*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Emsuli, miulla ilmeisesti on myös taaksepäin kallistunut kohtu, täällä on esim mam:in masu noin puolet isompi kun miun (ihan masu mam <3). Aluksi maha pullahti nopsaan ja turvotuksen takia tuntui isolta, nyt se on pieni.

Miehen raskasaika On ollut aika vaisu, ja stressailee varmasti etukäteen asioita aika paljon. Osallistuu ultriin ja kokeilee itaisin vauvan potkuja <3. Mies on luonteeltaan sellanen ettei hirveesti avaa tota päänsisäistä elämäänsä että arvailee joutuu aika paljon ;)

Marais Onneks kävit yksityisellä!!! Aika nuivaa käytöstä oot saanu neuvolassa!

rv22+2
 
Sone* Kiitos tuosta masu kommentista.. :) Mun mielestä alan vaan kohta leviämään muualtakin kuin masusta.. :D Eilen kirjastossa yksi täti tokaisi hymyillen kun istuin lattialle lasten viereen niin mahtaakohan ylös nouseminen onnistua yhtä hyvin.. :D Moni varmaan luulee, että olen jo viimeisillään raskaana, vaikka viikkoa on vasta 23+4.. Se mahan koko on varmasti yksilöllistä.. ja sullakin masu ehtii olemaan jo enemmän kuin tiellä.. :D Jos ei ole jo.. ;) Mulla kun on jo ristiselkä vaivaa mahan takia.. :( nukkumis asennon löytäminen vaikeaa ja istumaan ei pysty kauan juuri tuon selkävaivan takia.. :/ Turvotustakin löytyy jaloista kun maha alkaa jo painamaan nii hyvin.

Pixie: sun vatsa on tosi kauniisti pyöristynyt.. :) Tollanen "ihanne" maha.. :) Mulla kun on lähinnä sotanorsun olo.. :D Varpaat ja nilkatkin on turvonneet kuin nakit.. :D painoa varmaan tullut 5-6kg vaikka olin lähtöpainoltani ihanne painossa niin ei kyllä näy enää missään sitä painoa. ;)

anncarol: Toivon mukaan sun tilanne ei kauhean paljon pahemmaksi mene ja saisit olla turvallisesti raskaana vielä monta viikkoa :flower:

Emsuli: Toivotaan ettei tulehduksista kauheaa vaivaa tule :) Masu kerkeää sulla vielä olemaan paljonkin tiellä.. ;)

SMV78: Mulla siis neuvola ollut viikolla 15+0 viimeksi ja nyt seiraava 15.11 missä saan kelanpaperit ja viikkoja 25+0 silloin.. se on siis mun kolmas neuvola. Viimeksi eivät edes katsoneet onko pissa puhdas.. Täällä turussa tuntuu olevan aika liukuhihna tavaraa odottavat äidit.. :/

Isän roolista niin mies on ollut ihan normaalisti tässä vähän niin kuin tuo masu menee sivussa. Meillä hiukan rahahuolia kun miehen palkka on nettona noin 1300e/kk niin pärjääminen on mitä se on.. :ashamed: Joka pennin joutuu melkeen laskemaan. Eletään siis todella vaatimattomasti :/

( . )
: Tuossa jo mainitsin vatsan koosta niin alkaa olemaan aika tukalaa. Ristiselkä on tosi kipeä etenkin jos istuu kauan. Jalat on turvonneet jo etenkin iltaisin.. painoa tullut 5-6kg tosiaan.. :x varmasti tulee 12kg ainakin painoa raskauden aikana :whistle:


