Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylläpä tosiaan on lähes aikamiehiä nuo teidän pojat Barbalala ja Helmipelmi! :D Uskomatonta millä vauhdilla nämä meidän pienet kasvaa. Sachankin typykkä kuulostaa ihan normaalikokoiselta, eikös osa tytöistä ole muutenkin sirompia ja pienempiä tässä vaiheessa. Meillä on 5kk-neuvola maanantaina, jolloin selviää meidän pikkumiehen strategiset mitat.

Ostimme sitten eilen syöttötuolin. Se on sellainen pöytätasollinen malli, joten ei ole vaaraa, että keikahtaisi eteenpäin. Ajattelin alkaa istuttamaan siinä syöttöjen aikana, poju kun punkee koko ajan pystympään istumaan sekä sitterissä että sylissä.

Pitääkin meidän kokeilla seuraavaksi tuota Sachan pojan suosikkia, kukkakaalia. Parsakaali ei ollut mitenkään järisyttävä hitti, joten en ole noita muita kaaleja vielä kokeillut. Kukkakaali on tosin miedomman makuinen, joten se voisi maistua paremmin. Sacha, oletko antanut sellaisenaan vai esim. perunan kanssa?

Tuosta syömisestä vielä, pitää olla tyytyväinen että meidän pojalle uppoaa mikä ruoka vaan. Ei ole välttämättä mitään herkkua, mutta silti syö kiltisti kaikki mitä annetaan. Pitää alkaakin kasvattamaan annoksia ja ruokailukertojen määrää, nyt syö neljä jääpalakuutiota vihanneksia kerran päivässä ja 1/3 purkkia hedelmäsosetta kerran päivässä. Illalla maissivelliä puoli tetraa ja muuten sitten maitoa pitkin päivää.

t. Sonatar jka poju (5kk ei enää kaukana)

Moi

Hiuksista (tärkein ensin ;o) ). Minulla on lähtenyt ihan tajuttomasti hiuksia viime viikot. Ei vielä päässä näy kun noita on niin siunaantunut. Mutta kyllästyin kun koko ajan sai pojan kanssa katsoa ettei karva mene suuhun. Joten viime viikolla kävin kynäisemässä pituutta puolet pois. Kuitenkin pitkä tukka on ollut koko ajan jollain sykeröllä ettei mene silmiin, suuhun ja ole tiellä. Ja kyllähän tätäkin kuontaloa kiskoo, kuten poju teki tässä aamulla. Ehkä vähemmän lähtee nyt hiuksia - ainakin ovat lyhyempiä eivätkä niin iske silmiin.

Toinen oma napa juttu. Hitsi, kun saisi nukkua jonkun päivän/yön ihan just niin pitkään kuin unta riittää. Ja tämä on ihan turha "valitus", sillä poju nukkuu tosi hyvin yöt, vain yksi herätys, muutama tutti-suuhun ja kuudelta PADAM päivänsäde herää juttelemaan. Minä kaipaisin sitä, että voisi itse valvoa pitempään illalla ilman että syyllisyys herää. Me eilen jäimme tv:n ääreen katsomaan elokuvaa yli 11. Sitä ei saisi tehdä, nyt sitten ihan töttöröö. Mutta valituksesta huolimatta, ei haittaa. Mutta osaapa arvosta kun kuvattu pitkään nukuttu aamu tulee.

Olemme vapuksi lähdössä Leville. Toki tämä mahdoton asuntokuvio voi vaikuttaa siihen, mutta yritetään. Mietin myös, että otamme sinne mukaan ratasosion. Jos ei sitten yritetä nostaa tuota vaunun selkää vaikka tyynyillä. Alkaa tosiaan olla niin, että aina ei nukutakaan kun vaunuilla ollaan liikenteessä.

Makusteluista. Täällä palstalla on syöty parsaa ja kukkakaalia. Nämä eivät sitten aiheuta yhtään enempää mahapuruja tai pieruja? Hyvä tietää. Mekin otamme ne seuraavaksi käyttöön. Olemme laittaneet nyt viimeksi bataattia ja porkkanaa noihin pilttipurkkeihin, joita jää marjasoseilta. Ja nyt sitten luin, että pakastettua ja sulatettua vihannesmössöä ei voi pitää kuin päivän verran jääkaapissa. Olen miettinyt sitten että pitäisikö annokset laittaa jääpalamuottiin - ja nyt tyhmä miete: mitä ihmettä siihen laittaa päälle? Ja miten onnistuisi jääpalapussi ja sinne soseen tunkeminen? Jos teillä on kokemusta niin kuulen mielelläni. Vähän uusavuton kysymys, mutta sallittakoon se näin leffaillan jälkeisissä horinoissa.

