Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Totta on, että 13 v. on liian nuori seksiin, en kuitenkaan usko silti , että Suomessa on yhtäkään 15 v. poikaa tuomittu 13 v. tytön hyväksikäytöstä. Koska a) ovat samalla tasolla henkisesti b) 15 v. poika on itsekin vielä nuori c) ikäeroa on vain 2 vuotta. Eri asia, jos vaikka 16 v. on 12 v. kanssa. Melkoisen varma tuomio, ja hyvä niin! Tosin Suomen tuomiot yleisesti ottaen liian pienet! Ja Suomen suojaikäraja on 16v. Tarkoittaa, että aikuinen ei saa olla alle 16v. kanssa seksisuhteessa(kuitenkin tässäkin on ollut lain tulkintapoikkeuksia, jos oikeus on katsonut parin olevan henkisesti samalla tasolla, esim. 15 v. ja 19 v. ei välttämättä tuomiota). Poikkeus suojaikärajaan on, jos vastapuoliaikuinen on nuoren opettaja, valmentaja, ohjaaja etc. silloin on oltava nuorenkin 18 v.
Toivon mukaan oma lapseni nuorena jaksaa odottaa seksielämäänsä, eikä aloita sitä liian nuorena. Tähän ainakin pyrin hyvällä kasvatuksella jne. Kuitenkaan en voi vahtia teiniä 24/7, mutta uskon ja toivon, että osaa tehdä aikanaan viisaita päätöksiä. Ja muistutan myös vanhempia puhumaan kortsun tärkeydestä! Joku puhui kondyloomasta. Tauti on paha, mutta vielä pahempi on HIV. Mitä myös esiintyy Suomessakin!
millä sä perustelet sen että 13v on liian nuori? Mä en kokenut, enkä koe vieläkään että olisin ollut silloin liian nuori, mulla oli luonnollinen kiinnostus ja halu, ja varsin sopiva aika alkaa tutustumaan asiaan. Nyt mun serkku on samanikäinen, ja se leikkii vielä barbeilla. Se ikä todellakin on vain numero.
Kroppa on parhaimmillaan hedelmöittymiseen ja raskauteen suunnilleen 17-vuotiaana. Mutta se henkinen ikä on se, mikä määrää milloin on valmis.
Toinen on valmis seksiin 13v ja toinen 20v.