Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, meitähän on kolme Kättärille menijää ihan samassa syssyssä:) toivottavasti ei ole ruuhkaa, just luin jostain muusta ketjusta, että elo- ja joulukuussa laitokset niin täynnä, että voi joutua menemään ihan toiseen sairaalaan kun on aikonut. Joko olet Jonsku ollut rakenneultrassa?

Mulla on mahaa jo sen verran, että huomaa kun kaupungilla vastaantulevat synnytysikäiset naiset katsoo mahaa:) Muut ei varmaan vielä huomaa. Katselen itsekin nykyään naisten mahoja, mistäköhän johtuu..:?

Heipparallaa!

Täällä rv 17+3 ja omituinen olo kun ei ole oikein mitään oireita eikä mahakaan vielä kovin iso... Eikä ole tuntunut potkujakaan, tosin en niitä oleta vielä tuntevanikaan tässä vaiheessa, ehkä parin viikon päästä :) Välillä kyllä alkaa mahaa vihlomaan kun nostaa jotain painavampaa, esim. kauppakassia, mutta se menee sitten ohi nopeesti kun lepää hetken.

Raisa: Mäkin katselen naisten mahoja :) Hassua, kun ennen raskautta en juurikaan asiaan kiinnittänyt huomiota. Mun mahaani ei kyllä ole juurikaan tuijoteltu vaikka se pönöttääkin tietynlaisissa vaatteissa. Farkut jalassa ja tavallinen löysähkö t-paita päällä kukaan ei mun mahaani vauvamahaksi arvais...

Tosin yhtenä päivänä töissä kun juttelin yhden työkaverin kanssa niin huomasin miten hänen katseensa siirtyi välillä mahaani ja ilme oli varsin mietteliään oloinen, mutta mitään ei ainakaan vielä kehdannut kysyä... Ihan ajan kysymys koska ne töissä äkkää asianlaidan. Niin ja työkaverit on kaikki keski-ikäisiä naisia, saa nähdä miten ne (varsinkin pomo) suhtautuu asiaan sitten kun saa tietää...

Omat housut menee edelleen jalkaan kaikki mutta kaksista housuista huomaa että ovat ""kutistuneet"" kun vyötärö hieman kiristää. Mun maha on lähinnä paisunut tuosta alaosasta, ei niinkään vyötärön kohdalta.

Rakenneultraa en malttais odottaa, tuntuu että siihen on ikuisuus ja seuraava neuvolakin on vasta pari viikkoo sen ultran jälkeen... välillä huolestuttaa että onko kaikki edes kunnossa mutta pakkohan siihen on luottaa, sekoaa pää muuten:)

""Mun maha on lähinnä paisunut tuosta alaosasta, ei niinkään vyötärön kohdalta.""

Mulle on käynyt aivan samoin=)Olen pitkäselkäinen ja maha on suorastaan huvittavan näköinen kun on niin alhaalla. Rintojen alla on suorastaan kuoppa. Vauva potkii melko usein jo voimakkaasti ja potkut kohdistuvat tosi alas -häpykarvoituksen yläreunaan. Viime päivinä potkuja on tosin tullut vähän jo sivuille ja ylemmäs.

Juu, toivottavasti ei tuu ruuhkaa!!=) Me mennään kättärin haikaranpesään, jos sit ei sielläkin ruuhkaa! Toivottavasti ei, niin innolla odotin ilmoittautumista sinne! Tänään sit ilmoittauduin melkein tunnin puhelinjonotuksen jälkeen! Mut päästiin vielä sinne, se pääasia! Synnytätkö ihan tavallisella osastolla?
Juu kävin kättärillä rakenneultrassa maanantaina, oli pikkunen kasvanut normaalisti, vaikutti tällä kertaa rauhallisemmalta! Ehkä yhtä patalaiska tulossa kuin isästäänkin! ;) Oletkos sinä käynyt?
Mun maha ei vieläoo kasvanut paljon, mutta sen verran et just raskaana olevat kanssasiskot katselee mahaa ja muut nuoret! Mut ei munkaan raskautta muut vielä huomaa! Sais kyl vatsa kasvaa nopeampaa, alan oleen jo kärsimätön odottaa!!=) Juu ja huomaan että katselen nykyään joka paikassa naisten mahoja.. heh heh..sama vika!! =)

Heippa kaikille!
En ole käynyt pitkään aikaan kirjoittelemassa enkä ole ehtinyt edes lukea täällä viestejä. Töissä on ollut kiire ja kotona nettiyhteydet ovat toistaiseksi poikki.

