Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Meillä äitiysneuvolan terkka kävi kotona, kun tyttö oli 9pvä. Lastenneuvolan terkka kävi, kun tyttö oli 2vko 4pvä. neuvolakäynnille sit mennään 8.1. Jälkitarkastus mulla on terveydenhoitajalle 3.1 ja silloin sovitaan aika lääkärintarkistukseen.

Ruokahaluttomuudesta.. Mulla oli raskausajan viimeiset kuukaudet ruokahalu ihan hukassa, mutta heti kun tyttö syntyi niin ruokakin on maistunut ja koko ajan on nälkä!

Nimien päättämisestä meillä on isukki vastannut. Päätti meidän isompienkin nimet, joten sai nyt tämänkin päättää. Toisen nimen suhteen sit on ollutkin enemään vaihtoehtoja. Anoppikin yrittää kovasti ilmoittaa omaa mielipidettään.. :whistle: Näillä näkymin olis nimi valittu, mut voi tietty vaihtua. Anoppi oli kovasti sitä mieltä, et pitäis olla sellainen nimi mikä käy sekä Suomessa että Ruotsissa..Ruotsalainen sukunimi meillä on (mies ruotsalainen), mutta esikoisen nimikin on ihan suomalainen..en tiiä, vaikeeta on.

no..nyt paimentamaan tyttölaumaa..isot tytöt viettää yläkerrassa pikkujouluja :D
 
Neuvola käynti meillä oli heti sairaalasta kotiuttamisen jälkeen seuraava arkipäivä elikkä neiti oli silloin 5 päivää vanha ja siitä seuraava käynti oli viikon päästä ja nyt sitten seuraava on vasta 17 päivä ja silloin saa sen rotavirus "rokotteen", eli tipat suuhun. Itsellä jälkitarkastus vasta tammikuussa.

Nimistä kyseltiin. Meillä oli jo maha-aikana nimi tiedossa kummallekkin sukupuolelle. Mutta neiti kun syntyi niin olihan hän ihan nimensä näköinen ja tuntuinen... elikkä hän on Mimosa. TOiset nimet sitten olivat hakusessa, mutta nekin jo ollaan päätetty. Päästiinpähän sitten pankiinkin avaamaan neidille oma tili. Täällä myös Aktia muisti pientä 50e rahastosäästötilillä... =)

Joulukortit olen tehnyt ja kutsut ristiäisiin lähtenyt. Ihan kivat kutsut sain mielstäni aikaan, kun onnistuin ottamaan kuvan minun ja pikkuisen käsistä kun pidämme toisistamme kiinni.

Edellisilta oli meillä aika itku show.... huh, huh. Mutta kun nukahti niin nukkukin sitten melkein 5h putkeen. Eilen oli helpompi, saapas nähdä mitä tämä ilta tuo tullessaan.

Meillä neiti on alkanut jokeltelemaan kovasti, erityisesti hänen juttunsa saa kuulla toukat katossa (siis sellainen mobile hoitopöydän yläpuolella) ;) Äitin tissi saa yleensä kovat naurut aikaseksi.... johtuu varmaan siitä ettei niistä mitään maitoa tule (muutama onneton pisara vain), koitan vaan välillä jos kuitenkin.

Ja onnea taas uusille nyyttinsä saaneille!! =) :flower: :heart:

-viivin ja Mimosa 071107 -
 
Sanna, lisäätkö listaan: Meidän ihana tyttömme syntyi 15.11 klo 9:44. Pituutta 49cm ja painoa 2980 cm, rv 40+2. Eilen neuvolassa painoa oli jo 3600 g ja pituutta 51 cm. Päänympäryskin oli syntymästä kasvanut 32 cm:stä 37 cm:iin! Ikää nyt siis päivää vailla 3 viikkoa. :heart: :heart: :heart:

Niksuliina ja tyttö
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna-78:
Marrasvauvat 2007

Syntyneet


11.10
emmamma rv 36+6 tyttö 3390g 49cm

20.10
sasu79

21.10
sasu79 rv 38+2 tyttö 3550g 52cm
petriina rv 38+2 poika 3300g 49cm

22.10
Pömppöli rv 37+5 poika 2640g 47cm

23.10
Sanna-78 rv 35+6 tyttö 2720g 46cm

25.10
n77 rv 39+0 tyttö 2600g 45,5cm
miki-77 rv 37+3 A-tyttö 2610g 47cm, B-tyttö 3105g 49cm

