Miksi mä en usko, että ADHD on olemassa?

  • Viestiketjun aloittaja pirrepurre
  • Ensimmäinen viesti
..
[QUOTE="Vieras";24315620]Kahvi ei ole yhtään sama aine, kuin ADHD stimulantit. Merkki ADHD:stä ei todellakaan ole se, että kahvi rauhottaisi. Minulla on diagnosoitu ADHD, ja tilkkakin liikaa kahvia tekee minut ahdistuneeksi.[/QUOTE]

Toki jos oikein heittää hellurei elämän arvoille, voi kokeilla miten amfetamiini toimii! adhd-ihmisillä se vaikuttaa rauhoittavasti ja selkeyttävästi :D
(mielummin suosittelen kuitenkin hakeutumista testeihin jos asia mietityttää)
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi tietää;24312015:
Adhd on eittämättä todistettu sairaus ja sitä voidaan tietyillä lääkkeillä hoitaa. Mutta... olen vähän samoilla linjoilla aapeen kanssa siitä, että ei voida tietää mikä on syy ja mikä seuraus. Aivojen toiminnasta ei tiedetä vielä läheskään kaikkea ja varhaiset stimulantit vaikuttavat ihan oikeasti aivojen kehitykseen. Liian usein tässä maailmassa hoidetaan oiretta eikä sen aiheuttajaa....
Mäkin ajattelen vähän näin. Ja kyllä tuo on ilmeisesti ihan tosiasiakin Eli alla Terveyskirjastosta noita syitä, joissa tulee kyllä myös ympäristötekijöiden merkitys...

Missään tapauksessa se ei ole kuitenkaan sairaus, joka olisi jotenkin "mukava" diagnoosi. On siis vähän vaikea ajatella, että joku sen diagnoosin turhaan haluaisi. Se kuitenkin kertoo mm. siitä, että suvussa on perinnöllinen sairaus (kukapa sellaista turhaan haluaisi) tai/ja arvelluttavista/huonoista ympäristötekijöistä.

ADHD:n syyt
Perintötekijöiden merkitys on ADHD:n synnyssä suuri. Ympäristötekijöistä äidin raskaudenaikainen tupakointi ja alkoholin käyttö lisäävät ADHD:n riskiä, jos lapsella on jo olemassa perinnöllinen alttius. Lisäksi tietyt raskauden tai synnytyksen aikaiset ongelmat voivat lisätä keskittymisvaikeuksien ja ylivilkkauden riskiä. Ympäristötekijät eivät suoraan aiheuttane ADHD:tä, vaan lisäävät yliaktiivisuutta ja samanaikaisia muita häiriöitä (erityisesti käytöshäiriöitä) sekä heikentävät toimintakykyä.

Perheeseen liittyvät riskitekijät, kuten esimerkiksi jatkuvaa ylivireystilaa ylläpitävä väkivalta, voivat muokata kehittyvää keskushermostoa. Ne voivat myös vaikeuttaa turvallisen kiintymyssuhteen muodostumista sekä motoriikan ja vireyden säätelytaitojen kehittymistä erityisesti varhaislapsuudessa. Toisaalta lapsen keskittymisvaikeudet ja ylivilkkaus voivat lisätä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen kielteisyyttä ja vanhempien rasittuneisuutta.

Oireita voimistavia ongelmia ovat muun muassa riitaisa kotiympäristö, kriittisyys lasta kohtaan, lämpimien tunteiden vähäisyys ja vanhemman epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa. Myös vanhemman hoitamaton psyykkinen sairaus (erityisesti äidin masennus ja vanhempien oma ADHD) sekä väkivalta perheessä vaikeuttavat lapsen tilannetta.
 
Yöllä kirjoitellut
[QUOTE="Vieras";24315620]Kahvi ei ole yhtään sama aine, kuin ADHD stimulantit. Merkki ADHD:stä ei todellakaan ole se, että kahvi rauhottaisi. Minulla on diagnosoitu ADHD, ja tilkkakin liikaa kahvia tekee minut ahdistuneeksi.[/QUOTE]

Kirjoitin hieman epäselvästi...
Esim. tupakkaan olen jäänyt kerrasta koukkuun. Oi sitä tyyneyden tunnetta, kun vetäisin ensimmäiset savuni. Oikeasti, en edes yskinyt.
Sama juttu alkoholin kanssa, tunne on upea, kun kerrankin voi vain istua aloillaan, ei tarvitse hyppiä koko ajan johonkin suuntaan, tai miettiä kesken lauseen, mitä olinkaan kertomassa. Kun olen juonut, voin kertoa vaikka pitkän tarinan.