Vaavin ihosta. Meillä on ollut päässä karstaa. Ei paha, mutta nähtävissä, sitä säännöllisen/epäsäännöllisesti vauvaöljyllä sivellään ja harjataan. Varsinkin ennen kylpyä. Toisessa poskessa on sellainen ison skraidu kuivaa ihoa. Siihen sivellään perusvoidetta, joku atooppinen kohta se on TAI sitten vauhtiviiva, kun sinne suuntaan yleensä tulee käännyttyä. Muistelen että joku on näistäkin puhellut näillä sivuilla.. tai sitten ei.

Hyvää alkavaa viikkoa
MaMaLi ja vaavi kohta 5 kk - noin vkoa vajaa (viime laskelmat meni pieleen)

Lisäystä ja korjausta:
parsakaalista puhun - tuli vain kirjattua parsa.

Töihin paluusta. Minulla vaikuttaa se, että mies tekee yrittäjänä melkoisia päiviä tietyissä vaiheissa vuotta. Tässä olen miettinyt nyt ja jo työnantajalle kerroin, että suunnittelen työhön paluuta vuoden päästä syyskuussa. Poju olisi lähellä kahta vuotta sitten. Rahallinen puoli saattaa tässä kuitenkin vaikuttaa asioihin - mutta olen ajatellut että rahalla ei tätä aikaa korvata. Meillä tämä asuntokuvio on todella mutkalle ja nyt odotellaan asianajajien toimia. Rakennuttaja on "kiskomassa" perusteettomia kustannuksia meiltä paljon, joten äitiyslomaani säästämäni rahat saattavat mennä asianajajapalkkioihin jne. Samalla meidän asunto on yhä keskeneräinen, piha hiekka/mutavelliä, sisällä huonosti tehtyä jälkeä jota ei korjata jne. Harmittaa että koskaan tuli tähän sotkeuduttua. On vaikuttanut ja vaikuttaa tähän äitysloman aikaiseen hyvinvointiin. :(

Mutta vaavi on Ihana!!!!

Hei kaikille!

Meidän poikaa mittaillaan taas ensi viikolla, mutta on varmaankin samassa sarjassa Barbalalan ja Helmipelmin kanssa. Ei mikään höyhensarja näköjään, varsinaisesti...

Mua rasittaa tuo kiinteiden aloitus: haluaisin täysimettää kuitenkin sen puoli vuotta, joten en millään viitsisi vielä edes miettiä vihanneksia. Aika eksoottiselle kuulostaa pienen ruokavalio, taitaa minua vähän jännittää :) Mutta ehkä kesemmällä? Uskoisin saaneeni nyt rintamaitoakin lisääntymään. Miten ihmeessä teillä osittain imettävillä riittää se maito? Kun eikö se ehdy silloin, kun kysyntä ei ole suurta? Voihan parsakaali.

Minultakin lähti hiuksia jokin aika sitten, mutta ei nyt ihan hirveästi. Moni on leikannut äititukan! Minulla tilanne on varmaan vain paluu vanhaan, koska raskausaikana hiuksia oli jotenkin enemmän. Mikään upeakutri en ole koskaan ollut, joten ihan sama, heh.

Ja raha-ja talousasioitakin pitäisi miettiä, ajatelkaa, VASTAHAN me synnytettiin! Olen kotona ainakin syksyn ja sitten toivon, että mies voisi jäädä. Ei huvita paljon päiväkotiryhmät, ei. Ja subjektiivisesta oikeudestaankin joutuu täällä pääkaupunkiseudulla pitämään kiinni kynsyn, hampain. Voi ei, syke nousee, kun tästä kirjoittaa.

Vauva on ihana, seurustelee tosi paljon ja koettaa mönkiä eteenpäin peppu pystyssä. Hampaista ei tullut ihmeempiä käninöitä, ehkä sitten niistä poskihampaista.

Syöttötuoli on mietinnässä. Kovasti himottaisi Stokken kaunokainen.

En tosiaan vielä ole tässä mukana, mutta olen kans kuullut, että jääpalakuutiot toimivat. Olisivatko sellaiset isot, silikoniset parhaita? Eikös niihin saa sitten alkujäätymisen jälkeen kiepsautettua vaikka kelmua tai pakastepussin. Sellaisiin jääpalapusseihin ei varmaan saa kuin ihan nesteitä vaan. Minä pakastan vielä maitoa :)

Jatketaan kiinnostavissa aiheissa! Terkun Malvia ja poikanen

Kommentteina vielä: tsemppiä Sonattarelle töihin, hienoa, että "uskallat" mennä jatkamaan ja että mies ottaa viestikapulan vastaan.

Ja varpaat ovat suussa täälläkin, eivät tosin mulla.

Unohtui tuosta viime viestistä kommentoida tuota hiustenlähtöä: Kyllä lähtee ja paljon! Minulla on lyhyet hiukset ja nyt tuntuu, että eipä ole paljon enää mistä lähteä tai kalju alkaa paistamaan. Toivottavasti tilanne paranee pian!

