LOKAKUUN ÄIDIT 40

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lista

Vieras
Anette 27, M 31, LA 1.10. Tammisaari (esikoinen) *poika 6.10 3900g 53cm
Mama 28, M 30, LA 1.10. Hki (esikoinen?)
Piia 31, M37, LA 1.10. OYS (toinen)
Peppi 35, LA 1.10. Belgia (toinen) *tyttö 26.9. 3450 g 50 cm
Tuhina 28, M 27, LA 1.10 (toinen) *poika 2.10. 3825g 51.5 cm
Craviz 24, M22, La 2.10 Tays (esikoinen)
maruska 28, M 39, LA 2.10 Pohjanmaa (esikoinen) *poika 28.9. 3630g 51,5 cm
Mimmu82, LA 02.10 (esikoinen)
Anna 22, M 25, LA 2.10 OYS (toinen)
Bahama 31, M35 LA 2.10. Hki (esikoinen) *poika 12.9 3300g 49cm
Nanna 30, M40, LA 2.10 Jyväskylä (esikoinen)
Visse 20, M22, LA 2.10 Kajaani(esikoinen)
Kesäheinä 24, M 27, LA 4.10. (esikoinen)
akiram 29 M36 LA 4.10 LPKS (clomiesikoinen)(mieh.3.) *poika 2.10.06 2945g 48,5cm
Manna 31, M28, LA 5.10. Espoo *tyttö 8.10.06 3700g 50cm
Möhö 27, M30, LA 5.10. (esikoinen) *poika 5.10.06 2900g 48 cm
Tirppana 32, M33, LA 5.10. toinen *poika 6.10. 2870g 48cm
Äiskä >40, LA 6.10. Tampere (4. ja 5.)(mieh.1.) *pojat Aatu 2705 g 47 cm ja Beetu 1960 g 42 cm 9.9. klo 13.39 ja 13.40
Amalia 24, M 25, LA 8.10. Turku (esikoinen)
Pinni 26, M 29, LA 8.10 Pietarsaari (esikoinen) *tyttö 10.10 3840g 49 cm
Lottis 29, M29, LA 9.10. Tampere (esikoinen)
Johku 28, M29, LA 10.10. Hki, Kättäri (esikoinen) *tyttö 27.9. 2630g 47cm
Kylie 27, M28, La 10.10. Sotkamo (esikoinen) *tyttö 22.9. 3740g/50,5cm
Rintti 31, M33, LA 10.10. *tyttö 5.10. 3545g/49cm
Lotta 32, M 31, LA 10.10, Turku (toinen)
Nessu 33, M30, LA 10.10 Jyväskylä (2. ja 3.) *pojat 17.9, A/ 2370g 46,5cm, B/ 2370g, 47,5cm
Zuza 38,M46 LA 10.10 Hki (NKL) (kolmas) * tyttö 31.8 2530g 45cm
Orvokki 31, M 31, LA 10.-12.10. Espoo (2. lapsi) * poika 6.10. 3530 g, 50 cm
Doe 32, M 32, LA 11.10. Hki (esikoinen)
Taika 29, M 32, LA 12.10. Hki, Kättäri (esikoinen) *poika 26.9 2985g 48 cm
Siiri, 33, M 33, LA 13.10. Tampere (esikoinen)
Leisku 25, M34, La 16.10.,Kajaani (esikoinen)
Airi 28, M 29 LA 16.10. Lahti (esikoinen) *poika 29.9 3340 g 51 cm
Ebba 27, M 27, LA 15-17.10., Tampere (esikoinen)
Näpsä77 28, M 40, La 17.10, Tampere (esikoinen, mieh. 2.)
Maija74 31, M36, La 17.10., Helsinki (esikoinen)
Kaneli 30, M32, LA 18.10 Helsinki (esikoinen)
_hilti_ 19, M19, La 18.10., Salo (esikoinen)
ariel69 >35 M>35 La 18.10 (toinen, miehelle ensimmäinen)
Ikionnellinen 27, M29 La 19.10. Helsinki, (esikoinen)
Octopus La 20.10., Viro (esikoinen)
Mamma -64, 41, M41, LA 20.10, Pirkanmaa, (3., M 2.) *tyttö 10.10.06 3290g 49cm
Tiffany 29 M28 La 22.10, Ulkom. (esikoinen)
Annu -76 30, M36, La 23.10. Pirkanmaa (esikoinen)
Milla 23, M 24, La 25.10. Järvenpää (esikoinen)
Iita 23, M 25, LA 25.10. MKS (esikoinen)
Anna 24 M30 La 26.10 Tampere (esikoinen)
Lisko 27 M28 La 26.10 Etelä-Karjala (esikoinen)
Aurora 26 M25 l.a. 26.10 Espoo (toinen)
Schatje 26 M37 LA 26.10 Barcelona (esikoinen)
Sanna 20 M19 La 28.10 (esikoinen)
Hanna 24 M24 La 29.10. Pohjanmaa (esikoinen)
Mansikki >35,M>35, La 29.10 PHKS (toinen)
Hortensia 24 M25 La 29.10 Kuopio (esikoinen)
Lydia 31 M34 La 30.10 Espoo (esikoinen)
Lalaa 25 M27 La 31.10 PHKS (esikoinen)
Fantti 32 M33 La 31.10. Nurmijärvi (esikoinen

Täällä taas kukutaan yöllä, vaikkei olekaan vielä vauvaa herättelemässä. Tänä yönä tosin olen kokenut ekat lievästi kivuliaiksi laskettavat supistukset. Jee! Josko synnytys ei menisikään paljoa yli lasketun ajan.

