*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Ei oo totta.. Meille rantautui yrjötauti, kuopus laatottaa ja miulla supisteli säännöllisesti ja kipeesti alkuyön, nyt mie todella toivon että ei ala synnytys! Onneks ei oo nyt pariin tuntiin kohta tullu kipeitä suppareita. Mitäs sit jos miulle tulee yrjötauti ja synnytys yhtaikaa!!!!??!! Voi apua...

Taas valvotaan täällä

Rv 38+1
 
Sone toivotaan että supistelu lakkaa rikä synnytys käynnisty just nyt! Tai jos käynnistyy, niin oksutauti ei iske sinuun. Kauhea kombo olisi :(.

Täällä kans valvotaan oudon rintakivun takia. Alkoi illalla, ei mitään hajua mitä on tai mistä johtuisi, ihan kuin joku olisi rintojen alta lyönyt keskikohdasta moukarilla. Ei kai vauva ole voinut potkaista multa ylimpiä kylkiluita mäsäksi, olisinhan mä sellaisen tuntenut? Syvään hengittäminen sattuu ja painellessa aristaa tietystä kohtaa. En ole rehkinyt tai mitään, joten tuskin on venähdys / revähdys. Nukuin pari tuntia ja heräsin kipuilemaan enkä nyt pysty enää nukkumaan, otin Panadolia mutta se on yhtä tyhjän kanssa.

En tiiä mitä teen jos on näin kipeä vielä huomisen päivänkin. Neuvola on vasta tiistaina ja täällä kaikki puhelut menee keskitettyyn ajanvaraus / neuvontapuhelimeen eli sinne on tosi turha soitella kun ei pääse läpi.
 
Tulin syötön yhteydessä käymään. Kännykällä niin voi olla taas ärsyttävä lukea, sori!

Voi kun tuntuu hassulta lukea teidän jakautumattomien elämää, on niin epäuskoinen fiilis vielä. Nyt voimia vielä viimeisiin hetkiin, ihan oikeesti ei mene kellään kauaa!

Ässistä.. mie uskon että sillä että lenkkeilin kivuista ja supistuksista huolimatta paljon lopussa ja saunoin ja sekstailtiin ja siivosin, oli merkitystä että synnytys käynnistyi itsestään. Nyt kaikki ässät hihasta!

Emsuli, miten menee? Voi kun tilanne olis jo edennyt!

Pihlaja Onnea oikein paljon!

Tänään päästiin kotiin. Ihan hurjaa.. on ollut ihanaa, paavo syö ja kakkaa ja nukkuu, nukkuu ihanan pitkiä unia, pitää herätellä syömään. Tänään pitäny pumpata lisämaitoa kun oli paino laskenu vähän liikaa. Mies on ijana, niin luonnollinen tuon öienen kanssa. Kestovaippailtu on tänään, tuntuu vielä ainakin hyvältä jutulta.

Nyt takaisin nukkumaan.

Nippa ja pave 3 vrk
 
Onnea Pihlaja78 pienestä tyttövauvasta! :heart: Ja voimia toipumiseen. Itselleni 2. ja 3. päivä olivat pahimmat, sitten helpotti. Ja minulla oli viel lisäksi spinaali päänsärky vaivana ekat päivät (aina kun nousin ylös, edes vessaan, tuli pääkipeeksi ja huimas, helpotti täysin makuulla heti...), sitten hoksasivat että siitä spiaalista johtuvaa ja laittoivat sen veripaikan sinne epiduraalitilaan, helpotti heti! ;)

Niittyvilla:Sinuna soittaisin myös neuvolaan, kuulostaa pahalle??

Nippatäti:Ihanaa et pääsitte kotiin! :) Ja kuulostaa hyvälle et uni maistuu pojalle... Meillä herää kyllä ihan itse syömään, päivällä 2h ja yöllä 3h välein... Väsyttää välillä nuo rikkonaiset yöt mut sehän oli odotettavissa kun tähän "projektiin" ryhdyttiin toistamiseen! ;)

