*** Mahtavat MARRASkuiset *** Huhtikuussa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 01:14 QueenOfAcco kirjoitti:
voi siiri :hug:

uusille tervetuloa!

nyt on jotain kummaa kyllä tapahtunut.. vaikka koko ajan on maha ollu jotenkin pulleena ni tänään on kyllä yhtäkkiä tullu varmaan 10 senttiä lisää vyötärönympärykseen.. ja ylävarustukseen kans.. huh.. ei meinaa mikään mahtua päälle.. kiva taas kaivella äitiysvaatteita naftaliinista kun viikkoja vasta 9 + 1.. tai sinne päin.. :whistle:
Täällä samoin :wave: . Tuntuu hassulta että viikkoja vasta 9+5 niin vatsa näkyy selvästi, tosiaan ihan tällä viikolla se pullahtanut esiin.. Ehkä toista odottaessa se alkaa näkyyn aiemmin.. :)

Siiri80 :hug: :'( :hug:

Merikukka Itselläni kovat pahoinvoinnit molemmissa raskauksissa ja toisaalta onhan se hyvä että on niin tietää kaiken olevan sillä hetkellä kunnossa, mutta tosin eihän se sitä tarkoita etteikö raskaus voisi mennä kesken, pelko on läsnä koko tän alkuajan.. Ystävälläni(odottaa toistaa) on molemmat raskaudet ollut täysin oireettomia ja hyvin mennyt, että.. Vaikka oireita ei ole niin eihän se tarkoita että joku olis huonosti.. Joillain onnellisilla ei vain sitä tule :) ;)

YÖKÖTYKSESTÄ Täällä jatkuu aivan kamalana, tuntuu että pahenee vaan joka päivä.. Nyt olo on heikko ja yökin pitkin päivää.. Esikoisen kakkapyllyn pesut ja roskiksien tyhjennykset, ei kauheempaa hommaa voi olla tällä hetkellä.. :/ Toivottavasti tää tästä helpottaa pian..

ULTRISTA Täällä tosiaan np-ultraa on aikaistettu, viel pari vuotta sitten oli rv13, nyt rv11-12. Rakenneultra on taas myöhempään, ennen 18 viikoilla, nyt rv20-22.. Itse menen molempiin.

Onko muita täällä menossa PELKOPOLILLE? Itse aion mennä, synnytys pelottaa vaikka ensimmäisestä ihan hyvät kokemukset.. Mut siellä kuunnellaan sydänääniä ja ultrataan, jotenkin sekin helpottaa ku pelottaa aina onko vauvalla kaikki vatsassa hyvin..

-hilla ja papu-

Heippa. En ookaan pitkään aikaan kirjotellu.Tykkään ennemmin yahoon listasta http://groups.yahoo.com/group/marrasmassut2007/ siinä muillekkin kiinnostuneille!Tervetuloa joukkoomme :) Kaikki ei oo menny niin kuin pitää,saa nähdä kuinka meidän pikku ötökän käy :( En viitsi enempää tänne kirjotella. Tsemppiä teille muille.

Voi Siiri, minä niin toivoin että teillä olis tarina päättyny onnellisesti :hug: Kovasti voimia!!

Mulla raskaushormoonit aiheuttaa ihan kummallisia pömppejä, tänään tuli koulussa huudettua kavereille, ja töissä sain itkua pidätellä kun tuntui niin pahalta kuulla miten yks isä sätti tytärtään. Väsyttää aivan kauheasti, voisin oikeasti nukkua vaikka 24/7 ja mies ei sitä meinaa oikeen ymmärtää (nimim. ai mitä seksi on?!" :LOL: ). Mutta jospa se tästä!

Liituraita ja papuset 10+4<br><br>

Heips pitkästä aikaa!

