Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka!

PItkästä aikaa koneelle jaksoin tulla, kun meinaa tuo ihana kesä viedä kaiken ajan multa :)

Puolivuotiaita ovat nyt kaikki marraskuiset lapsemme! Onnea kaikille :D

Meidän poju se on alkanut jokeltamaan oikein tosissaan. Tavujokellus alkoi noin viikko sitten. ensin tuli äi-jäi-jää, ätä- ätä ja pa-pa-pa sitten Adda-ti-daa ja nyt jo kaikeinlaista sekaisin. Piitkiä loruja tulee ja sitten odottelee vastausta :) IHANA kun se höpöttää ihan totisella naamalla kaikkia tärkeitä asioitaan. Ryömimistä vielä harjoitellaan mutta joku päivä ne kädet vielä lähtevät mukaan...Ukkeli istuskelee mielellään syöttötuolissa ruokailujen ajan, mut parhaiten viihtyy kuitenkin lattialla mönkien.

Meillä on SVAN- merkkinen (ruottalainen) syöttötuoli ja HTS BeSafe turvaistuin autossa. Gragon turvakaukalossa ei enäävaan yksinkertaisesti viihtynyt, kun ei siitä näe mitään ja sitten vielä pitää makoilla. Nyt automatkat on paljon mukavampia meille kaikille. Meillä matkasönky toimii leikkikehän tapaan. Laitamme sängyn keskeiselle paikalle ja sinne mukavia leluja mukaan. Poju viihtyy siellä todella hyvin sillä sieltä näkee ympärille ja voi olla tapahtumien keskellä.

Meidän yösyötöt jäivät kun aloitimme kiinteät tuossa kuukausi sitten. Sitä ennen poju söi kerran yössä. Nyt nukkuu onnellisena omassa huoneessaan klo 21-06. Oma huone rauhoitti öitämme kovasti, myös vauveli nukkuu nyt paremmin. Mutta nämä asiat ovat kovin yksilöllisiä.

Oikein ihanaa kesää kaikille ja ei anneta tämän ketjun hävitä...

Helmipelmi ja ukkeli 6,5kk

Ajattelin itsekkin kirjottaa tänne. Meillä on kotona 6.5kk tytön tyllerö..

Kääntyileen joka suuntaan, ryömii pätkiä ja on konttausvalmiudessa että menisi mutta ei ihan ymmärrä vielä, siinä nelinkontin hytkyttää ittee ja mahalleen menee.

Eilen varmaan koitti nousta istumaan kyljeltään, sellaiselta näytti..

Sunnuntai on neidin mielestä hyvä päivä. Ensimmäinen hammas tuli äitienpäivänä ja toinen hammas seuraavana sunnuntaina. Ja kääntymisetki tapahtu molemmat sunnuntaina.

Aika paljon viihtyy aamusin ja kun ei ole väsynyt niin lattialla lelujen kanssa mutta nyt on alkanut mönkimään tyynyjen ylitte kun on tyynyt ollut peiton reunoilla ettei hakkaa päätä kun peitto loppuu.

Varmaan ylös tulee nyt hampaita kun yöunet on pätkinäisiä. Yleensä nukkuu 10-12 putkeen tai sitten yhdellä syönnillä aamuyöstä..

Ruokakaan ei juuri oikein maistu.. normaalisti menee 4kertaa pilttipurkin verran päivässä mutta nyt eilenkin meni ehkä pilttipurkillisen verran yhteensä..

Mitä muuta lapselle voi antaa kuin esim maissinaksuja jota itte voi pureskella.. tähän asti oon antanu kurkun palasen mutta kun on nyt hampaita niin saa siittä irti jo mutta voiko sellaseen palaan tukehtua?

Tuttia ei ole ollenkaan eikä tuttipullokaan ole kelvannut. Tupperin nokkamuki on vähän käytössä mutta eniten neiti juo mukista kun juottaa.. miten teillä?

Hienosti on aika mennyt ja nopeeta onkin mennyt... Kuinka moni teistä aikoo jäädä kotiin lapsen kanssa? Itse olen ainakin vuoden loppuun ja jos joudun töihin niin lapsi on silloin vähän päälle vuoden...aika menee niin nopeesti..

