Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

12

Vieras
Marraskuun odottajat:

01.11. Sarika, 34v, pikkukakkonen, KYS
01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, TAYS
01.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
02.11. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
*23.9. poika, 2040 g ja 44 cm
02.11. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
04.11. Tiia, 22v, toinen, SKS
06.11. Hansuli, 36v, esikoinen, Aasia
06.11. Mimmi, 36v, neljäs, miehelle eka, SKKS
07.11. Sanni, 21v, esikoinen, OYS
07.11. Liisi, 31v, esikoinen, eteläinen Saksa
08.11. Jessi, 26v, kolmas, miehelle eka, Uppsala
09.11. Nitta, 28v, pikkukakkonen, SKS
09.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
10.11. Raisa, 28v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Jonsku, 20v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Kata, 25v, esikoinen, LKS
11.11. Marras-masu, 29v, kolmas, miehelle eka, Kätilöopisto
14.11. Katri, 25v, esikoinen, PKKS
14.11. Sipuli1, 28v, esikoinen, NKL
15.11. TiinaMaria, 36v, kakkonen, PHKS
15.11. Iita, 24v, esikoiskaksoset, KYS
15.11. Katriina, 36v, toinen, PHKS
16.11. Lilja, 24v, esikoinen, NKL
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen, HYS
17.11. Leenu, 25v, esikoinen, PHKS
17.11. Janda, 28v, esikoinen, TAYS
17.11. Tintti, 31v, esikoinen, VKS
18.11. Sue, esikoinen
18.11. Anne, 22v, esikoinen, KS-KS
19.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
19.11. Lyyli, 21v, esikoinen, KAKS
19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
19.11. Sopuli, 34v, esikoinen, SKS
19.11. Marrasmamma, kolmas, Kätilöopisto
21.11. Leijona, 29v, toinen, TYKS
21.11. Kuuhullu, 19v, esikoinen, SEKS
21.11. Hanu, 38v, kolmas, miehen esikoinen, HYS
22.11. Che, 31v, esikoinen, OYS
23.11. Giana, 22v, toinen, OYS
24.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
24.11. Amanda, 25v, esikoinen, NKL
26.11. Peppa, 17v, esikoinen, Kätilöopisto
26.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
27.11. KS, 28v, esikoinen, EKKS
28.11. Vipe, 38v, kolmas, miehelle eka, uusioperheen
iltatähti, OYS
28.11. Jasi, 33v, eka, Kätilöopisto
28.11. Minski, 29v, esikoinen, Jorvi
28.11. Mimmu78, 27v, esikoinen, PHKS
30.11. Zatu, 29v, esikoinen, KS-KS
30.11. Tiina, esikoinen, Kuusamo

Hei!

Laitetaanpa uusi ketju rullaan.

Neuvola käyty ja v-paine oli korkea. Voi v... Laittavat
lähetteen Oysiin ihan tarkistusta varten. Voi, voi.

Perhonen: millä raskausviikolla sulla syntyikään vaavi?

Uniongemia on täälläkin. 5-6 aikaan uni karkaa. 7 nukahtaa ja nukkuis vaan. Koululaiset kouluun. Pakko herätä.

t. Vipe

No niin, nyt on taas kyllä niin sekavasti nämä, että toivotaan kaikkien tajuavan edes suunnilleen mihin kirjoittaa! :) Siis tämä on oikea ketju.

Vipe ja muut uneliaat: mullakin on univaikeuksia, lähinnä aamuöisin. Uni maistuisi kyllä, menen nukkumaan 21-22 välillä ja nukun ihan sikeästi, mutta sitten neljän jälkeen alkaa tökkimään. Päivällä en kertakaikkiaan osaa nukkua.

Nitta: mullakin on käsissä ihan järkyttävä turvotus. En saa käsiä nyrkkiin tai sormia suoristettua aamuisin, hieman paranee päivän aikana mutta on kyllä tosi paksut nakit nuo.. Verenpaine ei kumminkaan ollut mitenkään erityisesti koholla, 112/84 mutta mulla on aina alapaine tuota luokkaa. Että olisko vaan ihan normaalia turvotusta sitten. Tosiaan kannattaa lääkärille sanoa tuosta!

Ja nyt jännätään täälläkin, että missä asennossa se kaveri oikein on. Kun tuntuu välillä, että raivotarjonnasta ei tietoakaan kun se vaihtaa koko ajan paikkaa.. No, ensi viikolla taas neuvola, kaipa me pärjätään siihen saakka.