Ja terveisiä neuvolasta. Pari tuntia sain kuunnella tietoa raskaudesa ja nätteet otettiin. Hirveä määrä prosuureita tuli mukaan ja nyt odottelen pelolla tulevaa ultraa. entä jos siellä ei taaskaan näy sydämen syke???? lehtisiä ja irjoja lukiessa sitä niin toivo herää korkeuksiin, että pitää itseäään ihan toppuutella.
Etova olo on vähän väliä... kuin krooninen krapula...

minullakin jo vatsa isontunut ja mietin vain, että jos kaikki menee hyvn, kuinka saan töissä asiaa vielä salattua...
tosin keskenmenon jälkeen taitaa olla arkoja utelemaan raskaudesta...

väsy on kova ja välillä pitää pakottaa itsensä ulos happea haukkaamaan, muten homeennun tuonne viltin alle....

enni80 rv 8+4

Moikka. On kyllä ihan kauhee olo Siirin takia :'( :'( Km:n kokeneena tietää miltä tuntuu.
Miulla on täällä paha olo kaverina ja tissikipua ja yöpissatusta. Hyvä oppia jo nyt nousee yöllä...pitäähän nappulakin siiten syöttää yöllä..eli oon ajatellut tän hyvänä reeninä :LOL:
Alan vähän ahdistua kun en saa mitään aikaseks. Siis ei niinkun väsytä eli en tarvii päikkäreitä tms. mutta voi apua kun pitäisi vaikka kotia siivota.
#&%?$!* homeessa istun sohvassa enkä saa mitään tehtyä. Oikeesti.
Olen päättänyt sen, että jos ei tunnu hyvältä alkaa esim.siivoon niin jääköön siivoomatta. Nyt on jotain tärkeämpää kuin pölykoirattomat nurkat ;) Ehkä paras sana kuvaamaan tilannetta on SAAMATON. Ja kun yleensä pidän paikat ja nurkat siistinä. No, mutta sitten kun se inspis iskee niin voisin siivota vaikka naapurinkin nurkat =) Mutta ei. Ei tänään ei.

-Tipi & VeetiVilma 10+3

h82
Siiri :hug: :'(

täällä kaikki kunnossa, ainut vaan että paha olo painottuu iltaan, rinnat pursuu liiveistä ulos ja akne on iskeny :/ ens ke olis se ensimmäinen "virallinen" ultraääni ja hirmusesti jännittää. vaikka oonki nähny sydämen sykkeen monitorilla, niin silti mietityttää että onko kaikki kunnossa. :/

mulle voi muuten lisätä etusivulle synnytyssairaalaksi naistenklinikan.

Hauskaa viikonlopoua kaikille! =)

Merikukka Mistä oot lukenu siittä parasetamolin määristä? Siis mikä on ns. liikaa? Sillä mä joudun napsiin Panadolia 2+1+1 tab päivässä. En tietenkään joka päivä, mutta sanotaanko pari kertaa viikossa. Mulla kun on työstä johtuvaa päänsärkyä ja siihen ei ihan pari tabua riitä. Panacodi taas ei oikein houkuta, kun se saa pään niin sekaisin ja tuntuu siksi liian vahvalta.
Mua neuvottiin ottaan heti suosiolla 2kpl:ta 500mg panadolia, kun vähänkin siltä alkaa tuntumaan ja sitten lisää tarpeen mukaan... :/

Heipsan...
Mä kans meinaan mennä pelkopolille, pojan odotuksesta jäi paha maku suuhun henkilökunnan takia ja kun pojalla oli tumorkin sydämessä niin haluan päästä ultriinkin sitten.

Äippäpakkauksenkin otan, edellistä käytin pojalla todella paljon, oli 2003 se missä oli se violettinen toppapuku.

