Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
9

9

Vieras
Marraskuiset 2005

23.9. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
poika, 2040 g ja 44 cm
4 kk 6 500 g ja 61 cm

21.10. Raisa, 29v, esikoinen, Kätilöopisto
tyttö, 2860 g ja 47 cm
4 kk 6 430 g ja 61 cm
5kk 6 900 g ja 64 cm

26.10. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
poika, 3 350 g ja 52 cm
4 kk 8 210 g ja 67,5 cm
5 kk 8 810 g ja 69 cm

26.10. Elovena, 25v, esikoinen, SSS
poika, 4130g ja 53 cm
4 kk 9 550 g ja 70 cm
5 kk 9 950 g ja 72 cm

7.11. Vilma, 26v, esikoinen, LKS
tyttö, 3440g ja 49cm
4 kk 6 180 g ja 64,2cm
5 kk 6 680g ja 66,5cm

7.11. Tiikeri, 21v, esikoinen, HYS
tyttö, 2492g ja 49,5cm
4 kk 6 625 g ja 65cm
5 kk 7160g ja 67.1cm

8.11. Perunapelto, 29 v, esikoinen, NKL
poika, 3650g ja 50 cm
4 kk 6 885 g ja 63,8 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

10.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
tyttö, 3920g ja 53cm
4 kk 6 800 g ja 62 cm
5 kk 7 200 g ja 65 cm

11.11. Leenu, 26v, esikoinen, PHKS
poika, 4270g ja 52cm
4 kk 8 350 g ja 65,5 cm

12.11. Tuimaliini, 29 v, esikoinen, PKKS
tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

14.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
tyttö, 3520g, 51 cm
6 510 g ja 63,5 cm

14.11. Memmi 26 v, esikoinen, KYS
poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

15.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
poika, 3480g ja 49cm
4 kk 6 310 g ja 62cm

18.11. Suski, 22v, esikoinen, OYS
tyttö, 2850g ja 48 cm
4 kk 6 250 g ja 61 cm

19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
poika, 4270g ja 53,5cm
4 kk 8 530 g ja 68 cm

25.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
tyttö, 3465g ja 50,5cm
4 kk 6 390 g ja 62cm

26.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
poika, 52 cm ja 4070g
4 kk 7 830 g ja 66,5cm

29.11. Vipe, 39v, kolmas, miehen eka, OYS
poika, 3255g ja 49 cm
4 kk 7 480 g ja 61,8 cm

12.12. KS, 29v, esikoinen, EKKS
poika, 4140 g ja 52 cm
4 kk 7 495 g ja 66 cm

Toivottavasti tuli nyt oikea lista tuohon alkuun. Viimeisimmän olin ottavinani.

Onnea Sirenialle synttäreiden johdosta!

Mua masentaa oikein toden teolla tuo, että tyttö ei tunnu kehittyvän muiden kanssa samaa vauhtia. Varmaan on viimeinen tässä ketjussa, joka ei käänny (onnea Onnille:), vaikka on vanhimmasta päästä. Pötköttää vaan lattialla eikä kiinnosta kääntyminen yhtään. Ei istu, ei ryömi, ei tee mitään mitä puolivuotiaan tulisi tehdä. Ei tule hampaitakaan. Joillakin kuulemma jo seitsenkuiset kävelee. Mieskin on sitä mieltä, että minusta tämä johtuu kun en ole antanut tarpeeksi virikkeitä. Mutta jos tyttöä houkuttelee kääntymään leluilla, se vain alkaa itkemään kun ei saa lelua :(

Ja muutenkin, saako se tarpeeksi virikkeitä kun on vaan äidin kanssa kotona. Ei käydä uinneissa tai muskareissa. En muutenkaan tiedä, mitä kaikkea pitäisi virikkeeksi antaa. Osaanko leikkiä oikein ja leikinkö tarpeeksi. Eikä juuri edes käydä missään nykyään, kun tyttö ei suostu olemaan vaunuissa selällään eikä vielä voi laittaa istumaan.

No, uutta on ainakin se, että nyt on annettu lihaa makuannoksina. Ihan pari teelusikallisen kärkeä, mutta tekeee sekin määrä tosi pahanhajuiset päästöt :P Ja syöttötuolissa istumista on harjoiteltu. Siinä on turvavyö joka pitää neidin paikallaan. Tosin pelleilyksi menee jos minä syötän. Isän syöttäessä syö reippaasti, varmaan kun ei ole tissit häiritsemässä:)

Sanokaas nyt viisaammat, että mitä lapselle puetaan päälle kun ilmat lämpenevät ja vähitellen aletaan rattaissa istuttaa? Tuo kevyttoppis on just nyt hyvä, mutta sitten kun on vähän lämpöisempää? Takki ja housut? Vai joku haalari? Pipo, kypärämyssy vai mitä päähän? Sukkahousut housujen alle? Kengät vaikka ei kävelekään?? Auttakaas joku jolla on jo lapsia (Pirpana, Vipe..?) tai muuten vaan visio aiheesta :) Pitäisi varmaan lähteä kevätvaateostoksille sekä äitiä että tyttöä varten.

Masentava ilma ja mielikin maassa..

Raisa, varmasti tyttö vielä oppii kääntymään. Jos hän muuten näyttää hyvinvoivalta ja kasvaa sopivassa tahdissa, kaikki on varmasti hyvin. Virikkeitä vauvaa saa ihan riittävästi, jos hänen kanssaan vaan juttelee ja leikkii, ei siihen välttämättä muskareita tms. tarvita. Eikä ole mitään yhtä oikeaa tapaa leikkiä, kaikki käy, jos vaan tyttösi näyttää siitä tykkäävän.

Toki on hyvä, jos vauva näkee joskus muitakin ihmisiä kuin vanhempansa. Meidän poikamme ainakin nauttii, kun serkut leikkivät hänen kanssaan ja lepertelevät ympärillä (2,5 - 12-vuotiaita). Olin pojan kanssa yötä veljeni luona, ja veljeni vaimo ei voinut lakata ihmettelemästä ääneen, kuinka hyväntuulinen lapsi meillä on. Poika onkin aina kylässä tosi hyväntuulinen, vaihtelu näyttää virkistävän.

Olin aamupäivällä 2,5 tuntia kävelyllä pojan kanssa. Onneksi aurinko paistoi. Nyt isä on vaunukävelyllä vesisateessa. Meidän ongelmamme on tuo pojan nukkuminen, joka ei suju mutkitta päivällä eikä yöllä.

