Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

lallille :hug: onneksi kuitenki huomattiin ajoissa.
mulla oli toi nuorempi syntyessään 1400g (30+)mut ehdin kuitenki saamaan kortisonit ennen sektioo joten siinä mielessä tilanne oli parempi. joutu oleen keskolas 1,5kk mut kasvoi ja kehittyi ihan hyvin. nyt terve 12v.
meillä joulu meni ihan rauhallisissa merkeissä. omalla porukalla oltiin vaan. paino pudonnu sen kilon verran edellisestä neuvolasta :whistle: (mulla siis oma puntari näyttää saman ku neuvolan)
nyt vielä toi uusivuosi kun saadaan kunnialla ohi,ni voi sit rauhallisin mielin odottaa seuraavaa etappia,nimittäin maaliskuuta ;)
tammi-helmikuus jos hommais ne puuttuvat pikkutavarat (pullot,tutit ,liivinsuojukset ym)
nyt jos menis tonne pihalle pikkupakkaseen koiran kans...

tombatar ja juniori 28+1
 
Viimeksi muokattu:
JennyAdelina Me ollaan saatu aika moiset joululahjat :heart: Mikä sen hienompaa kuin nähdä ensimmäisen oman lapsensa ihan ensimmäiset kunnon askeleet jouluaattona. Ai että! :kiss:

Lalli voimia suuresti ja toivottavasti kaikki menee hyvin. :hug:

Tänne ei kummia muuta kuin väsyttää väsyttää.. Hurjalta tuntuu että lauantaina voi jo sanoa että on "ensi kuussa" laskettu. Minulla kun siis UÄ laskettua muutettiin tuohon 27.2. Helmikuun alussa olis sitten vimppa neuvolalääkäri ja sillon saa "tuomion" kannattaako odotella syntyvän ihan lähihetkinä. Esikoinen meni sen 2vk lasketun yli joten enköhän minäkin sinne maaliskuulle mene yhdessä kasassa..

Dindei + pikku 30+2

Dindei + pikku
 
Tombatar Tässä olis näitä.. Eli ite olen huomenna 23v. toinen lapsi tulossa LA 15.03.2011, Hyvinkään sairaalassa sitten synnytys :) ja tosiaan tyttölupaus

Mulla kävi eilen pienoinen vahinko ja töissä liukastuin ulkorappusissa pyllylleen. Kävin sitten naistentautien päivystyksessä Hyvinkäällä mutta kaikki onneks oli kunnossa. Tyttö liikkuu hyvin ja kaikki virtaukset + sydänäänet ok. Kyllä vaan säikäytti. Paino arviokin eilisen mukaan tytöllä jo n. 1300g, saa nähdä kuinka iso vauva tulee. Esikoinen paino melkein 4kg. Tää joulun syöminen kasvattanu painoa taas ja on sitä nyt tullu raskausaikana jo 8kg. Toivottavasti ei kauheesti enempää tulis.

Mulla on mennyt raskaus tosi hyvin ja liikkeitä oon tuntenu jo viikolta 14 ja ne vaan voimistuu. Nyt on ihan selkeet ajat.. Tietty aika päivästä ja sitten illasta kun haluisin mennä nukkumaan niin tytsi alottaa kauheen metelin masussa :)

Wiona+ tytteli 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Heippistä!

Lallille kovasti voimia vaikeeseen tilanteeseen. Onneksi kumminkin tilanne on nyt tiedossa ja kehittymistä seurataan :hug:

dindeitä unohdin eilen onnitella lapsen ensimmäisistä askeleista. Se on aina yhtä ihanaa, kun lapsi oppii uusia asioita. =) Mun lapset on olleet tosi nopeita kehittyjiä tuolla kävelyn saralla, molemmat noin 10kk iässä ovat lähteneet liikkeelle, esikko sen lisäksi oppi myös puhumaan tosi aikasin, kun tää kuopus on vieläkin jäljessä vähäsen. On nyt reilu kaksi vuotta ja vasta nyt on alkanut enempi sanomaan sanoja ja toistaa perässä melkein kaikki, edelleenkään ei oo lauseita tullut, muuta kun "hyppää pois". Sillä saralla siis täysin erilaisia tapauksia.

Minäkin käväsin tänään siis neuvolassa. Oli ihan mukava täti vaikkei se oma ollutkaan. Pitkät pätkät puhuttiin parisuhteesta ja sen tilasta, mähän olin täyttänyt viimeksi tuon "parisuhdeväkivalta" lappusen kuopuksen ollessa noin vuoden, joten ei nähtyä järkeä nyt sitä uudestaan tehdä kun mikään ei ole muuttunut. Sain tuon sairaalaan annettavan esitietolomakkeen myös ja sitä täytyis nyt täytellä ensi kerraksi, joka sovittiin 17.1. eli aika pian jo.

RR: 120/77
paino: 56,8 /628gg per viikko tullut lissää.
hb: 149 (meinas että oon varmaan vähän kuivunut, täytyy koittaa juoda lisää )
sf mitta: 25
sykkeet: 147
liikkeet: ++
pissakin ok

Lupasin nyt itselleni alkaa tsekkaamaan noita vauvan vaatteita tuolta varastosta ja pikkuhiljaa alkaa niitä laittelemaan valmiiksi. Sängyn olen nyt katsonut valmiiksi ja se täytyy vielä käydä ostamassa, päädyin tohon brion sleep sänkyyn, on kallis mutta menee myös pitempään lapsella, joten luulen että on ihan järkevä ostos. Kyllähän tässä alkaa vähän maaliskuukin häämöttämään, ei mulla vielä mitään stressiä, mutta onhan se kivempi alkaa pikkuhiljaa laittaan paikkoja kuntoon vauvalle ettei pääse yllättämään. :D

LD:lle piti vielä noista peloista, että on kyllä ihan normituntemuksia raskaana, mutta tälläinen "nettihengailu" voi kyllä lisätä niitä. Mä olin oikeesti niin untuvikko esikoista odottaessa, etten osannut edes pelätä mitään.... ei tullut myöskään täältä kerättyä mitään "turhaa tietoa" miten voi käydä :D Kuopusta odottaessa pelot sitten lisääntyi ja tosiaan tässä kolmannessa on sitten pelot ihan räjähtäneet käsistä :LOL: Mutta mulla näihin pelkoihin on selvästi vaikuttanut tuo maaliskuinen km, ja verenvuodot. Tuon liikelaskennan mä lopettaisin kyllä kanssa vielä hetkeksi ja koittaisin mahdollisimman rennosti ottaa, jos liikkeet tuntuu kuitenkin useamman kerran päivässä.

