MAALISMASUKIT 2007

Kovin kuulostaa tutulta nuo Kasperin "sairaalakamppeet". Ihan oli meidän Jasu samoissa systeemeissä kuusi viikkoa; oli lätkät rinnassa, saturaatio- ja verenpaineseuranta, kanyyleja monta ja nenämahaletku. Tiedän tunteen, kun vihdoin saa vauvan syliin... :heart: Enkeleitä matkaan edelleen!

Imetyksestä: Olen aina imettänyt julkisesti, mutta sitä ei varmasti ole moni huomannut, sen kun voi tosiaan tehdä tosi huomaamattomasti, en leväytä tissejä esille :) , vaan vaivihkaa nostan paidan helmaa ja pidän helman näkösuojana niin, että plajasta pintaa ei tosiaan näy =) . Kannattaa opetella, niin pääsee paljon helpommalla! Maito ei tosiaan pitkään säily huoneenlämmössä, ja pakastettuna säilyy n. 2kk. Pakastaessakin häviää osa maidon hyvistä ominaisuuksista, samoin kuin mikrossa lämmittäessä.

Kantoliinoista: Olen kokeillut nyt muutamia kertoja liinailla, mutta vauva ahdistuu aina ja alkaa vaikertaa :( Ei se niin pitäis olla, kun olen niin kuullut kehuja. En tiedä mitä teen väärin, olen kyllä vaihtanut sidontoja jne, mut ei taida olla meidän juttu.

Hyvää pääsiäistä kaikille!
 
Tiipeli
Seuraava poimittu osoitteesta: http://www.imetystukilista.net/faq/pumppaus.php

"Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin."

Esikoisen aikaan mulle sanottiin, että maito säilyy hyvänä n. 3kk. Jokin aika sitten luin lehestä (Keskisuomalainen), että jonkun uuden tutkimuksen mukaan säilyisi hyvänä n. 4kk. Se kuka mietti (sori, en muista nimeä :ashamed: ), että sulattaisiko ja lypsäisi uudet talteen heinäkuuta varten... jos kerta imetät/maitoa tulee, niin eikö ole fiksumpaa lypsää sitten lähempänä tuota menoa tarvittava maito. Ja jos nyt aiemmin jo sattuu tarvitsemaan niin käyttää sen, mikä jo tallessa on? Mutta tietenkin, jos et aio laisinkaan enää lypsää pakkaseen, niin luulis tuon säilyvän, mikäli riittävän kylmässä on..ainakin tuo yllä olevan jutun mukaan. Mutta ehkä kantsii ettiä tietoa muualtakin ja vertailla niitä, esim. sairaaloiden äidinmaitokeskuksien sivuilla saattaisi olla ajan tasalla olevaa ja luotettavaa tietoa. Joo, mutta nämä vain mun mielipiteitä... ;)

Meillä vauva nukkui viime yönä koko yön heräämättä laisinkaan syömään!! Vähänkö oli hienoa nukkua moooonta tuntia peräkkäin! :D Nyt se tuossa nukkuu taas ja isommat pojat läks nyrkkeilemään. Eli mitähän tekisi?! Onpas pulmaa kerrakseen. Taidanpa alkaa saksii kankaita, kun pitäisi keittiön tuolit päällystää ennen ens viikonlopun ristiäisiä. Heikun keikun! :wave:

Tiipeli + Pikkuveli 5vkoa 1vrk
 
Kasperille :hug: :heart:
Ja onnea vauvautuneille :flower: :flower:

Onkos muita kenen pää ei oikeen toimi täysillä? Meikäläisellä on kyllä aivot todellakin lomalla. Tänää grillailtiin ja meinasin sitten laittaa tytärpuoleni nakkejen kaveriks mallasuutetta kun sinappia piti laittaa :LOL: Ykspäivä kerroin heränneeni SYÖMÄÄN Jania ja muutenkin puhun ihan pölvästejä pitkin päivää. Mitään en muista ja joudunkin tosi usein puhuun ääneen mitä meinaan seuraavaks tehdä että olis vähän isompi mahku muistaa se. :D
Poitsun kans menee hyvin. Ei ole vatsavaivoja ja toivottavasti ei tulekkaan. Kylpykin on alkanut tuntuun kivalta ja itku pääsee vaan kun kaulanahkoja pestään. Ei oikeen tykkää ronkkimisesta. Vaihdoin korvikkeen nan-jauheeseen ja se on pysynyt hyvin sisällä. Oli tuo pulauttelu ongelma tuttelista vaikka aluks se sopi ja kerkes muutaman viikon sitä syömäänkin. Päivisin tankkaillaan epäsäännöllisin ajoin eli 1-3h välein. Öisin menee se 3h. ja kun on tuo pitempi syöntiväli niin Jan syö 160ml kerralla. Voin sanoa että on helppo vauva :heart: :heart: :heart: 15 pvä on ristiäiset. Tarttis tehä sinne etukäteen jo jotain mussutettavaa.

Joo ja tänään sitten alkoi kuukautiset!! :kieh: :headwall: \|O Voi prkl! Johan mulla n 2 viikkoo sit loppui jälkivuoto. No eipä auta itku markkinoilla. Se on nyt vaan kärsittävä...

