*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Joo, niin se varmaan on. Onkohan fb:ssä mitään mahdollisuutta "piilottaa" sitä ryhmää johon liittyy. Voihan esim. valokuvia omissa albumeissa salata niin että näkyy vain itselle. Mut en tiedä tarkemmin kun ei oo ikinä itse tarvinnu...

Huah... omaa napaa taas. Mulla kun on ollut ne valkuaiset koholla alusta asti kahdella plussalla niin ollaan jännätty että onko jostain ihan muusta johtuvaa, lääkäri epäili että jos kuitenkin munuaisissa jotain tulehdusta kun on ollut niitä selkäkipujakin siihen malliin. No, oon nyt mittaillut kotosalla verenpaineita ja seuraillut muutenkin oloa ihan siltä varalta että niitä muita raskausmyrkytysoireita ilmaantuis. Tänään on ollut jotenkin turvonnut olo koko päivän ja kappas, mittailin tossa paineet niiin olihan se jo 138/95 (Olleet alusta asti siis hyvät, 110/65 luokkaa). En ala jos ne alkaa nyt nousee, ekan raskauden vikat 3 viikkoa meni sairaalassa levossa ja sit vk38 leikattiin, on niin tuoreessa muistissa se puuduttava sairaalaloma etten tahdo uusia kokemusta. Nyt mietinkin että alanko mä soittelemaan äitipolille vai ootanko vaan tiistain lääkäriaikaa. : /

Annoitkin Niittyvilla ajattelemisen aihetta =)
..eipä oo muuten tyhmänä tullut ollenkaan ajateltua tuota että kelle näkyy ne ryhmät mihin fb:ssä kuulun, mut ei oo ainakaan kukaan kavereista kommentoinut mun ryhmiin liittymisiä/kuulumisia, paitsi kun sattui kaveri kuulumaan samaan suljettuun ryhmään (äitiyskirppis) jolloin hän näki sit mun ostoilmoituksen...
Kun on salattu ryhmä niin kuka tahansa voi hakemalla löytää ryhmän ja nähdä ryhmän jäsenet; julkaisut näkee ainoastaan jäsenet. Salaisen ryhmän ja sen julkaisut näkee ainoastaan ryhmän jäsenet, eikä sitä ymmärtääkseni löydy edes haulla.
Piti vielä koittaa kattoo sit kavereiden sivuja, mut en mä ainakaan nähnyt niiden sivuilla et mihin ryhmiin ne kuuluu... Mut tuli mieleen et voisko sitä tehdä toisen "salaisen" profiilin jolla sit kirppiksillä pyöris, en tiiä...

Anncarol minä varmaan soittaisin äippäpolille, ja kysysin sieltä mielipidettä, kuitenkin kun taustalla on aikasempi raskausmyrkytys..

Väsymys vaivaa täälläkin, öisin tulee heräiltyä useita kertoja, joko vessaan tai sitten lonkan kolotukseen. Vuoron perään särkee lonkkia. Suonenvetojakin oli, mut ostin sit magnesiumtabletteja, nyt ei oo sit tähän mennessä ainakaan ollu vetoja..

Vauvali liikuskelee mahassa reippaasti, enimmäkseen aamu- ja ilta-aikaan.. potkuja tuntuu vähän jokapuolella =)

Tässä nyt oli tällästä omaanapaa.. Hyvää sunnuntaita kaikille!

Kiitoksia uudesta pinosta! :wave: Menikin hetki ennenkuin löysin tämän, jotenkin tämän kuun vaihde meni ihan ohi multa :D

Taffo Hui, sullakin on siellä pelottavat paikat. Täällä kovasti toivotaan, että pääsette hyville viikoille ja lepo auttaa. Voimia! :hug:

Pixie Toisaalta varmasti hyvä, että nyt jo selvisi tuo huulihalkio. Saatte rauhassa totutella ajatukseen ja ettiä tietoa. Onneks nuo on hyvin korjattavissa ja niiden kanssa pärjää hyvin :)

Minx Kylläpä sua nyt koetellaan! :hug:

Nopponen Mulla on ajoittain tuota unettomuutta. jostain kumman syystä herään keskellä yötä enkä nuku 3-4 tuntiin, sitten töihin herään silmät ristissä. Onneks nyt on taas ollu sellanen rauhallisempi vaihe eli oon saanu nukkua.

Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista ja sukupuolilupauksista! :heart:

tavaroitten esille laitosta Ite laittelen aikasintaan sitten joskus äippälomalla ellei tilanteet muutu sen kummemin.

