Marraskuun 2009 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murmukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltoja..
minä täällä synnyttäjienosastolla nyt olen...koitetaan käynnistellä, mutta mitään ei tapahdu! :/ yheltä päivällä sain ekan kapselin, ja seittemän aikaan illalla toisen, mut ei vaikutusta. Luulen, että ens yö menee ihan rauhassa nukkuissa (jos saan täällä unta) ja aamulla annetaan sitten tuplamäärä käynnistävää. Kanavaa oli mullakin vielä n. 1,5 cm jälellä, mut yhdelle sormelle auki ja todella pehmeä kuulemma. saas nyt nähä, montako päivää tätä vielä saa odottaa.
Koti-ikävä on kova :( ja esikoista varsinkin, kun ei olla nyt moneen päivään nähty...

-villa- 39+2

Kävin tänään lääkärissä, jossa tuli vaan paha mieli. Rv 40+6 nyt menossa ja kaikki muuten ok, mutta kohdunsuu edelleen samassa tilassa kuin rv 36+ eli ei voida käynnistää vaikka olisin niin halunnut. Lääkäri sanoi ettei sormi mene läpi vaikka työntää, kaveri oli kyllä jo pää valmiusasemissa heti kohdunsuulla eli ei onneksi perätilassa vaikka niin epäilin liikkeiden perusteella. Näin epäkypsällä kohdunsuulla käynnistys ei kuulemma onnistu, joten ei auta muu kuin odottaa. Vauva saattaa kuitenkin syntyä kuulemma vaikka huomenna, johon en kyllä usko yhtään. Painoarvio oli n.4kg, iso jätkä siis tulossa. Rv 41+5 tehdään kuulemma yliaikaisuustarkastus sairaalassa ja jos silloinkin kaikki ok, niin odotellaan vielä se 2pv ennen käynnistystä. Tästä mun neuvolatäti ei vaan ollut muistanut mitään kertoa, vaan antoi mulle normaalisti neuvola-ajan rv41+6.
Itku tuli kun kerroin miehelle lääkäriuutisia, niin paljon harmitti. Mä en jaksaisi tätä raskautta enää hetkeäkään. Sit vielä pelottaa, että kaveri kasvaa vielä lisää kokoajan. Kiva sitten synnyttää yli 4,5kg vauvaa ja noi painoarviotkin voi olla mitä vaan. Lääkärikin sanoi, että sairaalassa sitten katsotaan todellisempi koko ja päätetään synnytystapa jollei se ennen ensi keskiviikkoa synny.

Tsemppiä paljon Lellu, tiedän tosi hyvin miltä susta tuntuu! Mä olin kanssa esikoista odottaessani itku kurkussa joka päivä, kun synnytys ei ottanut käynnistyäkseen, vaikka mitä yritti niin supistuksia ei tullut. Ja olo oli tukala. Ja aina neuvolassa / yliaikakontrollissa sanottiin, että huomenna voi jo käynnistyä... Koita mennä vaikka leffaan, ulos syömään, tekemään jouluostokset tms. mikä saisi ajatukset hetkeksi muualle? Montaa päivää sulla ei enää ole jäljellä! :)

Kaikille teille, joilla on nyytit jo kainalossa: paljon onnea! Kateeksi melkein käy, mutta perästä tullaan...

Viimeksi muokattu:
Kotiin minut laittaavat, kun ei onneksi ole sitä raskausmyrkytýstä, jota eilen vielä epäilivät. Elikkä odotus jatkuu täälläkin...
Tää päivä on kyllä menny täällä sairaalassa niiiin hitaasti, ettei mitään järkeä. Ihan kiva päästä kotiin, kun ei asiat täällä kuitenkaan etene :)

Jospa se nyt luonnollisesti käynnistys... koitetaan jaksaa vielä :)

