Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
9

9

Vieras
Marraskuun odottajat:

01.11. Sarika, 34v, pikkukakkonen, KYS
01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, Tays
01.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
02.11. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
03.11. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
04.11. Tiia, 22v, toinen, SKS
06.11. Hansuli, 36v, esikoinen, Aasia
07.11. Sanni, 21v, esikoinen, OYS
07.11. Liisi, 31v, esikoinen, eteläinen Saksa
08.11. Jessi, 26v, kolmas, miehelle eka, Uppsala
09.11. Nitta, 28v, pikkukakkonen, SKS
09.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
10.11. Raisa, 28v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Jonsku, 20v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Kata, 25v, esikoinen, LKS
11.11. Marras-masu, 29v, kolmas,miehelle eka, Kätilöopisto
14.11. LauraM, 25v, esikoinen, NKL
14.11. Katri, 25v, esikoinen, PKKS
14.11. Sipuli1, 28v, esikoinen, NKL
15.11. TiinaMaria, 36v, kakkonen, PHKS
15.11. Iita, 24v, esikoiskaksoset, KYS
15.11. Katriina, 36v, toinen, PHKS
16.11. Lilja, 24v, esikoinen, NKL
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen HYS
17.11. Leenu, 25v, esikoinen, PHKS
17.11. Janda, 28v, esikoinen, TAYS
17.11. Tintti, 31v, esikoinen, VKS
18.11. Sue, esikoinen
18.11. Anne, 22v, esikoinen, KS-KS
19.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
19.11. Lyyli, 21v, esikoinen, KAKS
19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
19.11. Sopuli, 34v, esikoinen, SKS
21.11. Leijona, 29v, toinen, TYKS
21.11. Kuuhullu, 19v, esikoinen, SEKS
22.11. Che, 31v, esikoinen, OYS
23.11. Giana, 22v, toinen, OYS
24.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
26.11. Peppa, 17v, esikoinen, Kätilöopisto
26.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
27.11. KS, 28v, esikoinen, EKKS
28.11. Vipe, 38v, kolmas, miehelle eka, uusioperheen
iltatähti, OYS
28.11. Jasi, 33v, eka, Kätilöopisto
28.11. Minski, 29v, esikoinen, Jorvi
28.11 Mimmu78, 27v, esikoinen, PHKS
30.11. Zatu, 29v, esikoinen, KS-KS
30.11. Tiina, esikoinen, Kuusamo

Moi:)

Täällä vähän hiljaiseloa, tai siis ei paljon mitään uutta. Huomenna olis neuvola ja siellä täytyy kysellä noista perhe/synnytysvalmennuksista, kun joillakin teistä oli ne jo ollut.

Vauvalla on varmaan joku kova kasvupyrähdys, kun olen koko ajan todella nälkäinen. Olen tänään jo syönyt yhden aamupalan kotona ja toisen töissä ja taas maistuisi ruoka (ja kello on 9.15:P). Se myös muljuu mahassa koko ajan tosi inhan tuntuisesti, eli varmaan puskee ja heittää kuperkeikkaa, kun potkut tuntuvat taas erilaiselta.

Supistukset jatkuvat ja tuntuvat taas pahenneen. Töitä olisi vielä 2 viikkoa, saa nähdä jaksanko. Tai siis jaksaisin kyllä muuten, mutta on ikävä kärvistellä kipeän mahan kanssa.

Myy, olipa kamala tuo sinun umpparijuttusi. Olen joskus miettinyt, että mitä tapahtuu, jos se puhkeaa raskaana ollessa. Hyvä että se pystyttiin leikkaamaan ja kaikki meni hyvin. Toivottavasti sulla on myös kiva lomamatka:)

Kelan päätöksiä odotellaan edelleen (nyt 5 vk olleet paperit sisällä). Jouduin tosin lähettämään uuden hakemuksen, kun tämän vuoden tulot näyttävätkin olevan 20% suuremmat kuin 2003. Eli varmaan saan päätöksen ja pakkauksen joskus joulukuussa.. En tajua, miksei ne voi lähettää erikseen pakkausta ja sitten myöhemmin päätöstä ä-rahasta kun saavat joskus palkkatodistuksen sinne.

Mukavaa viikon alkua kaikille!
Raisa 27+4

kyllä meillä päin ainakin molemmat päätökset tulee erikseen ja ä-avustus, rahana tai tavarana saapuu nopeesti..

Onkohan tuokin siis kela kohtaista vai miten tuo on mahdollista???

No mutt odotele rauhassa kyllä ne sieltä aikanaan :)

Joo, mullekin päätöksen tulivat eri päivinä, olisikohan ollut viikon välillä peräti.