Mulle sopii, että siirrytään tämän 40-ketjun jälkeen vauvan hoito -puolelle, vaikkei mulla vielä olisikaan vauva syntynyt. Siinä olis vähän symboliikkaa. :) Samana porukkanahan me varmasti pääosin jatkettaisiin sielläkin puolella. Jokunen uusi saattaa ilmestyä, mutta eipä se haittaa.

Mä innostuin ompelemaan noita vaippahousuja, vaikka ensin ajattelin aloittaa vain harsoilla. Olis kiva ommella niitä jo useampia valmiksi, kun kuivuminen kestää ilman kuivausrumpua tai -kaappia niin kauan. En kuitenkaan viitsi tuhlata hirveästi aikaa (eihän mulla nytkään ole ylimäärästä aikaa...) ja materiaalia vielä, kun pitää ensin nähdä kuinka ne toimivat. Vauvan synnyttyä osaisin tehdä paremmin oikean kokoisia ja tehdä muutoksia käytettävyyden kannalta paremmiksi. Mutta onko sitten aikaa?

Mun piti käydä tänään pyörähtämässä työpaikan pihalla ja tapasin pari työkaveria. Ei kyllä ole yhtään ikävä töihin!

En ole tainnut onnitella vielä Pinniä, joten onnea! Jokohan Craviz on saanut oman palkintonsa? Tai Kaneli? Joku muukin taisi oli lähtökuopissa.

Lisko 38+5

Huomenta!
Nyt on niiiin kivaa. Täällä nukuttiin viime yö (yösyöttöjä lukuunottamatta) täysin! Tiedä sitten, että johtuiko siitä että eka vyöheketerapia vei vauvalta voimat, vai olisiko jo vaikuttanut toivotusti. Itse tietenkin heräilin vähän väliä ihmettelemään että eikö se vauva tosiaan herää.. :) Mutta IHANAA! Ja nyt aamupesujen ja syötön jälkeen herra simahti taas joten saan syödä aamupalankin rauhassa.

Minäkin kannatan ideaa 40-ketjusta vauvanhoitopuolelle siirtymisestä. 40 viikkoa, 40 ketjua, idea on hyvä! Samalla porukalla kun kuitenkin toivottavasti kirjoitellaan.

Mukavaa, vaikkakinHelsingissä harmaata, tiistaipäivää kaikille. Supistuksia niitä odotteleville ja hyviä vointeja niistä jo kärsineille.

Mulla maito nousi rintoihin melko nopeasti. Sunnuntai aamuna, kun sektio oli pe, olin tuo Taikan kuvailema pamela 'anderson fiilis. Tosin maitoa ei tuolloin tullut vielä kamalasti. Nyt taas maitoa tulee hirveesti. Välillä poika ei ehdi niellä niin nopeasti kuin maitoa tulee ja sitten on joka paikka maidossa kun poika sylkee tissin pois ja alkaa hermostuksissaan huutamaan. Mutta ilmeisesti mun maidon nousu oli melko nopeaa koska kätilötkin sairaalassa sitä vähän hämmästeli.

Orvokki: M;ulle kätilöt sanoi sairaalassa että tällai syksyllä kun on näinkin lämpöiset ilmat (tosin silloin kun tästä puhuttiin oli vielä yli 10 astetta lämmintä) ei tarvi odottaa 2 viikkoa(talvella) vaan sain aloittaa ulkoilun samantien kotiin päästyäni. Ekaks pitäis olla 15 min seuraavalla kerralla voi olla jo 30 min jne. Nyt porskutellaan ulkona jo useita tunteja. Sitten taas talvella kun on alle -5 astetta toi totuttelu täytyy tehdä uudestaan alkaen tostya 15 minuutista.. Näin mulle neuvottiin.

Meillä vauva nukkuu alku yöstä hyvin. Voipi mennä 4-5kin tuntia ennen herätystä. Loppuyö menee vähän lyhyemmissä pätkissä. Mutta kummasti sitä jaksaa äitikin valvoa kun on saanut alku yöstä nukuttua hyvin.

Eilen illalla oli taas pojalla ilmavaivoja. Meillä on kanssa orvokki toi röyhtäyttäminen ihan must! Eilen tunsi oikein käteen kun piti vauvaa käsivarrella kylkiasennossa kuinka ilmakuplat myllersi mahassa. Ei ihme että huuttaa. Sitten vähän pumpattiin jalkoja ja saatiin pierut ulos niin sitten uni maittoi. Tänään hakemaan taas apteekista niitä cuplotoneja vai mitä ne nyt olikaan :-)

Laskettuaika on täälläkin sitten jo ohitettu. Onneks ei tarvi enää masun kanssa kärvistellä. Painoa on muuten tippunut 2,5 viikossa 14 kg. Vielä olis 7 kiloa jäljellä, mutta se lähtee nopeati kun pääsee jumppaamaan! (toiveajatteluako?)

Täällä oltiin tosiaan mummon ja vaarin luona kylässä. Poikaa on yks jos toinenkin käynyt ihastelemassa ja onhan se niin suloinen hevilettinsä kanssa. Harva suomalainen vauva on noin tumma ja pitkä- ja tuuheatukkainen. Poika on kuin kloonattu isänsä. Äidiltään se on perinyt ainoastaan leuan (hiiren p***u keskellä leukaa)

Tsemppiä kärvistelijöille ja Pinnille isot halit ja onnittelut tytöstä!