-Tipi & Jan 7vko ja 2 pvää-
 
Hei kaikille! Tänään käytiin taas Kasperin luona(niinkuin joka päivä) mitään uutta olennaista tietoa ei ole tullut..Vointi on pysynyt ennallaan,Kasper jaksaa olla jo kauan valveilla ja seurustella ja nauttii sylissä olemisesta =) Aina siellä ollessa olen imettänyt Kasperia ja hyvin on sujunut,lähes joka kerran on saanut tarvittavan määrän(60 ml) imemällä.Mukavampi niin,ei tarvitse aina nenämahaletkun kautta sitä maitoa antaa.Vaikka nyt kyllä on kokeiltu antaa myös pullosta ja poitsu on siitäkin ihan hyvin juonut.Tuttia ei kyllä ole kovin halukas imemään.Hoitajat sanoivat,että omaa tahtoa tuntuu olevan(tullut isoveljeensä) =) On ihana nähdä,miten Kasper on virkistynyt. Joka kerranhan sitä tuntuu niin pahalta lähteä sairaalasta pois,mutta kun täällä kotona on toinenkin pieni mies,joka kaipaa ja tarvitsee äitiä...Kunpa voisikin jakautua kahtia :/ Mutta toivotaan,että tämä kaikki on joskus ohitse ja päästään taas elämään normaali arkea.
Maanantaina sydänlääkäri käy varmaan Kasperin sydämen ultraamassa,nyt ei ole käynytkään pariin päivään. Oli puhetta,että yhtä sydänlääkettä alettaisiin pikkuhiljaa purkamaan pois.Niin,olihan jotain úutta juttua kuitenkin..toissayönä otettiin selkäytimestä likvornäyte,josta tehtiin bakteeriviljely,tulos oli negatiivinen. Sitten oli myöskin selvinnyt,että jokin 1-luokan herpes oli ollut positiivinen ja johon eilen aloitettiin viruslääkitys.Mutta lääkäri sanoi,että tämä herpes ei kyllä osaltaan voi selittää kaikkia oireita,joita Kasperilla on ollut...Eli ei ne sitten kuitenkaan kauheasti selventäneetkään juuri mitään..täytyy odotella vaan lisää vastauksia. Imoittelen taas,jos jotain ilmenee...Terveiset pikku-Kasperilta kaikille :heart:
 
Ihanaa kuulla että kasperi on noin virkee :heart: jaksamista edelleen...se on ihan hirvee tunne kun joutuu oleen erossa lapsestaan :hug:

ja tiipelille oon täälläkin pinossa ihan kateellinen :kieh: epistä epistä epistä :kieh:

Tänne ei mittään ihmeellistä...edellisyö meni hyvin ja viime yö vähemmän hyvin :whistle:

ja nyt sitte kuuluu tuolta meidän sängystä rähinää joten :wave:
 
No jopas on samannimisiä täällä, terkut vaan Rasmuksille :D Aika hauska sattuma :)

Millään en pysy kommentoinnissa mukana, käyn kyllä usein täällä kuulumisianne lukemassa, mutta oma kirjoittaminen sit usein kuitenkin jää :/

Meillä voidaan oikein hyvin, Rasmuksella vaivaa edelleen ilmat masussa, eilen annoin ensimmäistä kertaa Disflatyliä, en oikein osaa sanoa, että auttoiko vaiko eikö... Isoveli on ihana, tykkää silitellä ja halia pikkuveikkaa :heart:

Luppanalle erityis isot :hug: Kuulosti kyllä tosi tutuilta nuo kaikenmaailman letkut, meilläkin pojalla oli kanyyli päässä, tippa kädessä, jalassa se happea mittaava "ranneke" ja nenä-mahaletku, oli kyllä aika hurjan näköinen, kun oli niin piuhoissa kiinni, reppana. Vähitellen noista sitten päästiin eroon ja varmasti pääsette tekin :) Ihana kuulla, että Kasper voi ja jaksaa päivä päivältä enemmän :heart: Meillä Rasmus oli siis 12 vrk vastasyntyneiden valvontaosastolla ja se aika oli kyllä kamalaa :'( Vaikka tiesin, että pojalla ei mitään isompaa hätää ollut ja kaikki ohimenevää niin kuitenkin se oli kauheeta. Piti olla erossa omasta pikkuisesta, vaikka toki mekin käytiin joka päivä ja monta kertaa päivässä poitsun luona, syöttämässä, sylittelemässä ja hoitamassa :heart: Mutta silloin, kun olin sairaalassa vauvan luona niin oli huono omatunto, etten ollut isomman pojan (1v3kk) kanssa kotona ja kun olin kotona niin oli huono omatunto, etten ollut vauvan luona :( Koko ajan oli jompaa kumpaa kova ikävä. Kovasti jaksamisia sinulle, toivottavasti Kasper pääsisi pian kotiin, vointi kuulostaa kyllä jo hyvältä, kun jaksaa jo niin hyvin itsekin syödä ja olla pitkiäkin aikoja hereillä :)

Mutta nyt on taas mentävä
:wave:

Peppi ja Rasmus 17vrk :heart:

Oonkohan muuten tänne laittanut linkkiä mun irc-galleria kuviin, joissa siis kuvia Rasmuksestakin? No, laitanpa nyt uudestaan :D http://irc-galleria.net/archive.php?nick=-Peppi&album_id=1272472
 
Huomenta!