Omaan napaan kuuluu hyvää. Väsymys vain kovasti painaa, vaikka ihan hyvin oon nukkunutkin. Luulen, että hb senkun jatkaa laskuaan ja aiheuttaa väsymystä. Mää syön ajoittain magneesiumia, kun mun lihakset on iha oudon tuntuiset. Aina kun nousen tuolilta ylös ja lähden kävelemään, niin tuntuu, että mun lihakset ois tosi jähmeet ja että ne ei venyis siihen normmipituuteen, ku vasta pitkän ajan päästä. Kaikki missä tarvin vähänkin voimaa, niin tuntuu lihaksissa ihan oudolta.. tästä stressaankin kovasti ja mietinkin, että onkohan mulla joku vakava tai vähemmän vakava lihassairaus vai liittyykö kenties tähän olotilaan. Jotenkin yritän järkeillä, että se olis tähän raskauteen liittyvää, mutta sitten se paha piru takaraivossa saa mielen mustaks ja ajatttelinkin, että ehkä tää raskaus on laukaissu nyt jonkun lihassairauden mulla :headwall: :'( Mut tää on just tätä. Mulla on aina näitä kausia, jolloin pelkään jotain vakavaa sairautta itsellä... Ehkä mun pitäs taas alottaa toi magnesium, jso nää oireet helpottais. HUOH!

Alisa&Hippu 23+1

Hei!
Torstaina oli neuvola.
Minulle oli laitettu raskaustodistukseen LA:ksi 3.3.2013, jotenka LA on siis 3 päivää aikaisemmin kun alustavan tiedon mukaan.
Tietoni voisikin päivittää:
3.3 -- Sintu74 -- 38v -- 1. lapsi -- LKS *tyttöolo*

- Painoa on tullut lisää 662g/ viikko.
- Proteiinit ja valkuaiset ok.
- Hemoglobiini oli 125 eli siinä rajalla tarviiko aloittaa rautalääkitys. Ei kuitenkaan vielä määrätty.
- Vauvan sydämensyke oli 150.
- SF-mitta oli 25,5cm.
Pidin tulosta suurena, kun vertaa teidän muiden saamia mittaustuloksia?
Torstain neuvolassahan oli siis menossa 22+4.
Huomasin neuvolan jälkeen kotona äitiyskortista, että mittaus olisi pitänyt suorittaa jalat koukussa. Itselläni oli jalat suorana, eikä minua missään vaiheessa mittausta kehoitettu laittamaan polvia koukkuun.
Mittaustuloshan olisi varmasti pienempi, jos jalat olisivat olleet koukussa?
Onko teillä muilla ollut jalat koukussa?

Jalan turvotuksesta. Minulla turpoaa oikean jalan jalkapöytä päivän mittaan ja illalla se on jo niin pökkelö nilkasta ja jalkapöydältä, että kävely on tosi hankalaa. Varsinkin kun jalkapöytä on aivan turvoksissa, jalalla astuttaessa iho kiristyy jalan päältä ikävästi, eikä jalka pääse kunnolla taipumaan varpaiden kohdalta. Kävely on siis melko hankalaa.
Lääärineuvola on jo 21.11, jolloin lääkäri kiinnittää enemmänkin huomiota tuohon turvotukseen ja varsinkin sen vuoksi että sitä näyttäisi olevan vain oikeassa jalassa.

Onko kenelläkään muulla vielä vaikeuksia kumarrella ja laittaa esim. kenkiä jalkaansa?
Minä joudun työni puolesta käyttämään kertakäyttöisiä muovisia kengänsuojia monta kertaa päivässä ja kumartelu puristaa vatsaa joskus todella epämukavasti.
Myöskin autosta nouseminen tuntuu tuottavan hankaluuksia, kun omistaa auton, jonka penkit on tosi matalalla. Ja varsinkin kun vielä yrittää nousta autosta silloin, kun auto on parkkeerattuna ylämäkeen...

Koen tulleeni raskauden myötä hitaammaksikin ja hengästyn helpommin. Välillä jo mietityttää että kuinka kauan vielä pystyn olemaan töissä, vaikka raskautta on vielä hurjan monta viikkoa jäljellä...

Onko ennen synnytystä tulossa enää äitiyspolin ultrakäyntejä?
Hieman jäi vaivaamaan se, kun sukupuoli ei selvinnytkään rakenneultrassa.
Onko ainoa mahdollisuus saada sukupuoli selville vain käydä yksityisellä ultrassa?
Harmittaa ihan lukea, kun muut täällä ovat jo hankkineet vauvanvaatteita.
Onhan tietysti mahdollista hankkia neutraalin värisiä vaatteita, jotka käyvät molemmille. Olisi vaan niin hienoa saada vauvan sukupuoli selville, jotta voisi vaikuttaa etukäteen jo vauvan huoneen sisutuksenkin väreihin esim. verhot, vuodevaatteet jne.

