Mitä tekisit tai ajattelisit jos kuulisit, että 13-vuotias tyttäresi harrastaa seksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivot ja aivojen etulohko joka vastaa mm. siitä, että osaa suunnitella tulevaa ja tehdä omaa elämää koskevia järkeviä päätöksiä,kehittyvät ihmisellä 25-vuotiaaksi asti.

Joten alle 18v ei näe omaa parastaan koska hänen aivot eivät ole kehittyneet ymmärtämään asioita. Itsekin olin täysin hölmö enkä ajatellut huomista päivää vielä alle 20v uotiaana.

Todellakin meidän aikuisten tehtävä on suojella alaikäisiä vahingoittamasta itseään.

ite oon 13 ja en voi muutaku nauraa teille jokka ei tajuu et 13 vuotiaat voi harrastaa sexiä jos ite kokevat sen ajankohtaiseksi. ite menetin neitsyyteni noin 2 vk sitten ja rakastan poikaystävääni ja koin olevani sexiin valmis fyysisesti niinkuin henkisesti. olin puhunut poikaystäväni kanssa ehkäisystä ,raskaudesta,taudeista yms. eikä mikään jäänyt epäselväksi. ja poikaystäväni on 15v.

Näissä keskusteluissa järkyttää usein se, että jotkut pitävät 13-vuotiaiden seksin harrastamista normaalina. :| Vastaajat ovat sentään aikuisia ja äitejä, joiden velvollisuus on suojella lapsia liian varhaisilta seksikokemuksilta! Kummallista, ettei moni kykene ajattelemaan, mitä kaikkea voi tuossa iässä aloitettu seksielämä nuorelle aiheuttaa. Seksi ja seksuaalisuus eivät ole pelkkää biologiaa vaan sosiaalinen ja emotionaalinen puoli ovat tärkeässä asemassa. Kuukautisten alkaminen ja seksuaalisten halujen herääminen eivät missään nimessä tarkoita, että lapsi/nuori olisi valmis harrastamaan seksiä vielä vuosikausiin.

Peesaan tytsiä. Mä ainakin suojelen tytärtäni, ja jos saisin kuulla että on harrastanut seksiä 13-vuotiaana.. Kokoontuisimme ko. pojan vanhemmille koko porukka ja kertoisin selväsanaisesti mielipiteeni asiasta, enkä varmaan enää antaisi tyton tavata poikaa. Sama se minkä ikäinen poika olisi kyseessä. Ja jos olisi paljon vanhempi, tekisin rikosilmoituksen.

Itse olen harrastanut seksiä 13 vuotiaasta myös silloinen tyttöystävä oli 13. En kyllä ajatellut että olisimme liian nuoria siihen enkä pidä vielläkään että olisin ollut liian nuori.

Olisin varsin järkyttynyt. Toivoisin että kyseessä olisi vain yksi kumppani, jonka kanssa tyttö seurustelisi ja olisi asiasta puhunut. Jos olisi muita ongelmia, kuten päihteiden käyttöä, käytäisiin kyllä perheneuvolassa.

Ja yli 3v vanhemmasta kumppanista rikosilmoitus, ehdottomasti.

No ei oo tyttöjä ja pojtakin nii pieniä et vaikee sanoa. Mut jos mun mieli ei hirveesti muutu kymmenen vuoden aikana niin mä ihmettelisin kyllä miksei mulle oo puhuttu ja sit käytäs syvällinen keskustelu ehkäsyn tärkeydestä yms. Tosin niistä kyl tullaan puhumaan jo ennen ku lapset on 13, sillon se voi olla/on jo liian myöhästä. Mun on pikkusisko 13 melkei 14 ja kyllä hän on ikäsekseen fiksumpi ja henkisestikin kehittyneempi kuin jotkut 16-vuotiaat tytöt. Kyllä se ikä vaan on numeroita. Mulla on ystävä, joka on mua 11 vuotta vanhempi ja jos ei ikää tietäs nii luulis teini-ikäseksi.

Olisin pettynyt. On vaikea kuvitella että oma pikkulikka tekisi jotain sellaista. Mutta tyttäreni luokalla ollut tyttö seurusteli 6 lk saakka yhden pojan kanssa ja siitä koko yläasteenkin ja kyllä ne kuulemma sillon 6 luokalla jo sekstasi. No sitten toinen ääripää on eräs tyttö joka oli vähän maistellu kaljaa ja makasi kahden pojan kanssa saman illan aikana .... Siitä nousi kaamee haloo täällä pikku pitäjässämme.

On sitä täällä palstalla jumalattomasti älyvapaata porukkaa. Nykypäivän äidit ovat niin sekasin ja hermoheikkoja, että huhhuh. Itselleni ei edes tulisi mielenkään kysyä äidiltäni, että "äiti äiti olenko jo tarpeeksi vanha tunkemana kaluni pimppiin". Seksiä harrastetaan jos siihen kokee olevansa valmis. Ja tuo on aivan naurettavaa aina olettaa, että poika on se joka hyväksi käyttää äidin pientä tyttöä. Ei olisi eka kerta, kun poika olisi se 15 ja tyttö/nainen 20. On se kumma, että tälläsestä aivan normaalista ja vieläpä yksityisestä asiasta on noussut kauhea haloo. Mielestäni on paljon asiattomampaa imettää lastaan kolme vuotiaaksi, jota myös nämä nykypäivän äidit harrastavat.