Tänään taitaa sitten olla se suklaamunapäivä... Yhtään ei olla itselle ostettu, mutta mennään tänään mun isän luo käymään, siellä varmasti on, nams! Mulla kyllä suklaa on pahin hampaiden vihloja, yritin just varata hammaslääkäriaikaa, mutta eipä ollut! Ei edes syksylle. Olis vaan pitänyt varata raskausaikana aika, jos ois helpommin saanut... Silloin ois vaan ollut hitsin hankala mennä, kun oksentelin tosiaan viikolle 30 asti. No, täytyy katsoa, jos sais jostain toisesta terveyskeskuksesta ajan, tai sit täytyy yksityiselle mennä.

Olikin hyvä toi linkki liittyen maidon säilyvyyteen! Mulla oli sellainen käsitys, et maito säilyy jääkaapissa vuorokauden, mutta tossa puhuttiin paljon pidemmistä ajoista.

Päädyin nyt ostamaan käytettynä sellaisen yhdistelmäliinan, jossa on kaksi lenkkiä, jotka vaan pujotetaan päälle, ei tarvitse sitoa. Jos tyttö viihtyy siinä, niin hankin vielä sidottavan trikooliinan, niin saa paremmin omaan kokoon säädettyä.

Eilen illalla tyttö sai ihme itkukohtauksia tissillä. Mä olin jo mennyt nukkumaan, ja mies toi tytön syömään, kun se oli alkanut vaikuttaa nälkäiseltä, mutta heti kun maito alkoi virrata, niin tyttö alkoi parkua. Yritti kyllä ottaa rintaa, mutta maito sai aikaan kiukkukohtauksen. Ja sama toistui n. tunnin päästä, tyttö imi onnessaan rintaa siihen asti kunnes maitoa alkoi tulla, sitten taas kiukkukohtaus. Oli sitten jossain välissä suostunut syömään tuttia tunnin, ihan hyvä, kun ei selvästikään ollut nälkäinen. Loppuyön ja aamun syötöt meni ihan hyvin ilman mitään kitinöitä, eli ilmeisesti tyttö olisi vaan halunnut imeä, mutta ei ollut nälkäinen. No jospa tyttö vähitellen alkaisi kelpuuttaa tutin, niin helpottuisi tällaiset tilanteet...

Eipä sitten muuta tähän hätään, hyvää pääsiäisen jatkoa edelleen kaikille :)

Kirsikka ja tyttö 1 kk (oi miten iso jo!!!)
 
maarith
Pääsiäistä kaikille,kun nyt vihdoinkin eksyin tännekin.Mä oon vaan ihan vauvani lumoissa,kun se on sitten niin kamalan ihana :heart: ja on tietenkin muidenkin lasten kanssa oltava ja puuhattava mitä milloinkin.Mutta menee aika ihanasti imettäessä,kun neito imee hyvin ja on muutenkin todella rauhallinen.Meillä neuvolassakin naikkonen nauro,kun sanoin,että olen ihan vauvani luomoissa ja onneni kukkuloilla.Tuolle oli tullu 100g painoa 1,5 viikossa ja pituuttakin 1cm lisää,joten hyvin kasvaa ja vihdoinkin sellanen vaavi,jonka painon kanssa ei tartte tapella kokoajan. mutta nyt täytyy vaan pitää peukkuja,että säilyykin tolleen ettei taas joudu ravaamaan jossain tutukimuksissa,että minkä takia paino ei nouse tarpeex.

On muuten jännä,kun nyt osaa nauttia tuosta vauvasta kunnolla..vastahan se on viides,joten ehkä onkin aika nauttia :LOL: <br><br>
 
Heippa!

Muhun on iskenyt yhtäkkiä kiinnostus kestovaippoja kohtaan, mutta olen ihan pihalla koko touhusta... Niitä on niin miljoonaa erilaista systeemiä, yhdistelmää, valmistajaa, materiaalia että hulluksihan tässä tulee kun yrittää selvittää että mitä nyt sitten kannattaisi lähteä kokeilemaan...

Onko kellään teistä mitään kokemusta kestovaipoista? Mielelläni otan neuvoja vastaan :)
 
Täällähän te ootte...kävinki jo huhuilemassa tuolla odottajien puolella, kun koneella olen tosiaan vissii viimevuoden puolella ollu viimeks. =)

Mutta joo...kestoivaippatietäjät nyt villit vinkit kokoon meikäläisellekin. Tarvisin suosituksia ihan vastasyntyneen kestotukseen sit tommosen vajaa kaks veen, joka ei pottaa halua nähdäkään (siis täysin vaipoissa ja paino 10kg) ja sit vielä yövaippa suositukset tommoselle kolmevuotiaalle (paino 14kg ja pissaa öisin ko mahoton)! Kiitos! =)

Vaavelin kaa menee mukavasti ja touhua tässä huushollissa on nyt kyllä riittämiin näin pienten kanssa. Unta tarvii...jos sitä ei saa ni maailma kaatuu! ;)
 