Viikon päästä sais jo tulla jos on tullakseen. Ehdin toivottavasti ainakin saada asiat siihen mennessä hoidettua, noin muuten alkaa olemaan sen verran tukala olo että kun 37 viikkoa tulee täyteen niin aletaan varmaan jo houkutella tyyppiä ulos:)

Raisa 35+6

Raisa: kiva kuulla että muillakin on näitä turvotuksia. Mä mittasin tänään omalla koneella verenpaineen ja olihan se vähän koholla. Mulla normaalisti luokkaa 100-110/50-60 ja nyt taas oli 120/80. No onneksi huomenna se lääkäri, mut tuo nousu kyllä tuntuu kuitenkin aika vähäiseltä.

Mä kävin tähän suurempaan v**kseen ja väsymykseen haravoimassa pihaa 2 tuntia! Katotaan tuleeko illalla uni :D

No jaksamisia ja tulen huomenna kertoo mitä lekuri sanoi.

Hei tytot,
Taallakin ollaan nyt sitten sairaslomalla. Vauva laskeutui pari viikkoa sitten niin alas, etta pelattiin tulevan 6 viikkoa etuajassa. Huomasin sen siita, etta tuli kuukautiskipuja muistuttavat poltot alavatsaan. Huh, onneksi ymmarsin menna laakarille ja siella todettiin etta kohdunkaula oli pehmentynyt ja lapsi jo ns lahtokuopissaan. Minut maarattiin kotiin ottamaan rennosti, pois kaikki pitkat kavelylenkit, nostelu jne. Taalla sitten ollaan oltu kaksi viikkoa ja nyt nayttaa onneksi silta etta kaveri on rauhoittunut. Kohdunkaula ei siis ole viela auennut vaikka onkin hyvin pehmea. Vauvan paa on kauniisti etukenossa, joten jos vain siina asennossa pysyy niin pitaisi kylla mahtua ulos ihan normaalisti. Seuraava laakari on ensi ke jolloin tiedetaan taasen hieman enemman.

Menin tanaan toihin, kun siella rupesi asiat olemaan levallaan. Huh, meinasin kuolla paivan paatteeksi: poltti ja supisteli niin etta hyva kun paasin autoon. Sitten ajoinkin kuin tokkurassa kotiin, tai niin siis kuvittelin. Loysin itseni mieheni tyopaikan pihalta....olin ilmeisesti niin puhki etten enaa oikein ajatellut mita tein. Jatin kunnialla miehelle auton ja menin itse taksilla kotiin....eli mita tasta opimme, sairaslomalla ei kannata menna toihin.

Mullakin on turvotusta ja nivelsarkya etenkin oikean kaden sormissa. Pahimmillaan just aamuyosta, minka takia kait herailenkin tosi aikaisin...kait tama on nyt sitten sita normaalia ongelmaa raskausajan lopulla..koitetaan kestaa.

Ai niin, jotain hyvaa tasta s-lomasta on ollut: olen saanut vauvalle jo kaikki tavarat hankittua ja huoneen kuntoon.

Koittakaahan kestaa viela viimeiset viikot tytot

Hansuli rv 37

Moi!
Huomasin, että edellisessä ketjussa (11) oli Gildalla ja Sopulilla puhetta perätilasynnytyksestä. Mulla on edelleen tilanne sama, eli vauva istuu tai seisoo vatsassa, välillä tuntuu että se on vähän poikittainkin.

Niinkuin edellisessä viestissä jo mietiskelin, en ole varma haluanko että vauvaa yritetään kääntää, sillä olen kuullut siihen liittyvistä riskeistä. Sopulin ohje olikin aiheellinen, mitä vähemmän tietoa, sen vähemmän tuskaa....

Jos vauva ei käänny alassuin, niin mielummin valitsen suunnitellun sektion etukäteen kuin kiireellisen sektion kesken alatiesynnytyksen.

Ajattelin tässä odotella rauhassa ensi viikkoon, jolloin tilanne tarkistetaan ja tarvittaessa saan sitten lähetteen. Olen ymmärtänyt, että sairaalassa tutkitaan äiti ja vauva melko tarkkaan ja varmasti sen jälkeen on helpompi päättää mitä tehdään.

Oli mielenkiintoista kuulla Sopulin arvio pinkeästä vatsastaan, sillä mun vatsa on myös todella pinkeä ja supisteluja tulee herkästi. Voisi oikeastaan sanoa että vatsa tuntuu siltä kuin olisi kestosupistus koko ajan päällä. Siksi olenkin miettinyt, että pystytäänkö sitä vauvaa enää kääntämään, ainakaan kovin helläkätisesti.

Haluaisin kaikkein mieluiten alatiesynnytyksen siten, että vauvakin olisi oikeassa asennossa. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Laittakaahan viestiä jos vauvelinne kääntyy!

t. Sipuli 35+2

Odottelen edelleen kutsua keskussairaalaan kääntö yritystä varten. Vauvani ei ollut kääntynyt, asia varmistui neuvolassa viime maanataina. Tunnen oloni etuoikeutetuksi, kun neuvolassamme on käytössä ultra, jolla vauvan asento on voitu joka kerta varmistaa.