Vauvan liikkeet ovat lisääntyneet kovasti ja varsinkin iltaisin nukkumaan mennessäni alkaa vatsassa melkoinen liikehdintä.
On ihanaa seurata masun kasvamista, silitellä vatsaa ja jutella pikkuiselle. :heart:
Onko kuinka monella muulla alkanut napa jo pullistelemaan? Itselläni se jo hieman pullistelee ulospäin. =)

Mukavaa alkanutta talvea meille kaikille masun kasvattelijoille! =)

Sintu74 & masukki 23+0 POKS!

Viimeksi muokattu:
Sintu Mulla oli esikoista odottaessa sf-mitta 22+3 26cm. Tuo sf-mitta kasvoi koko raskauden yläkäyrän yläpuolella reilusti ja pääsinkin siksi kokoarvioultraan loppuraskaudesta. Huomenna olisi nyt eka mittaus tässä raskaudessa ja jännittää vähän millanen tulos tulee :)

Kumartuminen yms on jo vähän hankalaa, esim sukkien laitto. On tuo maha kyllä jo sen verran kookas, että vaikea kerätä lelujakin lattialta ilman konttaamista :D

Ultrat Riippuu tietysti ihan kunnasta miten ultrataan, mutta yleensä kunta tarjoaa vain 2 ultraa. Mulla on tiedossa vielä yksi ultra äitiyspoliklinikalla sektion takia ja silloin tehdään vauvan kokoarvio, esikoinenhan oli yli 4kg. Normaalissa raskaudessa meidän kunta ei laita lähetettä ultrattavaksi.

Liikkeet on jo vahvoja ja vauva liikkuu tosiaan niin että maha heiluu. Liikkeet tuntuu joka puolella masua, joten asentoa taitaa vaihdella usein.

Huomenna olisi neuvola ja eilen poksui viikot :)

Nallu ja pikkuveli 22+1

• Tykkää
Reactions: Sintu74
Sintu - Minulla mitattiin niin että jalat oli niissä telineissä. Edellinen neuvolatäti tykkäsi mitata niin et jalat oli koukussa siinä ylimmällä askelmalla. Eli taitaa eri neuvolatädeillä olla vähän eri tyylejä. Tuskin kuitenkaan kovin monta senttiä vaikuttaa lopputulokseen. Täällä päin ultrataan vielä lääkärineuvolassakin tosin vanhalla ultralla mutta ainakin esikoisen aikaan sielläkin näki sukupuolen.

Särö 23+2

Huhhuijakkaa, kun aika menee siivillä! En ookaan vähään aikaan ehtiny panostaa tähän palstailuun, kun päivät ollut nyt töissä ja illat juossut harrastuksissa. No, onneksi työt kohta taas loppuu niin kerkiää paremmin tännekin. ;)

Onnea kaikille jotka saaneet taas hyviä uutisia rakenneultrassa!:heart:

Pääkaupunkiseudun kokoontuminen
voisi myös minua kiinnostaa! Varsinkin sitten kun ollaan jakauduttu ja vauvat on sylissä, niin voisi olla kiva nähdä samassa tilanteessa olevia. :)

Niittyvilla olipas ihanaa että kaikki olikin hyvin! Varmasti säikäytti ihan hirveästi, en edes voi kuvitella kuinka pahalta tuntui! :hug:

Laia, mulla on myös ollut nyt muutamana päivänä mahassa tuntemuksia, joita luulen supistuksiksi. Alavatsassa tuntuu kiristys, ja se menee ihan kovaksi. Kuitenkin ihan kivuttomia on.
Eikö tollaset kivuttomat supistukset ole niitä vaarattomia harjotussupistuksia, kyselee tietämätön ekakertalainen??

Nippatäti, mulla on raskaampi urheilu jäänyt nyt melkein kokonaan. En vaan jaksa, sykkeet nousee heti niin ylös ja tuntuu että sydän pullahahtaa ulos rinnasta, ja lihakset menee heti hapoille. Tuntuu myös että joku olis lisänny mun käsipainoihin ja kahvakuuliin 10 kg lisää, niin ei oo paljoo huvittanu niilläkään treenata. Mun liikunta koostuu nyt pääasiassa kävelylenkeistä, työmatkapyöräilystä, mammapilateksesta ja –joogasta. Mutta jos susta tuntuu että kroppa jaksaa vielä täysillä, niin en näe syytä miksi ei voisi vielä täysillä vetää? Oon kyllä jostain lukenut että jos sykkeet on kovin korkealla pitkän aikaa, niin vauvan hapensaanti voi heiketä.