-villa- 39+3

hei täällä ollaan kotiuduttu sairaalasta pikkumiehen kanssa!! :)
synnytyskertomusta:

eli sillon ma aamuna klo 6 mentiin saikulle ja kohdunsuulla ei ollu tapahtunu ihmeitä. auki vaan vähän sormelle. näin mentiin iltapäivään asti sit oli auennu peräti 2 cm. kivut oli todella kovat, itkin ja huusin kun niin kovasti koski ja se oli kyllä turhauttavaa kun mitään ei kuitenkaan tapahtunu kohdunsuulla. sitten klo 18 kun oli jo 12 tuntia kärvistelly niin sain kipulääkettä joka teki kyllä vaan pahan ja huimaavan olon. tässä vaiheessa oli auki n 3cm. parin tunnin päästä tästä suun ollessa 4cm auki sain epiduraalin kun aloin olla jo niin voimattomassa olotilassa kipujen takia. sitten pistettiin tippaan kun piti saaha vähän tehoa suppareihin et synnytys edistyisi. n. 23.45 olin auki 10 cm (tässä vaiheessa epis tuskin lainkaan vaikutti) siinä sitä ähellettiin ja punnerrettiin mut tuntunu millään edistyvän. loppu olikin kaikkein hankalin vauvan pää oli jo lähes ulkona pariin kertaan ja yhdellä ponnistuksella olis ollu ulkona mut mulla ei ollu voimaa yhtään niin pää imas ittensä takasin aina. ja eikun uudestaan alusta.. hu huh..
lopulta poika oli pihalla 00.21... aika pikku kaverihan sieltä tuli viikoihin nähden 2800g ja 49cm.
onkun pikku linnun poika. :)

onnittelut muillekin jakautuneille!! :) ja tsemppiä muille koitokseen!!

Onnea Sarpan perheelle prinssistä :)

Aika kauan sait poikaa maailaan houkutella ;) mut tulihan se sieltä. Itse kadehtien luen näitä synnytyskertomuksia, voi kun pääsis itsekkin jo tosi toimiin!!

Onnea Sarpalle pikkumiehestä! Sulla olikin ihan täystyö synnytyksessä. Tuon kertomuksen luettuani alan kammota yhä enemmän tämän yli nelikiloisen kaverin synnyttämistä.

Tähän ketjuun taitaa tulla pääasiassa poikia, ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä.

Mä olen jo ihan luopunut toivosta, että synnytys käynnistyisi itsestään vaan olen sopeutunut ajatukseen, että mun synnytys on vasta ens perjantaina (rv42+0) ja tod.näk. haluan silloin jo sektion jos kaveri on reilun kokoinen.

mie käyn joka päivä kattoo kirjotuksia vaikken enää "odottaja" olekaan..
mukava olis jos kaikkien kirjoittelu jatkuis synnytyksen jälkeenki..(mikäli ehtii)
voi vaihtaa vauvan hoito kuulumisia ym..
ite ainakin kaipaa neuvoja ja kokemuksia näin ensisynnyttäjänä...

Mäkin täällä vielä jännitän niiden puolesta keillä koitos vasta edessä päin :)

Meillä arki lähtenyt ihan kivasti käyntiin, tosin joudun ensiviikolla kahteen otteeseen käydä neuvolassa katsomassa onko vauva saanut painoa tarpeeks. Toivon todella että olis, ettei tarttis pullosta antaa lisämaitoa.

Kyllähän täällä edelleen odotellaan, mutta jo niin tylsistyneenä ettei jaksa kirjoittakaan.

Voisko sitä edistyksenä pitää, että viime yönä heräsin siihen, että pikkuhousut oli vähän märät, lapsivettä? Ihan kirkasta ja hajutonta nestettä, mielestäni se ei mikään limatulppa voinut olla. Vaihdoin puhtaat housut, mutta uudestaan ei ole valutellut mitään. En ole soittanut edes sairaalaan kun määrä oli niin pieni eikä sitä ole enää tullut, kaverikin liikkuu normaalisti eikä supistele. Sanoin miehelle, että tänä iltana BB:n jälkeen voisi vaikka lähteä synnyttämään... Mä kyllä luulen, että joudun odottelemaan perjantaihin että vauvan "viisumi" loppuu ja synnytys käynnistetään.