 
Emsuli harmi, että sinäkin olet joutunut kärsimään jatkuvasta VTI:sta! Minulla on ollut tulehduksia yhteensä kolme ja tänään taas kiikutin näytteen labraan arvioitavaksi. Samalla lailla ovat oireettomia, tosin pissa haisee välillä oudolta. Neuvolasta sanoivat, että nyt jos vielä tulee tulehdus, niin sitten varataan lääkärille aika ja mietitään estolääkitystä. Kyllä niitä on sellaisia, jotka soveltuvat raskaana olevillekin. Todella kurjaa, että olet saanut antibiooteista noin rajuja oireita, itselleni ne eivät ole aiheuttaneet muuta, kuin hienoista huolta vauvan ja oman terveyden kannalta. Mutta mieluummin niitä kai syö kuin antaa tulehduksen velloa. Täällä kirjoitteli joku (en muista enää nimimerkkiä), joka oli päässyt virtsarakon ultraukseen ja vauvan koon seurantaan VTI:n perusteella, mutta itse en ole toistaiseksi kokenut tarvetta hakeutua lisätutkimuksiin. Kun eipä tälle kai juuri mitään muuta voi tehdä, kuin antaa niitä antibiootteja tai estolääkitystä. Eri asia sitten, jos ei lopu raskausaikaan, mutta nyt kaiketi voi olla päällä ihan kroonisena. Toivottavasti sinulle löydettäisiin lääke, joka tepsii, eikä aiheuta pahoinvointia. Muistathan juoda paljon ja karpaloiden tai puolukoiden käyttö eri muodoissa on myöskin hyväksi :)

Triida kyseli, onko muilla fiilistä, kuin ei raskaana olisikaan. Itselläni on ehkä juurikin sellainen olo, että eipä tässä mitään sen kummempaa. Omat tuntemukset johtuvat kuitenkin varmaan siitä, että edelleenkään en oikein uskalla ajatella sitä, että vauva olisi oikeasti tulossa meille. Yritänkin siis ajatella kaikkea muuta, kuin raskautta. Nyt, kun vauva on välillä liikkunut vähän aktiivisemmin, saatan hetken miettiä, että mikä siellä vatsassa noin kovasti myllertää :LOL: On se niin kumma, että vaikka tämän on jo kerran kokenut ja lopputulos on ollut mitä parhain, sitä on vaikea uskoa siihen, että ihan oikeasti meille on tulossa vauva. On se vaan niin ihmeellistä.

(.) Perjantaina onkin eka neuvola sitten elokuun! Mies ja esikoinen tulevat mukaan, kun käydään läpi sitä voimavarakartoitusta. Kummasti sitä neuvolan jännittäminen on loppunut, kun on kotona tuo doppleri ja nyt kun nuo liikkeetkin hieman tuntuvat. Tosin jännitystä saanee hieman aikaseksi vaa'alle nouseminen ;)

Mukavaa viikkoa kaikille!

kwaidan ja Puh 21+6
 
Heippa!
Emsulille et mä syön sitä estolääkitystä parhaillaan.Oon kommentoinu niistä Kwaidalle jossain vaiheessa mutta ihmettelen miks mun emailiin ei tule tietoa uusista kommenteista..Samoja nimiä nään ainakin täällä nyt mihin oon kirjoittanut ennenkin..en ymmärrä,tekniikan ihmelapsi taas täällä.
Huomenna toinen ultra, jännittää superisti, just noittten lääkkeiden takia ku joutuu popsii 9kk niitä siihen virtsikseen,not nice.
Tsemppiä!
 
Heips!

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville!

Onnea hyvistä kuulumisista!! :)

Ihania masuja! Tuntuu, ettei tuo oma näytä vieläkään kunnolla vauvamahalta, mutta eiköhän se siitä ja oon varmaan aika kriittinen.

Isän roolista mies odottaa innoissaan vauvaa, kovasti mahaa suukottelee ja silittelee. Huolehtii tuo mies sitten minunkin voinnista, marmattaa siitä mitä minä syön (tyyliin, siun pitäs syödä enemmän proteiineja ja oothan muistanu ottaa vitamiinit) ja käskee lepäämään jos näytän väsyneeltä. Suloinenhan tuo on. :heart:

Neuvolakuulumisia tältä päivältä Rv 23+2
Hemoglobiini 122
Proteiini/Glukoosi -/-
Verenpaine 120/73
Painon muutos/vko 286g eli painoa tullut tähän mennessä vain 2kg, mikä on vaan hyvä juttu!
Sf-mitta 20cm eli mennään keskikäyrällä.
Vauvan syke +153
Liikkeet ++

Kovasti rupesi pikkuinen potkimaan heti kun ruettiin sydänääniä kuuntelemaan. :D Anturiinkin potkaisi muutaman kerran ja yritti luikkia karkuun. Hyvin ne äänet kyllä kuului ja löytyivät heti. :) Voimavarakyselykin käytiin kunnolla läpi, juteltiin kaikista kohdista joissa oltiin eri mieltä tai jos joku asia ei meidän mielestä ollut hyvin. Ihan mukava oli jutella eikä tuntunut utelulta tai ahdistavalta. Saatiin myös miehen kanssa kumpainenkin influenssarokotteet. Päätettiin ottaa kerta niitä nyt sitten tarjottiin. Kolmen viikon päästä olisi sitten sokerirasitus ja seuraava neuvola onkin lääkärineuvola 12.12.

