***Helmet 2008*** Syysviikko 37 (vol. 2)

Galluppi!!

Monelta teidän helmiäinen menee yöunille ja moneltako nukkuu viimeiset päiväunet?

Meillä yöunille mennään 19.10- 19.30, ihan poikkeustapauksia lukuunottamatta jos on jaksanut valvoa myöhempään. Viimeset päikkärit nukkuu yleensä n.16-17 välillä, joskus aikasemmin ja joskus myöhemmin ja pari kertaa on noi päikkärit jääny väliin ja sit unimatti kutsuu yöunille jo aikasemmin.

Tää galluppi tuli ihan siitä, että mä olen ollut siinä uskossa että meijän poika menee tosi ajoissa nukkumaan. Kuten on mennyt isosiskonsakin aina.

Luin vaukirjan kirjaa jossa oli vauvan kehityksestä ym. Ja siinä sanottiin että 6-9kk ikäinen lapsi ei saisi nukkua päikkäreitä enää klo 16 jälkeen ja yöunille pitäisi mennä viimestään kello 19 :eek: Rupesin miettimään että melkein vauva kun vauva (meijän lukuunottamatta :whistle: ) valvoo mun käsittääkseni myöhempään joten nyt haluan kuulla miten muilla mennään nukkumaan :D

muoks... ei ollut tarkotus laittaa koko tekstiä mustaksi :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Myikö ne kristelle ihan suosiolla tuplamäärän vaippoja sulle? Kun eikö niitä 6 pakettia saanu ostaa/talous?
.
Mun kärryissä meni 6pkt ja äitini kärryissä toiset 6pkt ja äiskälle annoin rahan ja eri kassoilta mentiin :D Mä niitä tässä tuonne vaatehuoneeseen innolla sommittelin, nyt kun siellä on tilaa muutenkin ihan mukavasti, kun ne kirppiskamat on poissa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Mun kärryissä meni 6pkt ja äitini kärryissä toiset 6pkt ja äiskälle annoin rahan ja eri kassoilta mentiin :D Mä niitä tässä tuonne vaatehuoneeseen innolla sommittelin, nyt kun siellä on tilaa muutenkin ihan mukavasti, kun ne kirppiskamat on poissa =)
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Monelta teidän helmiäinen menee yöunille ja moneltako nukkuu viimeiset päiväunet?
Meillä poika menee aina yöunille 19.30-20.00 välissä. Joskus päivän menoista riippuen hiukan aiemmin tai myöhemmin. Viimeiset päikkärit (jos nukkuu normaalit kahdet unet) ottaa siten, että heräilee tuossa 15 paikkeilla. Jos ottaa kolmet unet, viimeiset tirsat saattaa ottaa 17 kieppeillä (max. 30min). Silti menee aina tavalliseen tapaan nukkumaan. Päikkärit ei oo meillä kovin vakiintuneet. Mun mielestä tuo on ihan ok nukkumaanmenoaika, niin teillä kuin meilläkin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Monelta teidän helmiäinen menee yöunille ja moneltako nukkuu viimeiset päiväunet?
Meillä on Vinja aika samanlainen rytmi kuin teillä. =) Viimeisille päiväunille käydään tavallisesti 16.30-17.00 ja ne kestävät 20-40 minuuttia. Yöunille käydään klo 19.30-20.30. Poikkeuksia on toki meilläkin. Tänään esim. tyttö on ollut väsyneemmän oloinen , joten nukkuu nyt neljänsiä päiväuniaan. Mietin, onko pikkuinen tulossa kipeäksi, kun on nyt kaikenlaista liikkeellä. :( On ollut tänään jotenkin väsyneemmän oloinen. Iloinen ja reipas on, kuten tavallisestikin, syönyt hyvin ja juonut, mutta aivastellut hieman tavanomaista enemmän. Ts. ihan normaaliahan tuo aivastelukin on, meillä ainakin tyttö on syntymästään saakka aivastellut lähes päivittäin. Hmm... katsellaan... Saas nähdä päästäänkö huomenna konserttiin... :/ :/
 
Me ollaan varmaan pahoja ihmisiä kun meidän lapsi menee nukkumaan 19.30-20.30 välillä, joskus myöhemminkin :ashamed:
Päiväunet on pitkään olleet sellasta puolentunnin luokkaa, joten poika väkisinkin väsähtää tossa iltapäivästä neljän-viiden aikaan...
Sitäpaitsi jos meidän pojan laittaa seitsemältä nukkumaan tai aiemmin niin meidän päivä alkaa sitten aamulla neljältä, ei kiitti...

