Marraskuiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4D / 3D -ultrasta jää itse maksettavaks n. 120€ ainakin pk-seudulla). Ja parasta ois vissiin tehdä n viikoilla 20-30.

Ois kyllä kiva päästä kattoo vauvaa oikeen kunnolla, toisaalta siinä varmaan selviää myös sukupuoli, halusi tai ei... Jos ei ois noin kallista ni varmaan menisin!

Täällä on nyt muutaman päivän ajan pahoinvointi helpottanu! Ihanaa kun pystyy taas syömään=) 1,5 vuotias esikoinenkin on jo oppinut näyttämään mitä äiti tekee; laittaa sormet kurkkuun ja yökkäilee... =) =)

Öitä ja vointeja!

Lness ja rane 13+

Mehän ollaan ihan tipahdettu toiselle sivulle. Nostelen siis!

Kauhea yököttävä olo ollut nyt melkein viikon. Luulin jo säästyneeni oksentelulta, mutta ei... Useamman kerran päivässä on tullut yökkäiltyä ja oksennettua ihan kunnollakin. Ihan kamalaa. Koskakohan tämä menee ohi? Syöminen ei auta, vaan pahentaa asiaa. Silti täytyy yrittää jotain syödäkin. Onko teillä MITÄÄN hyväksi todettuja vinkkejä pahanolon lieventämiseen? Mulla pahoinvointia ei ole aamuisin herätessä, vaan se alkaa aamiaisen syönnin jälkeen ja jatkuu siitä koko päivän...

Lillis 12+3

Heip!

Nyt se potkii varmasti! Kun tuntuu sillonkin ku seison tai kävelen. Ja tuntuu mun mielestä vähän inhottavalle, vaikka ei satu tms. Ei kuitenkaan koko ajan tunnu vaan pelkästään sillon ku se on jossain tietyssä asennossa siellä..

Lillis: mulla auttaa ulkoilu ja liikunta. Vaikka on tosi plööh olo niin, kun vaan väkisin lähtee ulos, niin sen jälkeen pystyy paremmin syömäänki ja olo muuttuu tosi hyväksi.

Tosin mä oon laihtunu täs jonku 3-4 kg, kun en saa syötyä samaan malliin ku ennen, kun annoskoko minkä pystyy kerralla syömään on niin pieni, eikä oikeestaan oo nälkäkään koskaan.

Hui, keskiviikkona pitää mennä verikokeeseen, se on se down-seulahommeli. Ehkäpä sitten ku sen tulokset tulee ni vois kertoo porukoille vaavista..

4/3d ultra vois olla tosi kiva, mutta eipä taida olla semmosia rahoja.. Jospa sais edes siellä rakenneultrassa käytyä. Millonkohan se pitäis varata sinne yksityiselle..tai miten niiltä yleensä saa aikoja?

Iloista odotusta kaikille!

plussa 15+2

Nonni, käytiin tänään ultrassa, ja kyllä siellä joku kumma mönkiäinen näytti olevan. Neljä raajaa sillä oli ja pää, ja sydänkin löi. Niin ja oli ihan oikeassa paikassa, joten tässä täytyy ilmeisesti ihan tosissaan alkaa prosessoimaan tätä ajatusta uudesta perheenjäsenestä ;) Mutta LA siirtyi joulukuun puolelle 3.12. joten mä varmaan jättäydyn näitä viestejä lukemasta ja hiivin tuonne joulukuisiin. Ja aika pian tuota varmaan uskaltaa siirtyä jo "omalle" foorumille, siis jossa esiinnyn omalla pärställäni, kun tää ei enää ole mikään valtionsalaisuus.

Hyvää kevään jatkoa ja ihanaa odotusta kaikille!

Olenko ymmärtänyt oikein, ettet ole käynyt vielä ultrassa? Oletko varma LA:sta? Minusta nuo sinun tuntemukset kuulostavat pidemmälle ehtineen raskauden jutuilta. Varsinkin kun odotat ensimmäistä lastasi...

