LOKAKUUN ÄIDIT 23

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Craviz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kesä on mennyt niin nopeesti, että en ole ehtinyt tänne mitään laittaa.
Olen kyllä lukenut säännöllisesti tätä palstaa. Se on ollut jonkinlainen päivä/viikkorutiini.
Oma raskaus etenee hyvin. Kaikki on kunnossa eikä mitään ihmeellistä ole ollut. Vauva on aktiivinen ja puskee itseään läpi millon mistäkin mahan osasta.
Maha on iso. Viime lääkärineuvolassa oli sijainen, joka mittasi SF:n vähän väärin. Lukema oli 30 (!??!!). Siis kaksosodottajien lukemia. Mutta tää tytteli vetikin mittanauhan ihan tissien alle. Ed. kerran neljä viikkoa aiemmin se oli ollut 22. Kai mää nyt olisin jo tollasesta kasvusta joutunut Taysiin tutkittavaksi. Ens viikolla oma terkka taas paikalla, joten odotan järkevämpää tulosta.
Vaunut on hankittu ja sänky saatu. Pakkaus tuli jo viikkoja sitten ja vaatteita olen keräillyt lisäksi kirppareilta ja aleista. Ristiäisiä ei tule, koska lasta ei kasteta.
Mitähän muuta?
Odottelen Cravizin Kela-kokemuksia. Mä meinaan mietin tota ihan samaa. Siis sitä min. 20%.
Airi, kuulemma sairaslomaa saa helposti. Mulle jo ehdoteltiin neuvolassa. Mutta onneksi en tarvii. Mähän olen kanssa opettaja, mutta aloitan äippäloman varhennettuna joten työpäiviä tälle lukukaudelle tulee tasan 4. On tää melkoista laiskottelua: ensin opettajan kesäloma ja sitten neljä työpäivää ja äippälomalle.
Kiitos teille, jotka jaksatte tänne aktiivisesti kirjoitella! Tää on ollut mun tukiverkko, vaikka en siis itse juurikaan kirjoittele. On vaan niin helpottavaa lukea samassa tilanteessa olevien juttuja ja tajuta, että hei tää mun "valtava" ongelma onkin aika yleinen.
Hyvää jatkoa kaikille.
T. Ebba

Samaa täälläki pohditaan tuosta veroprosentista?? Eli onko hyötyä käydä lasketuttamassa uutta veroprosenttia jos kuitenkin 20%?? Ei tajua!!!

Ebba: naurattaa tuo sun mittaushomma :)

Hilti: Mulla on sama homma tuon nimen suhteen, kun ei kuuluta kirkkoon vaan lapsi siunataa ja samalla nimi "julkistetaan". Kuulisin tai lukisin mielelläni ajatuksistasi tai suunnitelmistasi asian suhteen.

Kaneli: Täällä sama olo! Kävin työpaikalla tänään ja kaikki puhuu mulle vain raskaudesta :( !!

Katja RV 31+2, siis jo älyttömän raskaana ;)

Kanelille; joo sama juttu. Tänäänki 10 lastenohjaajaa tuijotti vain minun mahaa ku yks kyseli vointia yms. aiheesta. Toisaalta hirmu huomaavaisia ja ihania kommentteja, mutta tulee juuri melko kiusaantunu olo välissä! Ja kummi-kysymykseen: itte olen aatellu (täysin vielä keskustelematta toisen osapuolen kanssa:)) jotenki automaattisesti neljää kummia, ku mullaki on neljä.

Törkeää tosin se, että pientä tukea saavilta otetaan vähästä! Siitä veroprosentista puheenollen.. No, täytyyhän kansanedustajien jostaki palkankorotuksensa saada.
Mies sanois tuosta, että olipa taas kommari-kommentti..

Hei muutes, onko kokemusta Weleda-öljystä? Olen kuullu, että kantsis (kantsisko?) alkaa näihin aikoihin vissiin käyttämään, jotta väliliha elastisoituis..

Äippäpolilla on penkkiä kulutettu tämä päivä. Ihme on tapahtunut. Aatu on kömpinyt Beetun yli vasemmalle raivotarjontaan. Ensiksi epäili, että B-sikiö "muuttunut" A:ksi, mutta kokoero paljasti, ettei kuitenkaan ole. A oli arviolta 1810 g ja B 1620 g. Oiskohan B mitattu vähän yläkanttiin viimeksi. Nyt on toiveita alatiesynnytyksestä. Muuten oli kaikki ok, paitsi tietenkin turvotus, jolle ei sitten voi mitään.

Sokereista Annu sen verran, että minulla ei arvot mitään päätähuimaavia olleet (lappu hukassa), mutta paastoarvot yläkantissa 6-7 ja ruokailun jälkeen 8-9. Kylmästi insuliinille kuuden päivän seurannan jälkeen. Ensinhän kokeiltiin iltainsullinilla. Lääkäri on todella pätevä eli Sirkku Tulokas. Itse kuulemma kärsii vasta, jos arvot yli 14.

