Mitä tässä maailmassa voi tehdä, jos ajattelee kaiken eettisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä liittyy tosiaankin vain timanttien ekologisuuteen, ei niiden eetiisyyteen. Suurin ongelma timanttien suhteen ovat juuri nuo veri- ja konfliktitimantit, ja sitä ap tässä uskoakseni tarkoitti, puhuihan hän nimenomaan eettisyydestä. Sinänsähän voidaan pohtia myös sitä, onko epäekologisuus eettistä. Siinä mielessä kyseessä ovat toisiaan sivuavat kaksi arvoa.

Totta, se liittyy eettisyyteen. Mutta ap:lla oli mietinnöissään myös ekologisia kysymyksiä, joten ajattelin ottaa puheeksi myös tuon ekologisen puolen, hyvä tuoda sekin esiin.

mun kommentit upposi tonne ap:n lainauksen sekaan. :/

kotimaisten vaatemerkkien kotimaisuus on välillä aika kyseenalaista. esim. Marimekko jne. teetättää vaatteensa ulkomailla ja vieläpä kuulemma aika kyseenalaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja mie vielä;21934854:

kotimaisten vaatemerkkien kotimaisuus on välillä aika kyseenalaista. esim. Marimekko jne. teetättää vaatteensa ulkomailla ja vieläpä kuulemma aika kyseenalaisesti.

Juu, ei ne kotimaisia ole. Reimatecitkin tehdään aasialaisista kankaista Aasiassa tai itä-blokissa.

Tiettyhän sä voisit ryhtyä ostamaan kotimaisen lampaan villaa, ja kutoa näpsäistä kaikki vaatteet teidän perheelle. :xmas: sehän olis eettistä tavallaan. Tai no, sitten siinä on se ongelma, että lampaiden pito sinänsä kasvattaa hiilijalanjälkeä, ja kaikenlainen eläinten (teho)kasvattaminen on sekä epäeettistä että epäekologista. :xmas:

Mä olen kanssa miettinyt, että miten ihmeessä oikeesti tänä päivänä pystyisi elämään TÄYSIN EKOLOGISESTI TAI EETTISESTI?
Lopputulokseni on, etten pysty siihen mitenkään...en mitenkään.
Mun tarttis muuttaa oikeesti johkin köyhään maahan, kulkea ilman kenkiä, kasvattaa ruokani itse (vihannekset, kasvikset, hedelmät ja mahdollisesti lampaat, villisiat tms. ) Nekin täytyy itse teurastaa...
JA kuitenkin sitten siihen kypsentämiseen tarvitsen puuta, joten aina yhden kaadetun tilalle istuttaisin uuden omien puitteni hedelmien siemenistä...
Musta ei olisi siihen...
Mieluummin elän täällä ja käytän maalaisjärkeä ostoksien teossa, liikkumisessa, jätteiden tuottamisessa yms...

No tässä tuli jo aika paljon selvennyksiä...tuo timanttisotajuttu oli mulle kyllä täysin uusi asia...ikinä ennen en ole moisesta kuullut :O

Mutta eihän mulla riitä rahat...kotimaista luomuruoka...melko kallista. Kotimaisia vaatteita pikkuputiikeista...melko kallista. Entä kelpaako tuo mun kirppistely...siis vaikka vaate ei ois kotimainen, niin se on sentään käytetty eli kierrätetty? Ja mä kierrätän kaiken kierrätettäväksi kelpaavan eteenpäin.

Sähkölaskut on meillä talvella reippaasti yli 300€, jotta en kyllä voi sitä kalliimpaan tuulisähköön (vai mitä se nyt oli) vaihtaa tai joudutaan muuttamaan johonkin pikkutönöön.

Kylläpäs tää meni nyt hankalaksi.

Kierrätys on aina hyvä juttu! Kirppistely kunniaan.

Me kilpailutimme sähkömme, ja halvimmaksi vaihtoehdoksi tuli tuulisähkö, jota olemme nyt käyttäneet useamman vuoden. Asumme kerrostalossa. Eli kannattaa vertailla vielä hintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mie vielä;21934854:

Näin. On hyvin vaikeaa löytää täysin suomalaista vaatetta, joka tehdään Suomessa täysin suomalaisista materiaaleista. Tarjonta on vähäistä ja kallista, eikä luultavasti kovinkaan helposti sovi lapsiperheen tarpeisiin.

