Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi,

Kuulostaa tuo Ranskan- malli tosiaan aika rankalta ja ymmärrän hyvin millaisa ympäristön paineita Sachaan kohdistuu. Onneksi voimme enimmäkseen valita miten lapsemme hoidamme. On ihanaa olla kotona. POju on muuttunnut kovasti viimeisen kuukauden aikana ja nautin jokaisesta päivästä. Olen sulkenut korvani kaikilta kommenteilta ja ohjeilta, joita "paremmat, kaikkitietävät" kasvattajat jakelevat. Olen alusta asti ollut aika varma että osaan hoitaa poikani itse tietty miheni kanssa yhdessä tätä vanhemman hommaa hoidamme.

Meillä käännytään sujuvasti selältä mahalle, mutta toisinpäin ei onnistu vielä. Istuminenkin tuettuna onnistuu, mutta ei kovin kauaa vielä jaksa poju istua. Jonkin verran on tullut nyt tavujokellusta kehiin..hampaat tulossa...no kaikki tapahtuu niin nopeasti ettei oikein tiedä mikä on menossa ja mikä tulossa.

Mutta nyt täytyy mennä :)

helmipelmi ja ukkeli pian6kk

Kiitos vaan rohkaisevista vastauksista, tekee kyllä hyvää päästä vähän murisemaan pahoja ilmoja pihalle, siispä jatkan. En siis tosiaankaan ole mikään kotiäitiysfundamentalisti, pois se minusta, mutta jotenkin vaan ahdistaa kun ei saa rauhassa olla edes puolta vuotta kotona vauvan kanssa ilman että jengi ihmettelee silmät soikeina. Jos edes vähänkään isomman lapsen kanssa kotona oloa ihmeteltäisiin, niin olkoot, mutta pikkuvauvan.

No siinähän sitten ihmettelee. Ei täällä moni muukaan meille ihan arkinen asia ole tuttu. Voisin tehdä listaa, mutta en jaksa näpytellä puolta päivää. Kestovaipat, kierrätys, ylipäätään luontoa säästävä ajattelu-/toimintatapa, kasvissyönti, luomutuotteet, isyysloma, sukupuolineutraali lastenkasvatus tai ylipäätään ajattelutapa ("Ai, eikö se olekaan pieni poika kun sillä kerran on _lippalakki_! Ahaa, äiti halusi selvästi poikavauvan!") Grrr!
Tai sitten jos on, niin sitten ollaan asian suhteen ihan älyttömiä ekstremistejä. Kaikki on tosi mustavalkoista.

Malvia sanoi, että Ranskan malli vapauttaa naiset niinamikkosmaisesta ajattelusta.
Onhan se tavallaan niin, mutta mistä mielestäni täällä on feministit valitettavasti juuttuneet aatteineen jonnekin hamaan 70-lukuun, jolloin naiset tunsivat itsensä tosi vapaiksi, kun se saivat mennä töihin (huonommalla palkalla kuin miehet) eikä niiden ollut enää pakko imettää (=alistavaa). Nykyäänkin vielä monet naiset eivät halua _tasa-arvon_ nimessä imettää, eli siis seiskytluvun tuulet puhaltaa edelleen. Jokainen siis todellakin tehkööt imetyksensä kanssa ihan mitä lystää, mutta tuo on mielestäni kyllä onnettomudessaan ja vanhanaikaisuudessaan kaikki rajat ylittävä argumentti.

Sitten kuitenkaan samaan aikaan näitten suurfeministien mielessä ei edes käy sellainen vaihtoehto, että lasta voisi jäädä kotiin hoitamaan vaihtoehtoisesti myös mies ja äiti sitten palaisi työelämâän. Tai ylipäätään, että mies osallistuisi enemmän kotona lastenhoitoon. (Tässä meillä onneksi säännöt vahvistava poikkeus kotona!) Eli siis feminismiä on se, että en imetä ja vien lapseni mahdollisimman pian hoitoon. Ja joo, Rachida Datin esimerkki oli kyllä tästä toimintamallista täkäläisissäkin oloissa aika keskusteluaherättävä..

Siis faktahan on se, ettei täällä ole vastaavia isyys-ja vanhempainlomia ja muita mahdollisuuksia isillâ jäädä hoitovapaalle; ei paljoakaan mitään tukia, lisiä jne. Mutta miksi kukaan näistä pitkän linjan feministeistä ei tee edes aloitetta minkään tällaisen puolesta?

Kirjoitan tosi nopeasti kun pieni on pâiväunilla, toivottavasti tâstä nyt ei saa sellaista kuvaa, että olisin mikään imetysfanaatikkokaan. Tai militanttifeministi. Pointti siis oli vaan se, että tässä maassa feministit (tarkoitan tasa-arvon tavoittoittelijoita, en miesvihaajia) ovat tosi pahasti aikaansa jäljessä ja hakoteillä jauhaessaan 2000-luvulla yli kolkyt vuotta vanhoja iskulauseita ja tasa-arvokaan ei kyllä sitten näillä näkymin pahemmin kukoista. Vai mitä sanotte siitä, että lähes poikkeuksetta herättää huokailua, ihmettelyä ja ihailua se, että vaikkapa ravintolassa ollessamme _isä_ ottaa vauvan ja lähtee vaihtamaan sille vaippaa. Tai syöttää. Tai ylipäätään hoitaa. On tämä kyllä niin vanhoillinen ja patriarkaalinen yhteiskunta, että en ihan heti keksi toista maata Euroopassa.

No niin, johan taas helpotti :) Ehkäpä palaan vielä puhisemaan lisää jossain vaiheessa, mutte eiköhän tämä nyt toistaiseksi.

