Mitä muka teemme väärin?

  • Viestiketjun aloittaja laiska äiti :(
  • Ensimmäinen viesti
laiska äiti :(
Minua arvostellaan siitä, että lapseni on liikaa hoidossa. Jopa pk:ssa valitetaan asiasta. Lapsi on siis arkisin normaalisti hoidossa 8-17. Ei yhtään pidempään. Viikonloppuisin mummo haluaa hoitaa lastamme ja itsekin saamme silloin hengähtää. Mummo siis itse haluaa! Nyt lto ihmettelee, että miksi lapsemme tarvitsee hoitoa myös viikonloppuisin :/ Ei tarvii, mutta mummo hyvää hyvyyttään haluaa auttaa. ja kyse ei ole joka viikonlopusta vaan ehkä joka toinen. Ja yksi yö siis kerrallaan.

Nyt tilanne on toki toinen, kun meille syntyi vauva. Lapsi toki saa käydä mummolla yhtä usein kuin ennekin, mutta viikolla lapsi on hoidossa klo 9-16 eli lyhyempää päivää. silti tämäkään ei tunnu miellyttävän erästä lto:aa. Näen jo hänen ilmestään syvää paheksuntaa siitä, että tuon lapseni hoitoon, vaikka olen vauvan kanssa kotona. Rivien välistä voin lukea, että hän tarkoittaa minun olevan laiska ja saamaton ihminen :(

Mitä minä teen väärin? Onhan muitakin virikelapsia tarhassa ja varmasti moni mummo hoitaa lapsia viikonloppuisin. Minä itse olen ollut tosi stessaantunut ja väsynyt kun kävin töissä ja olin raskaana ja nyt vauva sitten valvottaa öisin, joten olen entistä kuitimpi. Saattaa herätä 2-3 kertaa yössä, joten yöuni on katkonaista.

Pidänkö mielestänne lastani liikaa hoidossa? Lapsi tuntuu olevan ihan tyytyväinen ja normaali 3-vuotias :)
 
Jos lapsesi on tarhassa "lääkärin määräyksestä" niin ymmärrän hoidon.

Mutta ihan tavistanjoilla en ymmärrä miksi sitä isompaakin lasta ei voi hoitaa kotona jos on vauvan kanssa kotona. Lapset ovat niin vähän aikaa pieniä, niitä aikoja et ikinä saa takaisin, vaikka 30v päästä ajattelet "olisinpa hoitanut Nico-Petteriä samaan aikaan kotona, kun Jenna-Janica oli vauva ja olin äitiyslomalla kotona."
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Öö, siis mikä lastentarhanopettajan tehtävä se on puuttua siihen, mitä viikonloppuna teette???

Sitä minäkin ihmettelen, mutta nuo mummolakyläilyt tuli julki, kun meillä oli se kasvatuskeskustelu. Lto selvästi paheksui sitä, että lapsi on hoidossa pk:ssa arkipäivisin ja viikonloputkin "hoidossa" vaikka ei siinä mistään hoidosta ole kyse, jos mummon luona yökyläilee viikonloppuisin.
 
Turkilmas
Siis 3-vuotias on ma-pe 8-17 hoidossa ja viikonloppuisin hoidossa isoäidillään? Ja sä olet vauvan kanssa kotona?

Mä harvemmin huutelen, mutta nyt on pakko: onhan tää provo? Stressaavaa olla töissä ja raskaana...

muoks: katos se olikin 9-16. Mutta eipä tuo paljoa asiaa muuta.
 