Noi supparit on kyllä inhottavia! Yritäpä jaksella Raisa. Itselläkin supisteluja on ollut niin että on pitänyt hiljentää tahtia ja töissä tuntuu stressikin aiheuttavan niitä. Onneksi on parempiakin päiviä. Ajatelkaas, ei enää hirmuisen kauan vauvojemme syntymään! Kyllä sen ajan jaksaa vaikka sitten pitäisi maata liikkumattomana sängyssä (toiv. kuitenkaan ei tarvi ;)). Mulla enää 13 viikkoa h-hetkeen!

Sipuli, 27+0

Sain viimein tänään palkanlaskijaltamme palkkatodistuksen ym. tietoa ja vein paperit Kelaan. Asun Helsingissä ja mulle sanottiin, että käsittelyyn menee n. 1 kk - 1,5 kk. Eli saa nähdä, milloin saan äitiyspakkauksen. Laskettuun aikaan on alle 12 viikkoa eli mulla rv 28 + 5 (LA 2.11. eli päivän jossain vaiheessa muuttui, mutta en ole jaksanut vaihtaa tonne listaan). Äitiysloma alkaa 28.9.

Sekavia noi Kelan jutut muuten.. Neuvolasta kehotettiin lähettämään paperit Kelaan, sain mukaani kuorenkin. Kun olin lähettänyt ne ja puhuin palkalaskijamme kanssa, hän ripitti mua tosi ikävästi siitä että olin toiminut väärin - paperit pitää kuulemma toimittaa palkkakonttoriin josta ne lähetetään Kelaan. No, onneksi riitti että hain kopiot hakemuksestani Kelasta, palkkakonttori lähettää palkkatietoni sitten perästäpäin..

Kannattaa kysellä omien papereiden perään, kun olin otattamassa kopioita niin kysyin että miten mun hakemus jaksaa. Nuori, kiva virkailija sanoi että käy kysymässä ja palasi ja sanoi että ""päätös tehdään tänään"". Eli mun paperi varmaan kaivettiin jostain pinosta esiin.. anyway, ei kestänyt sitten kuin viikko, ja tuli jo ilmoitus pakkauksesta.

Olimme lomareissulla ja sain pakkauksen vasta tänään. Tykkäsin kovasti melkein kaikesta, vain se parjattu ulkoilupuku oli tosiaankin kaamean ruma, ja ne turkoosit potkuhousut + body vähän liian retrot. Kaikesta muusta tykkäsin. Pakko tunnustaa että luulimme miehen kanssa niitä froteelapasia sukiksi, sisko kävi nyt illalla ja huomautti, että eivät ne sukat ole...

Nauratti ihan hirveästi ajatus että olisi laittanut ne vauvalle sukiksi johonkin muskariin tms. ja sitten joku toinen äiti olisi päässyt sanomaan, että sorry vaan, nuo on kyllä tumput! Olisipa nolottanut.

Olo hyvä, mutta masu iso. Vanhat housut mahtuivat vielä reilu viikko sitten, mutta eivät enää. Mitenhän suureksi tämä maha vielä oikein kasvaakaan? Luin kirjastossa Odottaja-lehteä, siinä oli masukuvia. Osa tosiaan melko kookkaita!

Tervehdys!

Vielä rapiat 30 päivää olisi töitä. Voi kun sitä odottaakin, että saisi jäädä jo kotiin.

Minulle äitysavustuspakkaus tuli 2 viikon sisällä. Haettiin sunnuntaina ja ihailtiin vaatteita. Iik..

Minulla on kummasti viime aikoina ollut etenkin aamuisin vatsakipeä. Mietin, että jännitänkö asioita yöllä ja kun toisaalta minulla on hlökohtaisia juttuja nyt mielenpäällä ja ne pyörii unissa. Oisko vaikutusta? Mutta toisaalta tämä
vatsakipu tai mitä tämä onkin on kyllä ajoittain myös jatkuvaa. Nytkin on koko ajan. Mitähän tämä olisi. Jonkinasteista supistelua koko ajan? Onko samoja tunemuksia?

Sitten sellaisen olen huomannut, että vatsa täytyy tosi herkästi.
Yllättävää millä ruokamäärällä tuntuu, että ei mahdu ruokaa enempää. Onko muilla?

Minä en valmennuksissa käy. Kävin myös ekalta, mutta kaksi kun olen jo hoitanut, niin eiköhän se mene sitten rutiinilla:)

Kiirettä pukkaa töissä, joten jatketaan harjoituksia.

Vipe ja rv taitaa olla 25

Moikka taas!

