Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Upeaa aurinkoista iltapäivää vaan kaikille... Päivät vaihtelee kovasti täällä siinä missä mielialatkin. Joku kumma tarmonpuuska iski tänään: Sain leivottua sieni- ja omenapiirakkaa. Olen aika harmissani siitä, että olen ollut niin väsy. Aika käy pitkäksi, kun ei jaksa puuhastella. Otin canal digital- kanavatkin, että tulis huilittua, mutta tympii koko telkkarin töllötys.
Mulla ei ole koskaan synnytys alkanut lapsivesien menolla. Kaikki kolme ovat menneet saman kaavan mukaan: Aamulla irronnut limatulppa ja sitten tasaiseen tahtiin päivän mittaan supistukset lisääntyneet. Ja kaikki lapset syntyneet yöllä. Mulla ei ole koskaan ollut edes säännölliset supistukset. Olen vaan siinä vaiheessa lähtenyt sairaalaan, kun supistukset tuntuneet kunnolla, eivätkä ole lopahtaneet. Mitään kelloa on ollut turha katsoa, koska supistuksia on tullut miten sattuu, kumminkin vähintään 10 min välein.
Jotenkin vaan nyt toivon, että alkais vaikka lapsiveden menolla. Sitten ainakin voisi olla varma että seuraavan vrk:n aikana syntyy.
En ole muistanut mainita...synnytän Porissa SKKS:ssa. Tutustumiskäynti siellä oli rohkaiseva ja muutenkin positiivinen kokemus. Olen synnytyksen suunnitellut melko tavalla edellisten kaavojen mukaan: Olen todella hyväksi havainnut kylvyt (ovat edellisillä kerroilla nopeuttaneet kohdun suun aukeamista melkoisesti), jumppapallo on ollut tosi hyvä rentouttaja, ilokaasu ja aquarakkulat. Niillä yritän selvitä, jos kaikki menee ok. Mainittakoon, että pahan kipulääkeallergian takia on vaihtoehdot hiukan vähissä. Sydänviasta johtuvan alhaisen verenpaineen takia en kuulemma epiduraalia saa tälläkään kerralla.
Olen muuten ihmetellyt kovasti eroja eri neuvoloiden käytäntöjen välillä. Minulle on sisätutkimus tehty vain kerran koko raskauden aikana. Sydänvikani vuoksi olen kyllä ultrissa saanut juosta kyllästymiseen asti. Seuraava ultra on vk 38. Sitten aion kyllä pyytää sisätutkimuksenkin. Haluais hiukan tietoa, ovatko päivittäiset supparit saaneet mitään aikaan... Kovasti olis jalka jo oven raossa synnyttämään menossa.
mimmi (35+2)

Hei taas!

Kiva lukea teidän odotusjuttuja, kun tuntuu et omasta synnytyksestä on jo ikuisuus, vaikka siitä onkin vasta vajaa pari viikkoa.

Meidän vauva on vielä muutaman päivän sairaalassa kasvamassa, mut pian päästään kotiin. Hanakasti imee jo rintaa ja painokin on syntymälukemissa. 44cm vaatteet on nyt sopivia, =)...tosin pituutta oli jo huimat 46cm ja päänympäryskin oli kasvanut 1,2cm synymästä.

Joku kyseli oliko meillä jo sairaalakassi yms. valmiina ennen synnytystä. Olin kyllä kirjoittanut listan mitä pitää olla, mutta en vielä pakannut. Vauvan tavarat (sänkykin pedattuna) olivat ammetta lukuunottamatta kaikki valmiina. Nyt olen vaan ostanut muutamia 44cm vaatteita.

Mukavaa loppuodotusta kaikille!

