Mitä tekisit tai ajattelisit jos kuulisit, että 13-vuotias tyttäresi harrastaa seksiä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei tilanne tule koskaan vastaan...:
Rikosilmoituksen, jos kumppani olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja hankkisin lapselle jutteluapua ammattilaiselta, ihan vaan varmuuden vuoksi eikä lapselle missään nimessä rangaistusmielessä.

Mitäköhän aattelit ilmoittaa??? Ei se olisi laitonta tuolloin, vasta kun vanhempi on 18 vuotias ja harrastaa alle 16v kanssa seksiä.... Otetaas selvää asioista ensin, pliis :D

Mä kans luulin et yli 16 vuotiaan on laitonta harrastaa seksiä alle 16 v kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika kamalia mielipiteitä normaalista asiasta. Nuoret aloittavat usein seksin harrastamisen tuossa iässä, vaikkakaan monet eivät aluksi mene varsinaiseen yhdyntään asti. Seksiä on niin monenlaista - myös sooloseksiä.

13-vuotiaan seksi ei ole normaali asia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei tilanne tule koskaan vastaan...:
Rikosilmoituksen, jos kumppani olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja hankkisin lapselle jutteluapua ammattilaiselta, ihan vaan varmuuden vuoksi eikä lapselle missään nimessä rangaistusmielessä.

Mitäköhän aattelit ilmoittaa??? Ei se olisi laitonta tuolloin, vasta kun vanhempi on 18 vuotias ja harrastaa alle 16v kanssa seksiä.... Otetaas selvää asioista ensin, pliis :D

Mä kans luulin et yli 16 vuotiaan on laitonta harrastaa seksiä alle 16 v kanssa.

Ei kuitenkaan ole.
JA oishan se vähän hassua jos 15v ja 16v harrastavat ja se on laitonta :D Tuossa iässä itsekkin aloittanut seksin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kouluavustaja:
Eiköhän se seksin harrastaminen nykyään jo 11v aloiteta. Nykyajan paineet ovat nuorilla kovat ja tytöt pelkää ettei ne kelpaa kenellekään, jos ei osaa touhuta pojan kanssa.
Ja aikaistuuhan se murrosikäkin kokoajan, joten ihan luonnollistahan se on että seksuaalisuus lisääntyy.
Nuoret tytöt viestii vaatetuksellaan jo kovin nuorena omaa seksuaalisuuttaan.

Suurin osa 17-vuotiaistakin on vielä neitsyitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei tilanne tule koskaan vastaan...:
Rikosilmoituksen, jos kumppani olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja hankkisin lapselle jutteluapua ammattilaiselta, ihan vaan varmuuden vuoksi eikä lapselle missään nimessä rangaistusmielessä.

Mitäköhän aattelit ilmoittaa??? Ei se olisi laitonta tuolloin, vasta kun vanhempi on 18 vuotias ja harrastaa alle 16v kanssa seksiä.... Otetaas selvää asioista ensin, pliis :D


Tämä tiedoksi teinien äideille!

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15 ikävuodesta. Sitä nuorempiin sovelletaan lastensuojelullisia toimenpiteitä, mikäli lapsi/ nuori syyllistyy rikokseen. Eli, jos 15 vuotias on sukupuolisyhteydessä 13 v-vuotiaan kanssa ja kehitystasossa on eroa, rikoslain mukainen lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistö täyttynee tapauksessa. 15 vuotta täyttäneistä ilmoitus poliisille ja alle 15 -vuotiasta sosiaaliviranomaisille. Olen juristi. Laki on alla. Ehkä sinun nimimerkki "jaa" ei kannata esiintyä kovin tietäväisenä asioista, joista et tiedä todellisuudessa mitään?

6 § (24.7.1998/563)
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Menisin hetkeksi sekaisin järkytyksestä. Sitten varaisin ajan gynelle ja hankkisimme rokotteen ja pillerit. Valvoisin pillereisen syömistä haukkana.

Pillereitä vaan nassuun, taudeista viis, vai? Herätkää äidit valistamaan niitä lapsianne myös sukupuolitaideista. Tuiki tavallinen kondylooma voi aiheuttaa jopa kohdunkaulansyöpää. Ei ole enää edes harvinaista, että 15v on papa LK III, järkyttävää :(
 
kysyisin onko tyttärellä kysyttävää asiaan liittyen, käyttääkö ehkäisyä, jos ei niin sitten mietitään yhdessä se sopivin. Tätä tuskin tytölle kertoisin, mutta itse menetin neitsyyteni 13v.