Neuvolassa kävin aamusella ja kaikki oli ok. Painoa oli kyllä tullut kilo kahdessa viikossa :I Mutta arvasin, että kun en enää pysty harrastamaan liikuntaa, niin sitä tulee varmaan nyt aika reilusti.. ruoka maistuu kyllä ihan koko ajan, samoin kaikki makea, josta en ole ennen välittänyt. Sain kontrollikäyntiajan lääkärillekin suppareiden takia. Hyvä.

Perhevalmennuksestakin oli puhetta, alkavat syyskuun puolessavälissä. Saapa nähdä, saanko miehen raahattua mukaan. Muuten hän on ollut innoissaan raskaudesta ja ollut ultrissa ja tulee synnytykseen, mutta neuvolaan ei suostu lähtemään ""pelleilemään"" eikä oikein innostunut valmennuksistakaan. En sitten tiedä, mikä miehen logiikka tuossa on. Onko muilla ollut/tulee olemaan miehet mukana miten näissä?

Mulle on tuo kelan juttu kyllä aika epäselvä. Tosiaan lähetin hakemuksen alunperin jo heinäkuun alkupuolella. Nyt viime viikolla lähetin uuden hakemuksen, kun haluankin tulojen laskennan 20% mukaan. Kelasta sanottiin, että paperit vaan sinne ja palkkasihteeriltä tuleva todistus sitten myöhemmin perässä. En tajunnut edes kysyä palkkasihteeriltä, että olisko hakemus pitänyt antaa hänelle. No toivottavasti saan jotain rahaa joskus ja mielellään sen, mitä mulle kuuluu:)

Vipe: Mullakin on aamuisin vatsa kipeä. Olen itse ajatellut että johtuu suppareista, kun niitä tulee herkemmin selällään maatessa kuin vaikka istuessa. En sitten tiedä.

Alkoi vähän pelottaa tuo Sipulin kommentti, että kohtahan ne vauvat jo syntyvät. Niinpä: ylihuomenna 12 vk laskettuun aikaan! Sehän on tosi vähän, apua.. onneksi työt loppuu kohta ja pääsen sitten pesemään vauvan vaatteita ja muuta kivaa:)

Raisa 27+5

Huomenia!

Raisa: Ei meilläkään ole mies innostunut neuvolaan tulemaan, pitää myös sitä jonkin sortin pelleilynä, enkä itsekään oikein näe syytä miksi hänen sinne pitäisi tullakaan. Lähinnä sitä höpinäähän se suurimmaksi osaksi on. Valmennukseen ei todellakaan ole lähdössä ja siksi en itsekään sinne aio näillä näkymin mennä. En halua mennä yksin kun kaikilla muilla luultavasti on miehet mukana. Näin kävi kaverilleni joka meni sinne ilman miestään joka ei päässyt mukaan ja sai kyllä merkitseviä katseita osakseen... Juu, tämä on aika pieni kaupunki ja heti juorut kulkee ja kaikki luulee tietävänsä kaikkien asioista kaiken:( Mieheni ei ole myöskään ollut ultrissa mukana koska käy töissä aika kaukana ja menee yhden kaverin kanssa yhdessä niin ei ole pystynyt järjestämään niin että olis vapaata keskellä päivää... Synnytykseen mukaan tulemisesta en sitten tiedä, voi olla että on aluksi siinä mukana mutta itse tapahtuman alkaessa todenteolla siirtyy pois. Voi olla jonkun mielestä järjetöntä mutta jos hän itse näin haluaa niin ok, en ole koskaan ajatellut että miehen olis pakko olla mukana. Eihän en ole olleet ennenvanhaankaan;)

Kela-jutuista... Vein pari viikkoa sitten maanantaina paperit kelaan, saman viikon torstaina tuli päätökset ä-pakkauksesta ja päivärahasta. Erilliset päätökset siis mutta postittivat samassa kuoressa. Viime viikon torstaina oli jo ä-pakkaus haettavissa postista. Olin kyllä tosi yllättynyt miten nopeesti tuli, kun nlan tätikin sanoi että menee varmaan n. 5 viikkoa.
Sitä en kyllä minäkään tajunnut että olis henkilöstöhallintoonkin pitänyt sellanen neuvolasta saatu lappu laittaa. Pomolle kun raskaudesta kerroin niin hän sanoi että se lappu toimitetaan heille ja he sitten hoitavat asiat kelan kanssa. Ihmettelen vaan että miten he muka olisivat voineet täyttää puolestani kaikki hakemukset??? Vai mikä tuossa nyt olisi ideana? Olin tietty sen lapun jo laittanut kelaan, täytyy pyytää uusi sitten kun ens viikolla menen neuvolaan. Ihmetyttää vaan kun eihän mun nykyisellä työpaikalla ole mitään tekemistä mun ä-päivärahan kanssa kun se määräytyy v. 2003 tulojen mukaan.