Eilinen Juicen konsertti tuntuu. Tänään käytiin vielä Viinikylässä syömässä. Supistelee niin ... Lääkäri ei uskaltanut katsoa kohdunsuun tilannetta ? Sanoi, että saattaa vaan ärsyttää ja, että yritetään pitää nämä sisällä vielä jonkun viikon. Heh ! Menee tietenkin yliaikaiseksi. Nyt oli työkaverini saanut tytön. Synnytys oli ollut hankala. Vauva oli jumittunut kiinni ja jouduttu riuhtomaan imukupilla ulos. Kokoa oli 3905 g ja 53 cm. Oli hyvin järkyttynyt.

Anoppi pommittaa sukupuolitiedoilla. En kyllä edelleenkään tiedä, enkä aioi kysyä. Aikoi tulla käymään,kun tulen laitokselta. Sanoin, että ei käy. En ota heti ketään vastaan. Tais loukkaantua...

Nyt huilimaan, Äskä 30+5

Milla, minulla on ainakin ollut Weledan raskausajan hoitoöljy alusta saakka käytössa, nyt toinen pullo menossa. Suosittelen! Samoin olen tilannut väliliha öljyn jota aletaan käyttää rv 34 alkaen. Siitä ei vielä kokemuksia, mutta aiemmin käytin jotakin erityistä kuparisalvaa mutten muista nimeä ja tavallista vehnänalkioöljyä. Vehnänalkioöljy on keltaista ja sotkee alushousut mutta kai se auttoi paranemisprosessia, vaikea sanoa...

Taisin jo aikaisemminkin mainita, että ajattelimme pitää ristiäiset kotona ja pyytää pappia samalla siunaamaan kodin. Meinaan tilata paljon valmiina ja äitini lupasi leipoa kakkuja ja pullaa. Haluaisin myös teettää lapsen nimellä koristeltuja pikkuleipiä, leivoksia tai konvehteja. Siivoaminen ei ole ongelma, koska meillä on tapana siivota kerran viikossa porukalla. Mies imuroi ja luuttuaa ja tytär pyyhkii pölyt ja siivoaa oman huoneensa, joten minulle jää keittiö, wc ja kylpyhuone.

Töissä olo tuntuu hassulta kun tosiaan itsellä pyörii vauva-asiat päällimmäisenä eikä tällä hetkellä töissä ole juuri muita kuin parikymppisiä kesä-apulaisia joille asia on erittäin epä-ajankohtainen :) Ihmettelivät vain että vieläkö se tuosta kasvaa ja kun kerroin, että lapsi on vasta 1,5kg ja pitäisi tulla ainakin puolet lisää, niin eräs tytöistä totesi lupsakasti, että sehän on kuin normaaliperheen joulukinkku !?
Hiukka vaikea löytää yhteisiä puheenaiheita mutta onneksi on myös joitain tuoreita isiä paikalla.

Kohtalaisen hyvin ovat menneet nämä kolme työpäivää lähes 2 kk tauon jälkeen. Tänäänkin kävin projektitiimin kanssa pippuripihvi lounaalla joten siihenkin kului pari tuntia :). Nam! Tuo lounas oli tarkoitus pitää jo keväällä mutta jouduimme silloin perumaan kun jouduin sairauslomalle.

Äiskä eiköhän se anoppi siitä vielä lepy, kyllä äitien toiveita täytyy kunnioittaa raskaan synnytyksen jälkeen. Etukäteen on todella vaikea sanoa, missä kunnossa sitä on ja masennustakin saattaa olla liikkeellä. Vieraat saattavat toisaalta piristää mutta toisaalta taas rasittaa lisää. Kaikki eivät tajua lähteä ajoissa, ikävä kyllä ;)

ariel 28+1 !!!!!!!!!

En sitten saanut aikaiseksi mentyä kelaan tänään kun tämän kylän verotoimisto on suljettuna tämän viikkoa jossa olisin samalla käynyt.
Menen siis maanantaina selvittelemään asioita sillä saisin veroprosenttia tiputettua ainakin puoleen nykyisestä mutta onko siitä hyötyä?
Hitsin hitsi....No mie käyn kyl huomen siel Kelassa kun vaivaa niin..Oikein suututtaa jos se menee niin!!

Yöööökkk..tuli sitten syötyä sipsejä ja karkkia niin paljon että nyt oksettaa.
No oma moka, minkäs teet. Nyt tuskanhiki päässä ja maha turvoksissa..niin hapeton olo...plääh. En suosittele kelleen tätä oloa..

Äiskä...mustakin tuntuu etten halua heti seuraavana enkä välttämättä sitäkään seuraavana pvänä laitokselle muita kuin mieheni.
Vaikka ovat kuinka innoissaan ja uteliaita niin saavat odottaa. Haluan ns. rauhassa toipua hetken ennen sitä kyselyä ja utelua ja voivottelua ja hellanlettas-juttuja. minuu ahdistaa sellainen..ei vain ole osa minua.
Aion todellakin sanoa että ainakin pari pvää kiitos ja ilmoitus ennen kuin tulette jotta osaan varautua.