Tosiaan ja taudit opeteltaisiin a:sta ö:n niin että ulkoa muistaa jokaikisen oireen ja esiintymisprosentin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti tilanne ei tule koskaan vastaan...!:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei tilanne tule koskaan vastaan...:
Rikosilmoituksen, jos kumppani olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja hankkisin lapselle jutteluapua ammattilaiselta, ihan vaan varmuuden vuoksi eikä lapselle missään nimessä rangaistusmielessä.

Mitäköhän aattelit ilmoittaa??? Ei se olisi laitonta tuolloin, vasta kun vanhempi on 18 vuotias ja harrastaa alle 16v kanssa seksiä.... Otetaas selvää asioista ensin, pliis :D


Tämä tiedoksi teinien äideille!

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15 ikävuodesta. Sitä nuorempiin sovelletaan lastensuojelullisia toimenpiteitä, mikäli lapsi/ nuori syyllistyy rikokseen. Eli, jos 15 vuotias on sukupuolisyhteydessä 13 v-vuotiaan kanssa ja kehitystasossa on eroa, rikoslain mukainen lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistö täyttynee tapauksessa. 15 vuotta täyttäneistä ilmoitus poliisille ja alle 15 -vuotiasta sosiaaliviranomaisille. Olen juristi. Laki on alla. Ehkä sinun nimimerkki "jaa" ei kannata esiintyä kovin tietäväisenä asioista, joista et tiedä todellisuudessa mitään?

6 § (24.7.1998/563)
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa

:laugh: Niin ja missä tuossa lukee se, että yli 15 vuotias on vastuussa rikosoikeudellisesti??? Sori jos en osaa lukea, mutta voiko joku tulkata tuota vaikeaa lakitekstiä????
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-aaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti tilanne ei tule koskaan vastaan...!:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei tilanne tule koskaan vastaan...:
Rikosilmoituksen, jos kumppani olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja hankkisin lapselle jutteluapua ammattilaiselta, ihan vaan varmuuden vuoksi eikä lapselle missään nimessä rangaistusmielessä.

Mitäköhän aattelit ilmoittaa??? Ei se olisi laitonta tuolloin, vasta kun vanhempi on 18 vuotias ja harrastaa alle 16v kanssa seksiä.... Otetaas selvää asioista ensin, pliis :D


Tämä tiedoksi teinien äideille!

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15 ikävuodesta. Sitä nuorempiin sovelletaan lastensuojelullisia toimenpiteitä, mikäli lapsi/ nuori syyllistyy rikokseen. Eli, jos 15 vuotias on sukupuolisyhteydessä 13 v-vuotiaan kanssa ja kehitystasossa on eroa, rikoslain mukainen lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistö täyttynee tapauksessa. 15 vuotta täyttäneistä ilmoitus poliisille ja alle 15 -vuotiasta sosiaaliviranomaisille. Olen juristi. Laki on alla. Ehkä sinun nimimerkki "jaa" ei kannata esiintyä kovin tietäväisenä asioista, joista et tiedä todellisuudessa mitään?

6 § (24.7.1998/563)
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa

:laugh: Niin ja missä tuossa lukee se, että yli 15 vuotias on vastuussa rikosoikeudellisesti??? Sori jos en osaa lukea, mutta voiko joku tulkata tuota vaikeaa lakitekstiä????

Et ilmeisesti todellakaan tiedä laista yhtikäs mitään? Luonnollisesti asia todetaan eri pykälässä, rikoslain yleisessä osassa. Tässä nyt sinulle vielä se säännös:

4 § (13.6.2003/515)
Vastuuikäraja ja syyntakeisuus
Rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijä on teon hetkellä täyttänyt viisitoista vuotta ja on syyntakeinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti tilanne ei tule koskaan vastaan...!:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-aaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti tilanne ei tule koskaan vastaan...!:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei tilanne tule koskaan vastaan...:
Rikosilmoituksen, jos kumppani olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja hankkisin lapselle jutteluapua ammattilaiselta, ihan vaan varmuuden vuoksi eikä lapselle missään nimessä rangaistusmielessä.