III... kysyi kääntymisestä. Meillä kyllä kääntyillään, mutta tosiaan joinain päivinä ei vain viitsi, laiskuuttaan. Ei käsittääkseni läheskään kaikki vauvat vielä kääntyile tämän ikäisenä, niin että älä huolehdi. Kaikki vauvat omalla rytmillään, ei pidä kiirehtiä :)

Niin, ja yhdyn täysin MaMaLin ajatuksiin näistä superohjeistajista. Tuntuu ihan käsittämätömältä joskus miten kaikki tutut ja tuntemattomat, sedät ja tädit tietävätkin aina niin sata kertaa paremmin miten juuri tämän vauvan kanssa olisi parasta toimia. Toisaalta, meille on siunaantunut ilmeisen "helppo" lapsi, niin että ollaan kait siitä syystä pahimmilta ripityksiltä säästyttykin. Ja jos jotain on joskus tullutkin, niin en ole siitä oikeastaan edes jaksanut loukkaantua, antanut vaan mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta tosiaan just toi, että en kyllä itse kuvittelisi meneväni kaikkitietäväisesti jakelemaan muille ohjeita lastenkasvatukseen. Näinköhän sitä sitten vuosien saatossa tulee itse kukin muuttumaan?..

Hei vaan, kiva kun on aktiivista!

Osaanottoni kaikille teille, jotka joudutte taivasteluja ja "asiantuntevia" kommentteja kuuntelemaan! Tosiaan on outoa, miten jotkut tuntuvat aina tietävän paremmin ratkaisut toisten kuin omiin asioihinsa... ;)

Meillä ei edelleenkään käännytä selältä vatsalleen. Vatsalta selälleen on käännytty jo kuukauden päivät. Minä veikkaan myös, että kyseessä on enemmän laiskuus kuin taitamattomuus. Ei vaan tarvitse kun lelut on hollilla muutenkin. Olenkin yrittänyt laittaa suosikkilelut aina vähän kauemmaksi, jotta poju joutuisi tekemään vähän enemmän töitä. Välillä toimii, välillä menee huudoksi. :/

Me aloitimme puuron 5kk iässä. Kaurapuuro hedelmä/marjasoseella on pojan herkkua, syö illalla ihan hillittömän annoksen kokoonsa nähden. Tästä syystä yöunet ovat varmaankin pidentyneet, vaikka vielä välillä tuleekin yksi syöttöherätys yölläkin. Ensi viikonloppuna ajattelin aloittaa aamupuuron tarjoamisen. Meidän uni- ja ruokailurytmi rytmi on seuraava:

Herätys n. klo 6-7
Maitoa
Nukutaan vielä klo 8-9 saakka
Maitoa
Päiväunet klo 10
Maitoa
Lounas klo 12 (n. 1dl vidennessosetta)
Unet vaunuissa klo 13-15(16)
Maitoa
Päivällinen klo 17 (n. ½dl hedelmäsosetta)
Maitoa
Iltapuuro klo 20 (n. 1dl kaurapuuroa soseella)
Nukkumaan klo 21 mennessä

Ruokailu muuttuu pian aamupuuron ja tanakamman päivällisen osalta. Olen kuitenkin pyrkinyt pitämään yllä ja jatkamaan imetystä koko ajan, joten en ole pitänyt kiirettä ruokamäärien lisäämisen suhteen.

Ja taas kutsu kuuluu...
t. S

Helmipelmi ja Sonatar, nyt kaivataan kädestäpitäen ohjeistusta: hienonnatteko jotenkin ne kaurahiutaleet ensin? Ja keitättekö veteen vai äidinmaitoon/korvikkeeseen?

Meillä on nyt kahtena yönä heräilty kesken unien 4 maissa lohduttomaan itkuun ja ainakin tänä yönä myös ihan hervottomaan piereskelyyn :S Kestänyt onneksi vain vähän aikaa ja sitten ollaan nukahdettu uudestaan. Olisikohan ne antamani vihannessosemäärät kuitenkin olleet liian isoja?. Toinen kyllä näyttäisi syövän vielä enemmänkin, kun jää nälkäisenä karjumaan lisää kupin tyhjennyttyä.

Tällä hetkellä ruokaillaan siis jotakuinkin näin:

8.30 herätys ja aamumaito (noin 240ml)
12.00 vihannessosetta (4-5 kuutiota) + maitoa (noin 180ml)
16.00 hedelmäsosetta + maitoa (noin 180ml)
20.00 maitoa (noin 240ml) - ja sitten taas nukutaan kasiin.

Eli tajusin just että täällähän mennään jo ihan perusranskalaisen päiväjärjestyksen mukaan. Paitsi että ranskalaiset ei juo noin paljo maitoa. Välissä vähän nukutaan päiväunia ja leikitään ja ulkoillaan :)

Sachan kyselyihin - Meillä ainakin menee 5 kuutiota ihan heittämällä, joten ei varmaankaan ole liian paljon jos vain lapselle mastuu. Itse olen ottanut periaatteen, että kyllä lapsi sanoo kun ei jaksa enää. Sinähän kerroit lisänneesi määrää pikku hiljaa, joten ei pitäisi senkään vuoksi aiheuttaa suurempia vatsanpuruja, tutut ruoka-aineet siis.

Puurosta; Minä en hienontanut hiutaleita mitenkään, mutta riippuu varmaan lapsesta pitääkö hienontaa vai ei. Teen puuron veteen, ihan mikrossa. Eli vajaa ½dl hiutaleita ja desi vettä. Valmiiseen puuroon sitten 1/3 purkillinen hedelmäsosetta ja kyllä maistuu! Tämä toimii siis meillä, mutta muitakin tapoja varmaan on.

Sitten kysymys kakasta jo kiinteiden syönnin aloittaneiden äideille - eli miten usein teillä kakataan? Meillä kun saattaa tulla 3-4 kakkaa päivässä, joka on aika usein! Varsinkin kun ollaan reissun päällä niin pitää koko ajan olla tarkistamassa vaippaa.