Moi perhonen!
Kiva nähdä, että olet vielä porukassa mukana! Ihanaa, että teidän pikkuisella on kaikki hyvin.
Voisitko kertoa mulle hiukan tarkemmin, miten teillä on käytännön asiat hoidettu, eli kuinka kauan olit ite sairaalassa, miten käyt siellä touhuamassa vauvan kanssa, mitä kaikkee voit ja saat siellä tehdä, joutuiko teidän pikkuinen olemaan kauan keskoskaapissa etc... Kiinnostaa tietää, kun en oikein tiedä mitä ite odottaa, jos meillä synnytys käynnistetään jo pian. Meiliäkin saa laittaa jemina@comhem.se

Jessi25+2

Marraskuun odottajat:

01.11. Sarika, 34v, pikkukakkonen, KYS
01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, Tays
01.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
02.11. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
*23.9. poika, 2040 g ja 44 cm
02.11. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
04.11. Tiia, 22v, toinen, SKS
06.11. Hansuli, 36v, esikoinen, Aasia
06.11. Mimmi, 36v, neljäs, miehelle eka, SKKS
07.11. Sanni, 21v, esikoinen, OYS
07.11. Liisi, 31v, esikoinen, eteläinen Saksa
08.11. Jessi, 26v, kolmas, miehelle eka, Uppsala
09.11. Nitta, 28v, pikkukakkonen, SKS
09.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
10.11. Raisa, 28v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Jonsku, 20v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Kata, 25v, esikoinen, LKS
11.11. Marras-masu, 29v, kolmas, miehelle eka, Kätilöopisto
14.11. LauraM, 25v, esikoinen, NKL
14.11. Katri, 25v, esikoinen, PKKS
14.11. Sipuli1, 28v, esikoinen, NKL
15.11. TiinaMaria, 36v, kakkonen, PHKS
15.11. Iita, 24v, esikoiskaksoset, KYS
15.11. Katriina, 36v, toinen, PHKS
16.11. Lilja, 24v, esikoinen, NKL
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen HYS
17.11. Leenu, 25v, esikoinen, PHKS
17.11. Janda, 28v, esikoinen, TAYS
17.11. Tintti, 31v, esikoinen, VKS
18.11. Sue, esikoinen
18.11. Anne, 22v, esikoinen, KS-KS
19.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
19.11. Lyyli, 21v, esikoinen, KAKS
19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
19.11. Sopuli, 34v, esikoinen, SKS
21.11. Leijona, 29v, toinen, TYKS
21.11. Kuuhullu, 19v, esikoinen, SEKS
22.11. Che, 31v, esikoinen, OYS
23.11. Giana, 22v, toinen, OYS
24.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
26.11. Peppa, 17v, esikoinen, Kätilöopisto
26.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
27.11. KS, 28v, esikoinen, EKKS
28.11. Vipe, 38v, kolmas, miehelle eka, uusioperheen
iltatähti, OYS
28.11. Jasi, 33v, eka, Kätilöopisto
28.11. Minski, 29v, esikoinen, Jorvi
28.11. Mimmu78, 27v, esikoinen, PHKS
30.11. Zatu, 29v, esikoinen, KS-KS
30.11. Tiina, esikoinen, Kuusamo

Huomenia!

Onpas tosiaan ollut vilkasta.

Vastaan omaan kysymykseeni lastenvaunujen säilytyksestä, tarkistin nimittäin vakuutusyhtiön ehdot (pohjola). Sen mukaan jos vaunuja joutuu säilyttämään rappukäytävässä, niiden on oltava lukittuna. Eli pannaan varmaan sitten ketjulla kiinni.. onneksi meidän rapussa on lastenvaunuille oma syvennys missä niitä saa pitää, kun ei ole vaunuvarastoa. Sitten toisessa kohdassa luki, että vakuutus ei korvaa ulos jätettyjä esineitä polkupyöriä ja lastenvaunuja lukuunottamatta. En minäkään kyllä jättäisi vaunuja mihinkään kaupan ulkopuolelle, mutta jos vaikka menee neuvolaan tms niin kai ne on hetken vartioimatta oltava. Mutta nuo vakuutusyhtiöt varmaan ovat niin kieroja, että ei uskalla luottaa oikein mihinkään.