Kaipa sitä pitää lähteä taas töihin vaikkei yhtään enää nappaisi... kohta kun kuitenkin saa jäädä pois.

Sirenia 25+4

Sateinen tervehdys :)

Neuvola&Mies asiaa: meilläkään mies ei ole neuvolaan tullut mukaan mutta ä-poli käynneillä on ollut muutoin paitsi tänään ei päässyt. Synnytykseen mies tulee mielellään mukaan ja juuri varasin meille tutustumiskäynnin synnärille. Kätilö suositteli pidemmän kaavan mukaan tapahtuvaa (kesto siis 2h) tutustumista koska ei mennä valmennukseen.

Kävin siis juuri äsken istukka ultrassa ja hyviä uutisia sikäli että istukka on noussut ylös ja on etuseinässä. Muutoinkin kaikki hyvin ja saatiinpa tietää sukupuolikin :)

Ainut negatiivinen asia on että vauva kasvaa samaan tahtiin kuin esikoinen ja tästä johtuen edessä hyvin tod.näk. sektio. Ainut mahdollisuus alatiesynnytkseen on käynnistys rv jotain 37. No mutta näitä asioita punnitaan sitten synnytystapa käynnillä joka sijoittuu johonkin n. rv 36-37. Ainiin, vauvan paino arvio nyt siis jo 1300g. Lääkäri kuitenkin sanoi että on vielä normaalin rajoissa ettei tarvitse huolestua.

Sairaslomaa lääkäri kirjoitti vielä viikon ja sitten mulla työsuhde on loppumassakin ensin vain viikon loma. Kohdunsuu oli supistelujen ansiosta hieman pehmennyt ja lyhentynyt (2cm) mutta ei mitään hälyttävää kuitenkaan.

No tässäpä näitä mun kuulumisia, voidaan paksusti :D

Piti ihan tulla sanomaan, että Kelasta tuli eilen päätös äitiyspakkauksesta. (jee!) Varmaan huomasivat kun lähetin sinne sen uuden äitiysrahahakemuksen, että ""hitto, ton tyypin hakemus on ollut täällä 5 viikkoa eikä me olla muistettu sitä""..:) Mutta kai se nyt taas kestää sitten monta viikkoa, että tulee postissa. Silti ihanaa, että kohta pääsee vähän ihastelemaan niitä vaatteita. Vaikka en kyllä todellakaan tiedä, riittävätkö ne vaatteet yhtään mihinkään. Mulla on vain muutama vaate noiden lisäksi ja nekin kaikki 60-70-senttisiä. Täytyy varmaan vihjata äidille ja anopille, että tarvittaisiin vähän vauvantarvikkeita. Muutenhan ollaan ostettu kaikki itse.

Eilen sain myös miehen lupaamaan, että tulee mukaan perhevalmennukseen. Ei se ollutkaan mikään kynnys, kun heti lupasi eikä tarvinnut suostutella;) Mutta Nitta, olit jo varannut synnärille tutustumisenkin? Meneekö se jotenkin neuvolan kautta vai pitääkö synnärille ottaa yhteyttä itse? (Ai niin, tämä taitaa taas olla ihan kuntakohtaista..)

Täällä sitä notkutaan taas silmät ristissä - toivottavasti ei tämä masuasukin rytmi enteile tulevia valvottuja öitä...
Sirenialle ja muillekin noista lippusista ja lappusista elikäs neuvolasta saatavat lappuset tulee toimittaa täytettynä työnantajalle, mikäli saa normaalisti palkkaa ensimmäisten äippälomakuukausien ajan (yleensä 3 kk). Työnantaja liittää hakemukseen omat lappusensa (eli saa korvausta ko. kuukausien ajan Kelalta) ja toimittaa hakemuksen eteenpäin Kelalle. Olipas sekavasti selitetty, mutta yleensä siis laput toimitetaan työnantajan kautta Kelalle!

Useimpien kokemukset viittaavat siihen, että saan äitiyspakkauksen vasta, kun äitiyslomani on jo alkanut. Mutta sittenhän on aikaa viikkailla vaatteita kaappiin ja ihmetellä paketin sisältöä.

Mulla on ollu pari rankempaa työpäivää ja niiden päälle vielä muuta menoa. Sekä eilen että toissailtana olo oli niin surkea, että itketti. Vatsa oli jälleen ihan pinkeänä, alavatsassa painontunnetta ja lisäksi vielä lyhempiä supistuksia vielä nukkumaan mennessä. Vauva potki koko yön ja vatsa painoi sata kiloa, oli kivikova ja tuntui olevan tiellä joka asennossa. Tänään aion livistää töistä aikaisemmin, tuli mitä tuli. Pakko levätä.