Kirjotelkaahan kuulumisia... Millaista turvaistuinta olette ajatelleet seuraavaksi ja nukkuuko vauvat vaunuissa päiväunia vai ratasosassa?

minä vaan ja neiti 6.5kk

Heippa,

Inhottava sadekeli...

meillä on käytössä HTS be Safe istuin..käytettynä ostettiin. Ollut kulä tosi hyvä. Ompelin siihen itse aurinkosuojan paksun rautalangan (n.30mm) ympärille. Meidän pian 7kk poju nukkuu ratasosassa ja käytämme vaunuihin kuuluvaa paksua jalkapeitettä. Meidän yöunet ovat alkaneet myös pätkimään...vähän aikaa meni koko yö nukkuen. Nyt herää klo 05 aikaan itkuun...otetaan viereen loppuyöksi.
Olen ajatellut olla kotona vielä vuoden. Eli töihin menisin sitten kesällä 2010. Mies jää sitten opinnoiltaan kotiin ainakin 6kk ajaksi. Talous menee kyllä ihan kuralle kun kumpikaan ei ole kokopäivätyössä, mutta sellaiset asiat eivät juuri jaksa minua ahdistaa, sillä pärjätty on ennekin pienillä tuloilla. Tärkeältä tuntuu olla kotona nyt kun poika on niin pieni ja tarvitsee minua.

nyt täytyy mennä...pomo kutsuu :)

Helmipelmi

Hei

Tämä vesisade on tosi tylsää. Meillä on totuttu nukkumaan päikkärit ulkona, ja tänään onkin ollut melko mahdoton päivä kun ei viitsi ulos lähteä kastumaan. Meillä ei ole sopivaa vesisuojaa tässä ja lisäksi ulkona tehdään rakennustöitä. Vain parit puolen tunnin päikkärit onnistui ja sitten kitinää kun on liian väsynyt.

Viime yönä herättiin maidolle jo tuossa puoli kolmen maissa ja sen jälkeen oli tosi rauhaton loppuyö. Yhä niitä hampaita odottelen, kun näin menee rytmit sekaisin. Meillä herätään (yleensä) 3-4 välillä ja korviketta menee tuollainen 200 ml vaikka syömme jo kiinteitä. Tänään kokeilimme broileri/riisiä ja se yökkäytti kunnolla. Taisi olla hienokurkulle liian "suuria" paloja. Mutta harjoittelu jatkuu.

Meillä on vielä kaukalo ja aikeissa lähteä kauppaan uutta istuinta katsomaan. Nukumme vaunuissa ja ollaan harjoiteltu myös ratasosaa. Se oli ok. Mutta meillä ei ole pussia siihen - pitää katsoa mitä keksitään.

Juuri laitoin työpaikan palkanlaskentaan tiedon, että olen kotona kesän 2010 yli ja sitten töihin. Rahallisesti ei niin järkevä ratkaisu, mutta uskon että lapsen kannalta ok. Lisäksi olen ennättänyt jo tehdä melko pitkän työuran, joten osaan nauttia tästä ajasta. Tosin uskon, että kun palaa työelämään niin sekin on hyvää aikaa. Nyt jo alkaa kiinnostaa työt ihan eri malliin kuin ennen äitiyslomaa. Sitä oli silloin aika sipissa kaikesta puurtamisesta.

Helmipelmi ja muut, ei todellakaan anneta ketjun katketa. Minä saan näistä viesteistä kovasti tsemppiä. Ei tarvitse edes olla mitään suuria uutisia, pienet kuulumiset saavat monesti hymyn huulille ja toisten ongelmiin pyrkii antamaan omat ratkaisuehdotukset. Kuten olen monta vinkkiä täältä itsekin saanut. Joku kirjoittelee tiheämmin, toinen harvemmin. Mutta kiva aina kuulla miten mammoilla perheineen menee.

MaMaLi

Tervehdys!

Ensimmäinen työviikko on takana. Toisaalta on ollut ihan kiva saada muuta ajattelemista ja puuhaa, toisaalta miettii poikaa kotona vähän väliä. Tunnen kuitenkin, että tämä oli meille oikea ratkaisu. Olemme parhaillamme puuhaamassa pojulle perhepäivähoitopaikkaa syksylle, joten kaikki näyttäisi lutviutuvan ihan mukavasti.

Harmi, että joillakin ollut univaikauksia välillä päivällä, välillä öisin. Täällä on ihan sama tilanne. Välillä menee yö tosi mukavasti, muutama tutin nostaminen ja unta ilman syöttyä klo 20.30-06. Välillä sitten poika herää tunnin välein ja pitää antaa maitoa että vihdoin rauhoittuu. Näkee, ettei heräämisen syynä ole todellinen nälkä, enemmänkin seuraa kaivataan.

Ei ole näkynyt hampaita vielä täälläkään, vaikka oirehdittu ollaankin.