MaMaLi, minä teen soseita jääpalarasiaan ja laitan elmukelmua päälle. Sitten kun ovat jäätyneet irrotan palat ja laitan minigrip-pusseihin. Sitten taas rasiat uutta sosetta täyteen ja sama uudestaan. Nytkin on pakkasessa jokaista ruokalajia pussillinen, joten ei tarvitse joka viikko olla keittämässä. Noita jääpalapusseja en ole kokeillut kun rasiat toimii niin kätevästi.

MaMaLin kauhutarinaa rakentamista kuuntelen kynsiä purren, meidän kun pitäisi alkaa rakentaan ensi vuonna... argh!

Meillä on myös ollut pojan ihon kanssa ongelmia melkein koko ajan. Posket ja otsa kuivaa. Nyt tilanne on onneksi jo todella hyvä, miedolla kortisoonivoitella saatiin kuriin. Nyt on enemmänkin ongelmana polvitaipeet, en saa niitä kuntoon vaikka kuinka rasvailisi.

Huomenia! Kiva että täällä ollaan oltu runsain joukoin liikenteessä heti aamusta!

Soseista vielä Sontatarelle: olen antanut sen ihanaisen kukkakaalin ihan sellaisenaan. Se soseutuukin paljon hienommaksi kuin esim potut, joten olla että koostumuksellakin ollut osansa suureen menekkiin. Itse en ole uskaltanut antaa vielä kuin korkeintaan kolme jääpalaa kerrallaan (toissapäivänä vielä vasta kaksi), mutta kysyntää olisi enemmällekin! Hiljaa hyvä tulee.

MaMali: En osaa sanoa, onko kukkis aiheuttanut sen enempää pieruilua, kuin meillä yleensäkin rutistaan. Ehkä vähän, mutta etenkin siis kakkiminen on joskus huomattavasti työläämpää kun kiinteytyy sapuskat. Mutta tämä kai on odotettavissa kaikista soseista + velleistä. Meillä samaanaikaan siis vaihdettiin myös paksumpaan, vellimäisempään korvikkeeseen.

Mä en ollut keksinyt tuota Sonataren minigrip-pussia, vaan toistaseksi olen antanut niiden soseiden olla niissä kuutiorasioissa kelmun suojaamana. Onkohan tässä jotain epähygieenistä, rupesin nyt miettimään.

Töistä sen verran: kuulostaa ihanalta tuo, että mies jää vuorollaan kotiin vauvan kanssa. Meilläkin kovasti haluaisi, mutta se olisi hyvin vaikeasti toteutettavissa, ja minä tulen kuitenkin olemaan kotona, kun teen työni täältä käsin. Siis tulevaisuudessa. En ole kyllä vielä juurikaan päätäni työasioilla vaivannut. Hyi minua.

Hiustenlähdöstä vielä: ärsyttää, kun mulla on ollut varmaan viimeiset kymmenen vuotta ihan lyhyt tukka, ja nyt saanut sen kasvatettua viime aikoina suht pitkäksi (mikä on mun kohdalla ollut aika totaalinen muodonmuutos!). Ei siis tekisi mieli just nyt sitä kyniä uudestaan ihan pätkäksi. Ei muuten, mutta just tosta ohimoilta ja sivusta alkaa olla jotenkin niin onnettoman näkönen. Pitää kysyä kampaajalta tota hölmöä ajatusta, että auttaisko tosiaan se otsatukka vai pahentaisko vaan asiaa.

Niiin, ja Malvialle vielä: eihän meillä tosiaan se osittaisimetys ollut mikään pitkäkestoinen suksee. Mutta siihen vaikutti eniten se, että vauva oli tottunut pulloon alusta asti. Maitoa ehkä olisikin riittänyt, mutta sitten en enää pumppuineni pysynyt perässä :(
Mutta älä siis stressaa kiinteiden aloituksesta, kun kerran teillä sujuu noin hienosti täysimetyksellä! Itseäni vähän vaivaa tämä imetysfiasko, mutta yritän olla ajattelemata sitä.

Nyt se on päätetty, tänään olkoot porkkanapäivä! Hauskaa tiistaita kaikille!

Sacha, en usko että ruoan säilyttäminen itse rasiassa kelmulla suojattuna on yhtään sen epähygieenisempää, jos siis sitä tarkoitit. Minä siirrän kuutiot pussiin ihan siksi, että saan rasiat taas käyttöön. Minulla on käytössä vain kolme rasiaa tällä tavalla enkä enempää tarvitse.

Malvia, älä tosiaan stressaa vielä kiinteistä, jos vauva ei niitä tarvitse. Minäkin mielelläni täysimettäisin jos se olisi onnistunut, mutta nyt mennään osaimetyksellä edelleen. Varmasti rintamaito tästä alkaa vähenemään kun kiinteiden määrä päivässä kasvaa. Mutta riittää niin kauan kuin riittää.

Tänään meni muuten ensimmäistä kertaa viisi kuutiota, aika hurja määrä mutta hyvin maistui!

