Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niin.. väliaikatietoja. :)
Eilen siis kävimme pojan kanssa lääkärissä ja pääsemme kahden-kolmen viikon kuluttua allergiatesteihin. Tehdään pistokokeet iholle (tai mitä nimitystä noista nyt käytetäänkään) ja maitoaltistus. Tämäkin lääkäri oli hieman sitä mieltä että koska ei korvikkeelle reagoi, ei olisi allergiaa. Sanoi, että kutsua testeihin odotellessa voisimme vielä testata kerran antamalla jotain hapanmaitotuotetta. No, tänäänpä minä sitten heti kokeilin. Posket oli täysin normaalit, ja alle tunti meni viilin antamisesta (annoin n. ½ desiä), ja posket tulipunaiset. Eli jotain häikkää on oireiden perusteella...

Mutta hyvä siis että asia nyt etenee ja sittenpä ainankin selviää. Ehditään onneksi viettää synttärit tässä alta ja sitten vasta testeihin (ainankin toivon että ehditään, jos siinä se kaksikin viikkoa menee, niin ehditään..). Nyt vaan täytyy tehdä pojalle oma pieni kakku, johon ei sitten laiteta kermaa ollenkaan.

En ole ehtinyt pitkään aikaan tänne kirjoitella, sillä työskentelin välillä yhdessä projketissa. Nyt olen taas kotona ja oli mukava huomata, että ketju elää ja voi hyvin. Nuo allergiat ovat olleet meillä riesana neljän kuun iästä lähtien. Täysimetin poikaa puolivuotiaaksi ja sen jälkeen aloitin muun ruuan antamisen. Lehahdus punaisuutta poskilla esiintyi myös meillä. Olemme olleet allergiatesteissä ja ja maitoaltistus on tehty. Maito sopii, mutta allergiaa aiheuttavat mm. kananmuna, peruna, kukkakaali jne. Tällä hetkellä käydään (vasta) läpi viljatuotteita, enkä ole oikein varma mikä sopii ja mikä ei. Ongelmana on myös atooppinen iho, joka reagoi voimakkaasti ilmanalan muutoksiin. Täällä on on ollut mm.-15 pakkasta ja seuraavan päivänä plussan puolella. Sitä on siis vaikeata tietää, että mikä loppujen lopuksi aiheuttaa punaisuuden. Olenkin soputunut jo siihen, että posket eivät ole täysin terveet juuri koskaan, vaan aina hieman punoittavat.

Jos allergiaa epäilet, niin ennen lääkärille pääsyä voit itse pitää päiväkirjaa ruoista. Kannattaa ensiksi testata vaikka yleisemmät allergiaa aiheuttavat kuten jättää pois ruokavaliosta toistaiseksi kananmuna, omena, tomaatti, paprika, herne jne.

Itse olin todella tyytyväinen, että maitotuotteet todellakin sopivat, sillä apteekin maidot ovat järkyttävän hintaisia. Kyllä allergioiden kanssa pärjää, mutta harmillisia ne ovat.

Meillä nyt meneillään vehnäaltistus, eilen ei vielä lääkärillä ollessa tullut mitään oireita. Myöskään tiukka dieetti ei ole poistanut leuan ja suupielien ihottumaa, joten on ilmeisesti vain atooppista ja ihon rakenteesta johtuvaa tuo ainainen ihottuma, joten kaipa sitten vaan tarkkailen muita oireita. Soijasta meni posket ihottumalle ja viinirypäleistä pylly punaiseksi ja näpyille. Kun nuo oireetkin vielä vaihtelee... Odotan kovasti, kun tuo jatkuva kuolaaminen loppuu, jospa ihottuma sitten leuasta paranee, jos ei niin sitten taas ihmetellään. Todellakin helpottaa, kun maito nyt sopii ja tod. näköisesti viljatkin.

Muuta ihmeellistä ei meille, poitsu kävelee lujaa vauhtia, melkein juoksee ja välillä yrittää varpailla kävellä. On muuten ollu tosi reipas noilla lääkärikäynneillä, kun ne kestää aina melkein kaksi tuntia =)

Mökö: Oliko teillä lastenlääkäri vai oikein allergologi? Ja sitten, kun teille se maitoaltistus tehdään, niin kaipa se tavismaidolla tehdään niin näkee sitten nuo oireet. Aika selviltä kyllä kuulostaisi, että maidolle reagoi voimakkaasti.