26.10

LiituraitaRuutupaita rv 37+4 A-tyttö 2450g 46cm, B-tyttö 1950g 44cm

28.10
Rosa Dumalis tyttö 3990g 50cm

31.10
manta rv 39+4 tyttö 2785g 48cm

1.11
pikku-jussi rv 37+4 tyttö 2770g 48cm
mittari poika 2780g 46cm tyttö 2910g 46,5cm

2.11
Lumihiutale-78 rv40+0 tyttö 3510g 51cm
Mussukka79 rv 39+5 poika 3710g 47cm

5.11
Donu rv 39+1 tyttö 3525g 49cm
hilla83 rv 38+3 poika 3740g 50,5cm
loviisa rv 39+2 tyttö 3000g 49cm

6.11
Perfekta rv 39+6 tyttö 4030g 52cm
emcom tyttö 3635g 49,5cm

7.11
Helmentyttö rv 40+5 Enkelipoika 3750g 50 cm :'(
mamma 2006 ja 2007 rv 38+3 poika 4790g 55cm
viivin rv 40+6 tyttö 3610g 50cm
Hipkukka rv 42+1 poika 4360g 56cm

8.11
viikuna rv 40+0 tyttö 3512g 51cm

10.11
pikkupeikko85 rv 31+1 poika 1210g 38,5cm
PupuNimeltäPunni rv 40+4 tyttö 3734g 51cm

11.11
joppana rv 39+6 poika 4300g 54cm
nelikonmamma rv 40+6 tyttö 3700g 49cm

12.11
Ellu24 rv 41+0 tyttö 3510g 49cm
PikkuM rv 40+2 tyttö 3610g 50,5cm
Kyyhkynen-82 rv 38+4 tyttö 3025g 48cm

13.11
edla rv 38+5 tyttö 3280g 50cm

14.11
tulikellukka rv 39+5 tyttö 3610g 50cm
Sanle rv 40+1 poika 3320g 50cm
HE82 rv 39+1 tyttö 3410g 48cm

17.11
Vimpula 05 ja 06 rv 40+1 poika 3504g 50cm
Martta-A rv 39+3 tyttö 3350g 50cm
merikukka rv 40+5 poika 3130g 49cm

19.11
krista1 rv 41+0 poika 4050g 51cm
miiku84 rv 39+6 tyttö 3720g 50cm
moksa rv 37+6 tyttö 2790g 48cm

20.11
katjuza rv 41+0 poika 3730g 50cm
Peikko-Enkeli rv 39+6 poika 3690g 50cm
piiparinen rv poika 3376g 50cm
hemski rv 41+3 tyttö 4390g 53cm

22.11
körömölli rv poika 4260g 55cm

23.11
Tipi rv 41+0 tyttö 3130g 52cm

25.11
Enni1980 rv 39+5 poika 3500g 52cm
19.11
marras-mamma rv 39 poika 3650g 52,5cm
 
Meillä ei olla vielä edes käyty neuvolassa, kun tehtiin se Kättärivierailu tossa vielä. Ensi viikoksi pitäisi saada sieltä joku käymään, mutta meidän neuvolaan ei ole kovinkaan helppo saada yhteyttä. Yritin eilen puhelintunnilla soittaa koko ajan, enkä saanut kiinni, ja muihin aikoihin se on mahdotonta. Mennään sitten huomenna vaikka paikan päälle ellen saa puhelimella kontaktia.

Nimeä ollaan vähän mietitty, mutta meillä ei ole mielessä yhtäkään mikä kelpaisi! Seuraava stressinaihe on se, mistä keksitään nimi meidän pojalle. Apua.

Mä toivon että meidän vauva jatkaa tätä öiden nukkumislinjaansa. Nytkin nukuttiin melkein 7h yöunet, heräsin kerran laittamaan tutin suuhun paremmin kun poika vingahti. Syötiin kunnolla, ja nyt vauva jatkoi uniaan. Harmi että äiti on varmaan vielä liian innoissaan vauvasta että pystyy enempää nukkumaan :)
 
Onnea taas uusille vauvan hakeneille!

