Marraskuun odottajat 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!
Täällä sitä vaan olla möllötellään, ei kummempia kuulumisia eli melko hyvin pyyhkii siis :O)

Tuosta ammeesta eli me ostettiin esikoiselle sellanen ihan tavallinen muovinen lasten amme ilman jalkoja jostain marketista, hinta balttiarallaa 6 euroa ja hyvin on palvellut yli kaksi vuotta. Loppupelissä se jalallisen ammeen käyttöaika on tosi lyhyt eli itse en lähtisi ihan kovin suuria summia satsaamaan. Ihan pikkuruisena kylvetettiin vauvaa pöydän päällä pesuvadissa kun tuntu että amme oli tosi iso ja jossain vaiheessa taas oli helpoin huuhtasta vaaveli suihkun alla samalla kun kävi itekin pesulla. Mutta näähän on tietty makuasioita ja kukin tekee tyylillään!

Reipasta syyspäivää!

Pirpana rv 34 tasan

Kävimme eilen Prismassakin katsomassa ammetta. Siellä oli tasan yksi ammemalli, joka on perinteistä vauvanammetta huomattavasti suurempi.

Meillä on tosi pieni kylpyhuone, n. 1,8 x 1,8 m, johon juuri ja juuri mahtuvat pesukone, suihkukaappi, wc-istuin ja lavuaari. Pesukoneen päällä ei ammetta oikein voi pitää, koska siinä ei ole juurikaan tilaa kylvetellä. Keittiössä tietty vois pikkupöydän päällä vatia pitää, mutta ei oikein ammetta. Meillä on eteisessä kivilattia, joten yhtenä vaihtoehtona ajattelimme käyttää sitä jalallista ammetta eteisessä, heti kylppärin ulkopuolella. Olemme myös miettineet Tummy Tub tai Shantala -kohtuammetta, ne maksavat n. 17 - 22 euroa, mutta sellaista ei voi käyttää kuin noin 6 kk, jonka jälkeen on hankittava tavallinen amme. On tää vaikeeta ja monitahoista...

Nyt on ä-polilla käyty ultraamassa istukka. Oli onneks siirtynyt pois kohdunsuulta. Lääkäri kirjoitti viikon saikkua vaikken edes pyytänyt. Kysyi että onko ollut supistuksia ja millanen työ mulla on. Vastasin sitten että seisomaan joudun koko päivän ja iltaisin supistelee, välillä vähän kipeestikin. Mahtaa olla pomo riemuissaan... Epäili jo että mahdanko enää töihin ennen ä-lomaa mennäkään.

Vauvan paino tällä hetkellä n. 1,3 kg kuulemma ja kohdunkaula oli sentillä lyhentynyt, oli siis 2 cm. Varmaankin ihan ok koska ei siitä mitään kummempia sanonut...

Ammeesta sen verran että ihan tavallinen jalaton Orthexin amme on hankittu. Appiukko tekee meille kylppäriin sellasen penkin jonka päälle voi sitten ammeen laittaa.

Kävin ostamassa sellasen raskaustukivyön kun lääkäri suositteli sellasta just tuon seisomatyön takia. Pitää varmaan nyt saikulla ollessa totutella siihen. Ihan tukevalta tuntuu kyllä, vois kuvitella että jaksais tän kans seisoskellakin vähän kauemmin. Tosin myyjä sanoi ettei kannata koko päivää pitää sitä vaan aina välillä vaan. Onko teillä kellään kokemusta kyseisestä tuotteesta?

Sirenia 30+3

Heippa tältäkin suunnalta.

Mua oikein huvittaa, miten kova kiire voi sittenkin lomalaisella olla. Vielä viime viikolla päivät tuntui kuluvan kauhean hitaasti, mutta nyt on hommaa vaikka muille jakaa. Ja kaikki kaverit haluavat nähdä, kaipa ne pelkäävät että poksahdan kohta ja sitten ei nähdä pitkään aikaan;)

Mä en ole vielä saanut äitiysrahapäätöstä. Soitin kelaan ja siellä sanottiin, että ne päätetään ei-kiireellisenä ja saan sen ehkä joskus marraskuussa. Kiva kiva, mitään tulojahan mulla ei ole elokuun kesätöiden jälkeen ollut, että olisi mukava tietää onko sitä rahaa tulossa ja koska ja kuinka paljon. Onko kaikille muille tullut jo (paitsi varmaan Gildalle, jos ei ä-pakkaustakaan)?