Eilen oli rakenneultra ja sen vuoksi tulinkin tänne kurkistelemaan muiden kokemuksia. Nimittäin meidän vauvan päästä löytyi kysta ja kätilö varasi meille uuden ajan jatkotutkimuksiin. Kuulema kystat ovat suht yleisiä, eivätkä välttämättä tarkoita että olisi kehityshäiriö. Mutta ei voi mitään että huoli painaa mieltä :( Huomiseksi on varattu aika erikoislääkärille. Se nyt ainakin ultraa tehokkaammilla laitteilla ja halutessamme saamme lapsivesipunktion. Olen miettinyt sitäkin, että menemmekö punktioon, sillä se nostaa 0,5 %:lla keskenmenoriskiä.
Muuten vauveli voi erinomaisesti ja oli kasvanut viikkoihin nähden huimasti.

No, huomenna ollaan viisaampia taas. Olisi kuitenkin kiva jos joku jolla on kokemuksia asiasta laittaisi viestiä.

Terveisin Sipuli1 ja vauveli 18+3

Rakenneultra nyt takana :D
Kaikki muutoin ihan ok, mutta istukka on ihan kohdunsuulla. Eli nyt sitten tarkistus ultra rv 28 ja silloin katsotaan onko noussut.

Onkohan miten tod.näk. että se siitä nousisi? Tietääkö kukaan että onko tämä miten ""vaarallista"", vai voinko ottaa ihan rauhallisesti? Lääkäri oli niin kiireinen että eipä paljon tilannetta valaissut, muutoinkin olin todella pettynyt tähän lääkäriin :(

Myös sokerirasituksessa pitää käydä ennen tuota tarkistus ultraa. Sanoi että sokeri koe katsotaan koska esikoinen oli niin suuri syntyessä (4260g) ja piti tehdä sektio lantion epäsuhdan vuoksi. Nyt saa sitten tuota sokeria rueta jännittämään, ahdistaa...

nitta rv 19+1

Torstaita odottajat!

Kulutanpa tässä aikaa ja päätin tulla lukemaan mitä muille kuuluu. Aika monella tuntuu jo olleen tuo rakenneultra, meillä juhannusviikolla. Niin siis jo ens viikolla!!! Oon ajatellut et siihen on kuitenkin vielä joitakin viikkoja. Aika on menny taas niin nopeasti.

Tänään pitäisi lähteä ajelemaan 300km päähän, miehen vanhempien luo. Lauantaina pitäisi juhlia häitä ja sunnuntaina sitten ajella takaisin kotiin. Ihan mukavaa kun pääsee pitkästä aikaa juhliin. Varsinkin kuin tuo maha ei ole vielä kasvanut vielä, että olisi edessä koko ajan.

Tuntuu, että tämä äpivä on ollut aivan käsittämätön. Koira oli aamulla kiskonut kassista puolet miehen tavaroista pihalle ja leikkinyt niiden kanssa. Tuossa äsken nylkytti sohvatyynyä lattialla. Sillä on siis juoksuaika. Ulos kun menee niin saa koiraa vetää perässä, kun ei viittis kävellä. Ja viikonlopun saa kuunnella taas ulinaa kun naapurissa on 3 uroskoiraa... Sain jo viimeviikonloppuna tarpeekseni niistä.