Minulle on tehty 2004 kiilaresektio molempiin munasarjoihin, joten sectio leikkauksena ja siitä toipuminen ei itseäni huoleta. Oma ""arpeni"" on vain pari senttiä lyhyempi, mitä mahdollisen tulevan section arpi olisi. Toivuin erittäin hyvin aikaisemmasta leikkauksesta, joten olen kovin luottavainen, jos kutsu sectioon käy. Itse haluaisin synnyttää alateitse, mutta en missään tapauksessa perätilassa. Katsotaan miten käy!

Eilen varmistui, että meidän pikkuinen syntyy jo lokakuun puolella. Leikkausajankohdaksi on sovittu 26.10. Silloin on viikkoja tasan 39.

Kun olin NKL:lla kääntöyrityksessä, lääkäri ei ottanut kantaa suuntaan eikä toiseen, kertoi vain, että on kaksi vaihtoehtoa: perätilasynnytys tai sektio. Kun sitten valitsin sektion, hän totesi, että varsinkin minun ikäiselläni ensisynnyttäjällä se on hyvä valinta, koska synnytys ei usein käynnisty lasketussa ajassa. Useimmissa lähteissä, joita tutkin, sektiota suositeltiin, mikäli kyseessä on ensimmäinen lapsi. Jos haluatte itse lueskella, englanninkielistä tietoa löytyy netistä esim. hakusanalla breech.

Mullakin on nivelsärkyä sormissa, varsinkin yöllä. Huomaan sen erityisesti silloin, kun käyn yöllä vessassa ja pesen käteni. Sormukset mahtuvat kuitenkin, joten turvotusta ei juuri ole, ei käsissä eikä muuallakaan.

Aika käy pitkäksi. Vatsa on niin ärsyttävän pinkeä, että liikkuminen on entistä hankalampaa. Kauniista ilmoista huolimatta kävelyt jäävät siksi todella lyhyiksi. Väsyttääkin pitkin päivää ja monesti otan paritkin päiväunet. Onneksi nyt on tiedossa tuo päivämäärä ja tiedän, että tätä odottelua on enää vajaa kaksi viikkoa.

Neuvola kuulumisia...

Tänään oli siis neuvola lääkäri ja kaikki suht ok. Paineet oli erinomaiset mutta turvotusta sitäkin enemmän. Mulla taas paino noussu melkein 1kg/vko vaikka todellakin syön terveellisesti. Mulla nyt yht. paino noussu jo 17kg! No ei voi mitään :( Pissa oli myös täysin puhdas joka on myös hyvä asia. Synnyttämään tuskin heti tarvitsee lähtöä tehdä (vaikka suppareita tuleekin) sillä kohdunsuu kiinni, 3cm pitkä mutta pehmeä.

Pitkän harkkinnan jälkeen tultiin lääkärin kanssa siihen tulokseen että mun kannattaa kokeilla nukahtamislääkettä (jota sitten määräsikin: Zolpidem-ratiopharm 10mg), viime yönäkin nukuin kaikki 2h 40min! Hyvä että uskalsin autoa ajaa, rupeaa kohta pää sekoamaan tämän valvomisen vuoksi. Tänään kokeilen tuota lääkettä, aloitan puolikkaalla tabulla. Onko kellään kokemuksia ko. tai vastaavista lääkkeistä, tehoaako?

No ensi viikolla (torstaina) mullakin synnytystapa arvio, sitten ratkeaa aika paljon. Nytkin lääkäri sanoi että kyllä vaikuttaa aika isolta vauvalta (sf 36). Saa nädä onko se sitten suoraan suunn.sektio vai mikä.

nitta rv 36+1

Tylsää, tylsää
oli niin tylsää
enkä tiennyt
kuinka myöhemmin kaipaisin
hitaasti eteenpäin
laahustavia päiviä...

Just näin tylsää mulla on tällä hetkellä. Kaikki ""pakolliset"" hommat on tehty, välttämättömimmät tavarat hankittu, pinnasänky koottu, tavarat kaapeissa jne. Mies päivät töissä, illalla haluaa mennä käymään salilla tai jotain muuta. Mua ei kiinnosta pätkän vertaa kotityöt tällä hetkellä, mies saa laittaa ite ruokansa kun tulee töistä, kun en jaksa eikä kiinnosta. Koiran kanssa käyn väkisin päivisin lenkillä, siihenkin joudun itteni pakottamaan. Syön tylsyyteen, ihme että paino on noussu. Ärsyttää toisaalta itteään kun vaan syö ja painoa tulee lisää ja lisää.

