Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei kaikille, mukavaa lukea näin paljon kommentteja taas.

Me olemme lomailleet ja vauva on tottunut automatkustaja. Isofix-turvakaukalo on kyllä ihan huippu. Matkustuspäivät tosin saavat illat levottomiksi, mutta eipä ihme, kun toinen istuu autossa tunteja ja tunteja...

Meilläkin on iso poika, mutta mitat tiedän vasta myöhemmin. Palailen kertomaan! Minulle oli muuten yllätys, että puolen vuoden ikäiselle vauvalle suositellaan jo muutakin kuin maitoa. Emme ole vielä aloitelleet niitä kiinteitä, mutta ehkä maistellen. Imetys on muuttunut koko ajan helpommaksi, joten sitä haluaisin kuitenkin vielä jatkaa.

Rouva H, jaan sinulle vinkin, jonka sain noin satavuotiaalta (heh) neuvolantädiltä: vauva heräilee yöllä tiettyihin aikoihin unijaksojensa välissä, mutta häntä ei tarvitse syöttää joka kerta. Tämä oli minulle uutta, oli aina ajatellut, että kolmen tunnin väleinhän sillä on on nälkä! Täti kehotti antamaan tuttia tissin sijaan. Jos käytätte tuttia niin testatkaa: meillä vauva kitisi, mutta nukahdi tutin kanssa uudelleen ilman syömistä. Nyt on tottunut siihen ettei saa ruokaa vain "tavan vuoksi", ja on öisin syömättä jopa kuutisen tuntia, siis rintamaidolla! On kuulemma osittain totutuskysymys. Suuntaan tämän vinkin sinulle, koska ainakin poikanne kasvaa hyvin ja siitä ei ole hätää. Jospa nuo yöheräilyt ovat tavankin vuoksi? No mutta, tsemppiä niihin!

Muutoin meillä on syömäväli nykyään neljästä kuuten tuntia, siis päivisinkin. Ihan mahtavaa, koska pitkän tauon jälkeen syöminenkin on sellaista tehokasta ja keskittynyttä imua, ei mitään lupsuttelua.

Ja niin, meillä on tulossa jo hampaita alas ikeneen. On mennyt vielä suuremmitta huudoitta. Nytkit ovat rannetta myöten suussa, kai joka tapauksessa.

Taidoista sen verran, että vauva nauraa jo kun ollaan lähikontaktissa. Se on ihanaa. Kääntyy mahalta selälleen muttei vielä toisin pöäin. Varmaan suuri koko vaikeuttaa sitäkin hommaa. Kauheasti jutellaan ja potkiskellaan, hyvin aktiivinen pieni mönkijä on tosiaan tullut raskausmahasta neljässä kuukaudessa.

Niin kuin MaMaLi totesi, mitä oli aikana ennen vauvaa...

MaMaLin vaaville hyvää 4kk-päivää! Täällä puhallellaan kynttilöitä myös tänään! :)

Aloitimme eilen kiinteiden maistelun bataatilla. Hyvin maistui, poika ei olisi halunnut lopettaa siihen muutamaan teelusikalliseen. No, tänään taas vähän lisää.

Malvia, minäkin olen miettinyt tuota yösyömistä, onko todellinen nälkä vai tapa. Toisaalta ruokaa menee kyllä joka heräämisellä ihan kiitettävästi, rinnat + 70-80ml korviketta. Ajattelimme, että kokeillaan tuossa pääsiäisen tienoilla tuota pelkkää tyynnyttelyä ruoan sijaan, kun mies on silloin viimeisillä isyyslomapäivällä.

Meillä on onneksi nuo yöheräilyvälit vähän pidenneet, nyt poju herää 3-4 tunnin välein.

On se tosiaan jännä miten paljon voi mahtua neljään kuukauteen! Ihan vastahan tuo pikkuinen putkahti maailmaan. Nyt huomaa jo erilaisia kausia vauvan kehityksessä, meillä on tuossa muutama viikko sitten vaihe, jolloin mikään ei ollut oikein hyvin. Pientä kärinää koko ajan, ei kuitenkaan mitään isompaa itkua. Nyt pikku-ukko on taas todella aurinkoinen.

Mukavaa lähestyvää viikonloppua kaikille!
t. Sonatar ja poju 4kk

Pikaisesti vastailen Malvialle, vaikka pitäisi olla tosiaankin tekemässä kaikkea muuta kuin koneella roikkumassa ;) Kämppä kauheessa kunnossa ja anoppi tulossa illalla, kääk.

Joo, oon kyllä itekin miettinyt onko nälkä kun herää enkä tosiaankaan ekaksi sitä maitoa lykkää. Joskus meneekin tutittelulla ihan ok, mutta meidän herra kyllä ilmoittaa melko isoon ääneen jos ei tutti kelpaa ja tissiä saatava. Ja kun on toi herkkäuninen esikoinen viereisessä huoneessa niin en ole kauheesti viitsinyt huudattaa vaan kiltisti totellut ruokahuutoa. Ainakin toistaiseksi. Mutta sit kun ollaan päästy niihin kiinteisiin ja alkaa 6kk olla mittarissa, laitetaan vaikka esikoinen hoitoon ja pidetään vähän unikoulua, pakko tän joskus loppua tän heräilynkin.. No, viime yö oli silti taas vähän parempi eli poika nukahti klo 20, söi n. 23, 2.30 ja 5 ja sit nukuttiin seitsemään kunnes isoveli herätti, eli menihän tossa jo ruhtinaalliset 3,5h yhdessä välissä :)

No mut nyt siivoamaan, kuulumisiin! Ja onnittelut neljäkuisille!

Hei kaikille!