Kyllä sitten saa tulla kun kotona ollaan niin ihan vapaasti kun se ns. alkuhäslinki on ohi ja omaan arkeen päästy.

Jep..ei mtn uutta tänne tänään.
Huomenna taas perhevalmennus -imetysosio. Miehen jätän luvallani kotiin.

Craviz ja pikkuinen 31+2

Niin Annu vielä sokeriasiaa. Minulle sanottiin, että sen kannalta hankalimmat viikot oisivat 28-32. Itselläni tuntuu nyt helpottavan. Mittaustakin vähennettiin kolmeen kertaan päivässä.

Hurjaa, kun te kaikki mietitte jo velvollisuuksia, ristiäisiä jne. Minä taas odottelen, että kaikki sitten menee omalla painollaan. Minulla on kaikki sukulaiset niin kaukana, että vähän hankala järjestää. Eilen sain ikävän tiedon Oulusta. Tätini oli kuollut vain 2 viikon päästä siitä, kun hänen syöpänsä todettiin. Olisi mielenkiintoa lähteä hautajaisiin, mutta katsotaan nyt. Näkisi pitkästä aikaa sukulaiset koolla.

Kävin saunassa ja rupesin miettimään, kun mies sanoi, että maha on kasvanut TAAS, että onhan jo vauveleiden yhteispaino 3,4 kg. Sitä retuutta lähes kolmea ja puolta maitopurkkia mahassa :). Päälle vielä istukat ja nesteen lisäys. Seksihommat on jo aika hankalaa. Alkaa vaatia todella mielikuvitusta...

Pakko kommentoida tuota vierasasiaa.
Mäkin ajattelin viimeks että haluan olla sairaalassa sitten rauhassa miehen ja vauvan kanssa perhehuoneessa ilman hälinää...

Kävikin sitten niin, että kun vauva oli teholla, me möllötettiin ukon kanssa kaksin perhehuoneessa ja katottiin telkkaria. Aika kävi tooooodella pitkäks ja loppujenlopuks MÄ soittelin kavereilleni (jotka asuu vähän kauempana) että tulkaa hyt hitossa käymään täällä ennenkuin mä kuolen tylsyyteen!
Sittenkin kun vauva tuli meidän kanssa samaan huoneeseen, se vaan söi kolmen tunnin välein (piti herättää aina syömään, muuten se ois nukkunu vaikka kauinka kauan) ja nukku, joten eipä siellä liiemmin tekemistä ollu. Varsinkin kun ite ois halunnu jo kotiin mutta lääkäri sai päähänsä tarkkailla mun verenpainettani...sanoinkin sille että saat makuuttaa mua täällä seuraavan vuoden, se ei siitä laske (otti sillä hetkellä niiiin se sairaala päähän).

Kiitos Äiskä sokeritiedoista. No täällä sitten mennään juuri noilla "hankalimmilla" viikoilla. Tänä aamunakin aamiaisen jälkeiset sokerit 8,1, vaikka söin pari ruisleipää päällisineen, kurkkua ja porkkanaa+ vettä. Eihän tässä uskalla syödä enää mitään )= Maitotuotteet ja hedelmät tuntuvat aamusta olevan ihan no-no sokerien kannalta, vaikka muuten maistuisivat. No pätevään hoitoon sitten pääsen, kun tuo Tulokas mullakin on lääkärinä.
Mä mietin jo, että kun pitää kökkiä siellä äippäpolilla se 5 tuntia, niin saako sieltä käydä syömässä välillä? Nälkähän siinä iskee. Miehelle eilen vitsailinkin, että pitää vissiin ottaa limupullo ja karkkipussi mukaan, että jaksaa ( ; Viikonloppuna on yhdet 50v-juhlat. Taitaa olla parempi unohtaa mittari siltä päivältä kokonaan...

Taitaa mullekin sitten ainakin se iltainsuliini tulla. Mun aamuarvot on olleet 5,6-5,8 tasoa aika tasaiseen. Yksi yllättävä 4,6 ja kaksi korkeahkoa 6,2 ja 6,9 em. poikkeuksena. Aamiaisen jälkeen sokerit ovat olleet tasot 6,1 - 8,6 ja tämä siis mun mielestä melko niukoilla aamiaisilla. Päiväarvot ovatkin sitten olleet ok, paitsi nyt välillä heittää, kun tuli tuo "hankala" (?) 28 viikkoa täyteen.

Ei mikään ihme, Äiskä, että olo on jo tukala. Johan Aatulla ja Peetulla on hyvinkin painoa keskikokoisen vastasyntyneen verran eli me muut kärvistellään sitten samanlaisissa fiiliksissä loppumetreillä. Ja sä taisit olla vielä itse pienikokoinen. Tsemppiä sinnepäin.

Yritänpäs taas tarttua töihin - motivaatio tuntuu karkailevan nykyään vähän turhan helposti.