Mutta ei se auta valittaa. Nyt pakkaamaan ja sitten matkaan. Viikonloppuja kaikillle!!!
Myy (rv 17+5)

Moi kaikki:)

Sipuli: voi itku:( toivottavasti jatkotutkimukset valaisevat asiaa lisää ja saatte enemmän tietoa. Muista, että vaadit lääkäreitä/hoitajia kertomaan tarkkaan mistä on kyse, olen huomannut että heillä on usein niin kiire, että itselle jää huoli kun ei jotain asiaa kunnolla ymmärrä. Toivotaan, että mistään ikävästä ei ole kyse.

Samat sanat Nitalle, soita neuvolaan ja kysy istukasta. Mullahan oli np-ultrassa myös istukka kohdunsuun päällä ja lääkäri vaan heitti siihen että ""jaa, istukka väärässä paikassa, tulee tuottamaan myöhemmin vaikeuksia"". Eikä selittänyt kiireisenä sen enempää. Olin tietty ihan hädässä! Luin kaikista kirjoista, mitä se tarkoittaa ja panikoin lisää. Onneksi oli nyt rakenneultrassa noussut oikealle paikalle. Kai se ongelma siinä on lähinnä se, että jos istukka on kohdunsuun päällä, niin synnytys _voi_ olla vaarallisempi (siis ei nyt tarkoita, että välttämättä olisi, kun se kuitenkin tiedetään etukäteen). Sillähän on myös aikaa vielä nousta. Mutta mielestäni tuossa tapauksessa, kun rakenneultran aikoihin vielä kohdunsuun päällä, niin sitten sitä pitäisi tarkkailla ultraamisilla, että nouseeko se vai ei. Eiköhän neuvolassa osata sanoa.

Jonsku: menen tavalliselle osastolle Kättärille. Mies ei pysty olemaan töistä pois niin kauaa, että voisi koko ajan olla mun kanssa Haikaranpesässä, enkä halua ketään muuta tukihenklöksi. Mutta ne tavalliset huoneethan on 1-2 hengen huoneita ja isä saa olla paikalla niin paljon kun haluaa, että eiköhän nekin ole ihan hyviä.

Mulla tuli eilen ja tänään jumppaamisen yhteydessä supistuksia, siis sellaisia inhan tuntuisia eikä mitään kivuttomia harjoitussupistuksia. Ainakin luulen että ne oli niitä; maha meni ihan kireäksi ja tuntui pahalta. Taitaa nyt jumppa jäädä vähäksi aikaa ja täytyy nyt selvittää, mikä laji olis turvallinen.. ei ainakaan mitään alavatsalla tehtäviä liikkeitä ilmeisesti.

Ensin potkuja sai odotella ja sitten kun ne alkoivat, niin alkoivatkin kunnolla: vauva myllää mahassa kamalasti, toivottavasti siitä ei tule kamalan riehuva luonne:P

moi kaikki!
Tänään oli erikoislääkäri ja siellä se näkyi ultrassa edelleen, mokoma kysta. Kätilö sanoi mulle silloin tiistaina, että ne ovat melko yleisiä, eli monella vauvalla on se jossain vaiheessa raskautta ja ne häviävätkin yleensä itsestään.

Vauva oli ultran mukaan piirteiltään normaali, kaikki raajat ojentuivat ja sisäelimet olivat paikallaan niinkuin pitää.

Pari päivää mietittiin todella paljon sitä lapsivesipunktiota. Lähinnä se keskenmenon riski mietitytti. Vaikka tilanne oli tänään ihan sama kuin muutama päivä sitten, niin ultran jälkeen päätimme ettemme ota punktiota.

Ajattelin etten voisi antaa itselleni anteeksi, jos vauva olisi ihan terve ja menisi punktion takia kesken. Tuntui, että en voi vaarantaa sen henkeä.

Nämä ovat todella vaikeita päätöksiä. On helppo sanoa etukäteen mitä tekee, mutta kun on siinä tilanteessa, päätös voi ollakin ihan toinen. Toivottavasti kukaan joka on seulonnoissa käynyt, ei ota tätä omaa kokemustani arvosteluna päätöstään kohtaan.