Ja sitä esittelyä, minä olen 20 vuotias (kesäkuussa 21), mies on 23 (heinäkuussa 24) ja poika on nyt 3 vuotias, ja asustellaan kerrostalokolmiota (todella ärsyttävillä yläkerran naapureilla :headwall: )

Mulla onkin jäänyt tuo esittely laittamatta kokonaan :whistle:

Eli mä olen 32-vuotias, ollut kotiäitinä nyt 7-vuotta ja muutama vuosi tulee lisää kun meinaan sen kolmisen vuotta olla tulevankin lapsen kanssa.
Mies on 43-vuotias ja lapsia meillä on neljä ja viides olisi siis tuloillaan.
Lapset on iältään 15v. tyttö, 6v. tyttö, 5v. poika ja 2v8kk tyttö

Olo on aina vaan väsyneempi, voikun nää päivät kuluis nopeasti jotta sais sen lisäraudan aloittaa.
Pahaolo on onneksi väistynyt, nyt tulee enää ajoittain eikä ole läsnä kellonympäri =)

Äippäpakkausta ei meille oteta, vaikka kerkesin lähes kaikki vauvanvaatteet antamaan eteenpäin, kokemuksesta kuitenkin tiedän että jostain niitä vaatteita aina vaan siunaantuu hirveät kasat, ja esim. makuupussi ja toppahaalareita meillä on tallessa.

katjuza ja maha 11+0 :D <br><br>

Heips!

Mulla on se vähäinenkin paha olo taas hävinnyt..rinnatkaan ei oo enää kipeet,oikeestaan ollenkaan..

En tiiä mikä iski, tuonne vas.nivuseen(tai jonnekin sinnepäin) huomasin tulleen pienen ihonalaisen palleron, mikä on tosi kipee..ärsyttää, kun pikkarit painaa/hiertää sitä, niin kipeetä tekee vaikka vaan ollakin..Enkä tiiä mikä se ees on..toiv.ei syöpä tms..se tuli ekana mieleen :(

Mulla on kans 30.4 ultra..jännittää onks siel ketään. Kun nuo oireetkin vaihtelee tuolleen, nytkin tuntuu vaan pientä jomotusta tms. tunne tuolla alamahassa..Voi kökkö, voikohan tästä tulla mitään..

Voi tätä närästyksen mahtia :headwall: Ihan samanlaista ku esikoisestakin....jos vähänkin pääsee maha tyhjeneen eli nälkä iskeen, niin johan on kurkku tulessa :kieh: Yölläkin vedin vessassa käydessä samalla kolmasosapalan kurkusta, niin sai taas hetkeks aikaa nukuttua :LOL:

Aadan äiti rv 10+3

Yöks, oksettaa. Tänään ei oo mikään auttanut tähän pahaanoloon. Yleensä auttaa syöminen, mut tänään ei. Ja ihan hirvee väsy painaa taas päälle,joku 3h olin ollu hereillä ja pakko mennä päikkäreille ja nukuin sitte joku 3h..

Kurkkukipukin alkaa vähän hellittää, eilen ei oikeen tullu ääntä mut tänään jo parempi ja maanataina taas töihin.

Keskiviikkona olis sitte eka neuvola, saa nähdä millanen täti siellä on.

Näin tossa päikkäreillä unta kaikista ihanista juustoista ja alko tekee mieli juustoa :LOL:

Mä yleensä syön karkkii ja sipsejä ja tollasta ainakin vkonloppusin niin nyt en ole moneen kuukauteen syöny juuri mitään. Ei myöskään mitkään pullat tms kiinnosta, hyvä vaan.

Mut ei pysty nyt taas kirjoittaa enenmpää kun alkaa olee taas sellanen olo, et pitää juosta vessaan...

Sanna ja Nipsu 9+3

Oon ollut ahkera tänään.. Päättötyön sain valmiiksi, siivosin, pesin monta koneellista pyykkiä, ulkoiltiin esikoisen kanssa.. Ja nyt selkä niin kipee että.. Mutta tulipahan jotain hyödyllistä tehtyä :whistle: ;)

Vatsa on aina näin iltasin ollut nyt valtava, esikoista kantaessa sattuu vatsaan..

Mut nyt saunaan ja lisää huomenna.