Mitä meinaatte isänpäiväksi keksiä? Mulla nyt vapaata ja pitäis alkaa jotain miettimään =)

Heipä hei taasen!
Meillä on nyt synttärit juhlittu ja tyttökin oppi parahiksi juuri ennen merkkipäiväänsä kävelemään. Nyt meno vaan yltyy koko ajan ja jatkuvasti pitää olla liikkeellä. Yöllä se hiukan rassaa, kun tyttö ei saa nukuttua, kun jalat käy koko ajan. Meillä on tähän asti saannu olla esim. ikkunalaudoilla kukat rauhassa, mut nyt nekin kiinnostaa niin kovin paljon =)
Mulla maha kasvaa ja pikkuneiti ei oikein tykkää kun ei enää löydä hyvää asentoa sylissä, kun masukki alkaa heti potkimaan, jos painoa tulee päälle. Nyt alkais meillä oleen taas päikkäriaika, jos nyt vaikka edes puoli tuntia sais tällä kertaa nukuttua. Neito ei nimittäin pidä nukkumisesta muutenkaan. Se on jostain syystä ollut syntymästä asti kovin vastenmielinen toimenpide. Toisten lapset nukkuu 24h aikana noin 12- 18h, meillä ei neiti ole kertaakaan nukkunut yli 10h. Nykyäänkin meillä nukutaan yhteensä 8h vuorokaudessa.
Ruokavaliosta sen verran, että meillä ei herneet sovi, eikä paprika tai pavut. Herneet ja pavut aiheuttaa iho-oireita ja vatsakipuja, paprika ei vaan yksinkertaisesti sula ollenkaan ja sitä kautta tekee vatsan kipeäksi ja kakkaamisen vaikeaksi. Silleen ikävää, koska tyttö tykkäisi kovasti kaikista noista herkuista. Onneksi viinirypäleet eivät aiheuttaneet mitään, koska ne ovat suurinta herkkua meillä.

Isänpäivänä ei meillä tehä mitään erityistä, kun mies ei halua moisia isän ja äitienpäiviä viettää mitenkään. Hiukka mua välillä lahjojana harmittaa, kun meillä ei vietetä edes ystävänpäivää, useimmiten ei edes syntymäpäiviä, paitsi tietty lasten. Joulunakin alkaa kamala urputus kaupallisuudesta, jos on isännälle enemmän ku kaks pakettia. Normaalipäivinä sillä ei oo mitään lahjoja vastaan. Ihme homma. Äh nyt lakkaan urputtamasta ja jään lueskelemaan, mitä kaikkea kivaa te muut keksitte miehillenne.

Meillä ei isänpäivää vietetä kun ei vietetty äitienpäivääkään:( Muuten en kauheesti tollasista piittaa mutta ois ollu kiva jos ekana äitienpäivänä ois saanu vaikka kukkakimpun edes. Mutta ei mitään. Siispä päätin ettei saa isikään mitään. Tosin tänään kerhossa tehtiin isänpäiväkortti joten se annetaan mutta muuten olkoon ilman.

Tytön kummitäti lupas ostaa joululahjaks pulkan. Toisaalta oisin sen pulkan halunnut jo aiemmin kun nyt vielä ois aikaa pulkkailla. Sitte menen heti vuoden alusta töihin niin ei ehdi niin paljoa touhuamaan tytön kanssa... No, kaipa sitä vielä sittenkin on aikaa jossain välissä, osa-aikatyökin mulla kuitenkin.

Mites, ulkoiletteko te paljon lastenne kanssa? Tuntuu että mä oon kauheen laiska ulkoilemaan... Aina sitä ajattelee että voi kun ois kiva mennä ulos mutta sit ei kuitenkaan jostain syystä saa aikaseks. Oon nyt kuitenkin nukuttanu tyttöä ulkona aika usein niin saapahan siinä edes vähän raitista ilmaa.

Sitten tosta syömisestä... Oletteko miten paljon antaneet harjotella ite syömistä? Meillä ei tuu hommasta yhtään mitään. Jos lusikan antaa käteen niin paukuttaa sillä pöytää tai heittää lusikan menemään... Ei mitään tajua mitä sillä pitäs tehä. Ja jos siinä samalla koittaa syöttää ipanaa niin ei tule mitään syömisestä kun keskittyy vaan siihen lusikan ihmettelyyn ja pyörittelyyn. Sama homma mukin kanssa, ei oikein edes ota sitä ite käsiinsä. Saati että älyäis sitä suuhun laittaa. Ja hoitoon vielä pitäs kohta mennä, tuntuu että kaikkien muitten lapset ton ikäsenä jo tekee ite vaikka mitä. Meillä on kyllä tosi epäoma-alotteinen (onkohan toi ees sana;D) lapsi!

Elovena: Meillä oli lastenlääkäri. Ja niin ymmärsin, että ihan tavan maidolla tehtäisiin tuo altistus. Sitä tulee vain itsekin ihan vainoharhaiseksi, että onko vaan kuvitellut, kun kaikki toitottaa ettei olisi allergiaa kun korvike käy. Tietysti parastahan se olisi, että johtuisi jostain muusta, mutta kyllä nuo oireet vaan jotakin puhuu puolestaan. Tänäänkin posket olleet aivan normaalit, kun punoitus eiliseltä laski yön aikana.