Raisasta tuntuu, että kaikki muut vauvat kääntyvät. Minusta taas tuntuu, että kaikki muut vauvat nukahtavat sekä päiväunille että yöunille tosi hienosti ja nukkuvat yöllä vähintään 6 t yhteen menoon. Ja kaikilla muilla on piha tai parveke, jossa vauva nukkuu pitkiä päiväunia ja äiti saa tehdä rauhassa kotitöitä, juoda kahvia tai vaikka ottaa itsekin nokoset!

Jaahas, nyt on pääsiäinen takana ja kyllä oli ihanaa saada nukkua ensimmäinen kokonainen yö heräämättä reippaasti yli puoleen vuoteen. Mummo siis nukkui pojan kanssa. Tosin entistä enemmän vaan väsytti, kun sai maistaa kunnon yöunia :)

Raisa: ei varmasti oo kiinni virikkeiden vähyydestä ettei tyttönne käänny, vaan neiti vaan haluaa tehdä asiat omaan tahtiinsa. Oon kuullut vauvoista jotka on kääntyny ekan kerran peräti 9 kuisena ja silti kaik on ollut ok. Koeta jaksaa rauhassa ootella vaan, kyllä teilläkin vielä käännytään :) En myöskään jaksa uskoa, että uimiset tai muskarit sun muut vaikuttaa suurestikaan noihin juttuihin. Ainakin meillä poitsu alotti uinnin viikko sitten ja käänty jo ennen sitä. Perhekahvilassa ollaan käyty jo pari-kolme kk ja vaikea uskoa, että sieltä nyt mitään erityistä oppia irtois... :) Itsekin joskus mietin saako poika tarpeeks virikkeitä, kun mä olen ainoa joka täällä kotona pojan kanssa touhuaa. Sit kun katon naapurin kuukauden vanhempaa tyttöä jonka kanssa ei touhuta läheskään niin paljoa, kuin mä poikani kans, ni hyvin on tyttö oppinut juttuja ja tyytyväisletä vaikuttaa. Eli summasummarum: usko pois, tyttönne saa kaiken tarvittavan huomion ja tekee asiat sitten kun itse haluaa, siihen ei lelut ja leikit paljoa auta :)

Sosetouhu vaihtelee meillä kyllä reippaasti. Välillä on yhtä itkua ja päänpuistatusta ja välillä poitsu avaa suun ammolleen jo ennenkun lusikka on lähelläkään suuta. Ja ei oo suurta merkitystä mitä sosetta annan, et uppooko hyvin vai ei, vaan siitä huvittaako poikaa syödä vai ei... Makeet soseet uppoaa kyllä mainiosti :D Syötän nyt pojalle sosetta kaks kertaa päivässä ja iltapuuro alotettiin pari iltaa sitten. Mainiosti maistui kaurapuuro johon sekotin vähän Nan:ia ja persikkasosetta. Ja kiitos puuron poika on taas kaks viimistä yötä herännyt vaan kerran syömään :) Nyt vaan joutuu yhden yön olemaan ilman puuroa, kun äitini koirat meni repimään pojan puuropaketin palasiks, eikä mulla tietenkään ole kaurapuuroa kotona enempää. Oli huvittavaa katsoa koiruuksia, kun ne sitten rangaistukseks oli molemmat aika ähkyssä koko eilisillan, kun maha täynnä turpoavia kauraryynejä...Onneks ei käyny hullummin kuitenkaan :)

Kovasti herra yrittää eteenpäin päästä ja huudokshan se useimmiten menee, kun ei hermot kestä ettei kroppa tottele ;) Peruutus sujuukin jo mallikkaasti, mutta se kun ei millään riitä pikkumiehelleni.

Hampaat tuli alas esiin pikkasen ja nyt on sitten junnannu loppuvaihe reippaasti. Mä kun luulin, et kunhan ne vähän tulee esiin, ni sit loppu tulee vauhdilla... Vaan ei meillä :)

Osaako joku sanoa, milloin uskaltaa istuttaa poikaa esim. uudessa turvaistuimessa tai topatussa syöttötuolissa ja rattaissa? Poitsu kun änkee kokoajan istumaan ja hienosti tönöttää selkä suorana, sivuille vaan meinaa kaatua. Ilman tukea en oo antanu istua vielä, kun ihan muutamien sekunttien verran kun oon testannu kuin hyvin pysyy kasassa.

Jaahas jos menis vähän sohvalle makoilemaan, kun poitsu päätti ottaa vielä neljännet päikkärit tänään. Tais matka olla raskas pikkaselle, kun näin kovin väsyttää....

-Loora ja peruuttajapoika-

Raisa: kyllä se vauva vielä kääntyy, kaikki aikanaan! Kaverini tyttö kääntyi vasta vaille 11 -kuisena, kävi jo neuvolan lähetteellä fysioterapiassa asian vuoksi, mutta mitään huolen aihetta ei löytynyt ja ihan normaalisti on muuten kehittynyt, nyt 2- vuotias reipas tyttö! Eihän meidän poikakaan ole enää kääntynyt ilman avustusta ollenkaan sen yhden päivän jälkeen kun kääntyi ekan kerran. Laiskuuttaan ei taida vaan viitsiä... Lattialla selällään vaan pötköttää.. vaikka minäkin luulin että kun oppii kääntymään, kääntyy sitten kokoajan ja saa olla laittamassa takaisin selälleen - siis, kukin tyylillään ja omaa tahtia..
Vaatteista oli kysymys myös.. itse olen miettinyt ihan samaa, että mitä sitä nyt sitten pukee päälle kun lämpenee. Meilläkin on nyt tuo kevyttoppis päällä ja lämpötilasta riippuu mitä ja kuinka paljon siellä alla.. Eli kertokaapa viisaammat?!

Loora: meidänkin poika punnertaa kokoajan istumaan, sitterissäkin yrittää vaan istumaan nousta. Mietin ihan samaa, eli milloin uskaltaa istuttaa syöttötuolissa ja vaihtaa autoon toisen turvaistuimen. Koen kyllä tuon turvakaukalon siitä hyväksi vielä tässä vaiheessa, kun mennään kylään, voi poikaa pitää siinä, kun ei tosiaan vielä muuten osaa istua. Meillä on viikon päästä neuvola ja ajattelin kysyä sitten tuota istumisasiaa.

