*** Mahtavat MARRASkuiset *** Huhtikuussa

Siiri: :hug: Jospa se on ihan harmitonta kun ei vuodakaan kunnolla.. Toivottavasti ei tartte lähtee päivystykseen!

hilla: Mä just tänään tulin siihen tulokseen että otan rahana avustuksen. Kun meillä kuitenkin on jo tyttö ja poika, ja pikkusiskokin sai viime kesänä tytön, niin meillä noita vaatteita on enemmän ku tarpeeksi molemmille sukupuolille! :D

Äitiyspakkaus täällä myös mietityttää. Puku on lähes samanlainen kuin esikon, loppuvuoden -04 puku oli beige ja sitten se kevyttoppa myös lähes samanlainen. Oottelen varmaan Kelan kuvat ennenkuin päätän. Ja sitten tuli niin hirmu vähän pidettyä niitä tytölläkään, kun tuli osteltua kaikkea kivaa :D

Täällä ollaan menossa np ultraan ennen vappua ja verikokeessa kävin myös, samahan se niin kauan kun eivät kohtuun koske. Vaikka jotain olisi viallakin, en sen takia tulisi keskeyttämään raskautta, joten ihan ok jos osaisi asenneoitua ennen syntymää oikein ja ottaa selvää aioista. Lapsivesipunktioon en varmaankaan kovin herkästi menisi sen keskenmenovaaran vuoksi.

Voi sua Siiri :'( :hug: Koita jaksaa ja toivottavasti kaikki on hyvin. Nostan hattua sun tavallesi toimia...itse olisin jo kaatanut seinät ym ja juossut polille. Eli kun se panikointi ei juuri auta niin parempi olla ja katsoa tilanne rauhassa. Oletko ollut siinä alkuraskauden ultrassa?
Itse olin ja vaikka kaikki oli hyvin (syke + liikket) niin säikähdän silti jokaisesta vatsan vihlaisusta ja menkkamaisesta jomotuksesta joka parhaillaankin tuolla alhaalla on. Ehkä helpottaa mulla sitten 12 vko maissa.

Hei pärjäile nyt Siiri ja peukut ja varpaat pystyyn puolestasi !

Siiri80 harmaana
En ole vielä mitään todisteita tuosta UlpuMatista saanut, ens viikolla on se ultra ja rupesin jo tässä miettimään, että ei se mitään auta vaikka huomenna sinne lääkäriin / ultraan menisin. Keskenhän se menee jos on mennäkseen, joten jos olo ei tästä pahene, odotellaan tiistaihin.

Must tuntuu, että mä en usko tän lapsen tuloon, ennen kuin se on syntynyt. Vähän liikaa lukenut noista keskenmenoista yms juttuja, siitä varmaan tää pessimisti luonne raskauden suhteen. Yrittänyt nyt jättää lukemiset vähemmälle jottei ihan jokaista vatsanväännettä säikähdä.

Yritän nyt ajatella positiivisesti, pitäis avokin kanssa tosiaan ruveta miettimään niitä seuloja, että mitä tehdään. Äitiyspakkauksen varmaan otan, vaikka sukulaisiltakin vaatetta tulee ihan yllinkyllin... Se haalari oli musta ainakin kivannäköinen jos on sellainen beige

Pömppöli
Moni taitaa vähän kammoksua tuota istukkabiobsiaa keskenmenoriskin vuoksi. Se onkin 1/2 - 1 % riski. Itselläni on se tilanne, että riski kromosomipoikkeamaan on jo 5 % ja haluaisin jo etukäteen sopeutua ajatukseen ennen synnytystä ettei se tulisi shokkina synnytyksen jälkeen. Jos siis olisi vaikka down-lapsi. Että suhteessa kromosomiriskiin keskenmenoriski on aika pieni. Mutta jokaisen on ajateltava asia omalta kohdaltaan. Se minua vaan ärsyttää että monet luulevat että automaattisesti on abortoimassa jos menee punktioon ja lapsesta löytyy jotain "vikaa". Mulla on pikkusisko down-lapsi, ihana ihminen, valoisa ja nauravainen, monella meillä olisi oppimista hänenlaisestaan. Siksi mulle ei abortti olisi mitenkään itsestäänselvyys. No just, nyt minä meinaan ruveta vaahtoomaan tässä. Ei ollut tarkotus. Joskus tulee vaan mieleen esim. appi-ukon kommentti kun menin edellisessä raskaudessa näytteenottoon.
Mutta eipä sitten muuta ihmeitä, hyvää jatkoa kaikille!