Meillä mies on töissä aamuvuorossa su:na, mutta kun tulee kotiin, ajattelin tehdä jotain ruokaa. Jonkin pienen lahjan varmaan ostan. Ei siis sen kummempaa.. Pientä muistamista, ja koska mies yleensä meillä kokkaa, saa hän siis vapaaillan siitä hommasta. :)

Sirenia: Minäkin haluaisin ulkoilla enemmän, mutta olen myös siinä suhteessa aika laiska, täytyy myöntää. Aamupäivät menee yllensä ihmeen nopeasti tässä kotona pyöriessä, sitten poika käykin unille - nukkuu sentään ne ulkona, 2-4 h, sitten välipalat ja yleensä tässä välissä koitetaan ulkoilla, mutta aina ei ehdi/saa aikaiseksi. Epäilen, että aletaan ulkoillakin enemmän kun poika oppii itse kävelemään, ja enemmän jotakin touhuamaan pihallakin.
Poika on nyt muutamana päivänä itse "syönyt" lusikalla, ruoka siis menee jo sinnepäin: lautaselta suuhun. Mutta enimmäkseen leikkii lusikalla, työntää kädet lautaselle, ja niin edespäin, mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa siitä...

heippa täältäkin!

Kyllä menee aika nopeasti kun on töissä ja illat touhuaa pojan kanssa. Oikein odottaa että tulee viikonloppu että pääsee rauhassa touhuamaan Onnin kanssa. Lauantaisin käydään vauvauinnissa ja muuten ei yleensä olekkaan sitten muista suunnitelmia viikonloppuisin.

Meillä vietetään sitten ensiviikolla synttäreitä, ei mitään isoa. Ainoastaan isovanhemmat, kummit (2) ja täti on tulossa kakkukahveille. Maanantaiksi ollaan sitten kutsuttu naapurin pojat ja pari muuta "vauva"kaveria käymään kylässä ja pitää vielä sitten kutsua naapurin hyvä ystävä pariskunta rääppiäisille. On ollu ihana seurata naapurin mahan kasvua, saavat vuoden vaihteen tienoilla kaksoset. Tulee naapuriinkin vähän elämää.

Luulen että Onni saa jonkun verran vaatteita lahjaks, oon yrittänyt sanoa, että jos ostatte vaatteita niin sitten vähintään kokoa 86. Nyt on kuitenkin jo 80 käytössä ja niitä on ihan tarpeeksi. Muuta järkevää ja tarpeellista en oo keksiny vaikka kuinka miettinyt.

Isänpäiväksi ei ole luvassa mitään erikoista, kortti maalattiin sormiväreillä ja se odottaa isiä kaapissa. Jotain pientä voisi keksiä vielä. Äitienpäivänä mies teki mulle kakun, mutta meillä kakku jää seuraavan viikonloppuun. Vietetään silloin sitte Onnin ja miehen synttäreitä ja isänpäivää.

Mut nyt pitää mennä!

Moro!

Joo meilläkin synttärit vietettiin tiistaina. Ei mitään isoja kemuja, lähimmät sukulaiset ja kaverit kävivät. Lahjaksi saatiin tarpeellista, pari lelua, vaatteita ja pulkka. Sillä ollaankin käyty ajeleen ja tyttö tykkää!

Meillä ulkoillaan sen verran, että tyttö nukkuu ulkona päiväunet ja sitten käydään iltapäivällä joko vaunuilemassa tai ulkona telmimässä. Ei kylläkään ihan joka päivä ehdi, mutta itelläkin tekee mieli aina raitista ilmaa, että aina mennään kun on mahdollista.

Tyttö ei todellakaan osaa vielä syödä itse. Muutaman kerran on laittanut vähän ruokaa suuhun lautaselta lusikalla, mutta yleensä menee sotkemiseksi. Tuttipulloa yritetään nyt jättää kokonaan pois ja eipä näytä tyttö sitä edes kaipaavan. Mukista juo maidon, (ei kylläkään itse) vaikkei sitä menekään niin paljon kuin pullosta. Mutta eiköhän se tästä. Tuskin tuolla syömään opettelulla nyt niiiin kiire on, eiköhän kaikki sen joskus opi! =) Luulisin...

Kauheena täällä puhuttu allergioista yms. On ne vaan ikäviä, täytyy kyllä olla kiitollinen ettei meille ole sattunut mitään. Mutta tuli vain mieleen, kun joku sanoi paprikoiden sulamattomuudesta...ei ne meilläkään sula vaan tulevat kakan mukana pois. Samoin maissi, mutta en ole kyllä ihmetellyt ollenkaan koska ei ole iho-ongelmia eikä kipuja ja vatsakin toimii monta kertaa päivässä. No, kai se on yksilöllistä...

Välillä "menee hermot" tytön kans, kun hän on ihan älyttömän itsepäinen. Siis aivan järkyttävän jääräpäinen. Verhoja repii alas, ja kun kieltää, repii vaan lisää! Ja huuto alkaa kun kieltää jotain ym. Miten voi noin ihana enkeli olla niin jäärä joskus? Saa nähdä mitä siitä uhma-iästä tulee...