Aurinkoista päivää!
t. Sonatar ja sylissä istuva ukko 5,5kk (pian)

Sacha, ihan sama juttu meillä eli tuossa 4-5 välillä nyt viimiset 3 aamua ihan tosi kovat itkut jotka vähän helpottaa kun saa pierastua. Kiinteitä ja niiden aiheuttamia muutoksia vatsantoiminnassa mäkin epäilen, koska ei meillä mikään muu ole muuttunut.

Pikkuhiljaa on lisätty määriä, eilen söi 4 kuutiota. Mä oon antanut ton vihannessoseen päivällisaikaan neuvolantädin ohjeesta, jos vaikka olis vaikutusta yöuniin mut toistaseks ei mitään apua. Edelleen herätään n. 4 krt/yö eikä millään muulla uneen ku tissillä... Sitä tosin ei kauaa lutkuteta että stoppi on aika lyhyt mutta kuitenkin. Oon joinakin yönä yrittänyt antaa itkeskellä vähän pidempään, silitetellyt ja tutitellut mutta ei auta, huuto vaan yltyy niin että isovelikin herää. Joten oon antanut uudestaan periks ja antanut tissiä, vähemmällä päästään kaikki. Tiedän että näin ei voi ikuisesti jatkaa, mut kokeillaan uudestaan sitten kun päivässä on ne kaikki 5 ateriaa ja tiedän ihan varmaksi että yöllä ei VOI olla nälkä.

Peruna, porkkana ja kukkakaali sekä hedelmistä omppu ja luumu nyt kokeiltu. Puuroja piti alotella seuraavaks, mut ehkä katellaan tota mahaa vielä jonkun aikaa. Esikoiselle annoin sillon sellasta Pilttijauhe-puuroa alkuun kun oli tosi sihtikurkku. Se on ihan tosi sileetä nimittäin. Sit aloin lisäileen joukkoon normi-Elovenaa ja noin kuukaudessa päästiin kokonaan Elovenaan (eli sit ku eka boksi jauhetta oli kulunut). Näin ajattelin nytkin tehdä, kun ei oo vihannessoseissakaan kokkareita saanut olla tälläkään hepulla tai kaikki syljetään pihalle.

Tarkotus oli kommentoida tota Ranska-juttuakin mut velvolliduudet kutsuu eli päikkäreille pitäis lähteä.

Rouva H ja pikkujätti 5,5kk

Joo kyllä mä luulen, että nämä viimeiset yöheräilyt liittyy tosiaan noihin kiinteisiin, mutta kai niihin vaan on totuttava. Eilen ajattelin, että olisi ollut hammas tulossa kun on ollut vähän muitakin siihen viittavia oireita, mutta kyllä viime öiset paukuttelut taas puhuivat omaa kieltään..

Nyt mullakin sormet syyhyää puuronkeittoon, mutta ehkä pitäisi vähän toppuutella ja antaa pienen tottua rauhassa näihinkin uutuuksiin mitä on ollut. Miten mulla oli sellainen mielikuva, ettei viljatuotteita olisi saanut antaa vielä pariin kuukauteen? Varmaan kyseessä meidän paikalliset ohjeistukset, täytyypä tarkistaa. Meidän lääkärihän ei siis olisi suositellut meidän vielä aloittavan lainkaan kiinteitä viime visiitillä vajaa kuukausi sitten, vaan käski odottaa vielä ainakin pari viikkoa, ja sittenkin antaa soseita 60g/pv kerrallaan. No en odottanut, ja taitaapa tuo annosmääräkin vähintään tuplaantua.

Sonatar, meillä on kanssa alettu kakata useammin (ja työläämmin) kiinteiden aloituksen jälkeen. Eli noin 2-3 kääkälettä päivässä. Riippuu vähän siitä, mitä on ollut ruokalistalla.

Heippa,

Meillä siis käytetään tuota puurojauhoa, josta tulee ihana velli. Olen antanut kerran tavallista, mutta se ei mennyt kaupaksi. ehkä palaan tuohon tavalliseen puuroon myös pikkuhiljaa. Poju kakkaa (työlään ja keskittyneen) äherryksen kanssa noin 2-3krt päivässä. mahavaivoja ollut myös jonkinverran, mutta nyt jo paremmin menee sen suhteen.

Uutena asiana meille on tullut nukahtamisvaikeus, joka vaivaa iltaisin. Poika ei malta mennä nukkumaan vaan kukkuu sängyssä joskus aika kauan...ennen nukahti noin vain.No pitänee opetella nukuttamista :)

Mutta nyt täytyy itsekin kömpiä nukkumaan.

Olis kyllä paljon vielä kommentoitavaa, mutta nyt ei kykene.X)

Öitä

Helmipelmi ja ukkeli 6kk

Hyvää äitienpäivän jälkeistä aikaa Marrasmammoille! Oli aika kiva viettää ensimmäistä äitienpäivää oman perheen kanssa ja tavata vielä isovanhemmat lounaan merkeissä.

Helmipelmin mainitsemia nukahtamisvaikeuksia on havaittu täälläkin. Poika vaan syö varpaitaan sängyssä, potkii peitettä pois minkä ehtii ja huutelee seuraa. Hirveän työn takana on erityisesti saada poika päiväunille sisällä. Meillä on länsiparveke, joka kuumenee jo näillä keleillä liian lämpimäksi iltapäivällä. Tilanne vain pahenee kesällä, joten olen yrittänyt totuttaa nukkumaan myös sisällä päivisin. Vaihtelevalla menestyksellä tosin...

Meillä poika sairastui sitten viikonloppuna ensimmäistä kertaa. Akuutti kurkunpääntulehdus herätti meidät perjantain ja lauantain välisenä yönä. Oli kyllä ihan hirveä tilanne, kun ei ole aikaisemmin kokenut. Lapsi itkee hysteerisenä, haukkoo ilmaa ja korisee. Tuli ihan tunne että lapsi kuolee käsiin kun ei saa ilmaa. Veimme hänet yöllä yhteispäivystykseen ja poika sai adrenaliinia ja kortisoonia. Tilanne laukesi onneksi nopeasti, jo viileä ulkoilma paransi tilannetta. Kohtaus ei ole onneksi uusinut, vain pientä yskää on ollut viime päivinä. Seuraavan kerran jo tietää miten toimia jos tilanne uusii, mutta kyllä säikäytti!

