Miksi mä en usko, että ADHD on olemassa?

  • Viestiketjun aloittaja pirrepurre
  • Ensimmäinen viesti
pirrepurre
Mulla on ihan joku keskiaikainen mielipide siitä, että ei ole olemassa mitään sellaista neurologista häiriötilaa kuin ADHD. Mulle tulee aina sellainen hohhoijaa- ja joopajoo-olo, kun joku kertoo esim. lapsellaan todetun tämän. Mun mielestä, ihan oikeasti, ADHD-ihmisen piirteet on tyypillisiä itsekkäille ja huonostikasvatetuille lapsille. Esimerkiksi ylivilkkaus ja impulisiivisuus, ei jakseta istua paikoillaan, odottaa vuoroaan, puhutaan toisten päälle, ei pystytä keskittymään mihinkään jne.

Ärsyttää sellaiset äidit, jotka sanovat, että heidän häsläävillä ja huutavilla lapsillaan on ADHD. Sanokaa mua tyhmäksi, mutta mun mielestä nämä äidit ovat vain epäonnistuneita kasvattajia. Olen lukenut työni takia aiheesta paljon ja mitä enemmän luen, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että keksittyä soopaa koko häiriö.

Voisiko joku "ADHD"-lapsen äiti takoa mun päähän järkeä tämän asian suhteen. Meillä päiväkodissa on asiakkaana kolme ADHD-lasta ja tarvitsisin ehkä ihan vinkkejä arkiseen kanssakäymiseen näiden lasten kanssa.
 
"vieras"
et ikinä usko, mutta mä ajattelen TÄYSIN samoin... kumma juttu että itsellä ADHD lapsia on vaan ja ainoastaan niillä jotka ovat vähän vähempi osaisia, ei niin läsnä lapsilleen ja tärkein asia arjessa on että kunhan itsellä on merkkivaatteet ja rakennekynnet. Lapsen kanssa ei ikinä tehdä mitään, eikä yksinkertaisesti jakseta kasvattaa.
 
"sivusta seuraaja"
[QUOTE="öö";24311783]Sun mielestä siis turhaan palkataan avustaja kouluun ja päiväkotiryhmään tällaisille lapsille?[/QUOTE]

No ongelma on kyllä olemassa jo siinä vaiheessa ja kotoa se adhd on "saatu"...
 
"Erina"
Selittäisitkö meille soopaan uskojille sitte, että miksi ADHD:seen tarkoitetut lääkkeet toimivat piristävinä meille joilla ei ole adhdta, mutta adhdita ne auttavat keskittymään ja rauhoittumaan? Minä olen testannut kys. "häiriöön" tarkoitettuja lääkkeitä ja minusta tulee täysin ylivilkas kun niiden vaikutus alkaa.
 
"vieras"
Mä ajatten valitettavasti ap:n kanssa samoin. Olen hoitoalalla eli ymmärrän, mistä periaatteessa on kyse, mutta kaikki tuntemani ADHD lasten vanhemmat ovat mielestäni melko lailla omasta mielestäni sellaisia vanhempia, joita en pidä kovin hyvinä vanhempina.
 
"..."
Jaa no, mun isällä on todettu AD/HD, kuten myös eräällä ystävällään. Lääkityksellä nyt elävät parempaa elämää. Eli, en osaa sua vakuuttaa, mutta tiedän, että on ihan todellinen juttu. Se taasen, että onko kaikki diagnoosit oikeita, onkin ihan eri juttu.....
 
  • Tykkää
Reactions: misStar ja Titi-Uu
[QUOTE="vieras";24311806]Mä ajatten valitettavasti ap:n kanssa samoin. Olen hoitoalalla eli ymmärrän, mistä periaatteessa on kyse, mutta kaikki tuntemani ADHD lasten vanhemmat ovat mielestäni melko lailla omasta mielestäni sellaisia vanhempia, joita en pidä kovin hyvinä vanhempina.[/QUOTE]

Olet lähihoitaja ilmeisesti.
 
"vieras"
Miten sitten voi olla mahdollista, että jossain perheessä on useampi lapsi ja vain yhdellä on ADHD? Jos itsellä ei ole lasta jolla on ADHD tai muu neurologinen sairaus on varmaan hyvin hankalaa ymmärtää miten tälläinen lapsi eroaa tavallisesta vilkkasta lapsesta. Tietenkään ADHD ei saisi olla syy siihen ettei lasta tarvi kasvattaa ja opastaa ja kyllähän sen nyt suurinosa vanhemmista ymmärtää ja tekee parhaansa.
 