CandleLight ja poju 23+2
 
Mä en ollut vielä kuullutkaan SF-mitasta ennen kuin täältä palstalta. Sellaista multa ei ole vielä mitattu, ehkä ensi viikon neuvolassa sitten.

Olette jutelleet ultrista ja neuvoloista ja niiden palvelusta täällä. Vaikka Helsingissä neuvoloita onkin suhteellisen harvoin, niin joka kerta olen saanut hyvää palvelua ja Naistenklinikalla ultrissa on myös ollut tosi kivat ja asiantuntevilta vaikuttavat kätilöt. Tosi hyvä mieli on käynneistä jäänyt. Toivottavasti sama taso säilyy ainakin synnytykseen asti, siellä ois kurjinta joutua ikävän kätilön/lääkärin hoitoon.

Täällä vatsa on alkanut kasvaa vauhdilla ja paino on noussut nyt vajaa 4 kiloa. Liikkeitä tuntuu joka päivä ja ainakin toistaiseksi ne tuntuvat vain mukavilta. Mieskin on jo tuntenut pojan potkuja vatsan päältä. Meillä mä stressaan enemmän pärjäämisestä, lähinnä hoitovapaan aikaa. Periaatteessa mitään stressattavaa ei ole, mutta olen vaan tottunut pärjäämään aina omillani, niin on hankala ajatella, että on sitten ihan toisen varassa. Mies ei stressaa näistä ja pitää mua lähinnä höperönä, kun mietin tällaisia.

Mulla on myös ollut nukkumisongelmia eli heräilen todella aikaisin aamulla enkä saa enää unta. Todella ärsyttävää, kun aamun on sitten pirteä ja loppupäivän järkyttävän väsynyt. Ihan epäluonnollinen rytmi, koska normaalisti oon iltavirkku. Jos tätä jatkuu loppuraskauden ajan, niin oon ihan zombi jo valmiiksi vauvan syntyessä. Päivisin olen väsymystä lukuun ottamatta voinut hyvin. Vaikka vatsa ei vielä kovin iso olekaan, niin nyt jo kumartuminen, esim. sukkien laittaminen, tuntuu jo normaalia tukalammalta.

Ostettiin jo pinnasänky, kun saatiin käytettynä sellainen, jota oltiin ajateltu. Onhan se vähän hassu siellä tulevan lastenhuoneen nurkassa, kuitenkin edelleen huoneen normaalin tämänhetkisen sisustuksen keskellä odottelemassa. Paria bodya ja potkuhousuja lukuun ottamatta muuta ei olla vielä hankittu. Onhan tässä vielä mammaloman alkuunkin kolme kuukautta aikaa, tuntuu ikuisuudelta…

Oon myös mukana, jos treffejä sovitaan pk-seudulle.

Paljon jaksamisia ja ihanaa odotusta kaikille!

Como 21+4
 
nippatäti Kiitos :) ei meilläkään rakenneultrassa vauva ollut kuin pari päivää laskettua isompi. Esikoisesta mulla kuitenkin kasvoi kohtu jo heti alkuun omilla käyrillään vaikka tyttö oli rakenneultrassa jopa päivän pienempi laskettua. Mutta niin vaan tais kohdun kasvu ennakoida, että iso vauva tulee. Toivottavasti tämä jäisi sen kokoiseksi, että saan alakautta synnyttää :)

Vauva oli eilen onneksi tosi vilkas niin piristi mieltä :) Nyt pitäisi varailla aikaa sokerirasitukseen, plaah!