Ompa mahtavaa kun tämä ketju on herännyt eloon!
Meillä yöheräily/syönnit ovat enimmäkseen jääneet pois. Tosin aamuyöllä klo 05 aikaa ukkeli syö, mutta kun menee nukkumaan 21:30 niin siinä tulee aika pitkä väli. Tuo tutti - huijaus se meilläkin tepsi. Eli aloin antamaan ekaan heräämiseen tutin ja tokalla, kolmannella annoin tisua. sitten annoin tutin myös toisella heräämisellä ja nyt sitten pärjätään yhdellä. Tosin ymmärrän hyvin että jos muksu oikein kurkku suorana huutaa niin onhan sitä sapuskaa annettava. Yösyötöthän periaatteessa saa jättää pois 6kk- iästä eteenpäin. On se kumma miten toiset nukkuu yöt läpi ja toiset syöpöttelee alvariinsa... ompa nämä mukulat muutoinkin niin erilaisia ja omanlaisiaan.

Olen monesti palannut ajatuksissani raskausaikaan ja aikaan enne vauvan syntymää... Kyllä elämässä oli paljon vähemmin sisältöä. Oikeastaan elämä tuntui välillä tyhjältä tai jotenkin jopa elämän merkitys minua mietitytti silloin...Mutta kylläpä on sekin valjennut minulle. Poika ja tämä pieni perheemme on kaikkein tärkein asia maailmassa. Miehenikin tuntuu läheisemmältä ja tärkeämmältä, sillä jaamme nyt paljon enemmän, meillä on yhteinen taakka onnesta ja vastuusta. No meneepä nyt syviin vesiin, mutta näin se vaan menee... :)

Oikein mukavaa viikonloppua!

Terveisin: helmipelmi ja ukkeli 4kk 3viikkoa

Pitää vielä muutama sana laittaa tämän viikon päätteeksi ja pientä syvällisyyttä jatkaen :) Helmipelmin ajatuksiin.
Minäkin olin jo ajatellut että lapsettomana sinkkuna tulee elämän tämä hetki vietettyä. Mutta sitten tuli "Se Oikea" ja tämä ihana pikkuinen. Ennen Vaavia ei voinut tietää mitä puuttui. Ja kyllä se entinenkin oli ihan hyvää elämää ja olisi ollut varmasti jatkossa. Mutta kyllä nyt on saanut jotain enemmän. Ja on siitä niin kiitollinen.

Meillä aloitettiin peruna-kokeilu eilen. Ei ollut hyvää. Nassu oli sen näköinen, että "voi jestas mitä mulle suuhun työnnetään". Otimme banaania sitten loppuun, että jäi hyvä mieli. Tänään jatketaan harjoituksia. Vastiketta menee enemmän kuin ennen, mutta vielä sillä hyvät yöunet saadaan. Meillä on todella tarkka rytmi päivisin. Nukkumaan klo 19 ja nyt tuossa 3-4 maissa maitoa ja sitten aamuherätys (kuten tänään) tasan klo 6. Aamulla yhdet-kahdet puolen tunnin tirsat ennen päiväunia ulkona vaunuissa johon menee helposti 3-4 tuntia ja sitten illalla vielä klo 17 tirsat. Eli hienosti menee. Ja on mennyt jo jonkin aikaa. Saa nähdä miten vaikuttaa kun kohta taas lähdetään mummolasta kotia kohti.

Aurinkoisin terkuin, MaMaLi ja Vaavi 4 kk + päivä

heipä hei!

Mitäs mammoille ja vauvoille kuuluu?
Meillä on menossa jokin vaihe...poju on todella kärttyisä ja levoton, hän tarvitsee jatkuvaa viihdytystä. Olen tulkinnut että ehkäpä sieltä hampaita pukkaa. Mutta olen niin väsynyt ja kaikkeni antanut että...no ei auta. Muutenkin mieli on jotenkin alamaissa - en tiedä olisiko menkat alkamassa? Onko muilla imettävillä alkanut vielä? Poika voi muuten hyvin ja pulleasti, mutta tosiaan on kuin äkäinen kun ampiainen. Olen siksi ihan poikki kun poju on ollut todella tyytyvästä sorttia ja en ole tuottunut siihen että täytyy kanniskella kaiken päivää. Niin ja ranteet on ihan rikki siitä kantamisesta ja hyppyyttämisestä. Välillä vihloo ihan tosissaan tuonne peukalon kärkeen saakka kun nostan pikkuisen syliin.

No siinä vähän avautumista, jospa tämä tästä taas kääntyisi. Onneksi yöt on meillä olleet hyviä, eli yhdellä syötöllä mennään ja aika rauhallinen on öisin. PÄiväunet ovat alkaneet lyhentyä, mutta niinhän sen kuuluukin mennä. Nyt nukkuu yhdet pitkät (jopa 3h) ja toiset lyhyet siinä ennen klo 18.

No mutta eipä muuta kun voimia kaikille marraskuisten tuittupäiden äityköille!!

helmipelmi ja pikku-ukko 5kk (melkein)

Hei taasen!

Helmille lohdutusta, että niin on meidänkin ukkelilla aina välillä noita "mikään ei ole hyvin" -kausia ja vain sylissä on tyytyväinen. Olen tulkinnut, että johtuu joko vatsasta tai hampaista tai molemmista. Juttelimme muuten kampaajani kanssa, että miksei vauvalla voisi olla kasvukipuja kun pituuskehitys on nyt niin huimaa? Onhan isommillakin lapsilla joskus koviakin kasvukipuja.

Meillä on nyt syöty kiinteä lounas parin viikon ajan. Viikko syötiin bataattia (tosi herkkua) ja nyt muutama päivä perunaa (ei niin hyvää, mutta menee silti vauhdilla alas). Pitääkin ostella uusia vihannessoseaineita ja tehdä niitä valmiiksi pakkaseen viikonlopun aikana. Kakka on muuttunut paljon kiinteämmäksi, mikä myös voi aiheuttaa ajoittaista epämukavuutta.

Onko teillä mitään lomasuunnitelmia? Me päätimme lähteä toukokuussa laivalla Tukholmaan, nyt kun kruunu on niin halpaa euroon nähden. Pääsee shoppailemaan, syömään hyvin ja pojukin näkee uusia ja ihmeellisiä asioita. Odotan reissua jo innolla, vaikka ei ole tuon kummoisempaa luvassa. Siitä onkin vuosia aikaa kun olin viimeksi ruotsinlaivalla. Taitaa myös meno olla vähän erilaista kuin silloin lapsettomana... ;)

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille! Ihanaa kun kevät tulee, kävin jo ostamassa muutaman kesävaatteen pojulle ihan siitä ilosta! :D

t. Sonatar ja poju 4kk ja 1 vko.