MaMaLi, miten teidän kotimatka sujui? Tiedän kyllä tunteen, kun matkan onnistuminen ja kaikkien skenaarioiden läpikäyminen pyörii mielessä. Tuosta vessaongelmasta viisastuneena me olemme reissussa käyttäneet noita pyllypyyhkeitä, jos kakkonen yllättää. Aina kun ei tosiaankaan ole lastenhoitohuonetta hollilla. Tukholmassa vaihdoimme kakkavaipan rattaissa kahvilassa, suoja vaan alla, peppu liinoilla puhtaaksi ja uusi vaippa tilalle! Ei viitsitty lähteä etsimään vieraassa paikassa hoitohuonetta, siinä kahvilassa kun sellaista ei ollut.

Vielä pitää palata hetkeksi sorvin ääreen. Yritän kirjoitella tänne aina silloin tällöin nyt kun olen töissä. Ainakin tämä viikko on mennyt todella nopeasti, mutta eiköhän sitä jossain välissä ehdi koneellekin näissä merkeissä.

Mukavaa viikonloppua!
t. Sonatar ja poju 6kk+

Heippa pitkästä aikaa!

Aika vaan vierähtää jonnekin, tännekään en ole ehtinyt aikoihin. Meidänkin ukko on jo 6,5kk, huh huh. Neuvolassa mitat 9870g/ 72cm eli aika jättiläinen ;) Ensimmäinen hammas on saatu pintaan ja toinen tuloillaan, ja nyt on pyörimisvaihteen kaveriksi löytynyt pakki, mutta eteenpäin ei pääse vieläkään kovasta yrityksestä huolimatta, mikä sitten harmittaa välillä oikein kunnolla.

Turvaistuimista ja syöttötuoleista oli ollut puhetta. Meillä esikoisella on ollut TrippTrapp ja sellainen hankittiin nyt pienemmällekin. Viikon verran on siinä istunut, meillä on ihan sellanen marketin pehmuste (Pikku-Piia merkiltään) siinä lisätukena ja hyvin pysyy. Samoin ollaan rattaissa ja vauvakeinussa jo vähän istuskeltu, meillä kun isoveljen kanssa on viihdyttävä ulkosalla silloinkin kun ei nukuta.

Esikoinen siirtyi kaukalosta istuimeen n 9kk iässä, hänellä ollut Britaxin Multi-Tech ja oon siihen ollut ihan tyytyväinen. Nyt olis sit tarkoitus hankkia hänelle isompien istuin ja siirtää pienempi tohon Multi-Techiin, mut nyt mennään kyllä kaukalolla vielä jonkun aikaa. Aika hyvin vielä mahtuu vaikka iso onkin, nää kesävaatteet kun onneks ei vie tilaa niin kuin toppahaalari esikoisen aikana.

Meillä on nyt parina päivänä syöty kanaa, eli päästy vähän eteenpäin tässä ruokahommassa. Yöunet on ehkä vähän parantuneet kiinteiden lisäyksen myötä, mutta kyllä meillä edelleen heräillään 1-x kertaa yössä. Hampaan puhjetessa toi x oli varmaan jotain 8...

Poitsu oli tällä viikolla myös yhden yön poissa kotoa. Mun sisko oli huolissaan mun jaksamisesta kun en ole kokonaista yötä puoleen vuoteen nukkunut, niin vaati sitten ottaa pojat yhdeksi yöksi. En sitten kauaa taistellut vastaan kun yöunet kieltämättä kiinnosti :) Alkuyö oli mennyt ihan ok, mutta sitten puolenyön jälkeen oli pari tuntia huudellut enemmän ja vähemmän. Mut oli sit lopulta rauhottunut ja nukkunut pari tuntia, taas herännyt ja huutanut ja taas nukahtanut. Vähän oli huono omatunto kyllä kun sitä aamulla kotiin hain ja kuulin huuteluista, mutta toisaalta uskon nyt olevani taas parempi äiti kun sain vähän univelkaa pois. Ainakin oon huomannut että tällä viikolla on pinna venynyt ton uhmaikäisen kanssa ihan eri tavalla kuin ennen tuota yökyläilyä. Onkos teistä muista vielä kukaan uskaltanut silmäteräänsä muille yöksi uskoa??

Mutta nyt sain molemmat pojat unille ja lähden nauttimaan lauantai-illasta saunan merkeissä. Kesäisiä terveisiä kaikille,
Rouva H ja Kaurajätti 6,5kk

Hei

Hyvin meillä meni kotimatkakin. VR:llä suosittelivat näitä "työskentelyhyttejä" kun emme saaneet mitään varsinaista lapsipaikkaa. Se olikin sen verran rauhallinen, että saimme nukutettua pariin otteeseen. Sillä poju ei tosiaan nuku missä vain.