Jeps, nyt pitää mennä syömään että ehditään ulkoilemaankin! Viikonloppuja!=)

Ei meilläkään itse edes yritetä syödä, koska en ole tarjonnutkaan lusikkaa vielä... Arvaan jo valmiiksi ettei onnistu =) Ja tuttipullosta juo, pitäisi pyrkiä niistä eroon niinkuin unitutistakin kohtapuoliin pikkuhiljaa... Sittem, kun äiti jaksaa yrittää.

Meillä ei isänpäivänä mitään ihmeellistä, isi saa kortin ja hierontalahjakortin lahjaksi, kakkua ei edes halua, kun sitä juuri syötiin poitsun synttäreillä ihan tarpeeksi. Itse olen aamuvuorossa töissä ettei saa aamupalaa edes sänkyyn ;)

Joulukortteja ajattelin aloitella ajoissa tekemään, kävin tänään ostamassa pojalle tonttulakin ja sitten pitäisi napsia jotain hyviä kuvia =) En oo vielä päättäny teenkö kortit itse vai valmiina jostain kuvakaupasta... En kuitenkaan saa niitä ajoissa valmiiksi vaikka jo aloittelen =)

Jotenkin kauheasti jouluttaa jo, sitten se fiilis on ohi, kun joulu tulee. Johtuukohan siitä, että mies on soitellut tänään joululauluja (mikä lie hulluus vaivaa???)... Aluksi ajattelin etten tee mitään jouluksi, mutta olisihan se kuitenkin kiva. Jos vaikka kutsuisi omat vanhemmat meille, ei tarvitsisi mihinkään matkustella, koska olen varmaan osittain töissäkin joulun aikaan...

Niin ja siitä ulkoilusta vielä... Yritän käydä pojan kanssa päivittäin vaunuilemassa tai muuten oleskelemassa pihalla, kun unetkin nukkuu sisällä. Useimmiten vaunutellaan ja nyt tietty pulkkaillakin voisi, en vaan meinaa muistaa sitä. Vaunuillen saa itsekin vähän kuntoiltua.

Elovena, mulle tuli joulufiilis heti kun satoi lunta:) Ja tosiaan, sitten kun se joulu oikeesti on niin ei enää yhtään ole kivaa joulufiilistä...
Mä ostin kans jo tonttulakin tytölle kun viimevuonna jäätiin ilman. Oltiin vähän myöhässä sen suhteen mutta nyt olin vahingosta viisastuneempi ja ostin heti kun niitä kauppaan tuli:) En kyllä varmaan mitään sellasia joulukortteja tee missä ois tyttö tonttulakki päässä. Kun siitä on nykyään niin kovin vaikee saada hyvää kuvaa. Oikein pelottaa miten 1v-kuvaus onnistuu. Niin, siis joulukortit haen varmaan tiimarista;D

Piti niin mennä jumppaan tänään mutta mies taas rupesi hankalaksi. Mun olis pitäny antaa tytölle ruokaa ja laittaa nukkumaan ennenkun lähen, että hän saa sitten vaan oleskella rauhassa... Ja se jumppa ois alkanu klo 11 joten pikkusen kiirus ois mulle tullu. Sanoin sitte että antaa olla koko jumpan kun on noin vaikeeta hänellä. No sitte varttia vaille 11 hänelle oiskin käynyt mun menoni sinne. Ja en tietenkään enää siinä vaiheessa ehtinyt kun matkaa on liki 5 km ja olin vielä yöpaidassa... Että on taas raivostuttava. Ja hän ei ollenkaan näköjään tajua mitä tekee väärin..?!

Kävin eilen ystäväni kanssa vähän tuulettumassa, paikallisessa ravintolassa oli esiintymässä Jean S. Mukavaa oli! Ja jo eilen tein miehelle selväksi että aamulla haluan nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Ja sainkin sitten nukkua, jopa puoleen päivään! Välillä kyllä olin hereillä ja heräilin kun poika kiljui ja tuli muutaman kerran makuuhuoneeseen äitiä moikkaamaan. :) Nyt mies on iltavuorossa töissä ja poika nukkuu ulkona. Nukahti vaunuihin kun olimme ulkoilemassa - kävimme pitkän vaunulenkin - siis jopa minä sain itsestäni niin paljon irti! Sitä se teettää kun saa nukkua, vaikka eilen tulikin valvottua ja alkomaholiakin nautittua, niin silti jaksaa!

Me otettiin pojasta myös tonttulakki kuvia, vaikka olikin TOSI hankalaa, kun ei se lakki pysynyt millään päässä. Pari ihan hyvää otosta sain otettua, hurjalla houkuttelulla.. Tekisi mieli vielä yrittää ottaa muutama kuva, mutta voipi jäädä yrittämättä - säästyy äidin, ja pojan, hermot! Saa kelvata ne mitä sain otettua. Ajattelin tehdä itse kortit, ostin ja korttipohjia, siihen vaan liimaan kuvan ja kirjoitan jouluntoivotukset.
Olen oikein jouluihminen, tykkään ihan hirveästi kyseisestä juhlasta ja on kyllä tosiaan jo ihan joulufiilis! :) Viime vuonna tähän aikaan minulla oli melkein kaikki joulukortit jo tehty, kun aina öisin niitä askartelin kun ei uni tullut, jostain kumman syystä.. :) Nyt se "syy" täyttää ensi viikolla vuoden! Huih!