Mua jotenkin hirvittää nyt tuo synnytys. On ollut kyllä tosi kipeät supistukset nyt pari päivää, selkää polttelee ja sattuu ihan tarpeeksi. Paljon kipeämmät kun ennen. Mutta silti ei kohdunsuulla mitään muutoksia, eli kuinkahan kipeät ne synnytyssupistukset sitten on. No, kai mulla on alhainen kipukynnys.. Niin ja yhtäkkiä turvottaa aivan sairaasti! Sormet on aamuisin kuin nakit eikä pysty tarttumaan kunnolla eikä kämmenet mene nyrkkiin. Sormuksia en pysty enää pitämään enkä muita kenkiä kun lenkkareita. Mikähän juttu tämäkin nyt on, varmaan normaalia loppuraskauden oireilua..

Vipe: muakin valvottaa öisin. Melkein joka yö kukun hereillä 4-5 aikaan, onneksi kyllä nukahdan vielä uusiksi. Sitten mielessä pyörii vielä kaikki tekemättömät, muka tärkeät jutut..

Gilda: joko käännöstä yritettiin vai onko se vasta joku tutkimuskäynti?

Perhonen: kiva, että kirjoittelet! Kerro tosiaan teidän kuulumisia, on se mielenkiintoista kuulla kun on jo eka marrasvauva maailmassa.. ei myöhemmille riitäkään niin paljoa huomiota sitten enää;)

Raisa (tänään tasan 35 vk)

heippa taas pitkästä aikaa!
ultrassa kävin kun vauva on perätilassa ja nyt täytyisi varata aika äitiyspolille että tutkivat mahtuuko tulemaan alakautta. pienikokoinen sanoi täti tuolla terveyskeskuksessa vauvan olevan, ei haittaa yhtään jos se paikkansa pitää(kuvittelen räjähtäväni synnytyksen aikana)!

täytyy kohta kai laittaa sairaala kamppeita valmiiksi tai ainakin kirjoittaa lapulle ylös, kun tiiä millon se lähtö tosiaan tulee (ei mitään merkkejä kyllä vielä ole). mutta rupee sitten lapulle kirjottamaan jos käy niin että en itse kerkiä pakkaamaan niin miehen tehtäväksi se jää sitten ja siinä lapulla saa sitten oikeasti lukea että mistä laatikosta löytyy ja mistä reunasta laatikkoa.. ei kai tuo mitään haittaa jos se kassi valmiina olisikin.

patja pitäisi vielä pinnasänkyyn hakea ja hoitolaukku puuttuu, mutta muuten on kyllä kaikki jo valmiina. kuinkas sitä osais päättää mitkä vaatteet sille pikkuiselle sitten kotiinlähtöä varten varaa ja mitä kaikkea se tarviikaan.. riittääköhän body, paksumpi paita sekä housut, sukat, töppöset, kypärähattu, paksumpi hattu, tumput ja toppapuku? autolla kuljetaan kun tota välimatkaa on..

Huomenta!!
Ihan uteliaana täällä taas mietiskelen, että kuinka pitkät matkat teillä noin surinpiirtein on laitokselle, ja millä ootte ajatellu sinne sitten mennä, kun se lähtö tulee, vai onko kaikilla oma auto, joilla menette ja tulette?
Viime yö meni kanssa heräillessä. Ensin oli selkä ihan puuduksissa, sitten alkoi tyttönen potkia rakkoa niin, että sai pariin otteeseen juosta vessaan ja sit alkoi jo vetämään suonta. Onneks näitä tällaisia öitä ei meillä ole kamalasti ollut!
Ootteko muuten muut olleet virkeitä, vai onko sellainen tunne, että unen tarve on lisääntynyt?
Jessi 35+3

Heippa!

Tässäpä minun vastaukseni Jessin galluppiin:

asun ihan lähellä synnytyssairaalaa, joten menen sinne omalla autolla.