Me ostettiin juuri se vauvatalo johannan 29 euron amme. On mennyt rahaa niin hirveästi, että siinä oli kyllä jo säästön paikka, oli kuinka ruma hyvänsä. Ei kai sitä käy vieraat erikseen ihmettelemässä.. Jalallinen amme oli kuitenkin pakollinen, koska meillä on myös tosi pieni kylppäri eikä siellä mahdu kumartelemaan ammeen vieressä.

Eilen ostin 62 sentin toppapuvunkin vauvalle, sellaisen beige-ruskean. Olisin halunnut sen HM:n samettipuvun, josta täälläkin on puhuttu, mutta kokoja ei ollut enää:( Mutta tuo menee myös kummallekin, vaikka onkin vähän poikamainen. Meillä on oikeastaan kaikki vaatteet enemmän pojan vaatteita, että jos se on tyttö, niin voi raukkaa:)

Perhevalmennuksissa ollaan käyty, mutta tuntuvat vähän turhilta. Samat tiedot olen saanut jo kirjoja lukemalla. Siellä vaan istutaan riveissä niinkuin koulussa ja terkkari pitää kalvosulkeisia.. onko muilla sitä parisuhde ja vanhemmuus-osiota jo käytynä? Ajateltiin jättää sen väliin, kun siellä kuulemma jutut ovat tasoa ""vauvan saaminen muuttaa parisuhdetta"".

Mutta nyt taas hommiin..
Mukavaa syksyistä viikkoa, täällä etelässä ainakin on lämmintä ja kaunista.
Raisa 32+6

VIPE, SIRENIA JA KUMPPANIT, jotka vielä meikäläisen muistavat tästä samaisesta ketjusta. Siis silloin alkutaipaleelta kun itse odotin kaksosia mutta huhtikuun lopulla rv 12+2 sitten kaikki romahti kun np-ultrassa selvisi karu totuus. Oli ihan pakko tulla moikkaamaan teitä marrasmameja ja toivottaa teille jaksamista loppuraskauteenkin! Itse olen edelleen ahkerasti vauvaprojektin kimpussa, mutta uutta raskautta ei ole kuulunut. Nyt on taas clomit käytössä, mutta ainakaan eka clomikierto ei tuonut haluttua tulosta:(. On vähän mieli maassa kun alkaa tuo edellisen raskauden laskettu aika (1.11.) uhkaavasti lähestyä. Kuvittelin, että olisin kyllä siihen mennessä jo uudelleen raskaana mutta nämä hommathan harvoin menevät suunnitelmien mukaisesti.

Mutta ei muuta kuin myötätuulta teille kaikille näille loppumetreille ennen iloista h-hetkeä!!!

t: gekko, ex-marraskuun odottaja

Äitiyspakkaus tuli eilen eli 2 viikkoa ja 1 päivä päätöksentekopäivästä. Mulle sanottiin Kelasta, että maksimissaan noin 2 viikkoa menee ja niinhän sitten menikin.

Lajittelin juuri vaatteet pesua varten. Oletteko pesseet värilliset ja valkoiset tai lähes kokonaan valkoiset erikseen?

Syksyinen huomen!

Gekko: mä ainakin muistan sut. Kiva kun tulit moikkaamaan, toivotan oikein paljon +++++säteitä sulle :)

Ä-pakkauksen vaatteista: mä pesin kaikki (värilliset+valkoiset) samassa, ei värjännyt. Toppa vaatteita/makuupussia en pessyt, enkä pese. Ne kun ei ole vauvan ihoon suoraan kosketuksissa.

Olo on aika kurja ollut eilisestä saakka. Eilen alkoi koskemaan alaselkään ja suppareitakin tuli, no onneksi yöllä olo helpotti ja sain nukuttua. Nyt sitten aamulla n. klo 6 alkoi sama polttava tunne alaselässä. Toivottavasti nämä kivut eivät ole mitään avaavia, kun ei noita viikkoja ole vielä kun 33+2.
Voiko sitä itse päätellä mistä että alkaako paikat aukeamaan? Ja uskaltaako tälläistä selkäkipua kuinka monta päivää katsella kotona?