Mitäköhän aattelit ilmoittaa??? Ei se olisi laitonta tuolloin, vasta kun vanhempi on 18 vuotias ja harrastaa alle 16v kanssa seksiä.... Otetaas selvää asioista ensin, pliis :D


Tämä tiedoksi teinien äideille!

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15 ikävuodesta. Sitä nuorempiin sovelletaan lastensuojelullisia toimenpiteitä, mikäli lapsi/ nuori syyllistyy rikokseen. Eli, jos 15 vuotias on sukupuolisyhteydessä 13 v-vuotiaan kanssa ja kehitystasossa on eroa, rikoslain mukainen lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistö täyttynee tapauksessa. 15 vuotta täyttäneistä ilmoitus poliisille ja alle 15 -vuotiasta sosiaaliviranomaisille. Olen juristi. Laki on alla. Ehkä sinun nimimerkki "jaa" ei kannata esiintyä kovin tietäväisenä asioista, joista et tiedä todellisuudessa mitään?

6 § (24.7.1998/563)
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa

:laugh: Niin ja missä tuossa lukee se, että yli 15 vuotias on vastuussa rikosoikeudellisesti??? Sori jos en osaa lukea, mutta voiko joku tulkata tuota vaikeaa lakitekstiä????

Et ilmeisesti todellakaan tiedä laista yhtikäs mitään? Luonnollisesti asia todetaan eri pykälässä, rikoslain yleisessä osassa. Tässä nyt sinulle vielä se säännös:

4 § (13.6.2003/515)
Vastuuikäraja ja syyntakeisuus
Rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijä on teon hetkellä täyttänyt viisitoista vuotta ja on syyntakeinen.

Justiinsa joo :D Selvähän se on ku kaksplussa sen sanoo :laugh:
 
Ite aloitin tossa iässä ja olen kyllä tosi eksynyt vieläkin seksin suhteen. Yeittäisin jotenkin ennakoida ettei tällaista kävisi.
Jos kuitenkin olisi käynyt jo, niin toivoisin todella että kyse olisi jostain suht samanikäisestä pojasta! Tekisin taatusti ilmoituksen johonkin jos "pojalla" olisi liikaa ikää!!!
Sitten kai nuo ehkäsy puheet ja puheet siitä että tytön pitää todella haluta sitä, ettei kyseessä ole missään muotoon hyväksi käyttö...
Toisaalta 13v on vielä kuitenkin ihan lapsi, että taitaisin ottaa lyhyempään liekaan???
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Menisin hetkeksi sekaisin järkytyksestä. Sitten varaisin ajan gynelle ja hankkisimme rokotteen ja pillerit. Valvoisin pillereisen syömistä haukkana.

Pillereitä vaan nassuun, taudeista viis, vai? Herätkää äidit valistamaan niitä lapsianne myös sukupuolitaideista. Tuiki tavallinen kondylooma voi aiheuttaa jopa kohdunkaulansyöpää. Ei ole enää edes harvinaista, että 15v on papa LK III, järkyttävää :(

Kumien käytöstä puhuisin sille pojalle. Tytölleni ne pillerit ja rokote.
 
Toi lakijuttu pätee vain, jos katsotaan, että tekijä on huomattavasti "uhria" kypsempi! Ja kuinka moni pari vuotta vanhempi poika on tyttöä huomattavsti kypsempi. Tämä laki on olemassa sen takia, että joku 15v poika ei nussi 5v siskoaan!!!!! Ei todellakaan päde normaaleissa seurustelutapauksissa, joten silloin sitä pykälää on turha kumartaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Menisin hetkeksi sekaisin järkytyksestä. Sitten varaisin ajan gynelle ja hankkisimme rokotteen ja pillerit. Valvoisin pillereisen syömistä haukkana.

Pillereitä vaan nassuun, taudeista viis, vai? Herätkää äidit valistamaan niitä lapsianne myös sukupuolitaideista. Tuiki tavallinen kondylooma voi aiheuttaa jopa kohdunkaulansyöpää. Ei ole enää edes harvinaista, että 15v on papa LK III, järkyttävää :(

Kumien käytöstä puhuisin sille pojalle. Tytölleni ne pillerit ja rokote.