Tuosta hoitoasiasta. Meillä molemmat vanhemmista tarvitsevat melkoisesti unta. Joten ihan olemme suosiolla jakaneet yöhoidot ja toinen saa sitten nukkua paremmat unet. Auttaa jaksamiseen, sillä emme oikein toimi muutaman tunnin unilla. Nyt taas öisin on enemmän herätyksiä. Ikä ja uudet tapahtumat lie vaikuttavat. Yöhoidossa pieni oli jo kuukauden iässä. Minun äidilläni. Voisimme jättää pojan yöhoitoon joko heille tai sitten kummeille. Mutta vain kun on pakko. Enemmänkin ajattelen hoitajien jaksamista, sillä uskon kyllä heidän osaamiseen. Mutta pikkuisen (mahdollisen) itkijän hoito on rankkaa. Mutta on hienoa, että joku haluaa auttaa ja on valmis moiseen. Luin juuri jostain lehdestä, että peräkkäiset yöt muualla hoidossa ovat verrannollisia ikään: yksi vuosi = yksi yö poissa jne. Eli uskaltaisin kyllä, mutta ei ole vielä ollut tarvetta. Mutta en ihan mihin hoitoon vain... pitäisi olla tuttu hoitaja ja muutama muukin perusasia kunnossa. :o)

Tänään meillä on ollut känkkäränkkä päivä. Eilen oli hymypäivä. Niin ne vaihtelee.

MaMaLi ja Vaavi-känkkis

Heippa!

Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen. Aika tuntuu menevän siivillä! Meidän pikkuneiti täyttää lauantaina jo 7 kuukautta, ei ole enää mikään vauva. Meilläkin jokellellaan kovasti ja kiljahdellaan kovaa. Ryömitä ei eikä hampaitakaan näkösällä, vaikka kuolaamisen määrästä päätellen niitä voisi kohta odottaa.

Sonatar aloitti jo työt, hienoa että koti/työasiat sujuvat. Itse olen menossa vuoden vaihteessa takaisin töihin ja tyttö päiväkotiin. Itse asiassa tänään käytiin tutustumassa tuohon lähipäiväkotiin, vaikutti oikein mukavalle. Samalla jätettiin päiväkotihakemus ja joulukuussa ilmoittavat viimeistään että tärppääkö lähipäiväkoti vai joudutaanko kauemmas.

Oltiin tytön kanssa viime viikolla Virossa, Pärnussa. Mukava reissu, vaikka sää olisi saanut olla parempi. Ei käyty edes vilkaisemassa Pärnun hienoja hiekkarantoja kun oli kylmää ja sateista :(. Hyvin löytyi sieltäkin ruokakaupoista vauvansoseita, kalliimpia tosin kun Suomessa. Ja korvikenannia ei ollut kuin jauheena, mutta hyvin siitäkin sai maidon sekoitettua.

Ensi viikolla suunnataan mökille muutamaksi viikoksi, toivottavasti säät hieman lämpenisi. Oikein mukavaa ja aurinkoista kesää toivottelee

Tuulia ja tyttö lähes 7 kk

Hei kaikille!

Paljon uutta on tapahtunut, kuten kaikilla. Meillä harjoitellaan konttaamista kovasti, mutta ei se oikein vielä suju. Ryömimisvauhti sen sijaan on huikea. Ihan hullua, miten pienet asiat (kahvat, töpselit, sälekaihdinten narut) poika bongaa lattialta käsin! Ja ei kun suuhun...

Sonatar kirjoitti siitä miten meilläkin menee: "Välillä sitten poika herää tunnin välein ja pitää antaa maitoa että vihdoin rauhoittuu. Näkee, ettei heräämisen syynä ole todellinen nälkä, enemmänkin seuraa kaivataan."

Eli saattaa syödä vain kerran yössä, mutta heräilee useammin levottomiin uniinsa. Me olemme siis viimein aloittaneet kiinteät ja aika ripeällä tahdilla, mutta eivät ne ole kyllä yöunien laatua parantaneet. Yöllä hän saa siis pelkkää rintaa ja välillä tuntuu, että se on ainoa mikä rauhoittaa muutamaksi tunniksi. Mutta kaikki se kääntyily ja ryömiminen ja liikkuminen on selvästi saanut unet levottomiksi. No, postihampaita odotellessa (meillähän on etuhampaat korostaneet suuta jo kuukausia).

Turvakaukalo (Britax) on vielä käytössä, harkinnassa vastaava mutta istuinmallinen. Syöttötuoli pitäisi ostaa, vaikka ei poika vielä istukaan kuin tuettuna. Kiinteät syötän sitterissä tai sylissä. Poika syö paljon ja nukkuukin: taitaa olla kasvupyrähdys meneillään.

Pukeminen on minusta näin kesällä tosi vaikeaa, kun välillä on ukkosmyrskyä (eilen) ja välillä sitten helle. Tuppaa olemaan liikaa päällä, mutta parempi kai niin.