Mun puolesta ollaan täällä vaan kirjoittelemassa kunnes kaikki on omansa saanut ja siirrytään sitten hoitopuolelle.

Taika, ihanaa, että vauvasi nukkui noin hyvin! Meillä taas veijari ekaa kertaa herätteli jopa tunnin välein! Ja sitten klo 5-7 oli sitä mieltä, että nyt on päivä ja napitti silmät sepposen selällään. Onneksi sain nukuttua sen jälkeen vielä muutaman tunnin unet, isä vei esikoisen hoitoon. Nyt taas kattelee niin rauhallisena tuossa, että mitä tuo mamma oikein puuhailee ;). Toivotaan, että ensi yönä palattaisiin tuohon pidempään rytmiin... Missä taika muuten kävit vyöhyketerapiassa? Tai tietääköhän kukaan Espoosta sellaista? Ihan voisi varalle ajatella, jos masuvaivoja ilmaantuu.

Kiitos Airi noista ulkoiluohjeista. Meilläkin synnärillä sanottiin, että heti saa ulkoilla, mutta nukuttaa ei vielä pitkiä aikoja ja neuvolan täti ei nukuttamista vielä suositellut, joten jäi jotenkin epäselväksi, että millois sitä nyt sai jättää nukkumaan ulos. Ollaan käyty kyllä ulkona, mutta nukkumaan en ole vielä jättänyt. Ehkä tänään voisi jo ajatella, tulee kohta se 2 vka täyteen.

Mitenhän Cravitzin on käynyt? Ja ketäs täällä muita onkaan taas kadoksissa??

Ei sen väliä, vaikka siirryttäisiinkin lastenhoitopuolelle tämän ketjun jälkeen. Itselle näyttää silti 42 olevan sopivampi luku.

Nyt täytyy sitten varmaan pikkuhiljaa alkaa psyykkaamaan itseään mahdolliseen käynnistykseen. Hyvin sain psyykattua tähän yliaikaan, mutta tuo käynnistyspsyykkaus ei ole ihan yhtä helppoa. Perjantaina on TYKSin 10 pv:n yliaikakontrolli, toivottavasti silloin on kaikki kunnossa, tai parempi jos ei tarttisi mennä koko kontrolliin.

Kyllä kaikki varmasti ihastuvat Airin peikkopoikaan, aivan ihana kuva oli. Meidän neidilläkin oli paksu tumma tukka syntyeessään ja kyllä se tekee niistä vauvoista ihan eri näköisiä. Niin ja tukka oli vielä kiharakin, ja nyt kolmevuotiaanahan hällä on suora blondi.

Jonkinlaista loppuvaiheen masennusta taitaa olla ilmassa, sillä olen herkutellut aivan surutta. Nyt lähden tästä keittiiöön munkkikaffeelle.

OIkein hyvää päivän jatkoa kaikille!

Lotta 41+0

Mulle ihan sama, siirrytäänkö jo toiselle puolelle vai ei. Olisihan tuo hauska ajatus, että 40 ketjua täynnä =) Mutta sopii myöskin täällä oleilu..

Lotta: Mietin samaa, että onkohan jotain loppuajan, masennusta meneillään.. Kaikki herkut maistuun niin hyvin ja paino nousee--> masentaa entisestään. Toivottavasti sinullakin käynnistyisi synnytys ennen sitä yliaikaisuuskontrollia. Ei kai se käynnistys ole ikinä kiva juttu..

Olo on kyllä jotenkin apaattinen. En jaksa enää vastailla puhelimeen kenellekään, vaikka ne eivät edes kaikki ole niitä "Joko" puheluita. Kyllästyttää tästä raskaudesta puhuminen ylipäätään.. Kunpa se pikkuinen jo tulisi.

Anna 38+5

Minullekin käy kumpi keskustelualue vain. Hohhoijaa, nukuin vahingossa kolmen tunnin päiväunet ja nyt on tokkurainen ole. Se siitä shoppailupäivästä, jota kaavailin aamupalalla, vaikka ehtiihän tässä vielä.

Imetyksestä: vaikka täysi imetystä suositellaan, ei mielestäni kannata ottaa paineita, jos joutuu turvautumaan korvikemaitoon. Ystäväpariskunnan vauva syntyi kolmisen viikkoa ennen laskettua aikaa ja imetyksessä oli vaikeuksia. Ystävättäreni yritti kuitenkin korvikkeiden lisäksi imetystä, ja se lähti loppujen lopuksi sujumaan, niin ettei korvikkeita enää tarvittu n. kuukauden ikäisestä.

Minulla nousi maito muistaakseni kahden päivän jälkeen synnytyksestä. Olo ei ollut kuin Pamela Andersonilla vaan kuin Matami Limppurinnalla. Rintani paisuivat järkyttäviksi lantioille asti ulottuviksi. Minun piti yrittää lypsää niitä kipeytymisen takia, mutta eihän siitä mitään tullut nähtyäni Jorvin hirvittävät lypsykoneet ...nimimerkistäni huolimatta menin lukkoon. Onneksi rinnat ehtivät tasaantua aika pian eikä tulehdusta tullut. Jouduin vuoden imetyksen ajan kotonakin turvautumaan silloin tällöin lypsykoneeseen (nykyinen Ainun malli) rintojen kipeytymisen takia eikä siitä mitään hyvää tulosta tullut: muutama pisara maitoa ja entistä kipeämmät rinnat.