Nehän on aika yksilöllisiä juttuja käsittääkseni miten tuntuu liikkeet ja millaset voinnit ym on. Olen käynyt ultrassa ja sen mukaan on laskettu aika. Mahdollista olisi myös, että vauva olisi esim kuukauden pidemmällä, mutta sitten se ois ollu todella liian pieni (sen kuukauden liian pieni) siellä ultrassa.. Nyt aloin jo miettiä että onkohan se sitten ollu siellä jo edellisen kierron ja hormonaalinen ehkäisy on estänyt sen kasvua tai jotain..? Pitääpä etsiä tietoa miten hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa sikiöön..
Pariin päivään ei oo nyt yrittäny taas mun napaa potkia se mönkijäinen, se varmaan osaa mennä joskus johonki omituiseen asentoon mistä noi tuntuu kun ei tunnu kun harvoin ja jonku tietyn ajan putkeen.. ja kuplimiset ja "kakan matkat" ym tuntuu kyllä päivittäin ja erilaiselta kun ne. En nyt tietenkään voi tietää oisko siellä mahassa joku muu poukkoileva objekti sit sen vauvan lisäks joka nykii siellä.. Tarkennus tuntemuksista vielä: ne tuntuu navan alla ylöspäin suuntautuvina tökkimisinä, ei satu mutta on semmosia töksähtäviä ja öhm.. Lisäksi olen todella pieni, lyhyt ja hoikahko, joten on varmaan melko vähän tilaa sillä mönkijäisellä siellä, tai lähinnä kohdulla.. ja siksi se myös näkyy jo nyt aika selvästi se masu..
Lisäksi olen myös todella kipuherkkä, joten voi olla, että muutkin kosketukset tunnen herkemmin jokapuolella tai en tiiä. Muuten pahoinvointinikin alkoi alussa jo viikolla 3-4. Eikä ollut mielikuvitusta/haaveilua, koska raskauden mahdollisuus on nuvaringin käyttäjällä hyvin epätodennäköinen.

Mutta miksi tämä nyt muita niin kovin häiritsee jos tunnen liikkeitä aikaisin?

Hei!

Luulisin että olen myös tuntenut liikkeitä jo jonkin aikaa. Raskaus on toinen joten uskoisin tunnistavani ne, hentoisia kuplia alavatsalla. Ihan kuin joku siellä heittäisi volttia. Tuntuu hämmentävävältä kun niitä on jo pari viikkoa silloin tällöin tuntunut, ekassa raskaudessa tunnistin vasta 19-20 viikolla. Tosin ultraäänessä vauva näytti 6pv isommalta joten viikotkin voi olla hieman pidemällä. Jostain syystä lääkäri ei muuttanut laskettua päivää, sinänsä sekavaa etten nyt ihan tarkkaan tiedä milloin viikot vaihtuvat.
Edelleen lievää pahoinvointia täällä, onneksi jo kuitenkin selvästi helpottamassa, samoin väsymys. Työpaikalla kun keroin muutamille raskaudesta myönsivät jo katselleen mahaani sillä silmällä, ja kyllähän se jo näkyy. Ylävatsakin on turvonnut.
Seerumin seulan tulokset satiin juuri, down riski 1:1600 eli melkolailla pieni, iänmukainen olisi 1:400. Jatkotutkimuksia suositellaan jos riski suurempi kuin 1:250. Hieman hämmentävää mutta onneksi ei nyt tarvitse noita enempää miettiä.

Iiu 15+

Hei,
En tiedä, oon itekkin lukenut kaiken maailman oppaista ja muualta, että ensi synnyttäjä ei voi muka tuntea vielä liikkeitä näin aikaisin.. Itse olen kuitenkin viikon verran ollut selvästi tuntevani jotain. Ehkä näin ku ei tiedä miltä sen pitäis tuntua niin saatan kuvitellakkin sen, mutta olen varma että jotain tuolla tuntuu, mitä ennen en ei oo tuntunu. Että pakko kai se on sen vauvan olla. Alan itsekkin tulla jo ihan luulotautiseksi oireideni kanssa. Pitäis vaan olla lukematta mitään mitä milloinkin voi tapahtua ja miltä sais tuntua, kun se on kuitenkin varmasti jokaisella ihan yksilöllistä, miten kroppansa tuntee. hämmennyn ihan turhaan ja turhasta jos nyt kaikki kirjat väittää että en mitenkään ole voinu liikkeitä tuntea.

tulipahan sekavia mietteitä, mutta sekavapa on pääkin.

Töissä kysyi kaveri tällä viikolla suoraan että oonko raskaana ku kuulemma maha pömpöttää..

Minua henkilökohtaisesti ei suinkaan häiritse sinun tuntemuksesi! Omien kokemuksieni perusteella mieleeni vain tuli, josko raskautesi olisi jo pidemmällä. Jostain minulle oli jäänyt mielikuva, ettet olisi käynyt vielä ultrassa, mutten ehtinyt tarkistaa asiaa kovassa kiireessä. Mukavaahan se on jos saa ensisynnyttäjänä jo noin varhain kontaktia tulokkaaseen! Liikkeiden tunteminen saa kuitenkin aivan uusia ajatuksia ja tunteita heräämään tulokkaasta.:) Jos joitakin ensisynnyttäjiä sinun aikaiset tuntemukset häiritsevät, ymmärrän sen hyvin. Varmasti itsekin ymmärrät asian. Jotkuthan saavat kokea ensimmäiset liikkeet vasta rv20 jälkeen.