Siiri ISO :hug: ja toivottavast kaikki on kunnossa UlpuMatilla.

Hilla Meillä esikoista odotellaan ja tarkoitus on kyllä ottaa pakkaus sit kun sen aika koittaa, eihän sillä rahalla loppujen lopuks saa juur mitään kun vertaa pakkauksen sisältöön.

(.) Nyt on ensimmäinen lääkärineuvola takana ja siellähän se pieni sydän tikitti hirvittävää kyytiä :) 175 oli pienen syke. Oli se hauskan kuuloista kyllä ja aah, niin todellista.

Niin ja juu, miehän kävin ultrassa jo pari viikkoa sitten yksityisellä ihan oman mielenrauhani vuoksi - ei siis mitään syytä ollut epäillä mitään, mutta tahdoin pienen nähdä omin silmin :) Tässähän se köllöttelee

taas hävisi pitkä viesti minkä kirjotin.. :kieh: kerranki ku jaksoin muitaki vähän kommentoida. nyt en kyllä enää jaksa...

Merikukka:ihana nähdä täällä tuttuja!mä kävin kattoo tuolla helistimessä että olit sinne ilmestynyt, ite vaan ollu niin laiska ettei oikein oo jaksanu kirjotella. kyllä tässä tosiaan toivotaan että raskaana ollaan edelleen vaikka oireet vähenee. toivottavasti sua näkyy täällä useamminki!

ewa:tervetuloa! eiköhän me ymmärretä mitä kirjoitat, rohkeasti vain mukaan! toivotaan että tällä kertaa raskautesi menee hyvin!

täällä ei sen ihmeempää, oisin valmis nukkumaan jo nyt, mut jos vielä vähän aikaa yrittäs valvoa ni ei ois puolen yön aikaa jo hereillä.

miiku 9+2

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 17:46 Pömppöli kirjoitti:
Moni taitaa vähän kammoksua tuota istukkabiobsiaa keskenmenoriskin vuoksi. Se onkin 1/2 - 1 % riski. Itselläni on se tilanne, että riski kromosomipoikkeamaan on jo 5 % ja haluaisin jo etukäteen sopeutua ajatukseen ennen synnytystä ettei se tulisi shokkina synnytyksen jälkeen. Jos siis olisi vaikka down-lapsi. Että suhteessa kromosomiriskiin keskenmenoriski on aika pieni. Mutta jokaisen on ajateltava asia omalta kohdaltaan. Se minua vaan ärsyttää että monet luulevat että automaattisesti on abortoimassa jos menee punktioon ja lapsesta löytyy jotain "vikaa". Mulla on pikkusisko down-lapsi, ihana ihminen, valoisa ja nauravainen, monella meillä olisi oppimista hänenlaisestaan. Siksi mulle ei abortti olisi mitenkään itsestäänselvyys. No just, nyt minä meinaan ruveta vaahtoomaan tässä. Ei ollut tarkotus. Joskus tulee vaan mieleen esim. appi-ukon kommentti kun menin edellisessä raskaudessa näytteenottoon.
Itse en mene np-ultran lisäksi muihin seulontoihun, koska pitäisin lapsen vaikka selviäisi mitä. Ja iän puolesta sinne ei tarvi mennä.. Mutta jokainen tavallaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 17:46 Pömppöli kirjoitti:
Itse en mene np-ultran lisäksi muihin seulontoihun, koska pitäisin lapsen vaikka selviäisi mitä. Ja iän puolesta sinne ei tarvi mennä.. Mutta jokainen tavallaan..

