~~~MAALISMASUT 2008~~~ Elokuussa

Apua miksei saa A-vitamiinia käyttää ? Tiedättekö onko Multitabsin Raskaus-tableteissa A:ta? Tuskinpa kyllä koska oon kertonut siitä neuvolassa ja on kannustettu käyttämään. =) Hurjaa kun ei osaa yhtään varoa joitain aineita kun ei voi aina muistaa/tietää.
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Apua miksei saa A-vitamiinia käyttää ? Tiedättekö onko Multitabsin Raskaus-tableteissa A:ta? Tuskinpa kyllä koska oon kertonut siitä neuvolassa ja on kannustettu käyttämään. =) Hurjaa kun ei osaa yhtään varoa joitain aineita kun ei voi aina muistaa/tietää.
Ei ole raskausvitamiinissa a:ta :) En muista miksi sitä pitää välttää mutta mehussa tuskin haittaa. Meinaan vaan, kun onhan tomaateissa ja porkkanoissakin a- vitamiinia ja terkka sanoi mulle että syömisistä niitä ei voi saada liikaa.. eli ihan pitäs vaan välttää noita multivitoja yms, missä sitä A:ta on :)
 
Porkkanoita on täälläki mussuteltu, nam nam! Eilen käytiin taas ostoksilla cittarissa ja ostin hirrrveesti vihanneksia ja hedelmiä kotiin, ne on parasta sillonki yököttää! Ja ihanaa hunajamarinoitua kanaa ja riisiä teen tänään, tässähän alkaa olla jo selvästi kohta lounasaika, nälkä! :D

Tervetuloa äityliini83 myös, mahtuuhan tänne! :wave:
 
Ja tervetuloa mukaan äityliini83 :hug:

A-vitamiinista: Mulle on väitetty, että A-vitamiinia ei sen takia suositella syötäväksi raskauden aikana, koska voi aiheuttaa vauvalle vakavia epämuodostua tms. Sen takia ei suositella suurina määrinä maksaa nautittavaksi, koska se sisältää niin paljon a-vitamiinia.

Ja muutenkin noista vitamiineista, mulle kätilö sanoi, ettei alkuraskaudessa kannata syödä niitä tabuja vielä, koska lisäävät vain pahoinvointia.

Nämä ovat siis vain kuulopuheita, en tiedä niiden todellista perää :saint:
 
A-vitamiini on ns. kertyvä vitamiini, joka voi aiheuttaa sikiövaurioita liiallisina annoksina. Porkkanassa muuten on karoteenia, joka on A-vitamiinin esiaste eikä sellaisenaan kerry elimistöön. Raskausvitamiineissa ei ole A:ta.

Lista vältettävistä ruoka-aineista löytyy vaikkapa täältä:
https://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

Tervetuloa äityliini83 ja onnea!

~Tiila ja Nyytti 10+4

muoks: kannattaa varmaankin tarkistaa siitä mehun (tms tuotteen) tuoteselosteesta, minkälaista määrää A-vitamiinia se sisältää verrattuna vuorokauden saantisuositukseen. Hysteeriseksi ei tietenkään näiden kanssa saa ruveta, mutta nuo kokonaan vältettävät pyrin kyllä muistamaan.
 
Mä oon syönyt niitä Multitabsin Raskaus-tabletteja 2/pv niissä olevan raudan ja kalsiumin (juon vähän maitoa ja hemoglobiini vain 116) takia. Ei ole mulla lisännyt pahoinvointia, sitä on muutenkin esiintynyt vain vähän kuvotuksena. Ennen neuvolakäyntiä söin 1 per päivä mutta terkka suositteli juurikin varmaan tuon raudan takia ottamaan 2 vaikka en usko että niin pienellä määrällä on suurtakaan vaikutusta väsymykseen... Sitten pidemmällä täytyykin varmaan alkaa ottamaan ihan rautavalmisteita kun hemppa tulee huononemaan entisestään.. Onko kellään kokemusta semmoisesta tuotteesta kuin Floradix?

http://www.floradix.fi/default.aspx?SectionId=4906

Siis luontaistuotekaupoista saatavaa, nestemäistä rautavalmistetta. Äiti suositteli tuota mulle, sanoi että toimii paljon paremmin kuin tabuystävänsä. Kyselin tuosta jo terkalta niin sano että sitten mahdollisesti kun on niitä viikkoja sen 13.