Mä olen kanssa miettinyt, että miten ihmeessä oikeesti tänä päivänä pystyisi elämään TÄYSIN EKOLOGISESTI TAI EETTISESTI?
Mun tarttis muuttaa oikeesti johkin köyhään maahan, kulkea ilman kenkiä, kasvattaa ruokani itse (vihannekset, kasvikset, hedelmät ja mahdollisesti lampaat, villisiat tms. ) Nekin täytyy itse teurastaa...
JA kuitenkin sitten siihen kypsentämiseen tarvitsen puuta, joten aina yhden kaadetun tilalle istuttaisin uuden omien puitteni hedelmien siemenistä...
Musta ei olisi siihen...
Mieluummin elän täällä ja käytän maalaisjärkeä ostoksien teossa, liikkumisessa, jätteiden tuottamisessa yms...

Linkola vissiin elää aika ekologisesti.

Jos asuu okt:ssa (sähkölaskun koosta päätellen) voi sitä omaa ruokaa kasvattaa itse. Tai sitten voi tehdä sopparin ruokapiirin kanssa tai suoraan maatilan kanssa. Lähiruokaa, ei vain luomua marketista. Sienet, marjat, riista ja kalat useimpien ulottuvilla edes osa.

Sähkölaskuakin saanee pienemmäksi. Mä sain 1/3 pienemmäksi päättäväisellä sähkön säästämisellä. Ei liikaa neliöitä, se tärkeää kylmässä maassa.

Voihan siihen asiaan suhtautua myös niin, että pyrkii valitsemaan vaihtoehdoista sen eettisimmän ja ekologisimman. Ei tarvitse olla joko tai, koska ainoa tapa olla kuluttamatta yhtään mitään on vetää itsensä kaulakiikkuun. Silloinkin sitä taitaa mädäntyessään vaan vapauttaa metaania ilmakehään.

Mä ainakin itse koen niin, että se on vain sellaista punnitsemista, sen välillä että mikä on tarpeellista itselle ja mikä ei, ja mikä on oikea tapa toteuttaa se tarve. En silti koe, että minun tarvitsisi olla tässä asiassa mikään pyhimys, vaan pyrkimys siihen omaan parhaaseen panokseen riittää. Enkä koe sitä raskaana.

Jos nyt vaikka joku timantteja sivuava juttu, niin esimerkiksi valittiin kihlasormuksiksi pronssiset, koska niiden ekologinen jalanjälki on merkittävästi pienempi kuin kultaisten. Mä en silti koe, että olisin joutunut varsinaisesti luopumaan mistään, koska se kultainen kihlasormus nyt ei varsinaisesti olisi ollut minulle niin tärkeä asia :D

Ja toisaalta esim lasten vuoksi joudutaan tekemään ratkaisuja, jotka eivät ole kaikkein ekologisimpia, mutta joille ei ole todellisia vaihtoehtoja, koska lapsen hyvinvointi tulee ensin. Vaikka esim lihansyönti kuluttaa energiaa, niin käytännössä koen tärkeämmäksi sen että niukalla ruokavaliolla elävä allergikko saa proteiininsa, silloinkin kun en voi ostaa esim eettisesti tuotettua sianlihaa.

Musta ei olisi siihen...

En tiedä että tarvitseeko sen olla täysin. Mutta onhan se kuitenkin ihan totta, että esimerkiksi ekologisella ja kestävän kehityksen mukaisella rakentamisella on merkitys, energiaa voi tuottaa omiin tarpeisiinsa (esim juuri lämmitys tai ruoan kypsentäminen) ekologisesti.

Siis jos ihan tosissaan haluaisi, niin olisi mm mahdollista kypsentää ruoka kaasuhellalla, johon tuottaa itse kaasun metsästä kerätystä oksajätteestä. En mä nyt ala sitä sen kummemmin tässä selvittelemään, mutta tarkoitan vaan sitä että oikeasti on olemassa erilaisia vaihtoehtoisia energiantuotantomuotoja.

Jos haluaisi ajatella kaikki maailman asiat eettisesti perinpohjin ja toimia niiden mukaan, se rajoittaisi lopulta normaalielämää aika paljon. Kaikenlaisten asioiden vastustaminen on aika energiaavievää. Positiivisempaa on aina kannattaa jotain. Vaikka ostaa reilun kaupan banaaneja, eli kannattaa reilua kauppaa. Tai kysyä kultasepänliikkeestä, mistä timantti on peräisin.