Nallu ja pikkuveli 22+3
 
Pixiellä on tosi söpö masu jo! :) Muillakin on kivan pyöreät masut, ittellä on vähän sellainen eteenpäin työntyvän kolmion mallinen lähinnä. ;)

Triida kyseli fiiliksistä, täälläkin päin on aikalailla, että ihan kun ei raskaana oliskaan, mutta nyt alkaa kyykistely ja kumartelu olemaan jo sen verran hankalaa, että huomaapi. :) Muuten alaselkä kipuilee silloin tällöin, ja nukkuminen onnistuu tyyny jalkojen välissä. Samalla tavalla kumminkin tulee liikuttua, kuin ennen raskautta, joskin on joutunut jättämään nuo 10-15 sentin korot pois, menee alaselkä tosi kipeäksi, jos niillä päivän kulkee.

Meillä ois huomenna neuvola taas, saas nähdä miten paino on noussut. Hurjaa, kun monet on nyt valitellut painon nousua 5-6kilosta, miulla nousi paino ensmäisten kolmen kuukauden sisään sen reilu 5 kiloa, mutta se neuvolatädin mukaan oli hyvä. :) Viime neuvola kerralla laski, että paino on noussut 200grammaa per viikko, eli ei paha. Saa nähdä paljonko vaaka huomenna näyttää, kun meillä ei ole vaakaa kotona, eikä tulekkaan olemaan, painoa on sopivasti jos tuntuu ja näyttää siltä. ;)

Myö laitettiin jo pinnasänky makkariin, mutta tuli sellainen juttu mieleen, että mahtaako jolla kulla olla kokemusta kissaverkoista pinnasängyn yläosassa? Kissat meinaavat iltaisin mennä nukkumaan pinnikseen, ja välillä ihan uhallaan käyvät siinä, vaikka hyvin tietävät että se on kielletty nukkumapaikka. Mietin vaan, että jos nuo tottuvat nytten hyppimään siinä uhallaan, niin mitenkäs sitten vauvan kanssa? :O Eräs tuttu tosin sanoi, että ei heillä kissat menneet pinnasänkyyn enää, kun vauva syntyi ja tuhisi siellä, mutta silti vähän mietityttää, että kannattaisiko se verkko hommata tuohon päälle? Kestäisi ainakin, kun isompi kisu on vähän pieni, ja painaa kolmisen kiloa, ja vuoden ikäinen kisu painaa hyvällä tuurilla puolitoista kiloa, niin aika pieneksi sekin jäänyt. :heart:

Viime viikolla jäi tanssitunnit väliin sairastelun takia, mutta toivottavasti pysyn tänään kärryillä! :) Viikon ajan kesti tuo flunssa, mikä lie pöpö ollut.

Viude & Dude 22+5
 
Nallu: meillä on rakenneultrissa oltu reilun viikonkin isompia ja isoja poikia on kaikki kolme. nuorimmainen kaikkein isoin 4480g, 52cm rv 36+6 ja nyt on mitä luultavimmin edessä sektio. Mutta haluaisin myös synnyttää alateitse. Mut tää nuorin syntyi alateitse ja multa meinasi oikeasti lähteä henki. jos vauvan paioarvio on yli 4kg, en tule edes suostumaan alatie synnytykseen enää, enkä luultavasti saa edes synnyttää. esikoinen painoi 4130g (rv 37+6) ja jäi kiinni, kuten tämä nuorimmainenkin. ne yli 4kg ei vain mahdu kunnolla tulemaan. keskimmäinen oli 3880g ja kaikki sujui hyvin. tämäkin syntyi rv 38+2. Mä menen rv 23+ tuon mut synnytyksen jälkeen leikanneen lääkärin juttusille ja siellä ilmeisesti nyt päätetään jotta mikä synnytystapa tiedossa. ite haluaisin myös synnyttää alateitse, mutta jos lääkäri on sitä mieltä, että se on iso riski niin sitten alan valmistautumaan sektioon.
 
Löytyypäs teiltä jo kauniita vatsoja :) Itsellä tämä vatsan muoto lähinnä vain tuntuu leviävän tuonne sivullepäin : / no toisaalta eipä ole sitten ainakaan tuossa edessä tiellä :LOL:
Liikkeistä missä päin teillä liikkeet tuntuvat? Mä olen ihmetellyt kun mun masuasukki potkii kovasti tuolla alhaalla ja jotenkin tuntuu että se makailisi tuolla masussa sivuttain. Esikoisen kanssa muista tässä vaiheessa kun potkut tuntuivat jo aika korkealla ja nyt olenkin jäänyt ihmettelemään tämän otkuja kun ne tuolla häpyliitoksen tuntumassa ja alavatsalla tuntuvat...