Pömppöli
Oikaisu: pitämässähän minäkin olen tämän lapsen, mutta koska olen pikkusiskoni kanssa lapsuuteni ja osan aikuisuuttanikin asunut, ja sitä kautta tiedän ettei se ole helppoa, niin haluan tietää etukäteen jos on tulossa down-lapsi. Jaksaa sitten paremmin iloita sen syntymästä kun on jo sopeutunut ajatukseen. Kun eihän se nyt maailmanloppukaan olisi, mutta eräänlainen shokki kuitenkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 10:26 merikukka kirjoitti:
Sanna -78: Meillä kans IVF-raskaus ja oon miettinyt tota seulonta-asiaa. Täällä on muuten viestiketju, jossa kirjottelee sellaiset, jotka on jääneet kiinni seulassa, suosittelen lukemaan. Itse ajattelin, että en niihin verikokeisiin mene, jos np-ultrassa jotain poikkeavaa niin sitten pitää harkita asiaa uudelleen. Kynnys lapsivesipunktioon olisi ainakin tosi korkea pienen keskenmenovaaran vuoksi. Jos tämä lapsi menisi kesken sen takia, että haluan tutkimuksiin, en varmaan koskaan voisi antaa sitä itselleni anteeksi. enkä voisi edes ajatella, että tuleehan niitä raskauksia, kun tuntui jo ennen tätä kolmatta IVF-hoitoa, että tämä taitaa olla meidän viimeinen mahdollisuus lapsen saantiin. Niin, ja KAIKKI seulat on sitten ihan vapaaehtoisia.
Saako udella mikä teillä on ollut syy IVF-hoitoihin? Mulla tärppäs, ihme ja kumma, ekasta hoidosta, vaikka kukaan lääkäri ei ole koko tänä 7 vuotena, mitä olen TAYSissa ja TYKSissa juossu, ollu kauheen toiveikas että koskaan raskaaksi edes tulen.

Mäki ajattelin eka mennä sinne np-ultraan ja sitte vasta verikokeisiin, jos tarve vaatii...

Ens vkon ke olis eka neuvola ja toi np-ultra sitte to 10.5...

Voiko kenties sinne np-ultraan mennä jo vkolla 11?

Sainpä tänään sitte loppuvkon sairaslomaa, aamulla oli kurkku niiiiiiiiiiiiiin kipee että ei meinannu nieleen pystyy ja ku niisti ni sattu kurkkuun, ei kivaa. Kävin sitte töitten jälk. lääkärissä ja kirjoitti loppuvkon saikkee, hyvä vaan, kun on muutenki niin huono olo, jatkuvasti saa juosta vessaa kyökkii, mut ei ole kertaakaan edelleenkään tarvinnu oksentaa, onneks..

Kyllä mä ymmärrän ainkin sua, Pömppöli(?), (anteeks jos muistan nimesi väärin). Meillä töissäkin yks 37v. ku sai lapsen, niin hän kävi noissa kaikissa seuloissa, kun vissiin ikä siihen velvoittaa. Ja onhan se parempi sitte tietää, mitä odottaa, niin osaa eritavalla valmistautua asiaan..

Mulla on kans se, että en halua ottaa pienintäkään riskiä, ettei vaan tule keskenmeno, kun tässä on 7v. tätä lasta haluttu ja mitään takeita ei ole että uudelleen IVF tärppäis ja mullakin meni pakkaseen vain 4 kpl ja ne oli jotai 3-luokkaa eli ei mitään todellakaan hyviä yksilöitä ja toista kertaa en välttämättä halua alkaa piikittää yms. Oli se IVF-hoito ihan tarpeeks rankkaa ja stressaavaa.

Ja äitiyspakkauksen olen kans ajatellu ottaa, vaikka sisko on säätänyt lastensa vaatteet, tosin siskolla on 3 poikaa, että jos vaikka tyttö tuliskin tänne meille, ei voi koskaan tietää.. Voihan niitä siskolta saatujanki vaatteita silti käyttää, aika neutraaleja ainakin ne ihan pienet vaatteet on..

Jos pistäs vaikka vähän mehua lämpee mikroo ja menis peiton alle pian kattoo leffaa :)

Sanna ja Nipsu 9+0<br><br>

Raskauden myötä on hirveästi alkanut tekemään mieli limukkaa ja jäätelöä. Ennen olin aina vesilinjalla ja limukkalasin saatoin ottaa pari kertaa kuukaudessa saunan jälkeen. Nyt haaveilen pitkin päivää fantapullosta :) Hesburgerissakin käytiin tänään ja hampurilaisen sijasta söin jäätelöä. Toisaalta hauskoja nämä kummallisuudet. Pitää alkaa kylässäkin kyselemään, että oisko tarjolla mitään hapokasta.. :LOL:

Raskausviikkoja 11+4. Pieni mahan alku on jo ilmestynyt!