Jatkan paremmalla ajalla kirjoittelua. Tietenkin pidetään marrasketjua yllä!

sunnuntaiterveisin Malvia

PÄIVIÄ!

Mikä väsymys! Oh my...no eköhän tämä tästä taas.
POika oppi ryömimään piitkän harjoittelun jälkeen ja
vauhti on vielä melko verkkainen. Jokeltelu on lisääntynyt
entisestään ja tavu-valikoima laajenee pikkuhiljaa. Päiväunet ovat
vaihtelevia 30min- 3h...ihan päivästä riippuu. YÖLLÄ treenataan
ryömimistä ja muuta "kivaa". klo 05 aikaan vähän tisua ja sitten 7-8 ylös.
Oi oi nyt on pakko mennä lepäilemään..paremmalla ajalla sitten...

oioioi...uni tulee
t.helmipelmi

Jos joku marrasmama on linjoilla vielä juhannuksen aikoihin, kysäisen vielä: annatteko kiinteän aterian (puuroa, soseita jne) jälkeen vauvalle aina maitoa? Antaako joku vettä?

Mietin vauvan nesteiden saantia ja sitä, että toisaalta tekisi mieli vieroittaa rinnasta jo vähitellen.

Iloista juhannusta kaikille!
Malvia

Hei

Kävimme tässä viikolla yhdistetyllä 6kk ja 8 kk neuvolakäynnillä lääkärin luona. Lähinnä kyse oli ihottumasta, joka nyt varmistui atooppiseksi. Rasvaaminen siis jatkuu, ja onneksi iho on nyt huomattavasti parempi ja ei vaivaa. Painoa oli 8080 g ja pituus 72 cm. Eli jos Ruova H:n kanssa vertailen, niin vähän ollaan eripainossa ja samassa mitassa :) Myös korvat, kurkku jne katsottiin ja oli hienosti asiat. Pinsettiote ja istuminen ilman tukea ovat myös tulollaan.

Viime viikolla vihdoin alettiin pyörähtää selältä mahalleen, mutta vielä tuo mahallaanolo on vähän tylsää.

Meillä kiinteiden jälkeen hörpätään vettä pullosta. Sitä menee ihan kunnolla. Alussa oli vähän "häh". Olen ajatellut seuraavaksi opetella veden juonnin nokkamukista. Me myös harjoitellaan itse syömistä maissinaksujen kanssa. Ne ovat hauskoja ja voi olla muun perheen kanssa syömässä tai kahvilla yhtä aikaa. Ostimme myös TrippTrapp:in (kiitos vinkeistä) ja se toimii tosi hyvin. Meillä oli välissä Ikean tuoli, joka oli myös ihan ok.

Ollaan jo pohjoisessa jussin vietossa. Ihan mökille ei yökylään lähdetä kun täällä on niin surkeat kelit, mutta lomalla kuitenkin. Pitkä automatka meni tällä kertaa tosi hyvin.

Hyvää juhannusta, ja tiedä jos aurinko yllättää.
MaMaLi ja Vaavi (lähes 7 kk)

Moi kaikille!

Ihan pikakuulumisia vaan nopeasti. Meillä on opittu viime viikkoina ihan älyttömästi asioita; ryömimään, juomaan (jotenkuten) itse pullosta ja nokkamukista. Istuminen tuetta on vielä vähän niin ja näin, enkä sitä näin ollen viitsi kauheasti hoputtaa ja yrittääkään. Hampaita on alhaalla komeat kaksi, ne tuli jotakuinkin kuukauden päivät sitten, ja nyt luultavasti lisää tulossa. Nyt on myös alkanut jonkinasteinen vierastus, eli alahuuli alkaa väpättää ja surkea itku pääsee "vieraassa" sylissä (eli siis jonkun muun kuin isän tai äidin). Toisaalta muut lapset taas kiinnostavat kovasti, eivätkä pelota yhtään!

Eilisellä lääkärikäynnillä pituutta oli kai jotain 65cm ja painoa 7,7kg. Lääkärisetä suositteli taas annettavaksi niitä vauvanjugurtteja, ja ostinkin, mutta kotona sitten huomasin, että ne on ihan älyttömiä sokeripläjäyksiä. Ei siis edes mitään jugurtteja, vaan sellasia yli-imeliä sokeriesanssijälkkäreitä. Täällä siis on myynnissä lähinnä Nestlen ja Danonen (jee..) 6kk alkaen annettavia "jugurtteja". Niin en sitten suosituksista huolimatta niitä antanut, enkä aio antaa. Kysymys kuuluu, onko siitä jotain haittaa, jos ei vielä tässä vaiheessa ala noita ns. maitotuotteita anna vauvalle?