Jouduttiin tossa viikonloppuna laittamaan jo pinnasänky ja hoitopöytä vauvalle huoneeseen valmiiksi kun piti ne nyt jonnekin saada etteivät tiellä olisi... Tuleepa kaikki niin paljon konkreettisemmaksi kun laitettiin tuota vauvan huonetta valmiiksi. Onhan tuonne laskettuunaikaan vielä kuitenkin matkaa joten tuntuu että hirveän aikaisin joutui tuon huoneen laittamaan. No ei niille tavaroille muuta paikkaa olisi ollut tällä hetkellä joten minkäs teet. Pahvilaatikoissa on esikoisen pieniä vaatteita odottamassa kaappiin laittoa ja pyykkikoneessa pyörivät tälläkin hetkellä kestovaipat :) Mä olen ainakin sellaista tyyppiä että parempi laittaa kaikki ajoissa valmiiksi kun vielä pystyy ja kun ei tiedä milloin tämä vauva täältä ulos päättää tulla kun esikoinen syntyi ennakkoon...

tässä pikku päivityksiä.... Täytyy mennä katsomaan josko ruoka olisi jo valmista :)
Mukavaa joulun odotusta kaikille! :xmas:

Sannamary ja sissi 22+1
 
ihan ens alkuun poks 20:heart:

ihania masukuvia teillä!:heart: itellä alkaa myös olla ihan kiitettävästi tota vatsaa olemaan, pitää muistaakin kuvata tänään sitä muistoksi. :)

olotila hengästyn tosi helposti, ei tarvitse tehää mitään suurempaan nii puuskuttaa kuin maratonin juossut. sit kumartuminen on työn ja tuskan takana jo, tuntuu et lytistää toisen ja itseltä tulee kaikki kurkusta ylös. oon ihan loppu kun oon saanut puettua pienimmälle ulkovaatteet päälle, mitenköhän sit loppuvaihees....:O

liikkeet vihdoin ovat ihan päivittäisiä ja useamman kerran tuntee mut ei vielä tunne päältä päin.

pepper & tyllerö
 
Pikakuulumiset rakenneultrasta:
Pikkuisella oli kaikki hyvin :heart:
Vastasi viikkoja ja painoakin oli kertynyt 440g. Pituutta en muista, liekö oli ees mainintaa.

Koko raskauden ajan vähän kohollaan olevien verenpaineiden vuoksi laittoivat vielä kontrolliultran tammikuulle. Toivottavasti ei mitään sen kummempaan ennen tuota tapahdu ja sielläkin kaikki olisi hyvin.

Välillä olen kummastellut tätä mahan suurta kokoa, mutta ultrassa oli huojentava nähdä, että kyllä se pikkuinen myllersi ja venytteli siellä melkolailla koko tilassa mikä tarjolla oli :heart: antaa massun kasvaa siis että tila riittää! :)

Mies tuijotteli hymyssä suin ruutua koko ultran ajan ja oli kovin mielissään myös. Muutoinkin iltaisin saattaa katsella ja kokeilla pikkuisen potkutteluja. Illalla kun tuntuu kovimmat menot olevan massussa :)

Ihanaa viikkoa!
Laia 21+4
 
Sannamary, miulla ei kans oo maha tiellä kun levii sivuille ;) Samaa kaavaa menee näköjään kun aiemmissa raskauksissa. Vasta ihan loppuajoista sitten oli sellanen pallo..
Viime viikonloppuna olin luokkakokouksessa ja luokkakaveri ei edes huomannut että olen raskaana, kuitenkin halasin sitä ja seisoin ihan vieressä ja miulla oli tiukka paita päällä!!! Ihmetteli sitten kun sanoin meneväni maaliskuussa synnyttämään.. :LOL:
No töissä sitten tänään asiakas tuumasi että johan tuo on ihan hyvänkokonen maha jos vasta maaliskuussa syntyy :confused: Ilmeisesti turvotuksen määrästä vaihtelee mahan koko!