Eilen illalla irtosi osa limatulppaa, mutta se johtunee avautumisesta ja/tai sisätutkimuksesta. Se valvottikin yöllä. Minä rehellisesti sanottuna en haluaisi, että pikkuinen vielä syntyisikään. Olen nauttinut tästä kotona olosta, tavaroiden järjestämisestä tai pelkästään lepäilystä. Olisi pitänyt älytä jäädä aiemmin äitiyslomalle. Lalaakin taisi kirjoittaa aikaisemmin, että mahaa ei välillä edes huomaa. Minulla sama juttu. Tähän raskauteen on ehtinyt tottua.

Mukavaa tiistain jatkoa kaikille.
t. Mansikki 38+2

Neuvolassa käyty, ja jäi oikein hyvä mieli! Kaikki oli hyvin, paino oli LASKENUT eilisillan ravintolakäynnistä huolimatta :-O, samoin verenpaineet. Ainoastaan matala hB (107) vaivaa edelleen rautalisästä huolimatta, ikävää.

Paras uutinen oli kuitenkin että vauva on laskeutunut ihan lähtökuoppiin, jee! Ei ihme että parina yönä on kuin olisi menkat ollut, sen verran särki selkää ja vatsaa. Sain vielä ajan päivää ennen käynnistystä, mutta neuvolatädin mielestä en välttämättä sinne asti pääse. Joten toivoa löytyy että tämä lähtisi itsestään syntymään ennen käynnistystä. =)))

Lotalle erityisesti voimia, olethan jo kalkkiviivoilla. Milloin se teidän esikoinen syntyi, ja tarvittiinko siihen käynnistystä? Onko tämä toinen tapaus jo laskeutunut vai kiikutaanko siellä vielä korkealla kylkiluiden alla? (anteeksi, en muista oletko jo kirjoittanut asiasta aiemmin...)

Mansikki, noi lypsykoneet ovat kyllä loistavia, se äänikin mikä niistä lähtee on kuin navetassa (tai näin ainakin veikkaisin...). Siellä sitten mammat istuvat rivissä lukemassa vauvalehtiä ja kone sanoo sluuurps, sluuurps, sluuurps.... ;D

Nyt tämä täti skarppaa, puolet päivästä on mennyt Huuto.netin lastenvaatevalikoimaa tuijotellen. Esikko kaipaisi talvitakkia ja -haalaria, tämä toinen kantokoppaa ja sitteriä... Edelleen. Nyt alkaa olla jo kiire!

Kiitos kaikille tsemppauksesta, vaikkakin ikävä kyllä olen vieläkin täällä. Viime yönä supistukset tulivat jo tuntuvina, mutta sitä kesti vain 3-4 tuntia ja ne loppuivat. Tänään ihan napakoita suppareita on ollut koko päivän mutta ei vieläkään niin, että pitäisi jotenkin reagoida. Plääh.

Cravitzilla taitaa olla parempi onni, kun ei ole hänestä kuulunut päivän aikana. Toivotaan parasta.

Valittelin tänään neuvolassa että on ollut kuumeinen olo kolmena iltana ja supistellut. Neuvolantädin mielestä on synnytysoireilua. Vauvakin oli laskeutunut ja kiinnittynyt ihan alas, siitä varmaan se limatulpan irtoaminen ja menkkakivut.

Kaveri neuvoi kokeilemaan sitä yhtä s:ää, hänellä kuulemma oli auttanut molemmilla kerroilla. En olisi uskonut, että suppareiden lomassa siihen vielä pystyy mutta ihan kivaa oli :) vauvan pää kuulemma tuntui ja se väistyi ?

Neuvolaterkut vielä rv.39+6

paino +280 gr
turvotus +/-
RR 115/69
pissa puhdas
kohdun pohja 36 (sentin pienempi kuin viimeksi)
syke alle 130 ensimmäistä kertaa (nukkui)

Toivottavasti kirjoittelen seuraavan kerran vasta vauva kainalossa. Nyt lattian pesuun... :)

Pinnille sydämelliset onnittelut vielä!

ariel

Täällä alkaa arki jo pikkuhiljaa rauhoittumaan. Hassua miten äkkiä tuohon vauvan olemassa oloon tottuu, tuntuu että oltaisiin oltu kauemmin kotona, vaikka viikko täällä vasta ollaan kaikki kolme oltu.

Neuvolassa käytiin eilen. Paino ei ollut poitsulla noussut yhtään sitten sairaalasta lähdön (eli viikossa ei ole tullut yhtään painoa lisää). Ei vaikka imetän parin tunnin välein molemmista rinnoista. Prkl, eikö mun tisseistä ole mitään hyötyä! No, tärkeintä kai on että saa senkin vähän imettyä mitä tisseistä irtoaa. Ensin siis imetän, sitten annan korviketta loput. Vähän on pettynyt fiilis, mutta toisaalta taas hyvä että asia selkisi. Ja tärkeintähän on, että poika saa tarpeeksi ruokaa. Ja kiva, että poika ei kokoajan kitise, yöt menevät rauhallisemmin (3 h:n syöttövälein, ennen jopa tunnin!)ja mikä parasta, iskä syöttää myös öisin ja meikä saa nukkua =)

Vatsavaivoja ei ole vielä ollut, mutta "innolla" odotan perjantaita, kun poitsu täyttää 2 vk ja D-vitamiinin antaminen alkaa.