Mitenköhän ennen on lapset saatu kasvatettua kun ei vielä ollut jos jonkinlaista neuvojaa ja kasvatusopasta kertomassa että lapsen kanssa pitää tehdä näin ja noin ja piste. :whistle:
Mäkin yritin orjallisesti kaikennäkösiä neuvoja noudattaa mitä kirjoista löysin, mutta se on yllättävän kuluttavaa henkisesti kun koko ajan on paine tehdä "oikein". Jotenka teen niin kun hyvältä tuntuu, lapsi nukkuu ja syö ja välillä jopa naureskelee eli ei sillä kai mitään hengenvaaraa oo =)
 
Ei paineita Pusuapina meillä poika menee nukkumaan vasta 21-22.Sitä ennen on tosi väsynyt pitkän aikaa,mutta ei vaan suostu nukkumaan.Nykyään heräilee kuuden maissa ja menee pitkille päikkäreille 9 maissa voi kestää jopa 2.5 h.Iltapäivällä nukku vaihtelevasti välillä vetelee 2-3 h unia välillä ei ollenkaa.Rattailla liikkuessa nukkuu aina paremmin ja pidempään
 
Meillä mennään nukkumaan 20.30-21.30.. Mutta poikkeuksiakin löytyy, eilen meni vasta vähän yli kymmenen ku nukku autossa hetken kasin jälkeen. Ja nytkin on jo niiiiin väsy että taitaa otta pikku tirsat vielä ennen oikeita yö unia..

Tänään käytiin taas kiikkumassa ja voi kun tuo poju tykkää :heart: naureskeli vaan vieressä oleville isoille tytöille..

Pyykit pitäs vissii kuivumaan laittaa, ovatki jo koneessa olleet puoli päivää :D *laiskottaa*
 
Moikka pitkästä aikaa,

vastaan nyt pikaisesti tuohon unigallupiin:

Meillä mennään yöunille useimmiten siinä klo 21 aikaan, vaihteluväli on käytännössä 20.30-21.30. Tietysti, jos jotain erikoista on, niin voi mennä joskus 22 saakka, kun tulee kolmet unet. Nyt ollaan siirrytty pääosin kaksiin päikkäreihin, mutta ne on molemmat tosi pitkät: aamupäivällä 10-12 n. 2h ja iltapäivällä 15-17 vielä n. 1,5-2h. Sopii mulle :D Lisäksi siis yöunet n. 21-7.30 eli mun mielestä nukkuu tosi hyvin kaiken kaikkiaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Monelta teidän helmiäinen menee yöunille ja moneltako nukkuu viimeiset päiväunet?
Meillä nukahdetaan klo 20-21. Jos on väsy niin sit aikaisemmin eli 19.30, kuten tänään. Voi vallan mainiosti kyllä herätä vielä mutta aina viimeistään klo 21.30 on taas unessa.

Vikat päikkärit on useimmiten klo 15-16 aikoihin, sellaiset 20-30 minsaa. Klo 17 on jo useimmiten hereillä (jolloin me syödään päivällinen). Seiskalta kun syödään puuro ja iltapuuhien jälkeen tyty on taljallaan itekseen. Maidon jälkeen rauhoittuu hyvin.


Mä kans luin ettei 16 jälkeen "sais" enää nukkua päikkäreitä. Mä aattelin sen niin, että useemman tunnin päiväunet ei ois hyväksi.. Mutta toi nukkumaanmenoaika on musta niin yksilöllistä (kuten kaikki muukin..).

Meillä ei muuteskaan nukuta päikkäreitä järjettömän paljoa (aamupäivällä pidemmät 1-2h, iltapäivällä 1-2x20-30min) eikä esim rattaissa nukuta sen paremmin.

Jos mein tyty nukkuis pitkään illalla (klo 18 jälk.) päikkäreitä niin lähinnä yöunien kannalta mä ehkä herättelisin. Tietty siihen vaikuttaa millainen päivä on takana..


Mä kävin kans mammuttimarkkinoilla. Löytyi yöpukuja 2kpl 10 erkkiä :). Nyt on sit isompia kokoja. Oli kyl kiva olla ihan itekseen kaupassa! Samalla reissulla olin kyllä bodypumpissakin.


 
[/b]Pusuapina sillä mäkin lähin tätä kyselee et miten muilla kun mun mielestä tän ikäset menee nukkumaan sillon kun menee. Vähän ihmettelin sitä neuvoa että klo 19 pitäis olla sängyssä. Ja jotenkin kun tuntuu että muilla menee myöhemmin kun meillä, ja meillähän aamut alkaa ajoissa... Ennemminkin pidän epänormaalina että meillä mennään niin aikasin :whistle: Hyvin sanoit että niin kauan kun vauva nukkuu ja syö niin kaikki on hyvin =)

Ja noista päiväunien ajasta, se mitä olen siitä kuullut on että ennen klo 15 nukutut päikkärit ei pitäis vaikuttaa yöuniin, mutta sekin koski isompia lapsia. Meillä nukkui tänään vikat päikkärit 17.40-18.10 ja seittemältä oli jo ihan yöunivalmis :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Mä kans luin ettei 16 jälkeen "sais" enää nukkua päikkäreitä. Mä aattelin sen niin, että useemman tunnin päiväunet ei ois hyväksi.. Mutta toi nukkumaanmenoaika on musta niin yksilöllistä (kuten kaikki muukin..).