Mä taidan hetkeksi mennä lepäämään, kun muksutkin on suht rauhallisissa leikeissä.

Mindi83 27+2
 
Sectio päätös sitten tuli:( Vauva ja minä voidaan koko-ajan vain huonommin, sanoin, että minulla ei ole niin kiire, että kestän kipua, mutta jos vauva voi huonosti silloin on kiire! Eli sectio tehdään perjantaina, vauvan ollessa rv 30+6, painoa on vauvalla arvioltaan n. 1,7kg, eli pieni:(. Ilmoittelin vain, kerron seuraavaksi sitten section jälkeen, kaikille ihanaa uutta vuotta!
 
Kokemuksia "sukkapuikkoviiltelyistä" kohdunsuulla?
Kysäisen vielä täältäkin, onko teistä kenelläkään ollut moisia viiltoja kohdunsuun luona? Pelästyin äsken ihan hurjasti, kun autosta noustua ja kävelemään lähtiessä alkoi sellaiset ja niitä tuli parin sekunnin jaksoissa jotain 15 kertaa. Jäljelle jäi jomottelu kohdunsuulla. Suppareiden takiahan olen jo sairauslomalla, mutta tuollaisia viiltoja ei ole tullut aiemmin. Netistä löytyy monenmoista tarinaa noista. Kauhulla jo ajattelin, et nytkö se syntyy liian aikasin tai joudun johonkin osastolle vuodelepoon...Kätilö- tätini rauhoitteli ja sanoi, että kunhan ei jää päälle tai tule supistuksia samalla toistuvasti, ni lepoa, kuulostelua ja vaikka yöksi Panadolia 1g.+ Tarvittaessa huomenna näytille. Omituisia silti moiset.
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä ja :hug: KatsuAmskulle ja vauvalle perjantaille! Toivotaan että vauva on ehtinyt kasvaa ja vahvistua niin vahvaksi ettei tarvitsisi suurempia tukihoitoja. Pikkuinen kai vaan haluaa päästä juhlimaan uutta vuotta perheensä pariin ;) !

Tsempitys ja :hug: myös Lallille ja lisägrammoja pikkuselle!

Pilleriina ja Bibi 28+4
 
Viimeksi muokattu:
KatsuAmskulle jaksuja ja voima:hug:

mulla ei noit sukkapuikkokipuja oo ollu vielä *koputtaa puuta* eikä kyl suppareitakaan sen puoleen. Harkkareita sillon tällön,mut mua vaivaaki sit noi halvatun repäisykivut. Välil joutuu ihan kaksinkerroin kulkemaan,ennenku helpottaa :headwall: Ja häpyluuta jomottaa,jos reippaammin kävelee. Mut ei pitäs valittaa,helpolla oon kuitenki päässy...:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä täältäkin KatsuAmskulle ja Lallille!!!!

LD: Pelot on normaaleja mutta niiden mennessä turhan pahoiksi kannattaa puhua niistä... Valitettavasti vaan niille omille ajatuksille ei aina voi mitään, mutta keskustelu saattaa vaikuttaa siihen muuttuuko ne "järkevämmiksi". Saattaa myös huomata kuinka naurettavia jotkut niistä on kun ne "jakaa" jonkun muun kanssa. Tää palsta ei ole paras paikka lueskella jos on taipuvainen pelkoihin. Ainakin tässä ketjussa on nyt käynyt hyvin selväksi ettei se raskaus ja lapsensaanti mene aina oppikirjojen mukaan.
Mulla auttoi ekassa pelkopoli joskin ongelmat liittyi lähinnä synnytykseen, ja tässäkin raskaudessa saan välillä kummia ajatuksia. Joskus olen ihan ajattelematta kysynyt mieheltä miten pärjää sitten poikien kanssa jos kuolen synnytyksessä jne. Pitäisi unohtaa moiset ajatukset kun on asioita joihin ei voi vaikuttaa ja joita ei kannata etukäteen miettiä!

dindeitä olen minäkin unohtanut onnitella lapsen ensiaskeleista!!! Tosin täällä toivotaan, että kakkonen ei pitäisi niin kiirettä kuin esikoinen siinä asiassa :whistle:.
 
no kylläpä parissa päivässä on ehtiny rivejä kertyä :D

Katsuamskulle isot tsempit perjantaihin :wave:

kelläs muulla oli kanssa jottai ongelmia... oi että... koittakaa kaikki nyt vaan sinnitellä :hug:

LD: siis ainakin siinä tapauksessa tarvii laskea se 10 liikettä tunnissa, jos oot loukannu itses, kuten mä kaaduin sillon tuon koiran kanssa... muutoinhan niitä ei tosiaan kannata miettiä..
Sä voit seurata että mikä vauvan rytmi on, et tuleeko liikkeitä aamulla, päivällä ja illalla. Muun ajan oot miettimättä sitten turhia, kaikki on varmasti hyvin :heart:

Muut ikävät ajatukset kuuluu myös asiaan, mutta juttele neuvolassa pahoista tuntemuksista.. terkkari voi laittaa lähetteen sulle mielenterveystoimistoon, ja sinne pääset purkamaan päätä... kannattaa, sillä oot astumassa suuren muutoksen kautta elämän uudelle sivulle... muakin pelottaa jollain tapaa, ja sulla sentään tilanne niin eri, kun kaikkesi yrität YKSIN :hug:
Et oo sekopää vaan vaikutat oikein tervepäiseltä, normaalilta kuulostavalta tulevalta äidiltä ;)

monet ne saa huolia että vauva on liian pieni, mulla taas liian iso.... :( huomenna on neuvola, enkä oo kyllä tippaakaan kattonu viikon syömisiä :D
heilahtakoon neuvolan puntari vaan, mä jatkan tsemppaamista sitten tässä kun arki asettuu... kuka muukaan lomalla ottais kaiken niin vakavasti... turhaa stressiä mun mielestä..