Nyt aamu kahville, hyvää viikonloppua ;)

Tervehdys kaikille!

Gekko: muistan sinut oikein hyvin ja olen Kermit-ketjuakin aina lueskellut silloin tällöin. Älä huoli, kyllä se vielä sinuakin onnistaa. Meitä kermitläisiähän on jo aika monta loppusuoralla, joten älähän heitä kinttaita naulaa!

Raisa: olen samaa mieltä kanssasi, että tämä lomalaisen elämä menee kiireiseksi. Joka päivä on mukamaste aina niin kamalasti hommaa ja asiaa eri paikkoihin, että hyvä jos ruokaa ehtii kotiväelle iltapäivästä tekemään. Olen sitä ihmetellyt ääneen:)

Minulle ä-pakkaus tuli tosi pian. Ärahasta ei taasen ole kuulunut mitään enkä minä sitä sen koommin kiirehdi, kun työnantaja maksaa minulle palkkaa tammikuun puoleen asti.

Olo on ihan ok, mutta kyllä jo jokapäiväiset touhut vaativat ylimääräistä tuhinaa ja ähellystä.

Vaatteet on lähes kaikki laitettu. Vaunut ja sänky puuttuu. Varmaan menee lokakuun loppupuolelle niiden hankinta

Viikonloppuja kaikille!

Täällä voidaan edelleen paksusti. Tuossa hieman huolestutti viikolla liikkeiden väheneminen vaan taisipa johtua lähinnä omasta touhuamisesta eikä vaan ehtinyt tuntea kaikkia kääntymisiä mahassa.

Eilen oli sitten pihatalkoot ja sitähän tuli tietenkin sitte touhuttua enemmän ja vähemmän. Haravointia ja mullan levitystä ja sen kyllä sitte illalla huomasi. Voin sanoa, että nyt oon varma, että tiedän ainakin miltä ne supistukset tuntuu. Jos kerta tähän asti olen päässyt ilman niitä. Hommathan jäi kuitenkin eilen vielä kesken ja muut on jo pihalla jatkamassa, vaan enpä taida onneani kokeilla enää. Mun tuurilla alkaa supistelemaan sitte ihan täysillä vielä. Taidan pysyä mielummin kotona, antaa miehen tehdä hommia meijän molempien puolesta.

Muuten kaikki on aikalailla ennallaan. Pinnasänky odottaisi kokoamista ja vaatteet kaappiin laittamista. Sen verran ollaan kuitenkin valmistauduttu siihen, että jos jotain sattuu aikaisemmin ja mies on reissussa niin miehen veljelle annettiin avain tänne, jotta joku pääsee koiraa ulkoiluttamaan ja ruokaa antamaan. Seuraava neuvola on vasta reilun viikon päästä, joten ei mitään uutta sieltäkään suunnalta. Niin paitsi, että viisaudenhammas meinaa vissiin tehdä tuloaan nyt just sopivasti, on poski ihan kipiänä!!!

Myy rv 32+jotain

Masuasukki yllätti meidät täysin ja halusi syntyä tähän maailmaan 23.9 klo 08.58!

Maailman suloisin poikavauva syntyi siis melkein 6 viikkoa etuajassa. Painoa oli 2040g ja pituutta 44cm. Poika oli heti syntymän jälkeen pirteä ja sai 9 pistettä. Nyt vauva on tehotarkkailussa, mutta tähän asti kaikki on mennyt kuitenkin hyvin. Itse pääsin jo sairaalasta ja käyn hoitelemassa vauvaa päivisin. Imeminenkin on alkanut pikku hiljaa sujua=)

Kerron lisää, kunhan elämä rauhoittuu.

Tsemiä odotukseenne ja erityisesti voimia synnytykseen.

Onnea sylin täydeltä!
näin se alkaa, pikkuhiljaa poksahtelemaan, ei nyt varmaan ihan heti kovinkaan moni, mutta tuntuu että aika käy vähiin...
kerroppa sitten miten se homma lähti käyntiin eli; kotoa päätit jostakin syystä kai lähteä tarkistuttamaan tilanteen??

