Lokakuun 06 äitejä 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ajatellut ihan samaa kuin Airi, ja yrittänyt löytää tietoakin jostain. Kaikki on ihan uutta, ja synnyttäneiltä kavereiltakaan ei viitsi kysyä ihan vielä tässä vaiheessa. Missä vaiheessa sinne varhaisultraan pitäisi tosiaan hakeutua, ja oletteko ajetelleen käydä omalla gynegologilla/yksityisellä, vai vasta neuvolassa?

neuvolat ei ilmeisesti ultraa vasta kuin viikolla 12 joten varhaisultra pitäis tehdä yksityisellä ja maksaa..? Ihan sama loppujen lopuksi. Mulle on varattuna aika jo viikolle 7+, mutta mietin, että pitäiskö mennä vielä aikaisemmin. Näkeekö esim jo nyt onko siellä jotain elämää alkamassa vai onko pelkkä pussi? jostain kuulin sydämen sykettä voi mahdollisesti kuulla jo 6:lla viikolla, mutta sekin kai vähän riippuu. Ehkä pitää vaan olla rauhassa ja olla vertaamatta omia oireita muiden oireisiin. Jos mun masussa on tuulimuna niin ei voi mitään, mä en sille joka tapauksessa voi mitään ja se on vain sitä elämää itseään.

Niin ja jokatapauksessa kaikki uudet tervetuloa. Tää palsta on sit niin loistava keksintö. Lähipiirillä menis varmaan hermot muhun alta aikayksikön, jos höpöttelisin tän palstan sijasta heille. Mutta eikös esikoisen kanssa hössöttääkin, kun kaikki on niin uutta ja jännää.

Ebba: Oletko sama joka kirjoitteli tossa syksyllä vielä syysyrittäjissä? Olllan oltu samassa ketjussa kirjoittelemassa. ;-) Siellä jo kyseltiinkin vähän sinun ja muutaman muun perään, jotka eivät olleet kirjoiteleet pitkään aikaan. Käyhän kertomassa ilouutinen sielläkin ja kiva kun pääsit tälle puolelle!

Pikkuruisen sydämenlyönnit pitäisi ilmestyä viimeistään 6+ viikolla. Eli kun seitsemäs raskausviikko täyttyy, niin sydämen rummutus pitäisi olla havaittavissa. Itsellämme varhaisultra on viikoilla 7+0. Pienokainen on saanut alkunsa ivf-hoidolla, joten sikiön/alkion ikä pitäisi olla päivälleen oikein.

Jos raskaus on saanut alkunsa luonnollisesti, niin hedelmöittymispäivähän ei ole täysin tiedossa ja ehkäpä ultraakin kannattaisi siirtää hieman, ettei ole siellä liian aikaisin ja sydänäänetkin sieltä havaittaisiin! Mutta jokainen tehköön omat päätöksensä! =) Ja kun sitä ultra-aikaa tilailee, niin varmasti klinikallakin laskeskelevat sopivaa aikaa, kun sanoo, ettei ole ihan varma koska kannattas tulla!

Ja yleensähän tuo varhaisultra menee omasta pussista.

Annette;
minä vielä laskeskelen näitä viikkoja, epävarma kun olen itsekin... Jos sulla on la laskurien mukaan päivää ennen kuin minulla, niin silloinhan sullakin on viikot vasta rv6+jotain ei siis vielä 7+jotain, eli ultrassa näkyi ihan oikea tilanne, eikö vain? Ei siis syytä sen suurempaan huoleen senkään puolesta.

Minä olen menossa ultraan ensi viikolla, katsotaan mitä siellä sitten sanotaan.

Heips,

Pitää kyllä myöntää että olen näissä viikoissa aivan sekaisin. Mutta tosiaan, olin siellä gynellä eilen, niin hänen mukaansa olen 7+3 laskettuna pelkästään kuukautisista, koska edelliset kuukautiset alkoivat 25.12. Koska Bahama sinulla alkoi? Ja laskettu aika siis 2.10 hänen mukaansa..

Anyway, gynen mukaan en sitten olekkaan alkion koon perusteella ja sydämen sykkeen puuttuessa 7 viikolla vaan jopa 5 tai 6 viikolla. Joten kaikille tiedoksi, jos haluatte säästää hieman rahaa (jopa 150 eur), niin kantsii odotella viikko tai pari. Itse menen taas parin viikon päästä, silloin olen 7 tai 8 viikolla.

Heippa taas.

En Airi muista, kirjoittelinko syysyrittäjissä vai missä. Kermit-ketjussa ainakin. Sit kun tuli se km, niin pidin piiitkän tauon koko palstalta.
En uskalla vieläkään kovasti tätä hehkuttaa, mutta luen teidän muiden juttuja mielenkiinnolla.