Sachalle vielä tuosta puurosta - täällä neuvola suosittaa aloittamaan joko puuron tai lihan 5kk:n iässä (jos ei siis täysimetä). Me ajattelimme, että lihan ehtii myöhemminkin, joten puurolla mennään nyt kasvisruoan lisäksi. Puuro on kyllä meillä vaikuttanut selvästi yöuniin, poika herää enää kerran yössä ja silloinkin useimmiten saan hänet takaisin uneen ilman maitoa. Nyt tosin tämä sairastaminen on sekoittanut vähän tilannetta, mutta toivottavasti pääsemme pian takaisin vanhaan rytmiin.

Mukavaa alkavaa viikkoa!
t. Sonatar ja poju 5,5 kk

Huh, Sonatar, mikä kauhujen yö teillä on ollut takana! En ole ikinä kuullutkaan moisesta taudista. Tosi pelottavaa kun pieni ei saa henkeä. Tollaset jokin-juuttunut-kurkkuun-tai ei-saa-henkeä- tilanteet ahdistaa mua ainakin kaikkein eniten kaikista kauhuskenaarioista vauvan kanssa. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin teillä. Mitä siis tarkoitat, kuinka tulee toimia vastaisuudessa, jos tilanne toistuu? On näissä lasten sairastamisissa kyllâ vielä totuttelemista. Itse säikähdin niin pahanpäiväisesti jo sitä meidän oksennus-ripulitautia pari kuukautta sitten. Mutta silloin ei myöskään oltu kotioloissa, joten sekin vaikutti.

Kiitos puuroinfosta! Tekisi mieli jo kokeilla, mutta ehkä odotan kuitenkin vielä viikon tai pari. Meillä menee yöt tällâ hetkellä lähes 12-tuntisina ja heräyksittä, niin että siltä osin vaikuttaa, että pieni saisi jo päiväsaikaa tarpeeksi syödäkseen. Meillä on lääkäri eli siis neuvolaa vastaava ylihuomenna, ja olen varma että tulee satikutia siitä hyvästä että olen jo mennyt ylipäätään kiinteät aloittamaan näinkin runsaissa mâärin. Mutta tulkoot.

Liha-asia on meillä vähän dilemma. Me ei syödä nimittäin lihaa eikä kalaa, muttei myöskään toisaalta haluta tehdä päätöstä asian suhteen tytön puolesta. Ajatuksena on ollut, että saa maistaa, jos haluaa, jos sitä jossain tarjotaan, eli se ei missään nimessä olsi kielletty, mutta että me ei myöskään alettaisi varta vasten tekemään liharuokia siksi että sitä "pitäisi" syödä. Odotan vaan mikä riemu siitäkin repeää, kun täällä ei oikein aikuistenkaan kasvissyönnille heru ymmârrystä, saatika sitten vauvan. Olenkin miettinyt, että missäköhän vaiheessa on _pakko_ alkaa antaa "korvaavia" tuotteita, kuten tofua jne riittävän proteiinin saannin takaamiseksi. Olen kuullut tosi eriäviä mielipiteitä aiheesta riippuen siitä, onko lähteenä täkäläiset instanssit, neuvola, Vegaaniliitto, tai erinäiset nettiartikkelit. En todellakaan halua leikkiä lapsen terveydellä, joten olisi kiva tietää oikeasti mihin luottaa.

heippa.minäkin kirjoittelen tänne. huomenna tulee tytölle ikää tasan puoli vuotta. joka suuntaan käännytään, eteenpäin koitetaa mennä,taakse päin menee.
eilen huomasin kun eka hammas pilkisti.
yöt nukutaan hyvin ja ruoka maistuu. ihanaa aikaa

heippa,

Meillä myös yöt menevät nyt jo ilman heräilyjä ja ruokakin maistuu. Nyt on ukkeli keksinyt tuuon ryömimisen. Mittarimato- tekniikalla ja pyörimällä pääsee etenemään haluamaansa paikaan. Etenemisen hää keksi puolivuotispäivänään :) On hauskaa katsella pojan hommia kun eteenpäin on päästävä. Päivällä nukutaan nyt enemmän kun touhuaminen on ilmeisen rankkaa. Pikkumies on hereillä vain n. 2h kerrallaan eli ottaa unet 09-11, 13-14, 16-18. Illalla on sitten 3h hereillä ennen nukkumaan menoa. Rytmi on nyt aika samanlainen ollut muutaman viikon hetkonen melkein kuukauden. Välillä tosin heittää häränpylllyä varsinkin sellaisina päivinä kun ollaan muskarissa/kerhossa/kaupungilla/reissukylässä tms.

Pienen ukon kommunikoinnissa olen huomannut edistymistä. Vauveli ilmaisee itseään monipuolisemmin itkut ja naurut ovat lisääntyneet ja ilmeitä on tullut paljon lisää. Persoonalinen olemus alkaa näkyä pikkuhiljaa. Olemus muotoutuu koko ajan. Yritän vähän miettiä miten vastaan pojan viesteihin, sillä tärkeimmät ja pysyvimmät yhteydet aivoissa luodaan juurikin nyt. Myötätunto niin ilossa kun surussakin on tärkeää, sillä vauva oppii nyt vuorovaikutuksen alkeet ne seuraavat lasta koko elämän...toki kukaan ei tässä asiassa ole täydellinen eli joskus ei vaan jaksa olla niiin kun haluaisi, sekin on inhimillistä ja sillä opetan lapselle myös inhimillisyyttä ja sitä että on lupa olla väärässä/tyhmä/jne.. Joo mutta tällaiset asiat pyörivät tällä hetkellä mielessäni. Kuulostaa kyllä näin jälkikäteen luettuna aika korkealentoiselta tähän meitin arkeen peilattuna, mutta ainahan voi yrittää :)

Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille, sillä viikonloppuna pitäis kait paistaa koko maassa :) Ja teille ulkomaaneläjille toivon että aurinko näyttäytyy myös teille :D

helmipemi ja ukkeli 6kk

Moi kaikille!