 
Kiitos linkistä! Oli kyllä hyvän näköiset rattaat. Täytys varmaan kans lähtee täältä meen kaupungin lastentarvikeliikkeestä kattomaan, että löytyykö niitä täältä. Tiedätkö vielä sitä, että oliko noissa tuplissa lukittavat ne etupyörät? Mietin vaan, että jos on oikein loskanen keli, ni haittaako ne kääntyvät etupyörät sitten etenemistä... Kaikella sitä päätä aina kannattaakin vaivata! :p Heh!

Mutta siis kiitos vielä kerran, aijon ainakin tutustua tuohon antaamaasi vaihtoehtoon! =)
 
Ensinnäkin ne on niin ISOT, ettei niiden kanssa mahdu melkein minnekään! Linja-autossa vie melkein kokonaan sen vaunuille tarkoitetun tilan. EI mahdu ovista sisään. Ei kauppoihin. EI hisseihin. Ovat kömpelöt ja hankalat. Kuvittelin niiden olevan kevyet, EIVÄT ole :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Mutta tietty voivat joidenkin mielestä olla osa unelmaa :LOL: Rullaluistelua en ole niiden kanssa kokeillut, en tiedä, jospa ovat loistavat juuri urheilumerkityksessä :D :D :D Kertokoon joku plussiakin näistä vaunuista jos niitä löytyy :LOL:
 
Korven tyttö : Onnea oikein kovasti. Teille tulee tupla onni. :)
Me toivottais kans täällä kaksosia, mutta saa nähä mitä ne neuvolassa tai ultrassa sanovat. Yksikin kyllä kelpaa kovasti, mutta jotenkin kummatkin haluais kaksosia. :D

Apua. Mulle on tullut vasemman silmän alaluomeen patti ja se on tosi kipeä. Se vielä hankaa hieman silmämunaa ja häiritsee paikoitellen näköä. Täytyy iltapäivällä töitten jälkeen käydä näyttää terveydenhoitajalle, jos se vaikka antais jotain tippoja tai jotain millä sen sais pois äkkiä.
Onko muille tullut outoja patteja raskauden takia?

Onko teillä muilla ollut ongelmia nukkumisessa? Olen huomannut että selällään- tai sivuttain makuu suorana ei enää onnistu, se ottaa mahaan. Tuntuu kuin maha olisi sisältä päin kireenä (inhottava tunne), että nukkuminen onnistuu enää kippurassa sivuttain makuulla.
Ongelmia kyllä tulee aivan varmasti jatkossakin nukkumisessa. :(
Harmittavaa jossei saa nukuttua öitä kunnolla kun muutenkin väsyttää niin mahdottomasti. No kai siihen sit tottuu ja päikkäreitä pitää ottaa sit tiheämmin.
 
Onnea Korven tytölle tuplista :heart: :heart:

Mä olen myös miettinyt noita tuplarattaita. Meillä esikoinen on 1v.7kk kun olis kakkosen la. Jos johonkin haluaa lähteä liikkeelle ilman autoa niin vaunut on aika välttämättömät ja en usko että toi esikoinen vielä kauheen pitkiä matkoja jaksaa kävellä. Seisomalauta olis yks vaihtoehto mutta ei se taida toimia soratiellä tai lumihangessa ainakaan kauheen hyvin. No onneks tässä on vielä aikaa miettiä hirveen kalliita en kuitenkaan halua ostaa kun niiden käyttö ei kuitenkaan ihan kauhean pitkäaikainen juttu ole.

 
Mulla nukkumista kylellään vaikeuttaa (ja välillä tekee myös mahdottomaks) se että rinnat on niin kipeet ettei kestä yhtään jos jostain kohtaa puristaa. :D Ilman liivejä oon aina kotona ja joskus kireämpi toppikin on liikaa. Mutta on ne sen näkösetkin ettei ihme jos vähän kiristää, ei silti, se on ehkä ainoa vaiva josta mä en valita pienitissisenä. :LOL:

Mutta en ehkä sano nukkumisvaikeuksista vielä mitään ettei tuu myöhemmin sit sanomista kun mikään asento ei oo hyvä, ahistaa ja pissattaa ja maha painaa yms. :p
 
Täältäkin isot onnittelut Korven tytölle!!
