) En minä kyllä ihmettele, että puuttuvat.

Tämä järjestely siksi, koska mieheni vie ja hakee lapsen, hänellä on auto käytössään ja matkaa pk:iin on useampi kilometri. Olen kyllä harkinnut, että vähentäisin hoitopäiviä niin, että olis ma-ke ja to-pe olisi kotona. Kun kerran mummo edelleen haluaa lapseni luoksensa yleensä lauantaisin ja yöksi.

Ja lapsi ei ole mielestäni oireillut mitenkään ei ainakaan kotona. Eikä pk:ssakaan suurempia ongelmia ole. Kaverisuhteissa tyttö vaan tahtoo olla vähän omatahtoinen... Mutta taitaa kuulua ikäänkin.

Kirjoitin tästä aiemminkin ja sain paljon onneksi myös myönteistä palautetta. Arvasin, että osa paheksuu varmasti ratkaisujamme, mutta me ollaan meidän perhe ja tehdään omalla tavalla. Onko siis sitä oikeaa tapaa olemassakaan... Me kun kaikki olemme erilaisia myös vanhempina.
Mutta lapsi ehtii olla kanssanne vaan muutaman tunnin illassa ja sunnuntain. Riittääkö se teille ja riittääkö se lapsella? Milloin lapsi ehtii tutustua uuteen perheenjäseneen eli vauvaan? Kyllä minä pitäisin ainakin 2-3 päivää viikossa lasta kotona ja mummo voisi tulla vaikka teille lasta hoitamaan jos haluaa viettää aikaa lastenlastensa kanssa.
Peesaan!
 
ap
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)
 
Minttu
Olen kyllä sitä mieltä että kolmevuotiaalle kaks kokonaista päivää viikossa olis tarpeeks virikettä jos päivät venyy tuolla tavalla. Meidän neljävuotias on just puolipäiväisenä ja meille jää vielä paljon aikaa tehdä kotonakin kaikkee kivaa mutta päiväkodissa saa aamupäivisin myös sitä ikäistään seuraa.

Ja onko se lapsi pakko antaa mummolle niin usein hoitoon? Sehän on kuitenkin teidän lapsi eikä sen mummon. Kyllä perheen yhdessä viettämä aika on se joka sitä perhettä yhdistää ja lapsille vanhempien kanssa leikkiminen ja ajanviettäminen on tosi tärkeää. Ennenpitkää lapsi ymmärtää kuinka ulkopuolinen hän on perheessänne kun vauva saa kuitenkin olla äidin kanssa kokoajan ja hänet viedään kokoajan jonnekin muualle hoitoon.

Vaikka lasten kanssa on välillä raskastakin niin kyllä lapsille annettu aika sitten palkitseekin parhaiten. Aika kun on rakkauden lisäks tärkein aineeton asia mitä meidän vanhempien pitää lapsille antaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)
mitä v'ttua sä sitte täällä ruikutan.. tee niinku susta parhaimmalta tuntuu, mitä sä muista ja muitten tarpeista välität
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)
mitä v'ttua sä sitte täällä ruikutan.. tee niinku susta parhaimmalta tuntuu, mitä sä muista ja muitten tarpeista välität
Niin ja kantsii varoa, ettei kaduta pahasti joskus tulevaisuudessa jos on missannut ylenmäärin sitä aikaa kun lapset on pieniä ja olisi voinut olla heidän kanssaan. Olen vain kuullut tällaisista hyvin aikaisin "itsenäistyneistä" lapsista, joita ei sitten aikuisenakaan hirveästi kiinnosta nähdä äitiään kun äidillä vihdoin olisi aikaa ja kiinnostusta olla heidän kanssaan. Kyllä hoitoapua voi ottaa kohtuudella vastaan, mutta kohtuudella, niin..
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
ap àlà vàlità muiden kommenteista. jokainen on omalla tavallaan hyvà àiti. ei sità muut voi arvostella. ja lue mità kerron aikaisemmin italian kulttuurista. :flower:
ja monissa maissa lapset pärjäävät niukemmalla ravinnolla ja lähes olemattomalla terveydenhuollolla, eli otetaan vain siitäkin mallia! kyllä suomessa onkin turhaa hysterisointia monipuolisesta ravinnosta ja terveellisistä elintavoista. :)
 
ainoa mikä pisti silmään on tuo arkipäivien hoito 8-17. Se viimeinen tunti on pitkä, kun (ainakin täälläpäin) muut lapset haetaan viimeistään klo 16.
Meidän lapset siis hoidossa 7-16 ja ovat aina viimeiset kun haetaan... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)