Onnea perhonen kovasti uuden perheenjäsenen johdosta! Odotellaan innolla lisäinfoa miten on mennyt:)

Täällä on taas neuvolakäynti takana. Painoa oli tullut reilu 2 viikossa pari kiloa... apua... No, tähän mennessä tullut siis yhteensä 6,5 kg joten on varmaan ihan ok. Hb oli vaan 117 vaikka olen rautaa syönyt mutta kuulemma pääasia että pysyy tasaisena vaikka matalampi olisikin. Sf-mitta oli 32 eli taisi taas mennä yli käyrien. Tosin viimeviikolla ultrassa vauvan koko vastasi ihan viikkoja että eipä siinäkään ilmeisesti mitään ongelmaa.

Sitten kysyin neuvolantädiltä että onko se perhevalmennus todella niin kovin tärkeä kun mies ei sinne pääse ja en haluais yksin mennä. No sieltähän tuli ainakin varttin paasaus siitä miten erinomaista ja lähestulkoon välttämätöntä se on...huoh... En kyllä todellakaan ole innostunut sinne menemään mutta kai sinne ainakin kerran on sitten mentävä:/ En vaan ymmärrä miten niitä samoja tietoja ei saisi lukemalla alan kirjallisuutta ja kyselemällä kokeneemmilta (joita on lähipiirissäni runsaasti). Eihän sitä vauvanhoitoa voi mitenkään etukäteen harjoitella kunnolla kun ei ole sitä vauvaa mitä hoitaa... Toivottavasti joku tajusi?

Sirenia 31+2

Huomenta!

Sylin täydeltä onnea perhoselle. Näin niitä tuloksia alkaa syntymään, vaikka tietenkin vaavit saisivat vielä olla masussa. Mutta hyvä kuulla, että vauvanne voi hyvin. Sehän oli niin ""isokin"" jo, että mikä ettei. Voi kun mukavaa ja ihanaa! Paljon onnea koko perheelle!!!

Sirenia: älä ota ressiä perhevalmennuksesta. Jos tyyli ei ole muuttunut, niin voin sanoa, että yhtä tyhjän kanssa sinne meno. Itse en ainakaan saanut aikoinaan niistä yhtään mitään. Ja eihän ne voi pakottaa jos ei halua mennä. Tietenkin se on ikävää, kun jupisevat siitä koko ajan ja varmaan tulee mieleen, että ""mennään nyt mieliksi"".

Unohtui aikaisemmin Myylle jo sanoa, että sinulla on painoarvio vaaville kyllä jo tosi iso! Mielenkiintoista olisi omankin asukkaan mittoja tietää, mutta ne saan vasta marraskuun alussa ,kun menen ä-polille.

Ja uusi viikko alkoi ja kotiäitinä olo jatkuu. Mikäpäs siinä. Päivät menee tosi nopeaa.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Marraskuun odottajat:

01.11. Sarika, 34v, pikkukakkonen, KYS
01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, Tays
01.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
02.11. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
*poika 23.9., 2040 g ja 44 cm
02.11. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
04.11. Tiia, 22v, toinen, SKS
06.11. Hansuli, 36v, esikoinen, Aasia
07.11. Sanni, 21v, esikoinen, OYS
07.11. Liisi, 31v, esikoinen, eteläinen Saksa
08.11. Jessi, 26v, kolmas, miehelle eka, Uppsala
09.11. Nitta, 28v, pikkukakkonen, SKS
09.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
10.11. Raisa, 28v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Jonsku, 20v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Kata, 25v, esikoinen, LKS
11.11. Marras-masu, 29v, kolmas,miehelle eka, Kätilöopisto
14.11. LauraM, 25v, esikoinen, NKL
14.11. Katri, 25v, esikoinen, PKKS
14.11. Sipuli1, 28v, esikoinen, NKL
15.11. TiinaMaria, 36v, kakkonen, PHKS
15.11. Iita, 24v, esikoiskaksoset, KYS
15.11. Katriina, 36v, toinen, PHKS
16.11. Lilja, 24v, esikoinen, NKL
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen HYS
17.11. Leenu, 25v, esikoinen, PHKS
17.11. Janda, 28v, esikoinen, TAYS
17.11. Tintti, 31v, esikoinen, VKS
18.11. Sue, esikoinen
18.11. Anne, 22v, esikoinen, KS-KS
19.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
19.11. Lyyli, 21v, esikoinen, KAKS
19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
19.11. Sopuli, 34v, esikoinen, SKS
21.11. Leijona, 29v, toinen, TYKS
21.11. Kuuhullu, 19v, esikoinen, SEKS
22.11. Che, 31v, esikoinen, OYS
23.11. Giana, 22v, toinen, OYS
24.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
26.11. Peppa, 17v, esikoinen, Kätilöopisto
26.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
27.11. KS, 28v, esikoinen, EKKS
28.11. Vipe, 38v, kolmas, miehelle eka, uusioperheen
iltatähti, OYS
28.11. Jasi, 33v, eka, Kätilöopisto
28.11. Minski, 29v, esikoinen, Jorvi
28.11 Mimmu78, 27v, esikoinen, PHKS
30.11. Zatu, 29v, esikoinen, KS-KS
30.11. Tiina, esikoinen, Kuusamo