Kylpyläreissu meni kivasti, mut totesin vaan että ei huvita kyllä mihinkään lähteä enää loppuaikana!!!!
ihan sippi niin pienistä... uitiin urakalla, se teki hyvää... syötiin navat tiristen.... ulkoiltiin ja oltiin yhdessä kuten suunnitelmiin kuuluki..mut tää keho... ei sit nii mikään sulavalinjaisin ;)
tuntui että joka puolella ihmiset tuijotti... olo oli iso, mutta käänsin sen voimaksi, enkä häpeäksi:
Mulla on etu kantaa mun rakkaan miehen lasta, ja että vielä senkin kokoisena KEHTAAN mennä bikineissä ihmisten nenän eteen... et kattokaa vaan rauhassa ja muistatte sit seuraavanakin päivänä ;)

Yöt meni ihan persiilleen... sänky oli helskutillisen KOVA!! selkä huutaa vieläki hoosiannaa... kaks yötä koiranunella ei tee ihmiselle hyvää, mutta toisaalta oli niin ihanaa olla valmiissa pöydässä, ja lopuksi päästä kotiin että ei kyllä ole kiukuttanu yhtään :) oon ylpeä itsestäni... oisin voinu revetä moneenkin otteeseen, mutta päätin etten pilaa omaa enkä muiden lomaa.

Valitan oloani kyllä, mutta ei mulla hyvä ole ollakaan.. tänään oon syöny ihan normisti, ei siis ahmimalla, mutta kylkiluiden tienoolta varsinkin vasen puoli toooooosi kipeä... koko ajan sattuu ja on tosi raskas hengittää..
Mies on ollu reissussa ihana, vaikkakin meinas hiiltyä muutamiin ongelmakohtiin hotelliin liittyen, ja syystäkin..:mad:
kantoi laukut, hoiti koiran lenkityksen, huolehti lapsista, minusta, ja mikä parasta, ajoi mennen tullen :heart:
Mitä entiseen äijään vertaa, niin tällaiset reissut kuului vetää kännit, joko viskillä tai viinillä, sekaan kaljaa tai lonkeroo... ja minä takaisin ajaen.... kaukana on ne ajat että mies kännäisi (ja vaatisi muakin juomaan) lasten seurassa... :) sekin jos mikä oli tosi rentouttavaa, kun ei tarvinnut pelätä seurauksia, tai muutenkaan kärsiä huonoa mieltä siitä että miehelle ei riitä olut tai viini ruuan kanssa, ja pari olutta sen lisäks... :) on se vaa nii ihana mies :)

mies vuorotöissä ja tarvii saada nukkua päivällä eiks korvatulpat miehelle ois aika kiva juttu???? :)

kotiutuminen vie hetken, ja mä oon nyt ihan puolkuollu väsymyksestä, joten varmaan jotai jää kommentoimatta.... valitan :(
Lunta on IHANAN paljon!!!!! tää on paras talvi moneen moneen vuoteen :)


nyt nukkumatti kainaloon ja aamulla neuvolaan :) FA+ 29+6
 
Lallille kovasti jaksamisia :hug: Onneksi huomattiin näin ajoissa.

KatsuAmskulla jännät ajat edessä. Sectio on varmasti oikea päätös. Onneksi on jo 30+ viikot meneillään. Kovasti onnea matkaan teille :hug:

Ähkyä täälläkin! Painoa tuli varmasti pari kiloa lisää :ashamed: Lisäksi vauva potkii kylkiluihin lujaa.

Toppahaalarin kävin tänään alesta ostamassa. Myyjä neuvoi ostamaan reimasta koon 50cm. Sanoi sen vastaavan kokoa 56cm ja tarvehan on vain muutamaksi kuukaudeksi. Oli muuten vaikea löytää tuota reiman haalaria.

Hankintoja pitäis tehdä vielä paljon. Tuplamatkarattaat pitäisi kai olla, vaan en tiedä mimmoset olisi hyvät. Osaako kukaan suositella hyviä tuplamatkarattaita kahdelle eri-ikäiselle lapselle (esikoinen 2,5 vuotta)? Sitterikin pitäisi ostaa. Vaatteita ja pussilakanoita myös sekä kaikki pieni krääsä eli tutit ym.

Peppioliina rv 31+4
 
KatsuAmskulle :hug: ja tsemppiä perjantaille! Onneksi viikot on jo noinkin hyvät..
Tulin poksumaan uuden viikon kunniaksi 27+0 hitaasti mutta varmasti ne 3 alkavat viikot lähestyy meille listan perällä olijoillekin =).
Kohta on sokerirasitukseen lähtö, nälkä on hiirrrrmuinen :vampire: mut vielä 3 tuntia on kestettävä :popcorn:.
Minttis ja muru 27+0
 
Lallille kovasti jaksamisia, toivottavasti kaikki on hyvin :hug:

KatsuAmskulle hurjasti voimia myöskin perjantaille! Toivottavasti sektio menee hyvin ja te molemmat voitte hyvin sen jälkeen. Jos yhtään helpottaa, niin mun kaverin muksu syntyi viikolla 33+, mutta vastasi viikkoja 30+. Raskausmyrkytyksen takia syntyi etuajassa. Kaikki on nyt reippaalla pikkuisella hyvin ja siitä on kasvanut ihan normaali ja terve 5 vuotias nassikka :) Olet ajatuksissa :hug:

Sukkapuikkokipuja ei täällä ole onneks ollut. Toivottavasti Toivottarelle helppaa!

(.)
Eilen riideltiin oikein kunnolla mun äidin kanssa (ts. itkin ja huusin sille). Kaikki lähti siitä, että jälleen kerran äiti vesitti mun kasvatuksen ja säännöt esikoisen naaman edessä antaen periksi kaikesta mitä esikko haluaa. Muahan ei olla millään tavalla kasvatettu. Mulla ei ole ollut sääntöjä tai rajoja, eikä mulle olla huudettu saati annettu tukkapöllyä tai luunappia tms. No, nyt kun mun omalla esikoisella on rajat ja säännöt, niin äiti ei niitä kunnioita ja noudata. Esim. Ensin minä "kiellän" poikaa herkuttelemasta ja kerron, että ensin syödään ruoka ja sitten mennään päikkäreille. Päikkäreiden jälkeen voidaan hieman herkutella iltapäiväkahvilla. Poika jatkaa kitisemistä, marisemista ja vinkumista, jolloin mun äiti puuttuu asiaan ja antaa pojalle luvan poistua ruokapöydästä ja vetää mun auktoriteetiltä maton alta pojan nenän edessä. Me ollaan takuttu tästä jo noin 4 vuotta, eikä asia ole muuttunut miksikään. Joka kerta mun äiti tunnustaa ja tietää toimineensa väärin, mutta ei kykene silti lopettamaan. Se ei tällä tavalla astu mun 12-vuotta vanhemman siskon varpaille kasvatusasioissa, mutta minun yli se kävelee röyhkeästi. Eilen sitten koko aamu oli ollut jo pientä takkuamista ja kitkaa. Sitten tilanne purkautui ruokapöydässä ja annoin tulla tuutin täydeltä kaikki mun tunteet ja ajatukset. Sitten lähdettiin esikon kanssa pois. Oltiin eilen siks siellä, kun mun sisko oli lasten kanssa tullut kauempaa ja ukkelikin nukkui yövuoron jälkeen.