Kylläpä masuasukin liikkeet puhuttavat... Kannan siis korteni kekoon. Olen kuvitellut ajoittain tuntevani vaikka mitä, mutta koska lääkäri ja neuvolantäti minulle ovat tolkuttaneet, etten mitenkään voi tuntea vielä mitään, olen pistänyt kaiken suoliston piikkiin. Minä varmaan tulisin "hulluksi", jos kiinnittäisin tuntemuksiini tarkasti huomiota. En siis haluakaan mitenkään erityisesti tunnustella tai odottaa niitä liikkeitä. Kyllä ne viimeistään sitten huomaa kun potku tulee kylkiluihin!

Minulle on ihan yksi lysti puhuvatko muut tuntemuksistaan avoimesti, kaiken eritellen vai ei. Ystäväni ikävien kokemusten valaisemana haluan kuitenkin todeta, ettei liikeiden tuntemattomuus ole kaikille ihan helppo juttu ja mikäli meidän marraskuisten joukossa sellaisia sattuu olemaan, heidän tunteitaan pitäisi yrittää ymmärtää ja kunnioittaa.

Ystäväni tunsi liikkeet vasta rv22 ja kun raskaus hänen kohdallaan näkyi selvästi jo rv16, kaikki häneltä tietysti tenttasivat miten vilkkaasti vauva liikkuu. Minäkin erehdyin muutamaan otteeseen tekemään niin. Hän kertoi muiden odottajien kertomusten lisäävän omaa pahaa oloa. Hehkutukset liikkeistä saivat hänet vetäytymään vertaisryhmästään lopulta melkein koko raskausajaksi, koska toisten ihanat kertomukset saivat hänet tuntemaan itsensä jollain tavalla vajaaksi ja puutteelliseksi naisena.
Jälkeenpäin ystäväni on todennut raskausajan ikävien tunteiden tuntuvan nyt lähes koomisilta, mutta ensimmäistä odottaessa hän ei vain osannut jättää huomiotta muiden riemua ja olla kääntämättä sitä itseä vastaan. Hän onkin minulle korostanut oikeuttani omanlaiseen raskauteen. Melkein kielsi oppaiden ja nettijuttujen lueskelunkin, ettei vain tulisi turhia paineita ja vertailua!

Mukavaa odotusaikaa kaikille la:sta ja liikkeistä riippumatta!
Janniina 14+6

Viimeksi vähän hermo kireällä kirjoittelin. Pahoitteluni. On vähän tullut stressattua kaikesta ja samalla äkäiltyä.
Muuten, niitä selkeitä potkuja ei ole tuntunut uudestaan. Jotain kevyempää rauhassa makoillen voi välillä tuntua..
Nyt jännään verikokeen tuloksia. Mutta mietiskelin, että jos siellä olisikin jotain poikkeavuuksia ja tehtäis lisätutkimuksia, niin sehän ehtis jo tosi pitkälle se raskaus ja olis aika inhottavaa tehdä jotain aborttia jollekin 20-viikkoselle sikiölle. Turhapa sitä on kyllä vielä murehtia. Toivottavasti kaikki on kunnossa.

Tänään ois mahdollisuus kertoa mun äidille, niin että ois mieskin mukana, mutta en tiedä haluanko vieläkään.. Seuraava mahdollisuus sitten ois 2 viikon päästä, mutta itse näen sinne asti äitiä lähes joka päivä, niin sen pitäis kyllä olla sokea, jos ei tätä mahaa kohta jo tunnista vaikka olisin pukeutunu telttaan. Toisaalta maha on kyllä semmonen ruma joka puolelle levinny niin näytän vaan lihonneelta, mutta naama ja muu vartalo on laihtunu.. Ei se kyllä ruma oo sittenkään vaikka onkin tuolla sivuillakin. aika ihku kun kävin just peilistä kattomassa :)

Ainiin mitenkäs muiden rinnat? Onko niille tapahtunu jotain? Mulla ei oo turvonnu vieläkään yhtään, eikä oo herkät. Paitsi nännit on erinäköset ku ennen ja vähän arat.

Iloista odotusta kaikille!
plussa tasan 16

Hei täältäkin pitkästä aikaa. En ole oikein ehtinyt ketjua lueskelemaan, saati sitten vastailemaan. Töissä ollut kamala kiire ja samoin kotona.