Voitte varmasti uskoa, etten ole koskaan - en ikinä - edes pilveä polttanut, en kerta kaikkiaan ole uskaltanut, en onneksi halunnutkaan kokeilla.

Väitän, että aika moni muukin AD/HD-tyyppi kokee em. aineet samoin kuin minä.
 
"hehee"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24315451:
Jos kerran täällä saa sanoa mielipiteensä, niin minäkin sanon sitten. Pidän AP:ta ja kumppaneita yksinkertaisina, hieman jälkeenjääneinä ehkä myös.
Sanoo ihminen kuka ei osaa tehdä tai osaa mitään ilman miestään.
Pöly...sä olet tehnyt itsestäsi jo niin tyhmän täällä, että tekstisi on todella koomista kun haukut muita :D
 
"vieras"
"..."
[QUOTE="vieras";24311959]Työssäni vaan olen tekemisissä paljon aikuisten kanssa ja olen käytännössä huomannut, että ADHD lasten vanhemmilla on itsellään melko paljon ongelmia mm. oman mielenterveyden kanssa. En toki asennettani näytä ihmisille työssäni vaan toki käyttäydyn asiallisesti. Asiakaspalvelutaitojani on aina kehuttu tosi paljon.[/QUOTE]

Et koskaa ole sitten ajatellut että elämä 24/7 ADHD -lapsen kanssa voi viedä vanhemmilta voimat aika totaaliseti. Juuri tuollaisten sinunlaisten ihmisten vuoksi. Joka paikassa saat tapella avusta ja todesta ottamisesta. Apua ei saa kuin ehkä sitten kun omat voimat on jo niin vähissä ettei apukaan paljoa auta.. Ei se ihme jos aikuinen masentuu. Ja millä selität sen jos saman perheen lapsista vain yhdellä on ADHD ja muut mallikansalaisia?

Erikseen ovat kurittomat kakarat, niitäkin on pilvin pimein. Osa varmasti ADHD -diagnoosilla heistäkin, joka taas johtuu ammattitaidottomista lääkäreistä.

Mielestäni ole väärällä alalla. Totta kai ajatuksesi vaikuttavat asenteeseen jolla kohtaat lapsen. Sama tekevät ihmiset, jotka eivät ymmärrä allergioita ja antavat pähkinää ihan pikkusen vaan ja lapsi on hengenvaarassa.

Kaikkea ei voi kasvatuksella parantaa, kuten allergioita ja ADHDta. Siitähän kukaan ei kiistä että mitä paremmassa kunnossa kotiasiat ovat sitä paremmin ADHD -lapsikin voi.
 
ADHD-26v
[QUOTE="vieras";24311842]Ja kaikilla tuntemillani on todettu joku muukin mieliala-tai persoonallisuushäiriö -tämäkö sitten oikeasti on niiden käytöshäiriöiden alkuperäinen syy?[/QUOTE]

No tässäpä yksi ADHD-tapaus jolla ei olekkaan mitään mieliala- tai persoonallisuushäiriötä!
Mutta oppimisvaikeuksia löytyykin sitten niin kirjoittamisessa, lukemisessa ja matematiikassa + työmuistin heikkous. Mikä ei tietenkää mitenkää varmaa kerro et neurobiologisesti vois olla yhtää mitää vikaa.. Sanoja joilla muut ihmiset ovat kuvailleet minua.. iloinen, reipas, kohtelias, empaattinen, muut huomioon ottava (aina ala-asteelta tähän päivään asti).. ai eikö kuulosta ADHD:lta? No siinähän mietitte päänne puhki. Ehkä joskus ymmärrätte mistä on oikein kyse.

Voin sanoa että on aika rankkaa kuultavaa lapselle joka yrittää parhaansa eikä silti pysty samaan kuin muut. Vähätellään vain että oot laiska, tyhmä ja saamaton! Yritä siinä lapsena sitten itku silmässä todistaa että kyl mä oikeesti yritän mut en vaa tiiä miks en opi en tiiä miks en onnistu.. ja opettajat ja muut valittaa ja valittaa ja valittaa.. eikä mitään apua mistään saa.. siinä sitä sit yritetää omien voimien kanssa mennä eteenpäin vaikka jo lapsena tajuaa että on erilainen kuin muut mutta eihän lapsi osaa kertoa sitä sen tarkemmin.