Tää rakaus ei todellakaan ole ottanut fyysisesti koville. Vaan tää henkinen puoli ottaakin sitte sitäkin lujemmalle. Rahat on aikalailla tiukassa ainakin niin kauan, että tulee ensimmäiset äippärahat, nyt mennään lähes puolet pienemmällä ansiosidonnaisella + miehen palkalla. EI ole siis varaa mennä sekun kaupungille shoppailemaan. Tosin sekään ei edes oikeastaan kiinnosta, koska ahdistaa ajatus, että mikään ei mahdu päälle eikä tälläiselle hipolle kannata mitään edes ostaa.

Tulipa taas iloista tekstiä... No toivottavasti muut marrasmasut on paremmalla mielellä ja onnellisia odottajia. Mä myös yritän tästä piristyä ja saada jonkinlaisen otteen asioista taas.

Masussa kaikki tuntuu olevan hyvin, liikkuu vilkkaasti ja pitää taas öisin hereillä. Asennosta ei oo aavistustakaan, toivon, että kääntyisi takaisin raivotarjontaan. Mites on tietääkö kukaan, jos vauva on poikittain niin onnistuuko alatiesynnytys ja millaisella riskeillä? Yrittäisivät ilmeisestikkin kääntää sairaalassa ensin... Pelottaa, että kaveri ei kuitenkaan käänny enää itse takaisin lähtöasemiin. En olisi kaivannut mitään tälläistä enää tässä vaiheessa.

Mutta nyt vaikka lukemaan ja syömään jotakin pientä ja kevyttä... =)

Myy (rv 34+5)

nitta, kyselit nukahtamislääkkeiden tehosta. Joskus olen jotain lääkettä kokeillut, en muista nimeä. Vaikka kyse on NUKAHTAMISlääkkeestä, nukuin kyllä puolikkaalla hyvin aamuun asti. Ja nimenomaan ongelmani ei ollut unen päästä kiinni saaminen, vaan se, että heräsin joskus kolmen aikaan yöllä.

Myy, harmi, että on tylsää. Mulla oli tänään pitkästä aikaa - no kolmen tosi tylsän päivän jälkeen - ihan mukavaa. Oli vähän ohjelmaa, ystävän kanssa kahvittelua ja vanhempien luona vierailua. Heti tuntui paremmalta.

Jos vauva on ihan poikittain, en usko, että alatiesynnytystä pystyy yrittämään. Jonkun osan pitäisi varmaankin olla tulossa kohti synnytyskanavaa. Katso lisätietoja esim. http://www.pregnancy-info.net/birthpresentation.html

Huomenta!

Täällä sitä kukutaan jo tähän aikaan. No, mikäpäs se siinä kun ennen kuutta taas heräsin ja uni katosi täysin. On tämä hommaa. Mies kysyi heti: ootko nukkunut yhtään?
Siten sun täten, miten sen nyt ottaa. No, pyrin sitten kun lapset menee kouluun, ottamaan pikku tirsat.

Myy: ymmärrän täysin tunteesi ja mielialaasi. Juuri eilen miehelle kommentoin, että pitäisi kohta alkaa tapahtumaan. Toisaalta ei tarvi vielä nyt lokakuussa, mutta nyt jo ajattelen, että vielä yli kuukausi aikaa h-hetkeen... Jotenkin on vain sellainen fiilis, että kaikki vaan seisoo, mitään ei viitsi tehdä ja toisaalta kaikki on tehty. Tietenkin ainaista siivoamistahan on niin paljon kuin viitsii tehdä. Jotenkin on sellainen odottava-kanta. Kai tämä on sitä tunnetta, että : nyt olen valmis. No, vielä vaavi saa kasvaa masussa, parempi niin, mutta kyllä sitä levottomaksi menee itse kukin. Minullakin la-aika vasta marraskuun lopussa.No, nyt pitää vain ajatella niin, että mitä pitempään vaavi masussa pysyy, sen turvallisempaa on ja parempi lapselle. Ajatellaan nyt Myy lapsen parasta ja kuinka ihanaa on sitten saada täysin valmis paketti kainaloon! Eikö vaan.

Eilen kävin itsekseni v-paineen mittaamassa ja se oli ihan hyvä. Sanoinkin kotona, että tiesin sen olevan niin, koska on tunnekkin, että nyt mulla ei ressaa mikään ja on hyvä olla. Se on niin pienestä kiinni. No, mennään vaan ä-polille.
Saas nähdä tuleeko tänään jo lähete sinne. Näkeepähän vaavia sitten ja kuulee painoarvion.