Käy Sarppa ja tietysti muutkin kertomassa vauva-arjesta. Olisi kiva lukea jo vauvautuneiden uutisia kotoa. Kunhan saadaan lisää vauvoja tähän ketjuun, voidaan siirtyä tonne vauvanhoitoketjuun vaihtamaan ajatuksia. Toki te jo synnyttäneet voitte siirtyä sinne jo nyt.

täälläkin arki lähteny suht kivasti.. itellä mieala vaihtelee kovasti. itku on tullu nyt parina päivänä. jotenki sitä on huolissaan koko ajan pikkusesta.. varsinkin kun on noin pieni. vain sillon kun imee rintaa ja masu täyttyy maidosta niin on ns. helpottunu olo :)
vauvalle ei tietääkseni vielä ole kehittyny rytmiä mut yllensä päivät nukkuu taukoamatta ja saa herätellä välillä syömään. mut yöllä kahen aikaan alkaa rumba että ekaksi vaipat vaihtaa,sit syöttää ja taas on kakat pöksyssä ja tätä rataa saattaa jatkua sen 4 h minkä jälkeeen nukahtaa. vauva ei varsinaisti itke ja huuda kovinkaan usein mutta lähinnä semmosta kitskuamista. naaman vääntelyä ja ns. kiukkuilua :)
ongelmaksi on kyllä noussu pulauttelu, vaikka kuin yrittää röyhtäyttää syönnin jälkeen niin mitään tule mut sit jonku tunnin päästä päästää ihan ryöppyämällä tulemaan puklut ja taas on paita märkänä. paidan joutuukin vaihtaan usein jopa 4-5 kertaa päivä.

vaippa tulee vaihettua varmaan 6-9 kertaa. tää kaveri on vielä semmonen epeli et vaippaan ei useinkaan pissi tule mut kun ruetaan vaihtamaan kuivia ylle niin pippeli tekee yllätyshyökkäyksen ja pissii äitin päälle ja joka puolella. tsih.

mut on se kyllä niin sulonen pakkaus et sitä vois vaikka päivän pelkästään tuijottaa :P

kaikkein korvaamattomin hanke hankituista tarvikkeista on ehottomasti rintapumppu! sitä suosittelen!!!

isäntäkin osallistuu paljon vauvan hoitoon. itse asiassa hän haluaa aina vaihtaa vaipat ja olla pesemässä. :) yöllä kyllä minä päänsääntöisesti herään. mutta isäntäkin sillon apuna jos huuto ei johdu nälästä.

korvikkeita ei ole täällä jouvuttu käyttämään lainkaan, maitoa itse asiassa olis vaikka muille jakaa. esim.vaikka pumpaa rinnan olevinaan tyhjäksi niin vartin päästä siitä riittää kuitenki täydeksi ateriaksi pikkuselle. maidon luovusta mietin hetken mut sit älysin että eihän se onnistukkaan kun mulla säännöllinen lääkitys.

Täälläkin odotellaan edelleen...eikä meillä merkkiäkään mistään, että synnytys vois olla lähellä. Alkaa olla aika turhautunut olo siis täälläkin. Isovelikin jo kyselee, että eikö se pieni ala jo syntyä... Kaikki on vauvaa varten jo valmiina, jopa sairaalastapaluu -vaatteet odottavat turvakaukalossa. Vain se vauva puuttuu!! :D
Huomenna on tasan samat päivät, jolloin esikoinen synty...

-villa- 39+5

Mulla taas rintapumppu lojuu käyttämättömänä keittiössä. Ei enää samalla lailla tissit pakkaudu kun esikoisen vauva-aikaan, mistä olen ihan helpottunut, toivottavasti vaan maitoa silti riittää.

Villa, mäkin olen pakannut vauvalle kotiutumisvaatteet valmiiksi varmaan jo pari viikkoa sitten. Eilen totesin miehelle, että varasin 50cm vaatteet, eikä ne varmaan edes mahdu tän kaverin päälle kun se vihdoin syntyy. Pitänee kai laittaa toiset vähän isommat myös valmiiksi jos tästä ehtii kasvaa yli 4,5kg möhkäle.

Kiva kuulla Sarpan ja Luikun vauva-arjesta.