3 lasta
Aha.
Tällä periaatteella olet varmaan myös sitä mieltä, että esim. masentuneet ihmiset eivät vain ole tarpeeksi "reippaita"? Tai 1-tyypin diabeetikko on syönyt liikaa sokeria?

"ADHD:ssa on todettu dopamiini- ja noradrenaliini- nimisten välittäjäaineiden toiminnan vajavuutta esim aivojen etuosissa ja takaosissa niillä alueilla, jotka säätelevät mm. tarkkaavuutta ja impulsiivisuutta. Välittäjäaineen tehtävänä on siirtää viesti aivosolusta toiseen solujen välisessä liitoksessa. Jos välittäjäainetta on liian vähän tai liian paljon, ei viesti siirry toivotulla tavalla ja aivojen toiminta häiriintyy. ADHD:n hoidossa käytetyt lääkkeet normalisoivat juuri näiden välittäjäaineiden pitoisuuksia ja siten lievittävät oireita."
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:XCmqw1HtALUJ:www.adhd-liitto.fi/vastaus135.htm+adhd+v%C3%A4litt%C3%A4j%C3%A4aineet&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-a&source=www.google.fi)

Onko tuo välittäjäaine-asiakin vain keksittyä tai kuviteltua?
En tiedä miten ja mistä lähteistä olet asiaa tutkinut, mutta kehoittaisin opiskelemaan huomattavasti lisää...
 
hiklu
No, voithan sä kutsua lapsen oireilua ihan miksi tahansa. Ennenhän se oli MBD. Voit sanoa sitä vaikka ihan vilkkaudeksi. Tai huonoksi käyttäytymiseksi. Lapsihan ei asialle mitään voi eikä se hänen syynsä ole. Vanhempiakaan et voi muuttaa. Yritä siis olla näille lapsiasiakkaillesi hyvä aikuinen ja saada heidät toimimaan ja käyttäytymään parhaalla mahdollisella tavalla. Ei siinä tarvitse uskoa ADHD:n olemassa oloon. Sehän on sitä paitsi vain diagnoosi. Ota lapsi lapsena ilman mitään diagnooseja.

ADHD:stä ja muista psykiatris-neurologisista oireyhtymistä on pilvin pimein kirjoja, mm. TAhatonta tohellusta. Niistä saa hyviä vinkkejä, miten tuollaisen lapsen kanssa kannattaa toimia yhteistyössä. Mikään pakko ei ole uskoa oireyhtymän neurologiseen selitysmalliin. Miksi kysyä äidiltä, kun sinun mielestäsi äiti ei osaa kasvattaa ja ADHD on hänen syytänsä?
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
"vieras"
No turhan herkästi niitä diagnooseja annetaan siinä suhteessa, ettei tosiaan varhaiskasvatus ole oikein onnistunut esim vanhempien uran tai muuten vaan kyvyttömyyden takia. Mutta se ei sulje pois sitä että lapselle on jo tullut käytöshäiriö joka vaatii eritysitoimenpiteitä.

Tunnen henk.koht. aika monta adhd-tyyppiä, ja kaikilla on ollut leikki-iässä ja ala-asteiässä liikaa vapautta tulla ja mennä kavereiden kanssa holtittomasta ja ottaa mallia isompien porukoista :( ja vanhemmat on vain olleet tyytyväisiä että saavat tehdä työtään ja kotitöitään rauhassa kun lapsen ei tarvitse olla yksin... Ja kaikilla tuntemillani on todettu joku muukin mieliala-tai persoonallisuushäiriö -tämäkö sitten oikeasti on niiden käytöshäiriöiden alkuperäinen syy?
 
[QUOTE="vieras";24311780]et ikinä usko, mutta mä ajattelen TÄYSIN samoin... kumma juttu että itsellä ADHD lapsia on vaan ja ainoastaan niillä jotka ovat vähän vähempi osaisia, ei niin läsnä lapsilleen ja tärkein asia arjessa on että kunhan itsellä on merkkivaatteet ja rakennekynnet. Lapsen kanssa ei ikinä tehdä mitään, eikä yksinkertaisesti jakseta kasvattaa.[/QUOTE]

hei. mulla ei tod. ole rakennekynsiä, ja merkkivaatteetkin aika vähissä. kirppikseltä ostetut dieselin farkut varmaan ainoot?... lasten kanssa ulkoilen päivittäin ja koitan keksiä muutenkin aktiviteettiä. rangaistuksina jäähyjä, huonearestia ja tarvittaessa kiinnipito. vaadin lapsilta toisen kunnioittamista ja huomioon ottamista.