Tänään oli noin +8 astetta. Pojalle puin vaunulenkille ylle bodyn & puolipotkarit, kypärämyssyn & ohuen pipon, lapaset & villasukat, sekä äitiyspakkauksen kevyttoppiksen. Tuntui olevan justiinsa sopiva määrä. Monen monta kertaa olen saanut ottaa hionneen vauvan syliini vaunuista, joten kyllä on ollut päänvaivaa asian kanssa. Vaunujen pohjalle en ole myöskään enää laittanut mitään, ettei hiottaisi. Sitäpaitsi poika alkaa olla jo sen kokoinen, ettei kohta mahdu vaunuihin, mikäli siellä on mitään ylimääräistä.
Poika oppi pari viikkoa sitten kääntymään mahalleen. Yritystä oli jo melko varhain. Eteenpäin yrittää päästä, mutta kun peppu nousee ylös, niin naama painuu alas. Istumaan kampeaisi väkisin ja aina saa olla korjaamassa asentoa. Pelottaa, jos tulisi jokin kehityshäiriö selkärankaan.
Yöt ovat muuttuneet jokseenkin levottomiksi. Poika itkasee usein unissaan ja tutin kanssa saa olla riehumassa. Hampaita ei ole vielä putkahdellut, joten tekisiköhän niitä nyt sitten? Muutenkin kauheasti mylkkyää sängyssään ( ja joka paikassa!).
Soseiden maisteleminen aloitettiin perunalla neljän kuukauden ikäisenä. Ei ruvennut uppoamaan, joten unohdin sen vielä toistaiseksi ja nyt olen hemmotellut vauvaa erilaisilla marja- ja hedelmäsoseilla. Niistä tykkää kovasti. Toivon, etten ole tehnyt siinä pöljästi, vaan myös pottu ja muut kasviksetkin alkavat kohta maistua. Vesikään ei hänelle oikein maistu, vaikka yritän sitä aina soseiden yhteydessä tarjoilla. Pahaa on.
Mitä te leikitte vauvojenne kanssa? Onko kellään jo hyppykiikkua käytössä?

Näinhän se on, että äidit aina vertailevat vauvojansa keskenään, jos ei muuten niin mielessään. Täytyy vaan luottaa siihen että kaikki tapahtuu ajallaan, sitten kun vauva on valmis. Hyvin sitä varmasti ehtii kääntymään vielä elämänsä aikana monta kertaa. Ei meidänkään pojalla ole vielä hampaita ja yönukkumiset ovat parin tunnin pätkissä...

Pukeutumisesta, olen miettinyt myös ihan samaa. Kohta alkaa poika olla sen kokoinen, että saadaan siirtyä ""istumaan"" rattaisiin. Meinasin tässä keväällä pitää häntä sellaisesa lämpöpussissa, joka lämmittää vaikka olisi osin aukikin. Ostin pojalle sellaisen jokasään takin, joka on kevyesti topattu ja kestää tuulta. Kevytvanupuvusta ja fleecestä tuulee läpi sitten kun ei enää makaa kopassa makuupussin suojassa.

Me ollaan nyt muutamana päivänä syöty vähän äidinmaitoon tehtyä riisihiutalepuuroa. Tänään maistatin perunaa, ei tykännyt oikein. Puuroa sen sijaan uppoisi vaikka kuinka. Huvittaa, kun aloittaa käninän kärsimättömyyttään jos lusikka viipyy liian kauan matkalla ;)

Luin jostain ohjevihkosesta, että kiinteiden syöminen pitäisi aloittaa perunalla. Onkohan siitä nyt jotain haittaa että aloitettiin sillä puurolla?? Vatsa tuntuu ainakin toimivan ihan ok. Ollaan myös maistatettu kerran päärynää, banaania ja bataattia, kaikki siis sellaisia makeita. Poika on sylkenyt ne heti pois. Ovat ilmeisesti niin erilaisen makuisia kuin mihin tottunut.

Oletteko juottaneet vettä nokkamukista vai tuttipullosta? Kannattaisiko ostaa jo tässä vaiheessa nokkamuki tai sellainen taikamuki?

Heippa!

Ja hyvää pääsiäisen jälkeistä elämää:) Oli mukavaa kun oli noin pitkä vapaa ja sai isikin nähdä mitä tämä vauvaelämä pitää sisällään. Iskä oli mukavan reipas ja osallistu hoitoon eikä suunnannut ollenkaan askeleitaan kuppilan suuntaan... Oppia ja ikä kaikki...

Raisa: ymmärrän kyllä tunteesi kääntymisen suhteen. Vertailu toisen lapsiin ja niiden tekemisiin on se paha juttu, mihin me äidit niin herkästi haksahdetaan. Minä olen lukenut omien murkkulasten vauvakirjoista kuinka ne 3 kk iässä ovat kääntyneet ja kovasti tätä poikaakin odotin niin tekevän. Mies puhunut koko ajan: poika tekee jutut sitten kun tekee. Ja niin se tekikin sitten kun aika tuli. Sanoinkin siskolleni että näiltä murkkulapsia tuli niin kovasti ""opetettua"" kääntymiseen tai ainakin koko ajan olin hästäämässä, että näin, näin se menee... ja koko ajan olin tuuppimassa kylkiasentoon. Pojalta nyt en paljon ole ko. juttuja tehnyt. En ole avustanut, en tuuppinut. Joskus vain näyttänyt, että näinkin voisi tehdä. Ja kyllä se sitten oppi kun sen hoksasi. Älä sinä huoli myöskään virikkeitten vähyydestä. Se mitä annatte on juuri se oikea määrä! Ei mekään käydä yhtikäs missään. Joskus käy vieraita tai me joskus käydään jossakin kylässä. Ei enempää eikä minua se vaivaa ollenkaan. Virikkeitä on ihan tarpeeksi kun vaavi näkee mitä sinä ja iskä siinä puuhaatte. Kyllä isi on nyt väärässä, että tämä sinusta johtuisi.... En jatkossakaan aio muuten minkään toiminnon kanssa hätäillä vaikka muitten lapset tekisikin. Kyllä ne tulee aikanaan!

Sirenia: myöhäiset onnitelut synttäreiden johdosta! Minä annoin aika pian ihan kunnon määrän ruokaa. Niin paljon kuin upposi. Ehkä viikko hieman ""rajoittaen"", mutta nyt kyllä menee reippaasti.

Meillä alkanut jokin itkukausi. Liekkö vatsavaivat iltaisin kun meillähän ei kakata kuin keskimäärin kerran viikossa. Nyt sitten kakkailtu kaksi päivää ja yritetty tyhjentää kai vatsaaa.. Ihmekkös tuo jos vatsaa vääntää. Hampaita ei näyttäs olevan tulossa joten sekään ei ole kitinän syy. Aika rankkaa ollut illat vuorotellen kantaa... Onneksi yöt menee ok eli nukutaan 22-06 suurinpiirtein heräämättä.