Meillä on siis ke:na se 1- vuotiskuvaus, ja kyllähän se jännittää kuinka menee, eniten kyllä minua jännittää missä kunnossa pojan posket on, kun välillä ne jonkin verran helottaa vaikka ei maitotuotteita ole saanutkaan. Toivotaan että ovat hyvässä kunnossa! Maanantaina meillä on neuvola, täytyy sitten laittaa mitat listaan...

Nostellaan aikani kuluksi....
Poika täytti tänään 11kk.eilen vasta huomasin että ylös oli pujennut toinen hammas ja toinenkin ylähammas melko lähellä puhkeamista.En sitten tiedä on ko kauankin ollut puhjenneena toi toinen.Alhaalla siis kaksi hammasta.Ilmeisesti aika hitaasti puhkeaa hampaat...en tiedä.Eipä tuo poika ole muissakaan asioissa kiirehtinyt.Seisomaankin nousi ennen kuin aloitti konttailemaan enemmän.Askelia ottaa vain tukea vasten.

Mitenkäs teillä isänpäivät sujuivat?Meillä ei isä ole edes samassa maassa.On nyt 2 viikkoa ollut siellä Ruotsissa töissä.Ensi viikon torstain ja perjantain välisenä yönä tulee vapaapäiville Suomeen mutta menee sitten vielä takaisin.

Kummallista vatsantoimintaa ollut meillä 3 päivää.Joka ikisessä vaipassa on kakkaa.Millon normaalin näköistä milloin aivan sellasta sanoisko vesimäistä että imeytyy vaippaan sillä tavalla ettei vaipan pinnalle jää paljoa.Ja kerran oli vihertävää.Ruokavalio on kuitenkin ollu sama ettei ole mitään muutoksia.Tullut tietysti äitiinsä tuon vatsahomman kanssa.
Ja taas on ilmestynyt muutama ihottuma läiskä kasvoihin.Sellaista jota oli joskus kesän alussa tai keväällä.Muualla sitä ei ole.Ja silloin terveydenhoitaja vain neuvoi laittamaan basibactia eiä lääkärikään osannut sanoa juuta eikä jaata.Ei tähänkään luulisi ruoka-asiat vaikuttavan kun eivät ole muuttuneet.
Omia 30-vuotis synttäreitä sitä tässä pitäisi alkaa suunnittelemaan tai lähinnä tarjoilua sinne.Poika menee ensimmäistä kertaa sitten yökylään.Juuri sain huutonetistä huudettua pojalle matkasängyn edullisesti.Voi sitten muuloinki mennä yökylään.

23.9. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
poika, 2040 g ja 44 cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm
1 v 9800 g ja 75,4cm, pipo 48cm

21.10. Raisa, 29v, esikoinen, Kätilöopisto
tyttö, 2860 g ja 47 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

26.10. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
poika, 3 350 g ja 52 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm
10 kk 11 020 g ja 75,5 cm

26.10. Elovena, 25v, esikoinen, SSS
poika, 4130g ja 53 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm
10 kk 11 470 g ja 80,4 cm
1 v 11 800 g ja 83,3 cm

6.11. Jessi 27v, kolmas, Karolinska, Ruotsi
tyttö, 3010g ja 48cm
6kk 7 770g ja 69,5cm
8kk 8 455g ja 71,5cm
10kk 10 220g ja 74,5cm

7.11. Vilma, 26v, esikoinen, LKS
tyttö, 3440g ja 49cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
10kk 9380g ja 76cm
1v 10 210g ja 80,5cm

7.11. Tiikeri, 21v, esikoinen, HYS
tyttö, 2492g ja 49,5cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm
10kk 9790g ja 75,5cm

8.11. Perunapelto, 29 v, esikoinen, NKL
poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

10.11. Pirpana, 32v, kakkonen, Porvoon sairaala
tyttö, 3920g ja 53cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm
10 kk 9190g ja 73 cm

11.11. Leenu, 26v, esikoinen, PHKS
poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

12.11. Tuimaliini, 29 v, esikoinen, PKKS
tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

14.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

14.11. Memmi 26 v, esikoinen, KYS
poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

15.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
poika, 3480g ja 49cm
6 kk 7 505 g ja 66cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm

16.11. Liisi, esikoinen, eteläinen Saksa
tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

18.11. Suski, 22v, esikoinen, OYS
tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

18.11. Klaudia, 25v, esikoinen, PHKS
tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
poika, 4270g ja 53,5cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm
10kk 10700g ja 77,5

25.11. Sirenia, 28v, esikoinen, KHKS
tyttö, 3465g ja 50,5cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm
10kk 8 600g ja 72,5cm

26.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

29.11. Vipe, 39v, kolmas, miehen eka, OYS
poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

12.12. KS, 29v, esikoinen, EKKS
poika, 4140 g ja 52 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm
10kk 9550g ja 76,5 cm

Heips!