Illan jatkoja, Ebba

Siis nyt mä sekoilen ihan urakalla..Tosiaan siis olen kalenterin mukaan 6+4. Mutta koska menkat alkoi viikon myöhässä, olen todellisuudessa vasta viikolla 5 jotain. Eli olit Bahama oikeassa =)

6 raskausviikkoa täynnä ja hieman ylikin. :) Olo ei oo erityisen pahoinvoiva, mutta silloin tällöin on pientä ällötystä ilmassa. Aamulla, kun nousen sängystä, on pakko melkein samantien rynnätä syömään jotain, muuten tulee todella heikko olo. (Ennen lähdin töihin aina tyhjällä vatsalla, nyt en voisi kuvitellakaan!).

Aamupalasta sen verran, että silloin on pakko saada muroja raikkaan ja _kylmän_ maidon kera. En vois kuvitella syöväni esim. ruisleipää aamulla, koska se tuntuisi aamupalaksi jotenkin liian ""tuhdilta"". :D Mielummin syön siis kevyitä muroja, jotka kuitenkin täyttää hyvin. Mulla on semmosia jotain Kellogs'in muroja, joissa on seassa kuivattuja papaijan paloja, hyviä!!!

Yöt menee ihan päin persettä, pakko myöntää! Nukkumisesta ei meinaa tulla mitään. Parin tunnin välein heräilen kyttäämään kelloa kännykästä, kolme-neljä kertaa juoksen pissalla, on muka kauhean kuuma/hikoiluttavaa, vaikka meidän makkarissa on vain jotain 19 astetta lämmintä. :O

Voitte siis kuvitella, että töissä on ihan kamalaa kun joutuu tekemään monin verroin töitä että saa pidettyä silmänsä auki. Onneks mulla on vaan viiden tunnin työpäivät, en nimittäin mitenkään kykenisi tekemään kaheksan tunnin päivä tälläsen totaalisen väsymyksen kanssa.

Mitähän muita oireita..hmm..hengästyn tosi helposti, tosin tämä ei välttämättä ole jokapäiväistä. En oo muutamaan viikkoon käyny jumpilla + salilla, koska olo on ollu niin kertakaikkisen vetelä. Ajattelin jättää jumpat nyt suosiolla pois (koska niissä on se tietty tahti ja mun pitää tehdä kaikki liiotellun hitaasti, etten ala huohottaa tms.) ja keskittyä vaan siihen kuntosaliin. Voin olla niin hidas kuin haluan, kunhan saan sarjat tehtyä. (saas nähdä, milloin saan aikaiseksi mennä tuonne salille..hmm..)

Eipä tässä kai muuta.

Anette 27, M 31, LA 1.10. Tammisaari (esikoinen)
Anna 22, M 25, LA 2.10 OYS (toinen)
Bahama 31, M35 LA 2.10. Hki (esikoinen)
Nanna 30, M40, LA 2.10 Jyväskylä (esikoinen)
Kesäheinä 24, M 27, LA 4.10. (esikoinen)
Rintti 31, M33, LA 4.10.
Nessu 33, M30, LS 5.10 Jyväskylä (toinen)
Jenny 32, M 34, LA 5.10. Espoo (esikoinen)
Tl 26,M 29, LA 7.10 Pohjanmaa (toinen)
Amalia 24, M 25, LA 8.10. Turku (esikoinen)
Fiona 28, M 30, LA 9.10 Helsinki (esikoinen)
Pinni 26, M 28, LA 10.10 Pietarsaari (esikoinen)
Johku 28, M29, LA 10.10. Helsinki (esikoinen)
Orvokki 31, M 31, LA 10.-12.10. Espoo (2. lapsi)
Lotta 31, M 30, LA 12.10, Turku (toinen)
Doe 32, M 32, LA 12.10. Hki (esikoinen)
Taika 28, M 32, LA 12.10. Helsinki (esikoinen)
Airi 27, M 29 LA 17.10 Lahti (esikoinen)
Näpsä77 28, M 40, La 17.10, Tampere (esikoinen, mieh. 2.)
Maija74 31, M36, La 17.10., Helsinki (esikoinen)

Heissan, lisäsin itseni listaan!Epätodellisissa tunnelmissa.. :)

Noista yöheräilyistä tuli mieleen, että odottaessani esikoista opettelin pois noista yökohkaamisista, niin selvisin sitten tuonne 30 viikolle ilman suurempia heräilyjä, kun en totutellut siihen. Ihan tylysti vaan herätessä pysyy sängystä, jos järki sanoo, ettei voi olla niin kaamea pissahätä, että tarttisi vessaan lähteä. Ja iltapalaa tässä joutuu taas opettelemaan syömään, muuten ei yöstä selviä.

Sitten 30 viikolla alkoikin se sopeutuminen 3h välein heräämiseen, siinä menikin sitten seuraava vuosi :)

Heissun,

taidan olla tässä ketjussa poikkeava, kun väsymystä ei ole lainkaan, päinvastoin. Illat olen supervirkeä ja aamullakin ylösnousu on suht helppoa. Ennen raskaaksituloa olen aina ollut oikea illantorkku. Hassua, et tää on muuttunut näin päin.