Moikka!

Tuhannet onnittelut Perhoselle! Nyt alkaa jo marrasvauvojakin tulemaan näköjään:) Laitathan synnytyskertomuksen kun ehdit? Koetin päivittää tuota listaa, mutta asettelu hieman epäonnistui kun klikkasin vahingossa lähetä viesti ennen kuin rivit olivat siistin näköiset. No pääasia, että vauva on listattu:) Korjatkaa vaikka se joka päivittää seuraavaksi.

Mulla on taas alkanut supistukset kipeinä. Ja alapäätä vihloo niin maan kamalasti (liitoskipuja?) ja tulee runsaasti paksua valkovuotoa. Toivottavasti en kumminkaan ihan vielä lähde vauvanhakuun, olisi vielä tekemistä. No, varmaan se menee kumminkin yliaikaisuuskäynnistykseen huolimatta tästä stressistä mitä on jo kolme kuukautta ollut ennenaikaisuuden pelon vuoksi.

Sirenia: Me oltiin perhevalmennuksen kaksi ekaa kertaa eikä tullut mitään tietoa, jota en olisi ihan jostain raskaus/vauvakirjasta löytänyt. Tosi turhaa. Vikalle kerralle ei mennä, eikä se mun mielestä ole terkkarin asia.

Aurinkoista viikkoa,
Raisa

Sylin täydeltä onnea Perhoselle ja koko perheelle!

Nyt aletaan tosiaan jo olemaan niin pitkällä, että koskaan ei tiedä kuka synnyttää seuraavaksi - toivottavasti kuitenkin vauvelit pysyvät masuissa vielä jokusen viikon :O)

Parhaimmat onnittelut Perhoselle! Tuli tippa linssiin!

Tuntuu, että tässä koko ajan herkistyy vaan. Katsottiin eilen miehen kanssa neuvolasta lainattu synntysvideo, koska ei päästy ekaan perhevalmennukseen. Mua rupesi itkettämään sitä videota katsellessakin.

Ei tosiaan ollut mitään ihmeellistä ainakaan meidän neuvolamme perhevalmennusten anti. Parasta oli tuoreet äidit, jotka tulivat kertomaan omista kokemuksistaan (2. ja 3. kerralla, yksi äiti kummallakin).

Eräs tuttuni kertoi, että hän piti perhevalmennuksia hyvinä sen vuoksi, että sieltä sai ""äitikavereita"", joiden kanssa sitten synnytyksen jälkeen käytiin puistossa ym. No meillä ei ainakaan mitään tuttavuuksia solmittu. Kaikki istuivat koululuokassa omissa oloissaan. Tuttavan perhevalmennuksessa oli tehty ryhmätöitä ja keskusteltu. Tapahtui Espoossa pari vuotta sitten.

Mulla on nyt parina iltana supistellut aika voimakkaasti. Muutenkin olen ollut iltaisin lähes ""toimintakyvytön"": aina vaan vatsavaivoja, hartia- ja yläselkäkipuja, väsymystä. Vauva pyörii ja hyörii jotenkin eri tavalla kuin ennen. Liikkeet näkyvät selvästi vatsan päällä. En vain tiedä milloin mikäkin muhkura on peppu, selkä tai pää. Kädet ja jalat vatkaavat entistä vähemmän, niiden osumia en juuri huomaa, vaan enemmänkin just näitä isoja, kokonaisvaltaisia liikkeitä.