Nyt nukkumaan

Heips,
Ihanaa huomata, että joku muukin odottaja on kukonlaulun aikaan hereillä. Mulla kolmas valvottu yö. Itseasiassa en ole -niinkuin tähän odotusvaiheeseen kuuluu - nukkunut viikkoihin kunnolla. Kuitenkin toi yhtäjaksoinen valvominen tuntuu kurjimmalle. Tekis mieli halolla lyödä vieressä tuhisevaa miestä hereille. Tulee sellainen olo, että miks mies saa nukkua... Kyllä hän aina sanoo, että herätä hänet, jos yksin valvoskelu tuntuu sietämättömälle...mutta miksi herättäisin. Riittää, kun yksi höperö valvoo. Kävin puoli kolme yöllä suihkussa ja hieroskelin Relaxant-voidetta jalkoihin, sitten nukuin kokonaiset kaksi tuntia.

Supistuksia on varsinkin iltaisin ja öisin. Ne ovat joskus niin voimakkaita, että jos satun nukkumaan (harvinaista herkkua siis =) säpsähdän hereille.

Tää tylsyys taitaa vaivata aina viimeisillään raskaanaolevia...Eilen ajattelin ommella vauvalle petivaatteita kehtoon. Sain pussilakanan valmiiksi, tarkoitus oli tehdä muutakin, mutta ei vaan jaksanut.

Sain juuri muksut kouluun ja kai se on nyt minun tilaisuuteni torkahtaa ennenkuin alkaa iltapäivän hulabaloo, kun lasten kavereita alkaa soljumaan ovesta.

Onnea ja jaksamista kaikille...! Marraskuu häämöttää jo!
Mimmi

Joo, vähän syksyiset tunnelmat täälläkin.

Jotenkin on sellainen tosi sisäänpäinkääntynyt olo täällä, en jaksa olla kavereihin yhteydessä enkä oikein tehdä mitään muutenkaan. Mutta en haluaisi silti vielä vauvan syntyvänkään. Mulla on ihan hirveä rimakauhu, että osaanko mä ja jaksanko mä (tää tulee erityisesti aamuyöllä, kun on tosi väsynyt valmiiksi). Sellainen välitila ilmeisesti tämä kuukausi ennen vauvan syntymää, kun ei oikein osaa muuta ajatella mutta ei välttämättä ole silti kovin positiivisin mielin..

Ja kela päätti sitten myöntää mulle minimiäitiysrahan, vaikka hain 6kk tulojen perusteella. Kyllä ottaa päähän. Tunnen kuitenkin useita opiskelijaäitejä, jotka ovat tulojensa perusteella sen äitiysrahan saaneet. Aion valittaa tuosta, mutta sekin vie energiaa.. ääh, olisin raivoissani, jos jaksaisin!!

Lähdenpä kampaajalle hakemaan piristystä, tosin mulla on niin kertakaikkisen utelias kampaaja, että pää hajoaa (kyselee kaikki peräpukamat ja valkovuodot jne)..

Huomenta ""haukotus"" :O

Kylläpä oli todella tehokas lääke :D eli olen todellakin nukkunut viime yönä ja hyvä että olen tajuissani vieläkään. Otin puolikkaan tabun ja siitä n. 20 min nukuin kuin tukki. Tosin esikoinen yöllä valvotti n. 1h mutta sitten jatkoin unia klo 8.00 saakka, enkä kyllä olisi vielä silloinkaan jaksanut herätä mutta oli pakko laittaa esikoinen kerhoon.
Ihanaa oli myös se että en nähnyt mitään unia (en siis ainakaan muista).
Vauva voi ilmeisen hyvin, on melskannut masussa ihan normaalisti koko aamun :)

Nyt pitäisi jotenkin jaksaa imuroida, ei kyllä kiinnosta pätkääkään!
Täällä olikin ollut puhetta siitä että ei jaksa kiinnostaa yleensäkkään mikään, sama täällä. Musta tuntuu että mä vaan olen, en edes kavereille jaksa soitella saatikka että mihinkään lähtisin käymään. No jospa tämä tilanne tästä normalisoituu kun synnytys ohi, toivottavasti.

nitta rv 36+2

Hips!

Täällä ollaan myöskin pyötitty valveilla vällyjen välissä useampi yö, vauva melskaa ja NÄRÄSTÄÄ - aamutuimaan tosiaan nukuttaisi maireasti, mutta kaksivuotias on sitä mieltä, että viimeistään kahdeksalta se on noustava!

Meillä oli viikon verran miehen vanhemmat kyläilemässä Rovaniemeltä, että on sitten tullut ravattua pitkin eteläsuomea tukka putkella - kaiken maailman Ikeat ja Hobbarithan se piti esitellä anopille. Eipä siinä, mukavaa hommaa, mutta toisaalta kyllä henkäsin helpotuksesta kun eilen suuntasivat auton nokan jälleen kohti pohjoista.