Viime viikolla kuitenkin oli eka neuvola. Kuunneltiin sydänäänet ja juteltiin miten on mennyt. Hurjasti tuolla pikkuisella sydän jumputti, syke oli 170. Ensi viikolla sitten onkin jo lääkärineuvola, jossa ultralla katotaan onko kaikki ok. Meillä ei myöskään ole np ultaa, vaan nyt viimeksi ottivat verta, ja laskevat sen "todennäköisyyden" down syndroomaan.

Olo alkaa kenties vähän helpottaa. Kuitenkin omituinen oire on se, että suussa on etenkin iltaisin aivan kamalan paha maku koko ajan. Tekee mieli mussuttaa koko ajan jotakin jotta se kamala maku häviäisi edes hetkeksi. Laiskottaa edelleen koko ajan. Jatkuvasti aion lähteä johonkin liikkumaan, mutta sitten keksin jotain muuta muka tärkeämpää.

Masu näkyy jo,töissä käytän jo äitiyshousuja. Istumatyössä alkaa tuntua tosi pahalta jos istuu liian tiukoissa housuissa. Semmosta täältä päin, hyvää odotusta joka mammalle:D

Olin neuvolassa viime viikolla, ja pääsin vihdoin kuulemaan pikkuisen sydänäänet ekan kerran, syke oli 155. Oli se melkoinen jumputus:)

Plussa kyselit rintojen muutoksista; mulla on rinnat kasvanut ainakin yhden kuppikoon ja ovat myös vieläkin hieman arat. Väri on niissä myös tummentunut.

Vauvan liikkeitä en ole vielä tuntenut. Ajoittaista kuplimista on ollut navan alapuolella, mutta jos liikkeiden pitäisi tuntua paljon alempana, niin eipä ole ollut vielä tuntemuksia. Usein tunnen oman pulssini vatsan päältä, joka joskus hakkaa aika tavallakin vatsan läpi, mutta sillä tuskin on mitään tekemistä vauvan liikkeiden kannalta. Luin jostain, että näillä viikoilla alkaisi kohdun venymiskivut tuntumaan nivusissa mutta eipä ole vielä tuntunut. Itseasiassa on tosi oireeton olo, mikä kai keskiraskaudessa onkin ihan normaalia. Vain nälkä kuvottaa, rinnat on painavat ja kärsin lähes päivittäin ummetuksesta.

Kahden viikon päästä rv 19 olisi rakenneultra, jonka jälkeen varaan heti ajan 4D ultraan jonnekin rv 22-23! Femedassa on kuulemma aika guru lääkäri, Bruno C.
nimeltään..(vinkki:)

Kävin tänään zekkaamassa HKI:n keskustan äitiysvaatetarjonnan, ja täytyypä todeta etten löytänyt muuta kuin muutaman yksivärisen perustopin. Nyt kesää kohti tuntuu tarpeettomalta ostaa mitään farkkuja kun tarvetta olisi shortseille ja hameille. Ja niitä kun en löytänyt minkäänlaisia. Voipi olla, että tyydyn "normaaleihin", vähän isompiin ja lantiomallisiin alaosiin, joita voi mukavasti roikottaa vatsan alapuolella, jos jostain niitäkään löydän.. Onneksi trikoomekkoja ja tunikoita on paljon erilaisia normaali mitoituksellakin.

Aiotteko muuten valmistautua mitenkään tulevaan synnytykseen, esim. jossain valmennuksessa tms.? Itse tilasin sellaisen synnytysvalmennus cd:n, jossa harjoitellaan kehon rentouttamista lievässä hypnoosissa. Sillä on todettu olevan paljon hyötyä kivun siedossa, synnytyksen kulussa ja kestossa, silloin kun sitä on aktiivisesti kuunneltu vähintään 20-30 kertaa ennen synnytystä. Itse olen tosi tyytyväinen cd:hen, sillä synntysvalmennuksen lisäksi sitä on muutenkin mukava kuunnella työpäivän päätteeksi; ei tarvitse kuin maata sängyssä hyvässä asennossa puoli tuntia ja kuunnella. Tulee hyvin levänneeksi siinä samalla. Suosittelen:)

Oletteko zekannut tulevan äitiyspakkauksen? Ihan kivalta näytti mun mielestä. Vaikka värit on aika haaleita ja neutraaleja suurilta osin, niitä on helppo yhdistellä värikkäisiin, itse ostamiin vaatteisiin. Käytännöllistä:) Ne keltaiset ja vihreät retrotyyliset puvut oli tosi makeet..;)

Jen 17+1

Heippa täältäkin!
Eipä oo kauheesti viime aikoina tapahtunut, liikkeitä ei vielä tunnu (vaikka miten pinnistelen=)) ja paha olo on poissa. Seuraava neuvola on parin viikon päästä.
Masu kasvaa, nyt jo selvästi näkyy, ei pysty oikeen kunnolla peittelee paitsi jos on takki. Pitää siis vissiin pikkuhiljaa äidillekkin kertoa...