On se kumma kun edelleen vaan automaattisesti meen tonne odottajien puolelle, oppisikohan sitä joskus tulemaan jo suoraan tänne vauva-puolelle...aika hiljaista jo tuolla odottajissa, taitaa kohtapuoliin olla kaikki jo vauvautuneet... :heart:

Meillä neiti nyt siis 18vrk. Alku mennyt tosi hyvin, tyttö nukkunut ja syönyt, syönyt ja nukkunut. Eipä juuri ole vauvan kotona oloa edes huomannut, niin hiljainen ja rauhallinen =tyytyväinen hän on ollut. Viime yö nyt oli sitten jo jotain ihan muuta....mahavaivaa, ja kerran oksensi oikein kunnolla, ei siis mitään pukluilua vaan lensi oikein kaaressa... nenäkin ollut muutaman päivän räkäinen, ostettiin jo niistäjä ja keittosuolatippoja, mutta kovasti häiritsee unia tuo tukkoisuus.
Isäntä lähti töihin klo 03.30, oli nukkunut kai jotain kolme tuntia, sitten heräsi esikkokin ja tuli äitin ja vauvan viekkuun vaikkei siellä saanut senkään vertaa nukuttua..reippaana tyttönä jaksoi kuitenkin aamulla kouluun lähteä. Itte oon nyt puoliunessa mutta hullu kun oon, istun vaan tässä koneella kahvimuki kourassa enkä mene nukkumaan vaikka vauvelikin lopulta simahti sohvalle... =)
Vaikka valittelulta kuulostaakin, en silti VALITA, ihanaahan tää on ja tuo tyttö kyllä niin syötävän suloinen :heart: :heart:
harmittaa vaan pienokaisen puolesta jos masuvaivat jatkuu ja elämä tuntuu kurjalta. Täytyy käväistä tänään apteekissa kysymässä neuvoja.

Nyt pistän oksennuksiset lakanat pyykkiin, pesen hampaat ja yritän saada itsestäni ihmisen näköisen, jospa sitä sitten uskaltautuisi tuonne kaupoille lähtemään.
Mukavaa päivän jatkoa äitylit!!!!

T.manta amalia ja ronja 18vrk
 
Huomenta :wave:

Täälllä alko arki jo tuntua mukavan sujuvalta kunnes eilen oli taas useita imutteluja ja varsinki yöllä ni tämä söi KOKO ajan! \|O Tuntu et aina ku heräsin imettäöä(nukuinko edes välissä?) oli kello korkeintaan yhtä numeroa enemmän ku aiemmin. JOku 4 edellistä yötä neiti on nukkunu eka n 4 tuntia putkeen ja sit 2-3 tunnin pätkiä. Voiko olla joku tiheän imemisen kausi? Nyt ois 15 päivää vanha tyttö. Toivon et tää päivä ja ebs yö ois helpompia, meinas yöllä palaa pinna ku nukuin viime yönäki liian vähä ni se jatkuva kitinä ja "mikä sulla TAAS on?" alko ketuttaa, vaikka eihän se lapsi pahalla :ashamed: Miehellekki hermostuin ku se valitti yöllä että miks mä en tee jotai vauvalle ku se sillee äänteli, ei itkeny, että ku hän ei saa nukuttua ja onm töitä aamulla. Mua vähä nyppi, ku vauva sillee ääntelee ni usein se voi olla nukahtamas yms, ja teki mileli sanoo et "*ittu mulla meinaa muutenki palaa pinna ja sekoon koht ni toinen valittaa ku joku ininä vähän vaivaa, koita ite imettää tunnin välein"..Ymmärrän kyl miestäki mut ei naurata sillon ku on ite ihan naatti..

Tyttö on eilisen ja yön piereskelly ihan kamalasti, ei pelkästään kakkapieruja vaan kuulu kauhee piereminen yöllä monesti. Eli jostain nyt tullu ilmaa. vaihtoehtoina ovat eilen yhdellä tipalla alotetut d vitamiinitipat, mun ottama E-EPA kalaöljykapseli, eiliset namit, toissapäiväset viinirypäleet (luin josstai et tuottavat ilmaa)..En oo edes mitää papuja syöny...No, toivotaan että vaiva menee ohi, sitäki tyttö saattanu yön känistä.

Tää oli taas semmonen aamu ku teki mieli heittää imetykselle hyvästit, ei oo kivaa ku ei saa nukuttua tai tehtyä mitää ku toinen huutaa tissiä. Ja tekee usein sitä et imee ja irtautuu ja hamuaa taas, raivostuttavaa \|O Mikäköhän siihen syynä? koitan tukea vauvaa jne.