Meillä on kuulkaas sellainen tilanne, että poikaa ei voi jättää yksin olohuoneeseen makoilemaan, sillä pian hän on toisella puolella huonetta esimerkiksi johtojen luona. Ei hän toki vielä konttaa, mutta mönkii niin hienolla tekniikalla eteenpäin, ettei kauan nokka tuhise... Tämä taitaa olla muutenkin motorisesti aika kehittynyt tapaus, sillä istuu jo aina kun voi (en kuitenkaan jätä yksin istumaan). Huh, nyt se perässä juokseminen sitten alkaa!

Kiinnostavia nuo Helmipelmin muistutukset aivoyhteyksistä. Ihan selvästi vauvan kanssa on nyt helpompikin kommunikoida, kun toinen on itse selvästi joko iloinen / väsynyt / tylsistynyt / utelias... Helpompi viestiä kun on joku jonka kanssa viestii :)

Meillä täysimetyksellä syödään kerran tai kaksi yössä, ja yö on meillä sen 12 tuntia. Itse herään kerran, koska menen nukkumaan sen verran myöhemmin.

Ulkoilemme paljon, ja parit unet vauva nukkuu sisällä. Ne ovat kuitenkin selvästi yhden ainoan unikierron pituisia, siis alle tunnin. Ulkona voi olla pari kolme unikiertoa (esim. 3 x 45 min).

Miten kauan teillä kiinteiden syöjillä meni totuttaa vauva makuihin? Tuntuu, että juurekset eivät uppoa millään edes täyimetyksen ohella makuina, kun ei niitä ole "pakko" syödä. Mutta yök-ilme ja pään pois kääntäminen ovat seuranamme. Entä jos hän ei ikinä suostu, apua? :D

Ihanaa aikaa, tosiaankin. Taitaa olla sellainen vauvojen superikä meneillään, ainakin meidän perheessä. Hampaiden puhkeamiskitinäkin on vähäksi aikaa poissa (hampaita on nyt puhjennut kolme, lisää varmaan tulee ihan pian).

Kauheita nuo sairauskohtaukset. Koettakaa jaksaa niiden kanssa.

Kysymyksenäni olisi: millaisella auton turvaistuimella menette ja onko muutossuunnitelmia?

Iloista loppukevättä ja kirjoitellaanhan!

Malvia

Hei

ja neuvolakuulumisia. Kävimme nyt 5 kk neuvolassa, vaikka 6 kk synttärit ovat jo ensi viikolla. Siirtyminen johtui meidän reissuilusta. Eli lähes 6 kk ja paino oli 7465 g ja pituus 69 cm. Meillä painossa mennään keskiarvoon verrattuna -10% ryhmässä ja pituudessa ymmärtääkseni ihan keskiarvossa. Paino on tosiaan vähän alakanttiin (ei huolta kuitenkaan) vaikka posket ovat viime aikoina kovasti pyöristyneet.

Iho-ongelmat alkavat näyttää atooppiselta sellaiselta. Ensi kuussa meillä onkin tämän vuoksi lääkäri eikä terkkari. Tämä tapaaminen on kuuden kuukauden etappi ja siirtyy taas lähes kuukaudella.

Tämän päivän rokotukset aiheuttivat melkoisen itkun ja kuumetta. Nyt iltaunilla ja toivon, että yö menisi ok. Mutta se nähdään. Tämä päivä on ollut kanniskelua.

Lisäksi saimme "noottia" siitä ettei poika vielä(kään) pyörähdä selältä mahalleen. Myös neuvolassa tuli kiukku kun yritettiin mahallaan olla. Kuulin (eka kertaa), että kun liikaa istuttaa lattialla (vaikka tuen kanssa) tällaista "laiskaa" kaveria, niin ei se alakaan kohta kääntyillä. Eli nyt taas palataan entistä tomerammin treenaamaan tätä puolta.

Siinäpä viimeisimmät. Eilen ajeltiin taas pohjoisesta etelään. Oli nyt vähän vaativampi reissu, kun poju nukkui vain muutaman tunnin verrattuna entisiin lähes koko reissun nukkumisiin. Niin ne vaavit kasvavat.

Voikaa hyvin, MaMaLi ja Vaavi viikkoa vaille 6 kk

Heippa vaan!

Ihanaa, kohta on jo kesä! Kesäkukkia ajattelin tänään mennä ostamaan ja istuttelemaan niitä pihalle. Orvokkeja jo löytyykin, mutta lisää tarvitaan :).

Kiva oli taas lueskella teidän kaikkien vauva-arjesta, kun tuntuu ihan hyvin menevän jokaisella. Sachalle tsemppiä siellä ranskanmaalla ja toivottavasti MaMaliin Vaaivin ihottumalle löytyy syy ja hyvä hoito.

Rauhallisissa merkeissä täälläkin arki sujuu. Kuolaaminen on alkanut olla melkoista ja kaikki mahdollinen pitää saada suuhun järsittäväksi. Enteileeköhän hampaita, ehkä.. Yöllä herätää tissille vielä 1-2 kertaa, mutta tämäkin on ihan ruhtinaallista, kun saa nukkua jo pitempiä pätkiä itsekin. Kyllä se iltapuuron antaminen on tosiaan auttanut tässä asiassa. Meidän pojalla on muuten yksi ihan ehdoton suosikkimarjasose: semperin metsämarjoja ja jugurttia on ihan ykkösjuttu. Se kirjaimellisesti imetään lusikasta ja samalla kuuluu tyytyvänen mumina, kun ko. sosetta makustellaan suussa :D!