Terveiset neuvolasta! Kaikki oli ok, verenpaine ja hemppa jees, painoa nyt yhteensä 6,5 kg, sydänäänet n. 130-140 jne. Ainut mikä mua vähän rupes mietityttämään oli se, että kohtu nyt pienempi kuin viimeeksi samoilla viikoilla... Keskikäyrillä mennään, mutta tuli jotenkin huoli. Tosin eri mittaaja kuin normaalisti, joten sekin kai vaikuttaa.

TYömotivaatio tosiaan ihan nolla, tekis vaan mieli oleilla kotona. Viikonloppuna mennään teltta- + mökkiretkelle saaristoon ison kaveriporukan kanssa, alle 3 v. lapsia n. 20 kpl, koiria vissiin 5 jne., joten huisketta riittää. Oma kokkikin meillä on mukana, jee! Naureskelin tosin, että makuupussiin saatan mahtua, mutta en pois sieltä ;). Ehkä joku vetää mut aina aamuisin sieltä pois (miten niin hyljeolo). Nyt yritän keskittyä hetkeksi töihin...

Maanantaina alotin työt innolla ja nyt on tylsää ku en päässy töihin tänään neuvolan takia. Työmatka on niin pitkä että ois ehtiny jo aktiviteetti loppua ennenku oisin ollu paikalla. Mukava välissä olla töissä ihmisten ilmoilla ku heinäkuun olin yksin kotona.
Neuvolassa lääkäri kyseli sairasloman tarvetta supistelujen vuoksi, mutta kohdunsuu ja kaikki vaikutti hyvältä niin en todellakaan ole haluamassa jäämään kotia. Katotaan sitte parin viikon päästä miten tuo työmatka ja kävely rasittaa kroppaa..
Neuvolatäti ripitti painosta, noussu raskauden aikana vain 2 kiloa! Olen ittekki kyllä ymmälläni, koska syön isoja annoksia lämmintä ruokaa, aamulla, illalla, välillä ja herkuttelen joka päivä ainaki jäätelöllä. Ehkä tuota kävelyä ja hyötyliikuntaa tulee vain harrastettua niin paljon. Vauva ja maha kyllä kasvaa ihan normaalisti, ettei sinänsä syytä huoleen. Onko muilla samanlaista painon nousemattomuutta?
Nyt on pari päivää vaivannu taas häntäluu, mitä vihlo aikasemmin neljännellä kuulla. Alampa suunnittelemaan tekemistä tälle päivälle, ku en ossaa paikallaan olla. (Saan varmaan kohta paikallisen ostoskeskuksen vartijat perään ku vain norkoilen siellä jatkuvasti..) Ehkä menen iltasella kamarimusiikki-konserttiin kuuntelemaan joikua, tulis kotosa fiilis.

Minä saan nykyisin äippäpolilla ruuan, kun olen tällainen diabeetikko :). Eivät ensimmäisellä kerralla kertoneet ja hämmästyin aika lailla. No, ei ruuassa kyllä kovin kehumista ole. Istumisennätys polilla on seuraava: aika 8.20, pois pääsin 14.50 ...

Vielä noista vierailuista. Muistan aikanaan, kun nuorena opiskelijatyttönä sain eka pojan, niin vanhempani kurvasivat pohjoisesta heti ensimmäisenä v-loppuna Kuopioon heidän ensimmäistä lastenlastaan katsomaan pikkuyksiöön. No, menihän se yksi yö, kun eivät silloin töissä olevina viivähtäneet pitempään. Minulla alkoi pojan kanssa vielä heti se pissatulehduskierre sen takaisinvirtauksen takia.

Orvokki ja muutkin, minä kun olen nyt ravannut urakalla tuolla polilla ja painoarvioitakin on tehty kymmenisen kertaa, niin huomaa selvästi kuin paljon mittaaja vaikuttaa tulokseen. Toiset ottavat huolella strategiset mitat (lakimitta, vartalonympärys, reisiluu) useampaan kertaan ja osa vään sinne päin.

Niin tämä sisätautilääkäri määräsi minut kilpirauhaskokeisiin. Äidilläni on se leikattukin, mutta palpoiden vaikutti kyllä normaalilta. Jos "käväisis" (jonot n. 40-50 ihmistä aamulla) huomenna, kun ei kuulemma ole niin päivän päälle.

Eilen minulle soitettiin henk.koht. Kelalta vuoden 2005 lääkekorvauksista. Olivat vihdoin ja viimein tehneet päätöksen, että eivät peri minulta takaisin ns. kattokorvauksia. Minulle tehdyn st:n takia olisivat voineet. "Jäin kiinni", kun valitin yhden hoidon korvattavuudesta. Ensimmäisestä antoivat epähuomioissa korvauksen. No hyvä näin, takaisinmaksua olisi ollut yli 1000 euron verran.

Nyt kurkkaus työelämään ja pieni ostoskierros. Nuttero olo näin neljältä heränneenä.