Sarppa, tyhjennätkö pumpulla ylimääräiset maidot vai syötätkö omaa maitoa pullosta kun pumppu on sulla niin kovassa käytössä? Mä en ole varautunut pumppuun ainakaan vielä. Olen kyllä kuullut, että sellainen on hyvä olla olemassa, mutta enpä vain ole ostanut. Sähkökäyttöinen olisi kuulemma paras, mutta aika arvokas.

Onnea vauvan saaneille!

Täälläkin edelleen yhtenä kappaleena, laskettu aika tänään. Eilen kokeiltiin kahta ässää...ja onhan tässä jotain pientä siivoiluakin tullut tehtyä. Viime yönä tuli muutamia kipeitä suppareita, mutta ei säännöllisiä. Lisäksi nukkumista häiritsi se, että MISSÄÄN asennossa ei enää ole makuultaan hyvä olla. Uutena vaivana on ikävä tunne kyljissä heti rintojen alla. Tuntuu, että maha on niin täys vauvaa ku olla ja voi. Vessareissut on kans lisääntyneet, kun vauva on niin alhalla. Päivisin siis olo on ihan hyvä, mutta yöt alkaa oleen tosi vaikeita.

Jotain edistystä ehkä tapahtui tänään, kun irtosi osa limatulpasta. Oli kyllä ihan erinäköinen kun esikoisesta, mutta en keksi mitä muutakaan se voisi olla. Kyllä sitä kovasti jo kyttäilee kaikkia merkkejä.

emppu 40+0

Lellu, just samaa olen miettinyt minäkin :D saattaa olla, että ei mahdu vaatteisiinsa...
Mulla ei oo maitoa noussu vielä yhtään, esikoisen aikaan oli jo tässä vaiheessa heruttamassa. Mutta jospa se sitten alkas, kun pikkunenkin ulos tulee. Mulla oli sillon kolme vuotta sitten käsikäyttöinen rintapumppu, enkä tykänny siitä yhtään! Nyt sain kaverilta sähkökäyttösen, se on kuulema paljon parempi...saas nähdä.

Musta kans on kiva kuulla noita vauva-juttuja :) kohta se on arkea meillä muillakin....toivottavasti ;)

lellu1: joo tyhjennän "ylimääräistä" maitoa kun sitä tulee niin paljon.. varmaan tulee välillä pulloonki pistettyä että pääsee lenkillä tms niin isäntä saa syöttää sillä välin.
tai jos vieraita on tiedossa niin mie en ainakaan kehtaa silloin imettää ja mummo ainakin mielellää syöttää kans jos mahollista.
hyvin harvoin tulee kyl varmasti pulloon sorruttua, ettei sit imuote vahingossa unohu

miusta on niin kätsä tuo käsikäyttönen.. varmaan kyllä riippuu miten paljon tullee maitoa. mulla tarvii kun 5 min pumpata niin on jo 60-70ml pullossa.

mie oon käyttäny pojalla noita 50cm vaatteita mut ne on kyllä niin isot mut ei taida kovin paljon pienempiä enää tehäkään. tai ainakaan tavan marketista en löytäny. mut varmasti äkkiä kasvaa. sairaalassakin oli kasvanu muutamaan päivään lähes 100g :) eli hyvin maistuu eväs..

mulla muuten irtos limatulppa sillon samana yönä kun vedet meni. oli semmonen kastemadonkokoinen ruskea limaklöntti.

Meidän pikkukaveri taitaa syntyä tänään. Klo 01 lähtien on supistellut 5-7min välein. Kävelen täällä ympäri kämppää ja keinuttelen jumppapallon päällä. Mies nukkuu vielä. Yritän sitkutella kuuteen asti ennenkun lähdetään sairaalaan jos vaan kykenen.
Limatulppa irtosi illalla seitsemän aikoihin.
Mikäli vauva saadaan maailmaan maanantaina niin tasan 10pv meni yli la:sta.

oih, Lellukin päässy vihdoin vauhtiin :) mulla la on huomenna... täällä ei supistele, eikä limatulppakaan ole vielä irronnut. Sen kyllä huomaan, jos on samanlainen köntti, ku esikoisen kohdalla :D ja siitä ne supistukset sillon aikoinaan alkoi. Vooooooi, kun pääsis jo synnyttään....