Täällä vauva-arki rullaa lähes moitteettomasti. Isä palaa tänään työelämään ja minä jään ekaa kertaa kahden lapsen kanssa pyörittään arkea. Juuri iltavuoro viikko isukilla ni ollaan melko paljon keskenään lasten kans. Tähän saakka on ollut niin helppo vaan jakaa vauvan kantelut yms... Nyt pitääkin sit yksin selvitä! Onneksi on niin kiltti poika tuo vauveli ettei turhia kitise. ;) Ja nukkuu viel paljon. Kaks n. 1h tunnin pätkää on aina hereillä, aamulla ja illalla; ja toimii kuin kello, aamulla klo 7 herää, vaikka ei ois nälkä ja valvoo sen tunnin tyytyväisenä aamupesujen ajan, sit syö ja nukkuu säännöllisin väliajoin lähes koko päivän ja illalla taas klo 19-20 alkaa valvoskella n. 1-1,5h ajan, sit syö ja alkaa yöunille. :D Voiko näin pieni jo muodostaa tuollaisen rutiinin?? Näköjään ku tää toistunu jo pari viikkoa. Masu-aikaankin potki kovasti aina illalla 20 aikoihin... Tuumasinkin silloin miehelle et katotaan ni tää kaveri on iltoisin virkku ja niin näyttää olevan. :) Niin ja näyttäis et oikeesti tajuaa jo yön ja päivän eron ku automaattisesti nukkuu pisimmät unet aina yöllä... Uskomatonta!
Masuvaivaa jonkin verran on, syönnin jälkeen röyhtäykset on tiukassa ni ilma meinaa kivistää massua välillä... :( Cuplatonista onnneksi saanu jonkin verran apua tuohon... Mut kitinät onkin sit siinä, joko nälästä tai masusta johtuvaa, muuten onkin tyytyväinen... Eli AIVAN erilainen kun esikoinen, jolla koliikki ekat 4kk. Ihanaa kun voidaan vaunutellakin ku viihtyy niissä hyvin, esikoinen huusi ekat 4kk aina vaunutellessa... Oon vähän hämillään edelleen kun tää näyttäis olevan helpompi vauva ku esikko, odotin sitä koliikkia ku muusta ei kokemusta. Toivottavasti ei muutu tää vaan enää huonompaan suuntaan. Sellaisia kuulumisia täältä taas, nyt tissiä taas huudetaan...

Nopponen ja poika 1kk
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta ihanat mammat ja mussukat!Paljon onnea pienokaisista Omppulimu, Nippatäti, Mammutti ja Pihlaja!! Ihanaa, kun taas on syntynyt vauvoja:heart: Toivottavasti en unohtanut ketään. Tervetuloa uusille:wave:

Täälläkin alkoi vihdoin kauan odotettu äitiysloma!:) Tosi outoa, kun ei tarvinnut aamulla lähteä töihin! Mukavaa kylläkin. Oon vihdoin alkanut pesemään ja silittämään vauvan vaatteita. On ne niin pieniä kyllä! Kuinka pieniä vaatteita muuten Nopposen, Minxin, Julin, Zuzan ja muiden kahden kilon painoisina syntyneet vauvat käyttää? 50-senttisetkin on varmaan isoja? Ihanaa muuten lukea teidän vauvan jo saaneiden vauva-arkea:heart:
Omppulimu kyseli napatyngän haisemisesta, itse käytin esikoisella myös Danian mainitsemaa Basibact-jauhetta, sain sitä muistaakseni synnäriltä silloin mukaan. Tuteista olitte myös puhuneet, itse aion kyllä pakata vauvalle sairaalakassiin tutin. Meidänkin sairaalassa on ohje, että itsellä pitää olla tutti mukana, jos haluaa tuttia käyttää, mutta kun esikoinen oli synnytyksen jälkeisenä yönä hoitajien hoivissa ja hänet aamuyöstä tuotiin minulle, oli hänellä tutti suussa :D Viimeksi jouduin käyttämään rintakumia ensimmäiset 3kuukautta imettäessä, saa nähdä onko nyt sama edessä. En ole muuten edes huomannut, että niitä on erikokoisia :O Mitähän kokoa oon käyttänyt. Mulla myös toinen rinta valui maitoa samaan aikaan, kun imetin, jouduin käyttämään maidonkerääjää myös, nyt mielenkiinnolla odotan onko sama edessä. Monella oli inhottavia kokemuksia kätilöistä, toivon tosiaan että olisi mukavaa henkilökuntaa synnärillä, viimeksi ainakin kaikki oli ihan mukavia. Perjantaina oli neuvola ja neuvolantäti aikoi laittaa lähetteen äitipolille, kun epäili, että vauva on poikittain. Ihan kiva päästä katsomaan vauvaa ultraan ja jos saisi samalla jotakin painoarviota, kun muuten ei olisi enää ollut mitään lääkäri- tai ultra-aikaa, mutta alkoi pelottamaan, ettei vauva käänny oikeaan tarjontaan. Haluaisin kyllä mielummin alatiesynnytyksen, niin täytyy toivoa, että vauva kuitenkin on pää alaspäin! Ainakin Könkkänällä ja Ssaralla taisi olla sama tilanne, toivotaan, että meidän vauvat ymmärtää lähiaikoina kääntyä! Muuten neuvolassa oli kaikki ok, hemoglobiini oli vain laskenut 103:een, onkin kyllä väsyttänyt viime aikoina. Oli pakko alkaa syömään obsidania, keskiraskaudessakin yritin sitä syödä, mutta tuli kauhea ummetus niin lopetin. Nyt taidan lähteä jatkamaan pyykin pesua, mukavaa päivää kaikille ja tsemppiä kaikille vaivojen kanssa! -Aurora ja pikkuinen 35+3
 
Onnea jalleen kaikille vauvautuneille, ei millaan kerkee perassa pysymaan, teita on jo niin monta :flower: Ja ihana lukea vauva-arjen kuulumisia!