Perhanan remppamiehet! Eivät eilen sitten tulleet, vaikka sovittiin! Kuulemma krapulan takia ei voinut tulla. Siis vitja, miten ärsyttää tälläinen leväperäisyys! Kyllä taas saatiin kliseet ja stereotypiat kohdalleen remonttimiesten suhteen... Ei ois yhtään päivää hukattavana, kun koti pitäisi saada kuntoon ennen vauvan tuloa. Ja ois kyllä kiva päästä suihkussa käymään ja pesemään pyykkiä normaalisti ettei tartteis kylillä enää juosta.Millä ihmeen oikeudella etenkin miehet saa tälläisiä erivapauksia että kaikki ymmärtää kun ei voi tulla töihin kun piti vähän viinaa ottaa!!! Surkeeta!!!Argh! Huomenna, jos suvaitsevat saapumaan on äkäinen mamma vastassa...

Mullekkin tekee tiukkaa ajatella vielä mitään ristiäisiä tai vielä edes synnytystä. Valmennus alkaa ensi viikolla. Minä en kuulu kirkkoon joten meillä on kaksi mahdollisuutta antaa nimi. Toisaalta minusta olisi kiva, että lapsi saa sitten aikuisena päättää mihin ryhmään haluaa kuulua vai haluaako mihinkään. Toisaalta taas miehelleni on tärkeää, että lapsemme pääsee rippikouluun. Itse koetan olla tuputtamatta kenellekkään omia uskontoon liittyviä ajatuksia, joten periaatteessa mulle on ihan sama kumpi tapa valitaan. Miehelleni taitaa olla tärkeämpää, että lapsi kuuluisi kirkkoon, vaikka hän ei mitenkään poikkea uskonnollisilta arvoiltaan minusta. Itse päätin kirkosta eroamisen vasta aikuisena.
Mutta haluaisin pitää ristiäiset kotona pienellä porukalla hyvän ruuan saattelemana. Kummeja korkeintaan kaksi.

Nimiä on pojalle löytynyt, mutta tytöille on niin vaikea antaa nimeä! Kuitenkin pidämme perusnimistä ja useimmilla ystävillämme on juuri tuollainen kiva suomalainen nimi. Vaikeaa antaa sellaista nimeä, josta tulee joku ystävä mieleen...

Vinkkinä sanon, ettei kannata kenenkään muun kuin oman miehensä kanssa miettiä nimiaisoita! Itse erehdyin juttelemaan äitini kanssa nimistä ja sehän tyrmäsi kaikki ehdotukset ja ehdotti perintönimiä (meillä ei edes ole mitään jatkumoa, jos ei nyt aloiteta). Sitten kaverini varasi yhden nimen ihan tosissaan, että hän aikoo antaa sen tytölleen sitten joskus! HÄH! Milloinkas nimiä on ruvettu varailemaan yksinoikeudella!?

Kylläpäs mua nyt ärsyttää kaikki... Mihinkähän hyödylliseen käyttäisin tämän energiani. Ehkä aloitan piirtämään pohjakuvaa makkarista ja työhuoneesta. Pitäisi suunnitella sisustus. Askartelen myös pohjakuvat sängyistä ja muista huonekaluista, joita voi sitten siirrellä helposti. Meillä on sellainen sänky, joka pitää melkeimpä "rakentaa" siihen paikalleen mihin sen haluaa.

MIten teillä muilla on paino noussut? Luin että kahta kiloa ja kuutta... Mulla on lähtötilanteesta jo 11,7 kg! Eipä mulle neuvolassa mitään sanottu, etteikö olisi sopiva määrä, mutta pistää vaan miettimään mihin asti se kipuaa.

Masussa todellakin alkaa olla ahdasta ja joku raaja aina puskee oikean kylkikaaren alle. Vauvalla on lempiasento, josta se sitten kurittaa mahalaukkkuani ja virtsarakkoa!

Taidan lähteä ulkoilemaan. Eilen kävin pitkästä aikaa kävelyllä , mutta kun puhuin samalla puhelimessa niin heti rupesi pistämään kylkeen. Silloin ei tule hengitettyä kunnolla.

Palataan...
Manna rv.31!

eipä tullut eilen siivoamisesta mitään kun köllähdin jo kahdelta toista "vähän" lepäilemään ja nukuin kolmeen...
mutta nyt on ihan sellainen olo että tahdon siivota saunan ja kylpyhuoneen ja vessan... katsoo mitä masu siihen sanoo.

vielä siitä eilisestä neuvolasta... minulla sf mitta pysynyt ylä käyrillä eli oli nyt 29... tuntui aika hurjalta. ja painoakin oli tullut jo kymmenen kiloa alusta laskien...

katja: meillä on ajatus pitää aika pienet pirskeet... isovanhemmat, sedät perheineen, eno ja muutamia ystäviä seurakunnasta ja muualta... pappi on omasta takaa, joka tulee varmaan kotiin pienen siunaamaan, paljon muuta ei olla vielä mietitty, paitsi että tietenkin syödään ja siunaamisen yhteydessä varmaan kerrotaan nimi ja vähän myöhemmin kerrotaan mistä on nimi tullut...

vähän aikaista miettiä, mutta ajattelin että voitaisiinko siirtyä koko porukalla sitten tuonne vauva puolelle kun ihmiset alkavat jakaantua, vai tahtovatko kaikki että siirrytään pikkuhiljaa tiputellen, niinkuin olen monien ketjujen huomannut tehneen...
minusta olisi vaan kiva että pysyttäisiin kaikki kimpassa ja sovittasiin vaikka joku päivä jolloin siirrytään. mutta kertokaa mitä ajattelette?