Ajattelin pitää talviloman ennen äitiyslomaa. Miten mahtaa käydä, jos jäänkin sairauslomalle? Lomathan yleensä siirtyvät, jos tulee sairaaksi ennen loman alkua. Sit kai loma vaan täytyy pitää ennen kuin palaa töihin äitiysloman jälkeen. Mieluiten ottaisin sen kyllä rahana. Mulla on nyt jo sellainen tunne, että samaan duuniin en palaa.

uppista!

Olimmepa hieman tippuneet.

Eipä tässä kummempia. Hyvä niin.

Aamu öklöolot ja huono olo (vatsakivut, supistelut) ovat loppuneet, kun muutin nukkumisasennon kyljelleen ja vältä
selällään olemista. Siinä syy miksi aamuisin tuntui niin pahalta.

Vauvan liikkeistä täällä usemmat kertoo kuinka vaavi möyrii aivan valtavasti. Oonkohan poikkeus, kun ei se minulle niin kamalasti hypi ja pompi. Liikkuu kyllä, mutta liikkeet eivät ole mitään valtavia. Tarttiskohan tätä terkkarilta kysyä vai tulkkaisinko vain, että tämä on niin yksilöllistä...?

Meille veikkaavat kaverit tyttöä. Eräs sanoi, että kun masu on laakea, niin se on tyttö. Mielenkiintoista:) Oma poikani kovasti odottaaa, että se olisi poika. Mutta, mutta... pidetään jännitystä yllä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Huomenia!

Vipe ihmetteli liikkeitä. Kyllä kai se on ihan yksilöllistä. Äitini ainakin sanoi, että molemmat veljeni olivat kovasti liikkuneet ja potkineet kylkiluut siniseksi. Itse liikuskelin mutta en potkinut (äiti sanoi sitä käärmetanssiksi) ja pikkusiskoni ei liikkunut juuri lainkaan. En silti suostu uskomaan, että liikkeiden perusteella voisi sukupuolta ennustaa. Tunnen paljon tapauksia, joissa rauhalliset ovat olleet poikia ja päinvastoin. Ja en myöskään usko, että tuo liikejuttu ennustaisi luonnetta: minä ja veljeni olemme laiskoja ja siskoni taas kova heilumaan nykyisin:)

Oma kaverini on kuulemma asettunut raivotarjontaan. Siltä vähän on tuntunutkin, kun nyt tuntuu vain potkuja ylävatsassa ja alhaalla jotain naputusta joka on varmaan nyrkit. Muljuminen eli volttien teko on onneksi ainakin vähäksi aikaa loppu. Saapa nähdä pysyykö siellä, ollut ainakin tähän mennessä liikkuvaista sorttia.

Eilen alkoi kolmas trimesteri. Siltä vähän tuntuukin kun kehoa alkaa jo olla vaikea raahata eteenpäin..

Raisa 28+1

Perjantai aamua!

Sokerirasitustestissä kaikki näytti siltä kuin pitääkin, eli ei viitteitä raskausajan diabeetekseen=) Liitoskipuja mulle tuntuu ilmaantuvan aina vähän lisää päivittäin. Eilen jomotti häpyluuta, pakaroita, häntäluuta ja selkä on myös aika jumissa. Töissä kävely vaatii myös veronsa, ja kantapäitä pakottaa koko ajan. Täytyy toivoa, ettei nämä vaivat rajoita kokonaan loppuraskaudesta nauttimista. Äitiysloma alkaa 4 viikon päästä ja olisi kiva senkin jälkeen touhuta kaikenlaista. Mites teillä muilla erinäiset kivut ovat vaivanneet?

Äitiyspakkauksen hain eilen yli 6 viikon odottelun jälkeen. Päätös ei olisi varmasti tullut vieläkään, ellen olisi lähettänyt KELA:an sähköpostia ja vähän hoputellut. Sen jälkeen se tulikin pikapikaa=) Täytyy kyllä myöntää, että pakkauksen vaatteista hyvin harva miellyttää silmää ja ne muutamat jotka ovat ihan ok näköisiä ovatkin sitten 70cm. Harmi sinänsä, että malliltaan vaatteet ovat ihan kivoja, mutta kuosit ovat kyllä tosiaan jääneet kauas nykyisestä muotikäsityksestä.

heippa,
niinhän se on, että kaikkia ei voi miellyttää samat kuosit (siis äippäpakkauksessa), mutta muistakaa arvon leidit, että se on meille täysin ilmainen ja monille myös tosi tarpeellinenkin! Ei valiteta tyhjästä, eihän?