Mulla oli viimenen neuvolalääkäri toissapäivänä, täti oli kovasti huolissaan turvotuksesta (pissa ja verenpaine kuitenkin normaalit). Ihan törkeetä pullamössöä sekä jalat että kädet ja paino oli noussut 1150g/vko (edellisellä kerralla 100g/vko). Voi tietysti olla että menee osaltaan tän mega-aktiivisuuden piikkiin, mutta sanoi kuitenkin että katotaan tilanne taas ensi viikolla. Kuulemma jos mamma kovasti turpoaa, niin olisi fiksuinta toivottaa vaaveli tervetulleeksi vaikka jo ensi viikolla. En ottanut tädin puheita kovin vakavasti, kun olen huomannut että taitaa puhella enempi lämpimikseen. Noh, neuvola kuitenkin tästä eteenpäin kerta viikossa!

Mä en muuten ole vieläkään saanut päätöstä äitiyspäivärahasta, omituista. Tosin työnantaja maksaa palkkaa loppuvuoden - mutta kuitenkin!

Mukavaa viikonloppua kaikille ja otetaanhan iisisti :O)

T.Pirpana 37+3

heips
kylläpäs sitä ollaan masentuneita =) no ei se herkkua oo täälläkään mies on päivät töissä eikä oo nuita kavereitakaan ku kummasti on puhelut vähentyneet kun en enää baarii lähe niitten kans.. vois sanoa että yks kaveri soittaa kerran kuussa jos sitäkää mutta kai ne tajuaa sitten tilanteen ku alkavat ite oottaa lasta minä vaan satuin olemaan ensimmäinen odottaja=)

myy: mulla on samanlainen olo ku sulla ei jaksais mitää tehä meillä kans ukko laittaa ite ruokaa ku töistä tullee...
onneksi on tuohon kaakkurii tullu koirapuisto nii ei tartte kovin pitkästi koiraakaa ulkoiluttaa ku sinne vaa ja ite istahtaa penille oottamaan että koira saa paineensa purettua=)

mulla ois maanantaina viimenen neuvola lääkäri mitäs siellä tehhään? eikös ne jotenki tutki lantion miten?
entäs katsotaanko siellä vauvan koko? mulla ei oo kyllä mitää hajua miten päin tuo poitsu tuolla on ei oo puhuttu mitää neuvolassa..

Ihanaa, että muillakin on samanlaisia tuntemuksia kuin täällä; tylsistyttää ja yöt menee valvoen.. Viime yönä ei taas juuri tullut nukuttua, vielä kolmen aikaan istuskelin keittiön pöydän ääressä ja mietiskelin mitä tekis.. voi kun se yö voikin tuntua pitkältä yksin valvoskella! Ja juuri kun lopulta saa unen päästä kiinni, niin eikös tunnin kuluttua herää pissahätään.. aargh!

Ajattelen myös, että vauvan kannalta parempi kun pysyy vielä masussa, mutta kyllä marraskuu voi tuntua pitkältä, jos päättää vasta syntyä lasketun ajan tienoilla tai mennä jopa yliaikaiseksi.. toisaalta tuntuu että olenko vielä valmis, toisaalta odotan että syntyis jo! Tahtois vaan nähdä pikkusen ja todeta kaiken olevan kunnossa - toivottavasti näin on!
Supistuksia täälläkin, tosin enimmäkseen öisin, päivisin ei juuri lainkaan. Tuntuvat ihan napakoilta jo, eli ei enää pelkästään pientä kiristystä, vaan tuntuu ihan selänkin puolella. Jospa ne paikat pikkuhiljaa alkais jo pehmenemään.. :) (toiveajattelua?) ja sellaisia menkkamaisia kipuja masussa ajoittain, onko muilla?

Tsemppiä marrasmasuille, koitetaan jaksaa, kyllä tää odotus vielä palkitaan.....

Moikka!
Mäkin olen menossa NKL:lle ensi viikolla mikäli vauveli ei lähde kääntymään itsestään. Oli ihan hyvä kuulla Gildalta, että päätös tehdään sitten jo siellä paikan päällä jos kääntäminen ei onnistu. Sulla onkin Gilda enää tosi vähän aikaa jäljellä, kaksi viikkoa! Jännittääkö? Kohta näet sun oman vauvelin... ihanaa.

Oliko teillä lääkärin kanssa puhetta, miksi sectio tehdään viikkoa ennen varsinaista LA:aa? Onko se varatoimenpide sille, ettei synnytys ehtisi lähteä itsestään käyntiin aikaisemmin?

Omasta olosta, hankin tänään Hulluiltapäiviltä tarjouksessa olevan kaurapussin ja tänä iltana se on lämminnyt jo kahteen otteeseen. Tuntuu ihanalta alaselässä!
Öisin saan jotenkuten nukuttua, mutta herään aina aamuyöstä ja sitten en enää saakaan unta vaan olen tunninkin hereillä ajatusten pyöriessä tulevassa.