Hei

Meilläkin mietittiin noiden kasvukipujen mahdollisuutta..
Eilen kävimme neuvolassa ja painoa oli nyt 6,6 kg ja pituus 65 cm. Pojalla on välillä hengitys rahissut ja oikeastaan tämän vuoden ajan nenästä välillä tullut valkoisia klimppejä silloin tällöin. Nyt sain kysyttyä asiasta, ja kehottivat varaamaan lääkäriajan. Jotenkin olin ajatellut, että se on normaalia maitoräkää jne. kun kerran neuvolalääkäri kuunteli tammikuun lopulla keuhkot. Nyt sitten varasin lastenlääkärille ajan ja käymme siellä varmuuden vuoksi. Mietin tässä kaikkia vaihtoehtoja enkä vähäisimpänä sitä, että asuntomme on ollut vetoisa koko ajan (ovet asennettu vinoon ja vuotavat) ja ilmastoinnin toimivuus on myös ? . Rakennuttajan kanssa joutuu tappelemaan kaikesta ja oikeudenkäynti lienee tulossa. Tämä on ollut todella masentavaa ja voimia vievää. Ei täysin vastannut tämä koti sitä mitä ostaessa luvattiin.
Pääasia olisi kuitenkin että poika voi hyvin ja sen varmistamiseksi käymme nyt lääkärissä.

Meillä kiinteisiin siirtyminen ei mene ihan helposti. Banaani oli ok. Peruna ei sitten millään. Peruna-porkkanavelliä olemme saaneet alas ns. huijaamalla. Ja mietin, että otan Sonattaren vinkin ja kokeilemme seuraavaksi bataattia. Sitä ennen pitäisi joku marja ottaa kehiin. Olisiko teillä suosituksia? Meillä ei ole pakkasessa marjoja ja marjapakasteet kaupassa taitavat olla ulkolaisia. Oletteko ottaneet valmiita sosepurkkeja käyttöön?

Olen itse ollut viikon verran tässä flunssassa. Silloin on vähän tiukkaa lapsenhoito, mutta onneksi meitä on ainakin iltaisin ja yöaikaan kaksi. Tosin isäkin on flunssassa.

Meillä on tarkoitus lähteä Leville vapuksi. Luulen että muuten lomat menevät sukulaisissa kotimaassa ja Ruotsissa. Ja ruotsinlaiva taitaa meilläkin olla se suurin "nähtävyys". Mutta eihän sitä tiedä. Aina välillä haaveilen ulkomaanreissuista. Muutava tuttavapariskunta on ihan lähiaikoina käynyt Kanarialla alle 1 v kanssa. Heidän puheistaan on saanut kuvan, ettei se ihan ihan lomaa ole vanhemmille ollut. Vain yksi henkilö, jolla oli muutakin sukua runsaasti mukana oli tyytyväinen. Oli ollut lapselle niin monta kaitsijaa, että lomailu onnistui.

Sonatar - jos olette täällä pääkaupungissa reissun yhteydessä pitempaan niin olisi hauska vaikka treffata. Kun kerran pojatkin ovat päivä"kaimoja". Me olemme kotona ainakin puolenvälin jälkeen.

Sellaista tällä kertaa. Hyvää viikonloppua marrasmammoille!! Kyllä kaikki aina järjestyy. Ja on meillä ihanat vaavit :)

MaMaLi ja Vaavi 4 kk + 1 vko + 2 pvää ;)

MaMaLi, olisi ihan kiva treffata, mutta lähdemme tällä kertaa laivalle Turusta. Olemme sillä suunnalla ensi yksissä juhlissa. Ehkä joku toinen kerta, kun tulemme pääkaupunkiseudulle. Toivottavasti teidän pojalla on kaikki hyvin. Varmasti asia huolestuttaa.

Meillä ei olla vielä marjoissa ja hedelmissä, yritän totuttaa pojun ensin vihannesten makuun ennen makeita ruokia. Jospa maistuisivat näin paremmin, vaikka tiedä tuota sitten. Meillä kaveri työntää käsiä suuhunsa kesken ruokailun, kaikki paikat ovat ihan soseessa jos en ole tarpeeksi nopea. Bataatti värjää ainakin vaatteet tosi pahasti, en saanut tahroja pois edes vanishillä. Pitää vielä kokeilla jotain muuta tahranpoistoainetta.

Viikonloppuja!
t. S

Hei vaan kaikki pitkästä aikaa!

Olen taustalta lueskellut viime aikoina kuulumisianne, kun en ole laiskuuksissani jaksanut itse kirjoittaa.

Meillä menee ihan kivasti; tyttö on pikkuinen, mutta kuulemma silti ihan normaalin puitteissa. Ensi viikolla on lääkäri, niin saadaan tietää uudet mitat, viimeksi pari viikoa sitten oli 60cm ja 5800. Tyttö on tosi perushyväntuulinen ja helppo vauva, ihan ihmetyttääkin että miten se voi olla noin "kiva" :) Viihtyykin yleensä paremmin lattialla leluineen tia sitterissä kuin sylissä (!)

Kääntyilty ollaan jo ehkä kuukauden pâivät, samoin naurettu ääneen, ja se jos mikä on viimeistään saanut isukin ja ïtiliinin höyrähtämâän lopullisesti. Ainoa asia mikä vähân harmittaa on se, että nyt mennään jo ihan pääasiassa korvikkeella. Imetys saattaa joskus onnistua, mutta siltikään se ei riitä, ja lisämaitoa on annettava viimeistään puolentunnin päästä ateriasta (joka on voinut kestää puolikintoista tuntia..) Täytyy kysyä ensi viikolla noista kiinteiden aloittamisesta, kieltämâttä varsinkin tuosta em. syystä haluttaisi jo kovasti aloittaa kokeilut!