Manna...mie ainakin antaisin remppamiesten kuulla kunniansa ja kunnolla!
Niin äkäinen mamma olisi täällä vastassa.

Oi että..olen miehelle pitkään puhunut että haluaisin maalata meidän wc:stä yhden seinän jollakin värillä kun on niin valkoinen niin tähän mennessä se on mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..
Nyt totesi että lauantaina maalataan se kun vielä on aikaa sellaiseen keskittyä täysillä :) Jippiiii! Ja sitten olisi vielä tuossa välieteisessäkin tietty yksi seinä mikä kaipaisi jotain piristystä..

Täälläkin pistelee välillä kylkeen tuo kävely, joskus roskienkin vieminen on tuskaa! Ja nyt siivousintoillessani olen saanut toisen jalkani kipeäksi ettei oikein voi astua..voi luoja sentään..toivotaan että paranee.

Mutta nyt alan taas tätä aikaa kuluttelemaan täällä..
Kauppaan lähtisi kävelemään jos tuntuisi siltä...
Ja illalla sinne valmennukseen...

Flunssainen Craviz (nukkui yön ikkuna auki) ja pikkuinen kantapäät tonossa
31+3

Milla ja muut painosta kyselleet:

Mä oon tällainen kummajainen, että mulla on paino pudonnut koko raskausajan ja tällä hetkellä ollaan 8,5 kg miinuksella neuvolan eka punnituksesta /8 ??? Mutta kun on ollut reippaasti painoa jo lähtiessä, niin kukaan ei ole sanonut painosta oikeastaan yhtään mitään - korkeintaan ovat olleet tyytyväisiä. Neuvolassakin kysyttiin vain, että syöthän kuitenkin hyvin ja tyytyivät siihen, kun kerroin syöväni. Ja laihduttanut en todellakaan ole. Alkuraskaudesta nyt ei ruoka maistunut ja silloin laihduin enemmän. Nyt paino on pudonnut sellaista kilo/kuukausi tahtia. Kaipa ne siellä äippäpolilla tuohonkin kantaa ottavat.

Saa nyt nähdä, miten painon kanssa käy, kun on pakko ruveta kuitenkin noita makeita sokeriarvojen takia katselemaan. Vähän harmittaakin, kun tähän asti olen syönyt aika lailla miettimättä asiaa sen kummemmin. Nyt tuntuu, että joka suupalasta täytyy ottaa huonoa omaatuntoa, kun nuo sokerit niin herkästi kohoavat )=

Mutta jos, Milla, olet ihan normaalipainoinen ollut ennen odotusta, niin silloin varmaan tiukemmin seuraavatkin, että paino kuitenkin nousee, kun vauva kasvaa. Itse kuitenkin parhaiten tiedät, miten olet syönyt. Eli kun kerroit, että olet syönyt ihan hyvin ja reiluja annoksia, niin asia on ihan ok. Ei nyt varsinaiselle lihotuskuurillekaan tarvi ryhtyä ( ;

Mun paino on nyt noussut 6-7 kg, mielestäni aika vähän. Jossain netissä törmäsin sellaisen laskuriin (en muista sivua), missä laitettiin pituus ja lähtöpaino ja sitten sai tulokseksi painovälin, missä olisi hyvä olla tietyillä viikoilla. Sen mukaan tässä vaiheessa ihan normaali painonnousu minulla olisi 8-12 kg.

Niin tuosta veroprosentista vielä. Eli eikös meidän nyt kannata hakea uusi verokortti, jonka ennakonpidätys olisi 18%? Silloin siihen lisättäisiin se 2 %, joka olisi vähintään 20 %? Järkeilinkö oikein..? Voitko Craviz sitten ilmoitella meille, mitä siellä Kelalla sanottiin...

Niin Annu76: sinulle varmaakin tulee työmatkoista sama juttu kuin minulla. Siis itsella työmatka kanssa se 50 km suunta, joten vähennettävää tuli yli 3000 eur!! Jossakin tätä asiaa perusteltiin sillä, että Kela vähentää nämä, koska me saamme ne vähentää verotuksessa. Mutta eihän me saada vähentää niitä verotuksessa äityislomalla, koska emme aja minnekkään töihin! Ei varmasti menisi verottajalta läpi!! Että sellaista, ärsyttää vieläkin koko juttu..