Ai te ootte jo laitellut vauvalle sänkyä ja tavaroita valmiiks?
Mie en oo viel kerenny yhtään ees aatella. Varmaan sitten äitiyslomalla laittelen :) Pitäs sitä ennen tehä joku suursiivous, alkaa olla jo tavaraa kun on kaksi lasta jo ennestään. :)

Energinen keskiraskaus No ei nyt ihan mutta tuskin tästä pirteemmäks enää tuun :) Töissä on hirvee höyry päällä ja kotona sit pakko levätä kun ei jaksa muuta enää tehä :whistle:
 
Leo81 Mua eniten harmittaa, kun aikoinaan esikoista odottaessa ei edes katsottu mahtuisiko mun lantiosta tulemaan yli 4kg vauva. Ja jotenkin pelottaa, ettei sitä tälläkään kertaa katsota jos iso vauva on tulossa. Tietenkään en mitään tosi isoa vauvaa lähde alakautta synnyttämään, mun ja vauvan henki ja terveys tottakai menee aina edelle. Mutta esikoinen kun painoi 4,2kg niin olihan sen verran "pieni", että sellaisen olisin ehkä pystynyt synnyttämään. Tietenkään sitä ei tiedä millainen lantio mulla tuolla sisältäpäin on. Ei kai näitä vielä tässä vaiheessa liikaa kannattaisi murehtia :)

Liikkeet tuntuvat ihan ympäriinsä masua, on aikamoinen temmeltäjä tämä pikkuveli.

Mulla on eilisestä asti ollut alaselässä menkkajomotusta ja vähän myös masun puolella muttei ihan koko ajan. Eilen oli kyllä se neuvola jossa mahaa vähän enempi tutkittiin kun ei ne sykkeet meinannu löytyä, mut ei se niin kovakouraista ollut.. Mistäköhän tällänen voisi tässä vaiheessa johtua? Oon jo miettinyt kaikkia kauhukuvia, että vauva päättää syntyä jo nyt :(

22+3
 
Nallu: mut kuvattiin ekaa synnytystä ennen ja hyvin piti mahtua. Ei vain mahtunut kuitenkaan. painoarvio oli kyllä 3,8kg ja tän viimeisen kohdalla 4007g joten päättivät käynnistää koska ekan kohdalla vaikeuksia. kannattaa pyytää kyllä kuvaamaan lantio.
 
Esikoisen aivoleikkaus on ohi!
Leikattiin 5 päivää sitten, leikkaus meni kirurgin mukaan ihan hyvin jotakin pientä oli ollut vaikeuksia kun pojan pää on ns. Eri mallinen. No valitettavasti kaikki muuttui Toisena päivänä leikkauksen jälkeen poika sai aivoverenvuodon jolloin pää piti uudelleen aukaista.
Poika joutuu nyt olemaa nyt ainaki yli viikon teholla keuhkot on vähä lytyssä ja suuri riski saada uusi vuoto

Sairaslomaa lisättiin minulle ja virstanpylväs rv 23 ylittyi!!!

Eli näillä yritetää mennä, sairaalassa pojan kanssa.

Juli ja Asse 23+4?
 
Voimia Juli!!! :hug: pienelle potilaalle kovasti voimaa toipumiseen!!!

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!!! :heart:
omaa napaa sitten:

hiukka huolestuttaa, mulla on ollut tässä jo jonkin aikaa varsinkin iltapäivisin ja iltaisin sellaista paineen tunnetta tuolla emättimessä ja nyt havahduin, jotta onkohan syytä huoleen. meinasin jo tänään soitella neuvolaan, mutta meni aikataulut ihan solmuun. aamulla uusi yritys. Mulla on ihan harkkasupistelua kyllä kovettumina ollu normaalisti kuten aikaisemmissa odotuksissakin ja ne ei yleensä ole tehnyt mitään, mutta nyt huolestuttaa kun tajusin, että tuohan voi johtua ssupistelusta. pitää soitella, jotta uskallanko odotella ens viikon rakenneultraan kun se kätilö voi siellä tarkistaa tilanteen vain pitääkö mennä heti lääkärille. Että ottaa pattiin, levätä tässä ei paljon kolmen pojan äitinä pysty. hellittää levolla kyllä tuo tunne, mutta palaa taas kun alkaa touhuta. toivotaan, että on eksynyt joku suonikohju tuonne syvvemmille vesille. sellaista häpyhuulien painetta se ei ole mitä joskus loppu odotuksissa on ollut. onneksi ei vuotele, eikä ainakaan tunnu, että vatta kovettuisi normaalia enempää. mullahan saattoi olla 20-30 kovettuma supistusta edellistöä odottaessa eikö ne tehnyt näillä viikoilla mitään.
 