Tissit on palautunu mulla samanlaisiks kun oli ennen ekaa raskautta, eli se imetyksen jälkeinen löysyys on vaihteeks poissa ja kupeissa kunnolla täytettä. Raskailta tuntuvat varsinki iltasin kun liivit ottaa pois ja käy makuuasentoon, tuntuu et täytyy tukea käsillä etteivät valahda kainaloihin... hmm...

Mä kävin ekan raskauden aikana äitiysjoogassa, semmosen kurssin jonka veti Malla Rautaparta ja sit ihan vaan mammajoogatunneilla siihen lisäks. Varsinki toi kurssi oli ihan huippuhyödyllinen synnytyksessä, nykyään kun ei neuvoloiden valmennuksissa oo muuta kun jotain kalvosulkeisia, ni joogassa opitut hengitysharjoitukset oli tosiaan tarpeen. Noi kurssit siis Helsingissä, luulisin että muualtakin löytyy. Pikkasen kallista mutta ehdottomasti sen arvosta.

Uus pakkaus vaikuttaa ihanalta, en sitä taida kuitenkaan ottaa kun on toi 2005 pakkaus vielä tallessa. Ja tosi vähän niitä vaatteita tuli loppujen lopuks käytettyä, toisaalta esim makuupussi oli ihan huippukätevä.

Onko kellään ollu päänsärkyä nyt raskausaikana? Mulla on tosi usein varsinki iltasin ja öisin ihan kauhee hedari, oon verenpainettakin mittaillu mut se on ollu ihan ok. Alkaa olee tosi tuskasta, joku parasetamoli ei paljoo auta, on ku karkkia popsis... täytyy vissiin soittaa neuvolaan jos ne jotain osais sanoa.

No olipas vähän hyppimistä asiasta toiseen, palaillaan taas ja nautitaan auringosta sikälimikäli se vielä paistelee=)

Lness 14+4 (kai)

Mullakin paha olo on alkanut hellittämään. Tilalle on kyllä tullut närästys. Äääh. Löysin apteekista Multitabsin Raskaus-Närästys-tabletteja, joita olen nyt uskaltanut muutaman päivässä pureskella, ovat auttaneet varmaan vähän. Ruoka on maistunut taas paremmin, jee!

Lness: mulla on ollu koko tän alkuraskauden ajan vähintään kerran viikossa pää kipeä. Ja niskat. Panadol ei todellakaan auta munkaan särkyyn mitään! Ihan sama ottaako sen vai ei. Lääkäri sanoi, että ibuprofeenia voi ottaa silloin tällöin (ennen kolmatta raskauskolmannesta), kunhan ei mitään kuuria vedä, joten olen uskaltanut sitä pahimpaan särkyyn ottaa. On auttanut. Sitä vaan aina ajattelee että jos sillä tekee jotain pahaa vauvalle, mutta mun päänsärky ei kyllä mene ohi ilmankaan. :( Oon kysynyt tosta ibuprofeenista myös teratologisesta tietopalvelusta (jonka tehtävä on ehkäistä sikiövaurioita), ja sanoivat että on ihan ok satunnaisesti käytettynä.

Mä odotan edelleen innolla että se maha alkais kasvamaan. Farkut menee vielä ihan kivasti jalkaan, tosin pikkusen ehkä kiristää enemmän kuin ennen... Vatsa kyllä pömpöttää omasta mielestä ihan selvästi. Turvotusta se silti vielä on. Kattelin viikonloppuna H&M:n äitiysvaatteita, ja ainakin jotain kesähousuja sieltä vois löytyä. Aattelin kyllä jotkut äitiysfarkutkin ostaa, kun tykkään farkuissa kulkea. Nyt on tosiaan kaupoissa tosi paljon trikoopaitoja ja mekkoja, jotka käy vaikka viimeisillään raskaana oleville. Eikä tartte äitiyspuolella shoppailla. Ne äitiyspaidat oli vähän tylsän näkösiäkin ainakin mitä mä katoin...

Kattelin äitiyspakkausta just joku päivä netissä. Oli kivan näköisiä vaatteita. Ja siellä oli paljon enemmän muutakin tavaraa, mistä en edes tiennyt... Otamme siis pakkauksen ilomielin vastaan, kun on esikoinen vielä kyseessä.

Lämpimiä kevätpäiviä ja hyvää vointia kaikille!