Me oltiin melkein kaksi viikkoa yhdistetyllä työ- ja huvimatkalla koko perhe maan pâäkaupungissa, ja se oli tosi virkistävâ reissu - mulla nimittâin siellä edelleen suurin osa kavereista, ja voitte kuvitella, että teki eetua pâästä vähän verestämâän sosiaalistakin elämâä! Toinen viikko matkasta olikin sitten vähân hektisempi - vauva sairastui mahatautiin ja se oli kyllä ihan.. kauheaa. Pelotti ja sressasi, kun toinen on kuitenkin niin pieni. Pelkäsin että joudutaan vielä sairaalaan nesteytykseen, mutta siihen ei kuitenkaan tullut tarvetta, nesteytin itse väkiisn ruiskulla pari päivää minkä kerkesin, ehkä vähän liiankin tarmokkaasti, mutta menipâhän ohi mokoma ja nyt taas elämä (ja vauva) hymyilee.

Täällä on jo tosi kuuma, pari päivää on ollut yli 20 astetta, ja vauva on siitä niin ihmeissään, ettei oikein osaa nukkua päivisin. On siis tottunut nukkumaan ulkona, ja nyt vaan piehtaroi kopassaan ja kitisee. Täytyy toivoa, että se pikkuhiljaa tottuisi, edes vähän..

Kuukautisista: sen suhteen voin sanoa mulla olleen epäonnea- ne nimittäin alkoivat käytännössä heti, eli olisko ollut neljääkään viikkoa synnytyksestä, heti jälkivuodon loppumisen jälkeen... Ja silloin vielä siis ruokin vauvaa täysin äidinmaidolla, pumpattuna tosin, mutta kuitenkin. Voiko sillä mielestänne olla merkitysta? Uskomattomalta tuntuu.

Nyt nauttimaan vauvan päiväunista ja aurinkoisesta terassistamme, jonne istutan parasta aikaa tomaatte!

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Moi!

Meidän pojun yöt ovat hieman alkaneet olemaan levottomia. Varmaan uuden oppiminen tulee uniin. Nyt on tullut tavujokellus, kääntyminen selältä mahalle ja käsien motoriikka on parantunut hurjasti (esim. siirtelee lelua kädestä toiseen). Päiväunetkin on nyt sellaisia levottomia, mutta enemmän suhteessa nukkuu kun ennen. Nyt nukkuu 10-13, 17-19 ja 21:30- 08 yöunet. Mutta yöllä syödään kerran ja heräillään 1-4 kertaa kaipailemaan tutia, peittoa tms. Olen miettinyt pojan siirtämistä omaan huoneeseen...Oletteko siirtäneet vielä omiin huoneisiin pikkuisia?? Miten on sujunut? Onko yöt sen myötä rauhoittunueet?? No eihän tuo meitin poika mikään kauhean huono nukkuja ole, mutta luulen että nukkuisimme kumpikin paremmin jos emme herättelisi toisiamme...no toisaalta sitten joutuisin yöllä menemään toiseen huoneeseen syöttämään jne. No en tiiä, katsotaan.

Ollaan jätetty kiinteiden maistelut vähän taka-alalle, mutta menasin alkaa antaa velliä rinnan lisäksi illalla ja aamulla. Olisi ihanaa jos isukki voisi paremmin hoidella illalla ja aamulla ukkelia niin voisin nukkua rauhassa aamulla...

Ukkelin kiukuttelu on hieman helpottanut kun olen alkanut laittaa aikaisemmin päiväunille ja työnnän tissiä suuhun pienemmästäkin kitinästä (päivällä siis). Ehkäpä pojalla on ollut nälkä kun kasvaakin niin hurjaa vauhtia. Unillekkin on helpompi mennä kun ei ole liian väsy. Mutta eipä muuta kun kivan viikon toivottelut kaikille!

On muuten tosi kova vauvakuume - ihan tippalinssissä muistelen sitä tunnetta kun masussa kasvoi elämä!! SE OLI IHAnAA!!HAluan ehdottomasti toisen mukulan jos vaan mahdollista! TUnnen usein "vauvan potkuja" mahassa ja muutenkin on muka raskausoireita :) Ompahan vaan pään sisällä nuo oireet...mieli tekee kepposet.

Helmipelmi :9 ukkeli 5kk

Helei!

Helmipelmin tekstissä on taas paljon samaa kuin meidän elämässä. Tosin: minulla ei ole vauvakuumetta vielä :) Tämä eka on niin ihana, tänään taas sellainen päivänsäde, että nautiskelen hänestä vielä kauan! Kuukautisiakaan ei kuulu vielä, hyvä niin.

Meillä on nyt kasvuvaihe, syödään taas kaksi kertaa yössä ja muutenkin useammin. Välillä oli jo yhden pysähdyksen öitä, ne olivat ihania! Toisaalta meilläkin heräiltiin sitten useammin kaipaamaan tuttia ja muuten oltiin levottomia: kaikkea uutta tosiaan tapahtuu niin kovasti. Mutta aion pitää pojan lähellä omassa sängyssään vielä jonkin aikaa.

Yölevottomuus on helpottanut myös nyt kun tajuan syöttää useammin. Pojalla on varmaan lisääntynyt ruoantarve niin, etteivät rinnat ole pysyneet perässä. Onkohan tämä se vaihe, kun moni lopettaa imetyksen, kun luulee, ettei maito riitä? Minulla on tilanne helpottanut ihan vaan tiheällä imettämisellä.

Olen kuulkaa niin rakastunut tuohon vauvaan. Tänäänkin istuimme kahvilassa ensin kahdestaan ja sitten seurassa, olemme vaan ja naureskelemme ja katselemme ihmisiä. Toki poika huutaa sitten kun se kolme tuntia imetyksestä on mennyt, ettei hän nyt pelkästään naureskele, mutta muuten on niin hyvällä tuulella että! Aivan ihanaa. On niin paljon tekemistäkin nyt kevättä kohden.