Vaatteista: nyt meillä vielä normaali päivävaatteiten lisäksi ä-pakkauksen haalari ja kypärämyssy. Tumppuja en laita ja ä-pakkauksen pussin sisään en myöskään laita. Meillä ollaan niin hiki-ihmisiä, että tuonkin vaatetuksen jälkeen olo on nihkeä. Nyt kun ilmat lämpenee vielä enemmän, niin pitäisi olla jokin kevythaalari tai housut ja takki-jutttu. Kypärämyssyä varmaan käytän mahdollisimman pitkään korvatulehdusten ehkäisemiseksi. Toisaalta ä-pakkauksen pipo voisi kyllä olla myös ihan hyvä kun vetää pipon laitaa vain tarpeeksi korville. Minulla oli pojalta yksi kiva kevättakki ja housut ja sitä olen yrittänyt etsiä. Ei vain ole löytynyt ja se olisi ollut tosi kiva juttu näin kevätsäällä. Ei liian kylmä tai kuuma. Tuo ä-pakkauksen haalari meinaa olla jo liian lämmin.

Jahas, nyt pitääkin lopettaa. Kutsu kävi

Hei!

Istumisesta: me varmaan ollaan tuossa turvakaukalossa ainakin 6 kk asti ja kun siihen mahtuu. Etenkin kun kesä tulossa niin ei vaatteet täytä sitä. Meilläkin vängätään pystyasentoon ja kylläpä tulee pidettyä jo puoli-istuvassa asennossa pieniä hetkiä. Poitsuhan täyttää kohta 5 kk. En varmaan lattia tasolla ala kovin tyynyillä pönkkäämään, että osaisi istua. Syöttötuolissa laittaisin tyynyn taakse, niin pysyy hetken kunnon istuma-asennossa. Lattiatasolla istuu sitten, kun pylly on muotoutunut oikeaan muotoonsa:) Nokkamukin otan käyttöön sitten kun aletaan istumaan syöttötuolissa ja siitä opettele sitten nämä ""ruokaryypyt"" ottamaan.

Voi video: vaikka sitä on niin ""vanha ja viisas"" niin eipä sitä enää muista miten nämä aina menee. Kokeilemalla näkee. Minullakin on 12 v. aikaa viimeisestä vauvasta, niin melkeinpä se on uudelleen opettamista. Tietenkin sellainen itsevarmuus on kasvanut eikä hätäile ihan heti erinnäköisissä asioissa. Meillä on nyt hyvä verrata kun minä olen kasvattanut jo 2 ja iskä ei yhtään....

Piti vielä jotain laittaa, mutta en muista...

Jahas, taas mennään. Meillä ei muuten nukuta enää päivisiin paljon mitään. Hyvä kun 2 tuntia yhteensä. Hoh, hoijaa.

Huomenta! Se on taas arki edessä. Ehti jo tottua siihen että ukko on kotosalla, kun tosiaan lomaili viime viikon! Meillä on nyt joku ihan käsittämätön huutokausi meneillään, ainoa paikka mikä tuntuis kelpaavan on minun syli ei edes iskän syli kelpaa. Tuntuu ihan kauheelta kun toinen huutaa hiki päässä eikä mikään tunnu auttavan! Ja huutoa pahempi on sellanen malttamaton ähätys... kauheeta ähinää ja puhinaa ja kiljahdusta väliin... mur!!!
Joku kyseli hyppykiikusta - meillä on viihdytty siinä jo kuukauden päivät! Tykkää kovasti!
Tosta ulkopukeutumistesta on ollut juttua. Sekin vissiin riippuu aika monesta eli istuuko/makoileeko pussissa vai ilman, onko jalkapeite käytössä, pääseekö rattaisiin viima... Ja onhan vauvoissakin kuumakalleja sekä vilukissoja, eli kaikille ei passaa samat vermeet. Me ollaan nyt ulkoiltu ä-pakkauksen kevyttopassa ja kypärämyssy + pipo sekä tumput, jaloissa meillä vaan villasukat. Tytsi on siskon vieressä tuplissa lämpöpussissa ja suojana vielä jalkapeite. Tuosta lämpöpussista voi kyllä varmaan kohta luopua mikäli kelit muuttuvat kesäsemmiksi. Kenkiä ei kannata vielä ostaa, koska mitään varsinaista virkaahan niillä ei tässä vaiheessa ole. Jos kengät on jostain saanut, niin jalkaan vaan - onhan ne kuitenkin aika coolin näköset! Muuten, jos ostatte ns. välikausipukuja niin ottakaa rohkeesti vaikka 80/86-senttinen, niin ei tarvii sitten syksyllä ostaa uutta. Vauva venähtää luultavasti kesän aikana ihan hurjasti!!! Jaahans, nyt tarttee vissiin lähteä aamupuuron värkkäämiseen. Viikon alkuja kaikille!

Kiitos kaikille rohkaisusta. Jotenkin ollut mieli maassa (niiden tuttujen juttujen, parisuhdeongelmien, vuoksi..). Ja kun lapsen isä sanoo yleisellä tasolla (työnsä puolesta potilaille), että lapsi tekee kaiken kun on itse valmis, mutta minulle, että meidän lapsen pitäisi kyllä jo osata ja on minun vikani jos ei. Varmaan vaan haluaa sanoa ikävästi, kun on ollut koko ajan riitaa tässä viime aikoina.

Joo, no olen kyllä tyytyväinen Gildan haikailemaan asiaan eli nukkumiseen. Helvetillisten kolmen ekan kuukauden jälkeenhän tyttö on nukkunut tosi hienosti. Yöllä 20-07 heräten vain kerran (ja kohta luovutaan siitäkin) ja päivällä kolmet unet. Vaan ei nuku meilläkään hyvin, jos ei pääse ulos. Ja nyt kun ei ole enää lasitettua parveketta, en halua heijata vaunuja sateessa pihalla.. saa sitten nukkua sisällä miten taitaa jos sataa.

Nukkuuko teidän vauvat kolmet unet? Koskakohan siirrytään kaksiin? Meillä jää usein viimeiset unet väliin, mutta silti on aamulla jo 9 aikaan menossa ekoille unille, niin ettei taida vielä kahdet olla ajankohtaiset.

Oikeaa elovenapuuroa on nyt maisteltu ensipuuron jälkeen, mutta ei tunnu oikein menevän alas. No en kyllä itsekään syö kaurapuuroa (lapsena pakotettu!), niin että en ihmettele :)

Hei!

Meikä taas linjoilla... Sitä se teettää kun olen ollut kaikkki pyhät paitsiossa täältä....