Ja huomenta meiltä..
Pienen tytön kans ollaan herätty, ihmettelin tuosssa kun ei pikkuneiti oikeen asettunut enää nukkuu n.5 jälkeen..alkoi örisemään jatkuvaan, vaikka syötinkin ja heti kun pääsin itse pitkälleen niin alkoi hirvee älämölö..no, syykin selvis kun noustiin; neiti oli tehnyt oikeen jättikakat(tai sinappiräjähdyksen), eihän sitä kakat housussa oo kiva nukkua..
Nyt sitten niin tyytyväisenä katella tillottaa tässä sylissä.

Tuosta tulikin mieleen..kun sanotaan että kaikilla vauvoilla on syntyessään siniset silmät, onko teijän vauvoilla jo vaihtanut väriä?
En muista esikolta, milloin vaihtui vihreiks, mut nyt näyttäis et Mintulla alkaa olemaan ihan tummanvihreet silmät eikä enää siniset.

Ruokahalusta vielä, ennen tissittelytuokiota..
Raskaana ollessa oli kausittaista se nälkä, välillä ei maistunut yhtään, välillä vähän paremmin. Nyt taas on koko ajan nälkä ja tulee sit syötyä ihan mitä sattuu, ettei varmasti pääse paino putoomaan :ashamed:
Jano on kans aikas kamala koko ajan..

Jaah, nyt mennään taas!
M ja Minttu s.12.11
 
Silmien väristä sen verran että meidän Eemelillä on niin tummat silmät ettei niistä kyllä sinisiä saa tekemälläkään, enempi sellaiset tummanruskeat. Keneltä lie perinyt kun me ollaan kaikki sini-tai vihreäsilmäsiä :eek:

katjuza ja

 
Huomenta täältäkin!

Meillä Emmillä on tällä hetkellä kirkkaan siniset silmät ja tumman tukan alta alkaa pilkottamaan jo vaaleeta hiusta. Meillä isommat tytöt ja mies on blondeja ja sinisilmäsiä ja mulla on vihreet silmät ja punaset hiukset.. Oon vähän ootellut, et Emmillekkin tulis vihreet silmät ja punertavat hiukset..mut ei ainakaan vielä ole sellasta luvassa.

Missäs vaiheessa se oli, et silmien väri "vakiintuu"?

Meillä on alettu kunnolla hymyilemään. Koko ajan yrittää hakea katsekontaktia ja sit leväyttää valtavat hymyt :D Päätä myös nostaa jo hyvin ylös.

Mieskin sieltä jo aamulla soitteli. Alkoivat kuulemma valmistautua selviämiseen..mitä sit mahtaa tarkoittaakkin :whistle: Puhelimen oli jonnekkin onnistunut hukkaamaan, kaverin puhelimesta soitteli. Oli taas ylläri, et jotain oli hukannut, yleensä se on takki..

Neljän aikaan käydään mies sit noutamassa linja-autoasemalta ja suunnataan suoraan miehen isovanhempien luo itsenäisyyspäivän aterialle. Voi mies raukka :LOL: En oo yhtään vahingonilonen :LOL:

Nyt syöttö puuhiin..
 
Moro!!

Vihdoinkin, sunnuntaina 2.12 rv:lla 41+2 klo 15.33 meille syntyi iso, maailman kaunein(tietenkin ;) )POIKA!!! Hän painoi 4020g ja pituutta 51cm.

Poika puski maailmaan ilokaasun voimalla, eilen päästiin kotiin, nyt täällä toisiimme tutustutaan :)

:flower: :heart: Onnea kaikille muillekin vauvan saaneille!!! :heart: :flower:

Pitää tulla lueskelemaan teidän muiden kuulumisia paremmin kun ahteri kestää istumista (nyt pitää tässä koneen edessä seisoa :D )

punkkari ja poika 4vrk
 
Neuvolakuulumisia täältä, elikkäs eilen oli meillä neuvola 4vko1pv, painoa oli jo 5170g ja pituutta 55,8cm päänympärys 37,6cm. reipas ja terhakka tyttö, sanoi terkkari :D :heart: seuraava neuvola onkin sitten jo 20.12 ja on 6viikkoislääkärineuvola, miulla jälkitarkastus on 7.1 (ymmärrä miksi ei voinut antaa aikaisempaa aikaa, esikosta oli se 5-6 vkoa kun oli, ny tulee yli 2kk) mut mennään sitten eipäs tässä nyt ennätä enempää kertoilemaan kuin että tyttö syö ja kasvaa hyvin (miltei liian nopeasti äidin mielestä ;) ), iltaisin vain meinaa olla tuo nukkumaan meno aikamoista tuskaa kun kipristellään vatsaa jonkinverran, välillä enemmän ja välillä vähemmän