Minä tiedän miltä tuntuu olla erilainen lapsi ja nuori. Minä muistan tarkkaan sen kuinka halusin osata ja onnistua. Tiedän sen kuinka ponnistelin ja pinnistelin eteen päin. Ilman että kukaan uskoi sitä että jotakin voisi olla pielessä ja oikeasti tarvisin apua. Kukaan ei ottanut huomioon vaikka yritin kertoa että hei tiädän että tässä on nyt jotai mutta en tiedä mitä. En vaib yksinkertaisesti pysty ja kykene vaikka kuinka kovasti haluaisin.

Joten nostan hattua kaikille jotka ovat saman urakan käynny läpi kuin minä!
Päästiihän sieltä peruskoulusta pois.. omin avuin muiden vähättelemänä ja jopa paremmilla papereilla kuin niillä tarkkisluokan tyypeillä(en halua mollata heitäkään). Ja kaikesta paskasta huolimatta jollai ihmeen ilveellä jaksettiin ja kestettiin se. Voittajan on helppo hymyillä. Mutta en myöskään yhtään ihmettele että sitä paskaa jonkun pää ei kestä!

Kaikki olisi voinnut olla tietenkin toisin jos olisi tarpeaksi ajoissa kuunneltu ja uskottu.
Ehkä opettajilla olisi ollut mahdollista tarjota erilaisia muotoja oppimiseen?
Ehkä lisäopetuksesta olisi ollut hyötyä?
tai vaikkapa pien ryhmästä?
no mutta koska kaikki on vaa huonoa kasvatusta ja ihmisen omasta asenteesta kiinni niin eihän niistä mitää apua ole! Kiitos! Kiitos oikein kovasti!
 
näin kävi meillä
[QUOTE="...";24315836]Et koskaa ole sitten ajatellut että elämä 24/7 ADHD -lapsen kanssa voi viedä vanhemmilta voimat aika totaaliseti. Juuri tuollaisten sinunlaisten ihmisten vuoksi. Joka paikassa saat tapella avusta ja todesta ottamisesta. Apua ei saa kuin ehkä sitten kun omat voimat on jo niin vähissä ettei apukaan paljoa auta.. Ei se ihme jos aikuinen masentuu. Ja millä selität sen jos saman perheen lapsista vain yhdellä on ADHD ja muut mallikansalaisia?

Erikseen ovat kurittomat kakarat, niitäkin on pilvin pimein. Osa varmasti ADHD -diagnoosilla heistäkin, joka taas johtuu ammattitaidottomista lääkäreistä.

Mielestäni ole väärällä alalla. Totta kai ajatuksesi vaikuttavat asenteeseen jolla kohtaat lapsen. Sama tekevät ihmiset, jotka eivät ymmärrä allergioita ja antavat pähkinää ihan pikkusen vaan ja lapsi on hengenvaarassa.

Kaikkea ei voi kasvatuksella parantaa, kuten allergioita ja ADHDta. Siitähän kukaan ei kiistä että mitä paremmassa kunnossa kotiasiat ovat sitä paremmin ADHD -lapsikin voi.[/QUOTE]

Peesi.

Ongelmat lapsemme kanssa alkoivat jo leikki-iässä, kun päiväkodissa huomattiin kyvyttömyys "lukea" sosiaalisia tilanteita, jatkuva liikkeessä oleminen ja levottomuus jopa kuolemanväsyneenä. Tätä seurailtiin vuoden verran, jonka jälkeen elto kehoitti menemään neuvolapsykologin juttusille. Me menimme ja saimme pienryhmää puoltavan lausunnon, ei tässä vaiheessa diagnoosia kuitenkaan.