Meillä ei muuteskaan nukuta päikkäreitä järjettömän paljoa (aamupäivällä pidemmät 1-2h, iltapäivällä 1-2x20-30min) eikä esim rattaissa nukuta sen paremmin.
unikeskustelu jatkuu... Peesailen Meillevauvaa. Mun mielestä yleensäkin on älytöntä kirjoittaa, ettei saisi nukkua klo 16 jälkeen päiväunia. Hei, haloo, jos vauva on tosi väsynyt, niin pitäisikö häntä sitten väkisin hereillä pitää tai laittaa yöunille klo 17? :headwall: :LOL: Meillä myös nukutaan melko vähän päiväunia, yhteensä keskimäärin kahden tunnin verran.

 
Täällä vissiin on jotain boikottia helmiä kohtaan, kun palsta tökkii, vaikka on aika paljon hiljentynyt viime aikoina :whistle: :/

Meillä poika järjesti hiukan showta tänään. Oltiin tässä illalla mun tädin luona ja yhtäkkiä poika alkoi mun sylissä nieleskelemään paljon ilmaa ja haukkoi hiukan henkeäkin. Me siinä ihmeteltiin äitini ja tätini kanssa, että mahtoikohan jonkun karvan saada suuhunsa. Sitten poika oksensi ja ilman nieleskely jatkui vielä jotain 5min, kunnes muutaman röyhyn jälkeen helpotti. Samanlainen "kohtaus" toistui heti kun tultiin kotiin ja kesti taas about puol tuntia kokonaisuudessaa, tosin nyt ei enää oksentanut. Iltapuuroa en uskaltanut syöttää, kun nieleskely jatkui, vaan annoin hedelmäsosetta, kun se on ohuempaa, eikä sitten mee niin helposti väärään kurkkuun ja tulee myös ylös helpommin jos on tullakseen. Tultiin mun äidin kanssa siihen tulokseen, että poika taisi närästää, kun on saanut tänään sekä lounaalla että päivällisellä sosetta, jossa oli sipulia. Koitan siis huomenna antaa vaikka kaupan valmista jotain tuolta kaapista...No kun pojan olo sitten helpotti jälleen, aloitimme muut iltatoimet ja poika kesken ilmakylpyjen väänsi kakat. Ehdin onneksi peppupyyheen kanssa "vastaanottamaan" kakkaa, ettei matto sotkeutunut. Seuraavaksi siinä mun kakkoja pytyyn viedessä poika sitten lirauttikin pisut matolle. Maton sain siis pestä. Että sellaista kivaa, nyt poika nukahti hetki sitten.
 
unigalluppiin Meillä tyty käy yöunille päivästä riippuen 19.30-20.30, yleisimmin aika tarkalleen siinä kasin maissa. Nukkuu pitkiä päiväunia kahdet tai kolmet, ekat päikyt yleensä klo 9-11, tokat klo 13-15/16. Jos nuo tokat päikkärit jää lyhyemmiksi ja herää jo kahden jälkeen, niin sit ottaa tunnin unet vielä siinä klo 17 maissa. Noita oppaita on aika paljon joilla vois paiskata vesilintua, jokainen lapsi on kuitenkin myös rytmillisesti omanlaisensa. Ei meillä kyllä ikinä edes ehdittäis laittaa tyttöä nukkumaan klo 19 :whistle: siihen aikaan me aloitellaan vasta iltapesut ja iltapuuro. Tuo vanhempi painos käy puolestaan iltaisin nukkumaan klo 21 mennessä.

Ollaan nyt kahtena päivänä käyty metsästämässä Cittarista niitä Liberon tarjousvaippoja, mut ei oota ovat vaan tarjonneet. |O Tai olihan siellä teippivaippoja muutamaa kokoa, mut housuvaippoja ei ollu-ollaan siirrytty päivisin nimittäin kokonaan niihin, yöksi laitetaan sit teippivaippa kun niissä piisaa imu mun mielestä paremmin. Saatiin sieltä sit sellanen tarjoussitoumuslappu, jolla voidaan hakea vaipat ensi viikolla tarjoushintaan. Mut löyty sieltä sit alekorista tytylle talvikengät :D että jotain hyötyä siitäkin reissusta!
 

Yhteistyössä