Mulla ei ole aika käynyt todellakaan pitkäksi, melkein on ollut kiireempi kuin töissä ollessa. Osaksi se on johtunut opinnoista jotka sain juuri viimeisteltyä loppuun (jippii!) ja osin myös remontista mitä täällä kotona tehdään.

Vauvan sängyn petasin valmiiksi eilen. Se on niin suloisen ja turvallisen näköinen pesä, että voisin ryömiä itse sinne ;)

Äitihormonit ovat vallanneet minut.

Mukavaa viikonloppua!
Sipuli1, 35+4

Turvotusta ollut täälläkin, kävin neuvolassa mutta kaikki arvot olivat ok. Supistuksia tulee edelleen, mutta tilanne vähän rauhoittunut viime viikoista. Hassua, just luulin etät olisi päinvastoin.

Pientä tylsistymistä ollut ajoittain, mutta toisaalta mahdollisuus tehdä kaikkea sitä mitä ei yleensä ehti, oon lukenut tosi paljon hyviä kirjoja ja ostellut lehtiä ja selaillut niitä, siivoillut kaappeja ja tehnyt kaikkia pieniä projekteja. Tärkeintä on järjestää joka päiväksi itselleen jotain pientä kivaa mitä odottaa. Mieskin on kuskannut mua kiitettävästi työpäivän jälkeen kaupungille vaikka kahvilaan juomaan kaakaot, jonnekin kävelylle tms. Hän ei taida itsekään tietää miten suuressa arvossa noita juttuja pidän!

Kaikkiaan mulla on tunne, että elän yhtä elämäni onnellisinta vaihetta. Kaikista pikkuvaivoista huolimatta raskaus on mennyt hyvin ja vauvan pitäisi olla terve! Siitä oon niin kiitollinen että välillä ihan itkettää. On ihana tuntea pienet liikkeet ja koputukset vatsassaan ja katsella pientä pinnasänkyä ja pikkuisia vaatteita ja ajatella että kohta noissa on täytettä.. Mahtavaa että on saanut kokea tämän kaiken elämässään, edes tämän kerran! Varmuuttahan ei koskaan ole että se vielä toistuisi.

Synnytys tietenkin jännittää ja se miten vauvan kanssa sitten pärjää. Yritän olla toiveikas, että kyllä muutkin ovat selvinneet, miksemme mekin.

Hyviä ja kirpeitä syyspäiviä kaikille odottajille,
S

Hei Sipuli, en tiedä mistä sait sen käsityksen, että päätös sektiosta tehdään saman tien paikan päällä heti kääntöyrityksen jälkeen. Mulla kääntöyritys oli viime viikon keskiviikkona. Silloinhan lääkäri ei ottanut mitään kantaa, kumpaan mun olisi hyvä kallistua, sektioon vai alatiesynnytykseen. Viime viikon torstaina kävin lantion magneettikuvauksessa, jonka tulokset mun piti saada viime viikon perjantaina. Tulokset eivät kuitenkaan olleet ehtineet Meilahdesta NKL:lle, joten jouduin odottamaan maanantaihin. Koko viime viikonlopun luin tietoa perätilavauvoista netistä erilaisilta englanninkielisiltä sivuilta ja pohdin asiaa.

Tämän viikon maanantaina sain lantiokuvauksen tulokset - lantio on normaali, alatiesynnytystä voi yrittää. Samalla myös kerroin lääkärille, että olen tullut siihen päätökseen, että haluan sektion. Ja sitten keskiviikkona oli sektion suunnittelukäynti NKL:llä.

Päätöksen voi varmasti tehdä heti kääntöyrityksen yhteydessäkin, mutta mulle tämä ei ainakaan ollut mikään helppo juttu, koska mulla ei ollut aiheesta mitään tietoa eikä kokemusta, eikä lääkäri ottanut kantaa. Suomessakin eri synnytyssairaalat ovat asiasta hyvin erimielisiä: joissain kaikki perätilavauvat leikataan ja toisissa alatiesynnytys on aina ensisijainen vaihtoehto.

Sektion ajankohdasta sanottiin, että rv 39 on aikaisin, jolloin se voidaan sopia ja se sitten sovittiin. Vauva on jo sopivan kokoinen, ja varmaan on niinkin, että ei haluta synnytyksen käynnistyvän ennen sovittua aikaa, kuten itsekin arvelit.

Nyt vauveli on ollut kovin vähäliikkeinen eilisaamusta lähtien. En oikein tiedä, huolestuako vai ei. Jos hiljennyn tunniksi makuulle ja vähän tönäisen, tunnen kyllä vähintään 10 liikettä, mutta päivän mittaan muuta puuhatessa ei liikkeitä juuri huomaa. Alkuviikosta tilanne oli vielä ihan toinen.