Weledaa käytetään jo täällä. Siis siinähän lukee se vk 34, että saisi sen jälkeen alkaa käyttämään. Mutta en kyllä keksi että miksi vasta silloin. Nyt käytän sitä ehkä parisen kertaa viikossa, vk 34 eteenpäin sitten joka päivä. Ystäväni, jolla oli syöksysynnytys, oli käyttänyt tätä Weledaa, niin paikat pysyivät täysin kunnossa!

Kaneli: olen kanssa miettinyt noita puhumisjuttuja. Ajattelin vain sitten kun vauva on syntynyt, niin sitten yrittäisin pitää linjan, etten juttelisi vain vauvajuttuja. Tai siis niinkuin yksi kaveri sanoi, niin tosiaan vastasyntyneen äiti voi jutella vain vauvajuttuja, mutta pitäisi olla kiinnostunut myös muiden asioista. Musta tämä oli aika hyvin sanottu, toivottavasti pystyn tähän =)

Jee, enää tunti "töitä" ja sitten kotiin. Mies äsken soitteli että oli ostanut vauvelille tutin. Yritti ostaa myös radion vauvalle (?), mutta siihen sanoin ettei vauva varmaankaan sitä vielä tarvitse, heh :)

Annette 32+2

Joo eipä tänäänkään kuulunut apupoikaa työmaalle...

Raskausajan painolaskuri osoitteessa: www.lastenporssi.fi ja laskurit.
Mun pituuteen ja lähtöpainoon verrattuna viikolla 31 painohaarukka: 74.18 kg -- 77.27 kg. Painoni oli nyt 77,7 joten ihan rajoilla mennään. Tietenkin nämä ovat yksilöllisiä, tiedän, mutta onhan tämä jännää kun paino nousee! Mies huomautti, että kävelystäni kuuluu nyt huomattava tömpse! Kai tällänen kohta kasikytkilonen tömpsyttelee jo!

Ja että Annu76:lla on paino laskenut koko ajan! Uskomatonta! Niin nämä kokemukset heittelee. Pääasia, että on terve ja vauva kehittyy normaalisti.

Kävin pienellä kävelyllä, yritän pidentää niitä asteittain, jotta voisin tuon lähimetsän lenkin, 2,5 km heittää kerralla. Nyt ei jaksa.

Ihanaa seurata miten vauva liikkuu mahassa! Pystyn vaan makoilemaan ja ihailemaan pitkiäkin aikoja. On koko ajan seuraa ja vauvaa pystyy silittelemään ja hellimään.

Craviz, millaista on ollut synnytysvalmennuksessa? Oletteko jo käyneet vai eka kerta tänä iltana?

Taidan käppäillä kauppaan hakemaan munia, tekisi mieleni leipoa jotain hyvää.

Manna

Minä sain tytön -88 elokuussa ja muutatin verokortin. Olin ihan "levollinen" tiesinhän tarkkaan paljon olin alkuvuodesta tienannut ja paljon saisin päivärahaa loppuvuodeksi. No mätkyjä tuli 2800 mk. Kyllä otti päähän. Vieläkään en voi käsittää, mikä meni pieleen. Oli niillä silloin jo tietokoneohjelmat, jotka laskivat verot. Mulla veroprosentti on nyt lisäansioprosentti eli yli 40 %... Tasaantuu nyt sitten aikaa myöten, kai.

Vieläkän en usko johonkin tiettyyn arpia estävään voiteeseen. Kyllä rasvaus hyvästä on, mutta arvet tulee, jos ovat tullakseen. Jokin perinnöllinen tekijä osittain kudosten "venymisessä" ja periksi antamisessa säätelee. Toisaalta tietenkin venymisen määrä on ratkaiseva. Yksi riskialtis vaihe raskaudessa on mahan äkillinen laskeutuminen ennen synnytystä. Edelliset kun eivät ole minulla laskeutuneet ollenkaan. Minulla ei ole myös ollut ollenkaan minkäänlaista ponnistuspakkoa. Olisin voinut maata tuntitolkulla kohdunsuu 10 cm auki. Saas nähdä nyt ja venymisen määrä ihan eri luokkaa kuin aiemmin.

Painoa on tullut 16 kg. Siitä kyllä on turvotusnestettä useampi kilo. Olen nyt yrittänyt olla, ettei paino ihan hurjasti nousisi. Meillä on miehen kanssa jääkaapin siivousoperaatio. Ei ole käyty kaupassa tällä viikolla ollenkaan. Harmittaa, kun niin paljon heitetään pilaantuneena pois. Rahantuhlausta.

Minuunkin iski videokamerakuume. Vanha kamerani on -91 ostettu Sony Handycam. Töihin tulleessa Mikrobittilehdessä oli arvostelu kiintolevylle ja dvd:lle tallentavista laitteista. Mm. Hobby Hallin myymä Samsung sai yhden tähden. Ehdin jo silmäillä uutta katalogia. Onneksi en sortunut tilaamaan.

Hitsi, puhelin jäi töihin. Ei auta muuta kuin lähteä hakemaan. Mies on nyt vähän kipeän oloinen. Juoksee vessassa ja valittaa väsymystä. Ettei olis Tampereen mahatauti. No ei varmaankaan, mutta tiedä häntä mitä eilen Viinikylässä syötiin, mutta ois varmaan mullakin. Minä en kyllä juuri siinä mielessä vessassa vieraile.