Kiitos vaan tsempityksestä töiden suhteen! Kyllä se on aika iso muutos tähän, vaikka voinkin aika vapaasti päättää omat työaikana. Haikeaa tulee olemaan ja mietinkin juuri tänään että mitenkähän sitä osaa kieltänsä purra sitten kun mies tekee asiat eri tavalla kuin minä! :) Onhan hän pojan kanssa paljon kotona ollessaan ja tekee kaikki samat rutiinit kuin minä, mutta aina välillä tarkistaa että teenkö näin vai näin. Kesällä hänen pitäisi sitten tehdä kaikki itse päivällä. No, varmasti kaikki menee hyvin!

Vastailen nyt tässä pikaisesti kun oli niin monta mielenkiintoista asiaa. Katsotaan kauanko poju viihtyy tossa sitterissä vieressä...

HIuksista, lähtee juu ja paljon! Kaikki paikat on niitä täynnä ja aina löytyy pojan vaipasta tai suusta tai jostain. samoin oli kyllä esikoisenkin aikana, helpotti sit pikkuhiljaa imetyksen loputtua. mut tää on niiiiin rasittavaa!

Ruokien pakastamisesta, noi mainitut jääpalakonstit on myös tuttuja. Mutta esikoisen kanssa aloin kyllä pakastaa suoraan niihin hedelmäsoseista jääneisiin pilttipurkkeihin, kun tuntui että niitä jääpaloja meni niin monta kerrallaan. Eli nekin kestää ihan hyvin pakastusta, testattu on! Ja siinä sit helppo ottaa jääkaappiin sulamaan ja lämmittää. Oli ihan hyvä juttu myös tossa isompana kun tein sellasia vähän niinkuin kastikkeita, eli kana/liha/kala + vihannesmössöjä, joista tein aika juoksevia. Sit keitin lisäksi perunaa, makaronia tai riisiä ja tommonen purkillinen sekaan, ja oli komia ateria valmis! Että ihan vinkkinä teille jotka jo pian olette lihoihin siirtymässä...

Meillä mennään kans käytännössä täysimetyksellä vielä. Muutamana päivänä oon antanut teelusikallisen perunaa kun ollaan sitä muutenkin keitetty, mutta menestys on ollut toistaseksi aika huonoa. Mutta en nyt kiirehdi sen asian kanssa.

Eilen piti olla rokotuskäynti (ollaan mukana rokotetutkimuksessa). Siellä on aina lääkärintarkastus ennen rokotusta ja siinä sit kävikin ilmi että pojalla oli korvatulehdus!!! Käsittämätöntä, kun ei ole niitä yhtään oireillut edes. Pari viikkoa sitten oli se nuha, ja nyt ainoa oire oli silmien rähmiminen. Eli nyt on sitten antibiootit korviin ja tippoja silmiin, ja ens maanantaina uusi käynti. Tulipa nyt sit 5kk iässä se eka korvatulehdus meidänkin perheeseen, ei ole esikoisella ollut koskaan vaikka on jo 2v. Toivotaan vaan ettei pukkaa mitään kierrettä...

Neuvola on ens viikolla, mutta uskoisin että meilläkin se 9kg menee rikki. Joten kiva kuulla että isoja poikia muillakin... Meillä kun lähipiirissä tuntuu olevan vaan niitä pieniä ja siroja vauvoja, joten meidän ukko vaikuttaa ihan jätiltä :)

Sonattarelle tosiaan tsemppiä töihinmenoon! Itse olen kotona vielä ensi vuoden elokuuhun, tai näin ainakin suunnitelma.

Vauvakuumeesta, tällä kertaa ei ole kun on jo nää kaks pientä. Mutta ekan jälkeen oli meilläkin se meininki että tulla saa, ja niinhän siinä sit kävikin :) Vaikka on rankkaakin ollut niin pääasiassa kuitenkin positiivista, ihanaa että meidän pojilla on nyt sitten aina kaveri lähellä. Eli suosittelen ;)

Mut nyt kaivataan seuraa lattiantasossa, kuulumisiin!

Rouva H ja poika tasan 5kk

Porkkanapäivä oli myös menestys! Tänään uudestaan! Itseasiassa nyt vähän vaikuttaisi sille, että kaikki muut, paitsi se inhottava peruna saattaisi olla herkkuja. .

Porkkanapäivän päätteeksi eilen meille tuli kaveri yllätysvierailulle. (Me siis asutaan aika kaukana ja eristyksissä kaikista tutuista ja kavereista, niin että useimmiten päivät kuluu kaksistaan vauvan kanssa ja illan vetonaula on sitten kotiin palaava isä.)
No, tyttö sai oikein kunnon hepulin ja alkoi itkeä ja kirkua naama punaisena aina kun tämä kaveri vähänkin uskalsi lähestyä tai avata suutaan sanoakseen vauvalle jotain..
Toivottavasti tästä ei nyt kehkeydy mitään yleistä toimintamallia. Viimeksi näin kävi nimittäin myös miehen äidin kanssa (joka ei edes ole mikään kauhuanoppi..!).