Muuten tyttö on ihana, ja semmonen ohivilahtava vahinkohymykin saa sydämen sulamaan :heart:

Lumihiutale ja Iida 15 päivää
 
Vielä kysymys te jotka imetätte, mitä ruokia vältätte jotta vauva ei kärsisi masuvaivoista? Ja vältättekö jotain ihan vain koska olette kuulleet sen aiheuttavan jotain vai kokeiletteko? Minä olen tosi allerginen ja ruokavalio aika niukka muutenkin, niin tuntuu tyhmältä luopua kokonaan mm pavuista joita käytän ruuassa välillä lisukkeena..Kahvia juon 1-2 semmosta puolikasta teemakupillista päivässä, eli ehkä oikeissa mitoissa noin 1-2 kuppia kahvia. Onkohan liikaa? Minulle uusia ruokia vältettäväksi (siis mitä olen kuullut) ovat mm viinirypäleet ja sitrushedelmät?! Mites limut? makeutusaineita en käytä. Entä pähkinät? Mitkä koette pahimmiksi? Mikä määrä pieruja on normaalia vauvalla? :LOL: Siis saako kakka tulla pieruna? Kun en viitsisi lopettaa ruokien syömistä ennekuin on ongelma..

Lumihiutale ja Iida
 
tiipeli
Niisku: aikamoinen tukka on teitin vauvalla!!! :D Sillehän saa varmaan jo palmikot ristiäisiin!! Vai onko ne jo ollut?

Lumihiutale: mä en oo vältelly mitään ruokia, vaikka imetän. Jonkin verran vauva piereskelee, mutta itkua ei oo, joten tuskin sillä siitä ilmasta mitään masukipuja on. Joo-o..."sopivaa" piereskelymäärää ehkä hankala sanoa... :LOL: :headwall: Kahvia menee mulla suurin piirtein saman verran, välillä kuppi pari enemmänkin. Jos sulle itelle ei kovin moni ruoka-aine käy, niin ehkä kantsii sitten vasta alkaa rajoittaa syömisiä, kun oikeasti täytyy. Kaverilla oli vähän sama juttu, että on tosi allerginen ja vauvalla ilmeni ilmavaivoja ja iho-ongelmia, kun oli allerginen niille harvoille ruuille, mitä äitinsä pystyi syömään. Lopulta kaveri ei voinut syödä juuri mitään ja laihtui ihan silmissä. Loppujen lopuksi lopetti imettämisen kokonaan 6kk:n täysimetyksen jälkeen, koska meni aivan liian hankalaksi. Olisi pian sairastunut itsekin. Toivottavasti teiän vauvan ilmavaivat loppuu, tai jää siihen sopivaan määrään! :D <br><br>
 
synnevi
En oo mäkään sen kummemmin välttänyt mitään ruokia...tai no vähän kattonut, etten esim. puolikasta tuoretta ruislimppua kerralla hotkaise :LOL: :LOL: Sitten kun vauvalla normaalia enemmän masuvaivaa, niin oon miettiny mitäs on tullut syötyä. No yks on ainakin meillä sipuli, mikä pistää sit vauvan huutamaan.
Toivottavasti Lumihiutale teillä helpottaa tuo imetystouhu pikapuolin!

Meillä on huomenna keskussairaalaan meno siihen mahaportin ultraukseen. Pitäkää nyt peukkuja, ettei siinä olis mitään erikoista!! Mun mielestä se yökkääminen on nyt vähän vähentynyt, kun on alkanut kakka paremmin luistamaan...mahtuu maitoa paremmin kun tulee toisesta päästä ulos.
Kehittelin semmosta omaa teoriaa tossa pääsiäispyhinä, kun olin siitä alkusäikäyksestä selvinnyt. Eli meidän kaikki (2) lasta on kasvanut pituus +jotain-käyrillä ja paino -jotain-käyrillä, ovat semmosia rimppakintun mallisia. Ja aina on siitä neuvolassa huomautettu et pitäisi tarjota rintaa useammin jne., mutta eipä pakkosyöttö onnistunut, söivät vaan nälkäänsä.
Kaivoin esikoisen nlakortinkin ja IHAN samalla lailla kasvanut: 2,5 viikossa kiskaissut 3,5cm pituutta, mut paino 90g. alle syntymäpainon.
Jospa typy vaan ei osaa niin hyvin kontrolloida sitä kylläsyyttään eli syö tavallaan liikaa ja oksentaa ylimääräiset. Ja kasvaa samanmalliseksi kun sisarukset!
No en ehkä ala ihan lääkärin väitöskirjaa tässä suunnittelemaan, mutta toivon ainakin et olis joku näinkin "vaaraton" selitys tuohon puklailu/painonnousuongelmaan. :whistle:

Ristiäiset pidetään 5.5. (on mun isän syntymäpäivä) ja nimi on jo päätetty. Hätäkastenimestä jäi vain keskimmäinen nimi pois ja tulee 2 nimeä, vielä on salaisuus...

Pitää laittaa lapulle loput jutut ja tulla myöhemmin jatkamaan, kutsu käy syöttämään. Siis mulla se dementia vaan jatkuu, vaikka raskaus loppu: eilenkin illalla piti ihan 2 kertaa kysyä mieheltä että sanoinko jo hyvää yötä. Toisella kertaa havahduin unesta kysymään, joo, niinku se ois maailmanloppu ollut jos olis jääny sanomatta :/

Se on :wave:
 
Heipat taas kaikille!