Perfekta ja Hattivatti 1kk (tasan tänään)
 
Jospa minakin valilla tanne tulisin omia kirjoittelemaan :ashamed:
Meilla yot nayttaa viela olevan pikkasen hukassa,vaikka nyt masu vaivat loppu kun lopetin antaa vaaville koliikki tippoja,etta joku niissa sitten mika ei sopinut?
Ajattelin alottaa pian kunnon rytmitys yritykset,kuhan sais ensin viela hankittua itkuhalyttimen,kun en alas asti kuule vaavin itkua jos on ylhaalla.
Meilla jo tuo keskimmaiseni kyseli eilen etta joko mulla on taas vauva masussa :LOL: ,kauhistuksekseni vaan sanoin etta eipa taida olla eika taida ny tulla pitkaan aikaan,eikohan nama nelja nyt vahaksi aikaa riittaa.
Lapset on kylla olleet aivan loistavia,vaavi ei kerkia kun inahtaa kun joku jo noista lapsista on tarjoomassa tuttia ja kiikuttamassa sitteria =) .
Silmien varista,meilla vaavilla on myos ollut jo alusta asti aivan tumman ruskeat silmat,niinkuin on nuilla muillakin lapsosilla olleet eika ole siita mihinkaan muuttuneet.
olen aina ajatellut etta ehka siksi kun tuo ukko on arabi,mutta kai ne ihan ilman sitakin voi olla =)
Ainiin meijan vaavi sai myos nimen,ja hanesta sitten tuli Aisha.
Mutta lopettelen nyt,taytyy menna tutkimaan tuota miksi nuo muut ovat niin kamalan hiljaa tuolla ylhaalla :LOL:
Onnittelut taas uusille vauvautuneille :flower:
 
Olipa kiva herätä aamulla ja huomata että ulkona ei ole enää yhtään lunta :eek: Just kun olin ajatellut viedä nuo pirpanat ensimmäistä kertaa ulkoilemaan niin sataakin vettä ja tuulee, joten enpä taida viedäkään.

Meillä esikoinen tuli heti ristiäisten jälkeen oksennustautiin, olipa pieni vahtiminen ja varjelu siinä ettei tartuta samaa tautia pikkuisiin! Onneksi sitä ei sit tullut kenellekään toisille meistä, kukahan näitä vauvoja olis hoitanu jos itse olis oksentanu :/

Rupesin jo ihmettelemään että kuin mulla yhtäkkiä koveni mahakivut sektion jäljiltä, olin jo soittamassa ja kysymässä että onkohan enää normaalia, mutta sitten löytyikin syy: menkat alkoivat! Että olihan ne synnytyksen jälkeen peräti sen 5 viikkoa poissa :headwall: Aivan hirveän runsaat sellaiset vieläpä, ikinä aikaisemmin tämmöisiä ollut..
Jälkitarkastuskin olisi 20.12., siihen mennessä pitäis tuo ehkäisyasia miettiä ja päättää, kai niitä pillereitä taas popsitaan kun en imetäkään.

Mutta nyt perumaan hammaslääkäriaikaa kun vielä muistaa..

Liituraita ja Nitta+Minea 6vkoa
 
Heipat kaikille !
En olisi ikinä uskonu että voin olla näin väsynyt koko ajan.. :ashamed: päivät menee suht ok mutta illat ja alkuyöt on pelkkää huutoa. En tiä mitä pitäis tehdä......neuvolantäti ei suosittele lääkettä ilmavaivoihin ja niitä juuri tuntuu olevan...
Syöminen on sellasta ahmimista ja sitten kun lentää puklut oikein kaaressa niin siinä taas miettii millä saisi pienen vatsan täyteen..
Ensikertalaisena iskä ja äiti on aivan ihmeissään välillä mitä ihmettä pitäisi tehdä... :) Nyt vois koittaa taas nukkua ite |O

-Tipi ja typy 2 vkoa
 
Täälläkin ensimmäinen kärttyisämpi yö takana. Erehdyin syömään sipulia eilen, vaikka varoitettiin, ja poitsu kiukutteli innokkaasti koko yön. Nukuttiin parin tunnin pätkissä, mikä on meille uutta... Yöt on olleet koko ajan niin rauhallisia. Aamulla ilmeisesti helpotti, ja nyt ollaan oltu seitsemästä asti yhtä aurinkoa.