Joku kyseli tuosta vauvan itkusta, muistaakseni (aivot alkaa jo pehmetä, enkä muista enää mitään). Meillä tuo itku siis helpotti sen jälkeen kun alettiin antamaan myös korvikettä ja nyt vauva saa mahansa täyteen. Eipä juuri enää paljon itkeskele, vain jos on syytä..

Tietääkö muuten joku koska koliikki alkaa? Se on asia, jota tällä hetkellä vähän pelkään. Minä ja mieheni ollaan oltu molemman pahoja koliikkivauvoja..

Ja kiitos synnytystsemeistä. Tiedän kyllä että kaikki synnytykset ovat erilaisia, mutta vähän kyllä petyin kun oma synnytys oli vähän traumaattinen ja ajattelinkin jo että toista lasta meille ei tule. Mutta nyt on mieli alkanut vähän muuttumaan. Kaipa se toinen lapsi sittenkin olisi kiva.

Ja ne repeämät kuulostaa pahemmalta kuin onkaan. Melkein heti synnytyksen jälkeen niitä ei edes tuntenut, kipuja ei ole ollut ollenkaan (välilhaa ei siis leikattu, vaan annettiin revetä). Nyt ne ovat jo melkein parantuneet. Eilen uskalsin pesun yhteydessä jopa koskea "tuonne alas" ja yllättäen värkki vaikutti aivan tavalliselta. Ajattelin ennen että se on jonkun ydinsodan kokenut, mutta kiva että vanha pakkaus siellä on vielä jäljellä =)

Annette ja pikkumies 11 pv

Ariel: esikoinen käynnistettiin 41+1, kun lapsivettä alkoi vuorokausi aiemmin lorahdella, eikä suppareita kuulunut. Emättimeen laitettavilla cytotecin murusilla käynnistettiin ja sain niistä hirvittävän tärinäshokin ja kestosupistuksen ja vauvan sydänäänten laskun takia mentiin kiireelliseen sektioon. Ilman tuota lapsiveden lorahtelua, ties miten kauan hänkin olisi tuolla masussa viihtynyt. Silloin ei ollut tietoa edes laskeutumisesta, eikä minkäänlaista oiretta mistään.

Tämä tapaus on jo kyllä laskeutunut, muttei kiinnittynyt. Kyllä tässä nyt on jotain jomotusta ja pistelyä ollut, muttei mitään kovin kivuliasta. Jos tuolla 42 viikolla joudutaan käynnistelemään, niin varmaan jollain lievemmällä kokeiltaisiin, esikoisesta oli vähän pakko saada synnytys käyntiin nopeasti tulehdusriskin takia. Saas nähdä miten käy, käynnistyspsyykkaus on jo alkanut. Ensi viikolla varmaan sitten tulee tarpeen, jos sinne joudutaan.

On muuten tutkitusti todettu, että äidinmaidon rasvaprosentti vaihtelee naisilla. Ei mullakaan mitään supermaitoa tainnut tulla, mutta hyvin tuo neiti onneksi sillä kasvoi.

Kiva kuulla, että Annette on jo positiivisemmalla mielellä. Hormonit tekevät onneksi tepposet ja synnytys ja pikkuvauvavalvomiset unohtuvat tuota pikaa. Eihän naiset ikinä tekisi lisää lapsia, jos ne kirkkaana mieleen jäisivät.

Lotta 40+0

Pojilla on tänään 1kk päivä :D Enpä ois itte muistanu mutta mummolasta tuli onnittelut :)

Siirrettiin tänään molemmat omiin sänkyihin, toinen iskän puolelle ja toinen mun. Viime yönä jo toinen köllötteli isin kainalossa kun ei suostunut tyytymään veljensä selkään :)

Tänään aloitettiin lisärauta. Se voi aiheuttaa vatsavaivoja ja ummetusta. TOIVOTTAVASTI ei, peukkuja!

Annette: koliikin sanotaan alkavan 2vk ikäsenä. Toivottavasti vältytte siltä, mutta vyöhyketerapiasta on jotkut saaneet apua siihen (mm. kaverin vauvan huudot loppui ku seinään kun se kerran kävi siellä)

heippa!

Miten sitä tuntuu että päivät vaan menee kovalla vauhdilla ja kun on hetki vapaa-aikaa niin syön tai nukun... Mutta nyt mies on sählyilemässä ja vauva nukkuu, joten muutama sananen tännekin!

Anna 24: Jaksamista apaattisuuteen, kyllä se siitä! Mulla oli vähän samoja fiiliksiä, enkä jaksanut vastailla puhelimeen tms. Ja ärsytys oli kanssa ilmassa. Tärkeetä, että oot just sellanen kuin fiilis on, ei sitä tarvii tsempata. Tsemppiä tarvitaan sitten kun vauva on maailmassa ja hänen tarpeensa menee kaiken muun edelle. Tsempit siis vain kaikille ärsytyksestä/apaattisuudesta kärsiville, kyllä se ohi menee heti kun pääsette tositoimiin. Helppoahan sitä on tietty tässä nyt sanoa, mut sanompa kuitenkin...