Ma olen myos sairaslistalla, paa ihan tukossa flunssasta, sangyn pohjalla maattu pari paivaa. Sone ei tosiaan olis hyva lahtee synnyttamaan kipeena! :( Tsemppia kaikille sairastaville!

Pitipa kysaista onko kellaan kokemuksia aspiriinin kaytosta raskausaikana? Ma sain postissa sairaalasta kirjeen n. rv12 et mun pitaa ottaa 75mg aspiriinia per paiva korkeaan verenpaineeseen.. vahan aikaa ihmetytti kun mulla ei ollu korkea verenpaine, mut soittelin sairaalaan ja sielta selvis et aspiriini voi estaa raskausmyrkytyksen uusiutumisen (mulla oli tosi alhaset paineet eka raskaudessa mut nousi hurjiin lukemiin rv41 jolloin synnytys kaynnistettiin) Esikoinen oli myos aika hippu syntyessaan n. 3.3kg, ja lukaisin internetista (luotettava lahde :D ) et raskausmyrkytys voi vaikuttaa istukan toimintaan. Nyt tassa raskaudessa olen sitten ottanut sen pienen maaraan aspiriinia, ja tama vauva o paljon isokokoisempi (naen painajaisia etta jaa synnytyksessa vatsastaan jumiin :LOL: ) ja verenpaineet pysyneet mun normaalitasolla 120/80 (ei heittoja alle eika yli). Voikohan se aspiriini vaikuttaa niin paljon, vai onkohan mun herkkumassailyt tan vauvan koon syyna :saint:

Siskolisko 36+2
 
tsemppiä sairastaville! varsinki sonelle kun on viikot jo nii paljon, toivotaan parasta et vältyt oksutaudilta!:hug:

nippatäti ihanaa kun olette päässeet kotia!:)

rauhallisen oloisia vauvoja olette saaneet. jokainen saa nukuttua ainakin jonku verran öisin. ei kukaan ole ainakaan valitellut et yöt läpeensä joutuu kanniskelee vauvaa rauhoittaakseen. toivottovasti me loputkin saamme rauhallisia nyssyköitä!=)

nopposellakin alkaa jo ihan normi arki, on se jännittävää jokaisen muksun kohalla kun on tottunut et mies on siinä apuna ja sit kun toisella alkaa työt nii pakostikin miettii miten tulee pärjää..

itellä taas on jotenki nii huono päivä. olen taas nii täynnä tätä raskautta, haluun jakautua, ei jaksa enää, olo on tukala, liikkuminen hankalaa, ei jaksa mitään ja nii vali, vali, vali.... toisaalta harmittaa kun tää pitää olla nii hankalaa kun vika raskaus .... no ei tää ulostaudu kumminkaan ennen huuhtikuuta...

tämmöisissä tunnelmissa pepper& typy 35+6
 
Eilen syntyi pikkumies 23.2 klo 23.30 mitoin 3320g 52cm pää 36

Synnytys oli yksi katastrofi osaston kätilö oli tutkinut väärin että olisin auki ja pääsin tippaan kunnes sielä huomattiin ettö jahas olenkin vain 1sormelle auki vaikka piti olla tullessa jo 3...12tuntia synnytyssalissa ja mikään ei edennyt ja sitten tulikin kiire tehtiin kiireellinen "heti" sektio, sydän äänet romahti ja katosi jonka jälkeen olikin 20min aikaa saada tyyppi ulos. Minä kiljuin ja itkin kuin hullu kun menin niin paniikkiin, mutta loppu hyvin kaikki hyvin pisteitä poika sai 9-8, mutta yöllä vietiin lasten osastolle kun hengitys vähän vinkui.. Nyt odottelen että pääsen katsomaan pikkuista:) ehkä myöhemmin kerron tarkemmin... Niin ja loppujenlopuksi syy siihen että synnytys ei edennyt oli ilmeisesti huono tarjonta, vauvan pääkin oli muotoutunut niin kuin imukuppisynnytyksessä kun oli siinä tovin puskenut itseään ulos..
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Onnea Pihlajalle ja Emsulille vauveleista! :flower:

Emsuli, voi kamala, kaikkea sitä.... :O *halaus*

Tämän taivaan alle ei uutta.. Vois kuitenki ees supistella mutta ei!!! Oli aamulla jo semmoset asennot täällä mahassa että luulin kuolevani, en ymmärrä onko tyyppi taas kasvanu (ku senhän piti olla jo kiinnittyny) ku paino niin *erkeleesti tohon ylös johonki tissin alle että mitenhän se edes yletty... :(

Jaksuja kaikille kärvistelijöille ja sairastelijoille! Ja ihanaa vauva-arkea kaikille jo vauvautuneille!