Mä oon niin väsyny, niin väsyny! Työ vanhainkodilla on juuri niin raskasta kuin kuvitella saattaa. (tai oikeastaan vieläkin raskaampaa). Esikko herättä ainakin kerran yössä ja ylös nousee viimeistään 7.30. Töiden alkamisen myötä alkoi päänsärkykin ja mitkään Panadolit eivät siihen auta.. :( En sitten millään tahtoisi alkaa popsiin mitään Panacodia, kun meen siittä aivan kuutamolle. Töitä on takana vasta parisen viikko ja alan nyt jo oleen ihan kuitti. Pakko nyt kuitenkin yrittää jaksaa vielä hetken aikaa, jotta saa rahaa.
Ultra ja lääkäri meillä on tiistaina. Onpa kivaa nähä, onko siellä mahassa tosiaan jotain elämää! =) :heart:
Nyt nukkuun!

Auri
\
Ens vkon ke olis eka neuvola ja toi np-ultra sitte to 10.5...

Voiko kenties sinne np-ultraan mennä jo vkolla 11?

Sanna ja Nipsu 9+0

[/quote]

Meillä np-ultra-aikoja on ainakin aikaistettu, ennen niissä käytiin muistaakseni viikolla 12-14, mut nyt Tekay:n raskauskiekkokin antoi ekan päivän siihen, kun viikkoja on tasan 10. Multakin katottiin se viime raskaudessa, kun viikkoja oli 11+1, kun olin kontrollikäynnillä.

Auri, viikkoja ehkä 10+

terkut neuvolasta! eipä mitään uutta oikeestaan, vaikka oli lääkärikäynti tällä kertaa. paineet edelleen koholla (kas kummaa :whistle: ) siinä 150/100 luokkaa. nut sit oottelen et saan tyksistä postia ja pääsen käymään. kyllä onkin jo verenpainelääkettä ikävä, alkaa humista korvissa kohta..

eikä mitään sydänääniäkään vielä kuulunut, mut oli kuulemma kohtu kasvanut just sen verran kuin kuuluukin näillä viikoilla. ja se näkyy kyllä jo selvästi jos osaa katsoa. ;)

zallaah, toivottavasti sulla ei oo iskiastyyppistä se selkäsärky! mulla oli edellisessä raskaudessa ihan ekoilta viikoilta asti ja se kesti siihen asti kun poika oli lähes puolivuotias! panacodia oli pakko ottaa, pahimmillaan mulle määrättiin 2 tabua 4 kertaa päivässä :/ silti kipu oli vaan eikä muuttunut mikskään, mut sentään pystyi liikkumaan. ilman kipulääkettä en ois pystynyt edes kävelemään, kun koko oikea jalka oli alaselän lisäksi ihan älyttömän kipee. ja lääkärit vaan sano et koita kestää.. ei ees fysioterapiaa annettu kun se voi käynnistää supparit.. nii et toivon ettei sulla eikä kellään muullakaan tuu tollasta, se oli kyllä ihan kauheeta.

Huomenia!

Tervetuloa uudelle!

Ä-pakkauksesta oli ollut puhetta..me ei tod.näk. aiota sitä ottaa, koska esikolta jäi ihan mahottomasti, ja lisäks anopilta tuli heidän lapsien vanhoja ja sit tietty osteltiin uuttakin..ja niin varmasti tällekin ostellaan, kuhan nyt saadaan selvyys, että siel on joku, ja kunnossa..

Tänä aamuna ku heräsin, oli kyllä niin oireeton olo, ettei uskois..pelottaa edelleen siis, kun ei oo mitään todisteita vaavista.. :(

M rv 10+5

pikkuvelisisko
Hei taas pitkästä aikaa!

esittelyyn vastaan minäkin.. mä 23, mies 23, esikoinen 11kk, etelä-pohjanmaalla asustellaan. Mä oon lähihoitja, mies metallialalla, ja omaa rivarikolmiota asustellaan..

äityspakkaus otetaan, vaikka esikoiselta jäi äitiyspakkauksen vaatteita käyttämättä :ashamed: mutta nyt oli aika ihana tää uus -07 vuoden pakkaus. Esikoisella siis se 2005 vuoden..

seulonnoista mä meen siihen seerumiseulontaan, kävin siinä esikoisenkin aikana. Sekä sitten meillä kaupunki tarjoaa np-ultran ja rakenne-ultran. Esikoisesta kävin lapsivesipunktiossa rv 36 jos oltais jo käynnistelty, mut ei ollu keuhkot vielä kypstä, joten käynnistys tehtiin rv 38..

esikoisen ikä siis tällä hetkellä 11kk, kakkosen synnyttyä 1,6v.