Onko kenelläkään muuten sellainen käsitys, että lapsi ajautuu seksisuhteeseen kun muut asiat ovat pielessä? Minä ajattelen niin.

Näinhän se kyllä vähän menee. Kyllä tytöllä pitää olla välittävä isä, jos ei biologinen niin joku luotettava aikuinen mies kuitenkin elämässään. Voi tyttö sitten murrosiän kynnyksellä nauraa jokaiselle pojalle joka haluaisi tulla jakamaan "rakkauttaan" ja sanoa ettei kaipaa tuollaista rakkautta.

Jos mietin omia tuttuja niin neitsyys on menetetty eri ikäisinä, mutta suurin siihen vaikuttava asia on ollut parisuhde. joillain ollut jo nuorena pitkiä suhteita, jolloin neitsyys mennyt viimeistäään 15v..kun taas osa kavereista vain lyhyitä suhteita ja vasta 17 ylöspäin menettänyt neitsyytensä.

Itse menetin 14vuotiaana. POika oli silloin 13v. Olimme seurustelleet jo vuoden ja vuoden siitä eteenpäin seurustelimme.
Mikäli en olisi seurustellut tuskin olisin seksiä kokeillut. Mitään pahaa makua ei jäänyt.
Hän oli minulle läheisin ja tärkein silloin ja minä hänelle. Oli suht tervejärkinen jopa suhteeksi voi sanoa vaikka olimmekin iältämme lapsia.

Mutta tosiaan toivon että lapseni olisi vanhempi, koska tosiaan olisi tärkeää että mikäli tulee raskaaksi pariskunta haluaa vauvan pitää.
Suhde siis pitää olla kunnossa, ei mitään yhdenillan juttuja.
Toivon saavani opettettua tytöilleni tämän ja arvostuksen omaan kroppaan etteivät he vain toisten mieliksi mitään tee vaan ainoastaan rakkaudesta ja halusta toista kohtaan.

ei se kyllä ihan noin yksioikoista ole. Esim. Aivojen kehitys ja kypsyminen tapahtuu suht samaan aikaan kaikkien nuorten kohdalla. Muistaakseni vasta noin 16-vuotiaan aivot ovat mm. Vastuuntuntoisuuden yms. Kohdalla yhtä kehittyneet kuin aikuisen, tai edes lähellä aikuisen tasoa. Väitän edelleen, ettei yksikään 13v ole valmis harrastamaan seksiä. Sen ikäinen ei ole yleensä edes fyysisesti valmis raskauteen/synnytykseen. Saati sitten henkisesti kypsä päättämään lapsen synnyttämisestä/abortista ja kantamaan päätöksensä seuraukset. Haluaisin nähdä 13-vuotiaan, joka on täysin kypsä ymmärtämään nuo edellä mainitut asiat sekä kykenevä päättämään niistä, osaa suojautua raskaudelta/sukupuolitaudeilta, ymmärtää omat ja kumppanin oikeudet seksin saralla (ketään ei saa painostaa, aina on oikeus kieltäytyä, missä tahansa vaiheessa). Lapsia/nuoria täytyy suojella liian varhaisilta seksikokemuksilta ja sen on vanhempien tehtävä! Liian aikaisin aloitettu seksielämä aiheuttaa monille paljon ongelmia elämässä. 13-vuotiaan ei missään nimessä edes kuulu olla valmis harrastamaan seksiä. Kypsä 13v ymmärtää olevansa liian nuori.
asiaa:

Kypsa 13v ymmartaa olevansa liian nuori!!!!!!

Mä järkkyttyisin koska mun mielestä seksi ei kuulu 13v. Mä jopa nikottelisin jos meidän 15v harrastaisi seksiä. Vaikka itse olen ollu tota luokkaa kun olen harrastanu seksiä niin silti en halua että omat lapseni tekevät samaa virhettä. Jos ajassa pääsisi taaksepäin tekisin asiat toisin. Ja pitäisin lapsille kunnon saarnaan jne

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus;19748994:
kun se ei yksin raskaaksitulo vaan taudit eli mieluummin kuitenkin korstu eikä ne pillerit vielä ennen kuin on vakisuhteessa eikä enää tartuntavaaraa.

Eikös tuo edellinen kirjoittaja sanonut että hommaisin ehkäisyn. Kortsu on myös sellainen. Gynellä on hyvä käydä joka tapauksessa kun aloittaa seksielämän. Tarkistaakseen että kaikki alapäässä on kunnossa ja vaikkapa varmistaakseen ettei ole ehtinyt saada mitään sukupuolitauteja.

Onko 13 v täysin eri asia kuin 14 v?
Itse menetin neitsyyteni 14-vuotiaana, rippikoulun käyneenä jo tosin ; )
Pitkäaikaisen rakkaan saman ikäisen poikaystävän kanssa yhteisestä halusta, ja ehkäisystä oli huolehdittu. En näe tuossa mitään outoa eikä kotioloissa todellakaan ollut yhtään mitään pielessä meillä kummallakaan.

itse harrastin sitä touhua 13-vuotiaana, lapsuuskotini oli aika kylmä ja välinpitämätön, kuten olin itsekin siihen aikaan. ei jäänyt traumoja, mutta ei kai mitään kovin kauniitakaan muistoja.
omaani tytärtäni hellin niin tiukassa halissa koko ajan, että toivon sen estävän liian nuorena paneskelun.

Yhteistyössä