Poika pääsi pienryhmään ja vaikka tietyllä tapaa rauhottui vähän + sai elämänilonsa takaisin (oli normiryhmässä joutunut kiusatuksi levottoman käytöksensä, sähläämisen jne. vuoksi), ylivirkeä mieli pysyi samana ja levottomuus samoin. Taas seurailtiin. Ongelmia tuli jälleen kerran, kiusatuksi joutui jne. Nyt pääsimmekin sitten perheneuvolaan, jossa yritettiin ekat puoli vuotta kiistää päiväkodin huoli ja elton lausunnot (perheneuvolan johtaja mm. kieltäytyi lukemasta niitä aluksi!!), mutta lastenpsykiatrin tutkimusten, seuraamisen jne. myötä joutui tämä johtajakin myöntymään, että kaikki ei ole kunnossa.

Nyt syksyllä olemme aloittamassa toimintaterapian. Nimeä tai diagnoosia käytökselle ei ole vieläkään, mutta miehelläni on asperger-piirteitä ja poikamme synnytyksessä tehtiin virhe, jonka vaikutus neurologisiin ongelmiin on yleisesti tiedossa. Miksi on niin mahdotonta uskoa sitä, mitä vanhemmat kertovat? Miksi pitää tapella oikeudesta hoitoon?

Ps. Poika pysyy järjestyksessä ainoastaan tiukalla kurilla, selkeillä rutiineilla ja siirtymistilanteiden suunnittelulla (nämä ovat niin vaikeita, että päiväkodissakaan eivät tiedä mitä tekisivät...alan ammattilaiset!). Monesti on sairaanakin sellainen meno päällä, että kolhii itseään lisää ja meitä vanhempia sitten katsotaan vähän hassusti...:/
 
Yöllä kirjoitellut...
En ole, se on kyllä aina melkoisen läpinäkyvää. Vaikka saankin paljon kiitosta tehokkuudestani, niin aina se mörkö jossain kummittelee joka kertoo minun olevan huonompi muita, kun en osaa olla rauhallisempi. Sitä haluaisi selittää itseään, että saisi anteeksi. Sen sijaan olen usein hiljaa. Minä olen läpi elämäni yrittänyt hillitä itseäni ja siksi vältänkin sanomasta ihan kaikkea mitä päässä vilistää. Välillä tosin kun innostun saatan kiljaista ajatukseni ääneen tai kun mietin jotain tosi intesiivisesti oman pääni sisällä. Näissä tilanteissa omien ajatusten sisällä pitäminen on paljon hankalampaa kuin kiukustuessani. Silloin minusta näkyy kiukku, mutta sanat yritän pitää sisällä. Koska käyn läpi tunteitakin nopeasti ja tiedän sen omaksi heikkoudeksi ja voimaksikin.

Nykyiset työkaverit on kivoja. Ne käskee rauhoittua, vetämään henkeä, aloittamaan alusta selittämisen ja tiedän heidän tajuavan, etten ole tahallisesti säheltävä. Tiedän heidän tarvitsevan vastaavasti minun kierrosteni vähentämistä, hiljentymistä ja kuuntelua ja sitä, etten ole ihan jokapaikassa, vaan annan tilaa heille. Minä pidän siitä, että he voivat sanoa ilman vihaa ja vihastumista minulle, että "Hei, hei. Vauhtia liikaa"

Pomon vilkkaus näkyy aika selvästi myös. Hän ottaa kierrosta paljon helpommin kuin minä. Minä olen opetellut pakkoitsehillintää ja luultavasti pomokin. Silti olin äärimmäisen huvittunut kun pomo polki jalkaansa harmistuessaan ja minä, kesätyöntekijä käsken rauhoittua, vetää happea ja kuuntelemaan. Eikä hän sitä tehnyt pahalla, joku muu olisi varmaan siitä loukkaantunut. Koska seuraavassa hetkessä pomo kiitikin jo ovesta ulos nauraen jotain aivan muuta.

Missä työskentelen. Sosiaalialalla. Siellähän minä. Tarpeeksi tekemistä ja ajattelemista, niin ettei ennätä kyllästyä välillä. Siinä homman vaihtuvuus ja toisaalta jatkuva muuttuminen asiakkaiden osalta myös. Huonoa on se, että tarvitsen sellaiset raamit työyhteisön osalta, jotka on ennustettavat. Eli sääntöjä, joita noudattaa ja joiden välissä voin seilata tarpeeksi joustavasti itse. En pidä ehdottomuudesta, mutta tarvitsen tietynlaista tiukkaa raamia. Tarvitsen myös tunnetta oikeudenmukaisuudesta ja kun jossain mättää, lähden sitä asiaa ajamaan tarmolla.