Niin, pukeutuminen on tosiaankin niin yksilöllistä. Meillä ollaan sellaista kuumakallea, että kyllä on saanut kokeilla vaatevirityksiä, että mikä on sopivin. Niin, ja sitten vielä sekin, että mehän ei olla vaunuissa muuta kuin nukkumassa, siksi ei edes tumppuja tai pipoa. Meissä marrasmammoissa on jo vanhempiakin, jotka jo harjoittelee istumista ja me ollaan listan nuorimpia.. Ja vaunut ovat erillaisia. Itselläni on muuten 12 v. vanhat vaunut. Ihan hyvät ne on!!! :)Olen katsellut kärräillessä näitä uusia malleja, niin ne varmaan on tosi ""tiiviit"" ja varmaan näillä keleillä tarkenevat hyvin vähäisillä varustuksilla. Ei olla tosiaan hankittu uusia vaunuja kun tämä on meidän ensimmäinen ja viimeinen. Siksi nämä hankintajutut ovat hyvin harkinta-asioita. Nyyh.
Kohta pitäisi kaiken maailman labrakokeet ottaa tulevaa sterilisaatiota ajatellen...

Pirpana: meillä varmaan nyt samankaltaista ja oli täällä muillakin. Isi kantaa poikaa selkä vääränä... Ja kyllä itselläkin on paikat aika jumissa ja kipeänä kun pääsiäinen mennyt aika lailla kanniskellessa ja kun ei päikkäreitä nuku ei sitten millään. Tosiaan 2 tuntia nukkunut ehkä päivällä ja sitten iltasella pari 15 min pätkää.

Virikkeistä: jostakin muistan lukeneeni, että 3 vuotiaalle asti riittää pelkkä kodin virike. Ei tarvi olla mitään erikoisjuttuja jos itse ei jaksa niitä kehitellä ja lähteä viemään minnekkään. Kodin touhut riittää. Ja näin meillä mennään. No, hoitoonhan tässä syksyllä mennään, joten kyllä ne virikkeet siitä lähtee pikkuhiljaa tulemaan.

Voi ei.... ei tuu mitään. Koira vuorostaan herätti pojan. Poika herännyt jo 6:lta eikä tahdo tulla tästä taas mitään...
Nyt poistun linjoilta. Vähäksi aikaa:)

Moro!

Tytsy on ekoilla päikkäreillä, joten kirjotellaanpa jotain... Meni viime yö taas vähän huonosti nukkuessa, tyttökin heräili jo kuuden aikaan,sen jälkeen ei nukkunut kuin 15 minuutin pätkiä, siitä varmaan johtuu että nukkuu jo nyt mitä ei juuri koskaan tee.

On se vaan, että varmaan jokainen äiti vertailee vauvaansa muihin, toinen nukkuu paremmin ja toinen kääntyy aikaisemmin. Mä oon ""kateellinen"" niille, joilla vauva ei heräile yöllä! Välillä tuntuu, että ihan sama mitä tekis kunhan nukkuisi yöllä hyvin!:) Mut faktahan on, että vauvat on niin yksilöllisiä!

Niin joo Raisa taisi päiväunista puhua, meillä nukutaan yhdet pitkät(n.4 tuntia) ja sit illalla yhdet tai kahdet (riippuu mihin aikaan herää ekoilta) puolen tunnin tirsat. Yleensä yhdet riittää.

Mutta kuinka kauan teillä vauvat on hereillä yleensä yhteenmenoon? Meillä noin 2 tuntia, illalla saattaa valvoa kolmekin tuntia.

Mutta nyt täytyy mennä, palataan asiaan! :)

Heippanen täältäkin!

Meillä oli aika kiirusta koko pääsiäinen ja poika kovasti tykkäsi katsella vähän muitakin maisemia kuin kotia =) Oli yhtä hymyä jokaisessa kyläpaikassa.

Mä ajattelin, että koitetaan jättää nokkamukivaihe väliin ja opetellaan hörppimään pienestä mukista... Katsotaan kuin käy. Tuttipullosta juo nyt...

Ulkona meillä on päällä body, sukkikset, kypärämyssy, ohut myssy vielä päällä, tumput, sukat ja ohut fleesehaalari. Ja ihan lämmin on. Täälläkin on ollut jo 8 astetta lämmintä. Autoon on jotenkin vaikea pukea, kun siellä on kuitenkin niin lämmin. Toisessa autossa meillä on jo se turvaistuin ja melko pystyssä siinä töröttää, mutta eikö puolivuotias saakin jo vähän istuskella... muutenkin sylissä aina haluaa vaan istua.

Jännä juttu tuo pojan ihottuma, sitä ei ole enää vartalolla, mutta poskissa vaihtelevasti. Ja nyt kyttäilen ihan neuroottisena koko ajan mitä voi syödä ja mitä ei... Nyt vaihdoin rasvan, jota olen kasvoihin laittanut ja tuntuu, että sekin olisi auttanut...

Kyllähän noita vauvoja tulee väkisinkin vertailtua muiden kehitykseen =) Meilläkin vauvakerhossa on yksi jo ryöminyt kovaa vauhtia pitkään ja melkein jo konttaa ja toiset ei käänny vielä mihinkään =) Yksilöitä kaikki vauvat ja kehittyvät omaan sopivaan tahtiinsa =)

Jaahas... Eiköhän olisi taas päivän perunahetki =) Meillä on välillä kovaa vääntöä ettei peruna maistuisi, pitäisi saada joatin parempaa =) Kyllä ne nuorena oppii mikä on hyvää =)

Piti vielä kommentoida tuota nukkumisasiaa... Meillä nukutaan edelleen kolmet päikkärit, välillä yritti siirtyä kaksiin, mutta sitten oli väsynyt ja kiukkuinenkin. Eli lyhyet aamupäivällä ja illalla (n. puolisen tuntia) ja siinä välissä vaunuissa pari tuntia. Yhteen pötköön ollaan hereillä parisen tuntia ja illalla neljäkin.