Mites kiinteiden kanssa? Pitäisi ilmeisesti alkaa maistella. Huoh, kai se on pakko.

Missä päin muuten asustelette? Tästäkin on joskus ollut puhetta kai. Me kahvilaeläimet asumme Helsingissä.

Mistä muuten ollaankaan juteltu... Hampaita meillä jo onkin, levottomuutta ei kai ole sen ihmeemmin tullut. Ennemminkin kiukku on varmasti johtunut liian vähästä maidosta. No, nyt tsemppaan siinäkin.

Iloista pyhäviikkoa!

Mukavaa pääsiästä kaikille!

Hmm. kiinteitä tosiaan pitäisi alkaa maistelemaan. Jotain on jo maisteltu mutta nyt taas viikko mennyt ilman maisteluja (oon jotenkin laiskana tuon asian kanssa). Mutta meidän ukkokin on vähän paremmalla tuulellla kun imetän useammin, ja varmaan joku vois luulla että ei maito riitä... On vielä riittänyt.

Meillä ei ole vielä hampaita tullut, mutta kovasti poju puree ja hinkkaa ikeniään joka paikkaan :)

Me käydään myös silloin tällöin kaupungilla syömässä ja leffassa, mutta harvemmin tulee käytyä. Asumme Jyväskylässä. Käymme muskarissa, ekavauva-kerhossa ja minulla on ihania ystäviä joilla on vauvoja. Kaikenkaikkiaan 5 ystävälläni on 5-8kk ikäinen vauva :) Olen onnekas.
Viikot menevät hurjaa vauhtia ja tuntuu että minulla on joka päivä jotain menoa...on tämä vaan mukavaa aikaa, vaikka välillä väsyttää kauheasti.

Ihanaa kun tulee pääsiäinen ja kummityttö perheineen tulevat meille!

Helmipelmi

Niin ne vaan meidän pikkuiset kasvaa! Moni kääntyy jo, hampaitakin on tullut joillekin ja kiinteitä syödään monessa perheessä! Tämä on ihmeellistä aikaa muutenkin, viime viikolla vanhempien hoksaamat jutut eivät enää pädekään tällä viikolla! :)

Täällä ei käännytä vielä kuin vasta kyljelleen. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että Poju tutkii omia jalkojaan suurella mielenkiinnolla. Eilenkin kun olimme kahvilassa jalat vain näkyivät vaunuista kun herra ojenteli niitä kohti kattoa! :) Joko teillä muilla on vauva alkanut haluta vaunuissa pystympään? Olemme tässä miettineet, missä vaiheessa kannattaisi kokeilla liikkumista pelkän ratasosan kanssa. Poju pyrkii nyt koko ajan pystympään istumaan, sylissä ja sitterissa. Syöttötuolin ostoakin olemme jo pohtineet, onko kenelläkään jo käytössä?

Kiinteiden kanssa on mennyt oikein hyvin. Nyt on syöty bataattia, perunaa ja parsakaalia, huomenna on vuorossa porkkana. Ensi viikolla aloitamme sitten hedelmäsoseiden maistelun. Ruoka on kyllä uponnut todella hyvin, olen ollut ihan ihmeissäni. Eilen poju soi ensimmäistä kertaa kolme (jääpalarasian)kuutiota, kaksi perunaa ja yhden parsakaalia. Meidän poika ei ole ainakaan nirso, tosin sekin voi kai vielä muuttua myöhemmin.

Me asumme Kuopiossa. Minulla ei ole oikeastaan mammakavereita emmekä käy vielä missään vauvariennoissa vauvauintia lukuunottamatta. Käyn päivällä vaunulenkeillä ja sitten piipahdan kahvilaan tai kiertelen kauppoja. Poju viihtyy kaupungilla hyvin, tosin pehmeä vaunukoppa on aika kuuma sisätiloissa ja aiheuttaa ajoittain hermostumista. Vaikka kaikki vällyt olisivat auki ja vaateita alla minimimäärä, silti tämä meidän kuumakalle on hiki päässä.

Aurinkoista pääsiäistä kaikille!
t. Sonatar ja poju 4,5kk

Moi taas!

Mies on työreissulla ja minä täällä laitan poikia nukkumaan, ihmeen hyvin on kyllä mennyt. Nyt jo juniori nukkuu ja isompikin aika lähellä.

Me ei olla vielä aloitettu kiinteitä enkä aiokaan vielä vähään aikaan, joten Malvian ja helmipelmin kanssa ollaan samoilla linjoilla siinä asiassa. Enkä mä sitä niin ajattele että "tarvis" alkaa, onhan se suosituskin 6kk asti täysimetyksellä, joten jos pojulle ei siihen mennessä mitään suurempia nälkäoireita tuu niin sinne koitetaan mennä. Esikoisen kanssa mulla oli enemmän kiire vaikka ei kai sekään olis vielä mitään kaivannut, mutta vähän vaille 5kk iässä alettiin kiinteät. Halusin niin nähdä sen uuden vaiheen elämässä. Nyt ajatukset on pikemminkin toisin päin, eli haluan pitää tän pikkuisen vauvana ja rinnalla niin kauan kuin siinä pysyy, kun tiedän jo miten haikeaa se vieroitus on. Meillä kun on tällä hetkellä se fiilis että meidän perhe on nyt tässä, eli mulla ei sit enää koskaan oo vauvaa (nyyh, ajatuskin jo itkettää...) niin ei ole mikään kiire eteenpäin. Ja onhan tää tissivaihe maailman helpointa muutenkin, ruoka kulkee aina mukana! Älkää käsittäkö mua väärin, en mitenkään arvostele teitä jotka olette kiinteät aloittaneet, kunhan perustelen omaa valintaani.

Joku, en muista kuka, kyseli hedelmäsoseista. Todellakin olen antanut kaupan soseita, esikoiselle tein ite kyllä vihannes ja lihasoseet mutta hedelmäjutut sai niin paljon parempia kaupasta! Omatekoiset jäi aina liian klimppisiksi tms. Että hyvällä omatunnolla vaan! Tosin kannattaa kyllä opetella ensin niihin kasviksiin vaan kärsivällisesti, jos vauva sit tottuu vaan hedelmään niin se peruna voi olla aika tiukassa...