Minä ajattelin omien kohdalla, että vaikka heillä todettaisiinkin ad/hd, niin en välttämättä lääkitystä aloittaisi ellei se olisi täysin välttämätöntä. Opetan itsehillintää etenkin nuorimmalle, joka muistuttaa kovasti minua. Uskomaton vimma ja voima. Juoksee, koheltaa, tekee. Hänen on vaikea ottaa negatiivista palautetta hermostumatta (jossa olen itse tehnyt vuosia töitä). Hän puhuu taukoamatta, ei jaksa keskittyä mihinkään kovin pitkiä aikoja, ellei satu kiinnostamaan. Videoita katsoessa ei ole paikallaan, vaan saattaa siinäkin hypätä kesken pois ja lähteä tekemään jotain muuta. Rakentaa legoja vaikka tunteja, sitten rikkoo ne auto-onnettomuuksissa ja leikeissä, aloittaa alusta. Karkailee ulos, joten silmät saa olla selässäkin. Hieman on olisi sormi suussa enemmän tuon kolmannen kanssa ellei itse osaisi astuakin hänen kenkiinsä. Onneksi on kaksi hyvin rauhallista lasta ennen kolmatta, olisi muuten saattanut lapsiluku jäädä yhteen :D

Juuri eilen poika kohelsi niin isosti, että tuli aiheelliseksi asettaa rangaistus. Neljävuotias kysyi silmät tapillaan "Eikös tällä kertaa voitaisi ottaa rangaistukseksi vaikka se, että ostetaan sellanen legoauto ja sitte mä joudun rakentaa sen ihan kokonaan!" :D Yrittänyttä ei laiteta.

Niin samankuuloista kuin mun elämä! Kiva kuulla, et muillakin on samanlaisia ongelmia, jos niin nyt voi sanoa. Mutta kuvauksesi lapsesta täsmää täysin omani käytökseen. Niin ihanan rakastettava, nopeaälyinen viihdyttäjä, mutta seuraavassa hetkessä maailman ilkein, tottelemattomin, kovapäisin pentu, joka tekisi mieli lähettää laatikossa jonnekin. Ja hän omaa aivan loistavat neuvottelutaidot.
Ongelmia meillä tuottaa se, että hänen isänsä, siis mieheni, on sitä mieltä, että kunnon selkäsauna auttaa taatusti. Olen yrittänyt selittää, että sellaisesta poika vain provosoituisi lisää, koska ei vaan voi itselleen mitään, ja kokee taatusti itsensä kaltoin kohdelluksi sen jälkeen, ihan niinkuin minä pienenä. Olen minäkin luunappeja antanut ja tukistanut, mutta mitään sen vakavampaa en salli häneen kohdistaa. Joku pitää noitakin tekoja pahoinpitelynä, esim. Suomen laki. Mutta väsyneenä ja jatkuvaa piinaa kestäneenä se pinna vaan joskus katkeaa.
Muistan kyllä aina pyytää lapselta anteeksi, ja selittää ettei hänessä ollut nyt kaikki syy, jos olen ylireagoinut johonkin asiaan.
Mutta melkoista taiteilua tämä AD/HD-lapsen kasvatus on AD/HD-äitinä. Siksi olenkin miettinyt lääkkeitä, josko olisin parempi kasvattaja niiden avulla, pystyisin rauhallisemmin suhtautumaan pojan temppuiluun ja ymmärtämään sitä yliampuvaa käytöstä itse samalla totaalisesti hermostumatta... Olen pohtinut, aiheutanko vaan lisää pahaa käyttäytymällä liian vaativasti ja ankarasti... Toisaalta taas, jos mieheni "taistelee" lapsen kanssa, olen koko ajan valmiina puolustamaan poikaa, koska mielestäni isä "ei ymmärrä" mistä mikäkin kohtaus tms. johtuu...
 