Meillä oli tänään neuvola ja painoa oli tytölle kertynyt 4670g ja pituutta 54.5cm.
Muuten on taas mennyt ihan ok,masuvaivat on vähentynyt,mutta nyt on pienellä hirvee nuha :( Yöt on menny olosuhteisiin nähden ihan ok,pikkuniistäjästä on ollut iso apu.Sillä tyhjennellään nenä pari kertaa yössä.Onneks syöminen kuitenkin onnistuu ihan hyvin.
Päivällä niistäjä on myös ollut ahkerassa käytössä.

Tänään vauva olikin ensimmäistä kertaa isänsä kans kaksin yli kaks tuntia kun mä olin parturissa :D Kylässä ne olikin koko sen ajan ollut,mies varmaan pelkäs ettei yksin pärjää :whistle:

Jahas,nyt pyykkien laittoon :snotty:
 
Voi viude tätä perhe-elämää :( . Pääsiäisestä lähtien on ollut vaikka mitä ongelmantynkää. Esikoinen (1v 10kk) järjesti pitkänä perjantaina sydämentykytyksiä löytämällä mummolasta keittiön lattialistan alta vaaleanpunaisia pillereitä ja mummo ei ollut varma laittoiko tyttö niitä suuhun, niin eikun päivystykseen. Ja kaiken lisäksi ei ollut tietoa mitä ja kenen pillereitä ne olivat. Päivystyksessä meni puolitoista tuntia ja ilmeisesti tyttö ei syönyt niitä pillereitä koska oireita ei ollut eikä tullut. Lääkäri arveli että ne olivat luultavasti jotain diabeteslääkkeitä. Myrkytyskeskuksesta asti olivat tiedustelleet.

Ja sitten tämä meidän pikku-ukko on taas tänään tapellut urakalla unta vastaan aamuyhdeksästä iltakymmeneen, eli alkaapi olla meikäläisen ja isukinkin hermot jo hieman koetuksella :/ . Just kun poju nukahti (ilmeisesti) kymmenen aikaan, aloitti esikoinen huutokonsertin joka jatkuu vieläkin. En ole uskaltanut siirtää sitteristä vielä pojua pois, ennen kuin olen aivan varma että uni on saanut selkävoiton. Milloinhan sitä pääsisi itsekin nukkumaan :kieh: . Mutta yhtä kaikki, vaikka juuri tänään ei ole se maailman paras päivä, olen onnellinen että lapset ovat kuitenkin terveitä tällä hetkellä. Viime yönä poju halusi seurustella ja kun hän ei tykännyt olla sitterissä, otin hänet syliin, niin hän laittoi käden poskelle, laittoi silmät kiinni ja hymyili leveästi :heart: Ja eihän siitä valvomisesta voinut olla enää sen jälkeen harmissaan. Äiti siis.

Nyt tuntuisi olevan rauha maassa. Täytyy yrittää josko pääsisin vihdoin minäkin nukkumaan.
 
Heippa!

Yksi yökukkuja täällä... Siis minä, tyttö nukkuu autuaasti :LOL: Mies on iltavuorossa, tulee kohta varmaan kotiin, en ole saanut aikaiseksi vielä mennä nukkumaan...

Mitähän mun piti kommentoida... Niin, vältettävistä ruoka-aineista. Mä en ole varsinaisesti välttänyt mitään, tytöllä ei haitaksi asti ole masuvaivaa ollut. Välillä täytyy vähän masua paijailla ja hieroa, että kakka tulee, ja kyllähän se piereskelee, mutta eipä kai se mitään haittaa niin kauan kun ilma tulee ulos eikä jää masuun kiertämään.

Niin, ja meidänkin tyttö välillä tekee sitä, että imee vähän rintaa, päästää irti, ja hamuaa taas uudestaan. Usein vielä alkaa parkua siinä samalla. Tällaiset on usein ainakin oman tulkintani mukaan sellaisia, että tytöllä on imemisen tarvetta, muttei nälkä, ja päästää rinnan suustaan kun maito alkaa virrata. Silloin pieni aikalisä isukin sylissä on usein auttanut... Tuttia kun ei oikein huoli.

Mullakin on meinannut pari kertaa palaa hermo, jos itse olen joutunut valvoa pitkin yötä imettäen ja vauvaa hyssytellen, ja mes on valittanut ettei saa nukuttua. Onneksi se on alkanut nyt tottua vauvan ähinöihin, ja saa nukuttua, kun eipä sekään olis kiva, jos se joutuis vaikka sohvalle paeta nukkumaan. Vaikka välillä kyllä ärsyttää, kun haluaisin itsekin nukkua, jos mies ei jaksa nousta auttamaan. Välillä olen kyllä käskenyt apuun kun on mennyt pissat läpi niin että on pitänyt lakanatkin vaihtaa...

Voi että mä odotan innolla, että pääsen ompelemaan kestovaippoja! Sit kun ne vielä toimis, niin olisin tyytyväinen :D Mulla on tosi hyvin kaikkia kierrätysmateriaaleja kotona, eipä kulu rahaa kuin tarranauhoihin ja kuminauhaan. Ja mun äiti on sellainen, että se aina innolla ostaa kankaita, kun suunnittelee ompelevansa jotain, ja sitten se kuitenkin jää, eli siltä saan hyvät läjät esim. fleeceä. Kun nyt sais ensin noi nimenantojuhlat alta pois, niin voi aloittaa ompeluprojektin :)

Nojuu, jospa sitä alkais harkita nukkumaan menoa. Tyttökin alkaa vähän äheltää, jospa sekin heräis kohta syömään...