Kiitos imety/maidonnousu vastauksista. Helpottavaa kuulla miten muut painivat ihan samojen juttujen kanssa. Ja Möhön gallup on auttanut kans paljon, kivaa kun jaksatte vastata!

Ariel: noi repeämät tosiaan kuulostaa pahemmalta kuin onkaan. Mä tosin säästyin ensisynnyttäjänä erityisen hyvin repeämiltä, mutta kyllä toi alusta on tehty ihmeelliseksi. Parantuu niin hitsin nopeesti ja mulla jopa on seksikin käynyt mielessä jo useasti. Eihän sitä vielä mitään saa tehdä kun niitä lihaksiakaan ei kait oikeen sais käyttää, mut silti ;)

Hienoa Taika, onnittelut pitkästä yöstä (kaikesta sitä onnitellaankin, mut kun on kivaa et tulee onnistumisia ja hyviä fiiliksiä). Mä olen saanut nukkua päikkäreitä ja oon siitä superiloinen ja siksikin vielä ns. ihan selväjärkisten kirjoilla, heh.

Kiitos Airi ulkoiluvinkeitä ja ajoista. Meillä ollut samat pohdinnat kuin orvokilla ja meinattiin sitä huomenna neuvolantädiltäkin kysyä. Nyt on sentään joku vinkki mihin verrata. Haluisin vaan jo niin kovasti ulos!!!!!!!

Arki alkaa vähitellen hahmottua ja opitaan miehen kanssa jka päivä ihan hirmuisesti meidän prinsessasta. kivaaa.

Taidan mennä nauttimaan telkusta ja ottaa vähän iltapalaa.

Jaksamisia kaikille!

Pinni

Taika, onpas tosi kiva, että saitte nukuttua viime yönä! Täällä mentiinkin sitten vaihteeksi kahden tunnin rytmillä + nukahtamisähinät päälle, joten äidin unet jäi aika vähiin... Laitoin eilisestä minimiitistä meidän pojista kuvan myös blogiini: http://www.johde.net

Kävin tänään työpaikalla kääntymässä; meillä oli kahvitilaisuus äitiys- ja vanhempainvapaalla olijoille. Baby kiersi sylistä syliin ja porukan pienimpänä sai ansaitsemaansa ihailua - ja äiti oli tietysti onnessaan :D

Mun äiti tulee huomenna tänne loppuviikoksi, sunnuntaina on nimiäiset ja minä saan sitten rauhassa siivoilla ja leipoa jne. Onko meillä muuten ekat nimijuhlat/ristiäiset, ei taida Nessun tai Äiskänkään kaksospojilla olla vielä virallisia nimiä? Vai onko multa vaan mennyt ohi?

Cravizin uutisia odotellessa ja muille vielä odottaville kärsivällisyyttä toivottaen...
Bahama

Ei ole vielä nimiäisiä ollut. Ristiäisillä alkais olla vähän kiire järjestää, kun tuo 2 kk ois se aikaraja. Meille Nessu ei lisäraudasta ole tullut vastavaivoja eikä ummetuksesta ole puhettakaan päinvastoin. Ulostuskerrat ovat harvenemaan päin, mutta tavaraa tulee sitten kerralla niin paljon, että melkein vaipasta valuu.

Minä olen totaalisen väsynyt lypsyhommaan. Terkkari vielä sanoi, ettei se loppujen lopuksi tule onnistumaan, jos eivät suostu yhtään imemään. Lisäksi tissit ovat tosi kipeät. Olen sortunut jo kokeilemaan vastiketta, mutta sitten tissit tulevat vielä kipeämmiksi ja vuotavat. Yöllä pitää vielä erikseen herätä lypsämään. Voi voi...

Tänään kävin ihan töissä 3 tuntia ja sitten olikin kiire kotiin. Tuntui oudolta, kun työtakki mahtui päälle. Kelalta tulikin lappu, jossa piti vakuuttaa, etten ole töissä ollut ja muistutus ilmoitusvelvollisuudesta, jos töihin menee. Erikoista kyyläystä. Nyt on kyllä niin naatti, että. Välllä toivoo, että vois nukkua ihan heräämättä 7-8 tuntia, mutta taitaa olla toistaiseksi toiveajattelua.

Me mennään huomenna viemään Beetu sydänultraan. Toivottavasti sitä aortan ahtaumaa eli koarktaatioita ei ole ilmaantunut.

Minun äitini on nyt ihan vauhkona siitä Dubain matkasta. Pojilla kun ei ole mitään rokotuksia ja malaria iskee jne... Pitäis kuulemma malttaa olla kotona, jos lapsia tekee. Ilmeisesti seuraavat 18 vuotta :).

Muuten meillä menee myös arki rutiinilla. Iso apu on mieheni. Voin vain kuvitella, miten Nessu sinulla on välillä kädet täynnä ja riittämättömyyden tunne, että kumman pojan tykö syöksyisi. Pientä esimakua saan, kun mies on autoa laittamassa. Välillä syöttää toista ja yrittää hytkyttää vaikka sitterissä vuoroaan odottavaa karjuvaa yksilöä. Meillä nimittäin Aatu itkee sillä lailla, että se on itkun ja karjumisen välimuoto. Beetu taas oikein surkeasti nyyhkyttäen. Heti erottaa, kumpi pojista on "asialla".

Koettakaahan jaksaa odotella isomahaiset, yliaikaiset poksahtelkaa ja rauhallisia, pitkiä yöunia jo vauvallisille !