Ostettiin käytetty Baby Björn -rintareppu 20 eurolla. Toivottavasti on käyttöä.

Perhosen koko perheelle suuret onnittelut uudesta perheenjäsenestä! Aivan ihanaa että kaikki on mennyt hyvin :)

Täällä podetaan syysflunssaa, nenä vuotaa ja kurkku on älyttömän kipeä :( tosi kurja olo.
Supistelujakin iltaisin tulee ja nyt uutena tullut tämä ihmeellinen alapään vihlominen, onko se nyt sitä että paikat ""löystyy"" vai mitä? Mulla ei tälläistä ekassa raskaudessa ollut.

Synnytysvalmennukseen me ei menty, eikä terv.hoitaja siitä mitään numeroa tehnyt. Ymmärsi hyvin etten minä sitä välttämättä tarvitse (kun yksi synnytys jo takana) ja miehenikään ei sitä itselleen tarpeelliseksi katsonut, vaikka eka lapsi hänelle. Me mennäänkin sitten pidennetylle (2h) sairaalatutustumis kierrokselle. Kurjaa kyllä jos terkka jotenkin syyllistää/saarnaa siitä ettei halua valmennukseen, minusta se on jokaisen oma päätös.

Onnittelut perhoselle!! Tuntuu ihan hassulta aatella et tännekkin on alkaa jo tulemaan synnytysuutisia! Mut yritetään me muut pidellä vauvaa mahdollisimman pitkään... Mut hyvinhän se kaikki perhosellakin menee!

Mie täällä painin vielä hikoilun kanssa! Ihan jotain kamalaa tää hien määrä, aina kuuma. Tällä viikolla pitäis alkaa pakkaamaan tavaroita, kun ensviikolla alkaa muutto. Ja isukkikin tulee armeijasta ensviikolla! :D

Neuvolassa viimeviikolla lääkäri epäili et kohdunkaula ois ollu auki, mut ultrasi sitten ja katsoi, että ei se ollukkaan kun sen verran auki et sormi meni ja kanavaa oli jäljellä 3cm. Ja vauvali oli läskeutunut aika hyvin alas. Sf-mitta huitelee 32cm (rv30+1). Mitäs muilla on ollut mitat näihin aikoihin?

Vauveli on kovin ahkera iltaisin pomppimaan masussa ja varsinkin se tykkää punnata pyllyllä kohdun yläosaan ja se ei oo kovin mukavan tuntusta aina. Harjotus supistuksiakin on vissiin tullu, kipuja ei oo minkäänlaisia mut maha menee joskus yhtäkkiä ihan kivikovaksi!

Mut ei sen kummempaa, kuin odotuksen iloa!!! ;D
Kuuhullu, rv 31+1

Hei taas!

Katsotaan, jos pystyisin sen verran istumaan kipeän alapääni päällä, että saisin kirjotettua synnytyksestä=)

Synnytys alkoi siis melko epätavallisesti ja toivon, ettei samaa käy kenellekään toiselle, koska olin torstai iltana melkoisen pakokauhun vallassa. Mitään kummempia oireita tai merkkejä synnytyksen käynnistymisestä ei ollut. Istuin illalla kuuden aikaan netin ääressä (yllätys yllätys=)) kun verta hulahti housuihin oikein kunnolla. Ensin ajattelin, että nyt vauvan jalka tai joku ruumiinosa hulahti emättimestä. Soitin Jorviin ja kerroin tilanteen. Sanoivat että tulla ""varmuuden vuoksi näyttäytymään"". Kun olin lopettanut puhelun hysteerisenä, tulvahti verta vähintään toinen mokoma lattialle ja seisoin siis verilammikossa ja koko ajan lorotteli reittä pitkin lisää. Soitin uudelleen Jorviin ja käskivät soittaa ambulanssin.

Ambulanssissa sitten alkoi lieviä supistuksia, mutta vauvan sydänäänet olivat erinomaiset. Minut vietiin naistenklinikalle, koska raskausviikkoja oli alle 35. Siellä tutkittiin ja hutkittiin ja ultralla näytti, että istukka olisi kunnossa ja verenvuodolle ei löytynyt mitään syytä. Vauva potki edelleen kovasti ja sydänäänet olivat erinomaiset.