Ainakin as-lasten vanhemmat saavat usein kuulla muilta, että ovat kasvattaneet lapsensa väärin ja tehneet heistä sellaisia kuin he ovat. -> huonokäytöksisiä. Ikävä kyllä, tänäkin päivänä hyvin hyvin moni ajattelee ainakin hiljaa sisällään, että erilaiset lapset (esin juurikin as tai adhd tai muut neurologiset poikkeavuudet) ovat poikkeuksetta huonosti kasvatettuja ja vika on aina vanhemmissa. Ja kunnon kuri ja koivuniemenherra tekisi näistäkin yhteiskuntakelpoisia ja NORMAALEJA ihmisiä.[/QUOTE

itsellä 1 autisti lapsi. 2 lapsi on normaali. 3 lapsi kehitysviimästymä. olenko siis ollut huono äiti esikoiselle hyvä keskimmäiselle ja huono taas kuopukselle?? minulla itselläni ei ole tutkimuksista huolimatta löydetty mitään paitsi luki-häiriö minulla on minkä jokainen nyt varmastikkin huomaa. yksi omituinen kummallisuus minulla on. kuulemma kirjoitan humalassa ollessani erittäin hyvää suomea:D tosin juon ehkä kerran vuodessa..
 
nellien
Mulla on ihan joku keskiaikainen mielipide siitä, että ei ole olemassa mitään sellaista neurologista häiriötilaa kuin ADHD. Mulle tulee aina sellainen hohhoijaa- ja joopajoo-olo, kun joku kertoo esim. lapsellaan todetun tämän. Mun mielestä, ihan oikeasti, ADHD-ihmisen piirteet on tyypillisiä itsekkäille ja huonostikasvatetuille lapsille. Esimerkiksi ylivilkkaus ja impulisiivisuus, ei jakseta istua paikoillaan, odottaa vuoroaan, puhutaan toisten päälle, ei pystytä keskittymään mihinkään jne.

Ärsyttää sellaiset äidit, jotka sanovat, että heidän häsläävillä ja huutavilla lapsillaan on ADHD. Sanokaa mua tyhmäksi, mutta mun mielestä nämä äidit ovat vain epäonnistuneita kasvattajia. Olen lukenut työni takia aiheesta paljon ja mitä enemmän luen, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että keksittyä soopaa koko häiriö.

Voisiko joku "ADHD"-lapsen äiti takoa mun päähän järkeä tämän asian suhteen. Meillä päiväkodissa on asiakkaana kolme ADHD-lasta ja tarvitsisin ehkä ihan vinkkejä arkiseen kanssakäymiseen näiden lasten kanssa.
no sittenhän ei ole myöskään muita aivotoiminnallisia ongelmia/häiriöitä tai sairauksia yms olemassa. eli sun mielestä masennus,skitsofrenia, autismi, kehitysvammaisuus,alzheimer. yms on täysin keksittyä soopaa??

:D just just.

minä todella toivon että sinusta tehdään rikosilmoitus vaikka herjaus nimikkeellä tms. koska sitä sinä teet.
minulla on adhd poika+ aistiyliherkkyyksiä(ja varmasti jotain muuta vielä)

ja sinusta minä olen LAISKA!!! kasvattaja. tälläiset jutut(sinunlaiset ihmiset saavat minut näkemään punaista,sinunlaistesi ihmisten takia edes lapsen päiväkodissa oli ei ollut siedettävää). ymmärrätkö sinä että vanhemmat joilla on tälläinen lapsi tekee 100x enemmän kasvatuksellista työtä,kuin sinä!

et ymmärrä. noo mä tuon tän sulle pariksi viikkoo, kerro sit mielipiteesi.

ai niin jos tää ois kasvatuksellista,niin eikö ois aika outuo yhtälö sillä adhd lääke muuten poistaa meillä n.90% kaikesta impulsiivisuudesta yms ongelmasta.
 
nellien
lisäksi voin kertoa että 1 veljelläni on samat oireet ja adhd, mutta minulla on 7 normaali sisarusta! miten voi olla että äitini osasi kasvattaa kaikki muut,mutta ei yhtä. salli mun nauraa
 