Gluteus maximus
Puutun tuohon hoito juttuun sen verran, että 9-16 on aika pitkä aika virikehoidossa. Voisitko miettiä esim. 8-12 hoitoa tai 9-12 ? Voisiko hoito olla esim. 3 päivänä viikossa? Minusta tuo on aika paljon virikehoitoa ja vielä viikonloppuhoidot päälle (vaikka onkin mummo ) En minä kyllä ihmettele, että puuttuvat.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Öö, siis mikä lastentarhanopettajan tehtävä se on puuttua siihen, mitä viikonloppuna teette???
just niin, viikonloppusinhan voi paiskoa vaikka lasta turpaan mitäs se kellekään kuuluu. huoh.

eiköhän lto:lle kuulu ihan kokonaisuudessaan lapsen YLEINEN HYVINVOINTI.

taisit ap kirjoittaa samasta asiasta jo jonkun aikaa sitten? eiköhän siinä pitkässä ketjussa tullut sinulle monenlaista näkökantaa asiaan. ja ns virikehoidossa olevaksi 9-16 on mielestäni ihan älytön aika. mutta kuten jo aiemmassa ketjussa todettiin, olet ilmeisen haluton lapsesi kanssa olemaan, joten ehkä on hänelle parempi olla välittävän ja häneen keskittyvän mummonsa seurassa.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Siis 3-vuotias on ma-pe 8-17 hoidossa ja viikonloppuisin hoidossa isoäidillään? Ja sä olet vauvan kanssa kotona?

Mä harvemmin huutelen, mutta nyt on pakko: onhan tää provo? Stressaavaa olla töissä ja raskaana...
provon makua mustakin :ashamed:
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Öö, siis mikä lastentarhanopettajan tehtävä se on puuttua siihen, mitä viikonloppuna teette???
just niin, viikonloppusinhan voi paiskoa vaikka lasta turpaan mitäs se kellekään kuuluu. huoh.

eiköhän lto:lle kuulu ihan kokonaisuudessaan lapsen YLEINEN HYVINVOINTI.

taisit ap kirjoittaa samasta asiasta jo jonkun aikaa sitten? eiköhän siinä pitkässä ketjussa tullut sinulle monenlaista näkökantaa asiaan. ja ns virikehoidossa olevaksi 9-16 on mielestäni ihan älytön aika. mutta kuten jo aiemmassa ketjussa todettiin, olet ilmeisen haluton lapsesi kanssa olemaan, joten ehkä on hänelle parempi olla välittävän ja häneen keskittyvän mummonsa seurassa.
Mustakin on hyvä olla paljon lasten kanssa, mutta erityisesti tuo kohta lto:n paheksunnasta herätti epäilykseni provosta. Munkin mielestä etenkin jos lapsella on jotain epämääräistä oireilua tms, on syytä katsoa kokonaisuutta mitä lapsen elämässä tapahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Puutun tuohon hoito juttuun sen verran, että 9-16 on aika pitkä aika virikehoidossa. Voisitko miettiä esim. 8-12 hoitoa tai 9-12 ? Voisiko hoito olla esim. 3 päivänä viikossa? Minusta tuo on aika paljon virikehoitoa ja vielä viikonloppuhoidot päälle (vaikka onkin mummo ) En minä kyllä ihmettele, että puuttuvat.
Aivan samaa mieltä...jos pelkkäää virike hoitoa nii kyl se on se max 4tuntiä päivä ja ei todellakaa joka päivä :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja laiska äiti :(:
Lapsi tuntuu olevan ihan tyytyväinen ja normaali 3-vuotias :)
Pakko vielä puuttua tähän, että jotkut "ikävät asiat" tulevat viiveellä. Esim itselläni nyt parikymppisenä on noussut erittäin paljon "ikäviä asioita lapsuudesta" pintaan jotka vaativat käsittelyä :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Jos lapsesi on tarhassa "lääkärin määräyksestä" niin ymmärrän hoidon.

Mutta ihan tavistanjoilla en ymmärrä miksi sitä isompaakin lasta ei voi hoitaa kotona jos on vauvan kanssa kotona. Lapset ovat niin vähän aikaa pieniä, niitä aikoja et ikinä saa takaisin, vaikka 30v päästä ajattelet "olisinpa hoitanut Nico-Petteriä samaan aikaan kotona, kun Jenna-Janica oli vauva ja olin äitiyslomalla kotona."
Vähän samoilla linjoilla. Paha tietysti mennä sanomaan, kun ei ole lapsia. Mutta siis minusta tuon hoitopaikan voisi antaa oikeesti sellaiselle, kuka sitä ihan oikeasti tarvitsee.