Joko olette antaneet vauvalle tutin?
Oliko siihen jotain ohjeita, milloin "saa luvan" antaa?
Meillä on nyt ensimmäinen tutti-ilta menossa kun vauva viihtyi melkein 2 tuntia rinnalla ja kyllästyin olemaan siinä koko illan lohtuna.. Nyt on tutti suussa (jota isä apuna pitelee) ja vauva rauhottui heti. Ei siis ollut nälkä, vaan imemisen tarve.

Heh tuota meidän vekkulaa, Bahama! Kyllä sain hyvät naurut kun herra rullaa kieltään ja irvistelee :D

Äiskä: mulla on jo ollut testissä jos jonkinmoista "syöttöautomaattia" siltä varalta että molemmat haluaa ruokaa just samaan aikaan. Kätevin on laittaa vauva sitteriin ja sideharsosta nyytti vauvan mahan päälle ja pullo suuhun nojaamaan siihen sideharsoon.... :)
Toiseksi olen huomannut että omalla leualla voi ohjailla hyvin tuttipulloa kun vauva syö sylissä, toisella kädellä sitten ohjailee sitterissä olevan toisen vauvan tuttipulloa. :)

Yks päivä syötin näin toista, toinen oli sylissä ja samalla kirjottelin varpaalla?!? viestejä ukolle meseen (läppäri oli lattialla)....

Nyt nukkumaan! Hyvää yötä!

Tuttiasiaan, että meillä annettiin heti laitoksella tutti siihen kärryy, mitä ihmettelin, kun olen jostain kuullut, että aluksi ei olisi hyvä antaa..no annettu on ja poika ei välillä huoli tuttia vaan haluaisi tietysti roikkua tississä ja nukahtaa siihen ;)

Mulla oli katastrofi tuo maidonnousu, kun tapahtui tietysti silloin, kun tultiin kotiin ja lypsin hulluna ja olin paniikissa!!! Lisäksi tuolloin pukkasi se jälkiturvotus ja pari ensimmäistä viikkoa lämpö nousi 37 ja hieman yli silloin kun maitokin nousi ja olo oli sumuinen..no en juuri muista eka viikosta mitään :( Nyt elämä näyttää paljon valoisammalta, eli totisesti ei kannata kuvitella, että kaikki on ihanaa ja autuasta kun vauva syntyy, vaan tarvitaan aikaa..ja vielä tuo haava juttu oli ilkeä!!

Täällä ollaan menossa vyöhyketerapiaan, vaikka mitään hirveitä vatsavaivoja ei ole, mutta siitä on apua ennaltaehkäisevästikin..

Vauvalla ei ole oikein mitään rytmiä, kaikki päivät ja yöt erilaisia..

Voimia mahan ja käärön omistaville :)

maruska

täällä kanssa mentiin viime yö 2 tunnin jaksoissa. 03-07oltiin vauvan kanssa sitten sohvalla vierekkäin. Äiti nukkui ja poika söi ja nukkui. Vielä ei kamalasti väsytä mutta iltapäivällä varmasti.

Taika: täällä kanssa noi vatsavaivat huudattaa vauvaa. Teillä se vyöhyketerapia tuntui auttavan.. täytyy katsoa jos toi jatkuu, että mentäis mekin kokeilemaan. En tiedä onko kyse koliikista vai ihan tavallisista vatsavaivoista, mutta iltasella usein menee huudoksi. muuten ei. Nyt on jo reladropsit ja cuplatonit käytössä. Täytyy vain odotella auttaisko ne.

Nyt on taas kotiuduttu ja tänään täytyis mennä ottamaan uudet passikuvat. Viime viikolla tuli käytyä, mutta ne ei sit kelvannutkaan kun paita oli hieman kaulan/leuan edessä. Koita siinä nyt saada kuva vauvasta kun täytyy pään olla eteenpäin, silmät auki ja katse kameraan ja sitten vielä huolehtia että paita on hyvin ja koko leuka näkyy..

Bahama: Meidän pojalla on jo nimi vaikka ristiäiset on vasta joulukuun alussa. joten kyllä teillät aitaa ekat nimiäiset olla ellei zuza ole jo ehtinyt..sillä vaavi kuitenkin syntyi jo elokuun puolella.

Orvokki: me käytiin vyöheketerapeutti Leena Sirkan vastaanotolla Torpparimäessä. Ja tosiaankin tuntuu että jo eka kerta auttoi. Iltaisin vaavin nukkumaanmeno on nyt ollut aika työlästä, saattaa kestää kaksikin tuntia ennenkuin rauhoittuu, mutta sitten nukkuu 2-3 tunnin jaksoissa, eikä ole huutanut enää. Aivan loistavaa. Jos tämä on totta, eikä väsyneen äidin harhaista unta, niin suosittelen ehdottomasti! Huomenna (to) mennään vastaanotolle toisen kerran.

Meillä on tosin hieronnan lisäksi cuplat ja relat käytössä, joten yhteisvaikutuskin voi toimia. Cuplia annan vain päivisin, kun öisin en jaksa laahustaa keittiöön maitopullolle. Pumppaan aina aamuisin valmiiksi pulloon, ja annan siitä lusikalla pitkin päivää cuplien kaverina. On se muuten jännää miten hienosti vauvat osaa imeä myös lusikasta!