Istuimesta; me luultavasti pitäydytään meidän Maxi Cosissa vielä ainakin syksyyn asti, ellei pidempäänkin, ihan hyvin mahtuu vielä toistaiseksi. Niin ja sitten mä päädyin vihfdoin ostamaan sen leikkikehän, ja olen kyllä tyytyväinen, vaikkei se jokapäiväisessä käytössä olekaan. On se vaan ihan nastaa laittaa vaikka ruokaa tietäen, että toinen on varmasti turvassa sen aikaa. Ja kaiken lisäksi tykkää olla siellä!

Vedenannosta, olen yrittänyt muistaa antaa aina silloin tällöin, pari kertaa päivässä vähintään vettä, yleensä nokkamukista. Täällä toisaalta on melkein joka päivä myös 30 astetta lämmintä. Maidot annan aina aterian yhteydessä (4 päivässä), ja silloin sitä menee 150-230 ml kerralla.

Hauskaa juhannusta kaikille!

Moi

Marrasmammat ovat jälkikasvuineen kesänurmilla? :) Ja hyvä niin.
Me olemme mummolassa taas kylässä, kun isukki paiskii kellon ympäri (ja vähän enemmän töitä). Asuntoprojekti meillä on kriittisessä vaiheessa. Rakennuttaja viime viikolla hyökki kotipihalla miehen kimppuun ja uhkasi hakea puukon ja tappaa.. Ei oikein huvita kotiin meno, kun pienen lapsen kanssa saa ukkoa pelätä. Eli tämä mielipuolinen tilanne jatkuu. Jos joskus saisimme asunnon siihen kuntoon, että myyntiin ja pois, POIS.

Pojan kanssa on ihanaa. Nyt on alhaalla kaksi pientä hampaan alkua ja ne varmaan vaivaavat, sillä kitinää on ollut hieman normaalia enemmän. Kuitenkin vielä ihan vähäisessä mallin. Liekö tämä myös syynä, että yöunet ovat taas katkonaisempia. Ja kun herää, niin ihan heti ei nykyään enää nukuta. Annan yleensä maitoa, tsekkaan vaipan ja nyt uutena uniriepu hypisteltäväksi.

Älkää nyt ihan nettiä talviteloille laittako, olisi kiva lukea teidänkin kuulumisia. Nämä pikkuiset kasvavat ja keksivät uusia juttuja niin vauhdilla.

MaMaLi

Hei vaan MaMaLi ja muut!

Taitaa juu olla mammat vauvoineen kesänurmilla! Mekin oltiin viikko mökillä ja piti tulla pois, ettei mökkihöperyys pääse iskemään :). Eilen oltiin muumimaailmassa ja kivaa oli, mutta jessus kun oli kuuma. No ei pidä valittaa, voi olla että niitä helteitä joutuu taas hetken odottamaan.
Täällä opittiin sitten ryömimään eteenkinpäin viikko sitten ja nyt mennään kanssa kaikkiin kiellettyihin paikkoihan (siis räpläämään dvd:tä, johtoja, koiran luita ym. ym.). Eka alahammaskin tuli pari viikkoa sitten ja maissinaksut saa kyytiä ;). Muuten ei mitään ihmeellistä, hyvin siis menee.

Itsellä on kylläkin tällä hetkellä jokseenkin hämmentynyt olo. Olen potenut lievää etomista kolmisen päivää ja tänään tein tunti sitten predictorin raskaustestin, kun huomenna on tiedossa juhlat joihin olin lupautunut menemään ja ajattelin siellä pari siideriä nauttia. Siihen testiin tuli haamuviiva, hyvin hailakka, mutta mieskin sen siitä huomasi. Olenko siis raskaana? Ihan mielettömän onnellinen olen asiasta, jos näin on! Kiertopäivä on tällä hetkellä 23, mutta muutenkin mulla on tunnetusti kierrot mitä sattuu tämän pco:n takia. Täytyy vissin hakea uusi testi ja tehdä vielä huomenna aamusella... Ihan hoopo olo, en oikein vielä uskalla iloita asiasta, jos kuitenkaan ei pidä paikkaansa...kun on oli niin hankalaa pikkumiehen alulle saattaminen niin tuntuu vähän uskomattomalle, että nyt jo olisi tärpännyt? Tässä sitä seilaan ilon ja epäuskoisuuden välimaastossa, varmistamallahan se selviää. Taitaa vissiin jäädä siiderit väliin...