Mun äiti on aika haastava tapaus. Siis todella ihana, mukava, uhrautuvainen ja kaikkien mielestä aivan mahtava ihminen, mutta sitten on tämä puoli, joka vain ei toimi. En tiedä heijastaako se oman lapsuutensa huonoa kasvatusta tai pahaa oloa siten, ettei uskalla asettaa muille rajoja ja olla vahvana toisen ihmisen edessä. Se aina vain nöyrtyy ja myöntyy toisten tahtoon (kuten myös lapsen). Onko hänellä sitten huono itsetuntoa vai kokeeko hän, ettei pysty muulla tavalla elää, kuin miellyttämällä muita. En tiedä. Jokatapauksessa oon ollut pidemmän ajan jo sitä mieltä, että äidin pitäisi mennä juttelemaan omista lapsuuden asioistaa ja omista "lukoista" sisällään. Lapsenlapsilleen se on muuten ihan MAHTAVA mumma!!! Lapset tykkää siitä, mutta ainoa ja iso miinus on se, ettei hän aseta MITÄÄN rajoja, vaan lapset saa tehdä mumman luona ja mumman kanssa mitä vain..

Sori pitkä sepostus, mutta painaa mun mieltä aika kovasti. Varsinkin, kun äiti on mulle muuten niin rakas.

GCS15 & Touko-Pouko rv 30+1
 
GCS15 Tiedän todella tunteen jos sinun valitsemia rajoja ja valintoja omia lapsiasi kohtaan ei kunnioiteta. Mielestäni on täys oikeus ollakkin vihainen.
Minulla hieman eri tilanne mutta anoppini ei kunnioita minun sanaa paskan vertaa. Kun viimeksi käytiin kylässä kielsin poikaani ottamasta tavaroita pöydältä mutta mummihan sanoi että ota vaan ja houkutteli oikeen poikaa pöydän antimien kimppuun. Sitten hän lähti touhuamaan omia juttuja ja kun tulin vessassta pojalla oli kädessä aukinainen mobilatti tuubi. Kielsin taas ja huomautin asiasta niin anoppini totesi "hups". ja taas että katos mitä muuta täältä löytyy... :kieh: Tämä vain yksi tilanne ja ollaankin oltu lapseni syntymästä asti vähän sotajalalla kun minun valintani poikaa kohtaan on "aina väärät". Kyllä on raivostuttavaa.
Mielestäni jokainen kasvattaa ja asettaa omille lapsilleen itse rajat sekä säännöt. Jos joku ei niitä sääntöjä kunnioita minun mielestä hänellä on täysin oikeus kuulla siitä kunniansa.

(.) Eilen yöllä olin menossa juomaan kun minulla lorahti jotain ihan jalkaa pitkin. Kauhistuin tietysti onko lapsivettä kun edellisen kerran kuin samanlainen tunne kävi tosiaan lapsivettä oli lorahtanut ja kalvoissa olikin ollut pienoinen reikä (edellisessä raskaudessa). Soittelin neuvolaan tässä aamulla ja käskivät seurailla jos viellä lorahtelee niin testataan tihkuuko tosiaan lapsivesi. Toivon mukaan ei ja nyt ei kyllä ole mitään tullutkaan sen jälkeen. Toivotaan että olisi ollut ihan vain juoksevaa valkovuotoa mitä siis myös on esiintynyt tässä loppupuoliskon edetessä. Vauvakin tuolla liikuskelee normaalisti joten en kyllä osaa olla nyt huolissani. Seuraillaan seuraillaan...

Eilen esikoisen aikainen palstalainen synnytti terveen hyvän kokoisen tyttövauvan :heart: Ihanaa. Kohta se onkin jo sitten taas oma vuoro.

Ottaisin viellä puheeksi ehkäisystä että onko minkäänlaisia kokemuksia kenelläkään siitä aiemmin kyselemästäni ehkäisykapselista / implantista. Me siis mieheni kanssa halutaan tämän synnyttyä varma sekä mahdollisimman huoleton ehkäisy. Kierukkaa en voi ottaa ja pillerit unohtuvat minulta liian helposti. Laastaria eikä pelkkää kondomia olla edes harkittu joten tuo kapseli kuulostaisi minusta varsin sopivalta.

sitten viellä vaunuista sen verran että meillä on myynnissä esikoisen emmaljungat (city cross musta lime) jos jotain kiinnostaa hinta~400€ (mh 730€) ja siis viimevuoden lopulla ostetut. Todella vähän käytössä olleet. Ne ovat kyllä jo netissä myynnissä mutta halutaan niistä mahd nopeasti eroon kun alakerrassa meillä on kaksostenvaunut, nämä emmat ja ensi viikolla pitäisi tulla esikoiselle matkarattaat joten tilan puutos. Kellariin en viitsisi säilytykseen laittaa..

Jeps jeps nyt takaisin kotiaskareisiin..
Dindei + pikku 31+3
 
Kiitos teille kannustuksesta ja siitä ettette pidä mua ihan hulluna :D Kyllä tämä palsta on sitten niin hyvä paikka. En mä tiedä missä puhuisin mieltä askarruttavista asioista jossen täällä.. Kun täältä saa niin hyvin vertaistukea :) Heti tuntuu olo paljon mukavammalta ja varmemmalta :) Ja että muillakin on ollut pelkoja, hyvä tietää.