Olen itsekin miettinyt tuota passikuva juttua.. Aika hankalaa! Me ollaan näillä näkymin menossa "Ukkilaan" Espanjaan helmikuussa ja vaaville pitää siis oma passi hommata. Airi: onko se vuoden passi, mikä vauvoille myönnetään, vai saako pidempää? Meidän poika on vaan niin kova ilmeilemään, että on ihme jos mitään kuvia kelpuutetaan!

Koska vauvat muuten saa kela-korttinsa? Nimenannon jälkeenkö? Meillä on kastejuhlat 28.10 ja aion päästä helpolla ja tilata kakut ym. valmiina. Ei pysty leipomaan, ei, kun ei jaksa, ei :)

Tänä aamuna sitten huomattiin että öljy on loppu! Jippii....Eli ei lämmitystä ja kuumaa vettä ja pihalla pakkasta. Sitten tuli kaukolämpöasentajat ja katkasivat meiltä veden iltapäiväksi. Tämmöistähän juuri kaivataankin pikkuvauvaperheissä! Toivottavasti vauvat päättäsivät tehdä kakkoset vasta iltapäivän neuvolassa niin vois peseytyä ihan raanan alla :)

Pojilla on molemmilla nyt tapana aloittaa syödessä hirveä melskaus ja meteli ja huitominen. Syömisestä ei tule sitten yhtään mitään. Usein ne sitten hermostuu ja nukkumaanmenokin on samanlaista rähjäämistä (aloittavat näkäjään aikasin... :) )
Kuulin keskussairaalassa ollessani fysioterapeutilta tuosta huitomisesta, että se on usein vauvojen tapa. Johtuu siitä kun mahassa venyttelivät ja heti tuli seinä vastaan, mutta ulkomaailmassa niitä rajoja ei ole. Ovat siksi usein kuin lentoon lähdössä....

Koetin sitten huvikseni kapaloa eilen illalla ja voi vitsit mikä taikaväline! Rähjääminen ja huitominen loppu ku seinään ja syönti ja nukkkumaanmeno oli helppoa!
Ehdotankin siis vähintään Nobelia sille joka aikoinaan keksi kääräistä vauvan kapaloon!
Suosittelen!!!!

Pikaiset kuulumiset ennen tarhan kehityskeskusteluun lähtöä... Täällä koettiin muutama himppasen verran kivulias supistus varhain aamulla, mutta kun huvikseni rupesin kellottamaan niitä niin siihenhän se jäi. Viimeinen oli klo 7.12. Eivät kyllä juurikaan sattuneet eivätkä kestäneet kauaa, mutta kaikki mikä edesauttaa kohdunsuun tilannetta otetaan ilomielin vastaan. Nyt vauva yrittää tunkea ulos ilman supistusten auttavaa voimaa, aaaaauuu...

Nessu, taitaa tuo kapalo olla kivikautinen keksintö. Ja loistava sellainen! Eikä kapalointiin tarvita mitään erikoisliinoja ja systeemejä, sopivan paksuinen viltti tai lakana vaan kääräistään vauvan ympärille ja tadaa, käärö rauhoittuu! Meillä esikoinen oli suurimman osan ajasta kapalossa ekat elinviikkonsa.

Ja sitten tarhaan...

Cravitz on tosiaan jäänyt synnärille... Kuulumisia ootellaan!

Täällä viime yö meni rauhallisesti, oli jopa 3 tunnin välejä. Tosin taas klo 5 oli pirteä kuin peipponen ja ähelsi sängyssään puolituntia, kunnes otin viereen ja siihen nukahti. Heräsi sitten vasta n. klo 9. Äsken nukuttiin jo puolentoista tunnin päikkärit ja nyt tää taas simahti tähän syliin ;). Ajattelin tänään kokeilla kantoliinaulkoilua ekaa kertaa, kun ilma on ihan hyvä.

Meillä tutti on käytössä. Annettiin jo synnärillä. Sanoivat siellä, että ei pitäisi olla haittaa, vauvat oppii kyllä imemään kahdella eri tavalla. Ei me paljoa olla sitä tarvittu, mutta se on ihana hätävara. Esikoinen ei nimittäin osannut imeä sitä yhtään, eli olin sitten sille tutin korvikkeena ekat 3 kk...

Meillä on ilmaantunut vauvan peppuun punaista ihottumaa. Pelkään niin kovasti noita allergioita... Miten teillä muilla, onko peppuihottumaa vauvoilla? Toisaalta tämä jäppinen syytää tuota sinappia hirveitä määriä ja kun en aina ihan heti sitä vaippaa vaihda, on voinut siitäkin ärtyä.

Muuten vauva on aika hauska veijari, tykkää erityisesti seurata isoveljen touhuja! Isoveli muistaa myös käydä silittelemässä ja pussailemassa, mutta eilen myös vetäsi tyynyn vauvan pään ja selän alta siten pois, että pää kolahti lattialle kunnolla. Ja teki sen kaksi kertaa tietoisesti... Odotan kovasti ensi kesää, jolloin tämä kaveri jo toivottavasti liikkuu jollain tapaa: noilla kahdella on varmaan mukavaa!

Ai niin, mies oli sitten tasan kolme päivää isyyslomalla ja silloinkin teki töitä kotona. Meni jo eilen töihin... No, mikäpäs siinä, päivisinhän tässä pääasiassa nukutaankin, mutta silti olis vielä ollut kiva, jos olis lomaillut.