Nyt kuuluu heräämisähinää, pitää mennä kurkkaamaan olisiko nälkä taas =)
 
Tipi: Siis miksiköhän ei anna helpotusta masuvaivoihin. Itse käytän tytlläni Disfatyltippoja ja maitohappobakteereja ja ne ovat auttaneet meillä (tosin Relatipat aiheutti tuota masun vääntöä myös, joten ne on vaihdettu jo toisiin).

Kuinkas kauan muiden nyytit nukkuu yöllä? Eli kuinka usein herää syömään ja niillä joitenka vauvat syö pullosta paljon menee? Ja miten usein illalla haluaa ruokaa?

-viivin ja mimosa-
 
Hei!

Tipi Meillä ihan samanlaista..ollaan kyllä cuplatonia annettu ja nyt aateltii ostaa jotai fenkolivettä apteekista, pappa ja mummopuoli sanoi että ne on lapsille sitä antanu ja on auttanu..en oo kyllä aiemmin tuommosesta kuullutkaan.

Me käytii eilen eka kyläreissulla,papan luona. Piti hakea ristiäisiä varten astioita ym valmiiksi ja jäätiin sitten yöksi sinne. päivä meni kyllä hyvin,tyttö nukku ihan rauhassa monta tuntia.mutta ilta ku tuli nii huuto alko ja paheni yötä myöten..kyllä siinä mietti että miten ihmeessä sais toisen rauhottuu nukkumaan ku välillä huuti niiku ois päätä leikattu.. :(
no pari n.2 tunnin pätkää saatiin nukuttua,tyttö piti jättää viekkuun nukkuu joten isukki sit nukkuki sohvalla ku ei uskaltanu vieree tulla ettei pientä litistä.

Onko kellää muuten tietoa pitäskö isyys olla tunnustettu ennen ristiäisiä jos haluaa lapselle miehen sukunimen? kun yks kaveri meinas että pitäs ja meillä ku on ristiäiset ennen isyyden tunnustusta.ei se pappikaan mitää puhunu kun kävi täällä..

pitäs melkee mennä levähtää nyt kun tyttö nukkuu..meinaa hieman väsyttää..
saa nähä jos mies saa nyt tuon työpaikan mihin lähti harjottelee että mites se sitten jaksaa jos tytöllä ei yöt rauhotu ollenkaa.

miiku&tyttö 2vko 4pv
 
Miiku Kyl sen isyyden pitää olla tunnustettu ennen ristiäisiä,ni ei tartte sit jälkikäteen alkaa nimee vaihtamaan.

Meilläki on noita ilmavaivoja ihan omiks tarpeiks,kun ja jos huuto on ollu ihan älytöntä,oon käyttäny vauvan kylvyssä. Siellä rentoutuu hyvin ja saa sit myös ilmat pois. Yöt kyl nukkuu hyvin,kunhan vaan saa ilmoiltaan nukahettua.
 
Tännekkin taas kerkii käymään pikaseen.. Tyttö on nukkumassa ja varmaan kohta heräilee.
Itteeni kans väsyttää ihan älyttömästi kun yöt menee vieläkin miten menee.. toissayönä huus monta tuntia kun vissiinki oli ilmaa mahassa..sit hieman rauhottu ja alkoi nälän merkkei näytellä ja nukahti sit tissille. Viime yönä heräili parin tunnin välein mut ite en vaan saanu nukutuks oikeen yhtään, jotenki koko aika odotteli millon neiti taas herää ja alkaa huutaa :whistle: :ashamed:
Me tuota kylpyy kans kokeiltiin sillon toissayönä mut eipä auttanu ei.. eilen käytiin ostaa noita cuplatoneja ja saas nähä auttaako ne sitten.
Kai se tästä..hitaasti mutta "varmasti" :O :)