Lillis 13+3

Olen kyllä ahkerasti käynyt lukemassa teidän muiden kuulumisia, mutta en ole jaksanut omiani kirjoitella, anteeksi siitä!

Valitustahan nuo minun jutut olisivat olleetkin...:( ja taitavat olla nytkin!
Mulla on kyllä kerrakseen vaivoja tässä raskaudessa, viime kerralla ei ollut mitään. Nyt on kerennyt olla virtsatietulehdus, hiivatulehdus, joka ei canesten-kuurilla mennyt ohi. Tänään kävin labrassa taas, otettiin bakteeriviljely, toivotaan, että ei ole emätintulehdusta, pitääkäähän peukkuja mulle, jookosta?! Eli huolta riittää, vaikka nuo vaivat eivät ole ainakaan vielä tuon vakavampia, mutta huuolstuttaa silti sikiön vointi ja kun en vielä liikeitäkään tunne, niin välillä olen jo miettinyt, että vieläköhän siellä on kaikki hyvin?! Masu on kyllä kasvanut ja muitakin oireita on, mutta vähemmän kuin aikaisemmin, onneksi, eihän sitä pahoinvointia oliskaan pidempään kestänyt.

Mekään ei taideta tällä kertaa äitiyspakkausta ottaa, vaikka houkuttaisi kyllä! Mutta meillä on myös tallessa esikoisen vaatteet, joten olis melko turhaa ottaa pakkaus.

Hyvää vointia kaikille!

Lucille 16+4

Vähän on laiskasti tullu kirjoteltua, mutta lukemassa yritän käydä säännöllisemmin. Tuntuu, ettei ole hirveästi raportoitavaa kun ei mitään kummallisempia oireita tai tapahtumia ole. Hirveä hinku vaan olisi päästä jatkuvasti dopplerin tai ultran ääreen varmistamaan, että kaikki on varmasti kunnossa ja raskaus jatkuu niinkun pitääkin. En tiedä johtuuko kaikki pelko ja epävarmuus siitä keskenmenosta vai olisinko samanlainen muutenkin kun kyseessä on 1. raskaus. Ensi viikon torstaina on onneksi taas neuvola niin pääsee ainakin kuuntelemaan sydänääniä. Ainoana oireena raskaudesta on turvonnut maha eli housut kiristävät vyötäröltä. Aamulla maha on vähän pienempi, mutta iltaa kohden turpoaa enemmän. Pitää varmaankin kohta mennä housu ostoksille, ei auta muu.

KM71 15+5

Heippati!
On tosiaan kanssa tullu aika laiskasti kirjoteltua, mutta lukemassa käyn kyllä ihan päivittäin ja useimpina päivinä moneen kertaan käyn vilkaseen, että mimmosia kuulumisia te muut olette kirjotelleet.
Täällä alkanut älyttömät liitoskivut, niinkuin edellisessäkin raskaudessa, repsahtanut taas tuo häpyluunliitos liiaksikin asti ja se tekee sitten jatkuvan kivun kun on seisomassa ja kävely onkin aivan tuskaa.
Juu ja sitten tämän kivun lisäks hermot on ollut kyllä niiiiiiiin kireellä, ettei varmaan kellään muulla olekkaan, tuntuu että lapsetkin osaa oikein ärsyttää kahta kauheemmin kun huomaavat että äiti hermostuu ja siinähän sitä sitten ollaan kun minä huudan ja lapset huutaa...oon monesti jo aatellu että taidanpa kutsua naapuritkin huutamaan meidän kanssa kilpaa ;)
Mutta onhan tää kaiken kaikkiaan taas ihan mukavaa aikaa ja kun nyt miehen mielestä tämä jäisi viimeiseksi lapseksemme, niin tarviihan tästä yrittää nauttia sitten kaikella tavaoin (minä kyllä saatan vielä hiukan miestä yrittää ympäri puhuakkin jossain vaiheessa, mutta se jää nähtäväksi että onnistunko siinä).
Näitten kipujen seassa sitä taas vaan ajattelee, että on se kumma jos tämä vauva hengissä maailmaan saadaan, kun tuntuu että kipu on niin kuin keskenmenon yhteydessä.
Mutta mutta mutta...tälläsiä taas tällä erää ja neuvola on vasta ens kuussa ja sitä oottelen taas innolla.
Kaikille jaksamista ja hauskaa alkavaa kesää!!!

piipiäinen 13+5 *yrittää kasata hermojaan*

Hei pitkästä aikaa! Kiva kuulla, että lähes kaikki odottajat ovat voineet kohtalaisen hyvin ja ainakin positiivisella mielellä. Lukuunottamatta piipiäisen hermopaineita! Aika jännä muuten, miten yksilöllisiä nuo "kasvukivut" ovat, kun sullakin, piipiäinen, on noin kovia kipuja jo noin aikaisin. Esim. mulla ei ole yhtään mitään vieläkään. Paitsi ihan pieniä viiltoja alavatsassa silloin tällöin.