Hyvää vointia kaikille. Aika toisaalta rientää ja toisaalta matelee. Minä voisin jo käydä pötkäyttämässä... Taas oli Moron vauvauutisissa pienet kaksoset syntyneet (1340 ja 1200 g).

Heips..

Ja terveisiä perhevalmennuksesta.
Manna: tämä oli jo kolmas kerta. Tämän järjestää meidän kunta ja erikseen on sitten Taysiin tutustuminen. Tänään käsiteltiin imettämistä ja lapsivuode aikaa. Ihan ok, juttu...taas tuli uuttakin tietoa.

Saimme kuulla että kunta tulee kansalaisopistossa järjestettävää kurssia jossa tehdään imetystyynyt ensisynnyttäjille. Siis materiaalit ja opastus maksetaan, itse sitten niillä koneilla hurruutellaan se valmiiksi.
Tottakai soitan heti huomenna koska pääsen tekemään omani, onhan ne aika käteviä kuulemma ja rahaa säästyy ja saan tekemistä..Muutkin ovat samasta valmennusryhmästä sinne menossa.

En päässyt sinne Kelaan tänään, on niin kipeä olo tämän flunssan vuoksi.
Pakko jättää ensi viikkoon niin käyn samalla sitten verotoimistossa tipauttamassa sitä veroprosenttia jos siitä ylipäätänsä on hyötyä.
Kun täällä koko verotoimisto on suljettuna tämän viikon lomien takia..höh.

Nyt jäätelö ja mansikoita...

Craviz ja pikkuinen 31+3

ps. täälläkin vauvan vaatteet kuivamassa...

Iltoja... Tuli oltua tänään pojan kanssa Hilarius-hiiren Viherlaaksossa seikkailemassa. Paikka on kyl tarkotettu vähän isommille lapsille ku tollasille kaksvuotiaille, vaikka oli siellä niitä leikkipaikkojakin. En suosittele tollasta seikkailumaata kenellekkään joka on jo näillä viikoilla raskaana (ja kenellä on jo iso maha). Jalat on nyt ihan tohjona ja väsyttää ihan sikana.

Mulla on tuo paino nyt noussut 12 kg, esikolta tähän mennessä 14 kg. Että sillee.....esikolta tuli yhteensä 16 kg ylimäärästä. Kaksosodottajien käyrien mukaan oon kyllä pahasti jälessä tuossa painossa mutta ei ne neuvolassa oo mitään valittanutkaan, lähteepähän ylimääräset sitten helpommin pois :)

Mannalle tsemppiä ja hermoja remontin kanssa: meidän remonttimies lupas tulla viikonloppuna laittamaan loput laatat vessaan suoraan. Aloittleee "projektia" kuulemma ed. iltana kossupullolla. (eli suomeks: me ei saada niitä laattoja vieläkään sinne seinään suoraan).

B:llä oli äsken vatsassa hikka! Onneks se ei kestäny kovin kauaa, se on aika ärsyttävää, varsinkin kun se hikottelee mun lantioluuta vasten ;)

AUUUUTTTSSS...

Täällä ollaan sitten vietetty taas uneton yö, nukkumaan vasta 24 aikaan ja ylös klo 3 jälkeen. En todellakaan tiedä mutta nyt sattuu jalkaan.
Tuosta lantion alapuolelta, onko se lonkka?! kyllä nyt pakottaa niin paljon että en edes meinaa pystyä astumaan sillä jalalla. Hermot varmaan jumissa siellä tms..polttelee ja puuduttaa koko jalkaa.
Ei pysty makaamaan ollenkaan edes selällään kun silloin siihen kohdistuu painetta ja itku on herkässä, niin kipeä se on.
Nyt vain odotellaan että pääsen soittamaan lääkärille 8 jälkeen että mitäs me mahdammekaan nyt tälle tehdä?! Kaikkea sitä ihmisillä on...voihan vitsit...

Ja autolla ajelemaan sinnekin, heheee..varokaan vaan kaikki muut!

Craviz

Mulla on myös joka yö paikat todella kipeenä ja uni on katkonaista. Tosin myös vessareissujen takia (yleensä 5 krt/yö)... Ja silloin herää oikein kunnolla, kun joutuu nousemaan sängystä, kun sattuu niin pirusti häpyluun seudulle ja lantioon. Kaippa se on vaan sitä venymistä. Onneks enää kaks viikkoo töitä! Puoliunessa kun yrittää jotain hommailla, niin ei kyllä hyvä heilu. Tulee tehtyä ihan käsittämättömän typeriä virheitä. No onneks oon jo delekoinu kaikki tärkeimmät hommat, joten en pääse tekeen mitään peruuttamattoman vahingollista...
Koita Craviz kestää, kaippa ne kivut ja löystymiset siitä sit joskus helpottaa ja kaippa niillä joku tarkoituskin on... :)