.....
Tätä asiaa ei saa sanoa ääneen, mutta olen myös tehnyt havainnon, että poikkeuksetta ADHD-lapset ovat joko yh-perheistä, uusioperheistä tai perheistä joissa vanhemmilla on mielenterveys- tai päihdeongelma, tai lapsia kasvatetaan fyysisesti kurittamalla. Yhdelläkään tuntemallani ADHD-lapsella ei ole ns. tavallista ydinperhettä, eli äiti, isä ja yhteiset lapset, ei mt- tai muita ongelmia.
No, minä olen diagnosoitu ADHD, joka on ihan tavallisesta perheestä, joka on pysynyt kasassa alkuperäisessä kokoonpanossaan. Toisella vanhemmistani on selkeästi myös ADHD, mutta tottakai diagnosoimaton, sillä aikoinaan ei näitä ole tutkittu. Mikäli toisilla puolisoista on ADHD, saattaa se olla suuri rasite parisuhteelle, mikäli sitä ei hoideta, mutta ei todellakaan aina. Ei liene kuitenkaan mikään ihme, että hoitamaton ADHD saattaa aiheuttaa runsaammin eroja. Päihdeongelmia hoitamaton ADHD saattaa aiheuttaa myös, sillä ADHD ihmiset jäävät usein helpommin koukkuun vähän mihin vaan. Impulsiivinen toiminta saattaa myös aiheuttaa sen, että äkkipikaiset ADHD:t saattavat kohtuuttoman helposti tulistua. Siksi onkin syytä saada ADHD tapaukset diagnosoitua, jottei tällaisia ongelmia tulisi vastaan!!!
 
"Vieras"
Toki jos oikein heittää hellurei elämän arvoille, voi kokeilla miten amfetamiini toimii! adhd-ihmisillä se vaikuttaa rauhoittavasti ja selkeyttävästi :D
(mielummin suosittelen kuitenkin hakeutumista testeihin jos asia mietityttää)
Sinä voisit käydä hankkimassa diagnoosin lukihäiriöllesi, niin olisit osannut lukea oikein, että MINULLA ON JO DIAGNOSOITU ADHD, eikä minun tarvitse testailla itseeni päihteiden sopivuutta. Kunhan tein havainnon, että kahvi ei vaikuta mitenkään eri tavalla ADHD henkilöihin, kuin miten se muihinkaan vaikuttaa.
 
............
No, ei ole uskon asia.

Mielenkiintoiseksi tämän keskustelun tekee, että adhd-ihmiset ovat vastailleet hyvin asiallisesti ja tuoneet esiin erilaisia faktoja sekä omakohtaisia kokemuksiaan. Adhd:n olemassa olon kieltävät taas käyttävät todella törkeää kieltä ja haukkuvat niin lapset, vanhemmat kuin isovanhemmatkin. Samalla he kuitenkin vain tuovat esiin omaa tietämättömyyttään ja käytöstapojen puutetta. Noloa. :D
Hyvä huomio!!! :)
 
"poikia3"
[QUOTE="Vieras";24315568]N. 80 % ADHD tapauksista on perinnöllisiä (loput aiheutuneet esim. äidin päihteiden käytöstä raskauden aikana, tai synnytyksessä johtuneesta hapen puutteesta), joten ADHD lasten vanhemmilla on myös usein diagnosoimaton ADHD. Onko sinusta jotenkin siis outoa, että heille on kehittynyt diagnosoimattoman ADHD:N johdosta mielenterveysongelmia? Kun asiat tuntuvat usein menevän päin pyllyä ADHD henkilöillä, niin onko se sinusta jotenkin outoa, että se saattaa aiheuttaa masennusta? Moni diagnosoimaton ADHD henkilö on elämänsä aikana joutunut syömään aivan turhaan masennuslääkkeitä, kun todellisuudessa kyseessä on ollut ADHD koko ajan.[/QUOTE]

Tästä löytyi varmaan osaselitys oman lapseni add:hen. Pojan napanuora oli kolmessa solmussa ja sydänäänet romahtivat synnytyksen aikana. Lisäksi kyllä itse tunnistan add:n kuvauksista, jonkin verran itseäni ja vielä enemmän näistä adhd-aikuisten kuvauksista täällä. Työskentelen avokonttorissa, jossa minun on todella vaikea keskittyä tekemääni työhön, häiriinnyn pienimmästäkin äänestä, ryhdyn seuraamaan muiden keskusteluja jne. Minun on vaikea tehdä ns. rutiinitehtäviä, sen sijaan uusia ja haasteellisia tehtäviä teen todella mielelläni. En kestä myöskään pitkäkestoisia juttuja, homma pitää saada valmiiksi. Se mikä tästä kaikesta tekee erikoisen on se, että teen työkseni it-hommia, tiedän tarkalleen missä olen hyvä, ja olen yleensä osannut viestittää sen myös esimiehilleni ja olen saanut tehdä niitä tehtäviä mistä tykkään.

