CandleLight: hui miten pieni vauva ystävällesi syntynyt! Pienelle enkeleitä alkuun, jotta jaksaa kasvaa isoksi. :heart:
Nanna: Mä olen myös tehnyt hyviä löytöjä noilta fb kirppareilta. Pieniä sukkahousuja nyt bongailen kun ne puolipotkarit, ei vaan pysy sukista huolimatta meidän lasten jalassa. Pitäis olla ihan justiin sopivat, mutta meillä lyhyt jalkaisia vauveleita niin aina ne pakkaa olla aluksi vähän isoja. =)
Imetys: Esikoisen kanssa ei meinannut millää lähteä käyntiin. Matalat rinnapäät +apuna rintakumit, laiska vauva jota sai herätellä jakuvasti tissiltä syömään... nukahteli siihen (rankka synnytys, rv:t 37+6) ja stressi piti maidon tuotannon tosi pienenä. lisämaitoa sai sitten n. 1kk iästä alkaen rintamaidon rinnalla kun oli pakko siinä vaiheessa luovuttaa kun vauvan paino ei vain noussut vaikka imetin lähes koko ajan. 1½h sessioita ja kun lopetti niin hetken päästä vaati lisää. Tätä siis ne ekat viikot. Mutta sitten helpotti stressi kun paino alkoi nousta ja maidon tuotanto kasvoi hurjasti. Välillä oli aikoja, että ei saanut pulloa ollenkaan. Mut aina silloin tällöin. Toisen kanssa lähti heti alusta asti hyvin käyntiin, samoin kolmannen kanssa vaikka oltiin 3 vrk lähestulkoon kokonaan erossa mun ison leikkauksen ja vauvan alhaisten sokerien takia. Mutta heti tiesi mitä täytyy tehdä kun päästiin aloittamaan tissittely kunnolla. :heart: ekaa imetin vain 6kk, toista 11kk ja tuota kolmatta 1v2kk. toivon, että nytkin sujuisi, mutta en ota stressiä. jos ei suju niin ei suju. Mutta teille jotka mietitte voiko imetys onnistua kun ekankaan ei onnistunut niin mun kokemuksella voi mennä paaljoon paremmin. =)
Perhepeti: Meillä on lähestulkoon koko perhe aamuisin sängyssä kun herää. Mä inhoan tätä tällä hetkellä, mutta se helppous jos vauvaa imettää on kyllä niin houkuttelevaa ja aion pitää vauvaa paljon omassa kainalossa nukkumassa. Meillä on nuo 6v, 5v ja 1,5v meidän 160cm sängyssä usein tosiaan kun aamulla herää ja voin kertoa, ettei näillä odotus vaivoilla saa mitään helpotusta tilanteeseen |O kaikki nukkuu kyllä alkuyöstä omissa sängyissään ja nyt käyttöön otetut elokuva tarrat (elokuviin kun tietty määrä täyttyy) on pitänyt varsinkin tuon 6v:n omassa sängyssään. Huonosti olen siis nukkunut jo useamman vuoden niin ei ainakaan tule järkytyksenä kun vauva tulee
sairaalakassi: pitäis osaa vissiin ensin se kassi...
eli siitä voi päätellä mun kassin sisällön tällä hetkellä.
ei ku ei muista koskaan, että se olis hyvä olla valmiina. joskin mies kyllä osaa tuoda sitten jälkijunassa, ja jos ei osaa kerralla niin saa tuoda uudestaan. =)
Peräruiske: normaalisti käynnistynyt synnytys lähti käyntiin tuolla suolen tyhjenemisellä, joten säästyin silloin. ekassa ja kolmannessa sain peräruiskeet, kun käynnistettiin. otan kyllä nytkin jos ei spontaanisti tyhjenny. ja voin sanoa, että kyllä sitä tulee siihen pöydälle, ei ne kätilöt sitä vaan kerro kaikille
Enkä tiiä miksi sitä nyt pitäis edes mainita. Sinne peräpäähän päin sitä ponnistusta pitää ohjatakin niin kaikki sieltä ulos tulee mitä siellä vauvan edessä suolessa on. Yksi tuttu äiti sanoi tuosta ponnistamisesta että kun joku olis kertonut etukäteen, että niinku jalkapalloa ponnistaisit peräpäästä niin olis tiennyt mitä pitää ponnistus vaiheessa tehdä. itekin ekassa synnytyksessä ponnistin aluksi ihan väärin, enemmän tuonne eteenpäin. Mut sitten kun löytyi suunta se ponnistaminenkin oli helpompaa ja vauva lähti oikeaan suuntaan.
Nippatäti: hyvät suunnitelma nuo panotalkoot!
aion osallistua oman ukon kanssa samanlaisiin, jos tämä ei älyä tulla ilman käynnistystä tarpeeksi ajoissa pihalle. nyt ei muuten paljoa kiinnosta kun joka jumalan paikkaa kolottaa.
Juli87 tsemppiä sairaalaan. Onko sulla paineet koholla, vai onko mitä oireita raskausmyrkytyksestä? toivotaan, että ei pahene =)
(.) ensi tiistaina eka painoarvio käynti äitipolilla ja pelkopoli. alkaa ahdistaa ajatus synnyttämisestä aika lailla ja siitä pääsenkö enää koskaan kotiin. edellinen pieleen mennyt synnytys tekee tehtäviään. Mutta toivotaan, että kaikki vauvalle hyvin ja olis edelleen sopivan kokoinen. Ollaan miehen kanssa päätetty, että mitään riskejä ei oteta ja jos tää ei itse synny ennen rv38+ niin saavat luvan käynnistää ja jos ei niin en synnytä alakautta vaan sitten tullaan sektiolla. toinen kriteeri on se, että jos vauvan paiinoarvio lähenee sen 4kg niin sitten saavat aloittaa käynnistystä. kumpikin yli 4kg painanut on jäänyt kiinni ja synnytykset rankkoja. ja nyt aion pitää pääni, niin iso riski isoon vauvaan ja hartioiden juuttumiseen. Mutta luultavasti ei tarvi alkaa edes ränkkyämään, mutta se on otettava huomioon, että kaikki lääkärit ei ole aina samaa mieltä. Toivotaan, että lääkärien kanssa löytyyy yhteinen sävel.=)
sterilisaatio paperit päätettiin kirjoittaa, koska kyllä tää nyt on sen näyttänyt, että mun kroppa ja pää ei kestä kyllä enää yhtään odotusta ja synnytystä. ainakin jos sektioon mennään niin on sitten lupa laittaa samalla piuhat poikki. 4 lasta on oikein hyvä määrä :heart: jos tulee tavallinen synnytys niin sitten mietitään uudelleen lähdenkö erilliseen toimenpiteeseen. kaikki ylimääräinen operaatio ahdistaa sen verran, mutta siihen on aikaa sitten synnytyksen jälkeen valmistautua ja miettiä asiaa vielä uudelleen. Mutta sektion myötä mun kroppa on sitten käynyt läpi ihan tarpeeksi, joten en ota enää mitään riskejä, vaan nautin näistä meidän pojista ja sitten joskus heidän lapsistaan. :heart:
ai niin, tuntuu, että meidän perätila oli vain hetkellinen. hikka ainakin tuntuu taas tuolla alhalla päin ja paine alakertaan on taas tuttua ja supistelut tulleet takaisin. Kun vauva oli selvästi perätilassa, supistelut hävisi useaksi päiväksi ja samoin paineen tunne. Väitän, että ainakin osan aikaa poika majailee rt:ssä. Toivotaan niin! :heart:
Leo ja Pampula rv 32+1