Mulla on enää 4 päivää töitä ja sitten olis taas yksi määräaikainen finaalissa ja täytyy taas opetella olemaan kotona esikoisen (3v) kanssa. Vie varmaan oman aikansa kun totuttelee taas eri rytmiin kuin työaikana. Sokeria olen seurannut mittarilla lauantaista asti ja näyttäis asettuvan tuonne 4-8 välille, riippuen aterioiden väleistä. Kiloja on karttunut ab. 3 koko aikana, mutta vatsa on jo tosi iso. Ruokahaluja ei ole sen enempää kuin ennenkään, vatsaan kun ei mahdu oikein mitään. Koko ajan on niin ähky olo, ettei huvitakkaan syödä kuin vähän kerrallaan. Makea maistuis, jos sitä vain uskaltais syödä.

Vointeja kaikille ja totta tosiaan, synnytykseen on aikaa enää 10 viikkoa!!!!!!!

Heissan!
Sairaslomalla olen sitten minäkin supistuksien takia. Toissailtana alkoi tulla sellasia varsin ikävän tuntuisia suppareita ja eilen illalla olivatkin jo kivuliaita niin ettei kävelemään päässyt. Kävin neuvolassa tarkistuttamassa tilanteen ja kaikki on kuitenkin ihan ok. Kohdunsuu oli kiinteähkö eli aavistuksen pehmennyt mutta ei mitenkään hälyttävästi. Luultavasti nuo supistukset johtuu siitä kun töissä täytyy seistä koko päivän, ainoastaan ruokiksella saa istua sen puoli tuntia...

Neuvolalääkäri sanoi että vähän viittais merkit siihen että viikko tai pari etuajassa voi olla vaavi tulossa... Toivottavasti nyt pysyis vielä vähintään 5 viikkoa että olis paremmat mahikset selviytyä.

Äitiyspakkauksen vaatteisiin olin ihan tyytyväinen kun ajattelee että ilmaseks kuitenkin saatu ja aika paljon siellä tavaraa oli. Eikä se toppapukukaan ollut niin paha kuin luulin sen kuvien perusteella olevan:) Tosin siinä mielessä sais olla enemmän 60 cm vaatteita että olis helpompi alotella pakkauksella, kun nyt siinä oli aika paljon myös 70 senttisiä vaatteita joita ei ihan heti tarvii.

Mites muuten olette ajatelleet sen vaavin toppapuvun kanssa, ostatteko pienempää kokoa olevan kuin se ä-pakkauksessa oleva? Sehän on aika iso, pikkuinenhan hukkuu sinne marraskuussa...

Hei tytot,
Olen ihan maassa. Firmani tiputti pommin, etta eivat annakkaan pitkaa aitiyslomaa, vaan haluavat menna taman maan minisuosituksen elikka 10 viikon mukaan!!!!! Mulla olisi siis kaiken kaikkiaan 2.5 kuukautta aitiyslomaa...Moni teista on jaamassa aipparille 5 viikkoa ennen synnytysta. Olkaa onnellisia, mun taytyy tod nak odottaa etta lapsivesi tulee toissa jotta jaisi mahdollisimman paljon paivia sitten itse lapsen kanssa. Mitenka mina imetan jos itse toissa?? En mina lasta sinne toihin voi ottaa..... Sarkastisinta tassa on se etta tyonantaja on suomalainen firma. ja se etta paikallisen lain mukaan tuo 10 vko on minimisuositus....Voitte kuvitella etta parin paivan kiehumisen jalkeen otin kynaan kauniiseen kateen ja kirjoitin tiukkasavyisen tekstin firmalle. Katsotaan miten tassa kay...mutta ei hyvalta nayta. No, aion ottaa heista kaiken irti, mutta enpa tieda olenko enaa menossa heille takaisin...harmi vain etta tyosta tykkaan tosi paljon.

Sitten naihin maha-asioihin..mullakkin on ollut tosi kipeita suppareita..nayttavat tulevan stressista ja jos lenkkeilen liian paljon (mulla on iso koira jonka kanssa yritan ehtia metsalenkille kerran paivassa).

Viime viikonloppuna tuli tosi paha issiashermosarky..jouduin olemaan kaksi paivaa kotona koska toimistossa istuminen ei kerta kaikkiaan onnistunut. Onneksi hermo saatiin pois puristuksesta fysiolla ja kotonatehtavilla venytysliikkeilla...muuten mulle suositeltiin aitiysjoogaa oikein tosissaan..viela siis jopa tassa vaiheessa..enpa tieda jaksanko kuitenkaan menna.