tästä saa sellasen kuvan et lapsi on hoidossa ollu vaikka kellä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)



tästä saa sellasen kuvan et lapsi on hoidossa ollu vaikka kellä.
Itse asiassa muutkin kuin mummo ovat osallistuneet lapsen hoitoon. Innokkaita tätejä riittää :) Lapsi on siis sukunsa ainokainen pieni ollut tähän asti ja se on näkynyt siinä, että kaikki haluaisivat hoitaa :) Minusta on hyvä niin, mutta eihän se tähän suomalaiseen "vain minä olen paras hoitamaan omaa lastani" -mentaliteettiin oikein sovi.... Tällä hetkellä mummo siis osallistuu eniten lapsen hoitoon. Mummo on lapselle melkein yhtä rakas kuin minä eli oma äitinsä :) Olenko mä siis ainoa tällainen, joka voi ilman omantunnon tuskia luottaa lapsensa myös muiden hoidettavaksi? Jos lapsella on kaikki hyvin niin en ymmärrä mikä se ongelma on muiden ja esim. pk:n kannalta?

 
Minusta ap on aika outoa että et vietä aikaa lapsesi kanssa vaikka olet itse kotona. Sysäät vain muille hoidettavaksi.Vähän sääli lapsen kannalta.
etkä edes harkitse lyhyempiä päiviä hoidossa?? Kyllä sullon hyvin asiat kun muut huolehtii lapsesta,ei tartte ite!
 
tjaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Öö, siis mikä lastentarhanopettajan tehtävä se on puuttua siihen, mitä viikonloppuna teette???

Sitä minäkin ihmettelen, mutta nuo mummolakyläilyt tuli julki, kun meillä oli se kasvatuskeskustelu. Lto selvästi paheksui sitä, että lapsi on hoidossa pk:ssa arkipäivisin ja viikonloputkin "hoidossa" vaikka ei siinä mistään hoidosta ole kyse, jos mummon luona yökyläilee viikonloppuisin.
Ehkä olisi hyvä vanhemmallekin lapselle saada viettää aikaa äidin kanssa. Muutoinkin kuin nukkumaan mennessä. Villi veikkaus tosin. Ja hyvinhän tuo vauvasi nukkuu, jos vain 2-3 kertaa yössä herää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Minusta ap on aika outoa että et vietä aikaa lapsesi kanssa vaikka olet itse kotona. Sysäät vain muille hoidettavaksi.Vähän sääli lapsen kannalta.
etkä edes harkitse lyhyempiä päiviä hoidossa?? Kyllä sullon hyvin asiat kun muut huolehtii lapsesta,ei tartte ite!
MInähän kerroin harkitsevani että pidän lapsen hoidossa vain ma-ke. Eli hänellä olis sitten 4 vapaapäivää viikossa, joista ehkä yhden olisi mummon tykönä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Minusta ap on aika outoa että et vietä aikaa lapsesi kanssa vaikka olet itse kotona. Sysäät vain muille hoidettavaksi.Vähän sääli lapsen kannalta.
etkä edes harkitse lyhyempiä päiviä hoidossa?? Kyllä sullon hyvin asiat kun muut huolehtii lapsesta,ei tartte ite!
MInähän kerroin harkitsevani että pidän lapsen hoidossa vain ma-ke. Eli hänellä olis sitten 4 vapaapäivää viikossa, joista ehkä yhden olisi mummon tykönä.
Sori en lukenut koko ketjua,pätkän sieltä-täältä..Kyllä lapsi tarvitsee enemmän aikaa äitinsä kanssa kuin muutaman tunnin illalla ennen nukkumaanmenoa.
 
maybe
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, myönnän olevani "huono äitinä". Olen varmasti paljon parempi urallani ja tämä toinen lapsi tuli vähän aiemmin kuin oli suunniteltu, mutta molemmat ovat yhtä rakkaita. Mitä pahaa siinä on, että suku osallistuu lapsen kasvatukseen? Näinhän monissa kulttuureissa tehdään. Lapsemme on erittäin sosiaalinen eikä ujostele ketään aikuista. Hän on tottunut olemaan monen hoidettavana ihan vauvasta alkaen. Uskoisin tämän olevan vahvuus eikä huonontava tekijä :)