-villa- 39+6

lellu on varmaan nyytin haku reissulla joten tuskin lukemassa mutta onnea matkaan ja tulehan kertomaan synnytystarinaa sit kuhan kotiudutte!

muille jo vauvautuneille: tulkaahan kertomaan arjestanne vauvan kanssa. miellään lukis muitten kokemuksia...

Täällä odotellaan edelleen kärsimättömänä. LA on tänään, eikä olossa tai tilassa edelleenkään mitään muutoksia...huoh... Neuvolassa kävin tänään, kaikki ok. Pissassa oli edelleen proteiinia yhellä plussalla, mutta ei muuta huomioitavaa. Kokeiltiin eilen seksiäkin, et jos saatas pikkunen ulos tuolta, mut ei sillä S:llä ainakaan muhun ole vaikutusta...eikä kyllä siivouksellakaan, saunaa en oo kokeillu, kun emme sellaista omista :/
Kohta alkaa olla sellanen olo, et millätahansa keinolla lapsi ulos! :D hmmm...jostain oon lukenu et ananas saattas vaikuttaa. Oiskohan meillä yhtään tuolla...

Onkohan täällä muita odottajia enää kuin minä? :O
Laittakaahan viestiä (toki jo vauvan saaneetkin), ettei tarvii yksin odotella :)

-villa- 40

Hei

Meille syntyi suloinen poika 11.11. klo 02.43. Painoa oli 3730 g ja pituutta 52 cm eli oikein hyvän kokoinen pötkylä. Vauveli on oikein rauhallinen ja erittäin hyvä nukkumaan. Jotenkin odotinkin et kun mulla on erittäin hyvät unenlahjat et josko ne periytyis vauvalle ja ainakin toistaiseks näyttää hyvältä :) Kotona ollaan oltu lauantaista lähtien ja kaikki on mennyt toistaiseksi oikein hyvin.

Synnytys taasen ei ollutkaan mikään miellyttävä kokemus ja näillä näkymin tuskin olen sinne uudestaan menossa... Koko juttu kesti 12h ja supistuskivut olivat todella pahoja. Olisin kestänyt ne paremmin jos jonkinlaista kivunlievitystä olisin saanut mutta mikään ei auttanut. Eli sain epiduraalin, spinaalin, kohdunkaulan puudutteen (kolme kertaa), ilokaasua... mikään näistä ei auttanut tippaakaan. Kuulemma harvinaista, mutta näinkin voi käydä. Kaiken lisäksi synnärillä oli tosi kiireinen vuorokausi ja kätilö ei ehtinyt juurikaan olemaan meidän kanssa. Noh, ei mulla mitään traumoja siitä jäänyt, mut en nyt ainakaan lähiaikoina oo uudestaan menossa synnyttämään.

Toivon kanssa et tuonne vauvapuolelle saatais keskustelua aikaseksi koska ensikertalaiseksi kaikki vinkit ja kokemukset olis tosi arvokkaita.

Jo75

-villa- 40
Moroo!
Et ole yksin kyl mäkin odottelen edelleen täällä näin.supistelee iltaisin ja aamuisin mut ne supistukset loppuu sit jossain vaiheessa eivätkä ole niin kovat et sinne synnärille lähtisi. Limatulppa ei ole irronnut kyl vieläkään ja valkovuotoa on ollut aika lailla.
Huomen olis tasan 41vko. Aamulla olisi neuvola ja en tiedä mitä siellä sit sanotaa oiskohan tulossa ihan normaali tarkastus käynti vai varaako kenties huomenna ens viikoks käynnistyksen?
Mä olen siivonnut ihan hullun lailla ja ollut liikkeellä monta km. päivässä mut ei sillä näköjään mitään saa ku kipeät supparit ja kipeän mahan...
Olen jo niin kyllästynyt et koko raskaus näyttää olevan sellaista "mahdankohan nähdä tän lapsen koskaan" :D

Onni88: 40+6

Yhteistyössä