Öitä :)
 
Meillä huudettiin eilen 10 tuntii \|O siks en mittään kommentoinukaan kun nuutti oli sylis koko ajan...ei nukkunut ku viiden minsan pätkiä ja sitte alkoi taas huuto...eihän siinä sitten enää ukon kanssa erotettu, että milloin huutaa kipua, milloin nälkää tai syliä tai väsymystään... Aikast naatti olin sitte illalla kun nuutti vihdoin ja viimein nukahti. Takamus sillä pärisi koko ajan, mutta kakkasi vasta illalla niin se siellä varmaan sitte taas kivisti...iha löysää silti oli, mutta ei tullu ulos :/ Tästä päivästä toivois pikkasen positiivisempaa kyllä...ukollaki oli koe tänään, mutta missäs välis seki ois lukenu kun vuoroteltiin sylin kanssa :\| No toivotaan, että ees läpi pääsee

yllätys yllätys, että unissakävelijän perheessäkin huudeltiin eilen :whistle: Mä alan tästä lähin sua lämmöllä ajattelemaan kun meillä on tollanen huuto päivä kun niin yksiin ne aina menee :D

Soitin eilen lastenpolillekin ja kysyin, että onko tällainen huutaminen enää ollenkaan normaalia vai pitäskö jo alkaa tutkimaan jotain... pitää neuvolaan olla asiasta yhteydessä tässä tänään...

no mutta nyt taas syöttöpuuhiin :wave:
 
Päivää taas B)

Kiitos vastauksista kysymykseeni :) Mä ajattelin tehdä samoin, etten välttele turhaan kaikkea, mutta esim papuja en syö montaa päivää putkeen ja limua en juo kun lasin jne (mammam linjoillekki hyvä :kieh: ),. Nyt vaan ihmetyttää kun tyttö on synytymästään asti piereskelly jonku verran kakan mukana, ähisee semmosta pikkuitkua, unissaanki ja sit tulee kakka. Menee nopeesti ohi eli ei tartte yleensä kannella, ja ollaan jo jonkun verran opittu naamasta näkee et nyt on kakkaitku, et menee koht 0ohi, sylissä pomppuutus usein vähä auttaa, ja pierujumppa kuten ne sairaalassa sano :LOL: (eli koipia koukkuun ja suoraks). Nyt on jo tokaa päivää ollu ihan selviä ilmavaivaoja, eli taitaa piereskellä pelkkää ilmaa eikä kakan mukana, ja se selvästi alkaa olla jo häiritsevää kun sitä tulee paljon :/ Toissayönä alko oikeestaan ja tänä aamun sängyssä loikoiollessamme huomattiin sama, tyttö tuhersi itkua ja paukutteli pitkään. Mietinkin että mitä ollaan tehty erilailla. Röyhtäystystä ei aina harrasteta kunnolla kun ei tältä tuu ku harvoin rintaruokinnan jälkeen kunnon röyhtäsy. Kahvia oon juonu saman verran ku ennen, mut sit mietin et oisisnko syöny jonku verran maapähkinöitä molempina päivinä. Ja ne d-vitamiinitipat on alotettu..Jos teidän vauvoille tulee D-vitamiinista vatsavaivoja, millaisia ne on? Eli siis onko se ilmaa mitä se tuottaa vai kipua vaan vai mitä? Kun jos tää paukuttelu johtuu tipoista niin sit pitää ootella jospa masu tottuis tai vaihtaa merkkiä tai hommata onkos se cuplaton se lääke? Rela tipat on käytössä mutei näköjään tohon ilmaan auta.kakkaa tulee kyllä :LOL: Jännä että sipuliki voi aiheuttaa, en olis ajatellu..Listatkaa vaan lisää "kummallisia pierun aiheuttajia" jos tulee mieleen jotain ei niin perinteisiä.

Nyt meni yö paremmin ku toissayö, usein tyttö söi mutta nukku sit edes muutaman tunnin pätkän kai kerran. Tuntu vaa pahalta ku nukhadin imettäessä ja herösin siihen ku tyttö inisi (semmosta mihin en yleensä reagoi, unissaan teke niin) ja huomasin että sen naama oli ihan kiinni mun rinnassa ja hikinen :( kauheeta jos toinen ei sais ilmaa! Siks laitan mielellään omaan sänkyyn, tosin ku on univelkaa ni mielummin ku ukko lähtee töihin annan tytön rellottaa sängyssä enkä turhaan siirtele ni saan ite maksimoitua uniajan.