-hilla ja papu 9+6-

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille :) :wave:

juu tuo esikoisen nostelu on jokapäiväistä, ja sattuu. sillonkun mies on kotona niin sitä pyytelen aina pyllyn pesut, nukkumiset jne tekemään. ehkäpä tää on vaa väliaikasta ja paranee hetken päästä, eletään toivossa =)

:headwall: tätä pahoinvointia. Olo on kun jyrän alle jääneellä :LOL: :whistle:
Ja yö nukuttiin huonosti ja tietysti seskalta esikoinen tuli repiin ylös..

Vähä galluppia

*Syötkö terveellisesti odotusaikana?

*Minä ruokia vältät kokonaan?

*Minä liikuntaa harrastat odotusaikana?

(,) Itse pyrin syömään terveellisesti, koulussa arkisin sitä syökin monipuolisesti.. Mutta täytyy sanoa että enemmän pitäs syödä hedelmiä ja kasviksia.
Vältän kokonaan tuorejuustoja ja tuoretta kalaa, mutta jonkin verran syön maksaruokia..
Liikunta on kyllä jäänyt vähiin nyt tän pahoinvoinnin takia, mutta päivittäin tulee käveltyä 1-2tuntia. Pitäis taas alkaa käymään salilla jotain kevyttä tekemässä kun olo helpottaa.. Pitää ja pitää ;)

-hilla ja papu **10**-

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2007 klo 09:24 hilla83 kirjoitti:
.

Vähä galluppia

*Syötkö terveellisesti odotusaikana?

*Minä ruokia vältät kokonaan?

*Minä liikuntaa harrastat odotusaikana?
Mulla on ollut nyt jo n.8kk aika tiukka ruokavalio, erinlaisten imeytymishäiriöiden, maksan toimintahäiriöiden ja myrkytystilojen yms. takia.
Eli ruoka on todella yksinkertaista, vihanneksia, hedelmiä, täysjyväriisiä, hirssiä, kauraa ja ruista, kanaa ja kalaa, soijatuotteita.
Kielletyllä listalla on vehnä, sokeri, kahvi, musta tee, lehmänmaito, alkoholi, kaikki mahdolliset lisäaineet.....no listaa vois jatkaa loputtomiiin, mutta pääpiirteittäin näin.

Kuntosalilla ja jumpissa kävin orjallisesti ennen raskautta, mutta nyt on pahoinvoinnin ja väsymyksen takia jäänyt sekin vähemmälle. Tarkoitus tietenkin jatkaa treenia kunhan olotila kohenee ;)

Mutta nyt ulkoilemaan lasten kanssa kun on hyvä ilma =)

katjuza ja maha 11+1<br><br>

h82
Huomenta! :)

Gallupiin: yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti(kanaa, kalaa, vihanneksia ja hedelmiä), mutta punaista lihaa en suuhuni laita. :x
Salilla en oo käyny nyt hetkeen vaan liikunta on rajoittunut pitkiin päivittäisiin lenkkeihin koiran kanssa. oon ollu töiden jälkeen niin poikki, että toi lenkille lähtökin on onnistunut vasta päikkäreiden jälkeen... :whistle:

Huomasin tänään aamulla muuten kun heräsin, että nyt on masu pulpahtanut pintaan eikä enää meekään sisäänvedettäessä takasin. :whistle: missä vaiheessa teillä muilla on esikoisen kohdalla pulpahtanut maha pintaan? tiedän, että on yksilöllistä, mutta mielenkiinnolla vaan kyselen. mulla ei kauheesti oo mitään ylimäärästä tossa vatsan alueella, joten on tosi hassun näköstä kun nyt vatta pullottaa =)

Nyt heräs koira, joten eikun lenkille! :D

H82 13+1

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2007 klo 09:59 H82 kirjoitti:
Huomenta! :)

Gallupiin: yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti(kanaa, kalaa, vihanneksia ja hedelmiä), mutta punaista lihaa en suuhuni laita. :x
Salilla en oo käyny nyt hetkeen vaan liikunta on rajoittunut pitkiin päivittäisiin lenkkeihin koiran kanssa. oon ollu töiden jälkeen niin poikki, että toi lenkille lähtökin on onnistunut vasta päikkäreiden jälkeen... :whistle:

Huomasin tänään aamulla muuten kun heräsin, että nyt on masu pulpahtanut pintaan eikä enää meekään sisäänvedettäessä takasin. :whistle: missä vaiheessa teillä muilla on esikoisen kohdalla pulpahtanut maha pintaan? tiedän, että on yksilöllistä, mutta mielenkiinnolla vaan kyselen. mulla ei kauheesti oo mitään ylimäärästä tossa vatsan alueella, joten on tosi hassun näköstä kun nyt vatta pullottaa =)

Nyt heräs koira, joten eikun lenkille! :D

H82 13+1
Esikoista odottaessa olin ´paljon hoikempi mitä nyt ja ei ennestään ollut mahaa. Tosi aikaisin alkoi näkyä sillon, muistaakseni 11 viikolla jo selvästi..

Tuli mieleen että onko kukaan muu alkanut jo rasvailemaan masua? Mie en viime odotuksen aikana käyttänyt mitään voiteita, ja sen kyllä näkeekin - oon edelleen kuin seepra :LOL: Nyt ajattelin yrittää josko tuosta rasvauksesta olis edes pientä hyötyä, ja sijoitin Vichyn raskausarpivoiteeseen jonka pitäis silottaa jo olevia arpia ja ehkäistä uusien syntymistä. Saa nähdä onko siitä mitään hyötyä!

Sydänäänien kuuntelu ei muuten meinannut onnistua just sen takia, kun olin rasvannu masua edellisenä iltana (fiksu terkka tajusi kysyä että olinko laittanu jotain voidetta..). Pitää tästä lähin yrittää muistaa olla laittamatta ennen neuvolaa =)

Liituraita ja papuset 10+6 kai?

tippe
Mie syön mitä vaan saan kuvotukselta maistumaan, mutta ei mulla mitään epäterveellisiä (rasvasta/suolaista) teekkään mieli. Samoin kaikki makea on ollut pakko jättää pois, tulee muuten niiiin paha olo, vaikka normisti semmonen suklaahakki olenkin. Ikävä kyllä myös monet kasvikset (kurkku) tekee närästystä, mut ehkäpä tämä tästään helpottaa muutaman viikon päästä. Maksaa, tuorejuustoja (paitsi jos kypsennetty), kylmäsavu/graavikalaa en syö ja lakuja/salmiakkia koetan olla popsimatta liikaa (siis sitten kunhan nekin taas alkaa maistumaan).
Koiruudet huolehtii emännän liikuntapuolesta, niitten kans tulee kentälläkin harrastettua jos vaan töiltä pääsee.
Ekaa ootellessa maha pullahti silleen kunnolla esille vasta vko 22, sitä ennen tuntui että meinaakos se maha rueta kunnolla kasvamaankaan. Kyllähän tuosta aika muhkea kuitenkin kerkesi tulemaan...

Oma kysely: mites teillä, joilla on jo ennestään kokemuksia molempien sukupuolten odotuksista, aavistitteko mitään raskausoireiden tm. perusteella?
Ja olikos täällä esikoisen ja pikkukakkosen ikäerona kellään 3v, meillä tulis olemaan ja ois kiva kuulla, miten on käytännössä teillä sujunut? Tuntus ainakin että helpottaa, kun esikko jo täysin kuiva ja ymmärtää jo niin paljon asioita, että voi sitten selittää miksi vauva vie niin paljon äitin ja isin aikaa alkuun...