Kaikille niille pojille, joiden kanssa tyttösi tulee seksiä harrastamaan? Tytöille myös ne kumit mukaan!
 
Tuota noin...tuo laki juttu ei kyllä pidä ihan paikkaansa. Esim: jos 14v harrastaa seksiä 16v kanssa niin siihen ei puutu yksikään viranomainen. Tästä asiasta on ihan mustaa valkoisella ja lopussa poliisilaitoksen leima.Tälläsestä tilanteesta on tehty ilmoitus sekä poliisille että sosiaaliviranomaisille ja kukaan ei asiaan puutu..ei ole kuulemma laitonta
 
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti tilanne ei tule koskaan vastaan...:
Alkuperäinen kirjoittaja stoppia:
Onko kenelläkään muuten sellainen käsitys, että lapsi ajautuu seksisuhteeseen kun muut asiat ovat pielessä? Minä ajattelen niin.

Kyllä. Minä itse esim. ajauduin jo 15 -vuotiaana aloitettuun seksielämään+vakavaan aivan liian aikaisin aloitettuun seurusteluun, koska han koulukiusattuna hyväksyntää.

No voihan se joillain siitä johtuakin. Mutta itse en ole ollut koulukiusattu, aina olen ollut ns. kiltti ja tottelevainen, minulla on ollut hyvät välit vanhempiini ja he ovat välittäneet minusta, rakastaneet minua ja asettaneet rajat. Kaikki elämässäni oli hyvin, olin onnellinen. Silti aloitin seksin harrastamisen 14-vuotiaana. Olen vasta myöhemmällä iällä alkanut ajattelemaan, että se oli liian aikaisin, ei se minua koskaan silloin haitannut mitenkään, eikä siitä mitään aiheutunut. En vuosikausiin edes ajatellut, että siinä olisi mitään epänormaalia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Toi lakijuttu pätee vain, jos katsotaan, että tekijä on huomattavasti "uhria" kypsempi! Ja kuinka moni pari vuotta vanhempi poika on tyttöä huomattavsti kypsempi. Tämä laki on olemassa sen takia, että joku 15v poika ei nussi 5v siskoaan!!!!! Ei todellakaan päde normaaleissa seurustelutapauksissa, joten silloin sitä pykälää on turha kumartaa.

Mitä jos luet tekstiäni hieman tarkemmin? Taidan sanoa aika selvästi, että tekisin rikosilmoituksen, jos tekijä olisi yli 3 vuotta vanhempi. Ja lakitekstissä sanotaan selvästi, että tekijän ja alle 16 -vuotiaan henkisessä ja ruumiillisessa kypsydessä on oltava eroa. En voi sille mitään, jos ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa.

Btw. Pykälää voidaan soveltaa myös seurustelusuhteeseen, koska laki on nimenomaan säädetty siksi, että alaikäisiä halutaan suojata. Luuletko oikeasti, että jos 90 kg karvainen äijä painaa 13 -vuotiasta 45 -kiloista henkisesti epäkypsää tyttöystäväänsä, asiaan ei voi puuttua rikoslain nojalla?
 
asiasta keskusteltaisiin, ehkäisy,raskaus ym asiat, se että ei pidä tehdä mitään mitä ei halua ja toinen ei saa pakottaa jne. (tosin tämä kuuluu mun mielestä normaaliin seksivalistukseen joka aloitetaan alpsen kehitystasosta riippuan alle 13v)
kehottaisin käyttämään kumia.. mitäpä siinä muutakaan vois tehdä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja stoppia:
Onko kenelläkään muuten sellainen käsitys, että lapsi ajautuu seksisuhteeseen kun muut asiat ovat pielessä? Minä ajattelen niin.

Niin minäkin. Jotain perusturvattomuutta on. Useinhan teiniäideiksi/-isiksi ajatuvat jotenkin syrjäytymisvaarassa olevat tai hieman vähemmällä lusikalla älliä saaneet.