Kuukautisia ei täälläkään vielä ja hyvä niin. Esikoisen kanssa alkoi kun imetyskerrat väheni 2 kertaan/vrk eli 9kk iässä. Ja siitä sit parin kk päästä olinkin taas raskaana ;) Mikä oli aika hullua kun esikoista tehtiin hartaudella pari vuotta ja vasta hormonilääkkeillä onnistui.

Meillä on yöt taas rauhoittuneet, huh. Eli poitsu nukahtaa n. 20.30, sit herää 2-3 välillä tankkaukselle ja siitä aamuun. Se tosin on usein jo kuudelta, kun isoveli herättää. Silloin saattaa sit vielä tissille hetkeksi nukahtaa, mut viimeistään 7.30 heräilee uuteen päivään. Iloisena kuin mikä, oikea päivänsäde meilläkin.

Mut nyt alkaa Greyn anatomia ja molemmat ukot unilla, ou jee.

Terveisin
Rouva H ja lilla mannen

Huomenta

Pikaisesti kyselen täältä vähän kokemuksia.
Meillä oli lääkäri maanantaina. Kävimme sen jatkuvan krohinan takia. Kaikki kuunneltiin ja korvat/nenä/nielu katsottiin. Kunnossa oli. Kuulemma pikkuisen nenä sen verran räkii, että moinen krohina tulee kun räkä valuu nieluun.

Vanhemmat ovat kuitenkin olleet flunssassa jo pitkään. Ja eiköhän pikkuherra alkanut yskiä tosi räkäisesti tiistaina ja nenä vuotaa jo vähän enemmän. Onko teillä muilla ollut flunssaa vauvoilla, johon ei liity kuumetta? Tässä olen tilannetta seuraillut ja mietin, että seuraavaksi haen suolaliuosta ja taidan laittaa supon. Vaikka todellakin kuumetta ei ole ja pojulla ei muita oireita kuin mitä kerroin. On vain niin karseeta kuunnella kun pieni rykii ihan kunnolla..

Sellaista. Toivottelen teille hyvät pääsiäisen pyhät. Meillekin tulee vieraita ihan urakalla näinä päivinä. Toivon myös että pääsemme tästä eka flunssasta "kuivin jaloin".

MaMaLi ja Vaavi 4 kk + 1vkon yli

MaMaLi, miellä oli flunssaa alkuvuodesta, sekä minulla että vauvalla. Se räkä olisi vielä mennytkin (suolaliuos, pystyasentoa, nukkuminen kallistettuna ja rään urkkimista ihan vaan talouspaperinkulmalla), mutta kuulosti tosi pahalyta, kun limaa tosiaan valui kurkkuun ja sitten poika yski ihan kunnolla. Kuulosti kipeältä ja sattui ennen kaikkea äidin sydämeen...

Muta hyvä, että yskii liman pois! Eleltiin muuten normaalisti, mutta koetin välttää hiottamista ja liikaa pukemis-riisumista, ei myöskään jumpattu ja leikitty. Rintaa annoin mahodllisimman paljon "lääkkeeksi" ja nesteeksi. Keitettyä vettäkin joku antaa, mutta maidossa on niitä vasta-aineita.

Tsemppiä, kun hoidat itsesi kuntoon niin eiköhän vauvakin tokene!

Meillä myös pikkuäijä ollut jo kolmesti nuhassa ja yskässä, kuumetta ei ole ollut kuin yhdessä taudissa. Just viime viikolla sen raahasin lääkärin samaisen kuvailemasi rohinan ja yskimisen takia, lääkäri sanoi samta että se räkä vauvoilla valuu sinne nieluun eikä ole vaarallista vaikka pahalta kuulostaa. Kuulemma sitten jos rohina ei helpota kun saa yskäistyä, silloin voi olla joku tulehduksen poikanen. Mutta meillä ainakin toistaseksi on just sellasta yskimällä lohkeavaa mallia.
Sellanen nenänniistäjä toimii meillä hyvin, hetken aikaa on terveempi hengitys kun sillä saa röörit puhtaaksi. Myydään apteekissa. Suolatippoja menee tasaseen tahtiin myös. Sipulinpalaset pinnasängyn laidalla toimivat myös monen mielestä, tosin meillä ei suurta hyötyä havaittu (paitsi että makksrissa järkky haju ;)

Paranemisia MaMaLin pikkuiselle!

Moikka!

Meillä alkoi nuha ja yskä viime yönä. Nyt taitaa olla toinen tai kolmas kerta. Olemme hoitaneet flunssaa suolavedellä ja tisuttelulla. SUolavesi-suihke on tosi kätevä. Olen suihkauttanut suoraan vauvan nenään siitä pullosta, jotkut tiputtelevat tippoina. Suihkeen annan vaikuttaa muutaman minuutin ja sitten imaisen nenä-friidalla. Tuosta on apua todella. Tuttia emme käytä flunssan aikaan, sillä pojulla menee hepa kun nenä menee tukkoon ja tuttiakin pitäis imutella :) Ulkona nukkuminen taitaa olla mukavampaa kun sisällä nukkuminen. Höyryhengitystä emme ole kokeilleet mutta siitä voisi olla apua yskään. Huomaan myös että poju haluaa olla enemmän sylissä nyt kun on vähän pipi :Z se on aika ihanaa itse asiassa - ukkeli painautuu ihanasti vasten ja nujuaa sykyssä :)

Mukavaa pääsiäistä kaikeille!!

helmipemi ja ukkeli 5kk (lähes)

Moi kaikille!

Kevät tulee kohisten - ihanaa!