11+5

gallupiin: syön mitä mieli tekee, mitään rasvaista ja paistettua en voi sietää, makeaa eikä pullaakaan ole juuri mieli tehnyt, vaikka yleensä syön karkkia aika paljon. Mutta eipä kyllä tee mieli salaattiakaan, joitain hedelmiä kyllä syön ja purkkipersikoita =) ei oikein monipuolinen tuo mun ruokavalio oo, joten syön sitten lisä vitamiinia.

vältän myös kiellettyjä kaloja, ja oikeastaan muutenkaa en näitä kiellettyjä esim maksaa syö.

liikunta on jäänyt niiiiin vähiin, että ihan hävettää. kun ei vain jaksa. töistä kun tulen kotia siinä 18.30 ni ei paljo muuta jaksa enää ku suihkuun ja syömään ja vaaka asentoon. Ja sit pian onki nukkumaan meno aika. vapaa päivinä yritän jaksaa käydä kävelemässä, ihan sen mukaan kuinka jaksaa. Tarkoitus ois sitten kun ei enää ole niin väsynyt, niin uskaltautua tuonne salin puolelle. meinaa vaan olla mulla aina aika korkea kynnys lähteä yksin uudelle salille. Mutta jotaki täytyy alkaa tekee ettei mene ihan rapakuntoon.

en ole vielä alkanu mahaan rasvailee mitenkää erikoisilla voiteilla tai edes säännöllisesti..tarkoitus ois sitten tässä jossain vaiheessa alkaa rasvailee..ajettelin kokeilla body shopin kaakaovoi -puikkoa ja/tai rasvaa. olen kuullut että ihan hyviä tuotteita. tosin rippuuhan se aina niin siitä omasta ihokudoksesta, joillain ei auta vaikka mitä temppuja tekis ja repiää ihan samallalailla..mä epäilen että mulla on ootettavissa niitä arpia ihan kunnolla, mun ihotyyppi on semmonen että varmaan repeää helposti.. :(

tänään kun heräsin teki mieli ihan hulluna täytekakkua. eikun mies ylös ja kaupasta hakemaan..

:LOL:

miiku 9+6

gallupiin: syön mitä mieli tekee, mitään rasvaista ja paistettua en voi sietää, makeaa eikä pullaakaan ole juuri mieli tehnyt, vaikka yleensä syön karkkia aika paljon. Mutta eipä kyllä tee mieli salaattiakaan, joitain hedelmiä kyllä syön ja purkkipersikoita =) ei oikein monipuolinen tuo mun ruokavalio oo, joten syön sitten lisä vitamiinia.

vältän myös kiellettyjä kaloja, ja oikeastaan muutenkaa en näitä kiellettyjä esim maksaa syö.

liikunta on jäänyt niiiiin vähiin, että ihan hävettää. kun ei vain jaksa. töistä kun tulen kotia siinä 18.30 ni ei paljo muuta jaksa enää ku suihkuun ja syömään ja vaaka asentoon. Ja sit pian onki nukkumaan meno aika. vapaa päivinä yritän jaksaa käydä kävelemässä, ihan sen mukaan kuinka jaksaa. Tarkoitus ois sitten kun ei enää ole niin väsynyt, niin uskaltautua tuonne salin puolelle. meinaa vaan olla mulla aina aika korkea kynnys lähteä yksin uudelle salille. Mutta jotaki täytyy alkaa tekee ettei mene ihan rapakuntoon.

en ole vielä alkanu mahaan rasvailee mitenkää erikoisilla voiteilla tai edes säännöllisesti..tarkoitus ois sitten tässä jossain vaiheessa alkaa rasvailee..ajettelin kokeilla body shopin kaakaovoi -puikkoa ja/tai rasvaa. olen kuullut että ihan hyviä tuotteita. tosin rippuuhan se aina niin siitä omasta ihokudoksesta, joillain ei auta vaikka mitä temppuja tekis ja repiää ihan samallalailla..mä epäilen että mulla on ootettavissa niitä arpia ihan kunnolla, mun ihotyyppi on semmonen että varmaan repeää helposti.. :(

tänään kun heräsin teki mieli ihan hulluna täytekakkua. eikun mies ylös ja kaupasta hakemaan..

:LOL:

miiku 9+6

Yhteistyössä