tästä saa sellasen kuvan et lapsi on hoidossa ollu vaikka kellä.
Itse asiassa muutkin kuin mummo ovat osallistuneet lapsen hoitoon. Innokkaita tätejä riittää :) Lapsi on siis sukunsa ainokainen pieni ollut tähän asti ja se on näkynyt siinä, että kaikki haluaisivat hoitaa :) Minusta on hyvä niin, mutta eihän se tähän suomalaiseen "vain minä olen paras hoitamaan omaa lastani" -mentaliteettiin oikein sovi.... Tällä hetkellä mummo siis osallistuu eniten lapsen hoitoon. Mummo on lapselle melkein yhtä rakas kuin minä eli oma äitinsä :) Olenko mä siis ainoa tällainen, joka voi ilman omantunnon tuskia luottaa lapsensa myös muiden hoidettavaksi? Jos lapsella on kaikki hyvin niin en ymmärrä mikä se ongelma on muiden ja esim. pk:n kannalta?
Olet ainoa. Kukaan muu tuskin haluaa oman lapsensa nostavan mummoaan, tätiään, naapuriaan tms. oman äitinsä kanssa samalle jalustalle. Tai mistäs minä tiedän, aika sairaalta kyllä kuullostaa. Haluaisi meilläkin monet ihmiset hoitaa lapsiamme ja lapset mennä, mutta kyllä oma koti ja vanhemmat on se kaiken ydin.
 
törkeetä
Ja tuskin lapsi siirtyy Star Trek -tyyliin kotiin heti klo 17 eli varmaan matkaankin menee aikaa ja sitten on varmaan ruokailu. Eihän sen jälkeen ole juuri muuta kuin iltapesu ja nukkumaan. Musta sä vietät ihan liian vähän aikaa lapsesi kanssa. En voi ymmärtää mitä kehumista siinä on että äitisi on lapsellesi yhtä läheinen kuin sinä. Ja mamma italiana, kyllä tiedetään miten Italiassa on koko suku tärkeä ja läheinen mutta Suomessa ollaan, täällä ei enää asu monta sukupolvea saman katon alla. Ei kaikkeen tarvitse ottaa mallia Euroopasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Minusta ap on aika outoa että et vietä aikaa lapsesi kanssa vaikka olet itse kotona. Sysäät vain muille hoidettavaksi.Vähän sääli lapsen kannalta.
etkä edes harkitse lyhyempiä päiviä hoidossa?? Kyllä sullon hyvin asiat kun muut huolehtii lapsesta,ei tartte ite!

Peesaan tätä! ja sanonpa vain et ei tullut itselle mieleenkään viedä esikoista hoitoon 3v. kun olin vauvan kanssa kotona joka parkui 24/7 6kk....
 
Viva
Mulla 3v hoidossa 4-5 päivää viikossa 6h/pvä. Mutta mä olenkin ihan yksin lasten kanssa ja mummolla ei ole hoidossa paljon koskaan,eikä kyllä muuallakaan.
En kyllä näinkään paljon hoidossa pitäis jos olis toinen sitä arkea jakamassa. Nyt pakko oman jaksamisen takia..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja laiska äiti :(:
Minua arvostellaan siitä, että lapseni on liikaa hoidossa. Jopa pk:ssa valitetaan asiasta. Lapsi on siis arkisin normaalisti hoidossa 8-17. Ei yhtään pidempään. Viikonloppuisin mummo haluaa hoitaa lastamme ja itsekin saamme silloin hengähtää. Mummo siis itse haluaa! Nyt lto ihmettelee, että miksi lapsemme tarvitsee hoitoa myös viikonloppuisin :/ Ei tarvii, mutta mummo hyvää hyvyyttään haluaa auttaa. ja kyse ei ole joka viikonlopusta vaan ehkä joka toinen. Ja yksi yö siis kerrallaan.

Nyt tilanne on toki toinen, kun meille syntyi vauva. Lapsi toki saa käydä mummolla yhtä usein kuin ennekin, mutta viikolla lapsi on hoidossa klo 9-16 eli lyhyempää päivää. silti tämäkään ei tunnu miellyttävän erästä lto:aa. Näen jo hänen ilmestään syvää paheksuntaa siitä, että tuon lapseni hoitoon, vaikka olen vauvan kanssa kotona. Rivien välistä voin lukea, että hän tarkoittaa minun olevan laiska ja saamaton ihminen :(
pidät!
Mitä minä teen väärin? Onhan muitakin virikelapsia tarhassa ja varmasti moni mummo hoitaa lapsia viikonloppuisin. Minä itse olen ollut tosi stessaantunut ja väsynyt kun kävin töissä ja olin raskaana ja nyt vauva sitten valvottaa öisin, joten olen entistä kuitimpi. Saattaa herätä 2-3 kertaa yössä, joten yöuni on katkonaista.

Pidänkö mielestänne lastani liikaa hoidossa? Lapsi tuntuu olevan ihan tyytyväinen ja normaali 3-vuotias :)
 

Yhteistyössä