Ohhoh miten pöyristyttävästi jonkun mies käyttäytyy... luin tosta tota ketjua jossa mies vaatii avovaimonsa maksamaan vuokraa ja nyt kun toinen on hoitovapaalla niin että jää sitte velkaa sen määrän mitä on sitä vuokraa maksanut... huhhuh... No, eipä siitä enempiä, kommentoin jo sinne ketjuunkin.

Meillä meni isänpäivä niinkuin kaikki muutkin päivät. Aamulla tosin tytön kanssa mentiin herättämään isi ja vietiin kortti. Sitten käytiin miehen isälle viemässä paketti, mun isälle vietiin jo lauantaina.

Ärsyttää anoppi taas kun se luulee tietävänsä kaiken. Ja arvostelee meidän tyttöä kun ei vielä kävele. Ei tosin suoraan sano mutta rivien välistä voi lukea paljon.

Ens viikolla sitten on meilläkin 1v. synttärit:) Kamala miten nopeeta aika menee... Kohtahan sitä vois ruveta suunnitteleen toista;) No, jos nyt varrotaan vaikka tonne kesään asti. Lääkäriajan varasin lopultakin kun ei niitä menkkoja oo kuulunut vieläkään. Ens viikolla meen sitte sinnekin. Varmaan antaa mulle terolutit taas, pitää pyytää tarpeeks pitkä kuuri ettei tarvi jatkuvasti uusia:P

Niin ja onnea taas kaikille jotka on viettäneet synttäreitään!

Ja kakkaaminen sen kui jatkuu tänääkin.Oli 9-12 välillä kolme kertaa kakkaa vaipassa ja taas sellaista sanoisko imelän hajusta tai jotain.
Olen tänään yrittäny juottaa osmosalia.Siis yrittäny!Juo tosi huonosti.Miten ihmeessä sen saisi juotettua?
On se kummallista että jotkuu ei sitten muista ottaa lapsia yksilöinä huomioon.Ihan kun kaikki oppisivat samaan aikaan kävelemään ja silloin on jotenkin sitten vissii parempi mitä aikasemmin kävelee.Itse opin 4.11 kuulema kävelemään kun 17.11 täytin vuoden.Saa nähdä miten poika oppii.

poika, 2040 g ja 44 cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

tyttö, 2860 g ja 47 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

poika, 3 350 g ja 52 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm
1 v. 11 520 g ja 78,5 cm

poika, 4130g ja 53 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm
1 v 11 800 g ja 83,3 cm

tyttö, 3010g ja 48cm
6kk 7 770g ja 69,5cm
8kk 8 455g ja 71,5cm
10kk 10 220g ja 74,5cm

tyttö, 3440g ja 49cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
10kk 9380g ja 76cm
1v 10 210g ja 80,5cm

tyttö, 2492g ja 49,5cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm
10kk 9790g ja 75,5cm

poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

tyttö, 3920g ja 53cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm
10 kk 9190g ja 73 cm

poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

poika, 3480g ja 49cm
6 kk 7 505 g ja 66cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm

tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

poika, 4270g ja 53,5cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm
10kk 10700g ja 77,5

tyttö, 3465g ja 50,5cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm
10kk 8 600g ja 72,5cm

poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

poika, 4140 g ja 52 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm
10kk 9550g ja 76,5 cm

ks, meillä oli tytöllä kesällä tollasta kakkaamista ja kesti varmaan viikon verran. Ärsytti kyllä kun oli jatkuvasti jaskat housussa:/ Ja vielä pienimuotonen lomareissukin osu juuri siihen kakkaamisvaiheeseen. Juotin kans osmosalia mutten saanut niin paljoo meneen kun ois pitäny ohjeen mukaan. Auttoi kuitenkin. Anna vaan joka välissä vaikka pieni huikka jos huolii. Ja sit muuten maitohappobakteeria ostin kans apteekista, jotain jauhetta jonka sit sekotin maitoon. Toivottavasti menee pian ohi!

poika, 2040 g ja 44 cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

tyttö, 2860 g ja 47 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

poika, 3 350 g ja 52 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm
1 v. 11 520 g ja 78,5 cm

poika, 4130g ja 53 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm
1 v 11 800 g ja 83,3 cm

tyttö, 3010g ja 48cm
6kk 7 770g ja 69,5cm
8kk 8 455g ja 71,5cm
10kk 10 220g ja 74,5cm

tyttö, 3440g ja 49cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
10kk 9380g ja 76cm
1v 10 210g ja 80,5cm

tyttö, 2492g ja 49,5cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm
10kk 9790g ja 75,5cm

poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

tyttö, 3920g ja 53cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm
10 kk 9190g ja 73 cm

poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

poika, 3480g ja 49cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm
1v. 10 130g ja 75cm

tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

poika, 4270g ja 53,5cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm
10kk 10700g ja 77,5

tyttö, 3465g ja 50,5cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm
10kk 8 600g ja 72,5cm

poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

poika, 4140 g ja 52 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm
10kk 9550g ja 76,5 cm

Neuvolassa käytiin. Kasvu on tasaista ja kaikki muutenkin ok. :) Terveydenhoitaja hieman ihmetteli lääkärin toimintaa, kun ei mihinkään jatkotutkimuksiin lähettänyt tuon maitojutun takia. Hän sanoi, että tottakai korvike on käsitelty eri tavalla koska sitä voi antaa jo vaikka vastasyntyneelle.