Nuo teidan a-pakkaukset kuulosvat upeilta. Mita valia silla on jos on vahan vaaran varista taikka kokoista, upeaa etta niita saa valtiolta. Taalla ei ole mitaan tuollaisia, mutta onneksi kaverit antavat omistaan, siis pestaan ja silitetaan ja annetaan seuraavalle. Noh eihan se uuden veroista ole, mutta ei ainakaan tarvi kaikkea ostaa.

Pitakaahan mulle peukkuja etta saisin taisteltua edes sellaisen aitiysloman etta voisin imettaa pikkuista ainakin 6 kuukautta.

Terkkuja
Hansuli rv...en edes muista missa mennaan mutta la on 6.11...

Moi kaikille!

Ohhoh Hansuli, ei kovin kivaa yllätystä firmasi järjestänyt! En osaa paljon muuta asiaan sanoa kuin ihmetellä vaan ja toivoa, että muuttaisivat päätöstään. Siellä ei varmaan ole mahdollisuutta mihinkään vastaavaan kuin täällä hoitovapaa? Että saisi olla edes vähän pidempään kotona ja palata vielä samaan työpaikkaan? Yritä jaksaa taistella, toivottavasti asia kääntyy hyväksi.

Täällä on keskusteltu kaikista liikkeistä ja toppapuvuista ja vaikka mistä. Täälläkin mahassa kyllä potkitaan, mutta ei mitenkään ihmeellisen paljon tai kivuliaasti. Suppareiltakin ja monilta muilta vaivoilta olen vielä ennättänyt säilymään, mulla kun ei taaskaan ole mitään erikoista kuulumista, maha vaan kasvaa pikkuhiljaa.

Mä ajattelin hommata jonkun pienemmän toppapuvun, kun tosiaan oon kuullut, että se äitiyspakkauksen on niin iso. Mutta kaverit kyllä sanoivat, että sillä äitiyspakkauksen kevyttoppapuvullakin pärjäisi, jos vaan laittaa aina reippaasti villavaatetta alle ja jos pienen kanssa ei ole paljon ulkona kovilla pakkasilla.

Muut hankinnat mulla on vielä aivan auki. Mietityttää tuo vaunujen hankinta, se kun taitaa olla ""isoin"" kuluerä. Sijoittaisiko uusiin vai ostaisiko jostain käytettynä... Nyt olis tutulla tarjolla ihan hyvät yhdistelmävaunut, mutta ne on niillä tavallisilla renkailla. Onkohan niissä renkaissa paljon eroa? Ajattelin, että olennaisinta olis tietysti se kopan koon lisäksi vaunujen keveys, ettei lenkkeilyinto loppuis huonojen rattaiden takia. Tiedättekö onko ilmakumirenkailla kevyemmät työnnellä kuin niillä tavallisilla? Kun aattelee, että niillä pitäis päästä eteenpäin talvellakin, jos on vähän lunta tupruttanut tielle. Onpa avuton olo näissä, mulle ihan uusia asioita eikä oikein tietoa ja pää pyörällä...

Nyt nauttimaan aurinkoisesta säästä (täällä ainakin tällä erää upea kesäsää :) !

Ystävieni vauva on nyt 4 kk vanha. Ystäväni ostivat ennen vauvan syntymään vähän yli 600 euroa maksavat Teutonia Mistral -yhdistelmävaunut. Vaunut ovat kuulemma oikein hyvät, mutta ehkä hieman kömpelöt esimerkiksi kauppakeskusreissulle. Eli jo nyt he valitsevat silloin matkarattaat. Ja vauva ei enää oikein viihdy kopassa, joten aivan lähiaikoina se jää tarpeettomaksi.

Itselläni ei vielä vaunuista ole kokemusta, mutta tosiaan olen kuullut muualtakin, että koppaa tarvitaan vain noin 6 kk:n ajan. Sen jälkeen yhdistelmävaunuja käytetään usein vain ratasosan kanssa. Tästä päättelisin, että yhdistelmävaunut voisi hyvinkin ostaa käytettynä ja sen jälkeen voisi hankkia matkarattaat ja kuomurattaat, jotka maksavat uutenakin alle 300 euroa. Sanokaapa te, joilla on jo lapsia entuudestaan, mitä mieltä olette.

Pikainen tervehdys aurinkoiselta Azorien paasaarelta San Miguelilta!

Taalla vietetaan lomaa aurinkoisissa ja lampimissa tunnelmissa. Ollaan ajeltu ympari saarta maisemia katselemassa ja rentouduttu.