Päänsärkyjä on piisannut täälläkin. Olen kysellyt lääkäriltä, kun mulla Parat ei ole koskaan auttaneet yhtään mihinkään särkyihin. Olen saanut siunauksen käyttää ibuprofeiinia silloin, kun tosissaan särkee ja viimeisenä keinona oikein kovaan särkyyn Panacodia, jossa oleva kodeiinihan on tavallaan huumaava aine, loppuraskaudessa senkin käyttö on sitten kielletty, mutta ei aiheuta ennen sitä mitään vaaraa sikiölle. Päänsärkyjä lukuunottamatta olen voinut loistavasti, väsymyskin on vähentynyt rautaa popsiessa.

Mulla on nyt edellisestä neuvolakäynnistä jo kohta kuusi viikkoa, alkaa jo olla sellainen heitteillejätetyn olo. Siirsivät käyntiä jo kerran, ja joka kuukausihan pitäis olla yksi käynti. Muutenkin minusta neuvolan neuvot on olleet tähän mennessä ei yhtään mitään. Sen kirjasen antoivat ja sen perusteella on jotain tietoa saanut sitten, ja muista lähteistä. No, taitaa olla sitä kuuluisaa resurssien puutetta. Sitä vaan tulee vähän levoton olo, kun haluaisi taas saada jotain tietoa, kuulumisia alakerrasta...en ole vielä kuullut sydänääniä. Ja seulontaultrastakin on jo yli 4 viikkoa. Sitten varmaan on varmempi olo, kun vatsa tosiaan kasvaa ja tuntee päivittäin vauvan liikkeet.
Sitä ja sydänääniä odotellessa
March 16+2
Onnea odotukseen joka iikalle!

Hei!

Hirmuinen kiire koko ajan, en ole ehtinyt täällä palstallakaan käydä. Kaikilla tuntuu menevän mukavasti, keskiraskauden seesteisen mukava aika koittaa....;)
Työkiireitä todella pukkaa, päänsärkyä on nyt viimepäivinä ollut ja verenpainetta olen ahkerasti mittaillut, onneksi on edelleen matallalla. Jännitää koko ajan alkaako paineet nousta kun edellisessä raskaudessa oli kunnon myrkytys. Koitan olla huolehtimatta mutta minkäs sille voi, jotenkin sitä vain henkisesti koittaa valmistautua mahdolliseen ennenaikaiseen synnytykseen. Siksipä oli mukava kuulla että muillakin on ollut päänsärkyä joten eiköhän tämä nyt tähän raskauteen vain muuten sitten kuulu.
Pahoinvointikin on ihanasti helpottanut ja nyt ihan viimeviikon aikana rinnat ovat turvonneet ja aavistuksen kipeytyneet, edellisessä raskaudessa tuntui että rinnat turposivat ihan heti. Lisäksi iho on parantunut, sitä todella olen odottanut. esikoista (poika) odottaessa olo oli mitä hehkein, iho hyvä ja hiukset mahtavat, nyt naama on ollut näppylöillä ja tukka kestolikainen.Olen ollut tuosta ihan ymmyrkäisenä, ilmeisesti nämä hormoonitasot ovat muuttuneet tässä rakskaudessa hieman eri tahtia...

Mukavaa kesäistä viikonloppua kaikille!
IIU 16+1

Huh, en ole pitkään aikaan täällä käynyt. Mutta syy ei ole se, ettenkö yhä kuuluisi tähän ketjuun. Tällä viikolla oli eka Kätilöopiston ultra (yksityisellä kävin jo rv9) ja sydänäänetkin kuulin tällä vkolla neuvolassa. :D Jännä viikko on ollut siis.
Ultrassa kaikki hienosti. Kasvonpiirteet erottui huiman tarkasti, kädet ja jalat sätki ja kuulemma "suu kävi" ahkerasti. Eli tulee äitiinsä. :) Masu alkaa kyllä jo hieman pullistelemaan sillätavalla "epänormaalisti" ja työkaverit ovatkin jo auliisti tarjoutuneet tuomaan heidän äitiysvaatteitaan sovitettavaksi. Masutuubeja pitää ainakin jo pikkuhiljaa saada, jotta voi tavallisia t-paitoja käyttää jos helteet kohta iskee.

Mutta on tämä aika ihanaa vaikkakin ihmeellistä. Olo on HIEMAN paranemaanpäin,
mutta hetkittäinen ällötys on yhä läsnä ja tänäänkin tuli aamulla pienet yrjöt, eli katsellaan..