Neuvolassa taas oltiin ja kasvu hiukan tasoittunut liikkumisen lisääntymisen takia, mutta silti ihan komeat lukemat: 9935g ja 71,5cm tällä kerralla.

Vauvauinnista sen verran, että mekin ollaan käyty vähän yli 3kk ikäisestä asti vauvauinnissa. Poika on tykännyt siitä paljon ja syksyllä homma vielä jatkuu. Suosittelen kyllä, jos vielä ehditte/mahdutte johonkin ryhmään mukaan!

Alkoi sitten menkatkin mulla kolmisen viikkoa sitten, joten nyt alkaa olla mahdollista sen pikkukakkosenkin alkuun saattaminen. Mutta tosiaan periaatteella tulee jos on tullakseen :).

Mutta tämmöisiä täältä suunnalta, ihanaa kesän alkua kaikille!!

barbalala ja -pörrö 6kk

Hei

Kuumeilu kesti pari päivää rokotteen jälkeen. Vaavi oli väsynyt ja itkuinen. Onneksi se on nyt ohi.

Ajattelin kirjoittaa muutaman sivun uudesta piirteestä. Meillä poju on nykyään tosi paljon entistä enemmän kärttyinen. Hampaita en edes viitsi aiheeksi ajatella, kun niitä on arveltu jo kolme kuukautta tulevaksi ja mitään ei ole vielä tapahtunut. Tämä kärttyisyys enemmänkin liittyy siihen, että pitäisi olla koko ajan seuraa ja mielenkiintoista tekemistä. Jos joutuu yksin pitemmäksi aikaa, niin jo tulee kiukkuinen huuto. Ja ei viihdy enää kovin pitkää lattialla - mutta kun ei siltä vielä pieni itse edes ponnista. Yritän antaa olla pienellä kätinällä vain sinnitellen itsekseen, mutta yleensä päättyy kunnon itkuun ja isoihin kyynelsilmiin.. Huoh - kyllä vaavi kouluttaa äitiä ja muita perheenjäseniä.

MaMaLi ja Vaavi (ensi viikolla 6 kk)

Hammas! Meille tuli hammas! Juuri kun meilläkin oltiin lakattu kuvittelemasta, että jokainen kitinä tai itku johtuisi siitä,niin siellähän se nyt pilkottaa. Suht kivuttomasti siis meni, nyt jälkeenpäin muistellen taisi tyttö päästää parit "selittämättömät" itkut edellisenä päivänä, mutta yöt siis rauhallisia jne.

Onpas Barbalalalla pitkän huiskea poika! Ja itseasiassa näköjään kaikilla muillakin aika pitkiä vauveleita verrattuna meihin. Meillä tuli viime viikon lâäkärikäynnillä vasta 63cm ja 7,3 kiloa täyteen. Mutta en siis toki ole huolissani, mielestäni tyttö kasvaa (ainakin leveyttä, heh) suorastaan silmissä.

Meillä on myös istutukset käynnissä, tai on ollut jo hyvän aikaa. Tosin meillä ei ole puutarhaa, vaan istuttelen ruukkuihin terassille. Lähinnä maustekasveja ja yrttejä, tomaatteja, pippureita, mansikoita.. Niin, ja kesäkurpitsan (hullu!). Kohta sinne ei enää sekaan sovi. Mutta ekat mansikat on syöty ja ne oli hyviä.

Onko Sonatar teillä jo parannuttu?

Puurosta, se on meillä nyt ihan ykkösruoka, vauva vaan murisee sitä lisää koko ajan. Nytpä olen alkanut antaa sitä aamuin illoin. Olen varmaan ylivarovainen tässä, mutta hienonnan siis mikserillä hiutaleet ennen keittämistä niin että tosi sileetä jälkeä tulee. Näin alkuun siis.

Malvia, meillä on kaikki soseet alkaneet pudota ihan itsestään ja hyvällä ruokahalulla onkin, ihan siitä päivästä kun niitä on alettu tarjota, mutta meillä tosiaan ei enää imetettykään siinä vaiheessa. Liittyykö asiaan mitenkään, en tiedä, mutta siis lapsethan kai on enemmän tai vähemmän valmiita tai vastaanottavaisia kiinteille sapuskoille eri ikävaiheissa. Mä olin selkeästi huomaavinani, että meidän tyttö oli jo ihan nähtävästi kiinnostunut meidän ruokailuista ja osoitti muutenkin merkkejä valmiudestaan kiinteisiin. Olin ennen ekaa kokeilua aika varma, että ruoka maistuisi, ja niinhän se maistuikin. Ei varmaan kannata kauheasti pakottaa eikä stressata, se vaihe sitten tulee kun se tulee. Pikkuhiljaa totuttelette..

Niin, ja meillä ei vielä kontata, eikä oikein ryömitäkään, mutta sammakohypyilla selällään jotenkin tosi urponnäköisesti edetään jotenkuten. Tai siis peruutetaan. Mä päädyin kaikkien periaatteitteni vastaisesti ostamaan sen kirotun leikkikehän. Mun kun olis tarkoitus sitten jossain vaiheessa alkaa tehdä töitä himasta käsin, ja eihän siitä nyt mitään tulis kun ei sais sekuntiakaan keskityttyä mihinkään vähääkään ajatusta vaativaan, kun koko ajan olis vaan huoli siitä että nyt se siellä nakertaa jotain johtoa tai putoaa portaista tms. Ei kai se lapsi nyt siitä saa elinikäisiä traumoja, jos viettää muutaman hetken päivässä leikkikehässä.Eihän? Kunhan siis heittää sinne tarpeeksi virikkeitä "kehiin"?.. Kauheat syyllisyydentunnot jo nyt. Vauva häkissä, voi itku.