Isänpäivä meni meillä oikeastaan kuten muutkin päivät. Aamulla isä sai lahjan sänkyyn, lähti töihin, sieltä palatessa syötiin yhdessä ja sitten lähdettiin käymään hautausmaalla ja äitini luona. Ei sen kummempaa.. Lahjasta mies tykkäsi kovasti, ostin Ristomatti Ratian kylpytakin. Joululahjaksi voisi ostaa samaan sarjaan kuuluvat aamutossut.

Poika ei ole vielä päiväunilla, koska kävi vielä aamulla puurot syötyään nukkumaan (harvinaista..) ja herättiin vasta kymmeneltä! Josko kohta kohta saisi tainnutettua, että pääsisi vähän siivoilemaan. Täytyy tehdä alustavaa siivousta jo lauantaiksi kun vietetään synttäreitä. :) Ja huomenna on se kuvaus, jännittää...

Heippa pitkästä aikaa!
Nyt on sitten täälläkin 1-vuotiskemut vietetty ja mitat löytyypi listalta. Mulle on varmaan iskenyt joku syysmasennus, tuntuu ettei jaksais oikein mitään ja ihan pienestä tulee tiuskittua etenkin miehelle, mutta ikävä kyllä myöskin lapsille. Ja sitten tulee taas itelle kauhee morkkis!
No, joskos tämä joulun odotus vähän piristäisi. Oon jo kaivellu valot ikkunoihin ja viikonloppuna virittelin punaset verhot keittiöön ja lastenhuoneeseen. Tosi nopeesti näin jälkeenpäin katottuna tämä vuosi on mennyt, ihme juttu! Vauvasta ei oo tosiaan enää tietoakaan, vaan neiti on jo ihan iso tyttö. Justiinsa tossa veteli lautasellisen makaronia ja jauhelihaa itekseen - sormituntumalla tosin. Mä sain kanssa justiinsa vasta neidin päikkäreille, yleensä näihin aikoihin jo heräilee. Mutta mulla olikin aamulla kasilta hammaslääkäri, niin neiti oli päättänyt olla iskän mieliksi ja oli justiinsa vasta herännyt kun palasin ysiltä... Ei sitä äiteetä hemmotella pitkillä aamu-unilla!

Lähipiirissä on nyt syntynyt muutama vauva, viimeksi eilen pikkuruinen tyttö. Kumma kyllä mitään vauvakuumetta ei oo ilmassa, joten alkuperäinen päätös lapsiluvusta pysynee meillä voimassa. Nyt en ole niin tarkkaan lueskellut, että olikos jollekin muullekin kuin Jessille tulossa jo perheenlisäystä?

Juu, ei kai tässä kummempia. Tarttee mennä kattomaan mitä tuo isompi prinsessa touhuilee kun on yht´äkkiä näin hilijasta!

poika, 2040 g ja 44 cm
7kk 8100 g ja 68cm
8kk 8600 g ja 70,5cm

tyttö, 2860 g ja 47 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm
8 kk 8 570 g ja 69 cm

poika, 3 350 g ja 52 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm
8 kk 10 140 g ja 73 cm
1 v. 11 520 g ja 78,5 cm

poika, 4130g ja 53 cm
8 kk 10 940 g ja 76,3 cm
1 v 11 800 g ja 83,3 cm

tyttö, 3010g ja 48cm
6kk 7 770g ja 69,5cm
8kk 8 455g ja 71,5cm
10kk 10 220g ja 74,5cm

tyttö, 3440g ja 49cm
6 kk 7 230g ja 69,2cm
10kk 9380g ja 76cm
1v 10 210g ja 80,5cm

tyttö, 2492g ja 49,5cm
6 kk 7830g ja 68,5cm
8 kk 9060g ja 72,5cm
10kk 9790g ja 75,5cm

poika, 3650g ja 50 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

tyttö, 3920g ja 53cm
6 kk 7990 g ja 68 cm
8 kk 8690g ja 71cm
10 kk 9190g ja 73 cm
1v. 9510g ja 75,5cm

poika, 4270g ja 52cm
5 kk 9000g ja 69 cm

tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

tyttö, 3520g, 51 cm
6kk 8290 g ja 69,7 cm

poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

poika, 3480g ja 49cm
8 kk 8 630g ja 70cm
9 kk 9 140g ja 71cm
1v. 10 130g ja 75cm

tyttö, 3890g ja 52cm
3 kk 6 750 g ja 61cm
7 kk 9 370 g ja 66cm

tyttö, 2850g ja 48 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm
6 kk 7600 g ja 64,7 cm
8 kk 8300 g ja 69 cm