Juli87 Voimia sinne pienelle potilaalle ja koko perheelle! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja parantuminen voi alkaa pian. :heart:

Vauvan tarvikkeita on kaiveltu esille... Pientä, esikoiselta jäänyttä pyykkiä pesty ja kaappiin järkkäilty jo... Pinnasängyn ja hoitopöydän mies haki varastosta makkariin ja sen mukaan järjestystä vaihdeltiin (tais siis ukko urakoi, ku minähän en oikeen saa... : / ) Mut kaiken varalta nyt asioita laitettu eteenpäin ku uhka joutua sairaalaan vuodelepoon on suuri...

Myös joululahjat ois nyt paketointia vaille valmiiksi hommattu... Uskaltauduin ukon kans käymään parin tunnin shoppailun ja hyvinhän se meni, ei tullu kipuja. Ja nyt on niin hyvä mieli jos joutus sairaalaan et on ehtinyt hommata joulua vartenkin jo lähes kaiken! :)

(.) Ukko ollu lomalla ja kiva on ollut yhdessä viettää aikaa. Ei oo vuodellut jne... Perjantaina tosin säikähdi ku tulin illalla tosi kipeeksi, juurikin menkkakipujen
kaltaista jomottelua ja ja vihlontaa alavatsalla. Olin päivällä hiukan touhunnut varovasti siivoten vauvan tulevaa vaatekaappia, vaikka en saisi, tiedän... :ashamed: Olin hädissään et nyt varmaan alkaa vuoto taas... Panadolia jouduin nappaan illalla ja vielä seuraavana aamunakin, mut niin alkoi silti helpottaa levolla jomotukset ilman vuotoja. Nyt taas muistan ettei kannata kovin ahkeroida, se kostautuu... Luulen et kyse oli myös liitoskivuista...

Muuten täällä kaikki ok! :) Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)

Nopponen 23+3
 
Julille lämmin rutistus :hug: Esikoisenne on selvinnyt kovista vastoinkäymisistä aiemminkin, hän selviää nytkin. Paljon, paljon voimia.

Sf-mitta otettu täälläkin. Nyt se oli 18.5 eli aikalailla keskikäyrillä. Viimeksi huideltiin käyrien yläpuolella, vaikka silloin vauva oli painon puolesta selkeästi pienempi.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista Laia ja muut. Tervetuloa pepper 20+ viikoille.

Vatsa tuntuu edelleen aika pieneltä. Liekö makaamisesta johtuu vai muuten vain on pieni. SannaMary mulla kanssa välillä potkut tuntuneet tosi alhaalla, mutta nyt enemmän ylempänä. Esikon kanssa potkut tuntuivat ylhäällä, oli aikaisessa vaiheessa raivotarjonnassa.

Vauvan tavaroita ei laiteta esille toivonmukaan vieä pitkään aikaan.

Supistukset ovat mulla lisäntyneet reippaasti. Tänään tullut noin 20. Kävin eilen päivystyksessä, koska aiemmin supistukset pysyneet pääosin alle 10. Muutoksia ei ollut tullut. Silti ihmettelen, mikä näitä nyt näin aiheuttaa levosta huolimatta. Onneks suurinosa supistuksista on vain kovettumisia ja joissakin paineentunnetta. Voi toki olla, että levossa kaikki pienetkin kolutukset tunnistaa paremmin kuin liikkuessa. Se ei silti selitä supistusten kasvua. Pitäisi jaksaa ensi maanantaihin, jolloin on taas tarkastus. Pissa ja verikokeet ok. Leo ja muut supistuksista kärsivät sulla tuli edellisessä raskaudessa paljon supistuksia. Oliko ne pääosin vain kovettumista vai oliko paineentunnetta tai jotain muuta? Tuliko niitä pitkin päivää vai lähinnä rasituksesta? Mulla tulee pitkin päivää, välillä monta tunnissa ja välillä 1,5h taukoja. Yöllä en niihin yleensä herää. Toivottavasti kaikki on nyt hyvin tuntemuksistasi huolimatta.