Turvaistuimesta: meillä on käytössä edelleen Maxi Cosin kaukalo, ja tulee varmaan olemaankin vielä hyvän aikaa, meidän tyttö kun ei ole sieltä kookkaimmasta päâstä. Mutta on kyllä mietityttänyt että mikä istuin seuraavaksi. Meillä on isofixit autossa, ja ne on kyllä tosi hyvä keksintö. Ehdottomasti siis on oltava sellainen niillä toimiva istuin. Mitäs te muut olette tosiaan miettineet jatkoon?

Piti kommentoimani sataa asiaa ja nyt ei tullut kuin pari ja nekin ihan sikin sokin. Ai niin, Barbalala - jugurttia? Saako vauvalle antaa jo ihan tavallista jugurttia, vai onko se jokin erityis-?

Hyvää päivänjatkoa ja viikonlopun alkua

t. Sacha ja tyttö huomenna 6kk

Terveisiä Tukholmasta! Tai siis tulimme kotiin jo alkuviikosta, mutta en ole koneelle ehtinyt.

Kyllä voin suositella Tukholmaa teille, jotka mietitte pientä minilomaa vauvan kanssa. Laivalla vaan Tukholmaan ja sinne vanhan kaupungin katuja koluamaan. Meidän poju tykkäsi vanhasta kaupungista erityisesti, mukulakivet tuudittivat uneen niin mukavasti! :) Ainut mitä tekisimme toisin on lähteä matkaan Helsingistä. Turun laivat kun lähtevät takaisin heti aamusta, joten hyteistä pitää raahautua ulos kukonlaulun aikaan ja tavarat pitää laittaa säilytykseen. Päivä on noin aika pitkä kun odotellaan paluukyytiä.

Meidän pojun laryngiitti kyllä parani ihan mukavasti eikä uusia kohtauksia tullut. Ukkeli sai kuitenkin oletettavasti laivan ilmastoinnista nuhan, jota on sitten podettu tämä viikko. Ei kiva, kun henki ei kulje.

MaMaLi, meillä on tuota samaa kärttyisyyttä ollut viime aikoina. Menee osin nuhan piikkiin, mutta kyllä minä ainakin meidän tapauksessa veikkaan hampaita. Ikeniä jyystetään koko ajan.

Nyt en ehdi muuta kommentoimaan, kun pojun lounas kutsuu!
t. Sonatar ja nuhanenä lähes 6kk

Pikaisesti kommentoin tuohon Sachan kysymykseen: eli ei siis tavallista jogurttia, vaan Semperin sosetta nimeltään Metsämarjoja ja jogurttia. Voi siis antaa alkaen 5kk. Kokeilkaa ihmeessä :).

Hei

Tässä puolivuotissynttäreitä vietetään. Kyllä aika on mennyt nopeaa. Onnea myös Sonattaren pikkuiselle, joka on "synttärikaima".

Ja varsinaiseen kysymykseen: oletteko matkustaneet junassa jo pitempää matkaa? Olemme aikeissa suunnata pohjoiseen juhlien merkeissä ja mietin tässä perhevaunua, normaalia vaunua ja yövaunua. Olen yrittänyt VR:n sivuilta selvittää että minkälaisia matkustusmukavuuksia pienelle löytyisi. Mutta en ihan selvyyteen näistä pääse.

Turvaistuimessa meillä on yhä käytössä Brion kaukalo. Se vain alkaa olla vähän kuuma näin lämpimillä ilmoilla. Meillä meinaa pitemmillä reissuilla Vaavi olla ihan hikinen vaikka kuin pidetään sisävaatteita ja esim harsoa alla imemässä kosteutta. Ja näistä hikoiluista alkaa yleensä myös iho-oireet.. Alkaa olla pian ajankohtaista uuden istuimen hankinta, mutta en yhtään tiedä minkälainen.

Syöttötuolina meillä on Ikean versio. Sekin eräänlainen väliaikaisversio, kun on tukeva ja hyvä vyö, jota vielä tarvitaan. Myös syöttötuolia pitäisi lähteä pojan kanssa etsimään ja kokeilemaan.

Hampaita ei ole vieläkään, mahalleen ei käännytä, mutta kovasti treenataan mahallaan oloa. Taaksepäin mennään selällään uiden ja kaikki uusi kiinnostaa kovasti. Nauru ja känkkäränkkä vaihtelevat tiuhaa, mutta suureksi osaksi ollaan iloisia. Kunhan virikkeitä riittää.

Aurinkoisin terkuin,
MaMaLi ja Vaavi 6 kk

Hei taas,

Kiva kuulla että Sonatar ja pieni selvisivät hyvin laryngiitistä. Nuha on tosin myös kurja juttu, nyt voin sen todeta, kun se meille on iskenyt. Mitä hoitokonsteja teillä on käytössä? Meillä vain niistäjä ja nenätipat toistaiseksi, kuumetta ei ole. Juuri kun pääsin sanomasta, että helpolla on päästy tämän hampaan kanssa, niin johan alkoi nokka vuotaa, peppu punoittaa ja yöt on mennyt yhdeksi ärhentelyksi. Vauva parka. Tuliskohan niitä nyt sitten enemmänkin kerralla. Kaiken kukkuraksi täällä oli viime yönä varmaan vuosisadan rajunilma, herättiin kaikki kolme tasan kolmelta säikähdykseen, kun kaikkialla pakkui ja salamoi. Ei ainakaan auttanut asiaa.

Kiitos, Barbalala, jugurtti-infosta! Niin just, tota vauvan jugurttiahan meidän lääkärikin tosiaan meille mainosti viime visiitillä, jotenkin vaan unohtu koko homma. Pitääkin kokeilla!