Näiden juttujen jälkeen on tullut sellainen olo, että pitäisiköhän testauttaa itsensäkin.
 
mn
Mulla on ihan joku keskiaikainen mielipide siitä, että ei ole olemassa mitään sellaista neurologista häiriötilaa kuin ADHD. Mulle tulee aina sellainen hohhoijaa- ja joopajoo-olo, kun joku kertoo esim. lapsellaan todetun tämän. Mun mielestä, ihan oikeasti, ADHD-ihmisen piirteet on tyypillisiä itsekkäille ja huonostikasvatetuille lapsille. Esimerkiksi ylivilkkaus ja impulisiivisuus, ei jakseta istua paikoillaan, odottaa vuoroaan, puhutaan toisten päälle, ei pystytä keskittymään mihinkään jne.

Ärsyttää sellaiset äidit, jotka sanovat, että heidän häsläävillä ja huutavilla lapsillaan on ADHD. Sanokaa mua tyhmäksi, mutta mun mielestä nämä äidit ovat vain epäonnistuneita kasvattajia. Olen lukenut työni takia aiheesta paljon ja mitä enemmän luen, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että keksittyä soopaa koko häiriö.

Voisiko joku "ADHD"-lapsen äiti takoa mun päähän järkeä tämän asian suhteen. Meillä päiväkodissa on asiakkaana kolme ADHD-lasta ja tarvitsisin ehkä ihan vinkkejä arkiseen kanssakäymiseen näiden lasten kanssa.
mites sä selität sen et mun tytöllä on tää ad/hd ja ei tosiaan pysy paikalla jne.
pojalla sitä ei ole ja nää lapset on kuin yö ja päivä eli ihan erinlaiset ja samanlailla ne on kasvatettu??
 
tiedän tunteen
olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. olen lastenhoito-alalla ja opiskellut adhd;sta ja kaikki siihen liittyvä kyllä vaikuttaa kasvatuksettomuudella aikaansaadulta...
 
"vau"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tunteen;24317890:
olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. olen lastenhoito-alalla ja opiskellut adhd;sta ja kaikki siihen liittyvä kyllä vaikuttaa kasvatuksettomuudella aikaansaadulta...
Siinä sitäkin onkin pätevä täti, kun synnytyksessäkin kärsitty happivaje on itse aikaansaatua! :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Hups, eihän 40v sitten tunnettu koko termiä ADHD,niin miten oletvoinut muka sairastaa sitä niin kauan. Usko vaan että olet ollut kurittomassa kasvatuksessa ja se vaikuttaa sinuun edelleen. Vanhempiesi on oltava tyhmiä kun olet sanut elää kuin kukko tunkiolla. Hekin ovat hakenut vain sitä omaa huonouttaa parantavaa"lääkettä " lääkäriltä.
Miksi on niin vaikea myöntää että vanhemmat epäonnistuneita?
Eipä siis MS-tautia ole ollut olemassa ennen kuin sille annettiin nimi. Tai diabetestä.

Harvemmin tulee sanottua ketään tyhmäksi, mutta nyt on pakko todeta, että olet tyhmä: joko siksi, että et todellakaan pysty ymmärtämään asioita tai siksi, että tahallasi yrität ärsyttää.
 
No, ei ole uskon asia.

Mielenkiintoiseksi tämän keskustelun tekee, että adhd-ihmiset ovat vastailleet hyvin asiallisesti ja tuoneet esiin erilaisia faktoja sekä omakohtaisia kokemuksiaan. Adhd:n olemassa olon kieltävät taas käyttävät todella törkeää kieltä ja haukkuvat niin lapset, vanhemmat kuin isovanhemmatkin. Samalla he kuitenkin vain tuovat esiin omaa tietämättömyyttään ja käytöstapojen puutetta. Noloa. :D
Samaa meinasin itsekin kirjoittaa, mutta jätin väliin.

Välillä kyllä ihmetyttää sekin ajatus, että miksi muka erityislasten vanhemmat haluaisivat tietentahtoen tehdä elämästään vaikempaa kuin mitä se voisi olla ns normi muksun kanssa? Eikös olisi kiva jos lapselle menisi ajatukset ja oikeat käytösmallit kaaliin parilla sanalla. Ei tarttisi samaa jankata vielä isolle lapselle??
 

Yhteistyössä