Sain supistuksia vähentävää lääkitystä ja varmuuden vuoksi reiteen vauvan keuhkoja kypsyttävää lääkettä. Tämän jälkeen minut vietiin synnytyssaliin seurantaan (vauvan sydänäänet ja supistusanturi). Koko ajan klo 21 eteenpäin tuli lievästi tiheneviä ja napakampia supistuksia. Lääke ei siis vähentänyt supistuksia ja lääkäri päätti puhkaista kalvot klo 05.00 aamulla kun kohdunsuu oli auki 2,5cm. heti tuon jälkeen aloin oksentaa ja supistukset kävivät niin kivuliaiksi, että olin hämärän ja valveen rajamailla. Pian sain epiduraalin ja taivaallinen kivuttomuus laskeutui klo 08.00 saakka. Silloin kohdunsuu oli auki noin 5cm ja sain oksitosiinia, jotta avautuminen vauhdittuisi. Ei mennyt kauaakaan, kun epiduraalin vaikutus hävisi ja tuli pari karmeaa supistusta ja alkoi ponnistuttamaan. Kätilö katsoi kohdunsuun olevan täysin auki ja sain luvan ponnistaa noin 08.45. Ponnistin yhteensä viisi kertaa ja kovasti parkuva poikavauva syntyi klo 08.58. Istukka syntyi muutaman minuutin päästä ja oli täysin kivutonta.

Sain pojan rinnalle hetkeksi, jonka jälkeen isä lähti pesemään häntä. Kätilöopiskelija puudutti ja ompeli alapään, vaikka onneksi pahoja repeämiä ei tullut. Vetelin samalla ilokaasua. Tämän jälkeen kävin suihkussa ja sain pari pussia verta menetetyn litran tilalle.

Synnytys sinänsä meni tosi hyvin, poika oli terve 9 pisteen vauva ja äiti on alkanut toipumaan hyvin. Ainut kamaluus oli tuo synnytyksen alkaminen, koska en ollut todellakaan ajatellut sen alkavan noin. Syy verenvuodolle selvisi istukan synnyttyä: se oli revennyt vähän takanurkasta ja vuoto johtui siitä. Tähän ei lääkäreiden mukaan voinut mitenkään itse vaikuttaa, eikä se vaikuta seuraaviin raskauksiin mitenkään, koska istukka muodostuu joka raskaudessa uudelleen yksilöllisesti.

Siinäpä synnytys pääpiirteissään. Itse pääsin jo sairaalasta eilen illalla pois ja vauvaa on kamala ikävä öisin. Päivisin käy häntä hoitelmassa ja varmasti parin viikon sisällä hän pääsee jo kotiin.

Nyt alkaa alapäätä sen verran jomottelemaan, että on pakko lopetella. Mukavaa loppuraskautta kaikille! Käyn täällä aina lueskelemassa teidän vointejanne, koska onhan tästä tullut niin vankka tapa jo 8kk aikana.

T: Perhonen+Oliver melkein 4 päivää

Perhonen: huh, mikä tilanne!

Olisin itse varmasti ollut aivan paniikissa jos verta olisi tuolla tavalla alkanut tulemaan. Onneksi sait pian apua ja synnytys sujui muuten hyvin ja poika oli terve.

Varmaan oli sellainen olokin, että ""eihän kaikki ole edes valmista vielä"". Oliko teillä vauvan kamat ja sairaalakassit ja muut jo olemassa? Nyt tuli itsellekin sellainen olo, että voisi alkaa pakkailemaan kassia ja käydä viikonloppuna hakemassa vaunut ja sängyn jne. Oliko sulla mies kotona, kun verenvuoto alkoi? Mä olen miettinyt juuri sitä, että jos olisin yksin kotona tai vaikka kaupungilla eikä olisi siinä ketään vieressä auttamassa.

Vielä uudestaan tosi paljon onnea perheellenne! Toivotaan, että saat pojan pian kotiin ja pääset ihan kokopäivätoimiseksi äidiksi =) ja tulethan tosiaan kertoilemaan meille vauvanhoidosta tänne ketjuun:)

Yhteistyössä