Taitaa meillä yösyömiset alkaa loppumaan, viimeyönä ei syönyt enää ollenkaan, puri vaan tissiä ja se ei oikein kivaa ole... Taitaa vieroittaa itsensä nyt sitten siitäkin. Eipä se silti aina rauhallista se nukkuminen ole, kääntyilee ja huitoo ja tuttia saa laittaa... Ehkä itsekin herää liian helposti =)

Meillä on muuten hittijuttu lukea lehtiä... Se on sitten kivaa. Edellispäivänä poika kylläkin sai lehden suuhunsa ja varmaan sai imutettua siitä palasen :/

lyhyesti vastaile kun vielä on muistissa aiheet..
Turvaistuin laitettiin eilen renkaitten vaihdon yhteydessä, tyttö on siinä ohan rennossa asennossa, ei ollenkaan liian pystyssä.
Vaatteista, ulkona ollessaan on vaan sisävaatteet ohut kypärämyssy sekä fleesepuku ja silti tuntuu kuumalta, meillä paistaa aurinko suoraan tuohon parvekkeelle, viileinä päivinä ei niinkään ole hikinen mutta aurinkoisina kyllä. Makuupussi on pohjalla muttei kokonaan kiinni.
Hyppykiikku on ollut käytössä pari viikkoa ja se on ihan huippu juttu, muttei uskalla kauaa pitää niin sitten tulee huuto kun joutuu ottaa pois.
Syöttötuoli otetaan käyttöön jahka pappa sen kunnostaa.
Me ollaan myös kotona kaiket päivät joskus käy kavereita tai me käydään jossain, ehkä kerran viikkoon, minuu ei kiinnosta mitkään muskarit tai kahvilat, vaikka sosiaalien tapaus olenkin niin oksettaa ajatuskin, en tiiä miksi.
nyt tyhjeni pää, kaippa ne siinä oli.
Hampaat puhkes eilen näkyviin kunnolla, siis molemmat alas aivan samaa tahtia. Pari viikkoa ne nystyrät jo siellä näkykin. Yöt on kyllä tosi levottomia, itkee ja itkee, ei kelpaa maito, ei tutti, ei mikään... itkee aikansa ja nukahtaa eilenkin klo 21-05 heräs viisi kertaa itkemään ja ei syönny kun vasta viideltä, sitten se kyllä nukku muutaman tunnin heräämättä, kunnes heräs isää kiusaamaan.
Meillä nukutaan kerran 3h kerran 1-2h ja sitten vielä 15-30min. joskus nuo vikat saattaa jäädä pois jos tokat päikkärit venähtää.
Nyt tekemään alusvaate inventaariota, laihtunut 5kg ja lupasin siitä hyvästä uusia kalsarivarastoani.vielä 3kg tai jos onnistuu niin 5kg niin sitten ostan kasan uusia vaatteita.

Kiitoksia vaan onnitteluista:) Tänään ne synttärit oikeesti on mutta käskettiin miehen vanhemmat ja sisko jo eilen kun oli vapaata kaikilla niin pääsivät yhtäaikaa.

Vaatetuksesta... meilläkin tytöllä sisävaatteiden lisäksi villatumput ja -sukat, kevyttoppis ja kypärämyssy tai ohut pipo. Ja ei makuupussia enää vaan on pehmeässä kantokopassa. Silloin kun oli makuupussi niin ei ollut kopassa sitä ""kantta"" vaan pelkkä jalkapeite makuupussin kera. Nyt siis on se kansi ja jalkapeite. Tuntuu että tämä on tällähetkellä ihan sopiva, eilen ei ainakaan ollut yhtään hikinen. Sitä en sitten tiedä kun ottaa kopan pois, luultavasti en otakaan ennenkuin ilmat lämpenee niin että voi ""istua"" pelkissä rattaissa. Tuulenpitävän haalarin ajattelin hankkia vasta sitten syksyllä.

Virikkeitä ei meilläkään isommin ole. Ei käydä missään muskareissa ym. Kääntymään kun yritti niin joskus vähän avitin vetämällä kädestä niin että meni mahalleen. Sitten menikin pian jo itestään. Mutta kyllä se Raisa tyttö teilläkin vielä kääntyy, minä itse olin 7kk kun käännyin. Sitä ennen huusin vaan pää punasena kun halusin johonkin:) Laiska jo pienestä pitäen...

Niin ja päikkäreistä... meillä nukutaan kolmet päikkärit yleensä. Ekat jo 9 aikoihin ja tokat pitemmät n.11-14 ja sitten vielä 17-18 suunnilleen. Sitten 19 jälkeen yöunille.

Ei meillä siis yöllä nukuta mitenkään järkyttävän hyvin vaikka se Gilda siltä tuntuiskin:) Tyttö heräilee aika usein mutta olen saanut tutilla nukkumaan uusiks. Yritän kouluttaa sitä jo että ruokaa ei tarvis joka välissä antaa. Koska se kerta pystyy olemaan sen 7h ilman ruokaa niin en sitä ala 3 tunnin jälkeen antamaan vaikka kitisiskin... karua... mutta eipä oo sit 6kk ikäisenä niin vaikeeta alkaa kokonaan lopettelemaan yösyöntiä kun nyt yrittää vähän venyttää syöntivälejä... ja tää oli vaan ihan mun omaa logiikkaa:)

Nyt vähän tiskailemaan ennenkun tyttö taas heräilee...

Sirenialle: mulla kesti aika kauan tuo ""yökoulutus"" mutta nyt tyttö ei enää juuri heräile yöllä, joskus tosin juuri niihin aikoihin kun ennen sai tissiä. Iltapuuron aloitus auttoi tosi paljon. Nyt vain yksi syöttö n. 5-6 aikaan, sekin varmaan aika turha, ei itke nälkää vaan lauleskelee vaan. Annan tissiä että pääsisin vielä tunniksi pariksi itse nukkumaan;) mutta tuostakin opetellaan kohta pois. Kannatan siis ehdottomasti harjoittelua.

Mun mielestä on ihan järkyttävää, kun jotkut kirjoittelevat tuolla yleisellä puolella että 8kk vauva syö monta kertaa yössä. En millään usko, että voisi olla nälkä niin isolla. Meidän tyttö nukkuu parhaimmillaan 9-10 tuntia syömättä, niin kyllä luulisi isommankin siitä selviävän. Uniassosiaatio-ongelmasta lienee kyse.. siis toisin sanoen tutilla tms jos saa hiljenemään, niin aika pian tottuu olemaan saamatta tissiä aina pystyäkseen taas nukahtamaan. Meillähän ei tutti ole käytössä, joten oli vaikeampaa saada unen päästä kiinni ennen kuin saatiin unirätti käyttöön. Vauvat kyllä oppivat pahoille tavoille tosi nopsaan ja ne on vaikea totuttaa pois niistä:)

Nyt on pääsiäinen sitten ohi ja mukavaa oli. Sain kylläkin karmean flunssan... Käytiin isomummulassa syömässä ja pappalassa saunomassa ja lauantaina sitten päästiin kuin päästiinkin miehen kanssa kaksistaan kaupungille. Mietittiin kyllä tarkoin mitä tehdään kun tyttö jatkaa yöllisiä heräilyjään, mutta päätettiin sitten ottaa riski ja minä lähdin autolla että päästään nopsasti kotiin jos on tarvis. Tyttö oli herännyt 2 kertaa ja kummallakin kerralla siskoni oli saanut hänet heti uudestaan nukahtamaan, erittäin loisto juttu ja meillä oli miehen kanssa todella mukavaa =)

En nyt kyllä enää muista mistä kaikesta oli juttua, joten taidanpa siirtyä katselemaan telkkua...