tyttö, 3750 g ja 51,5 cm
6 kk, 7615 g ja 68,5 cm
8 kk, 8200 g ja 70 cm
10 kk 9055 g ja 72,3 cm

poika, 4270g ja 53,5cm
6 KK 9900 g ja 72 cm
8 kk 10900g ja 76 cm
10kk 10700g ja 77,5

tyttö, 3465g ja 50,5cm
6kk 7 340g ja 65,5cm
8kk 7 650g ja 67,5cm
10kk 8 600g ja 72,5cm

poika, 4 070 g ja 52 cm
5kk 8 370 g ja 67.5 cm
6kk 9 290 g ja 70.5 cm

poika, 3255g ja 49 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm
6 kk 8800 g ja 67 cm

poika, 4140 g ja 52 cm
6 kk 8265 g ja 70,5 cm
8 kk 9050 g ja 73,5 cm
10kk 9550g ja 76,5 cm

Kirjoitellaans ajan kuluksi...tyttö on päikkäreillä

Mulla on kans ollut jotain ihme väsymystä. Tuntuu, että koko ajan voisi nukkua, vaikka yöuniakin tulee nukuttua n.9 tuntia. Nyt on vähän virkeempi olo, kun nukuin kokonaiset 11 tuntia yöllä! Tyttökin oli väsynyt, kun tultiin eilen junalla tänne mummilaan, ja nukkui myös heräämättä 13 tuntia. Heräsi vasta 10 aamulla! Saattoi kyllä johtua siitäkin, että eilen ei nukkunut päiväunia kuin 45 min.
No, jospa tuo mun väsymys on ohimenevää...joskus vain tuntuu että ei kai tässä ole masentunut tai jotain, kun välillä on hermotkin niin kireellä että oksat pois...

Meillä on tuo maidon juonti nyt vähän hankalaa, kun tyttö ei meinaa juoda sitä juuri ollenkaan. Mukista juotan rasvatonta maitoa ruokailun yhteydessä, mutta ei sitä kyllä tarpeeksi mene.(korvike on jätetty kokonaan pois) Pullostakaan ei huoli enkä ole sitä enää käyttänytkään. Yritän sitten syöttää jugurttia ja viiliä ym. että saisi tarpeeksi kalsiumia. Mites teillä muilla?

Tyttö taitaa muutenkin olla semmoinen tapaus, että vieroittaa itse itsensä kaikista mitä "ei tarvi". Ensin jätti itse tissin pois ja nyt ei huoli enää unimaitoa. Pulloakaan ei ole kaivannut. Tutti onkin ainut semmoinen mistä pitää sitten joskus päästä eroon. Se voikin olla hankalempi homma nukkumaan laittaessa. Mutta jos mennään kuten tähän asti, heittää senkin pois sitten kun tulee sen aika. =)
Nyt pitäisi vain alkaa opettelemaan itse syömään, mikä ei onnistukaan ihan heti...

Jaahas, jospa alkaisi laittamaan naamavärkkiä vähän parempaan kuosiin niin lähdetään käymään isomummilassa, kunhan tyttö herää! :)

Tänään oli meidän pojalla synttärit! Juhlitaan kuitenkin vasta lauantaina, tänään ei sen kummempaa, sai paketin mieheltä ja minulta. Ja meillä oli tänään se kuvaus. Aluksi ei irronnut hymyä ollenkaan, olisi vain ollut sylissä kaiken aikaa.. uusi paikka ja tilanne, tottakai jännitti. Mutta, kun päästiin vauhtiin, tuli jo ilmeitäkin ja eiköhän niistä ihan hyviä kuvia saatu. On vaan hankalaa tuo vaatetuskin, kun poikaa kuvattiin kahdessa eri vaatetuksessa (kuvaajan ehdotus, itse en ollut niin innostunut vaatteen vaihtoon), niin toisessa vaatekerrassa housut oli hieman pitkät - ei näkyny kokovartalokuvissa jalkaterät ollenkaan, jos ei muistanu joka asennonvaihdon jälkeen nostaa housuja, ja toisessa vaatekerrassa paita olis isohko, se ostettiin eilen enkä sovittanut, mittailin vaan.. no, ehkei niissä kuvissa niin näy. Kasvothan ne tärkeintä! Ja posket oli täysin normaalit, sitähän tässä jännitin josko helottavat punaisina. Mutta, kun ei missään muodossa ole maitoa saanut, niin näkyy heti. Että sellainen päivä meillä...

Pitää vielä lisätä, että hassua kun olen tässä päivän mittaan miettinyt että miten tämä päivä silloin vuosi sitten meni, milloin mentiin synnytyssaliin, milloin osastolle..

Onnittelut Mökön pojalle:)

Samaten täällä on ollut viimepäivinä hassuja ajatuksia ja muisteloita miten kaikki synnytysjutut meni, ja odotusaika muutenkin... Sen muistaa kun eilisen päivän ja kuitenki siitä on jo vuosi!

Yhteistyössä