Minulla ainakin tuo väsymyksen määrä on valtavasti lisääntynyt. On tietenkin ihan normaaliakin, mutta ajattelin kyllä ensi viikolla tarkistutaa hemoglobiininkin. Rautaa kyllä syön, milloin aina vain muistan.... Nukkuminen yöllä on sitä sun tätä ja yleensä nukun yöunet sitten kun saan lapset kouluun. Nytkin heräsin vasta n. tunti sitten:)

Katsoiko eilen kukaan sitä ohjelmaa (taisi olla 1:llä), jossa syntyi se keskosvauva jonka elämää seurattiin, joka kuitenkin sitten kuoli? Kyllä se oli niin surullista ja herätti itsessä kaikenlaisia ajatuksia. Katsottiin sitä tippa silmässä miehen kanssa. Sanoin kun mentiin nukkumaan, että en minä oikeasti halua vielä tämän vauvan syntyvän. Antaa vaan rauhassa kasvaa, niin ei tule sen takia ainakaan sitten mitään ongelmia.

Jessi: Matkaa synnytyssairaalaan meiltä on n. 60km ja omalla autolla meinattiin mennä. Jos mies on töissä niin ettei sieltä pääse lähtemään niin soitan varmaan jommankumman vanhemmille että lähtee viemään. Toisaalta voishan sitä ambulanssinkin soittaa, eihän siinä ole omavastuu kun jotain 9 euroa että ei ole kallista sekään kyyti ja olis ainakin apu lähellä jos sattuiskin jotain menemään vikaan.

Raisa: Mua kans on alkanut jännittää kauheesti synnytys, alhainen kipukynnys kun on meikäläiselläkin. Aion kyllä ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset mitä saatavilla on:)
Ja yöllä heräilen kans n. 4 aikaan kun vaavi alkaa potkimaan niin kovaa. Nukupa siinä sitten...:/

Vipe: Mun piti kattoo se ohjelma keskosvauvasta mutta unohdin... Ehkä parempikin etten muistanut, luulin että se vauva selviäis. Olis varmaan ollut ihan kamala katsoa kun se kuitenkin kuoli:( Olen kanssa ollut aika malttamaton, välillä on tuntunut siltä että voishan se jo vaikka syntyäkin, mutta järkevästi kun ajattelee niin kyllä se vielä ainakin 4 viikkoo sais vattassa pysyä.

Hain sitten eilen saikkua kun selkää jomottaa töissä niin kovasti ja lonkatkin sattuu kun kävelee. Olen sitten ens viikon saikulla ja sen jälkeen olis vielä 4 työpäivää jos nyt jaksan enää mennä. Olis se lääkäri kirjottanu mulle koko loppuajankin jo sairaslomaa mutta en kehdannut ottaa.. mikälie mielenhäiriö mulle tuli. Eihän mulle kukaan mitään urhoollisuusmitalia tule antamaan sen takia... No, saahan sitä saikkua lisää haettua jos siltä tuntuu, vaikka eipä kai tuo 4 päivääkään maata kaada.

Mulla ei ainakaan ole vielä maha laskeutunut, vaavi edelleen tunkee itteensä kylkiluitten alle ja potkii kipeesti. Maha vaan näyttää tosi hassulta sivusta kun mulla on aika lyhyt selkä niin se maha on ihan ihme pallona tossa edessä:)

Sirenia 32+5

Marraskuun odottajat:

01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, Tays
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen HYS
18.11. Sue, esikoinen
21.11 Hanu, 38v, kolmas, miehen esikoinen, HUS, Hyvinkää
iltatähti, OYS

Tämä päivä alkoikin sitten flunssalla ja vatsakin sekaisin. No ihmehän se olisi, jos syysflunssalta olis tänä vuonna säästynyt.
Onko kenelläkään muuten tietoa synnytyksen käynnistymisen auttamiseksi vyöhyketerapiasta?
Kaiken maailman poppakonstit on tullut edellisissä raskauksissa kokeiltua. Olen sitä mieltä, että vasta sitten, kun tilanne kypsä, voi saunomiset ja seksit yms auttaa. Mutta pelkään sen verran paljon tällä hetkellä ponnistaa yli 4 kg vauvaa, että kovasti toivoisin synnytyksen alkavan edes hiukan ennen laskettua aikaa. Lueskelin jotain netin ""kysy lääkäriltä-sivua"". Siellä oli esitetty kysymys synnytyksen luonnollisen käynnistyksen auttamisesta (vk 38). Lääkäri suositteli vyöhyketerapiaa. .. Sitten törmäsin yhteen synnytyskertomukseen, jossa äiti oli vk 38 varannut ajan vyöhyketerapiaan ja jo vrk:n kuluttua lähtenyt synnyttämään. Lieneekö huuhaata....
No joka tapauksessa ajattelin ensi viikolla kampaajaltani, joka on vyöhyketerapeutti ja reflexologi, kysyä asiasta...