MIIKU: Kyllä sen isyydentunnustuksen tarvii tehdä ensin,me käytiin täl viikol tekemös se ja pari viikkoa menee et saadaan paperit/vahvistus kotiin. Sit pitäiskin alkaa järkkäilee ristiäisii pikkuhiljaa.. nimikin on ehkä jo valmiina ;)

TIPI: Ihmettelen kans et miks ei suosittele mitään ilmavaivoihin?! :whistle:
Musta tuntuu että niitä merkkejä on niiiiiiiin paljon et en tiiä mitä oisin valinu. Mulle sit suositeltiin tota cuplatonia mut eikös se oo niin et kaikille ei kaikki välttämättä sovi?
Mut jos lähtis hetkeks lepäilee ennen ku tyttö haluu syömään..

nita ja neiti 28.11
:heart:
 
niin joo ja sitä piti kysyy et ootteko te kellä oli/on se syntymättömän lapsen vakuutus niin ilmotellu vauvan syntymästä sinne? Mä kun en tiiä millon se pitää ilmottaa,heti nyt vai vasta ristiäisten tms jälkeen? :eek:

 
No mutta päivää pitkästä aikaa!
Pikasesti vaan.Mulla on kädet täynnä töitä.Kammoksuttaa maanantai,kun jään silloin yksin neljän penskan kans,joista tämä Tiuku-tyttö asuu rinnalla...
Siis JOO MEILLÄ IMETÄÄN TISSIÄ 1-2 tunnin välein päivin öin ja lisämaitoa en anna,koska omaa maitoa riittää vaatteiden kasteluun asti. Olen aivan sippi ja saankin kodinhoitajan kunhan isi lähtee töihin takasin.
Välillä öisin tyttö valvoo kolmekin tuntia,jopa viisikin putkeen.Vuorokausirytmit AIVAN sekasin ja mä en sit saa juuri koskaan nukkua kun mustasukkanen 2v ei anna mun päivisinkään nukkua.
Eli tämän tietokoneella olemisen olen laittanut minimiin,jotta nuo muut lapset saavan osansa äidin huomiosta.
Tissikoko ei enää kolmannen ja neljännen imetyksen aikana ole pahemmin muuttunut.Tosin ei tartte topattuja liivejä. Mulla on norm.c-kuppi toppauksilla ja nyt taitaa olla c-kupin imetysliivit.Käytössä on kolmet vanhat venyneet,mutta kun maidon tulo tasaantuu,niin menen liivikeskukseen ostamaan uudet.

Tulen joskus taas lukemaan teidän juttuja ja ehkä itsekin kirjoitan ÄLKÄÄ UNOHTAKO MUA...ajattelen kuitenkin teitä...
 
Meillä juhlittiin eilen pojan 6-vuotis synttäreitä ja olipas aikamoinen hulina :whistle:
Pojalla oli toiveissa liekkikakku ja kyllä mulla kirosanat lenteli kun sitäeilen väsäilin ja Eemeli roikku tissillä siinä samalla kokoajan. Tulipa sitten kokeiltua vasemman kädenkin taitoja kun oli oikea käsi varattuna välillä :whistle:



No tässä kuitenkin lopputulos, pääasia ettäkelpasi pojalle vaikka äiti ei ihan tyytyväinen ollutkaan. Maku oli kyllä kohdallaan :p


tulikellukkaMeillä on ihan samanlaista ton imetyksen kanssa, musta tuntuu että en muuta teekään kun imetän, päivin ja öin. Yölläkin pisin syöttöväli on 2 tuntia, mutta maitoa riittää kyllä joten se ei ole ongelma. Kyllä meillä on muutkin lapset olleet tissillä ahkeria mutta Eemeli vetää kyllä pohjat. Inhottaa lähteä mihinkään kun kokoajan saa kaivaa tissiä esiin :LOL: :ashamed:
Jasamoin mua jänskätti toi lasten kanssa yksin jääminen, niitä kun on täälläkin useampi, eikä mitään rauhallisia ole luonteeltaan, mutta ihan hyvin meillä on mennyt. Nyt vaan harmittaa kun on ollu huonot ilmat niin ulkoilu ei kiinnosta ja sitten sisällä on taas vauhti aikamoista :eek:

Nyt kokoamaan pojan Bioniclejä joita sai lahjaksi .....jee mun lempihommaa :kieh:

katjuza ja

 

Yhteistyössä