Kivoja kesäpäiviä kaikille ja palataan!

barbalala ja -pörrö 7kk 3vko

Wau Barbala jos näin olisi.
Mekin "hiljaa" olemme miettineet kakkosta, mutta ensin haluaisi talokuviot paremmalle mallille. Mutta ei nämä pienet suunnitelmista piittaa, joten ehkä kannattaa vain katsoa.
Pidän peukkuja :D

Moi! Testi tehty nyt apteekin testillä ja siihen ei sanottavaa viiva tullut, ehkä hyvin hyvin haalea. Onkohan predictor sitten herkempi testi? Parempi odotella ihan kunnolla muutama päivä ja tehä testi vasta sitten. Hassua kyllä rinnat vähän aristaa ja alavatsassa painontunnetta. Saas nähdä. Emme siis iloitse vielä, voihan olla jokin häikkä muuten vaan. Että tämmöistä :)...

barbalala

Barbalalle täällä peukuttelen!!! itsellä myös lievä pco ja ilman clomeja olisi kestänyt varmaan tosi pitkään. Me myös haaveillaan kakkosesta ja olisi ihanaa jos tärppäisi nopeaan..joten sun plussasi antaisi toivoa myös meille muille.

Ihana lukea teidän kuulumisianne vaikka itse en jaksa kirjoittaa moneen ketjuun. Meillä neiti ryömii kovaa vauhtia ja on harjoitellut konttausta/karhunkävelyä jo pari kuukautta, ei vaan vielä tajua miten mennään sillä tyylillä eteenpäin. Nyt haluaa nousta vaan seisomaan, ihan sama mikä tuki niin pakko päästä seisomaan. Ei vielä istu itse, tai siis ei osaa itse mennä istumaan, istuu melko hyvin jos laittaa istumaan.

Miten teillä vierastaminen? vierastaako kaikilla? meillä ei vierasta ollenkaan, ehkä hetken aikaa katsoo/totuttelee jos on vieraita kasvoja/paikkoja mutta kun on rauhassa aikansa katsonut niin sitten on tyytyväinen :)

Aurinkoista ja vauhdikasta kesää!

t: sade ja nöpö-neiti 7,5kk

Hei pitkästä aikaa!

Barbalalalle myös peukutusta, voi kun olisi hyviä uutisia!

MaMaLi, ihan kamala tuo teidän talokuvio!!! Meillä on rakennussuunnitelmat jo aika pitkällä, joten kauhulla mietin mitä kaikkea siinä voi vielä tulla eteen...

Ihana lukea, miten pitkälle teidän pikkuiset ovat jo kehittyneet. Hampaita, ryömimistä, istumista, konttaustakin, jopa seisomaan nousemista... Huimaa!

Pikaisia kuulumisia täältä, kauppaan pitäisi lähteä ihan kohta:
Meidän pikkumies oppi ryömimään eteenpäin toissapäivänä. Takaperin ollaan menty jo jonkin aikaa, mutta eteen vain vahingossa ennen maanantaita. Nyt ehditään sitten joka paikkaan, hakataan stereokaapin lasia kun ei pääse sinne näpläämään hienoja nappeja, kiskotaan johtoja jne. Pallon perässä etenee huimia matkoja jo nyt, ottaen huomioon että vielä sunnuntaina ei liikuttu eteenpäin! :)
Hampaista ei ole vieläkään tietoa täällä. No, tulee sitten kun tulee. Istua ei myöskään osata, kallistutaan aina eteenpäin kuin linkkuveitsi ja halutaan vatsalleen. Kaipa tuonkin ehtii vielä. Nokkamukikaan ei kelpaa, sitä vain pureskellaan. Tuosta juomisesta oli kyselyä; yritän antaa välillä vettä, mutta yleensä huonolla menestyksellä. Maitoa annamme aina ruoan päälle, välillä juo, välillä ei. Jos ei heti maistu niin yleensä n. puolen tunnin päästä jo maistuu.
7 kk neuvolassa mitat olivat 7885g ja 70cm. Hoikka poika siis meillä, kun suhteellinen paino on nyt -8%.

Reissata olemme ehtineet jo aika lailla pojun kanssa. On käyty kylpylässä, eläintarhassa, sukuloimassa jne. Vierastaa ei vielä osata, onneksi. Parin viikon päästä lähdemme sitten taas reissuun, tällä kertaa länsirannikolle ja asuntomessuille.

Aurinkoista kesää kaikille, kirjoitellaan aina näin sadepäivinä! :)
t. Sonatar ja poju kohta 7,5kk

Heippa! Väärä hälytys täällä, tilasin netistä vielä herkkiä r-testejä ja testailin eilen ja negaa näytti. Tiedä sitten, mistä tää ajoittainen etominen ja tuntemukset johtuu. Mutta en siis ole raskaana. Näin mä vähän ajattelinkin, että ei tää nyt näin helppoa voi olla ;). Ehkä vielä sitten joskus tulee se positiivinenkin uutinen. Tjottailu siis jatkuu.