En oikein tiedä millä tätä voisi välttääkäân, kun en kerta kaikkiaan tiedä minne tai kenen seuraan pâivisin itsemme tunkisin, että vauva sosialisoituisi. Ja toisaalta, kai pieni vierastaminen alka olla ihan normaaliakin tässä iässä? Vauva kun ei muuten ole mikään erityinen äitiin takertuja, vaan viettää ihan mielellään pitempiäkin aikoja leikkien itsekseen jne. Ja ei tätä kaikkien kohdalla ole tapahtunut, pelottaa vaan että jos näin alkaa olla, ja johtuuko se siitä että eletään näin eristyksissä.

Olenkin ajatellut mennä vauvauintiin, onko kukaan muu vielä kokeillut?

Vauvakuumeesta.. No enpäs sanokaan mitään.!

Sacha ja tyttö huomenna tasan 5kk

Ei mitään uutta, kunhan nostelen...

Meidän poika hreäs viime yönä 5 kertaa, ties mikä nyt riepoo. Lääkekuuri nyt ainakin loppui, jospa mahavaivat ja piereskely nyt helpottais. Väsyttää, kun tämä valvottaa yön ja esikoinen herää ennen kuutta pirteänä kuin peipponen X-/

Toivottavasti Rouva H:n pikkuinen ja muut sairastelijat ovat jo tervehtyneet ja pääsette kaikki nauttimaan kevätsäistä!

Neuvolakuulumisia; meidän pikkumies oli venähtänyt kuukaudessa lähes neljä senttiä! Nyt mitat 7270g ja 67,8cm. Ilmankos vaatteet alkavat käydä pieniksi, osaa 68 senttisistä ei olla edes ehditty vielä kokeilla kertaakaan.

Mitäs marrasmammojen vappuun kuuluu? Me suuntaamme mökille, kun kerran on niin kaunista säätä luvattu.

Hauskaa vappua kaikille!
t. Sonatar ja poju 5kk+2pv

Sachan kyselyyn vauvauinnista unohtui vastata - eli me olemme uineet jo pari kuukautta. Poju on ihan innoissaan uimisesta ja sukeltelee mielellään. Varasimme jo kylpyläloman kesälle niin ei pääse taito ruostumaan uimahallin ollessa kiinni. Uiminen on kiva kokoperheen harrastus,vaikka herättääkin aikaisin sunnuntaiaamuna. Meille ainakin siis toimi, suosittelen.

Meidän "pikkuinen" nyt 9205g ja 69,0cm, ikää 5kk1vko. huh huh :)

Neuvolantäti patisteli nyt alottamaan niitä kiinteitä kun kerroin heräilyistä, et kaipa sitä sit pitäis... Vähän jo joku päivä bataattia maisteltiinkin, hyvää tuntui olevan.

Nyt iski sit mulle nuha kun pojat kerrankin terveinä, argh.

Hyvää vappua kaikille!
Rouva H ja Pikkujätti

Moikka! Ensinäkin AURINKOISTA vappua kaikille! ME suuntaamme sukulaisiin Länsi-Suomeen.

Me kävimme 5kk neuvolassa (pojulla ikää tosin oli jo melkein 5kk 2vkoa. Painoa on tullut 8405g ja pituutta 68,3cm. Hyivn on kasvanut siis. Me ollaan syöty kiinteitä jo noin 3vkoa kun alkoi yöt olemaan levottomia. Nyt ukkeli ei enää yöllä syö ollenkaan. Unta riittää (muutamalla tuti-heräilyllä) klo 20:30- 07:30..siis noin aikoja tietty. Päiväunet ovat muuttuneet aika vaihteleviksi, joskus unta piisaa jopa 5h päivällä (kahdessa osassa) Joskus taas riittää 2-3h.

Nyt olen huomannut pojan käsivarsissa pieniä punaisia näppyjä (kuivia, hieman punoittavia) Näpyt sijoittuvat kyynärpäiden alueelle...en oikein tiedä mikä voisi olla kyseessä. Allergiaa pelkään...no seurattava on vähän aikaa ennen hötkyilyä. Onko teidän pikkuisilla ollut näppyjä?? En ole kovin huolissani ainakaan vielä sillä näpyt eivät häiritse pojua...mutta katsotaan.

Niin ja jossain vaiheessa päiviteltiin hiusten lähtöä, niin sama homma täällä on eli tukkaa lähtee kauheasti! Nyt jo tosin on vähän alkaneet kasvaa takaisin...mulla on todella söpö otsis kun parin cm mittaista tukkaa sojottaa joka suuntaa :) VAppu-tukka :D

Helmipelmi ja ukkeli 5kk 3vkoa

Hauskaa Wappua myös minun puolestani!