Mutta siis asiaan. Ei kyllä kuulu kenellekään, montako kertaa lapsesi on viikonloppuisin hoidossa. Ja olisivat tyytyväisiä siellä hoidossakin, että on isovanhemmat, jotka lapsensa lapsia hoitaa.

Ja noista virikehoidoista. Meilläpäin on kyllä kerhot sitä varten, että lapsi saa "virikkeitä" ja tapaa muita lapsia. Eipä siihen tarvitse päivähoitoa.
 
Tipu Topakka
Meilläkään päin ei "tunneta" virikehoitoa, sillä kaikki lapset (jos lykky käy ja saa paikan) meneevät tarhaan 3-v ja kaikki minun tuntemat äidit (=kaikki ryhmän äidit) pojan tarhasta ovat kotirouvia. Toisaalta päivät ovat lyhyet. 9-12.15. Minustakin on kyllä aivan mahdottoman pitkä tarhapäivä 9-16 olla virikehoidossa :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Puutun tuohon hoito juttuun sen verran, että 9-16 on aika pitkä aika virikehoidossa. Voisitko miettiä esim. 8-12 hoitoa tai 9-12 ? Voisiko hoito olla esim. 3 päivänä viikossa? Minusta tuo on aika paljon virikehoitoa ja vielä viikonloppuhoidot päälle (vaikka onkin mummo ) En minä kyllä ihmettele, että puuttuvat.

Tämä järjestely siksi, koska mieheni vie ja hakee lapsen, hänellä on auto käytössään ja matkaa pk:iin on useampi kilometri. Olen kyllä harkinnut, että vähentäisin hoitopäiviä niin, että olis ma-ke ja to-pe olisi kotona. Kun kerran mummo edelleen haluaa lapseni luoksensa yleensä lauantaisin ja yöksi.

Ja lapsi ei ole mielestäni oireillut mitenkään ei ainakaan kotona. Eikä pk:ssakaan suurempia ongelmia ole. Kaverisuhteissa tyttö vaan tahtoo olla vähän omatahtoinen... Mutta taitaa kuulua ikäänkin.

Kirjoitin tästä aiemminkin ja sain paljon onneksi myös myönteistä palautetta. Arvasin, että osa paheksuu varmasti ratkaisujamme, mutta me ollaan meidän perhe ja tehdään omalla tavalla. Onko siis sitä oikeaa tapaa olemassakaan... Me kun kaikki olemme erilaisia myös vanhempina.
 
jos tää ihan tosissaan kysyy, niin kyllä se aika hurjasti hoidossa on.
miksi te ihimiset teettä lapsia jos niitten kans on niin stressaavaa olla :whistle:
*ja vaikka mummo haluaa lapsen hoitoon, onko sitä silti pakko viedä??
 
Kimppa
Alkuperäiseen kysymykseen, että et kai varsinaisesti ymmärrä tekeväsi mitään väärin, mutta on aika erikoista, ellei halua tuon enempää viettää aikaa lapsensa kanssa. Joku virikehoito tms pari kertaa viikossa on musta ihan ok lyhyillä päivillä, mutta jos lapsen elämä on pääasiassa koko ajan muiden hoidossa oloa, niin onhan se erikoista. Ennemminkin epäilisin kuitenkin PROVOA.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
jos tää ihan tosissaan kysyy, niin kyllä se aika hurjasti hoidossa on.
miksi te ihimiset teettä lapsia jos niitten kans on niin stressaavaa olla :whistle:
toistan vielà, ettà tààllà lapset ovat normaalisti hoidossa. ihan tasapainoisia, hyvinvoivia ja sosiaalisia lapsia myòs nàmà italialaiset. suomessa kauhistellaan aina kaikkea
 

Yhteistyössä