Alisa ei niissä sun lihaksissa varmaankaan mitään vakavaa ole! Mulla ainakin on ollut lihakset ihan voimattomat alkuraskaudesta saakka. Menee tosi nopeesti hapoille eikä jaksa mitään niin raskasta kun ennen. Myöskin jäykkyyttä on tullut enemmän, kun ennen liikunta piti mut vetreenä. Eiköhän toi ole ihan vaan raskaudesta johtuvaa sullakin. Elimistön pitää kuluttaa niitä voimia nyt muualle! :heart: Huspois tollaset murheet!

Painoa tullut jo 6 kg. Viime viikolla neuvolassa vaa’alle astuessani tuli suusta HUHHUH, kun näin lukemat.. Terkkari siihen kuitenkin totesi että älä siinä huhhuttele, nätiltähän tuo sinun painonnousu näyttää. Luulin että jotain sanomista tulisi ruokavaliosta tms., mutta turhaan huolehdin. Terveellisesti kuitenkin pääasiassa syön niin mikäs tässä sitten..

Muutenkin oli asiat neuvolassa kunnossa. Pissanäyte ok, verenpaine oli nyt normalisoitunut (n. 125/70), kohtu navankorkeudella, ja vauvan sykkeet 138. Kamala myllerrys oli vatsassa menossa ja doppleri sai monta potkua.

Nukkuminen
on mullakin katkonaista ja hankalaa. Herään pari kertaa yössä vessaan, ja sitten kestää tunti-pari ennen ku nukahdan uudelleen. Päivät menee ihan sumussa kun väsyttää niin paljon. Patulikki, mulla myös ennen lonkat kipeyty vuoronperään kyljellään nukkuessa. Löysin siihen ratkaisun, kun rupesin pitämään tyynyä polvien välissä. Jos et oo vielä niin tehny, niin suosittelen kokeilemaan!

Miten päin vauva on, siitä mulla ei ole tietoa. Luulisin että se kääntyilee vielä aika paljon eri asentoihin, koska liikkeitä tuntuu millon missäkin. Alhaalla, ylhäällä ja sivuilla. Se on hassua, kun joskus tuntuu molemmilla sivuilla töytäsy samaan aikaan. :)

Kamalasti tsemppiä kaikille supistusten, pahoinvoinnin, vuoteluiden ja muiden murheiden keskelle! :hug:

Nyt kyllä päätän tän romaanin taas tähän.

Nanna 19+6 (huomenna poksuu puoliväli ja ylihuomenna rakenneultra!!!)

Huomenta :)

Sf-mitasta
niin mulla huidellut aina yläkäyrillä viimeiseen asti.. :D

Kumartuminen alkaa olemaan tosi hankalaa ja joutuu kumartumaan jalat sivuilla ikään kuin sammakko kumarrusta.. :D mies nauroi juuri eilen, että tuo alkaa näyttää jo hiukan hankalalta.. :D

Liikkeitä
tulee päivittäin useasti edelleen ja seisovalteen ei ole kauhean mukavaa jos pidetään rakkoa nyrkkeilysäkkinä.. siinä saa etsiä lähimmän vessan jos on liikenteessä :D

( . ) : Täällä mentiin viikonloppu aika rentoutumisen merkeissä :) Vuokrattiin leffaa ja käytiin lasten kanssa caribiassa uimassa eli aika perus viikonloppu. Hengästyn itsekin tosi helposti ja tuntuu pienenkin lenkin jälkeen kuin olisi mennyt pidemmänkin lenkin :O Ei ole helppoa olla raskaana.. :D Ummetus vaivaa välillä ja välillä tyhjenee koko suoli.. :x eli ei siis ole vatsantoiminta normaalia mitenkään.. :/ Mutta ei tänne muuta tällä kertaa.. :) Hyvää alkanutta viikkoa kaikille :wave:

mam ja riisi 23+3
:heart:

nanna: Täällä on painoa tullu myös 6kg ja olo on aika huhhuh! Saa nähä mitä neuvolassa siitä sanotaan... Tainno voi olla että kerkee nousta viel lisää kun neuvola on vasta 15pv.. aargh.. Mut terveellisesti edelleen syön!

Maha Voi että teillä on isoja mahoja jo, sintulla olikin jo aika hyvän kokonen :) Miun maha on vissiin pienentynyt tai lopettanut kasvun, johonkin se nyt häviää, aamusella ei juurikaan näy kumpua. Onhan se tasapaksu muttei selvästi pallo. Iltapäivällä sitten jo alkaa näkyä selvästi :) Ehkä turvotus on vähentynyt...
Toisaalta pelottaa jos lapsi ei enää kasva napanuoran takia, siis kiinnittyy istukan reunaan. Näissä ajatuksissa on aika pitkä aika odotella kontrollia joulukuun loppuun. Onneks on neuvola kohta niin pääsen sinne avautuu :D

alisa Miulla on ajoittain todella väsyneet lihakset, ja jokunen viikko siten oli ihan tuskaa töissä kun tuntui ettei vaan jaksa. Hierojan työssäni siis joudun käyttämään yläkroppaa aika tehokkaasti, käsi, selkä ja vatsalihaksia. Saa nähä miten tässä jaksaa sit loppuajoista.. Mut huomaahan sen että tää raskaus vaikuttaa kehoon ja kuntoon, ei tulis mieleenkään vetää enää tiukkaa salitreeniä, tai lähtee juoksulenkille. Lempeet liikuntamuodot on nyt hyvät!

Hengästyminen Miulla se ongelma oli alkuraskaudessa, ja tuntui todella helposti, ihan pelkkä kevyt kävely sai puuhkuttamaan! Nyt ei oo niinkään sitä ongelmaa, paitsi jos pitkän lenkin tekee oikeen ripeellä vauhdilla niin kyl se sit alkaa tuntuu.

ps. ei enää pitkä aika meidän pinolaisten pikkuisilla alkaa olla selvitymisen mahikset kohdun ulkopuolellakin! Toivotaan että seuraava kuukausi menee nopsaan ja ilman yhtään synnytystä tässä pinossa!!!
Jaksuja kaikille :hug::heart:

rv22+1

Neuvolakuulumisia tältä päivältä, 22+2:

Hb 123
Proteiini/Glukoosi -/-
Verenpaine 122/69
Painon muutos/vko 500g (yhteensä tullut jo 6kg)
Sf-mitta 25cm (ensin mittasi 27,5cm mutta kun painoi mun kohtua oikein alaspäin niin sai ton 25cm)
Sykkeet +150
Liikkeet ++

Mulla jäi vähän ikävä olo tältä käynniltä. Th ei löytänyt vauvan sykkeitä kuin ihan hetkeksi ja piti toisen hoitajan tulla ne etsimään, sit löytyikin heti. Tuota sf-mittaa kun mittas niin tosiaan ensin sai 27,5cm, mutta ei uskonut sitä ja oikein lyttäämällä sai 25cm, jonka senkin uskoi vasta kun kerroin esikoisella mitan kasvaneen aina yläkäyrän yläpuolella reilusti. Mitta menee ihan omilla käyrillään, joten saa nyt nähdä onnistuuko alatiesynnytys tässäkään raskaudessa :( Esikoisesta kun tuo mitta johti lopulta kokoarvion kautta sektioon.. Toivottavasti saan sen synnytystapa-arvion ja kokoarvioultran, mutta pelottaa että vauvan on silloin taas niin iso ettei toivoakaan synnyttää alakautta :( Nekin saa tietty taas vaatimalla vaatia..

Nallu ja pikkuveli 22+2

Hyvää alkanutta viikkoa vaan kaikille!

Ensiksikin voimia ja tsemppiä kivuista, oloista ja muista ikävistä asioista kärsiville ja niiden kanssa eläville. :heart: Toivon sormet ja varpaat ristissä, että jokainen pieni saisi vielä pitkän aikaan köllötellä masun suojissa ja kasvattaa voimiaan tätä eloa varten.

Täällä mennä porskutetaan aika normaaliin malliin. Ainuu inha vaiva, jota oli jollakulla muullakin(en enää löydä, kellä) , on sydämen muljahdukset ja jonkin sortin rytmihäiriöt. Mulla on ollut näitä ennenkin, enkä oo erityisen huolissani, mutta ikävältä nää kyllä tuntuu. Pitänee mainita näistä ens neuvolassa, jos silloin vielä vaivaavat näin usein.

Nippatädille ja muutenkin liikkumisesta. Mä oon salilla käymistä jatkanut suht entiseen malliin, mut toisaalta en mitään maksimivoimatreeniä teekään, vaan suht pitkiä sarjoja siten, että vikat tuntuu jo kunnolla. Isot ja repäisevät liikkeet oon jättänyt pois ihan vaan siitä syystä, et ei tunnu ajatuksena hyvältä, esim. rinnalleveto ja raskaat kyykyt. Mut eiköhän se oma olo ja maalaisjärki oo aika hyviä mittareita?:) Ite en tarkkaile sykkeitä ja välilä huitelevat ylhäälläkin, mut kovat syketreenit, joissa syke ei pääse juuri lainkaan laskemaan, oon jättänyt suosiolla muille. Joskus taisin kirjoittaakin, et olin suht aktiivinen edellisen raskauden loppuvaiheessa ja yhdessä ultrassa todettiin,et vauva ei oo kasvanut normaalisti. Tän jälkeen otin kätilön kehotuksesta iisimmin ja keskityin syömään hyvin (ja paljon :D) ja kontrolliultrassa todettiin, et vauvan kasvu oli jatkanut normaalina. Aika tirppanahan sieltä silti synty ruipelokoipineen!:heart:

Olin aiemmin huolissani liikkeiden vähyydestä ja käväsinkin silloin neuvolassa. No syytä ei huoleen onneksi ollut ja nyt on alkanut liikkeitä tuntua vahvemmin. Mies tusi toissailtana ensimmäisen pienen potkaisun kädessään.

Ultra ois perjantaina. JOtenkin semmonen pieni epävarmuus ja huoli on koko ajan jostain syystä takaraivossa, joten ultraan menoa ootan jo kovasti. Aion pyytää erityisen tarkkaan sydämen tarkasteluun, kun meillä on suvussa useammallakin ollut synnynnäinen reika sydämessä. Näin myös mulla. Itselläni se huomattiin ihan vahingossa vasta 2 1/2 vuotiaana ja operoitiin vasta sitten.

Täällä myös hengästytään ja puhistaan helposti, mut kulunee asiaan:)

Painoa on tullut nelisen kiloa, mikä on musta ihan sopivasti. Esikoisen kohdalla paino nousi nimenomaan ennen puoliväliä ja rv 20 jälkeen sitä tuli enää noin 3 kiloa. Herkkujen määrää vois kyllä silti vähentää...Lähinnä mun huonojen hampaiden vuoksi : /

Fiiliksistä Hei onko kellään muulla semmonen olo,et ihan kuin ei raskaana oiskaan? Tai että ei osaa ehkä ihan täysin iloita ja fiilistellä näitä tuntemuksia ja masun kasvua? Esikoisen saaminen ja odottaminen oli niin tunnepitoista ja positiivisesti latautunutta, et tää on siihen verrattuna aika laimeeta.. Mutta ehkä tä on aika normaalia, kun tuo yks 2 vee touhuuja vie sitä energiaa ja huomiota niin paljon?:) Mut pitäs kyllä silti nyt yrittää enemmän nauttia tästä, mitä on just nyt.

Mukavaa maanantain jatkoa!

Triida ja Milli 20+2?

Nyt tulee omanapainen kysymys.. Mietin kun mulla eilen oli suoli hieman kovalla ja siinä pöntöllä ponnistellessa alko mahassa tuntumaan sellasta "vihlovaa jomotusta" (oliskoha yhtää oikeanlaine kuvaus kipuun..). Että liittyikö se vaan siihen ponnisteluun/rasitukseen vai tarviiko olla huolissaan? Eihän sieltä irronnut mitään tai alkanu vuotamaan? Verta ei kylläkään ole siis tullut että tuskin istukassa mitään?

Anteeksi tämä omanapa.

Omppis ja papu 22+6

Omppulimu en olisi huolissani. Itelläni tulee monesti jomotteluja jos virtsarakko on liian täysi, ja kun sitten paineella tyhjennän sen. Ja muutenkin kaikenlaiset ponnistelut aiheuttaa niitä repäisykipuja.

Viimeksi muokattu:
Moi!

Seuraa eteisistukkavuodatusta: Mä siis en saanut saikkua supisteluiden ja eteisistukan vuoksi, kun ei ole vuotoja (ainakaan vielä). No, rakenneultrassa kätilö ultrasi mahan päältä ja sanoi, ettei täällä mitään eteisistukkaa ole. Sanoin, että ompas se viikossa sitten siirtynyt pois (käynti yksityisellä tuolloin), mutten mitään enempää sanonut.

Neuvolassa sanoin, että eivät äippäpolilla huomanneet mun eteisistukkaa. Neuvolatäti sanoi, että kerta kätilö ei sellaista nähnyt, niin sitten sitä ei ole. Että ei mitään kontrolleja ja töihin vaan. Sanoin, että täytyy varmaan sitten taas mennä yksityiselle että saa lähetteen kontrolleihin, niin siihen se mamma totesi että mene vain jos haluat rahasi tuhlata.

Kävin perjantaina yksityisellä helsingissä (tuo Bruno), joka sanoi että eteisistukka on, ja vuotoriskin vuoksi pitää ottaa rauhallisesti, ja seksi & jumppakielto :) Sain lapun neuvolaan, jossa sanotaan että on eteisistukka, niin saa nähdä miten sen täti nyt keksii sanoa. Haluan kontrolliin vk 30, ja vaikka väkisin itseni sinne työnnän.

Keuhkoputkentulehdus tuli viikonloppuna jostakin, nyt hakemaan antibioottia..

T.Vuodattava Marais ja Poju 20+2

Viimeksi muokattu:
Moi mahakkaat!

Ihania masuja! Vauvamaha on jotenkin niin suloinen ja ihastuttava!

Triida niin miekin luulen että keho kertoo kyllä jos se ei jaksa enää. Tänään on ensimmäistä kertaa tuntunu olo vaikealta ja hengästyneeltä. Aamulenkki koiran kanssa oli inhottava, tuntu että lyllersin kun mikäkin teletappi. :LOL:

Tänään miusta tuntui niinkun salilla olis ihmiset kattoneet paheksuvasti kun siellä huhkin. Mummot supatteli jotain ja tuijotteli välillä minuun ja eräs mies ihan avoimesti mulkoili sillee paheksuvasti. Tuntu niinkun olisin ollu joku sirkuseläin:ashamed: Maha on kyllä jo iso ja välillä tiellä ja tietysti mie pidän vauvan koko ajan mielessä, enkä sille mitään vahinkoa tee. Tuli hirveen paha mieli, vaikka kaveri sanoikin ettei niistä kannata välittää. Jotenkin tuollaisesta vaan tulee sitten sellanen olo, että pitäis puolustella itseään ja tekemisiään.

Noista vihlonnoista vessassa käynnin yhteydessä. Miusta kanssa tuntuu että jos rakko tyhjenee voimalla, vihloo jonnekin "minne lie". En oo ollu siitä moineskaan kun ei se tunnu sellaiselta kohdun seudun kivulta.

Nallu, toivotaan että pikkukaveri ei kasvaisi valtavaksi! Meilläkin oli tosiaan yli viikon isompi tyyppi kun olis pitäny olla ja miun mies on ollu syntyessään melkein viisikilonen. En oo tietty ekakertalaisena osannu olla turhan huolissaan asiasta.

Oma pesä on ollut aika rauhallinen. Hyvän ystävän valmistujaiset oli viikonloppuna, oli hauskaa olla baarissa seurana, kun oli sivistyny ja mukava porukka! Harmittaa vaan, kun miehen kanssa eilen juttelin kun hän oli ollu illan jotenkin vaisu, niin sanoi vaan, että kun ei töiltään pysty kunnolla keskittymään yliopiston opintoihin. Sillä olis valtavan vaativia kursseja ja se on kuitenkin niin vastuuntuntoinen, että haluais samalla tehdä kamalasti töitä. Mie oon tosi minimalistinen ja koitan jankuttaa että me ei tarvita määrättömästi rahaa, tullaan pienellä toimeen siihen asti kun valmistutaan. Sillä kun on työpaikalla vielä ne yt:t niin kamalasti on toisella paineita. On ihanaa että mies on vastuuntuntoinen ja luotettava, mutta kasaako miehet itselleen liikaa paineita? Tarkoitan siis, että onko teille tuttua, että mies ottaa esimerkiksi raha-asiat liian raskaasti tai kokee huonommuuden tunteita rahasta yms?

Isän roolista muutenkin. Raskausaika on meillä ollu ainakin myös miehelle tunteikasta aikaa. Hän miettii hirveästi sitä, osaako antaa tunteikkaan, rakastavan ja lämpimän isän mallin lapselle. Meidän monien isät varmasti on antaneet ihan erilaisen mallin omille lapsilleen -ainakin minun ja mieheni isät on! Me ollaankin harjoiteltu kovasti tunteista puhumista ja mie oon sanonu, että miun pojan pitää kasvaa sellaiseksi mieheksi, joka uskaltaa itkeä ja nauraa ja näyttää kaikki tunteensa! Myös miehen suhtautuminen masuun on ollut ihanaa ja hellyyttävää. Masulle puhutaan ja sitä silitellään. Me myös kutsutaan masua jo vauvan tulevalla nimellä=)

Tämäpä tästä! Rupean tilastotiedettä lukemaan. Teidän jutut on vaan niin paljon kiinnostavampia!!

Nippa ja Pave 22+2

Mulla oli neuvola rv 21 ja seuraava rv 25, eli sillon vasta mitataan eka sf-mitta ja saan sen todistuksen kelaa varten. Menee vähä myöhemmäksi ku muilla. Sitä edellisessä neuvolakäynnis hoitaja oli vääräs päiväs ja laitto mulle neuvolakorttiin liian vähä viikkoja. Huomasin asian vasta jälkeenpäin ja korjasin ne ite neuvolakorttiin. Siks varmaa toi neuvolakäynti oli tyhmästi rv 21, ku muilla se on 22-viikolla just sen kelalapun takii.

En ees tiedä, milloin mulla on lääkäri. Sillon multa kuitenkin pitäs ottaa verinäytteet, ku mun veriryhmä on rh negatiivinen.

Mä oon alkanu nukkuu tyyny jalkojen välissä ja välillä selän takana, niin etten makaa ihan selälläni.

SMV78 ja tyttö 23+0

Ihania masuja täällä!! :heart: Kirjottelinkin pitkät pätkät jo mutta sitten onnistuin jotenkin hukkaamaan ne lähettämättä, huah :D En jaksa nyt niitä alkaa uudelleen tilittämään. Lyhyesti siis vaan omanapaa. Huomenna lääkäri, verenpaineet on edelleen ollu koholla. Aloin ensin epäilemään että mittarissa on vikaa mutta tänään töissä tuli selväks että paineet on koholla, päätä särki ja mustia pallukoita vaan vilisi silmissä. Nyt on sitten jo useempi niistä pelätyistä oireista siis, 1300g viikossa painoa, paineet koholla ja valkuaisetkin. En ala :( No, huomenna taas viisaampana. Onneks on maanantai ees takanapäin jo.

Heippa taas kaikille!
onpas täällä ihania masukuvia=):heart: ...ihan kateellisena katselen kun tuntuu että oma maha ei kasva ollenkaan=) (kaiketi selittyy sillä että on taaksepäin kallistuva kohtu ja ensimmäinen odottelen)

Nippatäti kirjoitteli isän roolista niin täällä myös tuntuu että tuo mies huolehtii ja stressaa "liikaa" raha asioista, kun tuntuu että jokainen penni mitä käytän niin tarvii selittää ja muutamaan otteeseen olen ehkä turhankin ilkeästi sanonut tyyliin että pidä vain huoli omista rahoistasi..:stick: vaikka tiedän että parasta hän vain ajattelee ja minäkun olen myös "hyvä käyttämään rahaa" eli toisin sanoen voisin joskus miettiä että tulikohan taas osteltua turhia juttuja :D Ja muutenkin välillä tuntuu että hänellä olisi menkat kun mieli saattaa kovinkin olla ailahtelevainen ja sitten tosi ylihuolehtivainen, että jos lähden illalla kävelylenkille niin hän saattaa sanoa että onko tuo nyt viisasta lähteä ettet vain kaadu tai sielä voi tulla vastaan vaikka ketä eikä tämä ole hyvä aika lähteä lenkille kun olet raskaana, toisaalta ihanaa että hän huolehtii, mutta välillä niin raskasta... mutta semmoista täällä..

joku myös mainitsi että on inhottavan tuntuista kun pikkuinen pitä virtsarakkoa nyrkkeilysäkkinä, niin tänään aloin miettimään että niin taitaa olle täälläkin, ja on muuten inhottavan tuntuista ikäänkuin sellainen inhottava pieni vihlaisu??

virtsatietulehduksista sen verran että muistaakseni täällä jollain muullakin on ollut useita? Minulla nyt kolmas tai neljäs menossa, vaikka oireita ei juuri ole niin piru että menee hermot noiden antibioottien popsimiseen varsinkin kun aika useasti ne oksennan pois!! olen tätä yrittänyt lääkärissä ja neuvolassa sanoa mutta aina tunkevat jotain maitohappobakteereja mutta kun ei auta!! no huomenna taas neuvola ja tekisi ihan mieli sanoa että laittakaa vaikka tipalla antibiotti ja sairaalaan makaamaan mutta tätä huonovointisuutta ja oksentamista en jaksa, ja kohtahan tästä saa jonkun hiivakierteenkin... onko muuten kellään tietoo että tarvisko jotain lisätutkimusta kun näin usein näitä on? Ja onko mahdollista saada jokin estolääkitys? joskus sellaisen olen syönyt mutta soveltuuko se raskaana oleville?
vaihteeksi taas aika omanapaista tekstiä taas.. en osaa näköjään muuta kirjoittaakkaan :D

Hyvät yöt kaikille! :)
Emsuli 22+2

Yhteistyössä