Helmipelmi, meidän pojulle tuli vatsan alueelle näppyjä tuossa viikko sitten. Luulimme ensin rokoksi tai allergiaksi, mutta taisivat olla ihan hikinäppyjä. Näpyt näkyvät vielä heikosti, mutta ovat jo painumassa pois. Meidän pojulla on myös taipeissa ihottumaa, iho on joko karkean kuivaa tai punoittaa tai molempia. Pysyvät onneksi pephantenilla kurissa. Ovat nuilla alueilla ehkä enemmän laikkuja kuin näppyjä. Noista teidän näpyistä en tosiaan osaa sanoa, tosin meillä neuvolassa sanoivat että jos allergiaa olisi niin se reaktio näkyisi kasvoissa ensin. Tiedä sitten, voi kai sitä tulla muuallekin... ?

t. Sonatar

Hauskaa ja aurinkoista vappua marrasmammoille :)
Käytiin tänään kaupungilla fiilistelemässä vappua ja huomenna suunnataan Lintsille. Kyllä on mahtavaa kun aurinko paistaa ja on suht lämmintäkin.
Parin viikon päästä pikkuneiti jo 6 kuukautta, mihin tämä aika on mennyt?

Tuulia ja tyttö 5,5 kk

Hei mammat ja pikkuiset!

Kiva lukea teidän neuvolakuulumisia. Jo näin pienillä näkee, miten erilaista samanikäisten vauvojen pituus- ja painokehitys voi olla.

Meillä on nyt menty kaksi yötä ilman yösyöttöjä. Poju herää 1-2 kertaa ja painuu silittelyn myötä uudestaan uneen. Ensimmäinen syöttö on ollut klo 5-6.30 aamulla. Katsotaan nyt onko tämä pysyvää vai pelkkää saattumaa. En uskalla toivoa liikoja vielä... ;)

Mukavaa viikon jatkoa!
t. Sonatar ja poju 5kk + reilu viikko

Hei

Meilläkin tuli näppyongelma, kun ajelimme vapun vietosta takaisin. Poju nukkui kaukalossa ja olin vähentänyt ihan reilusti vaatteita. Mutta perillä oli kuitenkin tosi hiki ja iho oli ihan punainen ja näpyillä. Mietiskelin, että liekö hikinäpyt vai jotain allergiaa, sillä uutena oli syöty banaani/persikkaa ja treffattu reissulla myös koira. Nyt ajattelen, että hikinäppyjä ne oli, mutta pitää seurata. Oli nimittäin melko karseaa kun pikkuinen raapi itseään. Miten teillä muilla? Kun näppyjä on tullut, niin raapivatko vaavit itseään?

Muuten tässä yritetään löytää ruokarytmejä ja määriä noiden kiinteiden kanssa. Reissussa syötiin Pilttejä ja ne meni hyvällä ruokahalulla. Tänään aloitellaan puuron kanssa. Miten te muut? Onko teillä minkälaiset ruokahetket päivän mittaan?

Meillä 5 kk neuvola menee lähemmäs 6 kk, sillä jäätiin tänne mummolaan vielä hetkeksi. Isällä on työasioita kotona ja lisäksi asuntohommamme vaatii huomiota. Joten olemme täällä vähän "paossa" ja vapaalla. Onneksi neuvolaan ajan siirto onnistui.

Vappu meni hienosti. Osallistuimme kulkueeseen ja pieni jopa nukahti keskelle kovaa meteliä. Kävimme porukalla pizzeriassa ja se meni tosi hienosti. Kyläiltiin sukulaisissa ja pikkuhiljaa alkaa tulla myös vierastamista. Se on hassun näköistä kun pienellä tulee niin mahdoton itku joissakin tilanteissa. Esim. yhtä rouvaa alettiin vierastaa vasta sen jälkeen kun oli jo puoli tuntia leikitty hänen kanssa. Sitten itkettiin ja naurettiin vuorotellen.

Hyviä vointeja toivotellen,
MaMaLi ja vaavi 5 kk + pikkasen yli viikon

Moi kaikki!

Meillä syödään jo tosi ruhtinaallisia aterioita verrattuna pariin viikkoon sitten! Toistaiseksi kaikki putoaa: peruna, porkkana, bataatti, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa. Hedelmistä testattu on banaani, omena, päärynä ja persikka.
Annoskoko vihannessoseissa on kasvanut kahdesta kuutiosta helposti viiteen. Pitäisiköhän vähän jarrutella..? Tuntuu aika isoilta määriltä. Ja meidän lääkäri itseasiassa olisi viela neuvonut odottamaan kiinteitten aloituksen kanssa, mutta kun jo pelkällä korvikkeella mentiin niin tein oman pääni mukaan. Ja maistuvan näyttää!

En tiedä onko seurausta tästä vai olisiko joka tapauksessa näin, että tyttö nukkuu kasista kasiin, heräämättä välillä.. Tosi ihanaa ja ruhtinaallista kun saa olla illat kaksistaan rauhassa miehen kanssa, tehden joskus vaan aikuisten juttuja.!