Ehkä on lapsen saatava hellyys/rakkaus jostain ja sitten ajaudutaan seksiin, kun ei muuta tiedetä. Tai nuori tulee hyväksikäytetyksi. Tai kuvittelee, että seksillä saa hyväksyntää. Tai lapsen ympäristö on sellainen, että seksi/seksuaalisuus on ylikorostunut (tiedän äitejä, jotka puhuvat alakouluikäisistä lapsistaan niiden kuullen, että "tuo nicopetteri on sellainen naistenmies" tai jessicajemina saa noilla silmillään miehen kuin miehen kuumaksi").


Tai sitten hän vain haluaa tyydyttää seksuaalisia halujaan toisen ihmisen kanssa ilman että sillä käytöksellä paikkaisi mitään.
Toiset meistä ovat seksuaalisempia kuin toiset ja näin ollen ajautuvat aiemmin seksisuhteeseen jonkun kanssa.
Ei aina tarvitse olla kyse traumoista ym.

Juuri näin. Ei ihme, että on ihmisillä vaikeaa teiniensä kanssa kun ei kyetä suhtautumaan heihin yksilöinä ja asenne seksiinkin on noin ahdistunut. Turha tähän on enempää varmaan sanoakaan, kun joku repii hiuksiaan pelkästä ajatuksestakin eikä kykene käsittelemään asiaa, vaikka rautalangasta vääntäisi.
 
Totta on, että 13 v. on liian nuori seksiin, en kuitenkaan usko silti , että Suomessa on yhtäkään 15 v. poikaa tuomittu 13 v. tytön hyväksikäytöstä. Koska a) ovat samalla tasolla henkisesti b) 15 v. poika on itsekin vielä nuori c) ikäeroa on vain 2 vuotta. Eri asia, jos vaikka 16 v. on 12 v. kanssa. Melkoisen varma tuomio, ja hyvä niin! Tosin Suomen tuomiot yleisesti ottaen liian pienet! Ja Suomen suojaikäraja on 16v. Tarkoittaa, että aikuinen ei saa olla alle 16v. kanssa seksisuhteessa(kuitenkin tässäkin on ollut lain tulkintapoikkeuksia, jos oikeus on katsonut parin olevan henkisesti samalla tasolla, esim. 15 v. ja 19 v. ei välttämättä tuomiota). Poikkeus suojaikärajaan on, jos vastapuoliaikuinen on nuoren opettaja, valmentaja, ohjaaja etc. silloin on oltava nuorenkin 18 v.



Toivon mukaan oma lapseni nuorena jaksaa odottaa seksielämäänsä, eikä aloita sitä liian nuorena. Tähän ainakin pyrin hyvällä kasvatuksella jne. Kuitenkaan en voi vahtia teiniä 24/7, mutta uskon ja toivon, että osaa tehdä aikanaan viisaita päätöksiä. Ja muistutan myös vanhempia puhumaan kortsun tärkeydestä! Joku puhui kondyloomasta. Tauti on paha, mutta vielä pahempi on HIV. Mitä myös esiintyy Suomessakin!
 
Toki järkyttyisin jos tytärpuoleni alkaisi jo vuoden päästä harrastaa seksiä. En kuitenkaan usko että näin käy, ja tiedän että äitinsä on häntä valistanut ja tyttö tietäisi ehkäisystä yms.
Itse aloitin seksielämän 14-vuotiaana, ja ihan hyvät ja normaalit kotiolot mulla oli. Ja kyllä mun äiti oli mulle puhunut, ja olihan koulussakin valistusta ollut, että ymmärsin käyttää ehkäisyä ja hankin sitten pilleritkin. Ja täytyy kyllä myöntää että en tiedä mun tuttava piirissä ketään, joka olis vielä 17-vuotiaanakin ollut neitsyt, saatikka 18v.

Kyllä mä meinaan noille mun pojille alkaa sitten ajoissa puhumaan ehkäisystä yms, koska kyllähän teinit sitä seksiä harrastaa, halusi vanhemmat tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Juuri näin. Ei ihme, että on ihmisillä vaikeaa teiniensä kanssa kun ei kyetä suhtautumaan heihin yksilöinä ja asenne seksiinkin on noin ahdistunut. Turha tähän on enempää varmaan sanoakaan, kun joku repii hiuksiaan pelkästä ajatuksestakin eikä kykene käsittelemään asiaa, vaikka rautalangasta vääntäisi.

kas, mekin ollaan joskus samaa mieltä :D Ikähän on vaan numeroita.

 

Yhteistyössä