KatsuAmsku: Tsemppiä ja toivotaan että kaikki menee hyvin, ja varmasti meneekin! :hug: Teillä sitten hieman erilainen uusi vuosi! Munkin ajatuksissa olet, ja innolla odotan mitä tulet kertomaan uuden vuoden jälkeen :)

Lallille myös onnea matkaan ja halaukset! :hug:

GCS15: Uskon että tosi ärsyttävää tuollainen. Itseäkin vähän mietityttää se että jos mun äiti ei pidä mun asettamista rajoista kiinni. Se on jo nyt puhunut että lapsi saa sitten mummulassa kaikkia herkkuja ja päläpälä. No joo kyllähän ne tavallaan "kuuluu" mummulaan mutta mäkin tosiaan haluaisin että lapsi söis oikeaa ruokaakin jne. Ja kun olen itse miettinyt ettei kovin pienen tarvi mitään karkkia edes saada. Ja sitten jos muualla mun kasvatusmetodeja ei noudateta ja kaikki laitetaan lekkeriksi, niin se tuottaa mulle vaan enemmän hankaluuksia sitten kotona.

dindei: Hui, kyllä muakin säikäyttäis jos tolleen lorahtais jotain. Mullakin on ollut sellaista juoksevaa jo tuo valkovuoto. Mut toivotaan ettei enempää sulla mitään tule :) Säkikö muuten olet -87 syntynyt? :)

Ite täytän huhtikuussa 24, mutten ihan kerkeä täyttää ennen vauvan syntymää, jossei sitä nyt melkein kuukautta pidetä yliaikaa :LOL:

Hassua kun vauvan liikkeet tuntuu monesti kahdessa kohdassa, eli se varmaan potkii jaloilla ja huitoo käsillä tai jotakin. Toinen liike tuntuu kohdun toisella sivulla ja toinen toisella, melkein kyljissä eli melko hyvin voi päätellä minkä pituinen vauva on :p Ja se varmaan on kasvot mun mahaa päin ja siinä sitten huitoo :) Niin ne liikkeet ainakin useimmiten tuntuu. En sitten tiedä kummalla puolella on pää ja kummalla jalat :eek:
Mullakin on välillä ruvennut tuntumaan kipua kun vauva potkii. Kohtu tuntuu välillä aralta ja sellaiselta kipeältä sen jälkeen kun vauva on möyrinyt ja potkinut oikein kovasti. Ja pari kertaa on tuntunut ihan siltä että pissat tulee housuun, kun joku potku on osunut jonnekin virtsarakon kohdalle.

Tilasitteko te kukaan Vau-kirjalta jotain pakettia, kun se tilauslomake tuli sen erään oppaan yhteydessä, jonka sai neuvolasta? Siis jos ne nyt edes on samat oppaat joka paikassa.. Itse huvikseni postitin sen lapun (kun kerran ilmaiseksi saa :p) mutta ei ole vielä tullut mitään ja siitä on jo aikaa kun sen postitin..

sasuma, hyvää syntymäpäivää! :)

Niin joo, sukkapuikkokivuista, onkohan ne ollut mullakin niitä. Tosiaan sellaisia parin sekunnin kestäviä vihlaisuja tuolla emättimessä jotka tulee silleen "sarjoina". Mulla on niitä ollut eka kerran jo todella kauan sitten, eikä ne läheskään päivittäisiä ole.. Mutta silloin tällöin tuntuu. Eikä mitenkään mukavia :/

LD + Pikkunen 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Heippa mammat!

katsuamskulle voimia! Hurja tilanne tuokin, onneksi kuitenkin viikkoja jo jonkin verran ja hyvään hoitoon heti pääsee, niin lopputulos on aina parempi. :hug:

Eilen uutisissa tuo joku tanskan saari, missä lunta oli satanut ihan reippaasti ja kätilö oli sitten hiihtänyt synnyttäjän avuksi ja armeijakalustolla sitten kuljetettu äiti etiäpäin... huhhuh, on siinäkin tilanne. :whistle:

Näistä ennen aikaisista syntymistä tässäkin pinossa, tuli mieleen, että meitin vakuutushakemus meni läpi vaikka toisin pelkäsin. Oon ihan todella onnellinen, nyt on sitten vakuutus joka muuttuu automaattisesti lapsivakuutukseksi lapsen syntymän jälkeen. Eikä tuo hintakaan ihan niin mahdoton ole kaikkien keskittäjäalennusten jälkeen, 135e x 2, ennen lapsen syntymää.

Kiva flower, kun oli ollut mukava reissu. Oi, että itsekin vois mennä johonkin altaaseen kyllä lilluun ihan mielellään, toivottavasti oli lämpöset vedet =)

peppioliina kyseli noista tuplista. Meillä kun vieläkin mietinnässä onko tarvetta noille (taapero ei ole rattaisiin nyt hetkeen halunnut istumaan, mutta innostuiskos kun vauva saa siellä kuitekin köllötellä? ). Oon kattonut phil & tedsien (aika hintavat, varsinkin jos käyttöikä jää lyhyeksi ), britaxilla on aika edullinen, oiskos joku b-dual toi malli... muita edullisia oli ainakin carenat. Sitten on tietty brion ja emmaljungan tuplat, mutta on musta kyllä aika vankkurimaisia, kauheesti vie tilaa. Vaikee oikeen ainakin mun päättää onko noille sitten kuitenkaan niin paljon tarvetta, kun taapero jo tahtoo itsekin niin paljon kävellä. Tota seisomalautaa oon myös miettinyt vaihtoehtona, kumpikohan malli kannattaa ottaa muovinen vai metallinen, onko kenelläkään kokemuksia?

GCS15: ikävä tilanne. Varsinkin kun oma äiti kyseessä, kun ei siitä oikeen eroonkaan ikinä pääse. Mulla oli joskus esikoisen aikaan ihan samantyyppistä ongelmaa anopin kanssa, ihme kyllä se on tähän päivään mennessä loppunut, en tiedä miksi, kun varsinaisesti en mitään älämölöä siitä ikinä nostanut, vaan painoin villasella huulta purren, vaikka oisi varmaan täytynyt olla vähän päättäväisempi ja sanoa suoraan.