Tuosta istukan sijainnista oli ylempänä puhetta. mulle kätilö selitti, että jos istukka on kohdunsuun päällä synnytyksessä, niin se käytännössä tarkoittaisi että istukka alkaa syntyä ensin mikä on vauvan kannalta huono asia.

Palaillaan taasen ja oikein paljon onnea kaikille rakenneultraan menijöille!

terveisin Sipuli1, 18+4

Moi kaikille pitkästä aikaa!

Jotenkin on nyt kesän alussa ollut kaikkea muuta puuhaa niin paljon, etten ole tänne ennättänyt juuri kirjoitella. Ja toisaalta ei oo ollut paljon tapahtumiakaan, joten ei oo ollut paljon kirjoittelemista, tuun kuitenkin muutaman viikon perässä teitä useimpia :) Sain vasta viime viikolla np-ultran ja verikokeen yhteistuloksen (piti tulla n. 1 vk:ssa, mutta menikin 2,5 vkoa). Sen mukaan kaikki ok, mutta ei ihan parhaiten miten voisi olla. Mun tulos oli 1:300, kun keskimäärin se on 1:1009. Jos tulos menee alle 1:250, niin sitten ohjataan lisätutkintoihin halutessaan. Pieni huoli tietysti tuli, mutta eiköhän kaikki ole tosiaan ok. Ja onneks rakenneultra on vielä edessä, niin saa lisätietoa.

Mulla silloin alussa tuntui, että maha kasvoi hujahtamalla, mutta sitten se piti muutaman viikon taukoa ja omat reilummat housut mahtui mainiosti. Nyt se on taas viikon sisään pullahtanut lisää ulos ja omat housut ei enää juuri mahdu, ellei vetskaria jätä vähän auki.

Mä kerroin jo töissäkin esimiehelle, että tietää varautua lomien jälkeen sijaisen etsintöihin. Mut kenellekään kavereille ei olla vielä kerrottu, ainoastaan perheelle (paitsi miehen vanhemmille, kun ei ole ollut vielä tilaisuutta).

Ai kun kuulosti ihanalta se Välimeren loma, aaahh... Pitäis alkaa itekin suunnittelemaan kesälomareissua, kun lomakin jo alkaa viikon päästä! Nyt siis oppaat käteen ja lueskelemaan!

Mukavia odotushetkiä!

Zatu

Heip! Täällä rv 17+6. Oma mahani on ""kasvanut"" reippasti! Mut sen huomaa erilailla kun oon ollu jo ennen raskautta aikalailla ylipainonen! Mut pikkuhiljaa tuntuu et on sen näkönen ku ois viimesillään... Onneks painoni ei kuitenkaan oo noussu viel yhtään raskauden aikana ja yritän pitääkkin sen paikoillaan.

Itse huomasin kans et oon kyylänny kummasti raskaana olevia naisia. Tekis mieli kamalasti mennä kaikkien kans juttelemaan. Et kuin pitkällä on..ym ym.. Mut oon pitäny itteni viel kuosissa. Tosin kun oon kaupassa töissä tulee haastateltua odottavia äitejä aina. Mut he vaan tykkäävät kun huomioidaan.

Potkuja en oo viel tuntenu. Naureskelinkin miehelle et kait se vauva alkaa Ruotsissa potkimaan! Kun lähden melkeen viikoks Ruotsiin rv 19-20. :) Mut saas nähdä.

Odottavan aika on yhtä odottamista.

Jaksamisia kaikille!

Minne pain ruotsia kuuhullu on tulossa?
Oon minakin taalla takapiruna ollut ja lueskellut, mutta en oo jaksanut kirjoittaa pahemmin...
Nytkin oon toihin juur lahdossa, joten jatkan vaikka toitten jalkeen sitten enemman kuulumisilla!!
Hauskaa paivaa kaikille

Hei, taas!
Taisin tuntea tännän ensimmäisen potkun. Aamulla koirat herätti seittemän aikaan, käytin ne ulkona ja menin takaisin nukkumaan, samantien kun pääsin vaakatasoon tunsin semmosen 10cm hipaisun alamahan pohjassa. En tiedä oliko se varsinainen potku. Mut siitä oon varma et vauva sen sai aikaan. Kun tuntu niin kummallisessa paikassa. En saanut tuntiin nukuttua, tuon potkun jälkeen. Kun aloin vaan kuuntelemaan hiljokseen et potkiiko lisää...