pojan kanssa rampattu psykkilla, toimintaterapiassa ja sairaaloissa päälle 3vuotta. adhd-lääkitys auttaa ja vie ne enimmät kierrokset muutamaksi tunniksi päivässä, oiva lisätuki siis varsinkin koulun kannalta katsottuna. niinkuin joku jo totesi, nämä stimulantithan osoitavat hyvin ne neurologiset eroavuudet aivotoiminnoissa. siinä missä normaali ihminen piristyy niistä ( ja saattaa vaikuttaa adhd-tyypiltä ;) ) adhd-ihmisellä se taas tasoittaa kierroksia.

muoksista. niin siis vähempiosaisiahan me kyllä ollaan keskituloihin verrattuna, se osui meihin. mutta tunnen kyllä myös parempiosaisia adhd-lasten vanhempia...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Aha.
Tällä periaatteella olet varmaan myös sitä mieltä, että esim. masentuneet ihmiset eivät vain ole tarpeeksi "reippaita"? Tai 1-tyypin diabeetikko on syönyt liikaa sokeria?

"ADHD:ssa on todettu dopamiini- ja noradrenaliini- nimisten välittäjäaineiden toiminnan vajavuutta esim aivojen etuosissa ja takaosissa niillä alueilla, jotka säätelevät mm. tarkkaavuutta ja impulsiivisuutta. Välittäjäaineen tehtävänä on siirtää viesti aivosolusta toiseen solujen välisessä liitoksessa. Jos välittäjäainetta on liian vähän tai liian paljon, ei viesti siirry toivotulla tavalla ja aivojen toiminta häiriintyy. ADHD:n hoidossa käytetyt lääkkeet normalisoivat juuri näiden välittäjäaineiden pitoisuuksia ja siten lievittävät oireita."
(ADHD Liitto ry)

Onko tuo välittäjäaine-asiakin vain keksittyä tai kuviteltua?
En tiedä miten ja mistä lähteistä olet asiaa tutkinut, mutta kehoittaisin opiskelemaan huomattavasti lisää...
On todettu joo, mutta mikä on syy ja mikä seuraus? Jospa vajaus johtuukin siitä ettei jotkut aivojen osa-alueet ole stimuloituneet tarpeeksi varhaislapsuudessa? Aivot ovat ihmeellinen elin, mutta kaikkea nekään eivät voi kompensoida. Muuttaahan alkoholi ja tupakkakin aivoja, miksei sitten esim toistuva hylätyksi tuleminen tärkeässä kehitysvaiheessa tai joku muu josta voisi esim johtua tuo dopamiinivajaus?
 
[QUOTE="sivusta seuraaja";24311793]No ongelma on kyllä olemassa jo siinä vaiheessa ja kotoa se adhd on "saatu"...[/QUOTE]

Ei ei ja ei. Adhd:tä ei 'saada' mistään, niin kuin aivan varmasti tiedätkin. On toki olemassa ryhmä lapsia joilla on adhd:n kaltaisia oireita, jolloin tosiaankin se oireilu on 'saatu' nimenomaan kotioloista.
 
kyllä palsta tietää!
Oooooh! Soitathan heti huomenna lähimmän yliopistosairaalaan lastenneurologian ylilääkärille ja kerrot, että koko kehittyneen maailman terveydenhuolto on väärässä, kun pidetään yllä tällaisia huuhaadiagnooseja kuin ADHD.

Ajatelkaa kaikki, miten paljon rahaa menee siihen, että lääkärit tutkimuksissa päätyvät näihin diagnooseihin ja niiden perusteella aloitetaan lääkitys ja tukitoimet kouluun!
 
toivotonta
[QUOTE="vieras";24311886]En valitettavasti. Olen sairaanhoitaja/terveydenhoitaja ja kohta terveystieteiden maisteri :)[/QUOTE]

Kaikkenlaisia tyyppejä sitä kolututetaankin :( Mitkä oli pisteet soveltuvuus testeissä.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Kaikkenlaisia tyyppejä sitä kolututetaankin :( Mitkä oli pisteet soveltuvuus testeissä.
Tosi hyvät ja kaikissa opinnoissa olen ollut luokkani parhaita, myös yliopistossa. Sain myös vakituisen työpaikan ekana opiskeluryhmästäni aikoinaan. Mutoinkin olen menestynyt työelämässä eli ei nää ole mitään älykkyyskysymyksiä. Työssäni vaan olen tekemisissä paljon aikuisten kanssa ja olen käytännössä huomannut, että ADHD lasten vanhemmilla on itsellään melko paljon ongelmia mm. oman mielenterveyden kanssa. En toki asennettani näytä ihmisille työssäni vaan toki käyttäydyn asiallisesti. Asiakaspalvelutaitojani on aina kehuttu tosi paljon.
 

Yhteistyössä