Ja omaa napaa.. eipä kummempaa.. oireita ei oo, ja edelleen nöyrin mielin menossa neuvolaan viikon päästä.. jotenki vaan on semmone olo ettei kaikki oo hyvin.. :\| mut sen näkee sitten. Meillä on neuvolassa ultra, joten terkka kyllä ultraa jos ei sydänääniä kuulu..

sokerirasitukseenJoudun ku BMI 26 :kieh: :ashamed: :kieh: mut ei esikoisellakaa pompannu mikkää arvot ja pienihän tuo oli, 3295g syntyessään.. :heart: mutta jos katto viikkoja niin sopivan kokone kyllä

Täällä NP-ultra on joskus 12-13 viikolla..

ja seinäjoen synnytyssalit aukee TOIVOTTOVASTI käyttöön elokuus 2008.. mä ainakin haluun jo uuteen saliin synnyttään.. :whistle: voin vaikka kysyä mein terkalta koska aukee, kun se on myös kätilö ja tekee keikkaa myös saleihin..

Nyt ei muuta, typykkä heräs. Palataan :wave:
-pikkuvelisisko kera esikon ja kakkosen rv 9+2-

moksa
Olen jo jonkin aikaa seuraillut taustalla kirjoituksianne. Niistä suuri apu kun kenellekkään ei olla vielä kerrottu... Muillakin samantyyppisiä oireita eli mulla iltapahoinvointia, väsymystä, painonnousua jo 3kg ja tissit kipeät. Nyt pari päivää oik. puolen munasarjan seudussa ajoittaista lievää kipua ja tietysti pelkään että kohdunulkoinen raskaus on kuitenkin. Mitään vuotoa ei ole mutta ajattelin huomennna EHKÄ mennä yksityiselle ultraan jos kipu jatkuu. Kuitenkin sitten vkloppu edessä...
Galluppiin vastaan että olen 30-v, ensimmäistä odotellaan ja pk-seudulla asutaan. Tosi epätodellista tämä on ja kokoajan seurailee tuntemuksiaan ja pelkää keskenmenoa. Onneksi viimeaoikoina ei ole enää ollut pudonneitä (lohtuhalaus heille). Neuvola vasta vappuaattona joten sitä kovasti odotellaan.

moksa

p.s Pikkuvelisisko: eikö meillä ole vasta 8+2 kun samassa ryhmässä olaan (LA 28.11)?

Moi!

Eilen oli eka neuvola.
Saatiin aika ultraan joka on ens viikolla ja sit seuraavalla onkin neuvolalääkäri. Olin vähän pettynyt, kun sydänääniä ei edes yritetty kuunnella. Eli vieläkin on sisäistämättä tämä raskaus ku ei sitä pahoimvointia ole eikä oikein mitään muutakaan enää. Paitsi jatkuva kiukku!!!!

Nyt käyn lukemassa teidän kuulumiset välillä.

T: Viljonkka ja Untuvikko 10+6

Tuntuu oleva kaikissa paikoissa toi np-ultran ajankohtakin erilainen. Ajattelin vaan ku toi maha pömpöttää ja normaalisti kun mulla ei mitään mahaa ole ollu niin sehän näkyy sitte jo, siis jonkinlainen kumpu tossa edessä ja nyt menossa 9+1 niin ajattelin vaan josko menis käymään yksityisellä np-ultrassa vkolla 11 niin sit ei tarvis enää peitellä kun se on niiiiin hemmetin hankalaa töissä peittää mahaa kun oon tottunut sellasii tyköistuvia vaatteita käyttää ja nyt yhtäkkii onki löysenpää paitaa päällä niin näytän viel mahakkaammalta kun on toi rintavarustus melko suuri ja sekin on nyt sit turvonnut tässä :LOL: Mutta en valita, olen onnellinen kaikista muutoksista, vaikka iskee ongelma alkaa löytää rintsikoita, kaippa se on alusvaateliikkeeseen pakko suunnata tässä joku pvä.