Saatiinhan me tänne maalismasuihinkin ainakin yhdet kaksoset :heart:

Onnitteluja muillekin ultrassa käyneille ja hyviä uutisia saaneille :)

Tänne ei mitään uutta... Huono olo jatkuu, mutta vieläkään ei onneksi oo tarvinnu oksentaa. Ruoka etoo, mutta pakolla täytyy syödä aina välillä... Väsyttää aivan kamalasti!! Eikä asiaa varmaan auta tämä flunssa joka jatkuu edelleen :/
Pikkuhiljaa alkaa oma olo helpottamaan, mutta tänäaamuna olikin sitten mies ihan tukossa ja pojullakin nokka vuotaa ja kuulostaa aika tukkoiselta. Ja mä niin toivoin ettei poju sais tätä tautia ku ei oo kiva kun noin pieni sairastaa :(

Tuplista on ollu kovasti puhetta... Meillähän tuo poika on vasta vajaa 1v4kk kun tämän toisen pitäisi syntyä, mutta mua ei hirveesti houkuta niiden tuplien hankinta... Pitää kattoo sitä sitten synnytyksen jälkeen, mutta vielä en ainakaan osta mitään :whistle:

Tuttelille vielä jaksamisia miehen kanssa! Jospa sekin tulisi järkiinsä ja suhtautuminen raskauteen muuttuis iloisemmaksi :hug:

Ja vielä äityliini83 tervetuloa mukaan :)

Nyt painunkin jääkaapille ennen kuin poju herää päikkäreiltä...

Pimmi 7+5
 
mamma-L mä joudun ainakin nukkumaan ihan täysin esim. sellasilla toppiliiveillä vai mitä ne nyt onkaan tai urheiluliiveillä et ne on sellaset tukevat ettei rinnat pääse roikkuu ja tietty yhtenä ehtona on ettei niissä ole ylimääräisiä hakasia tai saumoja että vois painaa. Jos ei käytä mitään sellasia yön aikana, aamulla noustessa rintoihin sattuu ainakin kahta kauheemmin, että olen ainakin itselläni kokenut tavan hyväksi.
Että mulla on ainakin parempi mitä tiukemmalla rinnat ovat, mulla on kuitenkin aika isot rinnat että voi tietty johtua siitäkin. Ja onhan se niinkin että kaikki ovat erilaisia niin eihän sitä oireetkaan voi olla ihan täysin samanlaisia. :)
 
Oltiin siis 3viikkoa reissussa ja sunnuntaina palattiin kotiin. Edelleen karmee kasa pyykkiä, kun mökillä oli mukana omat lakanat ja kaikki se vaatemäärä yms. Ihanaa oli lomailla, mutta vielä mukavampaa palata kotiin.
Tänään oli esikon 3v. neuvola ja samalla eka masuneuvola. Paineet hyvät ja hemoglobiinikin oli 141. Ultra aikaa pitäs tässä soitella vielä tänään tai huomenna.
Piutsuli ja hiiri 8+5(neuvola tätin mukaan 10+3)
 
Kiitos vinkistä maalaiselle =)

Urheiluliivejä vois toki kokeilla täälläkin päässä, ettei tosiaan pääsis valahtamaan tissit kamalasti, voiskohan sillä olla vaikutusta rintojen ryhtiin myöhemminkin, sitten imetyksen aikana. :eek: Kertokaapa viisaammat myös miten ootte ehkäisseet raskausarpien tuloa rintoihin ja masuun, hyviä venytys- / rasvausvinkkejä?

Ja samalla tässä semmosta että ootteko johonkin mammatoimintaan aatelleet liittyä? Mua himottais kamalasti mammajooga joka alkaa täällä Jyväskylässä tuolla työväentalolla tms. kohta! Vuos sitten jäin joogaan koukkuun ja ois varmasti ihanaa. Ryhmät vaan on todella täynnä että pitää ajoissa mennä telttailemaan sinne ja jonottaa että pääsee. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma -86:
Miedän poika syntyi viisi päivää myöhemmin kuin teillä eli 18.10. =)

Onkos teillä opittu jo kuinka taitaviksi?

Ja en huomannu kattoo millai teillä tään kakkosen laskettu aika on? Mielenkiinnosta kyselen...

Mulla la 4.3. Koskas sulla on? En löytäny sua tuolta etusivulta, puututko sä listasta vai onko musta tosiaan tullu ihan sokea? Kuitenkin tulee aikalailla sama ikäero meidän lapsille :)

Esikoinen kovasti harjottelee seisomaan ilman tukea. Kävelee tuen kanssa hyvin, muuten liikkuu konttaamalla!
 
Onnea Korven Tyttö tuplista! Ihanaa! :heart:

Tervetuloa mukaan äityliini83!