Olin tänään NKL:lla. Varmistui, että vauva on perätilassa, samoin kuin tiikerillä.

Vauvaa yritettiin kääntää, mutta ei onnistunut. Kävin myös Meilahden sairaalassa lantion magneettikuvauksessa. Sen perusteella lääkäri päättelee, voinko yrittää synnyttää vauvan alateitse.

Jos vauva on tulossa jalat edellä, sitä ei voi joka tapauksessa synnyttää alateitse. Peppu edellä voi. Jos mitä tahansa hankaluuksia ilmaantuu, täytyy leikata. Synnytystä ei myöskään käynnistytä, jos ei itsekseen käynnisty, vaan silloinkin leikataan. 1.11. on kontrollikäynti, jossa sovitaan keisarinleikkauksen ajankohdasta eli yliaikaiseksi ei anneta mennä.

En ole vieläkään varma, haluanko yrittää alateitse synnyttämistä. Leikkauksessakin on kuitenkin paljon riskejä. Varsinkin hidas toipuminen pelottaa. Ja se, että ei näe vauvaa heti, ja että ei jaksa ehkä hoitaa sitä heti.

Vauva on nyt n. 2600 grammaa ja täysiaikaisena arviolta 3 600 grammaa.

Hei!

Jessi kyseli käytännön asioista keskosvauvan hoidossa yms.

Itse olin sairaalassa vaan perjantaista sunnuntaihin. Vauva oli aluksi vastasyntyneiden valvontaosastolla perjantaista tiistaihin ja siitä asti on ollut jorvissa lastenosastolla. Meidän vauva oli syntyessään sen verran ""iso"" ja hyväkuntoinen, että ei ole ollut missään vaiheessa keskoskaapissa. Hengitystä (saturaatio,pulssi) on kyllä koko ajan seurattu, mutta siinä ei ole ollut mitään ongelmia. Sinivalossa pikkuinen köllötteli pari päivää, mutta se on monen täysiaikaisenkin vauvan hoitomuoto keltaisuuteen. Periaatteessa vauvalla ei ole ollut mitään muita ""ongelmia"" kuin syöminen. Koska hän on niin pieni, imeminen on raskasta ja osa ruuasta on mennyt nenämahaletkun kautta, jotta energiaa jää kasvamiseen. Nyt vauva imee kuitenkin rintaa ja pulloa niin tohinalla, ettei letkua kauaa tarvita. kotiin päästyään keskosuudesta muistuttavat vain keskostippa, jota lisätään maitoon 2 kertaa päivässä ja lisärauta. Lääkärin mukaan vauva on juuri rajatapaus sen suhteen, että pelkkä äidinmaito ilman korvikkeita riittää hänen ravinnokseen kotona. Sillä ehdolla tietenkin, että minulla maitoa riittää. Nyt on ainakin riittänyt pakkaseen asti.

Raskainta tässä parissa viikossa on ollut ero vauvasta öisin. Olen hoidellut aamusta iltaan häntä käytännössä itsenäisesti osastolla, eli vaihtanut vaippaa, syöttänyt joko imettämällä, pullosta tai letkulla, puhdistanut napatyngän yms.

Meillä tämä sairaalassa olo jää onneksi melko lyhyeksi, mutta monet osastolla ovat viikko toisensa jälkeen hoitamassa esim. alle 30 viikolla syntyneitä vauvojaan.

Tässäpä ajatuksia keskosen hoidosta, vaikka meidän vauva olikin melko iso keskonen ja monet keskoshoidon asiat eivät päde häneen. Toivottavasti teistä mahdollisimman monet saattee synnyttää täysiaikaisen vauvan, jotta saatte hänet kotiin nopeasti.