(.) Muuten täällä kaikki suht hyvin. Henkisesti tilanne alkaa olla raskas, mutta onneks tilanteeni on pysynyt nyt vajaan kuukauden aikalailla samana. Toisaalta mun tilanne on sellainen, että todennäköisesti vaikeammat ajat ovat edessä :( Nyt vain odottelen 23 viikon täyttymistä, jolloin täällä annetaan tarvittaessa kortisonit ja varmaan muutenkin suhtaudutaan eri tavalla kuin tähän asti. Päivystykseen ottavat nihkeästi, vaikka olenkin epätavallinen odottaja. Nyt sain luvan mennä sinne soittamatta. Sitten kun 23 viikkoa täyttyy, niin uutta etappia kohden. Aika taaksepäin tuntuu menneen vuodelevosta huolimatta nopeasti, mutta eteenpäin matka tuntuu pitkältä.

Voikaa hyvin!

Minx82 22+5
 
Bingo Täällä vedetään litratolkulla vichyä sekä pelkiltään että mehuihin lantrattuna. Limppareista Ginger ale on suosikki ja Schweppesin Bitter Lemonia oon toisinaan juonu kun on jotain drinkkimäisempää makua kaivannu. Alkoholittomia oluita juon välillä kans (join jo ennen raskautta), mutta muut 0%-juomat ei uppoa. Mutta sama ongelma täälläkin, ei tunnu kaupoista löytyvän tarpeeksi kuivia alkoholittomia sihijuomia...

Noista ponnistuskivuista: mulla vihlaisee välillä esim niistäessä tosi ikävästi. Tuntuu enimmäkseen kohdun sivuilla ja mietin kiristeleekö siellä laparoskopia-arvet vai mikä... Täysi rakko tuntuu myös kipeältä, varsinkin aamuisin en ole aina varma supistaako vai mikä on, ennen kuin ehdin pissalle.

(.) Maha kasvaa vauhdilla ja ipanan potkut voimistuu koko ajan. Kova on tyyppi mylläämään... Tälleen iltasin istuskellessa melkein koko ajan tuntuu jumppailua. Potkut tulee edelleen sivuille ja alas, ja viime päivinä on täälläki otettu rakko stepperiksi. :D

Huomenna neuvolaan ja ylihuomenna puoliväli!
Piula&ipana 19+5
 
Voimia kaikille niitä tarvitseville ja onnittelut hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Liikkeet tuntuu täällä lähinnä enimmäksee mun mielestä tuolla alhaalla, karvotusta vähä ylempänä tai siinä rajalla olettaisin. Vauvan asentoa en osaa arvioida tai sen tekemisiä muutenkaan. Pääasia että jotain touhuaa :)

Vauvan tavaroita ei olla laitettu valmiiksi. Multa siis löytyy kyllä neljä vaatetta ja rintareppu mut ei niille vielä ole mitään omaa kaappia tai hyllyä. Sänkyäkään tai suurempia hankintoja ei olla tehty. Sisko tänää viimeks kyseli et enkö vois jo hakea sen sängyn pois. No en tosiaan tässä vaiheessa ala, mitä se siellä hoppuilee.. Rahapula varmaan.

Ristiselässä oli kipua tossa yks päivä. Toivottavasti ei oo terveys pettämässä. Haluaisin tehdä noita seisomatöitä ihan tonne tammikuun loppuun kuten oon suunnitellu.

Bingo kyseli lkoholittomista juomista. Alkoholittomat siiderit (ne isot 1,5 litraset esim hellefors, rekorderligin mansikkalime ja golden cupin päärynä on ainaki hyviä. Huomasin et alkon alkoholittomas valkkarissa oli 0,5 prosenttia. Jäi ostamatta siis. Nollatoleranssi. Ite viineistä tykkäisin mut juo sitten taas joskus tulevaisuudessa ku siihen on mahdollisuus. Humalahakusta meininkiä en harrasta.

Masupäivitys 23+0

 
Pakko päivittää! Inhottaa kyllä mässäillä omilla uutisilla ku monilla täällä on niin rankkaa et mua meinaa itkettää!
Nyt on kuitenkin pakko kertoa, sillä äsken me saatiin miehen kanssa käteen oikein tuntuvat, terävät pikku potkut!
Oli kyl ihana hetki!
No se siitä, huomenna rakenneultra eikä jännitä enää ihan niin paljoa ku sai noi potkut just ennen nukkumaanmenoa <3
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74

Yhteistyössä