Sasumalle onnea synttäreiden johdosta! :flower:

Unohdimpas eilen mainita, että neuvolatädin mielestä vauva oli Rt:ssä, nyt sitten toivotaan että pysyttelee nyt silleen sitten ainakin suurimmaksi osaksi. Kuulemma tunsi ihan hyvin missä on peppu ja pää, oli vielä sen verran vanhempi henkilö kyseessä että uskallan varmaan luottaa tohon arvioon. =)

Nyt syömään, hirvee nälkä! :wave:

Mindi83 27+3
 
Hei vaan kaikille :) On jäänyt itsellä kirjoittelut nyt tosi vähäiseksi. Niin paljon kaikkea muuta ollut. Joulu meni ihan mukavasti miehen sukulaisissa.

Itselläni alkaa olla jo aika norsumainen olotila. Enkä oikein ole saanut nukuttua. Toisinaan ärsyttää, kun mies niin mukavan sikeästi nukkuu toisella puolella ja toisella puolella kissa nukkuu kissamaisen ihanasti. itselläni vaan ajatukset kiertää kehää ja on hankala löytää asentoa. Vauveli myös riehuu kaikki yöt ja kylki tuntuu olevan "mustelmilla". Koko aika pissattaa. Väsymystä myös on vaikka uni ei sitten tulekaan. Synnytys alkanut jännittämään.

Ensi viikolla synnytysvalmennus. Onko kellään ollut jo? Mitähän siellä tapahtuu?

Huomenna taas lääkäri kontrolli. Jos kaikki normaalisti niin ei tarvitse enää mennä muutakuin normaalit käynnit :)

Vauvalle on kaikki jo valmiina odottamassa ja vaatteetkin jo pesty kaappiin. Mitenkä muuten... kannattaako korviketta ostaa kaappiin siltä varalta, että imetys ei onnistu? Huomaako sen jo sairaalassa vai voiko maidontulo loppua yhtäkkiä mitään merkkiä antamatta? Saako vauva sairaalassa ollessa sieltä muuta ruokaa, jos minulta ei tule maitoa vai pitääkö olla mukana omat korvikkeet varalle? Mietin vain, että kannattaako niitä ostaa varastoon ja jos niin kuinka monta purkkia. Riittääkö 1-3kpl vai kannattaako olla koko laatikollinen? Niitäkin taitaa olla useaa eri merkkiä mutta merkillä ei kai liene suurta väliä? Ihan hukassa olen tuon asian suhteen :D Jostain vain luin, että olisi hyvä olla varalla.

Ennenkin synnyttäneet: Miten pian olette ottaneet sukulaisia katsomaan uutta perheenjäsentä? siis kotiin ja mahdollisesti majoittaneet yöksi. Itselläni tuli oman äitini kanssa sanaharkkaa, kun hän sanoi että tulevat meille sitten kun olen pari päivää ollut kotona. En usko,että jaksaisin heitä niin nopeasti ja tosiaan vielä yökylään... Äitini vaan totesi, että "kyllä siitä nyt nopeasti toipuu". Äitini tulisi siskoni ja mahdollisesti veljeni + tämän tyttöystävän kanssa. Siskoni on ajoittain erittäin hankala ja vaativa tapaus... Koko aika pitäisi olla viihdyttämässä ja keksimässä virikkeitä. Siskollani on ikää 12v. Veli on 17v ja tuo tyttöystävä, joka on meille ihan tuntematon on 15v. Veljeni ei siis yhtä yötä pysty olemaan erossa vaan tyttö on oltava aina mukana :/ Ahdistaa jo nyt, kun tiedän että tästä voi kehkeytyä taas pitkä välienselvittely juttu. Nyt äiti on ilmeisesti loukkaantunut, kun ei ole kuulunut mitään moneen päivään... Mies toivoisi, että saataisiin rauhassa harjoitella vauvan hoitoa ja tutustua uuteen tilanteeseen enemmän kuin pari päivää. Tuntuisi helpommalta, kun olisi vähän varmuutta jo itsellänikin. Mietin vain, että olenko kovin julma, jos en päästä tuoretta mummoa heti ihastelemaan pikkuista?? Sairaalaan saisi toki tula katsomaan mutta hänhän ei ala matkustamaan tuota 100km matkaa parin tunnin takia ja sen ymmärrän kyllä. Hotelli yöpymiseen ei ole varaa kuulema (vaikka muuten kyllä käyvät silloin tällöin hotelleissa)... Oma sukuni on hieman hankalaa porukkaa.

KatsuAmsku: Voimia ja onnea matkaan!

Marrr ja pikku prinsessa 31+2
 
KatsuAmsku: Tsemppiä. Hyvin se menee ja pienikin pääsee sit heti kunnolliseen hoitoon.

LD: Mä tilasin sen Vau-kirjan paketin sillon ku esikoista odotin. Muistaakseni siinä meni aika kauan ennenkuin tuli. Nyt mä en edes ole saanut neuvolasta mitään mukaani, pelkän neuvolakortin. Sitä kirjaa meinasin kyllä kysyä, mut unohdin sit. Ja olihan tuo entinenkin vielä tallessa. Etkä sä suinkaan ole yksin niiden pelkojesi kanssa, muakin pelottaa tässäkin raskaudessa moni asia :)

marr: Kyllä ne siellä sairaalassa antaa tarvittaessa vauvalle lisäruokaa. Eikä sitä maitoa kuitenkaan ihan heti tule. Meillä sai tuo esikoinen koko ekan yön hoitajilta ruokaa, kun antoivat mun nukkua.

Toi sukulaisjuttu on kyllä vähän hankala. Mä en päästäisi yövieraita meille muutamaan ekaan viikkoon. Varsinkin ekan kans on ihan riittävästi opeteltavaa siinä vauva-arjessa. Meillä kävi mun äiti ja mummo sairaalassa tyttöä kattomassa ja sit miehen vanhemmat heti seuraavana päivänä ku oltiin päästy kotiin. Mut muut vieraat tuli sitten muutaman päivän päästä, että oltiin ensin päästy kotiutumaan kunnolla. Ja en mä kyllä vielä silloinkaan jaksanut paljoa vieraita hyysätä, toivat tullessaan kahvipullat :D Yövieraiksi en ainakaan tuollaista porukkaa ottaisi, äidin ehkä korkeintaan.