Marraskuun odottajat:

01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, TAYS
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen, HYS
18.11. Sue, esikoinen
19.11. Marrasmamma, kolmas, Kätilöopisto
21.11. Hanu, 38v, kolmas, miehen esikoinen, HYS
iltatähti, OYS

Heippa kaikille!

Huomaatteko kaikki muut aina, notta mitä listalle on päivitetty? Itse yritän tihrustella parhaani mukaan, mutta useimmiten jää hoksaamatta. Pitäisikö kehittää joku koodi - esim. @ tai # uuden tiedon eteen? Pikkuhiljaahan alkaa tulla aina vaan enempi päivitettävää, kun marrasmasut alkavat poksahdella (olipas kauniisti sanottu) :O)

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Pirpana 36+3

Jessin kysymykseen täytyy vastata, että meiltä on onneksi vain noin 5 km sairaalaan ja omalla autolla pääsee nopeasti. Sitä vaan pelkään, että jos mies on töissä kun synnytys käynnistyy (hänellä on sellainen työ, josta vaikea lähteä heti ja muutenkin tunnin työmatka). Täytyy koettaa soittaa sitten miehen vanhemmat apuun, ovat eläkkeellä eli (toivottavasti) pääsevät. Omat vanhempani ovat vielä työelämässä eivätkä kovin helposti pääse. Tai sitten ihan taksi. Mutta eivät nekään kuulemma kaikki ota synnyttäjiä:(

Kyllä vähän mietityttää niiden tilanne, jotka asuvat maalla tai jossain Lapissa, jossa saattaa olla satoja kilometrejä keskussairaalaan. Varmaan ""jonkun verran"" jännittää heitä tuo sairaalaan lähtö, kun minuakin jo ihan tarpeeksi.
Muuten vanhemmalta sukupolvelta (60+) on tullut hieman kommenttia siitä, että odotan kyytiä sairaalaan. Kyllä heidän aikana mentiin ihan kävellen tai bussilla eikä hienosteltu.. Samoin vauvalle hankitut tarvikkeet tai isä synnytyksessä on jotain modernia hömpötystä. Jaa-a, toivottavasti sitä itse aikanaan muistaa olla iloinen kehityksestä eikä valita silloisen pullamössösukupolven selkärangattomuudesta:)

Perhonen: koska saat vauvan kotiin? Hyvä, että nykyään kuitenkin vanhempien annetaan hoitaa vauvaa jo sairaalassa eikä tarvitse vain lasin läpi katsella.

Sirenia: hyvä, että sait saikkua. Omasta kokemuksesta tiedän, että supistusten kanssa on todella inhottava jaksaa olla töissä, saati sitten seisten.. koetahan nyt levätä ja harkitse ihan sitä viimeistäkin pätkää saikulla:)

Huomasittekos, että syyskuiset siirtyivät vauvanhoitopuolelle. Lokakuu on siis eturintamassa ja siellä on alkanut vauvoja jo tulemaan. Kohta on meidän vuoro, hui:)

Kiitokset kirjavinkeistä!

Joo, jollakin oli hyvä idea tuohon päivityslistaan: laitetaan eteen aina merkki # päivityksen kohdalle ja poistetaan aiemmista päivityksistä nuo kyseiset merkit. Silloin erottuu muutokset.

Mulla on kans ollut väsymystä. Iltapäivisin meinaa ihan väkisin nukahtaa, mut mulla on vielä parisen viikkoa töitä, joten ei auta. Täytyy yrittää pitää itsensä hereillä.

Me asustellaan kans lähellä sairaalaa, joten joko omalla autolla tai jos mies on työmatkalla, niin sitten taksilla ajattelin mennä. Paitsi että tuo oli uusi tieto, että kaikki taksit eivät ota synnyttäjiä. Sitten varmaan tilanteesta riippuen täytyy tilata vaikka ambulanssi, jos ei muu auta.