Meilläkin on annettu välillä vettä, mutta ei meidänkään pikkumies sitä kovin mielellään huoli, pikku hörppyjä vaan ottaa. Mutta olishan ihan hyvä totuttaa sitä vettä juomaan, kun helteellä sitä korviketta sitten menee janoon monta purkkia ja vesi korvais ainakin osan siitä.

Tänään tuli toinen hammas, ylös tällä kertaa. Nyt on hienosti vasemmalla ylhäällä ja alhaalla hampaat. Tänään äitikin sai tuntea kirjaimellisesti nahoissaan pikku taltat, kun poju ryömi jalan luo ja puri peukalovarpaasta. Vähän ihmetteli, kun äiti kiljahti ;).

Niin ja minäkin täältä toivottelen pikaista ratkaisua MaMaLin taloprojektiin. Kuulostaa kyllä jo aika paksulta toi touhu ja vähän pelottavallekin :/. Toivottavasti saatte mahd. pian talon pois ja voitte alkaa alusta sen asian suhteen... Tsemppiä vaan!

Mutta nyt minä hiljenen ja menen nukkumaan. On vähän univelkaa, kun viime yö meni vähän niin ja näin. Ens iikolla sitten 8kk neuvolaan. Kuulumisiin ja hyvää kesän jatkoa tosiaan!

barbalala ja -pörrö

Hei!

Mukava kuulla kuulumisianne vaikkei ne aina niin hyviä olekkaan - mutta sellaista elämä on, eikös niin. Meillä puhkesi hammas, opittu ryömimään ja nukuttu levottomasti...eli aika samanlaista tuntuu tämä 8kk vauvan kanssa oleminen meillä kaikilla. Korvatulehduskin hoideltiin antibiootein muutama viikko sitten. Meillä oli ihana tasainen vaihe 5kk- 6,5kk mut nyt on ollut kyllä ollut levotonta unta ja päivää viimeiset 1,5kk. Mekin ollaan jo haaveksittu seuraavasta vauvasta, mutta ei ole ihan vielä ajankohtaista, ekat mensutkin alkoivat vasta ja muutoinkin toivon että saan tuon esikoisen nukkumaan yönsä melko rauhaisasti.

Kauhealta kuulostaa nuo talorakennus asiat! Toivon todella että saatte sen mahd. pian päätökseensä!

Me olemme paljon mökillä sillä mies opiskelee kesän eli olemme kotona kumpikin enimmäkseen, mut yritän aina välillä käydä koneella ja täälläkin.

Mukavaa kesää 8kk äideille.

helmipelmi :)

Moi

Kiva kuulumisia lueskella. Me lähdemme takuuremontin alta evakkoon hetkeksi ja sen aikaa on myös nettipimento.
Toivotaan että kesä näyttää hienot ilmat ja palaan myöhemmin lueskelemaan mahdolliset kuulumiset ja kertomaan omat.

Kauniita kesäpäiviä toivottelen kaikille marrasmammoille perheineen. Taidetaan olla monet meistä enemmän tai vähemmän mustilla silmänalusilla, kun pikkutyypit niin intona öisinkin käyvät läpi oppimaansa.
Meillä myös päikkärit vaihtelee melkoisella skaalalla - toissapäivänä 3 tuntia ja eilen 20 minuuttia. Eikä mitään vaikutusta siihen, että yöt olisivat toisistaan eronneet. Yhtä levotonta pyörimistä oli molemmat.

MaMaLi

ARGHHHHHHHHHHH! nettiyhteys katkesi ja koko pitkä viestini hävisi!!!! Siis, lyhyemmin näin uudestaan:

Barbalalalle pahoittelut negasta!

Myös täällä nukutaan levottomasti. Yöllä heräillään ja halutaan seurustella, mönkiä pitkin sänkyä tai muuten vaan huudella. Meidän piti antaa poju tänään ensimmäistä kertaa yökylään isovanhemmille kun lähdemme kyläilemään, mutta päätimme tulla kuitenkin kotiin yöksi. Ei ole kiva tietää, että isovanhemmat joutuvat valvovaan koko yön kuunnelleen pojun älinää.

Miten teillä nukutaan päiväunia? Meillä nukutaan vielä kahdet, aamupäivällä 1-2 tuntia ja iltapäivällä 30min.-1,5 tuntia. Tiedättekö, missä vaiheessa pitäisi alkaa siirtymään yksiin? Meillä uni maistuu siis paremmin aamupäivällä ja iltapäivällä ei malttaisi käydä unille millään vaikka kuinka väsyttäisi. Vähän nurinkurista, kun iltapäivällä pitäisi kai kohta olla päivän ainoat nokoset.

Meillä ei näy vieläkään hampaita...

Kaunista kesän jatkoa!
t- Sonatar

Yhteistyössä