Raisa, kirjoitit ""Uniassosiaatio-ongelmasta lienee kyse.. siis toisin sanoen tutilla tms jos saa hiljenemään, niin aika pian tottuu olemaan saamatta tissiä aina pystyäkseen taas nukahtamaan.""

Meillä on tutti käytössä, mutta poika ei siitä hirveästi piittaa. Saattaa joskus rauhoittaa, esim. päiväunille mennessä, kun puetaan ulkovaatteita ja väsyttää jo kauheasti. Yölläkin kokeilen tuttia ensin, mutta tosi harvoin on auttanut. Unirätistäkään poika ei ole apua saanut.

Eilen poika nukahti yllättäen jo 21.30 (viimeinen viikko noin 22 - 23). Heräsi syömään ekan kerran klo 1.30 ja ihan kunnolla söikin. Klo 3.30 heräsi mekastamaan ja leikkimään. Yritin peitellä ja silitellä ja siirsin takaisin keskelle pinnasänkyä. Siitä poika hermostui tosi paljon ja alkoi huutaa. Otin viereen, huomasin, että oli tullut kakat. Vaihdoin vaipan ja otin viereen, rauhoittui vasta, kun otin tosi lähelle kainaloon ja viimein nukahti. Yritin nostaa omaan sänkyyn, alkoi itkeä. Otin viereen, syötin. En muista, söikö vielä uudestaan. Heräili vähän väliä koko aamuyön. Ylös noustiin kuitenkin vasta 9.15.

En viimeisinä öinä ole edes pystynyt laskemaan, montako kertaa poika on herännyt. Hän ilmeisesti treenaa kaikkia oppimiaan ""jumppaliikkeitä"" myös öisiin. Työntää varpaita suuhun, kääntyilee, nousee vatsallaan käsinojaan jne. Jumpatessa tulee pukluja ja siihenkin poika välillä taitaa herätä.

Ei todellakaan tunnu hyvältä herätä öisin useita kertoja. Ärsyttää sekin, kun jotkut äidit kuvittelevat olevansa niin paljon parempia hoitajia, että juuri sen vuoksi heidän vauvansa ei herää öisin. Veljelläni on viisi lasta, joista kaikki ovat olleet vauvana erilaisia. Yksi nukahti todella helposti, yksi alkoi nukkua yöt kokonaan vasta 2,5-vuotiaana. Muut siltä väliltä. En väitä, että en voisi jotain tehdä toisin, mutta sanon vaan, että se mikä tepsii yhteen, ei välttämättä tepsi toiseen.

Neuvoja kyllä kaipaan! Nyt pidän päiväkirjaa pojan syömisistä ja nukkumisista seuraavaa neuvolakäyntiä varten.

Tänäänkin poika nukahti 21.30. Yritin antaa maissivelliäkin, mutta otti vain 25 ml.

Päiväunia poika nukkuu yleensä kolmet (ap 2 t, ip 1 - 2 t ja alkuilta 0,5 - 1 t), mutta tänään vain kahdet, koska emme ehtineet ulos kuin kahdesti. Illalla olimme miehen kanssa yhtiökokouksessa ja kummi äiteineen oli lapsenvahtina.

Huomenia!

Mulle on iskenyt joku antipatia tietokonetta kohtaan viime päivinä. Yleensä on tullut seku vaan seikkailtua netissä kun poika nukkuu vaan eipä ole viime päivinä juurikaan innostanut. Kaivoin kesken jääneen kirjan esille ja olen sitä alkanut taas lukemaan. Jospa kuitenkin aina välillä saisi teille kirjoiteltua, tää on kuitenkin jo pitkän aikaa ollut hyvä paikka purkaa sydäntä ja kuulla miten muilla vauvoilla elämä sujuu, ja mukavaa porukkaa kun ei aleta toisia syyllistämään ja moittimaan jos jotain on päättänyt tehdä toisin kuin muut.

Silloin pitkäperjataina (muistaakseni...) Onni tosiaan kääntyi ekan kerran, maanantaina sitten pyörähteli jatkuvasti masulleen. Se hyvä puoli on kun vasta nyt oppi kääntymään, että Onni myös viihtyy mahallaan. Voipi olla 15-20 min yhtäsoittoa mahallaan. Nyt ei sitten tosin olla enää viittitty kääntyä, paljon mukavempaa on olla selällään jolloin saa kädet ja tavaroita suuhun ja voi sylkeä ja pärisyttää.

Meillä siis tänään 5kk täyteen ja iltapäivällä olisi neuvola. Onkos muilla miten vaikuttanut tuo annettava rokote, eikös sen 5kk ikäisenä taas saa? Ei muista... Sijaiselle mennään kun oma neuvolatäti on talvilomalla.

Nuista virikkeistä ainakin on ollut puhetta, eipä meilläkään poikaa oo sen suuremmin opetettu kääntymään tai mitään valmiita virikkeitä kauheasti tarjottu. UImassa käydään, lähinnä kai sen takia että ite olen aina pitänyt ajatuksesta ja nyt ainakin ensimmäisen kanssa voi käydä. Niin ja kerran viikossa käydään muskarissa, koska Onni on ihan muutaman kuukauden ikäisestä asti tykännyt ihan älyttömästi lauluista ja laululeikeistä. Muskarissa Onnin naamasta kyllä näkee, että kenellä on hauskaa. Mitkään vauvakahvilat ei oo mun juttu, mielummin käyn ystävien kanssa kaupungilla kahvilla tai vuoroin kylässä jolloin laitetaan yleensä ruokaa ja käydään lenkillä vaunujen kanssa yms.

Yöt menee tahtiin 19-20 välillä nukkumaan, 02-04 välillä syödään ja voidaan koittaa herätäkkin. Välillä on joutunut nyt ottaa viereen, että saa pojan uudestaan uneen. Välillä sitten koitetaan herätä 05-06 välillä mutta oon silloinkin ottanut vielä viereen niin ollaan saatu nukuttua sitten 06.30-08 asti.

Ollaanko teillä muilla muuten kovia pärisyttäjiä? Onnin lempipuuha tuntuu olevan sylkeä ja pärisyttää ihan jatkuvasti. Kaikki vaatteet on ihan märkänä kun herra viihdyttää itseään. On melko huvittavan näköistä ja kuuloista touhua.

Nyt aamupalalle ite ja tarjoamaan Onnille kans jotain ""purtavaa"". Hyvät päivänjatkot kaikille ja palataanpa iltapäivällä kuulumisiin, että joko meillä 10kg rikkoontui...

Myy ja jättiläispoika-Onni

Heippa!