Eilen kävi taas hormoonit ylikierroksilla. itkin pitkin iltaa, sitä et mikään ei oo hyvin. Ja narisin miehelleni (joka on parhaillaan armeijassa) et en riitä mihinkään. Musta ei oo mihinkään ym ym. Mut todellisuudessa kaikki on aivan loistavasti. Vielä kun saa sen miehen sieltä armeijasta kotiin...

Odotuksen iloa kaikille!

Hyvää alkanutta viikkoa!

Kuuhullu: toivotaan, että olis ollut potku! Mulla ainakin vauva potkaisee, kun käy pitkälleen. Yölläkin kun käy vessassa, se ""kääntää kylkeä"" kun varmaan herää ja sitten nukahtaa uusiksi. En oikein olen saanut logiikkaa noihin liikkeisiin. Joskus ne tuntuu levossa, siis jos on pitkään liikkumatta, mutta myös ruokailun jälkeen tai jos on paljon jutteluääniä. Kai se on aika vilkas ja seurallinen tyyppi:) Liikkeet tuntuu hassuilta, yleensä sellaisilta pienen kalan sätkimiseltä mahassa, mutta jos se on hyvässä asennossa (eteenpäin) niin koko maha tärähtää. Sellainen se eka potkukin oli.

Ja kyllä täälläkin hormonit taas hyrrää. Itken joka ainoaa asiaa.. raivarit saa miehen sukista lattialla tai huonon äidin omatunnon, kun ei muista kehtolaulujen sanoja! Vaikka oikeasti kaikki tosi hyvin ja olen onnellinen. Mutta jossain sanottiin, että hormonit tuhatkertaistuu raskauden aikana, ja sen kyllä huomaa..

Pitäisi varmaan soitella neuvolaan noista suppareista. Tuntuvat aina, kun pitkään jaloillaan. Saa nähdä, miten liikunnan harrastaminen onnistuu.

Flunssainen tervehdys! Elikkäs taas ollaan kipeänä sekä minä että esikoinen :(

Talon remontointi ja muuttaminen on alkanut viikonloppuna ja kiirusta on pitänyt. Nyt kun vielä kipeäksi tultiin niin ei paranna tilannetta yhtään.

Osaisiko joku kertoa että pitäisikö näillä viikoilla liikkeet tuntea joka päivä? En ole mielestäni tuntenut 3 päivään yhtään liikettä! Olen kyllä touhunnut noita remontti/muutto juttuja, että voisiko se vaikuttaa? Jos asukki on vain väsynyt?

No mutta aurinkoista päivän jatkoa :) nitta rv 19+5

Montako kertaa olette tähän mennessä käyneet neuvolassa? Entä lääkärillä? Vaihteleekohan tämä kunnittain vai onko käyntien määrä kaikilla sama?

Mulla on menossa rv 20 + 5 ja kolmas neuvolakäynti on 4.7. Lääkärillä en ole käynyt kertaakaan, koska eka neuvolakäynti oli terveydenhoitajan sairasloman vuoksi niin myöhään, että lääkärikäynnin olisi pitänyt olla seuraavalla viikolla, eikä ollut enää sopivia aikoja. Kävin sitten omalla gynekologilla.

Nyt sanottiin, että kesän vuoksi lääkäriaikoja on rajoitetusti, joten saa nähdä, pääsenkö taaskaan lääkärille. Aikaa ei voi kovin paljon etukäteen varata, vaan nytkin se katsotaan silloin neuvolakäynnillä 4.7.

Montako kertaa olette tähän mennessä käyneet neuvolassa? Entä lääkärillä? Vaihteleekohan tämä kunnittain vai onko käyntien määrä kaikilla sama?