Nyt ruuanlaittoa aloittelemaan, mies on ollu mettätöissä koko päivän ja mä olen yrittänyt saada tuota uhmaikäistä isin tyttöä viihtymään. Hieman on ollu haastavaa välillä, kun ei äiti kelpaa nykyään mihinkään :D

-JennyA & pikkuinen 29+5-
 
Tuosta yökylä-asiasta.. Mun äiti eilen meinas että jos hän tulisi tänne eka yöksi kun ollaan vauvan kanssa tultu synnäriltä, ja kyllä se mulle passaa. Vähän niin kuin tueksi mulle tulis. Mut mulla kai se onkin eri tilanne kun monella muulla, kun yksin olen jne kyllä te tän mun tilanteen tiedätte :) Ajattelin tässä lähipäivinä opetella turvaistuimen kiinnittämistä autoon jo valmiiksi. Ja sain joululahjaksi ihan mukavan suuruisen lahjakortin tonne kauppakeskukseen niin sillä ajattelin ostaa sitten kaikenlaista tarpeellista vauvalle ja itelleni, mitä tässä nyt vielä tarviikaan.. Ja lähikuukausina alan urakalla peseen noita vauvanvaatteita ja viikkaamaan niitä tuonne kaappiin :)

Innostuin ottamaan mahakuvaa tuossa äsken. Ja ups kun jäi näköjään kaukosäädin ja suklaan käärepaperi lattialle :D Noh mitäs pienistä.. Ja tosiaan äitiyspakkauskin tuossa vielä kun en tosiaan ole vaatteita vielä laittanut minnekään.


eli 28+2 :)

Ja juu vähän sellanen norsuolo tulee itellekin.. Huh kun sitä onkin levinnyt. Ja peiliin kun äsken vilkaisin niin ei paljon mieltä ylennä. Iho on huonossa kunnossa, mutta silti kuiva, naama levinnyt ja tukka kuin joku risukasa. Yäk. No pitänee vältellä peiliin kattomista :D
 
Viimeksi muokattu:
Yövieraista niin en varmaan sitä yhtä enempää jaksaisi... Tosin suurin syy on ehkä se oman rauhan tarve kun on muutaman päivän ollut siellä sairaalassa. Viimeksi meillä oli isovanhemmat täällä koko mun sairaalassa oloajan koska mies oli töissä ja koirat ei olisi voineet olla yksin kotona niitä neljää yötä. Ne ei ole meillä ikinä yöllä meinaan yksin. He kuitenkin lähtivät pois kotiutumista seuraavana päivänä joka oli juuri loistava aika! Tietysti saivat siinä hetken ihastella vauvaa ja sitten saatiin me alkaa opettelemaan rauhassa elämää kolmihenkisenä perheenä. Tuolloin lähtivät ajamaan 500km matkaa samantien kun ilmoitimme et ollaan sairaalassa. Tällä kerralla homma on ongelmallisempi sillä heidän pitäisi olla jo täällä ennen lähtöä pojan kanssa... :whistle: Meillä kun ei kuitenkaan ole kristallipalloa eikä viimeksikään synnytys antanut mitään ensimerkkejä kuin vasta 12 tuntia ennen syntymää niin... No hätä keinot keksii ja onhan noita kavereita. Pitää vaan pyytää työvuorot kaikilta ja katsoa sitten ajankohdan tullessa kuka on vapaalla ja kuka ei =)

Nania ostan varmaan muutaman purkin varmuudeksi kotiin odottamaan.

Huh, muutama päivä ja sitten saan taas alkaa reissuyh:ksi... Ens kuussa on vain muutama päivä muutamaan otteeseen mutta helmikuussa menee jo yli viikko putkeen rikki. Katsotaan miten pärjään kun maha alkaa taatusti jo siinä vaiheessa painaa. Maaliskuusta toivoin ettei niitä olisi ennen synnytystä.
 
KatsuAmskulle kovasti tsemppiä!! Onneksi sulla on viikkoja jo 30+ ja vauvaa voidaan hoitaa hyvin kohdun ulkopuolella. Mullahan esikoinen aikoinaan syntyi rv 31+4. Kaikki menee varmasti ihan hyvin :heart:

Tsemppiä ja jaksuja muillekin sitä tarvitseville!! :hug:

Tänään oli taas neuvola ja siellä seuraavaa:

Rv: 29+5
Paino: +840g/vko (eli vaivaset 13kg tähän mennessä :whistle: )
Turvotus: +
RR: oli vähän koholla, niinkuin aina neuvolassa. Kotimittauksessa kuitenkin hyvät lukemat.
Pissa: puhdas
Hb: 97
Sf-mitta: 29cm
Tarjonta: rt 2
Vauvan syke: 130-140
Liikkeet: ++

Kaikki siis ihan mallillaan, eikä painostakaan tullut mitään sanomista. Oon kyllä päättänyt, että noi kilot saa lähteä vielä nopeemmin mitä ne on tullu! Kesäkuuhun mennessä oon takas lähtöpainossa! Ens viikolla onkin sitten taas kotrolli äippäpolilla. Mielnkiintoista nähdä miten vauva on kasvanut. Toivottavasti ei mikään kovin jätti ole!

~ miraci ja mini-mies rv 29+5 ~
 
heipanhei :)

LD ja vau-kirjamä tilasin sen paketin, kesti kyllä aikaste kauan ennenku tuli, mutta aivan ihana jutska, kaikkee vauvamaista :)

gcs15 ymmärrän ton harmituksen... mullakin eks-anoppi oli samanlainen... mutta pidät kuule vaan pintasi ja kun tilanne on rauhotunut niin mikset kirjottaisi vaikka kirjeeseen äidillesi mitä haluat sanoa... että hänellä EI OLE OIKEUTTA puuttua sinun lapselle asettamiin rajoihin, eikä vesittää niitä omilla lahjomisillaan... TSEMPPIÄ!!!!

dindei noinhan mullakin tossa kuukausi sitte kävi... se vauva painoi rakkoa, ja se oli kuin olikin ihan tavallista pissaa mitä lorahti.... ei kiva... mut siis täysin mahollista ...