Myy: Onnilla näkyy olevan aika hyvät unenlahjat:) Meillä ei voi edes kuvitella että alkaisi 19-20 nukkumaan. No, onneksi yöt menee ok ja kun aletaan nukkuun n. 22 maissa niin nukutaan putkeen 6 asti ja sitten kyllä saman tien näköjään on alettu nykyisin heräämään. Siinäpä se menee kun kuitenkin pitää herätä laittamaan koululaiset kouluun ja ehtii hoitaa ensin pojan kuntoon. Päivä menee sitten niin että 9 pintaan aamulla nukutaan 0,5-1 tuntia, 12 maissa jotain 2-3 tuntia ja kun herätään tuossa klo 15-16 niin sittepä ei oikeastaan nukuta ollenkaan. Hyvä jos iltapäivän ja illan unet olisi yhteensä 0,5-1 tuntia. Ja kuitenkin valvotaan lähes kymmeneen.... Että loppujen lopuksi meilläkin nukutaan aika vähän. Eilen esim. ei nukkunut päiväunien jälkeen oikeastaan yhtään. Käsittämätöntä että miten jaksaa.

Ja kutsu kävi.

Gilda: Meillä on yöt kanssa taas ihan levottomia. Hetki menikin rauhallisemmin. Touhutaan ja väännetään... Itsekään en enää tiedä kuinka monta kertaa yön aikana heräilee, monen monta ja kovasti itseä väsyttää. Meillä on se tuttikin eikä se auta. En tiedä mikä auttaisi... Tosin poika on nyt jättänyt yösyönnit väliin, ei maistu tissi. Mutta en usko, että nälkäkään on, koska se huispaaminen alkaa jo puolenyön aikoihin. Eikä aamulla ole kauhea kiire saada sitä maitoa. Nukkumaan menokin on siirtynyt taas 22.15 ja tänään heräsi jo 7.15. Itse on ihan silmät ristissä. Eiköhän me sitten joskus nukuta kokonainen yö, kun lapset menee kouluun =)

Poika on yhtäkkiä alkanut nukkumaan mahallaan koko yön, tähän asti on nukkunut selällään tai kyljellään. Mietin jo sitäkin aiheuttaisiko iltapuuro vatsavaivaa ja nukkuu siksi mahallaan... Nyt meinaan jättää päärynän pois hetkeksi, koska kasvoissa taas kuivaa ihottumaa.

Täällä paistaa aurinko ainakin nyt, pakko raahautua vaunuilemaan, jos edes raitis ilma auttaisi =)

Ainiin ja piti Myylle vastata siitä rokotteesta... 5kk saa rokotteen ja seuraava on vasta vuoden ikäisenä, onneksi =) Meille ei ole tullut mitään oireita rokotuksen antamisen jälkeen... Paitsi se hetken huuto =) Niin ja en usko, että olette menneet vielä meidän pikkujättiläisen ohi ;)

Moroos!

Kirjoittelin odotusaikana kuulumisiani tänne marrasmammoihin mutta sen jälkeenpä olenkin lähinnä satunnaisesti taustaillut, kun kotona ei ole ollut nettiä ja tuo neiti on vienyt äidistään kaikki mehut :o)

Meillä siis 22.11. syntynyt ihana, virkeä esikoistyttö, joka on oikea yökukkuja. 2,5kk asti hän nukkui suht hyvin (syöttövälit öisin n. 3-4h), sen jälkeen ollaan menty kiihtyvää alamäkeä. Pahimmillaan tilanne ollut se, että tyttö nukahtaa 20.20 ja ensimmäinen herätys on jo 21.20 ja siitä kellon tarkasti tunnin välein. Tai toinen tätä äitiä kauhistuttava yökukuntatapa on se, että vedetään unta klo 23 asti ja sen jälkeen ei nukutakaan kuin vartin pätkiä. Arvaatkaa vain onko välillä aivan läpiraato olo?!?! Elämänsä aikana tyttö on nukkunut tasan kerran kuusi tuntia putkeen. Muuten meillä nukutaan siis tosi lyhkäsissä pätkissä.

Päikkärit hän on aina nukkunut todella hyvin. Nykyrytmi on se, että noustaan 06-07, ekat tirsat jo noin 08-09, pitkät 2-3h päikyt 11.30-> ja sitten vielä viiden kieppeillä lyhemmät 30-60min unet. Ja nukkumaan 20-21 välillä.

Täysimetyksellä mentiin 4kk asti, sitten epätoivoissani kokeilin maissivelliä, josko se olisi pelastanut yöunia, mutta maidostapa tulikin allerginen reaktio, joten se siitä. Siirryin sitten pottuun ja muihin soseisiin ja niillä näytti olevan hetkellinen vaikutus uniin (saatiin jopa sellaisia öitä, että eka herääminen oli vasta 3,5h päästä nukahtamisesta ja loppuyö 2h välein, mikä meidän mittapuulla on jo hyvin!).

Nyt tilanne on se, että vaikka pottusatsi+toinen rinta syötäisiin 19.30, niin kätinä, joka yltyy huudoksi, alkaa jo siinä klo 23 kieppeillä. Nälkäänsä siis ei huuda. Ollaan kokeiltu tassuttelua ja ties mitä, mutta ei auta. Tyttö on levoton ja heittelehtii sinne tänne, huitoo, huutaa, pungertaa kyljelleen, sylkee tuttia jne. Yritä siinä siten pidellä kaksin käsin... Viime yönä ""huudatin"" kolme varttia ja sain kuin sainkin hänet vielä tunniksi nukahtamaan sänkyynsä, mutta sitten alkoi sama rumba alusta.

Ongelman ydin taitaa piillä siinä, että 2kk neuvolassa todettiin, että paino ei nouse tarpeeksi ja jouduin yöt läpeensäkin nostamaan tyttöä tissille ja tästä on nyt kehkeytynyt melkoinen riesa. Ainoa pomminvarmakeino rauhoittaa tyttö yöllä on työntää tissi suuhun ja umpiväsyneenä siihen turvautuu liian helposti! Mistä löytää se voima käydä läpi jonkin sortin unikoulu?!?!?!?

Te jotka olette löytäneet avun näihin heräämisiin ja yöhuutoihin, auttakaa mammaa mäessä! Meinaa olla hermo enemmän kuin tiukilla välillä, kun ei koskaan saa nukkua!

Kiitos kaikille jotka jaksoivat vuodatukseni lukea. Lupaan kertoilla mukaviakin juttuja tulevaisuudessa, sillä kaikesta rankkuudestaan huolimatta tämä äitiys on ihanaa! :o)

Che ja tirpukka

Yhteistyössä