Mulla on menossa rv 20 + 5 ja kolmas neuvolakäynti on 4.7. Lääkärillä en ole käynyt kertaakaan, koska eka neuvolakäynti oli terveydenhoitajan sairasloman vuoksi niin myöhään, että lääkärikäynnin olisi pitänyt olla seuraavalla viikolla, eikä ollut enää sopivia aikoja. Kävin sitten omalla gynekologilla.

Nyt sanottiin, että kesän vuoksi lääkäriaikoja on rajoitetusti, joten saa nähdä, pääsenkö taaskaan lääkärille. Aikaa ei voi kovin paljon etukäteen varata, vaan nytkin se katsotaan silloin neuvolakäynnillä 4.7.

mooi!!
mites täällä on kesä alkanu? me saatiin uus kämppä jeeeeeeeeeeee!! ihana päästä laittaan kaikki tavarat uuestaan (kunnolla) järjestykseen.. pitäs vaa saaha anoppi pois hössöttämästä (en halua räikeitä kukkaverhoja ikkunaan)...=)

Joko te ootta kaikki tunteneet liikkeet?ku ite en oo vielä tuntenut mitään,rakenneultrassa oli kyllä kaikki kohallaan ja sukupuoliki näky=)

Gilda: mullakin on nyt ens viikolla kolmas neuvola. Nyt oon rv 19+! oon kerran käyny terveydenhoitajalla ja kerran lääkärillä.
mutta en oo kyllä oikeen tajunnu mitään mitä ne on sanonu ku terveydenhoitaja oli n.20v ja haisi tupakalle ja vanhalle viinalle ja lääkäri oli mies jonka sössötyksestä ei ottanut mitää selvää ja sitte se vielä yritti halia mun ukkoa toivottaakseen onnea=)ainut joka on vähän selventäny asiaa oli se ultratäti.. mutta onneksi muuton yhteydessä muuttuu myös neuvola=)

Aurinkoistä kesäkuun jatkoa kaikille ei oo enää montaa kuukautta nii päästää hellimään vaaveja

Hei odottajasisaret!
Ihanan pitkän viikonlopun jälkeen aika taas vähän kirjoittaa ja kertoa maha-asukin potkujen jo tuntuvan. Olinhan jo miltei epätoivoinen kun sieltä ei mitään tuntunut ja merenrantaloman ja luxushotellin kohokohdaksi kulminoituikin mahasta tuntuvat vankat potkut. Mieskin on bongannut ainankin yhden nasevan vinttasun. Nyt onkin onni ylimmillään!
Oli kyllä ihana viikonloppu, kaikkine hirontoineen, mutakylpyineen ja joka ilta mekko päällä 4 ruokalajia. Onneksi ompelin juuri tilaisuuteen sopivia hyntteitä, niin oli mukava olla näytillä.
Nyt arki taas palasi ja takaisin tänne tyhmiin töihin... Täällä mikään ei ole muuttunut, tylsää, tylsää tylsää... Ensi viikolla menen kyllä anomaan saikkua... rukoilen jos ei muuten. Alan olla aikaslailla kypsä istumaan täällä mobbauksen uhrina.
Ja ilmatkin olisi täydelliset ulkoiluun!!!
Ah ja jos olisi aikaa, niin Suomen juhannuskin kutsuisi. Nauttikaa te kaikki minunkin puolesta yöttömästä yöstä!
Odotusterveisin,
Liisi rv 20+3

Hip hei ja hurraaaaaa!

Rakenneultra käyty ja kaikki oli hyvin. Kuva oli kyllä tosi sekava ja huono, että itse en kyllä tahtonut siitä saada selvää. Tärkeimmät elimet kuitenkin näin itse ja lääkäri löysi kaikki muut. Kuva oli jotenkin keltasavuinen ja taas yliopistollisessa kun kävin np-ultrassa, siellä kuva oli musta-valkonen ja näkyi paljon, paljon paremmin.
Eiköhän tässä nyt taas porskuteta täysillä mukana.

Yhteistyössä