MaMaLI puhui hikinäpyistä. Ne näpyt, mitä mä olen tulkinnut hikinäpyiksi, sellaiset, jotka on sitten kanssa kadonneet tosi nopeasti, eivät ilmeisemmin ole kutianeet. Tai itseasiassa en kyllä tiedä, siitä kun niitä viimeksi on näkynyt on jo sen verran pitkä aika, että silloin ei ehkä vauvan koordinaatio olisi edes pelannut riittävän hyvin, että olisi osannut itse raapia.

Toikin on muuten hauska tuo koordinaation kehitys, siinäkin on tullut ihan viime aikoina tosi huima harppaus. Tutti menee jo itsestään suuhun, mitä ei olisi voinut vielä pari viikkoa sitten kuvitellakaan, ryömiminen ei ole myöskään kaukana. Toistaiseksi meillä hypitää vaan sellaisia tosi urpon näköisiä sammakkohyppyjä selällään, ja niin sitten edetään.

Viime mittauksesta ja punnituksesta on kohta jo kuukausin silloin oli reippaat kuusi kiloa ja 61cm. Nyt mielenkiinnolla odotan mitä vaa'at ja mittarit näyttää, tuntuu jo niin isolta pikkuvauvalrta.. Pakko mennä, huuto kaikaa. Hauskaa loppuviikkoa kaikille!

Tervehdys,

Noita näppyjä meilläkin on. Jaloissa ja kyynärpäissä niitä on, mutta ne eivät punoita vaan ovat kuivan oloisia. Punoitusta näkyy vain kun on kuuma.

Meidän poika syö jo kaikenlaista : Lihaa, puuroa, juureksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja.
Nyt on vaan jokin vaihe että ruoka menee vaan kylmänä..en oikein tiedä miksi lämmin ei kelpaa. Poju syö vähän vaihtelevasti 1-2 purkkia (piltti tms.) kasvis/liha sekä 1-2 hedelmä/marja purkkiä sekä noin. 2dl puuroa imetystä on vielä aika paljon. Tänään ukkeli oikein nautiskeli ja naureskeli tissillä kun ei enää ole siinä niin usein :) Niin jos meidän päivärytmiä ajattelee niin tällä hetkellä se menee jotenkin näin:

06:30- 07:30 Herätys
leikitään ja syödään aamupuuro ja tissiä
09:00 Päiväunille
n.11:00 herätys
syödään ja leikitään (lounas)
n.14 unille taas
15:00 herätys
ulkoilua/leikkiä, syödään (päivällinen)
17:30 unille
18:30 herätys
leikitään ja oleillaan
20:30 puuro
kylpy
21:00 Nukkumaan (kerran yössä tuttia suuhun n.04:30.)

sellaista täällä - niin joo jokainen päivä on silti erilainen...mutta helpottaa itseä vähän miettiä noita rutiineja...

Helmipelmi ja ukkeli pian jo 6kk (13.5)

Hei taas,

Niin mitä mun piti vielä tuossa eilisessä vähän kesken jääneessä viestissäni korostaa, oli se, kuinka en mistään hinnasta haluaisi olla muualla kuin kotona lapsen kanssa juuri nyt kun se on niin pieni, ja kasvaa niin nopeasti ja oppii ja muuttuu niin nopeasti. Täällä missä me asutaan, on kuitenkin tosi harvinaista, että äiti on näin (!) pitkään "vaan" lapsen kanssa kotona.

Suurin osa tutuista lapsen saaneista on kärrännyt kuten keskiverto ranskisvanhemmat tekee, omansa tarhaan 3-5 kk paikkeilla. En siis missään nimessä kritisoi kenenkään valintoja (enkä päivähoitoa!), ja täällä siis tosiaan useimmilla ei olekaan muuta vaihtoehtoa, me ollaan siinâ suhteessa etuasemassa, että meillä on, nippanappa, näin varaa toimia. Mutta vähän on alkanut ahdistaa se, kun koko ajan kaikki tutut ja vieraatkin tivaa heti ensimmäisenä kysymyksenä, että joko olet palannut töihin ja etkö vieläkään ole mennyt töihin ja kuinka ihmeessä olet vielä kotona ja miksei vauvamme ole jo tarhassa. Ja toinen on vasta hädin tuskin viisi kuukautta.

Ja sitten sen tuntee ihan selvästi, vaikkei kukaan suoraan sanokaan, kuinka friikkinä meitä pidetäan. Mulla on takuulla ihan ylihysteerisen kanaemon maine ihan vaan siksi, että olen sanonut, että haluan itse hoitaa lastani sen sijaan että menisin töihin ja maksaisin jollekin ventovieraalle siitä, että tämä hoitaisi mun lastani. Saatika että laittaisin viisikuukautisen tarhaan, jossa toistakymmentä alle vuoden ikäistä hoitaa ehkä tsägällä kaksi hoitajaa. Eli käytännössä vauvat kai sitten vaan makaa päivät pitkät sängyissään ja odottaa että ruoka-aikaan joku tulee ja ruokkii. Tää kaikki kuulostaa varmaan ihan heprealta teille kaikille Suomessa asuville äideille, mutta täällä, Ranskassa, ihmisille pitää ihan totta perustella juurta jaksain niin yksinkertaisen luonnollista asiaa, kuin että haluaa viettää sen lyhyen vauva-ajan lapsen kanssa, ja että kyllä, se on mulla tällä hetkellä se prioriteetti.