MaMaLi, onnea puolivuotisjuhlapäivänä! Ja Sonatarelle tietty myös. Me ei olla vielä matkustettu millään muulla keinolla kuin autolla, joten en voi kyllä auttaa. Tänä kesänäkin kun tullaan Suomeen niin tullaan autolla ja laivalla. Mua taas mietityttää tuon ruokapuolen suhteen, eli kun haluaisin tarjota vauvalle vaan itsetehtyjä mössöjä, niin kuinka niitä voi, tai voiko ylipäätään säilöä matkan aikana. Vai onko pakko ostaa valmiita. Meillä on tiedossa useampi päivä matkustusta. Mulla olisi varmaan sata ja yksi kysymystä koskien matkustusta, mutta ehken niitä nyt kaikkia täräytä kerralla..

Tosta turvaistuimesta, me ajateltiin vielä tulla tämä kesä toimeen tolla Maxi Cosilla, mutta viimeistään syksyllä lienee aika alkaa etsiä uutta istuinta. Olisi kiva kuulla, minkälaisia hankintoja muut kaavailee, olisi mihin verrata. Olen ihan noviisi näissä asioissa.

Meillä on syöttötuolina Stokke, mutta jotenkin en ole oikein vielä uskaltanut siinä istuttaa, vaikka vauva ilmiselvästi tykkää siinä olosta. Toistaiseksi sÿötän edelleen sitterissä. Tuossa muuten juuri avasinkin ketjun, jossa kyselin ylipäätään istuttamisesta rattaiden istuinosassa. Mitens te muut marraskuulaiset? Onko teilläkin vielä koppa käytössa vai istuenko vaunuilette?

Kiva jos sielläpäin paistaa aurinko! Täältä siis myrskyisin terveisin,

Sacha

Hellou!

Sachalle kommentoin heti kärkeen, että hommaa vaan se leikkikehä. Niin on tarkoitus meidänkin hommata kunhan vekara vähän kasvaa. Minä en ainakaan aio juosta pitkin kämppää pojan perässä 24/7 vahtimassa, että ei satuta itseään tai tee jotain luvatonta. Silloin kun pitää tehdä muuta, niin eikun kivojen lelujen kanssa kehään. Sieltä hän voi sitten seurailla aikuisten touhuja.

MaMaLin pikkuiselle myös onnittelut! Meidän synttärisankari vetää parvekkeella unia ja äiti heiluu kuin heikkopäinen siivoamassa kämppää... tai siis olin ennen kuin eksyin tänne! ;) Molemmat isovanhemmat tulevat illalla ½v. synttärikahveille, joten pitää puunata vähän paikkoja. Tein eilen valkosulkaa-mustaherukkakakun ja tänään vielä suklaakuivakakun.

Barbalalan pikkujätti :) on tosiaan jo komeissa lukemissa!

Sachalle vielä noiden kotiruokien säilymisestä matkalla; tuli mieleen, että jos pakastaisit kerta-annokset pilttipurkkeihin ja ottaisit ne jäisinä kylmälaukkuun. Niiden luulisi siellä hitaasti sulaen säilyvän pari päivää. Puuroa voi toisaalta laittaa aina tienpäällä vaikka huoltsikan mikrossa. Jos puuro maistuu, ei haittaa vaikka söisi matkan aikana joka aterialla puuroa. Sekaan vähän vaikka banaania. Toivottavasti näistä oli apua.

Jee, sunnuntaina poju kääntyi ensimmäisen kerran selältä vatsalleen! Nyt poju sitten pyöriikin kokon ajan ympäri, tosin vain toisen kyljen kautta. Alkaa käydä meidän olohuone kohta pieneksi kun koko ajan käännytään samaan suuntaan.

Meillä on käytössä Britaxin Baby Safe+ kaukalo, joka tosin alkaa kohta käydä pieneksi. Ostimme silloin syksyllä samalla myös isofix-kiinnitteisen Britaxin turvaistuimen, joka menee muistaakseni 18 kiloon saakka.

Syöttötuoli on Geuther. Poju istuu siinä välillä ihan hyvin, välillä menee koko ajan vinoon (eli nojaa toiseen laitaan). Sacha kyselit tuosta istumisesta. Meillä poika on ollut ratasosassa puoli-istuvassa asennossa jo kuukauden päivät. Tykkää kun näkee hyvin. Meillä selkänojan saa vaakatasoon, joten nytkin nukkuu parvekkeella rattaissa. Samoin lenkillä voi laskea alas kun poika nukahtaa. Ei minusta tuen kanssa istumisesta pitäisi olla mitään haittaa.

Maanantaina sitten töihin... aika hurjaa!

t. Sonatar ja sankari 6kk

Hei

Hurjaa on, että jo marrasmammoistakin lähdetään töihin. Niin aika menee joutuin.

Me matkasimme juhliin junalla ja saimme perhehytin. Se oli ihan ok. Pikkuinen jaksoi pitkän matkan. Tuuri oli että isompi hätä ei yllättänyt, sillä inva/lastenhoitowc oli rikki ja käyttökiellossa. En tiedä miten olisi peppua pesty siellä cm x cm altaassa mikä löytyi toisesta vessasta. Lisäksi vesi oli jääkylmää.. Takaisin lähdetään piakkoin ja nyt emme saaneet enää perhehytin paikkoja. Jänskättää miten se matka menee.

Meillä mennään muutoin entisillä elkeillä. Ikeniä vain kutittaa ihan kunnolla nykyään, mutta hammasta ei näy. Mahalleen on pari kertaa käännytty lelun perässä, mutta mahallaanolo on NJET.

Yöllä herätään kerran maidolle. Ja on oikea nälkä tuossa 3-4 välillä. Ei auta tutit tai muut keinot kun oikeasti alkaa nälkäitku. Miten teillä muilla - vieläkö yöllä tai varhaisaamusta tankataan?

Ja onko teillä jo kesäsuunnitelmia? Meillä lomailut suuntaavat mökille, mummolaan ja ehkä Tukholmaan sukulaisiin. Olen miettinyt että joko syksyllä tai ensi keväällä voisi yrittää sitten aurinkolomalle.

Aurinkoisin terveisin, MaMaLi ja Vaavi

Yhteistyössä