Mulla oli neuvola muutama päivä sitten ja kaikki kunnossa. Laskeutunut tuo kaveri ei vielä ollut. Kolmas ja viimeinen neuvolalääkäri kolmen viikon päästä. Toivottavasti selittäisi selkeästi asiat, kun en itse ole ennättänyt edelleenkään hirveästi ottaa asioista selvää, niin on ihan pihalla kaikista asioista (synnytystapa-arvioinnit yms.).

Palataan taas..

Marraskuun odottajat:

01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, TAYS
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen, HYS
18.11. Sue, esikoinen
19.11. Marrasmamma, kolmas, Kätilöopisto
21.11. Hanu, 38v, kolmas, miehen esikoinen, HYS
#24.11. Amanda, 25v, esikoinen, NKL
iltatähti, OYS

Moi!
En ole päässytkään tänne vähään aikaan kirjoittelemaan. Mukava lukea mitä kaikkea kivaa täällä on sillä välin tapahtunut. Onnea vaan munkin puolesta perhoselle ja Suelle!

Mä olen nyt ollut viikon verran jo kotona. Osa vauvan tavaroista on vielä hankkimatta, enkä ole ehtinyt leipoakaan pakkaseen ;) kun yritän saada opintoja valmiiksi. Joka päivä olen nuokkunut tietokoneella vaikka ulkona on niin mielettömän ihanat ilmat. Mutta me ulkoillaan sitten vauvan kanssa aurinkoisissa talvisäissä...

Meidän vauveli on myös perätilassa tällä hetkellä, itseasiassa on ollut viimeiset viikot. Tuntuu, ettei sillä ole enää niin hirveästi tilaa siellä kääntyäkään. Pari viikkoa sitten painoa oli vauvalla (ultran mukaan) 1,9 kg. Viikolla 37 tsekataan tilanne ja sen jälkeen sitten yritetään tarvittaessa kääntöä. En ole kyllä ihan varma vielä haluanko sitä.

Välillä on tosi ahdistava olo, siis fyysisesti. Mutta loppusuoralla ollaan!

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
t. Sipuli 34+4

Sipuli, kerroit, että et vielä tiedä, haluatko, että vauvaa yritetään kääntää. Oletko miettinyt synnytystä, jos vauva jää perätilaa?

Mun mielestä on todella vaikea päättää, haluanko yrittää alatiesynnytystä vai valita suoraan sektion.

En saanutkaan vielä tänään lantion magneettikuvauksen tuloksia, vaan joudun odottamaan tuloksia maanantaihin. Pääni on ihan sekaisin. Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä, mutta ei löydy muuta kuin keskusteluja. Lainasin kirjastosta englanninkielisen kirjan, jossa kerrotaan mm. että, lääkärit ovat keskenään hyvin eri mieltä siitä, mitkä ovat perätilasynnytyksen haitat. Tai edut verrattuna sektioon.

Zatu: tuosta taksiasiasta. Siis olen _kuullut_ että taksikeskukseen kannattaa sanoa, että on lähdössä synnyttämään, että lähettävät sellaisen taksin joka varmasti ottaa kyytiin. Kun jotkut kuskit kuulemma pelkäävät että vedet menee hienoille penkeille tai että joutuvat avustamaan synnytyksessä, jos ei ehditä laitokselle.. Tämä ei ole mitään 100% varmaa tietoa, mutta tosiaan keskukseen kannattaa varmaan joka tapauksessa sanoa olevansa synnyttäjä. Saa varmaan sitten taksin ainakin nopeasti:)

Mun maha on varmaan alkanut laskeuutua. Se näyttää erilaiselta ja ei paina kylkiluihin enää niinkuin vielä muutama päivä sitten. Apua.. Taidan mennä tänään hoitamaan viimeisiä ostoksia, imetysliiviä jne..

Raisa: En tiedä vielä tarkkaa päivää milloin saan vauvan kotiin, mutta nyt syöminen näytti tänään niin vakaalta, että luultavasti ihan lähipäivinä. Pikkuinen oli rinnalla tänään yhtenään ""lohdutuksena"", kun koko ajan otettiin verikokeita ja muuta keljua joka vähän itketti häntä.

Yhteistyössä