Mä tiedän, että Suomessa on vast'ikään käyty hirveää ja aika ajoin aika koomistakin vääntöä aiheesta kotiäidit vs. lastentarha ja mulla ei ole aikomustakaan lähteä siihen debaattiin mukaan, sillä ei mua tosiaan liikuta toisten valinnat. Mutta se, että mä koen että mua pidetään ihan outolintuna täällä kun olen VIISIkuukautisen kanssa kotona, ja että mun pitää jatkuvasti tätä näinkin yksinkertaiselta tuntuvaa asiaa perustella ja puolustella, niin alkaa kyllä pikkuisen ahdistaa. Ihan niinkuin se olisi ei mitään. Että yks on vaan, laiskuuttaan, kotona.
Anteeksi vaan, mutta mun oli pakko purkaa tää paha olo johonkin.

Niin, sitten mun piti vielä kysyä ihan sellaistakin asiaa, että minkäikäiselle saa jo antaa kaurapuuroa? Helmipelmi, teillähän näyttää olevan jo aikamoinen skaala apetta pöydässä;) Milloin te aloititte puuroilun?

Hauskaa päivâä kaikille
toivoo latistettu Sacha ja pikkuinen tyttö

Sachalle ymmärrykseni. On se varmasti erilaista, Suomessahan koulutetutkin äidit ovat todella kauan kotona ihan Ruotsiinkin verrattuina. Saati sitten joku Ranska, jossa ministerinainen (oliko ulkoministeri?) näytti mallia sillä kuuden päivän vapaallaan...

En sitten tiedä, mikä on hyvä. Toisaalta "Ranskan-malli" vapauttaa naiset niinamikkosmaisesta ajattelusta ja töihin, toisaalta sitten toisin omasta halustaan (eikä taloudellisesta) toisin tekeviä kummastellaan. No mutta ehkä sinä olet sitten pohjoismainen poikkeus :)

Palailen myöhemmin meidän kuulumisillamme, tämä vain nopeana ajatuksena!

Malvia

Hei

Pikaisesti minäkin tässä.
Ensinnäkin: meidän poju on "laiska". Pari kertaa on kääntynyt (vahingossa?) selältä mahalleen ja muutaman kerran enemmän mahaltaan selälle. Kyljeltä toiselle heijaa kovasti. Ei tykkää juurikaan olla mahallaan, mutta sitä treenataan joka päivä.

Toiseksi tästä kotiäiti/työäiti. Minäkin luulin, että menen ensi vuoden alussa töihin, mutta olen nyt siirtämässä töihinmenoa jos/kun rahallinen puoli antaa periksi. Sillä kyllä on niin pieni vietäväksi hoitoihin. Ja Ranskan malli kuulostaa tosi ankealta - MUTTA jokainen tekee omalla mallilla kuten Sacha sanoi. Sillä tiedän äitejä joilla seinät kaatuu päälle ja on parempi päästä töihin aikuisten pariin, jotta olisi parempi äiti kotona. Tai sitten rahallinen puoli ajaa tms. Minä lähinnä ajattelen, että haluan pojulle kavereita ja niistä hän alkaa ymmärtää paremmin kun pari vuotta lähestyy. Ja jos voin olla kotona siihen saakka, niin olen. Vaikka välillä kotipäivät ovat tylsiä - mutta kerran sitä toinen on vauvana.

Minulla on puolestaan itsellä alkanut pänniä se kuinka nämä tutut ja tuntemattomat "lastenkasvattajat" jakavat ohjeita tyyliin "ei meillä" ja "kyllä meillä". Olen itse aina kiitellyt toisten lapsia ja kehunut heitä. Sillä minun mielestä ei pidä mennä arvostelemaan toisten kasvatusta, jos nyt ei ihan jotain kauhean pielessä ole tyyliin lapset heitteillä. Nyt sitten tulee minusta asiattomia kommentteja vähän yhdestä ja toisesta asiasta. Tuntuu että jokainen jonka omat lapset ovat ylittäneet 10 vuotta eivät ole koskaan pyytäneet apua keneltäkään, saaneet apua keneltäkään, ovat kotona hoitaneet lapsia pyytteettömästi koskaan mitään valittamatta ja lasten kanssa on kylillä ravattu heti laitokselta lähtien jne. Prhmrrhph. Nooh, tämä nyt oli sitten oma pikku puhinatuokio. Se sallittakoon.

Sacha ja muut: me ollaan ihan varmasti maailman parhaat äidit omille pienille. Rakastetaan ja hoidetaan. Eikös juu :)
MaMaLi

Yhteistyössä