Kurkku sattuu, mut kun äsken Pulssin labraan soitin niin alustava nieluviljelmä oli negatiivinen, huomenna sitte viel uus soitto sinne, mut tuskin se siittä muuttuuu.

Onkos kukaan käyny Turussa yksityisellä ultrassa ja jos niin missä ja minkä hintaista on ollu?

Sitä odottelen, että tää pahaolo laantuis et pääsis taas salille. Normaalisti ku tullu 3-4 kertaa vkossa käytyy salilla ja nyt ei oo päässy kertaakaan kun ei yksinkertaisesti jaksa kun väsyttää tai sit oksettaa.. kotona sit vähän jotai tehny, vaa'alla vaan äsken kä'vin niin muutama kilo on tullu mut kaippa siittäki suurinosa on turvotusta, kun ei se punktion jälkeinen turvotuskaan ollu kokonaan poistunut kun siellä TYKSissa varhaisultrassa kävin pari vkoa sitte..

Mutta jos koittas vaikka aamupalaa syödä..

Sanna ja Nipsu 9+1<br><br>

Viljonkka taas
ÄP-pakkauksesta. Me ei oteta sitä, kun esikon vaatteita on niin hyvin. Tai jos tuleekin tyttö, niin käyn sit myymään ne kirpparilla ja ostelen uusia. Se pakkaus on kyllä kivan näköinen. Mä en kauheesti tykännyt meidän 2005 pakkauksesta ja paljon jäi käyttämättä vaatteita kun lahjaks saatiin sit aika paljon. Ja lisäks kun se toppahaalari on 80 cm niin ekana talvena se on ihan liian iso ja tokaks talveks pitää ostaa jo kunnon vedenpitävä haalari et saa lapsi leikkiä ulkona maassa. Et olen ajatellut et etenkin ulkovaatteet jäis siitä käyttämättä. Meillä esikko oli ekana talvena puolivuotias ja silloin toi haalari oli ihan ok kokoinen. Ja sit ku ite tulee kuitenkin ostettua vaatteita mistä tykkää, niin varmasti ne valmiit jäis kaappiin. Ekasta pakkauksesta käytettiin lähinnä makuupussia, bodeja ja puolipotkareita sekä kevyttoppista et kyllä sillä 150 olis ne kaikki saanut ja enemmänkin. Siis kaikki potkuhousut ja osa potkupuvuista jäi kokonaan käyttämättä, toppahaalari ollut päällä pari kertaa ku toinen on ollut pesussa. Tietty se vauvan peitto on kans ehkä tarpeellinen, meillä tosin on ollut unipussi pojalla koko aika et peitto on ollu petauspatjana sängyssä. Mut onhan siinä sit muutamia hyödyllisiä tarvikkeita. Tosin kynsisakset on ollu ihan peestä. Tärkein toimitus pakkauksella on ollut se ilo kun se tuli postiin ja sitä pääsi pönkimään.

Viljonkka Miul oli eilen lääkärineuvola, rv 10+6 (nyt siis 11+0) ja kuunneltiin ja kuultiin sydänäänet :) 175 hakkas pikkusen syke. Täällä nlatäti sano, että jos epäilyttää, niin voi tilata ajan ihan vaan niiden sydänäänten kuuntelua varten jos ei olis kuulunut vielä eilen - miten lie teidän nla:ssa.

Miulla on np-ultra vapun aattona :) Jos samalla reissulla sit sijoittais ensimmäisiin pikkuisiin vaatteisiin tai jotain.

Joopa joo, varasin Medisonariin itselleni ultran to 3.5 niskaturvotusta varten. En mä pysty odottaa enää 3 vkoa, kun luin noita lapsettomuuspuolen juttuja ja taas oli tapaus kun sikiö kuollu kohtuun.

Mun hermot ei anna periks odottaa, mielummin meen yksityiselle selvittää asian. Eipä ole edes pahan hintainen, maksettavaa jää 77,60?. Se on pieni hinta mielenrauhasta. Ja meen sit seuraavalla vkolla sinne kunnan tarjoamaan np-ultraan kans.

Mut nyt makaan sohvalle ja kattoo leffaa. Käytiin eilen hakee mulle 7 leffaa 7 pväks Filmtownista niin on jotai tekemistä näin sairaslomalla.

Yhteistyössä