mindi siis kyllä oli lämpimät vedet :) koko ajan kylpylän lämpötila noin +30....aaahhhh... kelpas köllötellä altaassa.. mut kyl mä niin nautin kun pääsin kotiin... enää ei vaan vissii jaksa lähtee mihinkää.... ;)

marr ja synnytysvalmennus no meillä on valmennusta edessä... tammikuun puolessa välissä ja yhteensä kolme kertaa.. esikoisesta kävin useammankin kerran, hengitysharjoituksia ja yleistä keskustelua aika paljon oli.. nyt kahdella ekalla kerralla katotaan synnytyksestä videoo, käydään synnytys läpi ja keskustellaan ja sitte kolmannella kerralla paneudutaan vauvan hoitoon :) ois noita kertoja ollu tarjolla enemmänkin, mutta koska mulle tää on siis jo kolmas mut miehelle eka, niin valkattiin vaan ne kerrat mitkä mies halusi :)

korviketta varastoon ja maidon kertyminen no sairaalaan ei korivketta tarvii ottaa mukaan, sieltä saa vauva tarvittaessa muilta äideiltä jäänyttä maitoa, tai sitten korviketta, riippuen sairaalan käytännöstä. kotiin sitä kannattaa muutama purkki ostaa varalle, viis ehkä hyvä ni sit pääsee kaupasta toinen vanhemmista ainaki hakemaan jos tarvetta on :)
Koko laatikollista ei oman kokemuksen kautta kannata ostaa etukäteen... ei meinaan saata sopia vauvan vatsalle ihan mikä vaan... meillä kakkosen kanssa kokeiltiin ensin tutteli, sitten nan, sitten se jauheesta ja vedestä valmistettava... ja loppujen lopuksi kun vatsan toiminta tasoittui, se tutteli olikin se mikä sopi parhaiten ... siin ois menny monta monta lavaa hukkaan ... ;)

yövieraat synnytyksen jälkeen niin no mulla on sellanen kehoitus jo esikoisen ajoilta, että ei ensimmäisten kahden viikon aikana kotiin KETÄÄN... mutta kyllä meillä kahvilla kävi sekä ekan että tokan aikana jo parin päivän päästä siitä kun kotiuduin...aika paljon on siitä omasta voinnista ja jaksamisesta kiinni.. yövieraiksi en kyllä ottais ees omia vanhempia heti... ja vallankaan suurta porukkaa... kyllä ne ehtii :D
Ja ihan vinkkinä omasta kokemuksesta: ekojen päivien ajan ainakin mulla oli ihan yli-energinen olo, mutta sit parin viikon päästä alkoi väsymys tuntua ;) kyllä ihmisten tarvii uskoa jos niille sanotaan että ei kiitos vielä.... topakka linja vaan kaikille, niin oma arki vauvan kanssa alkaa stressaamatta liikoja ylimääräsistä ihmisistä!!!

ja mitä kahvituksiin ja pulliin sun muihin tarjoamisiin tulee, sanoin kaikille että omat pullat mukaan, et mä en aio alkaa hyysämään ;) toimii :D

neuvola oli tänään juu... ei riitä kasvu-käyrä kortissa, menee yläviivan yläpuolellaki jo... ja nyt sanoi terkkari, että oikein hyvä kun pääsen jo parin viikon päästä sinne polille kontrolli-ultraan... nyt on tosi kyseessä eikä mittää arvailuja enää :D
Mittaili kädellä mahaa, ja kun sanoin niistä aaton myllerryksistä ja kuinka oikein sattui, että oisko kaukaa haettu et vauva ois nyt pistäny kroppansa lähtöasemiin, niin kehui mua oikeen :D sanoi että no hyvinpä sä oot tuntenut, että pää todellakin on jo paikallaan :) ja jalat potkuttelee ylös... voihan se tästä vielä kääntyäkin mutta onneks mun arvaus meni oikeeseen :attn:

kohdun ja ylimpien kylkiluiden väliin vasemmalle jäi yhden sormen leyvinen tila, oikealle ei sitäkään, kun sattui olemaan enemmän oikealla puolella... sanoi terkkari että ei mikään ihme olekaan jos puskututtaa ja painaa kylkiä... että istuminen varmaan onkin todella hankalaa...

sokereita jatkan mittaillen kunhan tää herkkukausi uuteen vuoteen päättyy ;) painoa oli tullu päälle 800g /viikko, eli nyt painoa jo päälle 87 kg, kun lähtö oli se 71-72 :O wuhuu valauden määritelmästä ei siis epäilystäkään ;) ihhhi hiiiii!!!! pissa oli puhdas, hempparia ei ees mitattu, kun se on niin yli-hyvä ollu koko ajan ... mitäs muuta... vauvan sykkeet siellä 130:ssä joten senkään puolesta ei hämminkiä :)

ihanaa kyllä että viikot menee niin äkisti,meillä toivottavasti saadaan käynnistellä synnytystä ennen sitä laskettua aikaa, ja tuskin maltan odottaa seuraavia kahta viikkoa , että pääsen ultraan :) jännittää jo minkä kokoinen meidän pikkuinen on :heart:
Väsynyt oon reissun jälkeen edelleen, mutta lasten kanssa tääkin päivä on hurahtanut,ja anopin... mukavaa ollu, ja nyt ois sit vaan ilta lojumista varten... unikin ois mut en henno mennä nukkumaan näin paljon ennen lapsia ;)

vielä imetyksestä ja tutista sairaalassakuulin että porissa ei anneta mielellään osastolla tuttia vauvalle... sanoinkin neuvolassa että otan sitten oman kotoa mukaan valmiiks ja varalta, mä en tosiaan ala toista huudattamaan, kun voi olla että se maito mulla nousee vasta neljän päivän päästä, tai sit sitä ei tule ollenkaan. et ihan turha tulla hoitajien sanomaan että tuttia ei anneta!!! terkkari sanoi että niin siellä on herkästi tehty että ei tuttia anneta ettei se häiritse vauvan imemisen tarvetta, ja ettei vauva totu liian helppoon ruokaan pullosta jos maitoa ei heti heru.. JA mikä tärkeintä terkkari sanoi että ME VANHEMMAT KYLLÄ LOPPUVIIMEKSI SEKIN ASIA PÄÄTETÄÄN ANNETAANKO TUTTI VAI EI...EI hoitajat!
Mä ainakin siis olen valmiiksi asennoitunut et muahan ei hoitajat komentele ;) täältä tulee niin etukäteen henkisesti valmistautunut äiti et oksat pois ;)

näihin mietteisiin puoliks unessa sohvalla....

Floweri ja 30+0 :wave:
 

Yhteistyössä