Marionetti 38+0 ja pokspokspoks tuli sitten tämäkin viikko vielä nähtyä
 
Pihlajalle onnittelut tytöstä !!
Emsulille onnittelut pojasta. Rankkaa se on ollut sullakin!!!!
Julille onnittelut kotiinpääsystä:)

Aurora: Meillä kirppu käyttää 44 cm vaatteita. Sitkun ne on pesussa, käytetään 50cm. Onhan ne aika isoja. Sukat pitää onneksi housut paikallaan ja vyötärön saa käännettyä monista kaksinkerroin.
Onneksi on noita 50cm paljon. Osa on kutistuneet pesussa ja sopivampia kuin toiset. Esikoisen ja keskimmäisen tytön vauva-ajan vaatteet onneksi olen säilyttänyt, niin ne on ainakin sopivampia.
Onko kappAhl vai Lindex joka myy noita pieniä...

Tervetuloa uusille:)

Meillä Kirppu nukkuu yössä 5-6h, syö ja jatkaa uniaan. Sama väli seuraavalla kerralla ja päivällä sattaa syödä 2,5-3h välein. Joku taju siis täälläkin jo yöstä.
Ei itkeskellä juuri ollenkaan. Nauttii olostaan ;)
Masullaan ollessaan kaikkein tyytyväisimmän näköinen. Lisämaitoa joutunut jo antamaan kun ei omat riitä. Neiti sais syödä sen 50ml mut tää vetäsee 60-75ml kerralla. Saadaan varmaan nopsaan se 2,5kg rikki että päästään ulkoilemaan!

Nauttikaa masuistanne!!
Mulla pieni ikävä jo massua, möyrintää ja potkimista kohtaan!!!

Napatynkä ei kai haise miltään, en ole ikinä siinä hajuja huomannut. Kannattaa kysyä millä putsata jos haiskahtaa.

Noista kätilöistä, mulla ehti olemaan vissiin 4-5 eri tätiä synnytyssalissa. Ainoastaan ekan olisin valinnut jos valita olis saanut.. Kyllä niitä on joka lähtöön!!
Synnytys on niin intensiivinen tapahtuma, että suuta auki vaan jos ei miellytä. Siellä äiti on päätähti työtä tehdessään eikä kaipaa muuta kuin parasta tukea ym!!!

Aurinkoiset terveiset Zuzalta ja Kirpulta
 
Paljon onnea Emsulille pojasta!!:flower: Rankka synnytys ollut sinulla!

Sairasteleville jaksamista ja paranemista!

Tsemppiä Kaikille erinäisistä oireista kärsiville!

(.) Esikko menee tänään mummolaan yökylään ja saadaan miehen kanssa vähän laatuaikaa olla kaksin. Ollaan kyllä kumpikin jo manattu, että nyt kun saadaan olla kaksin, niin synnytys käynnistyy. :D Tänään on vessassa käydessä pyyhkiessä tullut hieman kirkasta limaa, joka ei kyllä mielestäni valkovuotoa ole, sormet ristissä että olisi limatulppa tulossa. Supistuksia ei ole nyt ollut. Muuten ei ihmeellistä tänne! Mies hakee poikansa huomenna meille. :)

CL ja poju 39+1
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Onnea Pihlaja ja Emsuli nyyteistä! Emsulin tarina kuulostaa hurjalta. Jo pitkä käynnistys on rankkaa, mutta vielä tuo loppu päälle. Huh huh. Mun reaktio olisi ollut samanlainen kuin sinun. Selvisit tilanteesta voittajana ja pahin nyt takana. Voimia teille molemmille vauva-arkeen ja pikaista toipumista. Toivottavasti Emsuli pääsee pian vauvan luo!

Nopponen samaa rautamerkkiä myös meillä. Vaikka aine ei ole erityisen keltaista, niin tahrat se jättää. Mukavaa arkea Nopponen! Täällä ollaan oltu ainakin (en muista tarkkaan kauanko :LOL: ) viikko kotona vauvan kanssa kaksin. Pe esikoinen jää kotiin.

Niittyvillan tilanne ei kuulosta normaalilta. Kannattaa selvittää asia pian. Mikä Leon tilanne on kipujen kanssa ja muutenkin?

Kiva Alisa, kun jaksat kommentoida niin monelle :)

Aurora kyselit minkä kokoisia vaatteita 2 kiloset käyttävät. Syntyessään meillä oli 40 ja 44. Nämä olivat leveyssuunnassa isoja. Nyt käytetään edelleen samoja sekä 50. Painoa oli viime to 2,8kg.

Omppulimu kyselit napatyngästä. Siihen voi käyttää apteekista saatavaa kirvelemätöntä puhdistusainetta. Nimeä en muista (Antisept?), mutta sellainen samean kirkas muovipullo, jossa on sinisellä tekstit.

Sairaalan seinällä olevissä imetysohjeissa ei suositellä tuttia 2 ekan viikon aikana. Meidän pienelle sellainen oli annettu, mutta en sitä antanut, kun ei ollut tarvetta. Annan kyllä, jos sille tulee kysyntää, mutta vielä ei ole tullut.

Kätilöistä olette kirjoitelleet. Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut ihan hyvät kätilöt, mutta osastolla oli yksi huono kokemus. Viimeinen kätilö osastolla tuntui pelkäävän ihmisiä, kun ei koskaan kysynyt minulta mitään. Jos hänellä oli asiaa, niin kävi pikaisesti asian sanomassa ja juoksi pois. Ennen kotiutusta toinen kätilö painoi kohtua, mikä tuntui oudolta järjestelyltä, koska muutoin vain omahoitaja kävi luonani. Parempi osastolla tuollainen kokemus kuin synnärissä, mutta ei tuo ollut kivaa sielläkään. Tämä menee ohi edellisen aiheen, mutta jostakin luin, että jo synnärille soitettaessa kannattaa sanoa, jos haluaa esim. luonnollisista kivunlievityksistä kiinnostuneen kätilön. Kaikkia toiveita ei voida huomioida, mutta tuon ehkä voi.

Minx ja poika 3vk ja 4pv
 
Niittyvilla onhan kaikki hyvin!? Jos et jo ole, mene ihmeessä nyt näytille. Huolta saat itsellesi vain aikaan muuten! Voimahali sinne:hug:

Emsulille paljon onnea! Puhu sairaalassa synnytyksestä ja käy sitä läpi. Kuulostaa tosi rankalta kokemukselta. Mutta nyt se pieni ihme on siinä! Nyt se on ohi.


Nopponen ajatella että teidän pieni on jo kuukauden vanha! Ihana että teillä mene hyvin. Ja totta, kyllähän sitä ehkä oli pieni ennakkoaavistus että valvoahan täsä saa..

Sone miten siellä menee? Varmaan ihan karmea yö :$

Kaikille jotka ootte kipeinä ja vielä yhessä kasassa, hitosti tsemppiä! On jotain vialla universumissa kun raskaana oleville vielä flunssaa ja muita tauteja tulee!

Kätilöt oli meillä ihan huippuja. Ensimmäinen olikin yökkö joka hirveän pehmeästi autto meikän siihen synnytyksen alkuun. Avautumisvaiheessa pakotti miut suihkuun vaikka olisin vaan halunnu vinkua ja huutaa siinä sängyllä. Ja siis en voi korostaa tarpeeks sen suihkun voimaa! Menkää sinne tai ammeeseen ja se aika menee siellä kuin siivillä ja oottekin yhtäkkiä 7 cm auki! Se oli ihan absurdia, miten se toimi! Ja mie olin siis jumppapallon päällä siellä. Kaks muuta kätilöä olivat tosi hyviä myös, asiallisia ja ponnistusvaiheessa kätilö ei antanu miulle armoa vaan vaati ponnistamaan, minkä takia varmaan niin nopeasti siitä selvittiin.

Mammutille ja pienelle sinne terveisiä, ihana että pikkuhiljaa tekin pääsette toistenne lähelle ja nuuskimaan!:heart:

Miulla on joku hormonimyrsky ollu tänään. Aamulla itkin ihan hulluna, tuli sellanen tunne, että Pave ei tykkää minusta, kun ei ime koko ajan tissiä. Ihan hullua!? Olisin vaan tyytyväinen ettei roiku rinnalla koko ajan. Mutta mietin jo, että se ei rakasta minua kun ei halua tissilöidä :'( Sanoin miehelle siitä ja sanoin, että pitää meistä huolta kun on itellä niin sekavat fiilikset. Eilen tuli liikaa rehkittyä, heti rupesin siivoomaan kun kotiin päästiin ja vasta illalla sitten rauhotuin. Mies sitten tänään sanoi, että se touhu loppuu nyt! On ostamassa miulle suklaata :heart:

Me naiset ollaan kuulkaas niin käsittämättömiä voiman lähteitä, että en voi käsittää! Raskaus ja synnytys on niin radikaaleja ja intensiivisiä kokemuksia että on ihme, että me ylipäänsä ollaan hengissä!

Te pidätte minuu ihan hulluna, kun oon kirjotellu niin hajanaisia tekstejä tänne synnytyksen jälkeen. Liekö tosiaan joku mutteri menny vinoon...? :LOL:

Nippa ja Pontso-Paavo 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: Nanna*83
emsulille onnittelut pojasta!:flower: hurja siun synnytys:O, mutta onneks kaikki päättyi hyvin!:heart:

zuza hienoa et tytölle maistuu syöminen! ilmatkin alkaa mukavasti lämmetä et alkaa olla mukavaa vaunuilla ulkona!:)

minx hyvä kätilö siellä sairaalassakin pyörii jos ihmisiä pelkää, kaikkea sitä saa nähdä ja kuulla!:D

nippatäti ihanat noi sun viikot, en mä edes tajunnut heti sitä....:D

synnytysammetta olisi tosiaan ihana päästä kokeilee... mut ei ole ikinä onnistunut mulla semmoinen tuuri, kun olikse meidän sairaalas vaa yhes huonees ja esikoisen kaa se oli varattu ja nää toiset taas on tullut nii nopsaan et ei ne ole ehtineet täyttää sitä.
 
Emsulille onnittelut pikkuprinssistä! :heart: Sinulla oli kyllä melkoinen maratoni! Ja niin kun tuossa käynnistyksessä ei ois tarpeeks niin vielä kätilön mokailut päälle! Onneks nyt kuitenkin kaikki on kunnossa ja vauva saatiin terveenä ulos! Toivottavasti saat pian pojan vierihoitoon! :hug:

Ihanaa koti-arkea teille jotka olette päässeet jo vauvan kanssa kotiin, Juli ja Nippa ainakin ja oli varmasti muitakin! :)

Minua rupes ihan kiinnostamaan et minkälaiset ohjeet te ootte saaneet tuohon napatyngänpuhdistukseen? Minä kun sain esikoisen aikaan kysissä sellaset ohjeet et pelkästään veteen kastetulla vanupuikolla puhdistetaan ja sitten kuivalla vanupuikolla hyvin kuivataan ja et sitä puikkoo pitää ihan kunnolla pyöritellä siellä tyngän juurella. En ollu kuullukaan mistään basibact-jauheesta :O Ja oisko tuo puhdistusaine Septidin mitä Minx tarkotti, siinä on ainakin tuollanen pullo? Taitaa tässäkin asiassa olla vähän erilasia käytäntöjä kätilöstä riippuen...

Toivotaan et kukaan ei nyt pahemmin sairastus just synnytyksen alla! Hirveetä ois synnyttää mahataudissa tai kaameessa flunssassa :x

Nippatäti Hyvä kun muistutit tuosta suihkun käytöstä avautumisvaiheessa, minä en siellä viimeks tajunnu olla kauan ja jumppapallokin jäi testaamatta! Minä meen niin sekasin kivuissani et mulla pitää olla joku toinen siinä vieressä komentamassa et nyt teet näin ja näin! Sinulla taitaa olla nyt meneillään ne pahimmat hormonimyrskyt, nehän sattuu just päiville 3-5 synnytyksen jälkeen. Minulla olotila vaihteli just hysteerisestä naurusta hysteeriseen itkuun. Imetyshormonit ym. pistää olon hetkellisesti aika sekasin, mut siitä sen pitäs tasottua. Tärkeetä on ottaa mahdollisimman rauhallisesti niinä päivinä et kroppa ja mieli saa levätä ja tasaantua. (yritän tässä itsekin sitä itselleni muistuttaa jo valmiiks kun viimeks en sitä todellakaan osannu tehdä)

(.) Täällä on olot taas hävinny, selkäjomotteluja on välillä ja heijastuvat ihan niskaan asti mutta luulen et johtuvat vauvan laskeutumisesta. Samaten se vessassa ravaaminen. Nyt mahtuu ihan hyvin kämmen kohdun ja tissien väliin, aiemmin oli vauvalla peppu ihan kylkiluissa kiinni. Mies on taas työreissussa to-iltaan asti et ihan hyvin voi siihen asti vauva mahassa köllötelläkin! :)

Särö ja Jalo 39+3
 
kaz
Napatyngästä: meillä oli ohjeena useamman kerran päivässä puhdistaa napatynkä ensin keitetyllä vedellä kostutetulla vanupuikolla ja sen jälkeen kuivalla. Missään nimessä ei saanut käyttää desinfioivia puhdistusaineita koska näpätyngän on tavallaan tarkoitus märkiä pois. Sitten tyngän irtoamisen jälkeen puhdistaa desinfioivalla jotta bakteerit kuolee ja napa paranee.

Kaz 38 poks
 
  • Tykkää
Reactions: Särö78
Paljon onnea Emsulille pojasta ! :flower: Kyllä oli kovan työn takana.

Täällä ei oo mitkään ässät nopeuttanu synnytystä. Itellä hirvee nuha ollu jo monta päivää. Öisin ei saa nukuttua, kun en tykkää yhtään, jos nenässä on jotain.

Meillä taas tais olla just tota Septidiniä, jota piti laittaa napatynkään. Kävin sitä hakemassakin apteekista, kun muistin, et sitä piti käyttää.

SMV78 ja tyttö 39+0 POKS (ja tyttö tosiaan toivottavasti, koska vaatteita oon ostellu aikani kuluksi ihan hirveesti tytölle :whistle:)
 
Nippatäti tsemppiä :) voi juuri noita synnytyksen jälkeisiä hormonihuuruja mä odottelenkin :LOL: viimeksi ainaki olin ihan seko muutaman päivän. Nyt tosiaan saa sukulaiset tulla aikaisintaan vasta n. viikon päästä käymään..

Emsulille hurjasti onnea pikkuisesta. Hurjalta tosiaan kuulosti tuo sun synnytys.

Neuvolakuulumisia
38+1
-painoa 500g/vk, eli vähän on nousukiito tasoittunut
- sf-mittaan (31,5) ja vatsanympärykseen (103cm) perustuva painoarvio: 3269g. Terkka syötti nuo luvut tietokoneeseen joka sitten antoi painoarvion. Ihan sopivan kokoinen siis tulossa.
- kaikki muut arvot ok.

( . ) ajatella, la on jo ensiviikolla!! kyllä tämä täältä vielä ulos tulee. Meillä taitaa nyt käydä niin että menen taksilla tai ambulanssilla sairaalaan ja synnytän vauvan ihan itse. Sanoiko joku aikaisemmin että jos esim taksilla menee niin se matka korvataan sitten? No, anyway, sen näkee sitten miten ja milloin synnytys käynnistyy että millä kokoonpanolla sinne sairaalaan päästään. Mies nyt vaan ei ole yhtään innoissaan asiasta enkä oikeasti jaksa jankata. Edellisessä synnytyksessä en huomannut miehen läsnäoloa ollenkaan, eli jos menee niin sumussa taas niin samapa se. Vauva saisi kyllä syntyä vaikka heti :heart:

Niin ja ne sukkapuikkokivut.. Miten kovaa nuo voivatkaan sattua :O Esikoisen aikana en kyllä tämmöisistä saanut "nauttia". Tietääkö kukaan saavatko nuo aikaan mitään edistystä alakerrassa?

dania ja yksiössään viihtyvä asukki 38+1
 
SMV78 samaa toivon minäkin :) tyttövaatteita on tosiaan ostettuna, tutit ja tuttipullo on myös vaaleanpunaisia. Pojan jälkeen sekosin vissiin kun ultrassa luvattiin tyttöä, luotan siihen aika sokeasti. Esikoisella oli vähän neutraalimpaa noiden värien kanssa, sellaisia jotka käy tytöille ja pojille. Nyt on kyllä kaapissa vaaleanpunaista ja mekkoja.... :heart: eli paras olis että lupailut pitää paikkansa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Emsulille paljon onnea pienestä pojasta! :flower: Kamalan rankan synnytyksen saitkin kokea. :( Onneksi kaikki päätyi kuitenkin hyvin, ja olette nyt molemmat kunnossa. Paljon tsemppiä toipumiseen! Ja toivottavasti saat pojan pian vierellesi.

Alisa, musta tuntuu että mun naama on ollu jo pitkään ihan turvoksissa. Voi kamala millaseksi se menee, jos turpoaa vielä enemmän kun h-hetki lähestyy. :D

Kwaidan totta, onhan siellä pesän puolella kuitenkin edelleen pesän henkilökunta ja ammattitaito... Toivottavasti sulla ei menisi nyt käynnistykseen saakka, että pääsisit sinne.

Minttu, kamalia juttuja siellä hoitsut puhuneet! Ei olis kiva jos tollasiin törmäis omalla lapsivuodeajallaan.

Mikähän on tilanne Niittyvillalla? Päivystykseen soittelisin suoraan (tai menisin) tossa tilanteessa enkä yrittäiskään sitä neuvolaa, jos yhteyden saaminen on vaikeaa…

Nippa, ihana kuulla että Paavo nukkuu ja syö siellä hyvin. Varmaan sunkin hormonit kohtapuoliin tasottuu. :D Ihanaa kun sulla mies pitää hyvää huolta, ja saat vähän herkutellakin. :)

Nopponen kiva kuulla, että sielläkin vauva-arki sujuu noin mukavasti. :)

Aurora hyvä että pääset sinne ultraan. Toivotaan että vauva on siellä ihan oikeinpäin. Ja hyvää mammalomaa!

Zuza voi että kun siellä on pienet vaatteet käytössä! :heart: Mun mielestä Lindexissä on ainakin noita 44 cm vaatteita. Kiva että Kirppu nukkuu öisin noin pitkiä pätkiä.

Dania, hauska tommonen sf-mittaan ja mahan ympärykseen perustuva painoarvio! Täällä ei ookaan neuvolassa ympärysmittaa otettu koskaan. Hyvin saman kokoset mahat muuten meillä, mullaki sf 31,5 ja ympärys oli itse mitattuna toissapäivänä 101. :)

(.) Tänään oli lääkärineuvola, mutta ihan turhaan. Kun mulle tehtiin sisätutkimus just perjantaina kun kävin siellä päivystyksessä. Lääkärikin nyt sanoi että vähän turhaan tulit, kun ei paikkoja tarvii tutkia. Sanoinkin suoraan että olisin kyllä soittanut ja kysynyt pitäiskö käynti perua, mutta kun ei neuvolaan saa yhteyttä! (menee vaan takaisinsoittopalveluun täälläkin, ja kestää yleensä seuraavaan päivään ennen kun soittavat takas) No, lääkäri meni sitten ihan hiljaseksi ja tutki mukisematta muut asiat, mitkä tutkittavana oli. Kaikki oli ok.

Täällä on aivan ihanan keväinen ja aurinkoinen keli! Odottelen että mies pääsee töistä, niin lähdetään koko porukka lenkille. Tuli eilen todettua, että en pysty tällä kipeällä kyljellä taluttamaan molempia koiria yhtäaikaa. Ne kun lähtee vetämään samaan aikaan niin kylki huutaa hoosiannaa, kun yritän pitää niitä aloillaan. No, onneks päästään nyt niin että kummallekin vaan yksi koira, niin selviän. :)

Hyvää viikon alkua kaikille, paranemisia sairaille ja tsempit vaivaisille! Ja vauvantuoksuisia onnenhetkiä vauvansa jo saaneille! :heart:

Nanna 35+6
 
Heippa taas

Onnea kaikille vauvan syliin saaneille. :)

Närästyksestä
ihan kamalaa, olen nyt muutaman kerran joutunut yöllä ihan oksentamaan, kun on tullut suuhun asti.. :O

Kaz :( Mä olisin varmaan jo hajonnut tuollaiseen käytökseen.. uskomatonta, miten voi olla noin töykeä, mä jo suutuin sun puolesta täällä ja marmatin omalle miehelle. :( Voimia sulle tilanteeseen.

Sone toivottavasti ei tule sulle oksennustautia. Sehän tästä nyt vielä puuttuiskin..:x varsinkaan synnyttämässä ei tarttis mitään ylimäärästä olla..

Babyshowereita
ei ole järjestetty, vaikka olis ne ihan kivat olleet. Itse en ole sitten viitsinyt, kun ajattelin, että kaikilla on niin paljon omia juttuja, ettei viitsi turhaan jos se olisi tuntunut muista sitten sellaselta "pakolta"..

Kwaidan mulla naksuu tai ennemminkin poksuu tuolla alapäässä ei niinkään mahassa vaan alapäässä varsinkin öisin, kun nousen ylös.. Alkuun tuntu just siltä, että poksahtaa kalvot, mutta ei niille mitään ole tapahtunut ja tuota on musta jatkunut jo reilun viikon.. :O

Mullekkin on ilmeisesti rantaumassa flunssa. Kurkku oli aamulla tosi kipeä ja vieläkin on vähän ja olo on entistäkin voimattomampi.. Mies on ollut kipeänä viime viikolla, niin ilmeisesti kuitenkin sitten saan sen..:headwall:

Mä kovasti toivoisin pääseväni sellaseen huoneeseen missä on synnytysamme.. Aika epätodennäköistä taitaa olla, kun tuolla on vain yksi sellanen.. Kuitenkin veteen haluan, eli sitten meen suihkuun jos ei muuta.. Mä olen aina ollut sellanen, että vesi rauhottaa ja aina jos on pahaolo tai jotain, olen suihkussa. :whistle:

Hui, pakko nostaa hattua teille jotka menette yksin synnyttämään.. :O Mä en ikinä pystyis ja toivottavasti ei tarvitsekkaan. Mua pelottaa ja jännittää koko toimitus niin paljon, että jos mies ei tulisi mukaan, oisin ihan hajalla.. :x Ei tarvi muutakun tulla mukaan.. Siitä, että se on siinä lähellä on jo paljon apua mun mielelle..

Pelkään myös jos sattuu joku urpo kätilö sinne ja kun on ekaa kertaa synnyttämässä, niin osaako sitä vaatia jotain. Mä en yleensäkkään ole mikään vaatija saatikka kovin kovaa omia puolia osaa pitää, niin mitäs sitten tuollasessa tilanteessa. :(

Mä olen tänään ihmetellyt, kun valkovuota on jotenkin muuttanut ehkä väriä (?) siis sellaseksi keltaseksi, eikai kuitenkaan vihreäksi, en ole varma tuolla valossa.. :| Kuitenkin sitä on aika paljon ja on tosi klönttimäistä.. no kuitenkin erilaista.. Mä jo googlasin kaikkea, mutta sieltähän tuli kaikennäköistä vastausta..
Muutenkin on nyt särkenyt selkää ja vihlonut tuonne alas aika mojovasti..
Mun puolesta vois alkaa syntyä, mutta eikai nämä mitään sitten tarkoita.. Huoh..
Viime yön nukuin tosi huonosti taas ja mietin, että millonkohan se synnytys käynnistyy..

Aurinkoista päivää kaikille masullisille sekä vauvautuneille. :) Niin ja mä luen mielelläni kanssa vauvautuneiden arkea, kun se itselle on niin uutta ja ihmeellistä, että kiitos jos jaksatte käydä siitä kertomassa. :)

Niin ja siitä salasesta ryhmästä puhuitte, mä olen siitä kanssa innoissani, sitten kun sen aika on. :wave:

Pikku M 38+2
 

Yhteistyössä