Huh huh, mikä yö oli taas viime yö. Valvoin jonnekkin puoli kolmeen sängysä maaten ja välillä keittiössä istuskellen miettimässä maailman menoa ja kaikea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Ei vaan uni tullut. Tästä kun ei saa yöllä nukuttua tulee kierre, tekee mieli nukkua päiväunet ja taas hankala saada illalla unta. Jos ei saa yöllä nukuttua niin tulee päivällä pää kipeäksi helposti, joka menisi pois nukkumalla, mutta siitä pääsee taas siihen, että sitte ei yöllä nuku. Sekavaa...

Mies lähti just koiran kanssa tuonne tuulee, kun ite en jaksanut. Kierreltiin aamupäivä tuolla autoliikkeissä ja sitten kun söi niin oli pakko laittaa hetkeksi pitkäkseen. Nyt ei kyllä tullu levättyä kun puolisen tuntia vaan ehkäpä sillä jaksaa loppuillan tässä touhuta.

Vaikka sitä onkin väsynyt jo tähän odottamiseen, niin kyllähän sitä silti toivoo, että vauva viihtyy masussa vielä muutamia viikkoja, jottei mitään ikävää satu vauvalle. Onko oulunsuunnalta kenelläkään kokemuksia OYS:n politiikasta kääntöyrityksistä ja väärinpäin olemisesta? Tyrkyttävätkö jotain ratkaisua vai annetaanko ihan suosiolla äidin päättää?

Eipä täällä näin viikonloppuna kummempia. Tiistaita ja seuraavaa neuvolaa odotelessa (valmennuskin alkaisi tiistaina).

Nauttikaahan viikonlopusta vaikka se lämmin syksy taisikin nyt mennä menojaan. Ainakin täällä meillä päin!
Myy rv tasan 35

Hei tytot,

Voi kun te ootte kaikki niin masentuneita..ymmarran kylla, mutta koittakaapa tehda jostakin pienesta asiasta joka paiva odottamisen arvoinen; vaikkapa kahvilareissu kaverin kanssa. Mulla se on ainakin tepsinyt.

Moko, kyselit onko jollakkin sellaisia kuukautiskipujen tuntuisia polttoja. Mulla on ollut viimeiset kolme viikkoa. Joudin itse asiassa niiden takia sairaslomalle. JOhtuvat siita, etta vauva on siirtynyt todella alas ja on jo kohdun kaulalla 'telakoitumassa'. Tasta siis kuulemma tulee tuo kuukkarikivun tunne, mulla siis sellaisena jomottavana polttona. HUOM! jos polttaa kun menet pissalle niin silloin on kyseessa virtsatientulehdus. Laakari tosiaankin maaras mut saikkulomalle jottei lapsi olis tullut ennen aikojaan ulos. Nyt kaikki nayttaa rauhoittuneen ja odottelen tassa h-hetkea.

Onko kellaan ongelmia jalkojen kanssa? Mulla on ollut runsaan viikon ongelmia, kun vauva valilla painaa todella kovin issias hermoon minka seurauksena yleensa oikea jalka antaa periksi. Pari kertaa kaaduinkin, mutta onneksi ei kaynyt kuinkaan. Miten olette hoitaneet ao vaivaa? Mulle sanottiin ettei sille oikein voi mitaan.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Hansuli rv 37+1

Iltaa.
Täällä sitä ollaan onneksi yhtenä kappaleena vieläkin :)
Vaavin paino oli noussut hyvin ja nyt ne arvioi sen jo olevan noin 2170g, joten näillä näkymin ei aleta käynnisteleen.
Kohdun suu oli tosin sormelle auki, joten lääkäri oli sitä mieltä, että parin viikon sisään luultavasti jakaudutaan. Niin ja pää on kans ihan alhaalla, minkä kyllä huomaa siitä, että häpyluu on välillä aivan tajuttoman hellänä... Tosta jakautumisesta mä taas oon sitä mieltä, että tämä menee yli, niinkun tosta edellisestäkin tyttärestä. Mutta senpä näkee aika lailla varmasti tässä kuukauden sisään, kuinka tässä oikein käy ;)
Ruokahalu mulla on ihan hirvee, ja tuntuukin siltä, että vaikka vatsa on jo ihan täynnä, niin silti pitäis syödä vielä lisää. Paino on nyt vihdoin ja viimein alkanut mullakin nousemaan ja kaks kiloo on tullut lisää. Voi olla jotain tekemistä sillä, kun jäi kotiin töistä. Tosin kävin kyllä eilen neljä tuntia pesemässä rakennuksilla ikkunoita, mutta olin niin poikki sen jälkeen, että oli pakko soittaa ja sanoo, et ei pysty enää. Sitten olikin koko illan ihan finaalissa.
Eipä tässä sen enempiä kuulumisia taas olekaan, joten palaillaan taas.

Jessi 36+5

Yhteistyössä