Ellei halua oikeasti olla kuin joku Linkola. Joka paikkaan pyörällä yms. Mutta mutta. Pyörän ketjuihin käytetään öljyä. Ei kai vaan teollisuusöljyä, sitä mustaa, joka on pian loppuunkulutettu luonnonvara? entäpä pyörätehtaiden päästöt? Hmm.

No tässä tuli jo aika paljon selvennyksiä...tuo timanttisotajuttu oli mulle kyllä täysin uusi asia...ikinä ennen en ole moisesta kuullut :O

Mutta eihän mulla riitä rahat...kotimaista luomuruoka...melko kallista. Kotimaisia vaatteita pikkuputiikeista...melko kallista. Entä kelpaako tuo mun kirppistely...siis vaikka vaate ei ois kotimainen, niin se on sentään käytetty eli kierrätetty? Ja mä kierrätän kaiken kierrätettäväksi kelpaavan eteenpäin.

Sähkölaskut on meillä talvella reippaasti yli 300€, jotta en kyllä voi sitä kalliimpaan tuulisähköön (vai mitä se nyt oli) vaihtaa tai joudutaan muuttamaan johonkin pikkutönöön.

Kylläpäs tää meni nyt hankalaksi.

Nimenomaan suosi kierrätystä! Ei sillä sitten enää ole väliä mikä vaate se on, jos ostat sen käytettynä. Säästä sähköä, sammuta laitteet/valot. Säästä kaikkea (syö vähän vähemmän sellaista mitä et voi ostaa eettisesti/ekologisesti tuotettuna, pese vaatteita harvemmin ettei ne kulu, käytä pesuaineina mäntysuopaa, ekotiskiainetta, etikkaa, jne.)

Nimenomaan suosi kierrätystä! Ei sillä sitten enää ole väliä mikä vaate se on, jos ostat sen käytettynä. Säästä sähköä, sammuta laitteet/valot. Säästä kaikkea (syö vähän vähemmän sellaista mitä et voi ostaa eettisesti/ekologisesti tuotettuna, pese vaatteita harvemmin ettei ne kulu, käytä pesuaineina mäntysuopaa, ekotiskiainetta, etikkaa, jne.)

Nuo pesuaineet oli hyvä pointti nostaa esille!

Kyllä jokainen voi ihan jokapäiväisessä elämässään yrittää valita sen pienimmän mahdollisen pahan. Mä kuljen pyörällä, olen kasvissyöjä, ostan vaatteet kirpparilta, kierrätän ja lajittelen jne. En todellakaan ole täydellinen ja elämäntapaani kuuluu myös valintoja, jotka kuormittavat ympäristöä enemmän kuin olisi välttämätöntä. Silti mä yritän parhaani edes siinä missä voin. :)

noista timangeista vielä.
myös se on epäeettistä ettei niiden kaivajat saa juuri mitään palkkaa vaan ovat sitä maailman köyhimpiin kuuluvaa joukkoa ja voitot kerää jo muutenkin rikkaat länsimaan ökyukot. :/

Ainaki on ihmistä kohtaan eettistä syödä semmosta ravintoa jolla voi hyvin. :D

Viljapellot menis hyvin lehmien laitumena. Jos siis sielä ei vaan kasvais sitä viljaa, vaan ihan lehmien ruokaa. Ruoho, puna-apilat ym rehut kasvaa nopeasti, ja lehmät lannottaa samalla sitä peltoa. Eläimestä saadaan enemmän energiaa kuin kasveista (joistaki kasveista vähän enempi ku toisista). Eläimet voi käyttää hyväkseen myös sellaista maata, joka ei sovi viljelykseen. Kun syödään paljon kasviksia, metsän antimia ja sopivasti lajityypillistä ruokaa syöneitä elukoita (myös sisäelimet) ni hyvin menee. Nii ja vielä kun niitä eläimiä muutenki kohdeltais hyvin ja ollaan kiitollisia sille eläimelle (kun saadaan se syödä), kunnioitetaan eläintä. Sellainen toiminta olis eettistä (paitsi ehkä jos ajattelee ihmisen olevan samalla tasolla eläimen kans). Ruuan tuotantohan ei tunnu olevan ongelma, vaan se että ruuasta menee puolet roskiin, se taas on epäeettistä (tuodaan nälkää näkevistä maista tänne ruokaa, roskiin).

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä