Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin aamulla kuntosalilla. Poika oli isänsä kanssa ulkona. Yleensä poika nukkuu vielä kahdet päiväunet. Nyt poika oli taistellut ja huutanut, eikä suostunut nukkumaan. Kuitenkin juuri ennen kotiovea hän oli nukahtanut. Kello oli tuolloin jo 11.20. Nyt poika vetelee edelleen sikeitä vaunuissa eteisessä, eikä ole syönyt mitään aamiaisen jälkeen.

Ostettiin lauantaina se City-Marketin tarjoushaalari. Ihan hyvältä vaikuttaa. Haalari on musta-oranssi, kivannäköinenkin.

Sirenia, kerroit, että koon 20 kengät ovat isot tytöllesi. Meidän poika käyttää kokoa 22! Talvikengät ostin kokoa 23.

Eilen illalla poika ei suostunut syömään puuroa. En edes muista, milloin poika on viimeksi kieltäytynyt syömästä. Hän syö yleensä tosi hyvin. Ehkä hän tuli kylläiseksi, kun oltiin illalla kylässä ja annoin pojalle elämänsä ekan keksin (hyi minua, nyt alkoi sokeriherkuttelu). Se oli sellainen ihan tavallinen pieni JyväsHyvän kaurakeksi. Lisäksi poika joi noin 1 dl:n rasvatonta maitoa. Tähän asti olemme lorauttaneet tavallista maitoa vain aamupuuroon. Hyvin maistui maito pojalle.

Me aiotaan viedä 1v-kuvaan tyttö oikein valokuvaamoon. Minä ite en oo ollut lapsena sellasissa, ainoastaan kerho-, koulu- yms. kuvat on otettu. Miehen perheessä taas on ollut tapana, yksi hänen siskoistaan on vienyt lapsensa joka vuosi kuvaukseen. Me siis aiotaan ihan vaan tuo 1v. kuva ottaa. Mitenköhän aikaisin pitää varata aika sellaseen?

Gilda, riippuu kyllä hirveesti kenkien tai vaatteen valmistajastakin minkä kokoinen tarvii ottaa. Mä citymarketissa mittasin tytön kengän koon sillä sellasella mittarilla niin tuli että 18 ois sopiva. Kaveri just osti tytölleen kengät (tyttö on tammikuussa syntynyt) ja koon 20 joka oli aika sopiva, et ei siis kovin suuri.
Vaatteissakin meillä vasta vähän aikaa sitte siirryttiin 68:sta 74:een. En vois kuvitellakaan että laittaisin 80cm vaatteita tuolle ipanalle päälle:) Tosin yhet housut meillä on tytölle 80 kokoiset mutta en tiedä onko kokolapussa ihan oikee numero sillä on meidän laiheliinillekin aika piukat ja puntitkin on sopivan mittaset...:O Riippuu niin lapsen mallista että mikä on hyvä.

Elovena kyseli kirppispöydän hintaa. Täällä on sellanen pöytä+ rekki 20€/viikko ja pelkkä pöytä 14€. Mulla siis on toi pelkkä pöytä kaverin kans joten ei tuu kauheen kalliiks kun puolittaa sen vuokran.
Parhaat vaatteet minäki säästän ja loput myyn. En viitti säästää kaikkia. Ne mitä ei taas kirpparilla mee kaupaks niin laitan sit huutonettiin josko joku sitä kautta huolis. Kyllä niitä aina joku sillontällön huutelee:)

Moi!

Eipä meillekään mitään uutta...tänään on ollut vaan vaikea päivä kun kauhea kitinä koko ajan. En tiedä mikä on, tuskin hampaitakaan tekee. Ei ainakaan näy eikä tunnu. Huoh, on tää raskasta välillä. Nyt tyttö nukkuu vaan siitäkin piti taistella, vaikka yleensä nukahtaa ihan hyvin.

Mä oon kans miettiny tota 1-vuotis kuvaa...taidetaan käydä kuvaamossa ja ottaa samalla kunnon perhepotretti, kun meistä ei vielä sellaista ole. Mut sen näkee sit...mä oon niiiin huono kuvattava enkä viihdy yhtään kameran edessä, että pitääköhän mun jäädä siitä pois! ;)

Jäi jumpillekin menemättä kun iski hirvee flunssa. Nyt on kyllä jo parempi olo, että josko sitä tässä saisi aikaiseks mennä...

Sirenia, mä mittasin kans sillä cittarin mittarilla kengän koon ja meillä tuli 21 sopiva koko! Jännä miten eri kokoisia pikkuiset ovat! :) vaatteita meillä käytetään joko 80cm tai 86cm, riippuu vaatteista.

Joko teillä pikkuiset juo itse mukista? Meillä tuo ryökäle ei suostu edes pitämään kiinni siitä! Joskus ottaa sen ja juo (mutta vain vettä), mutta sekin tosi harvoin. Ja ei ole kyllä yhtään kiinnostunut syömään itse, paitsi noukkimaan paloja pöydältä. Missä iässä sitä yleensä edes aletaan syömään itse!?

Jees, täytyy mennä jatkamaan hommia...

Vilma, ei meilläkään ole tytöllä minkäänlaista kiinnostusta juoda ite mukista tai edes pullostakaan. Eikä myöskään syöminen itse kiinnosta. Just pöydältä kyllä noukkii paloja ja leipää syö kyllä kun antaa palan käteen. Eiköhän ne tuossa päälle 1v. ala harjottelemaan. Mulle anoppi sanoi kun tyttö oli 7kk että anna sille lusikka käteen vaan niin se osaa sitten 1v. syödä ite. Juu, annoin sille lusikan niin ei tullu syömisestä enää mitään kun ihmetteli vaan sitä lusikkaa että mikäs tämä nyt on... koitin taas tänäänkin samaa mutta taas syöminen keskeytyi kokonaan. Otin lusikan pois ja johan alkoi taas syömään. Kaipa sen sitte huomaa koska lapsi on oikeesti itse kiinnostunut asiasta, en minä ainaka viitti tyrkyttää väkisin jos ei toinen ite halua. Tulee niille jossain vaiheessa kuitenki se "minä itse"-kausi :)

Vilma ja Sirenia, tuolla oli just joku ketju, jossa joku kysyi, milloin lapset alkavat itse syödä lusikalla. Vastauksista päätellen yleensä alkavat lusikoida itse noin 1,5-vuotiaana.

Ei meilläkään pojalla ole mitään kiinnostusta pidellä pulloa tai mukia itse. Tänään annoin hänelle oman lusikan käteen, mutta poika vain leikki sillä.

En tiedä, mikä pojalla oli, mutta hän huusi melkein 1,5 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Koska hän välillä tunkia käsiä suuhunsa, arvelin, että on hampaita tulossa ja annoin lopulta Panadolia. Kyllä otti päähän, kun olin yksin kotona ja olen yhä, kun mies meni lätkämatsiin ja sieltä kaljalle. Ärsyttää tosi paljon, koska hän oli viimeksi kaljalla perjantaina ja kuorsasi sen jälkeen niin, että heräilin pitkin yötä, vaikka hän nukkui olohuoneen sohvalla.

Mä olin tänään kuntosalilla. Ollaan sovittu, että pääsisin kaksi kertaa viikossa, mutta vielä ei ole onnistunut. Miehellä tuntuu noita menoja olevan enemmän.

Gilda, mua ärsyttää kans kun mies pääsee menemään miten haluaa. Vaikka ei mun miehellä edes oo mitään erikoisia harrastuksia, mutta siis se pelkkä ajatus siitä että toisen ei tarvi mitään neuvotella menemisistään ottaa päähän suunnattomasti välillä. Ite kun ois menossa johonkin niin pitää suunnilleen viikkoo ennen järjestää asia eikä voi vaan yhtäkkiä ilmottaa että menempäs nyt... Ei mua siis suuresti ole ärsyttänyt niinkään se että mies käy joskus kaljalla vaan se että se on sille niin helppoa!

Tänään ois ollu taas se kerhokin jossa viimeviikolla oltiin, mutta nyt on tyttökin räkäinen taas niin ei sit menty. Ei olis varmaan muut äidit kattoneet hyvällä jos oltas menty sinne räkimään...

Mun pitäs löytää jostain sellanen ohut ulkoilutakki. Siis ihan näille lämpösemmille syysilmoille. Koitin selata kaikki postimyyntikuvastotkin kun ei huvittas mennä kauppoihin pyörimään mutta ei niissä ollut sellasta, melkein taisi olla toppatakkeja tai sitte fleecetakkeja:( No, jospa sitä tossa kun taas pitäs siellä kirpparilla käydä pöytää järkkäämässä niin poikkeis johonkin markettiin. Pitää varmaan tiputtaa niitä kirppishintojakin että menis ees jotain kaupaks.

Joo eiköhän nuo vauvelit jossain vaiheessa opi syömään itse. Meilläkin lusikalla vain leikitään...Voin vain kuvitella mikä sotku se sit on, kun alkaa itse syömään! Joten eipä oikeestaan mitään kiirettä... :) Sitä paitsi mä olen vieläkin antanut tuttipullosta maidon kun ei suostu mukista juomaan. Mitenkähän siitä pääsee joskus eroon? Noo, sen näkee sit...

Tänään oli kyllä luksus-aamu: tyttö heräsi vasta 10! Ihana oli itelläkin nukkua pitkään aamulla! No tietää sitä, että huomenaamulla herätään sit 7...
Ai joo, tyttö käveli tänään ennätys- matkan yksin(noin puoltoista metriä). Ja huoneesta toiseen kun mä pidin vähän toisesta kädestä kiinni!

Mulla kans kyllä ärsyttää joskus, että mies pääsee mihin vaan tosta noin vaan. Ilmottaa vaan, että ois yks reissu tulossa tai että lähdenpä käymään poikien kans oluella! Lisäks mun ukko käy harrastaan joka ilta! No, suostuu yleensä sentään joustamaan ajoista jos mä haluan mennä jumpalle tai jotain. Mut on se vaan helpompaa niillä...

Oho nyt lähtee laatikoista tavarat! Moi...

Heippa!

En ole kuukauteen kerinnyt kirjoittamaan tai edes lukemaan. Olen nyt töissä ja kiirettä pitää siellä ja kotona. Ihan hyvin on tyttö pärjännyt isänsä kanssa ja minä töissä. Ikävä on kyllä kaikilla:((

Tyttö kävelee jo tukia pitkin ja syö itse sormin (samaa ruokaa kuin me) ja puhuu paljon sanoja. Iso tyttö siis. Kohta alkaa varmaan tulla uuden vauvan kuume, kun tuo on jo niin iso:)

Voipi olla, että en enää tänne kauheasti kirjoittele. Kiitos kaikille marraskuisille viimeisestä 1.5 vuodesta ja hyvää jatkoa ja terveyttä ja onnea elämään jne:) Koetan tulla aina joskus moikkaamaan, jos ehdin.

Oli kiva kuulla Raisastakin pitkästä aikaa:) tulehan nyt joskus moikkailemaan!

Viimeyö oli aika kamala. Tyttö taisi saada multa tän nuhan uudestaan ja on ihan räkäinen. Heräili jatkuvasti huutamaan ja virkeenä ylös klo 6.20:/ Nyt on sitte aamunokosillaan ja koitin itekin saada unta mutta ei onnistunut. Pitää sit kai mennä illalla aikasemmin nukkumaan. En tiedä auttasko jos lähtis ulos... toisaalta ei jaksais ees lähteä mutta kai se siitä jos vaan pakottais ittensä lähtemään.

Meillä meni viime yö oikein hyvin. Tai mulla ei mennyt. Heräilin jatkuvasti ja muka kuulin pojan itkun.

Tänään oli muskari. Pari äiti katsoi taas paheksuvasti, kun poika konttaili ympäriinsä. Poika ei taida nyt oikein jaksa keskittyä muskariin. Ehkä meidän pitää lopettaa se. Muskarin yhteydessä on myös perhekerho ja siellä leikkihuone. Siellä poika viihtyy mainiosti. Ei meinannut malttaa syödäkään. Laitoin takaisin leikkimään vielä puoleksi tunniksi ja sitten ruoka jo maittoikin.

Ja nyt maittaa uni. Poika on nukkunut kohta melkein neljä tuntia muskarin jälkeen. Ensin minä olin ulkona pojan kanssa, sitten vaihdettiin vuoroa miehen kanssa. Mies tuli kotiin joskus tunti sitten,mutta poika vaan koisii eteisessä. Tää on jo ennätys. Syksyn ekan muskarikerran jälkeen poika nukkui 3,5 tuntia.

Moi taas!

Vaatteista: Nyt alkaa käydä 70-74 senttiset pieniksi ja olis aika siirtyä 80 senttisiin vaatteisiin. En ole ostanut välikausi pukua, koska ollaan ulkoiltu pääasiassa vain vaunuilla ja käyty puistossa kiikkumassa, joten luulen, että pärjätään sillä äitiyspakkauksen vanupuvulla. Ajattelin myös että käytän sen toppapuvunkin nyt ensimmäisenä talvena ja ostan sille vain kaveriksi kurahaalarit. Talvikengät onkin varmaan sitten pakko ostaa tämän vuoden puolella vielä. On niin paljon menoja, että jossain on pakko yrittää säästää. Ja muutenkin haluan käyttää noita vaatteita kun ne nyt kuitenkin on jo olemassa.

Tyttö oppi joku aika sitten konttaamaan. Kävelee myös jo sujuvasti tukia vasten sekä käsistä talutettaessa. Yrittää matkia muiden puhetta. Kerran sanoin, että katsoppa kun on hieno kilpikonna niin tyttö toisti perässä "kilpi", osaa jo vilkuttaa kun vain haluaa, kun kuulee sanan "ei" niin pyörittää päätä ja sanoo ei, ei, ei... Taputtaa ei vielä osaa, mutta sitä en ole aktiivisesti vielä opettanutkaan.

Tyttö juo kyllä itse nokkamukista ja syö leipäpaloja sormilla, mutta ei vielä osoita innostusta lusikalla syömiseen ja hyvä niin, luulen että sotku olisi ihan kamala jos itse väkisin haluaisi nyt syödä.

Meillä heräillään edelleen yöllä muutaman kerran ja imetän myös edelleen muutaman kerran yössä. Näillä nyt mennään ja odotetaan parempia aikoja. Olen suunnitellut lopettavani imetyksen kuitenkin tämän vuoden puolella, mutta kyllä se mieli on taas ihmeellinen, kun nyt jo hiipii mieleen ajatuksia, että miten sitä pystyy luopumaan tästä ja punnitsee vaihtoehtoja jatkaa pitemmälle, vaikka oikeasti toisaalta jo haluaisin enemmän vapautta. Luopumisen tuskaa, mutta toivottavasti lopetus sujuu sitten mukavasti kun sen aika tulee...

Joku kyseli, mitä voisi maksaa 17 v. hoitajalle. Minun siskoni 18 v. on hoitanut jonkun verran tyttöä ja olen maksanut hänelle 5 euroa tunnilta, enkä ole maksanut matkakuluja erikseen. Minusta tuo on varsin kohtuullinen korvaus kouluttautumattomalle hoitajalle. Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitajathan saavat 4.20 euroa tunnilta ja heille pitää korvata vielä matkakulut päälle.

Luulen, että me ei käytetä tyttöä 1 vee kuvauksissa, vaan yritetään ottaa itse digikameralla kohtuullisen hyviä kuvia ja joko tulostaa omalla tulostimella valokuvapaperille tai käydä liikkeessä tettämässä muutamia kuvia ja antaa läheisille. Tässäkin asiassa yritetään säästää, koska ovat aika kalliita nuo kuvaukset.

Ollaan nyt maanantaista lähtien annettu muutamia lusikallisia tavallista maustamatonta jugurttia, muita oireita en ole havainnut kun hieman rupsuttelua ja sen, että kakka löystyy ja vaalenee ja alkaa haista makealle. Onkohan tämä asiaan kuuluva ilmiö vai voiko kertoa sopimattomuudesta??? Kertokaa joku jos on tietoa...

Myy: Sinulta piti kysyä, että miltä kirpparilta olet ostanut Onnille vaatteita? Voisin itsekin käydä katsastamassa, jos löytyisi hyväkuntoisia.

Heippa =)

Meillä alettiin eilen illalla kiipeilemään ja tänään on jatkunut hyvällä vauhdilla... Nyt ei voi selkäänsä kääntää hetkeksikään. Poika jäi olohuoneeseen ja kävin vain keittiössä kääntymässä ja poitsu oli kiivennyt sellaisen rahin päälle ja läpsytteli ikkunaa. Sohvallekin kiipeää. Pitää siis vahtia niin kauan, että oppii tulemaan alas jalat edellä =) Luulin jotenkin, että ensin kävellään ja sitten kiipeillään, mutta ei näköjään sitten.

Meillä mies onneksi jää mielellään vahtimaan poikaa, kun lähden jumppaamaan. Haluaa varmaan, että saan taas kroppani kuntoon ;) Mutta on ne menot ja lähtemiset paljon helpompia noille isille kuin meille.

Pitäis varmaan alkaa enemmän nyt tyrkyttää tota mukia. Taidan kokeilla tänään taas maidon juottamista nokkamukista. Poitsu juo itse kuitenkin pullostakin, jospa pikkuhiljaa sitten nokkamukista ja mukistakin. Äidin laiskuutta.

Poitsu haluaisi aina osansa, kun aletaan syömään vaikka olisi juuri syönyt vatsansa täyteen. Vielä nuo ruoka-ajat ei ihan täsmää, että kaikki syötäisi yhtäaikaa. Kaipa se onnistuu sitten paremmin, kun lapsi syö itse. Olen antanut sitten leipäpaloja ja jotain sormiruokaa niin on tyytyväinen. Jotenkin vaikeaa, kun ei tiedä mitä antaa, kun kaikki ruoka-aineet pitäisi käydä yksitellen. Leivässäkin on vaikka mitä. Valmisruuista ei ole enää paljon vaihtoehtoja (yli 8kk ruuissa siis) nyt kun porkkana ei sitten sopinutkaan. Kaikissa on tomaattia tai porkkanaa. Pitää kysellä neuvolassa enemmän taas kuukauden päästä. Kun jossain neuvotaan, että atoopikkokin saisi kaikkea kokeilla ja jossain, että ykkösryhmän allergisoivia ruokia saa kokeilla vasta 1-2 vuotiaana....

Taitaa flunssa tulla meillekin. Itsellä ihan tukkoinen olo tänään. Töissä paljon flunssaa. Toivottavasti poika säästyisi, ei ole vielä ollutkaan kipeänä... koputtaa puuta....

Meille lupas mummi ostaa pojalle talvikengät synttärilahjaksi ja koitan jos toinen mummi ostaisi haalarin =) On kuitenkin aika kalliita. Me lähdetään tänään vähän ostoksille ja huomenna olisi syysmarkkinat =)

Pikaiseen vain nyt kirjoittelen, pitää tulla sitten myöhemmin kirjoittamaan lisää ku saan nuo keittiöhommat tehtyy.

Eli oon ostanut onnille suurimman osan esim. Reiman toppapuvun Paljekirppikseltä, sit joskus löytää jotain sieltä SecondHandStoren keskustan kirppikseltä. Muualla on musta ollu aika heikkolaatuista tavaraa. 1.10. On muuten Oulunsuun pirtillä lastenvaatekirppis klo 9-12 muistaakseni. Me käytiin viime viikonloppuna monikkoperheitten kirppiksellä ja nyt voin sanoa kokemuksesta, jätä lapsi kotiin, ei ainakaan vaunuissa mukaan. Mies kannattaa myös jättää suosiolla kotiin ja ajoissa paikalle. Me mentiin n. 10min vaille 9 ja ovella oli väh. 50m jono.

Onni oli muuten neuvolan kasvukontrollissa 10700g painoinen ja pituutta oli 77,5cm. Painoa ei oo tullu ku 300g ja pituutta 3cm. Käytiin siis ylimääräinen reissu, kun lääkkeen annostelu riippuu painosta.

Mut nyt noihin kotihommiin, mies hermostuu jos kattilat on vieläkin likaisena ku tulee töistä.

Meilläkin poika oppi konttaamaan tässä viikolla. Vieläkin kyllä ryömii, kun oikein kovaa täytyy päästä, mutta välillä konttaileekin.
Syödä ei täälläkään itse, välillä pojalla on lusikka kädessä samalla kun syötän, mutta useimmiten menee ihan sotkemiseksi - työntäisi vain kätensä ruokaan, eikä anna näyttää mallia kuinka sitä lusikkaa voisi hyödyntää. Joten harjoitellaan myöhemmin.. eipä taida vielä olla motoriikka tässä iässä valmis lusikalla syömiseen. Pullosta juo kyllä itse maitonsa, vaikka ottaisi pojan syliin ja juottaisi, niin haluaa itse pitää pulloa. Useimmiten meilläkin vielä pullo käytössä, välillä (laiskuutta ilmassa täälläkin..) nokkamukista tarjoan maidon - juo itse - mutta on aika sotkuista sekin, ei oikein osaa tekniikkaa kunnolla ja maidot valuu pitkin suupieliä. Sitten tänäänkin heilutteli mukia pitkin poikin ja maidot pitkin lattioita..
Ja aina kun itse syödään, pojan olisi saatava jotain suuhunsa myös.. joten sormiruoka meilläkin käytössä. Olen ollut jotenkin laiska tuon maitotuotteiden antamisen kanssa.. maustamattomasta jogurtista poika ei pitänyt alkuunkaan, vaikka mitä olisi sekaan tunkenut, joten nyt parina päivänä sai viiliä. Tänään ei mitään, kun ei kaapissa ollut enkä muistanut kaupasta ostaa. Millaisia määriä olette antaneet? Viiliä annoin pari teelusikallista kun ollaan näin alussa, ja sitten piti syödä itse loput, tuskinpa sekään päivätolkulla avattuna tuolla kaapissa säilyy. Voikohan ihan maustettua jogurttia antaa pieniä määriä?

Gilda: onpa teillä kummaa siellä muskarissa, jos pitäisi vain olla paikallaan.. meidän muskarissa lapset saa kyllä ryömiä/konttailla pitkin salia ihan mielelläänkin. Ja hyvä niin, kylläpä olisi hankalaa pitää poikaa paikoillaan, kun olisi vain kokoajan menossa. Meidänkin muskarissa on aikamoinen ikähaitari: nuorin on vähän päälle kuukauden, ja vanhin 11kk. Suurin osa kuitenkin taitaa olla 6- 11kk.

Ollaan ajateltu viedä poika 1-v. kuvaukseen ihan kuvaamoon. Meidät molemmat on aikoinaan käytetty (sekä mies että minut) ja onhan se mukava antaa sitten kunnon kuvat isovanhemmille ja kummeille. Ja sitä perhepotrettiakin olen miettinyt, mutta on vielä harkinnassa - kun en tosiaan viihdy kameran edessä ja tuntuu ettei minusta onnistu yksikään kuva!

Juu, täytyisi varmaan suuntia nukkumaan, täytynee vain ottaa ensin särkylääkettä - eilen revähti olkapää kun nostin poikaa, tuntui kuin joku olisi puukkoa sinne iskenyt, ja edelleen todella kipeä. Hyvä että saan paidan päälleni/pois päältä. Auts!

No on kyllä Gildan muskarissa outoa jos ei noin pienet saa konttailla ympäriinsä. Eihän tuon ikäiset millään pysy paikoillaan niin pitkiä aikoja:o

Meilläkin on sormiruoka käytössä sillon kun ite syödään miehen kanssa. Yleensä jotain maissinaksun paloja laitan pöydälle ja niitä saa tyttö sitten noukkia suuhunsa, tai leivänpalan anna käteen. Ei oikein noi ruoka-ajat osu yksiin kun mieskin tulee töistä vasta puol 7 illalla...

Mökö, minä oon antanut ihan niin paljon vaan noita jugurttia ja viiliä kun vaan tyttö syö... Eipä tuo nyt niin hirmusti niitä oo kyllä vedellytkään, ehkä jotain desin verran kerralla. Ja seassa on ollut jotain hedelmä- tai marjasosetta. Kyllähän niitä maustettujakin voi mun mielestä antaa vähän. Sokeriahan niissä on aika paljon, et sen takia niitä ei niin suositella. Mutta sekin on taas vaan suositus, ettei lapsi oppis makeen perään... mutta onhan toisaalta hedelmäsoseetkin makeita että miten sen nyt taas sitten kukakin ajattelee. Ite oon kyllä katellut niitä Kidius-jugurtteja mutten oo toistaseks ostanu. Olisivat aika kivan kokoisia kyllä tämän ikäiselle. Nyt oon ostanut niitä isoja tötsiä (maitopurkin näkösiä) maustamatonta jugurttia ja eihän niitä tuu ikinä käytettyä loppuun asti.

Tänään pitäs varmaan raahautua sinne pumppiin taas, varmaan ihan yhtä rankkaa kun viimekskin kun nyt jäi viikko välistä pois flunssan takia.
Ja huomenna ois taas se kerhokin, josko sinne pääsis, riippuu vähän mihin aikaan toi neitokainen suvaitsee herätä, että jaksaako siis olla hereillä siihen aikaan kun se kerho on...

Nyt on muuten tyttö oppinut sanomaan äiti ja isi:) Tuossa loppuviikosta rupesi niitä hokemaan. Ja Nalle Puh on "apuh" :D

Alkuperäinen kirjoittaja 15:
MARRASKUU 2005

23.9. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
poika, 2040 g ja 44 cm
5kk 7100 g ja 63,5cm
6kk 7600 g ja 65,8cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

21.10. Raisa, 29v, esikoinen, Kätilöopisto
tyttö, 2860 g ja 47 cm
5 kk 6 900 g ja 64 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

26.10. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
poika, 3 350 g ja 52 cm
5 kk 8 810 g ja 69 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm
10 kk 11 020 g ja 75,5 cm

26.10. Elovena, 25v, esikoinen, SSS
poika, 4130g ja 53 cm
5 kk 9 950 g ja 72 cm
6 kk 10 325 g ja 74,6 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm
10 kk 11 470 g ja 80,4 cm

7.11. Vilma, 26v, esikoinen, LKS
tyttö, 3440g ja 49cm
5 kk 6 680g ja 66,5cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
9 kk 8950g ja 73cm

7.11. Tiikeri, 21v, esikoinen, HYS
tyttö, 2492g ja 49,5cm
5 kk 7160g ja 67.1cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm

8.11. Perunapelto, 29 v, esikoinen, NKL
poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

10.11. Pirpana, 32v, kakkonen, Porvoon sairaala
tyttö, 3920g ja 53cm
5 kk 7 200 g ja 65 cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm

11.11. Leenu, 26v, esikoinen, PHKS
poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

12.11. Tuimaliini, 29 v, esikoinen, PKKS
tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

14.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

14.11. Memmi 26 v, esikoinen, KYS
poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

15.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
poika, 3480g ja 49cm
6 kk 7 505 g ja 66cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm

16.11. Liisi, esikoinen, eteläinen Saksa
tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

18.11. Suski, 22v, esikoinen, OYS
tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

18.11. Klaudia, 25v, esikoinen, PHKS
tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
poika, 4270g ja 53,5cm
5 kk 9 030 g ja 70 cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm

25.11. Sirenia, 28v, esikoinen, KHKS
tyttö, 3465g ja 50,5cm
5kk 6 820g ja 64cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm

26.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

29.11. Vipe, 39v, kolmas, miehen eka, OYS
poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

12.12. KS, 29v, esikoinen, EKKS
poika, 4140 g ja 52 cm
5 kk 8110 g ja 69 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm

MARRASKUU 2005

poika, 2040 g ja 44 cm
6kk 7600 g ja 65,8cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

tyttö, 2860 g ja 47 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

poika, 3 350 g ja 52 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm

poika, 4130g ja 53 cm
6 kk 10 325 g ja 74,6 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm

tyttö, 3440g ja 49cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
9 kk 8950g ja 73cm

tyttö, 2492g ja 49,5cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm

poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

tyttö, 3920g ja 53cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm

tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

poika, 3480g ja 49cm
6 kk 7 505 g ja 66cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm

tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

tyttö, 2850g ja 48 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

poika, 4270g ja 53,5cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm
10kk 10700g ja 77,5

tyttö, 3465g ja 50,5cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm

poika, 4 070 g ja 52 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

poika, 3255g ja 49 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

poika, 4140 g ja 52 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm

Heippa!

Herättiin sitten viime yönä neljän jälkeen eikä uni tullut uudestaan vasta kuin puoli seiskan maissa. Laitoin itekkin silloin nukkumaan ajatellen, että kyllä onni nukkuu ainakin sen 2h. ja hevon kakkat, heräs jo kasilta touhuamaan. Nyt sitten kohta nukkunut kaks tuntia pihalla. Toivottavasti tästä ei tuu mikään tapa...

Millaisia kengiä käytätte nyt lapsilla? Täällä meillä ku on päivisin ollu +6c ja ollaan oltu pihalla konttamaassa ja touhuamassa niin Onnilla on varpaat ihan kylmät noissa kengissä. Pitäis mennä kattelee jotkut halvat kengät millä vois tän kuukauden kaks kontata pihalla. Kävelemään en usko kuitenkaan alkavan vielä vähään aikaan eikä varsinkaan ulkona.

Meillä on syöty jogurttia ja viiliä, rahkaa ja niitä Kidius jogurtti/rahkaa ostin eilen. Oli muuten aika hyvää. Jogurteista ollaan syöty niin maustamatonta hedelmäsoseen kera, Kalinka-purkkeja ja välillä ihan tavallistakin. Kaikissa ei kuitenkaan oli ihan hirveästi lisättyä sokeria. Ollaan myös (suosituksista huolimatta) juotu melkein joka päivä nyt tilkka lehmänmaitoa eikä oo tullu mitään vaivoja. Pikkuhiljaa alataan siirtymään korvikkeesta maitoon. Onhan noita hapanmaitotuotteita tullu jo syötyö ainakin sen kuukauden.

Pyykit pitäis mennä laittaa kuivumaan ja sitte sohvale loikoilemaan siks aikaa että poitsu herää. Ai niin, saatiin eilen uudet huonekalut, tv-taso, senkki ja lipasto. Tuntuu ihanalta ku on sellaset huonekalut ku ite haluaa eikä jotain mitä on saatu ku on kotoota pois muuttanut. Viikonloppuna pitäis viellä laittaa laminaatti lattiaan. Jee!

Mökö: Samaa pohdiskelin tuosta maustetusta jogurtista aiemmin. Sehän on vain suositus ettei anneta alle vuotiaalle maustettuja kai sokereiden ja lisäaineiden takia?? No mutta valiolla on esim. niitä kidius jogurtteja ja danonen jossain lapsille tarkoitetuissa jogurteissa ja rahkoissa ei ole lisäaineita ja vähemmän sokeria, joten mielestäni niitä voi vähän antaa aina joskus. Itse ainakin annoin. Lähellä vuoden ikää kuitenkin ollan jo =) Ja eilen oltiin kylässä ja poitsu sai ekan kerran keksiä. Kyllä maistui mariekeksi =) Karkit on sellaisia sokeripommeja, että niistä yritän pitää erossa mahdollisimman pitkään. Keksiä ym. saa joskus sitten esim. kyläillessä.

Poika ei vielä ole saanut flunssaa ja itseltäkin on tainnut jo mennä ohi. Toivottavasti poitsukin vielä säästyy...

Meille kävi hassusti yöllä tai siis aamuyöllä. Poitsun vaippa falskasi! Siis ei oo ihan vähään aikaan käynyt. Oli pissannut ihan älyttömästi ja yökkäri ja kaikki ihan märkinä. No heräsi siihen tietysti viideltä ja itse tajusin vasta kuudelta miksi poika ei nuku. Oli muuten ihan tyytyväinen. No, sitten pesulle ja vaipanvaihto ja takaisin sänkyyn. Otin pojan viereeni ja nukuttiin vielä puoli kymmeneen. Itse valvoin kahteen asti, kun erehdyin juomaan kahvia eilen pari isoa mukillista tottumatta ja valvotti tosi myöhään. Nyt poika on menossa vasta ekoille unille ja pärisee ja metelöi omassa sängyssään. Mahdetaankohan olla siirtymässä yksiin uniin...?

Hauska huomata, että poika itse jo pyytää ruokaa =) Meni roikkumaan syöttötuoliin ja hokee mäm mäm =) söpö =)

Myy, mä ostin tytölle kirpparilta kengät, ovat oikeestaan talvikengät, vähän sellaset varrelliset ja niissä on karvaakin sisällä. Makso vaan 5€ joten menee ihan hyvin tuossa hiekkalaatikolla ryönätessä. Ja eipähän ainakaan varpaat palele :D Sitten kun alkaa käveleen niin ostetaan uudet ja sopivammat (nää on aika isot vielä).

Elovena, meilläkin tyttö alkaa hokea mämmäm kun haluaa ruokaa:)

Kummitäti osti tytölle taaperokärryn mutta eihän tuo vielä sillä osaa tehdä mitään. Lähinnä pelkää kun sen laittaa siihen seisomaan kärryä vasten. Kävelystä ei tietookaan.

MARRASKUU 2005

poika, 2040 g ja 44 cm
5kk 7100 g ja 63,5cm
6kk 7600 g ja 65,8cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

tyttö, 2860 g ja 47 cm
5 kk 6 900 g ja 64 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

poika, 3 350 g ja 52 cm
5 kk 8 810 g ja 69 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm

poika, 4130g ja 53 cm
5 kk 9 950 g ja 72 cm
6 kk 10 325 g ja 74,6 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm

tyttö, 3440g ja 49cm
5 kk 6 680g ja 66,5cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
10kk 9380g ja 76cm

tyttö, 2492g ja 49,5cm
5 kk 7160g ja 67.1cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm
10kk 9790g ja 75,5cm

poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

tyttö, 3920g ja 53cm
5 kk 7 200 g ja 65 cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm
10 kk 9190g ja 73 cm

poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

poika, 3480g ja 49cm
6 kk 7 505 g ja 66cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm

tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

poika, 4270g ja 53,5cm
5 kk 9 030 g ja 70 cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm

tyttö, 3465g ja 50,5cm
5kk 6 820g ja 64cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm
10kk 8 600g ja 72,5cm

poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

poika, 4140 g ja 52 cm
5 kk 8110 g ja 69 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm

MARRASKUU 2005

poika, 2040 g ja 44 cm
5kk 7100 g ja 63,5cm
6kk 7600 g ja 65,8cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

tyttö, 2860 g ja 47 cm
5 kk 6 900 g ja 64 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

poika, 3 350 g ja 52 cm
5 kk 8 810 g ja 69 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm

poika, 4130g ja 53 cm
5 kk 9 950 g ja 72 cm
6 kk 10 325 g ja 74,6 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm

tyttö, 3440g ja 49cm
5 kk 6 680g ja 66,5cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
10kk 9380g ja 76cm

tyttö, 2492g ja 49,5cm
5 kk 7160g ja 67.1cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm
10kk 9790g ja 75,5cm

poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

tyttö, 3920g ja 53cm
5 kk 7 200 g ja 65 cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm
10 kk 9190g ja 73 cm

poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

poika, 3480g ja 49cm
6 kk 7 505 g ja 66cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm

tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

poika, 4270g ja 53,5cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm
10kk 10700g ja 77,5

tyttö, 3465g ja 50,5cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm
10kk 8 600g ja 72,5cm

poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

poika, 4140 g ja 52 cm
5 kk 8110 g ja 69 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm

heips vaan kaikillle.. en oo huomannukkaa että täällä on tämmönen ketju, sillon odotus aikana kirjoteltii sitä marraskuun odottajat juttua.. näkyyhän täällä kyllä tuttuja nimimerkkejä=)
Meillä poika täytti 10kk ja syö kylla kaikkia mitä sille antaa=) hampaitaki on jo 10kpl ensimmäiset tuli joskus 2kk ikäisenä.
turvaistuimesta sen verran meillä on kasvot meno suuntaan tykkää olla paljon paremmin kun näkee ympärille.
poika nukkui alle puolen vuojen ikäisenä 6h yössä ja sen jälkee 12h. vauvarokko on sairastettu mutta siihenpä ne sairastelut sitte jääkin=) en ois ikinä uskonut että voi mennä näin helposti ja hyvin tämä lapsen hoitaminen=)
meilläkin noustaan jo puuta vasten ja muutamia askelia otetaan tais konttaus vaihe unohtua meijän poitsulta.
joko muuten ootta uutta vauvelia suunnitelleet? me puhuttii miehen kans että samallahan tuossa toinenki menis... =) nojoo se jää nähtäväksi=) mut aurinkoista syksyä=)

Olenkohan käynyt kertomassa että meillä nykyään noustaan kaiken aikaa johonkin pöytää tms.vasten ylös ja istuminenkin onnistuu jo hyvin.Konttaukset taitaa jäädä kokonaan väliin.Ryömii sen veta vauhdikkaasti ja ottaa jo muutamia askelia kun pitää jostakin kiinni.
Tässä välissä meillä oli ainakin 4 päivää ettei suostunut taas syömään muuta kuin maitoa ja velliä.Tarjosi mitä tahansa muuta niin ei avannut suuta.Välillä saattoi saada muutaman lusikallisen menemään.Muuta en keksiny kuin että ylös on varmaan hampaita tulossa.Kiukkuaakin siihen malliin että välillä ei sitten mikään ole hyvä.Tänää sitten söi kyllä taas normaalisti.Mutta ei ainakaan vielä näy hammasta.Kiukkusi ihan mahdottomasti tässä illalla.Hammasharjalla kun harjaa ylähampaiden kohdalta ikeniä niin samanlainen rapina käy kuin harjaisia hampaita.Yöt yhtä yötä lukuunottamatta on nukkunut samalla tavalla kuin ennenkin.Yhtenä yönä ihan koko yön läpi tunnin välein itkeskeli uni-itkuja.
Meikäläinen on aloitti tän kuun alussa painon pudotuksen.Ja nyt melkein ekassa tavoitteessa.Mutta olen ajatellut vielä 5kg saada pois.Jonkin aikaa jumettikin paino vaan samassa lukemassa mutta nyt kolme päivää sitten lähti menemään pikku hiljaa alaspäin.Joka aamu on nyt pikkusen aina painanut vähemmän.
Sellasta meillä.

Lähdemme huomenna Ruotsin-risteilylle. Tänään kävimme lääkärissä varmistamassa, että voimme lähteä, sillä pojalla on ollut vatsatauti perjantaista lähtien.

Perjantaina poika oksensi kaksi kertaa kaaressa niin, että meni omat ja pojan vaatteet pesuun sekä myös matto ja päiväpeite. Lauantaina poika oli koko päivän kuumeinen ja nukkui paljon. Sunnuntaina poika oksensi kerran ja alkoi ripuli. Tänäänkin tuli vielä kolmet ripulit.

Poika söi sairastumistaan ennen aina todella hyvin. Nyt hän ei ole syönyt moneen päivään muuta kuin hedelmäsosetta ja vähän puuroa. Joudun tekemään kaikenlaisia jippoja, jotta saan pojan syömään. Koko ajan pojalla täytyy olla jotain näprättävää. Aika hankalaa. Tänään annoin vettä pari kertaa ruiskulla suuhun, kun tuntuu, ettei hän vieläkään edes juo tarpeeksi.

Tällä viikolla ei mennä muskariin. Ensi viikolla katson vielä, miten menee. Jos on yhtä vaikeata kuin aiemmin, kysyn, voimmeko vaihtaa 1 - 2-vuotiaiden ryhmään tai ehkä lopetamme kokonaan.

Yhteistyössä