LA on nyt 22.11. mutta yhden päivän heittoa en nyt jaksa lähteä tuohon listaan korjailemaan. Eli eivät ultrassa paljoa lähteneet sitä muuttamaan.

Vointeja kaikille meille!

-Mari- rv 14+1.

Hei kaikille!

Meilläkin oli viikolla eka ultra. Kovasti liikkui, taisi olla vaavilla hikka tms koska jotenkin "nytkähteli" niin oudon näköisesti. En tosin tiennyt, että sikiöllä voi noin pienenä olla jo hikka, mutta pitää uskoa kun lääkäri sanoo. La siirtyi meilläkin joulukuun 5.päivään, mutta mikäli ketään ei haittaa, niin pysyttelen kuitenkin tässä ketjussa...

Ulkona on niin upea keli, että pitää lähteä ulkoilemaan. Ikkunatkin odottavat pesuaan, mutta joutanevat odottamaan vielä hetken:)

aurinkoista keän alkua kaikille, tästä se alkaa!!

Joo eipä tosiaan oo tullu kirjoiteltua. Vajaa viikko vierähti tuossa Ateenan reissulla. Yllättävän hyvin riitti voimat sielläki helteessä kiivetä akropoliille. Muutenki on kaikki oireet vaiennut. Nekin mitä luulin vauvan liikkeiksi on loppunut joten oli varmasti jotain suoliston liikkeitä. Seesteistä aikaa, hormoonitkaan ei heittele mielialaa ja muutenki aurinko paistaa ja iloinen mieli! Reilu pari viikkoa rakenneultraan, on kyllä jännä sit nähdä miten on kasvettu viime kerrasta. Tuntuu oudolta että neuvolassa ei oo käyty yli kuukauteen, ja seuraavasta käynnistä ei muutenkaan oo tietoa. Piti soitella vasta tuon ultran jälkeen. Kun luulin nimittäin että siellä käydään aina kerran kuussa hyvästä voinnista huolimatta..

Onko kenelläkään muuten tietoa miten ja missä vaiheessa tapahtuu se isyyden tunnustus? Me kun olemme nimittäin "vain" avoliitossa, niin sekin täytyy käydä läpi ja haluttaisiin tehdä se ennen vauvan syntymää.. Joten miten aikaisinhan se on mahdollista?

eipäs muuta tällä kertaa, lähden vielä nauttimaan iltapäivän auringosta pihamaalle!

Neppu 15+2

Neppu, kyllä se isyyden tunnustus tehdään vasta sitten kun vauva on syntynyt, näin olen ymmärtänyt. Lastenvalvojalta tulee teille kotiin postia vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää käydä siellä tentattavana ja allekirjoittaa kasa papereita, ja virallinen vahvistus tulee kotiin viikon-parin päästä. Kannattaa kiirehtiä ton kanssa sen verran, että jos on avoliitossa ja haluaa vauvalle isän sukunimen, on tuo hyväksyntä lastenvalvojalta oltava kunnossa ennen kastetilaisuutta.

Lness 15+

Hei vaan kaikille! On tosiaan ollut kiireitä ettei ole ehtinyt lukemaan (oli häät tuossa vloppuna ja paljon järjesteltävää ja asiolla juoksemista), mutta yleensä aina kyllä luen jutut. Se isyyden tunnustaminen tapahtui juuri niin Lness sanoi. Paperit tulee kotiin ja sitten vaan varataan aika. Meillä meni ihan muutama minuutti siellä.

Päänsärkyä on täälläkin esiintynyt. Väsymystä on tullut. Tänäänkin nukuin 2h päikkärit, toivottavasti sit saa vaan unta yöllä ettei taas aamulla ole väsynyt. En tiedä oliko joku jo kysellyt/kertoillut, mutta tunteeko kukaan jo kasvavaa kohtua mahan läpi? Seuraava neuvola onkin ens kuus (tässä kuussa oli jo) tytön 1v neuvolan kanssa samaan aikaan:) Kiva että saa vähän yhdistettyä ettei tarvi koko ajan juosta neuvolassa. Tää on tämmöistä väliaikaa, kun huono-olo häviää, muttei tunne vielä potkuja. Ultrassa sanottiin vaan, että voi kestää kun toi istukka on etuseinässä, mutta jäähän mulle konta viikkoa tuntea niitä. Tosin tyttö oli aikas laiska potkimaan, mutta kovasti sai hikkaa. Nyt tuntuis tosiaan, että maha ehkä vähän ois kasvanut. Ainakin iltasin turvotusta.

rv 14+4