Mulle tuli tänään kutsu np-ultraan, se on viikon päästä jo. Sillon on rv 12+1. Kovasti odotan sitä!

Mulla on nyt ollu ihan hyvä olo pari päivää. Toivottavasti ei tulis takas se kauhee pahoinvointi. Pientä kuvotusta ja väsymystä on vieläkin, mutta kyllä tää koko ajan helpottaa.

Emildan 11+0 :heart:
 
myymä
MamaL Valitettavasti on ikävä todeta, mutta raskausarpien syntyminen on ihokudoksesta kiinni, eikä siihen ole todettu rasvojen auttaminen. Minulla tuli vatsan seudulle paljon raskausarpia vaikka rasvasin joka päivä, sama myös äidilleni. (meillä on samannäköiset ryppynavat:D ) Nyt kuitenkin teen kaikkeni silti vielä jotta en saisi niitä lisää. Ostin apteekista (kun siellä töissä olen) Vichyn raskausarpivoidetta jonka pitäisi jopa "suoristaa" jo olemassaoleviakin.. saa nähdä miten käy :D


Rinnoista sen verran omasta kokemuksesta, että mulla oli ennen esikoisen raskautta iiiiisot rinnat ja imetyksen jälkeen ne sitten luonnollisesti tyhjeni ja rupes roikkumaan. Koko imetyksen ajan nukuin liivit päällä kun rinnat vuosi niin paljon ja silti ne roikkuu :( pelottaa kuin käy nyt.. ärsyttää miten paljon tuommonenki asia vaikutaa ku tissit :D
 
Meinaa ihan naurattaa kuinka usein mulla on nälkä ja ruokaa uppoaa kuin jättiläiselle. :LOL: Hyvänä esimerkkinä olin ruokatauolla 12 maissa söin sillon tukevasti että ihan meinas ähky tulla. Kello tuli lähemmäs 14.00 ja taas oli aivan kauhea nälkä, piti hakea kaupasta omena että sai syödä kahvitauolla edes jotain. Ja vaihteeksi taas on aika kauhea nälkä että kyllä sitä saa näköjään olla syömässä yhtäkyytiä. :LOL: Oikea suursyöppö. Jääkaappi on yhtä kyytiä tyhjä, ja miten paljon tää nälkä pahenee vielä loppua kohen. Sitä saa varmaan lopussa olla koko ajan ruokaa kourassa. Ja yritäppä sitten pitää ittes siedettävis lukemis raskauden ajan ettei nyt ihan 50 kg tulis lisää. :D
No eiköhän se ainaki vielä tässä vaiheessa oo ihan hyvä että ruoka maistuu. =) pääsee pikkuinen kasvamaan kunnolla.

Onko teillä muilla koko ajan nälkä, vaikka minkälaista ruokaa söis?
On hankalaa olla tulevien isovanhempien luona kun koko ajan pitäis syödä ja kertoa ei vielä viittis. Tulee vielä oltua niitten luona viikonloppuisin melkeen koko päivän. Et ongelmia on ollut jo sen suhteen. :D
No kyllä sitä varmaan vois jo pian uskaltaa kertoa, ni helpottaa sit sen syömisen kanssa ainakin.

maalainen86 ja nuutti 8+4
 
Tuplaonnittelut Korven tytölle täältäkin :heart:

Raskausarvista: Juu, ei niihin vissiin kauheesti voi vaikuttaa. Toki voi rasvailla, ei haittaakaan oo. Mulla murrosiässä tullut rintoihin+reisiin arpia jonkun verran. Tämän vuoksi olin VARMA, että odotusaikana tulee myös arpia mahaan. Mutta mutta, ei tullut yhtäkään arpea esikoisen odotusaikana. Olin tosi yllättynyt!! Eli aika näyttää kaikilla sen..

Emildan ja mamma-86
: Meidän tyttö on synynyt 30.9 viime vuonna. Eli ei oo paljoo vanhempi likka meillä ku teidän lapsukaiset. Meillä kontataan kovasti, noustaan tukea vasten, mutta ei osata kyllä tuen kanssa kävellä vielä. Talutettuna kyllä tietysti :) Sanoja tulee yksi ja se on ankka.

Tänään en oksentanu aamusella, olipas eka kerta taas pitkästä aikaa :LOL:

Reilu viikko np-ultraan. Ei malttais odottaa! Nyt ei kummempaa.

-minä ja salamatkustaja viikolla 11-12..ilmoitan tarkemman la:n ultran jälkeen...
 

Yhteistyössä