Umpparihaavasta huolimatta reissu on sujunut hyvin ja haava parantunut jo ruvelle. Vahan tosin alkaa kiristamaan jo nyt kun maha kasvaa ja haava puolestaan ei oikein anna periksi. No sen puolesta paasee sitten kontrolliinkiin kun taas palataan Suomeen! Pari paivaa oli mahasukilla rauhallista ja ehdin jo melkein huolestua, mutta tanaan on taas potkinut minka kerkeaa.

Toivottavasti siellakin on aurkinkoista ja kesaista viela!

Terveisin, Myy (rv jotain... ) lomafiiliksissa, ei jaksa muistaa... =)

Moikka!
Myy, ihanalta kuulostaa. Nautipa lomastasi täysillä. Hienoa kuulla, että ""loppu hyvin"", eli olet hyvin toipunut umpparileikkauksesta ja pääsit reissuunkin.

Sitten Hansuli, voi vitsit, eipä voi taas kuin oikeasti olla onnellinen Suomen äitiysloman pituudesta + äitiyspakkauksesta. Olet ihan oikeassa, turha kitistä kuoseista. Itse hain pakkauksen tällä viikolla ja kyllä tuli mieleen, että aika hienoa saada nämä kaikki ihan ilmaiseksi.

Pakkauksesta sai ensikertalainenkin hyvän läpileikkauksen siihen, mitä kaikkea pientä tarpeellista tarvitaan: mukana oli vaatteiden lisäksi patja, peitto, lämpömittari, vauvan harja jne.

Kuka tietää mikä tilanne on 10 tai 20 vuoden päästä. Ehkäpä määrärahan leikkaukset ulottuvat äitiyspakkaukseen asti ja tulevat mammat saavat muistella kaiholla ""vanhoja hyviä aikoja"". Ollaan siis supertyytyväisiä yhteiskunnan tuesta.

Suurin osa vaatteista taisi olla kokoa 70, olisiko toppahaalari ollut isompikin? Joka tapauksessa, voi olla että hankin pienelle jonkun 56 cm tai 62 cm toppahaalarin tms. En oikein tiedä mitä vauhtia ne vauvat kasvaa ;), mutta ehkä sitten lopputalvesta äitiyspakkauksen isommalle haalarille olisi käyttöä.

Sitten suppareista, ikävä kuulla Sirenia, että sinäkin olet joutunut sairaslomalle. Toivottavasti ne supparit siitä rauhoittuisivat.

Mulla on myös ollut päivittäin supistuksia. Eilen olin keskustassa ostoksilla töiden jälkeen ja meinasi itku tulla kun alkoi supistelemaan niin ettei meinannut eteenpäin päästä. Eipä siinä muuta, mutta mietin että miten ihmeessä pääsen kotiin. Onneksi supparit vähän hellitti sitten, mutta kotimatka oli köpöttelyä ja olin huolesta pahoilla mielin.

Välillä onneksi on päiviä, jolloin supistukset ovat ihan huomaamattomia.
Neuvolassa sanoin asiasta, mutta eipä se täti oikein mitään siihen sanonut. Totesi vaan, että silloin ei kannata leikkiä ""urheaa"" vaan istua alas. Hei haloo, eipä tulisi mieleenkään leikkiä urheaa. Jotenkin tuntuu, että ollaan vähän eri aaltopituuksilla.

Mietityttää vaan, että mikä on normalia? Toisilla ei tunnu olevan ollenkaan suppareita?? Vai onko teillä kaikilla joka päivä useita kertoja? En haluaisi valittaa ja narista, mutta kun huolestuttaa :(

Alakuloa lisää se, kun joka paikassa toitotetaan ""raskaus ei ole sairaus"" ja ""odottajalle parasta liikuntaa ovat reippaat kävelylenkit"". Niinpä niin. Ei raskaus olekaan sairaus, mutta olo voi tuntua sairaalta. Tänään viimeksi nojailin ruokakaupassa ostoskärryihin kun vatsa oli aivan kivikova ja tuntui etten saa henkeä.

Olisi ihanaa lähteä metsään reippaalle kävelylenkille, mutta näyttää siltä että ne jää nyt muutamaksi kuukaudeksi. Tai ehkä tämä on vain ohimenevää, jospa tämä tästä rauhoitttuu. Tai ehkä raskauden kuuluu olla tällaista, ja pitäisi vaan mennä täyttä höyryä eteenpäin välitämättä pienistä nipistelyistä...? Mistä minä tiedän, kun en ole ollut aikaisemmin raskaana.

Tulipa kiva lauantai-illan purnaus. Kiitos kun jaksoitte lukea ;D
Joka tapauksessa kaikille ihanaa viikonloppua ja oikein hyviä vointeja!
t. sipuli 27+5

Yhteistyössä