Tyttö seurusteli mun kaa aamulla oikeestaan jotenki erilailla ku ennen. Katto mua suoraan ja sit se jopa ihan ku naurahti. Tuli niin sopivaan tilnateeseen et vaikee kuvitella et ois joku kramppi :LOL: Ihana olo tuli, tommosta lisää! Pari röyhtäsyitkua jne on ollu tässä aamupäivällä mutta muuten tyttö on ottanu ilmakylpyä pepulle samalla ku puin ja sillee, ja sit katellu nätisti tyynyltä johon sen asetin. Nyt se nukkuu kantoliinassa, kokeilein ekaa kertaa kietaisuristikehtoa, kun peruskehto ei meillä toimi, tytön pää jää huonosti jotenki roikkuu. Tämä tukee hyvin jotenki ja oli aika helppo laittaa, sekä imetys kai onnistuu. Ekaa kerta tyttö nukahti liinaan :heart: Eka se huus ku vietävä ja luulin et se vihaa koko liinaa mut silt tuliki kauhee röyhtäsy ku otin liinasta :p Ni oklattiin uudestaan. Kannattaa kokeilla! Tästä on varmaan paljon hyötyä kunhan tyttö alkaa olla enemmän valveilla. Saa kädet vapaaks ja tytöllä on kivaa ;)

Piti vielä kysyä että tekeekö kukaan niin että pumppaa maitoa ainakin välillä ja sit mies antaa pullosta, auttaakseen? Siis vaikka olisitte itse kotona? Kun mies kysyi eilen kun olin ihan poikki illalla ja koko lapsenhoito tuntu ylivoimaselta ja se sano ettei halua että masennun ku tunnuin niin völinpitämättömältä lasta kohtaan (myönnän että oikeesti oli lähellä etten sanonu et hae tuttelia en jaksa imettää enää), ja mietitään et miten onnistuu jos pumppaan maitoa ja iskä antaa vaik iltasin tai joka toinen ilta tai jotain? Mihin päivänaikaan kannattaa pumpata ettei tissit räjähdä sit jossai vaihees? Eikös illalla tuu hormoneita vähemmän ni tissit ei tuntuis niin täydeltä vaik ei imettäis vähään aikaan?

Lumihiutale ja Iida 16 päivää
 
tiipeli pikana
Hieman tökkii nää sivut taas :kieh:

Pitäs alkaa valmistautuu lenkille lähtöön, täytyy samalla palauttaa vino pino koululle kirjoja ja ainii...täytyy tulostaa yks koulutehtävä. Odette hoi! Mites sun opiskelut etenee? Onko Rasmus ollut koulussa mukana, miten on sujunut??

Lumihiutale: mä teen just niin välil, et pumppaan maitoa ja isukki antaa sit vaiks oon kotona. Tai sit sulattaa pakkasesta, missä on monta litraa jo maitoa :D Meillä tankataan illat vähän väliä, että jos mä haluun käydä suihkussa, ommella, leipoa tms niin sitte isukki maidottaa vauvan ;) Ja lypsän siihen aikaan päivästä, milloin ehdin. Yleensä jos satun tietämään etukäteen, että tarvitaan maitoa, niin kerään joka imetyksen yhteydessä maidonkerääjään ja sit jos tarvii tai jos tuntuu, että maitoa tulee paljon, niin lypsän lisää.

Aurinkoista päivää Maalismasukeille! :wave:

Tiipeli + sitterissä torkkuva Pikkuveli pian 6vkoa ja pian nimellinen (pappi tulee tänään käymään ja nimi täytyy arpoa siihen mennessä :) eipä tässä enää ole tuumailemista kuin kolmannen nimen suhteen...tulee koko ajan lisää hyviä vaihtoehtoja...mitäs menin tutkimaan molempien sukukirjoja :kieh: )
 
Meillä ei ainakaan sitä pelkoa ettei mies pysty nukkuun,jos vauva itkee :kieh: :kieh:
Täällä kun ukko pitää omia uniansa tärkeimpänä,koisaa täälä ties kuinka pitkään eikä mitään kuule vaikka pommi tulis niskaan \|O

Parina kertana kun oon vauvan jättäny sen kans nukkuun ja ite vieny vaikka koiran pihalle tms,niin takas tullessa oon rappuun kuullu kun vauva hysteerisenä huutaa ja mies kuorsaa vieressä :'( Ja ovat siis nukkuneet viä samassa sängyssä \|O :'(

Ja vaikka mies täällä valvoo yömyöhään,ei se vaivaudu makkariin asti vauvan itkiessä,kyllä se oon minä joka nousee laittaan tutin suuhun ja hyssyttelee...

Että lumihiutale,anna ihmeessä miehes hoitaa niitä yösyöttöjä pumpatulla maidolla,niin mäkin tekisin jos toi mies haluais olla tippaakaan avuks :\|

Onneks miehellä alkaa työt ens ma,en jaksais enää kauaa tota sen itsekkyyttä :( Ois kiva jos se ny viimesenä vapaa viikkonansa vois sen verta jeesata,että antas mun nukkua päikkäreitä tai aamulla nousis vauvan kans,ettei tarvis kerho/tarha päivinä vartin takia pukee kolmee lasta mukaan,että hän saapi nukkua \|O \|O

No joo,anteeks marina,tää on taas tämmönen päivä,mutta kyllä kiehuu taas toi äijä :ashamed:

Piti vielä sanomani että täällä on kans saatu jo ihanan vallottavia hymyjä ja pientä jutteluakin :heart:
 

Yhteistyössä