Niin me aloitimme iltapuuron (muksu tetrapuuro) ja ukkeli on nukkunut yönsä paremmin. Puuron annan noin 20:30 ja sitten tisua päälle. Seuraavan kerran syö noin klo 06-07. Tosin "tuttiheräilyt" ovat edelleenkin olemassa, eli noin 3-4 krt yössä herään tutinmetsästykseen.
Annan puoli purkkia puuroa ja sekoitan siihen puolikkaan marja/hedelmäsoseen. On äijä aika täysi sen jälkeen, mutta hyvin uppoaa. Huomaan nyt että on muutenkin otollinen aika alkaa tutustumaan kiinteisiin kun poju ei enää työnnä ruokaa kielellään ulos. Hiljalleen kuitenkin edetään sillä haluan imettää kuitenkin vielä!

Pojan nuha edelleen hieman vaivaa, muttei onneksi öisin.

Ainiin ja olemme alkaneet nukuttaa toiset päikyt sisällä. Ensimmäsinä päivinä nukahtaminen omaan sänkyyn päivällä on ollut hieman hankalaa, mutta sitkeästi aiomme yrittää. Ensimmäisen päiväunen nukkuu kuitenkin ulkona. On mukavaa kun ukkeli nukkuu sisällä niin voin itsekkin ottaa päiväunet jos haluan. meillä kun ei ole omaa parveketta tms eli poju nukkuu meidän rappukäytävän edessä, johon on näköyhteys keittiönikkunasta ja meidän kämppä on alakerrassa, eli pääsen nopeasti paikalle kun itkuhälytin ilmoittaa että pomolla on jokin hätä. Niin istun siis keittiön ikkunassa kun poju nukkuu, en osaa rentoutua kun on pakko kytätä..
No mutta mukavaa viikkoa kaikille!

Helmipelmi ja pikkumies tasan 5kk :D

Tervehdys

Arki menee menojaan ja aika kuluu nopeasti. Meillä rutiinit jatkuvat ennallaan pienillä hienosäädöillä, joita ei meinaa edes huomata. Kunnes katsoo taaksepäin.

Flunssa on nyt jatkunut yli viikon, mutta sen kanssa mennään. Kuumetta ei (onneksi) ole ollut. Nukkuminen onnistuu myös, vaikka nenää ja kurkkua pitää välillä rykiä ja selvitellä. Kiitos teille kaikille flunssaohjeista. Vaikka jo ennakolta tiesikin miten menetellä, niin oli kiva saada "vertaistukea".

Meillä herätään aamulla kuuden pintaan. Siihen ei vaikuta milloin on menty nukkumaan tms (nukkumaanmenoaika voi heittää puolentoista tunnin sisällä). Olenkin miettinyt, että se taitaa olla tämä lisääntyvä valoisuus, joka enemmän vaikuttaa. Pitäisi hankkia jokin pimennysverho ihan varan vuoksi.

Eilen kävimme myös minun työpaikalla. Hyvin meni. Jo pienestä on hyvä oppia miltä työ näyttää ;o) Tosin Vaavin työhetki meni jutellen, nukkuen ja syöden. Voihan se olla, että näin olisi tulevaisuudessakin. Jos käy tuuri työn suhteen.

Kiinteistä ollaan kokeiltu peruna (hmmmm..) ja bataatti (nam!). Vuorossa olisi porkkana. Marjasoseet otetaan vielä pilttipurkista ja ne ovat vuorotellen hmmmm ja nam.

Vielä ei meillä ympäri mennä. Heijataan vain kyljeltä toiselle. Ja uutena on se, että "kroolataan" selkää, eli jos tulee tarve liikkua eteen (tai tässä taaksepäin), niin selällään pukkaa vauhtia taaksepäin. Kyllä niinkin etenee.

Oikein hyvää ja toivottavasti aurinkoista viikonloppua teille kaikille.
MaMaLi ja Vaavi 4kk+parisen viikkoa

Hei Marrasmammat ja jälkikasvu!

Toivottavasti flunssat ja köhät on jo podettu. Monella onkin ollut tänä talvena jos jonkinlaista tautia. Meillä on poika onneksi vielä säästynyt (koputtaa puuta!) pahemmilta.

Täällä ruokavalio vain laajenee. Hedelmä- ja marjasoseet ovat nyt kokeilussa. Ruusunmarja ei oikein maistunut, mutta nyt on vuorossa päärynä ja se on namia. Vihanneksia pitäisi vielä laajentaa, nyt käytössä bataatti, peruna, parsakaali ja porkkana. Noillakin tietysti jo pärjää, mutta vaihtelu aina virkistää. Ensi viikolla otamme puuron kokeiluun. Oletteko muut kuin Helmipelmi syöttäneet jo puuroa? Ajattelin aloittaa ihan kaurapuurolla marja/hedelmäsoseen kanssa. Lihat ja kalat ehtii sitten myöhemminkin.

Vielä olisi reilu kuukausi äitiyslomaa ja sitten paluu töihin. Aika hurjaa ajatella, että kohta en ole pojan kanssa koko päivää! Mies siis jää kotiin neljäksi kuukaudeksi ja minä palaan sorvin ääreen.

Toivottavasti tuo kevät alkaa jo pian tehdä kunnolla tuloaan.
Mukavaa uutta viikkoa kaikille!
t. Sonatar ja poju lähes 5kk

Hei taas pitkästä aikaa! Nuhaa on siis podettu muillakin kuin meillä. Meillä kesti lähes pari viikkoa - tosin kuumetta ei tullut - mutta olihan se vähän surkeaa katsella, kun toinen oli ihan tukossa ja kitisi ikävää oloaan. Onneksi on jo ohi.

5kk neuvolaterveisiä viime viikolta: poju painaa 9410g ja pituutta 70cm. Ei ihme, että mulla on vähän alkanut tuo yläselkä jumittamaan, kun pitää tätä herraa kanniskella paikasta toiseen ;). Neuvola-tädillä on aina hauskaa, kun mittauksia tehdään, heh.

Meillä ollut kiinteät käytössä 4,5kk lähtien. Parsaa, kukkakaalia, perunaa ja porkkanaa sekä hedelmäsoseita menee vaihdellen lounaaksi. Muuten velliä/korviketta ja tisumaitoa. Nyt aloitettiin iltapuuronkin antaminen eilen. Eli makumaailma kasvaa.

Jumppaaminen on melkoista; omat varpaat on löydetty ja niitä pitää suuhun yrittää laittaa. Lisäksi käätyy aina vatsalleen, kun lattialle laittaa makoilemaan ja sylissä ollessa vänkää istumaan. Ihan huimaa katsella, miten pieni ihminen kehittyy niin nopsaan.

Vai on vauvakuumetta ilmassa jo jollain ;). Niin voi kai sanoa täälläkin, emme ole käyttäneet mitään ehkäisyä pojun syntymän jälkeen, koska ajattelimme että saa tulla seuraava sitten kun tulee, jos vielä tulee. En aio itseeni mitään ylimääräisiä hormoneja tykittämään (tarkoitan siis lähinnä e-pillereitä), kun oli muutenkin vähän hankalaa pojun alulle saattaminen, joten mennään ihan vapaasti tämän asian suhteen. Itseäni ei pelota ajatus siitä, että toinen lapsi tulisi pienellä ikäerolla joten saa tulla jos niin ihanasti vielä käy.

Vai menet Sonatar jo kuukauden päästä takaisin töihin. Jaksamista sitten vaan sinne sorvin ääreen, kiva kuulla että mies haluaa ja voi jäädä pikkuisen kanssa kotiin :). Kyllä se työelämäkin varmasti alkaa taas hyvältä maistumaan!

Ihanaa kevään jatkoa kaikille marraskuisille pikku palleroille ja äideille!

barbalala ja -pörrö 5kk ja muutama päivä päälle

Heippa,

Ompa mukavaa kuulla muidenkin kuulumisia!!! Ihanaa kun aurinko paistaa ja kevät on todellakin tullut! Meidän ukkelin hammaskiukku helpotti vaikka hammas ei ole vielä puhjennut, mutta jotain siinä tapauhtui. Me ollaan syöty nyt aamulla tisua, ennen päiväunia tisua ja 1/2 purkkia vihanneksia/juureksia ja 1/2 purkkia hedelmiä/marjoja päiväunien jälkeen tissua. ennen toista päiväunia sitten taas kiinteitä samassa suhteessa ja illalla puuroa noin 1dl johon sekoitan marja/hedelmäsosetta sitten vielä tissiä päälle. Tietysti tissiä aina tarpeen tullen noissa väleissä. Tuntuu että poika on rauhoittunut kovasti kun saa "kunnon" murkinaa tissin lisäksi.

Meillä on neuvola keskiviikkona ja sillon pojulla ikää onkin jo 5,5kk. Uskoisin että mitat olis jotain 8200g (luotettavan kotimittauksen tulos :) pituutta olis ehkä noin 68-69cm...Kuulostaa kyllä tutulta nuo varpaiden syömis-jutut ja pyörimiset. Hyppykeinussa on hypitty kanssa ja se on vasta kivaa. Ajattelin laittaa kohta ratasosan vaunuihin, sillä liikenteessä kun ollaan alkaa poju itkeskelemään kun ei mitään näe...Nukkumiseen koppa on kyllä hyvä edelleenkin. ON uskomatonta että poika täyttää seuraavaksi 6kk. Aika menee todellakin hurjan nopeaan.

Ajattelin olla kotona vielä vuoden päivät ettei pikkuisen tarvitse mennä vielä hoitoon.Äippäloma loppuu syyskuun alussa sitten hoitovapaalle. Iskä jää sitten vuoden päästä puoleksi vuodeksi kotiin. Hoitoon poju menee siis 2011 vuoden alusta. Minulla ei ole vakituista työöpaikkaa johon palata, joten päätös oli sinäänsä helppo. Haluan hoitaa lasta kotona ja mieskin haluaa että poju on 2v kun menee hoitoon. On ihanaa että mieheni on halukas jäämään myös kotiin lapsen kanssa. Hän on tosin vielä opiskelija (löysi aivot aikuisena :) eli kovin suurta muutosta hänen elämäänsä ei tule, paljon hän on kotona nytkin. Minulla ei ole vielä kiirettä työhön...on sellainen työ minulla että ehtii monta kertaa siihen kyllääntyä...nautin nyt ihanasta kotielosta. Me emme ole kyllä vielä valmiita uuteen raskauteen mutta olemme varmoja että haluamme lisää vauvoja - joskus.

Mukavaa viikkoa kaikille!

helmipelmi ja ukkeli reilut 5kk

Iltoja!

Ihan lyhyesti vaan raportoin, että nyt meilläkin on testailtu kiinteita jo kymmenisen päivän ajan. Toistaiseksi on maistettu perunaa (hmm), banaania (no joo) ja ... kukkakaalia (maiskis mitä herkkua!). Meillä lääkäri olisi tosin neuvonut vielä odottamaan pari viikkoa kun täällä ilmeisesti voimassa taas eri suositukset kiinteiden aloitusikään, mutta musta tuntui oikealta aloittaa jo nyt, koska pelkällä korvikkeella mennään ja ollaan menty melkein koko viimeinen kuukausi. Tosiaan kukkakaali on ollut ihan älytön menestys, piakkoin, ehkä jo huomenna laajennetaan vaikkapa porkkanaan.

Meillä tyttö on aika pieni verrattuna ainakin helmin ja barbalalan pikkuisiin; viime mittauksessa 61cm ja 6,3kg. Täkäläisten normien mukaan ihan keskivertomitat, mutta jotenkin kuulostaa pieniltä mun korvaani. Joka tapauksessa tyttö on hyväntuulinen ja tyytyväinen vauva, ja se kai on tärkeintä :)

Vaivaako teillä kellään muulla äidillä vielä hiustenlähtö? Ehkä turhamaista, mutta mua alkaa suorastaan masentaa kun tukkaa lähtee tupoittain ja ohimoilla alkaa paistaa melkein laikkuja.. Auttaiskohan jos leikkais itsellleen otsatukan, vai pahentaisko vaan tilannetta.

Nyt täytyy mennä, itkuhälytys. öitä kaikille

t. sacha ja tyttö paria päivää vajaa 5kk

Yhteistyössä