Tänään tilasin ensimmäisen neuvolan, sain ajan viikon päästä maanantaiksi. Varhaisultran yksityiselle tilasin viikon siitä eteenpäin. Jänskyttää!

Voi kun tekisi mieleni mennä tuonne varhaisultraan, kun kaikki muutkin :) Mutta meillä pääsee niskapoimu-ultraan neuvolan kautta, että odottelen sinne. Kun joskus saan soiteltua sinne neuvolaan, niin varailen aikaa tuonne rv 10:lle, että kuullaan varmasti sydänäänet. Toisessa raskaudessa se on oikeastaan ainut asia mennä sinne neuvolaan, yritän käydä siellä niin harvoin kuin vain neuvolantäti suosiolla antaa.

Lotta ja jotain rv5

Missä vaiheessa olette varanneet / suunnittelette varaavanne aikaa lääkärille? Eikö lääkäri annakin sitten sen ""varmistuksen"" että nyt on tosi kyseessä? En haluaisi hosua, koska viime vuoden lopussa oli pari kertaa haaleaa viivaa ja menkat tulivat sitten viikon myöhässä.. ja pettymys oli suuri. Nyt oli kyllä niin vahva plussa että olo on toiveikas. Ja oireetkin moninaiset :)

Kylläpäs tämä keskustelu onkin TOSI vilkasta, ihanaa! Töissä pakko yrittää keskittyä muihin asioihin, vaikka ajatukset tahtookin harhailla navan seudulla. Ehkä näin iltaisin ehtii paremmin paneutua omiin mietteisiinsä ja niiden esiin tuomiseen.

Oireista tai oireettomuudesta mietin juuri, että olenko iltaisin oikeasti väsyneempi vai kuvittelenko vain olevani, että tuntisin olevani enemmän raskaana :) Samapa tuo, kun unta on riittänyt öisin ja se on vain hyväksi kasvavalle ihmisen alulle. Muuten olen tuntenut välillä nipistelyä alavatsassa, joka on ollut vain ""mukavaa"". Tulee tunne, että siellä pieni kehittyy. Palelusta en tiedä, kun olen varsinainen vilukissa muutenkin. Hajuista minua eilen alkoi etomaan oma hajuvesi! Taidan siirtää sen kaapin perälle. Mutta niin pieniä nämä oireet ovat toistaiseksi olleet, että välillä ajattelee olenko siis oikeasti raskaana!! Epätodellista...

Onko täällä muita odottajia, joilla kasvisruokavalio? Olen tässä pohtinut miten minun pitäisi syömisiäni lisätä tai muuttaa. Internetistä löytyy varmaan neuvoja, pitääpä etsiä. Toki muutenkin syön palkokasveja, täysjyväviljaa ja esim. tofua, mutta pitäisiköhän noita lisätä? Onko kellään kokemuksia?

Itse ajattelin ensi viikolla, jos ja kun olen päässyt viikoille 6+ niin soittaa neuvolaan ja varata varhaisultran. Onko suosituksia paikan suhteen pääkaupunkiseudulla missä yksityisellä kannattaa käydä?

Sitä on niin pihalla tämän kaiken uuden edessä...

Oottepa kerinny jo kirjoittelemaan tänne näin paljon ;)
Tuntuu, että itsekin vois istua kaiket päivät koneella ka etsiä kaikkea mikä liittyy raskauteen :)¨

Tää palelu on jo siirtynyt myös päiväsaikaan. Onneksi töissä se ei ole mitään uutta, kun palelen muutenkin herkästi.
Tänään kuitenkin kiinnittivät huomiota, kun valitin ensin makkarasta joka oli mennyt piloille jääkaapissa. Sitten töissä tomaatti maistui homeelle, yök.
Mutta en ihan vielä halua kertoa koko totuutta. Olen pitänyt niitä ennenkin jännityksessä =) ( naimisiin mentäessä ).

Onkos teillä muilla röyhtäilyjä? Siis tuntuu kuin olisi koko ajan tarve röyhtäistä..
Mies on varmaan tyytyväinen, kun muutenkin tuntuu tota ilmaa kertyvän.
Vatsan turvotuskin inhottaa, kun ei mahdu kohta napit kiinni ;)

Olen harkinnut myös tota ultra juttua ennakkoon, mutta vasta viikolla 8. Neuvolakin pitäisi kohta varata, mutta kun tää on niiiin epätodellista...

Fiona 5+3

Ps. Kaneli taidetaan mennä aivan samoilla ajoilla :)

kylläpäs täällä ollaan ahkeria. Aamulla avasin uuden ketjun ja iltaan mennessä saadaan ehkä 50 viestiä rikki. Alkuhuumaa veikkaisin. Kyllä tää tästä varmaan rauhottuu himan kun kaikki totuttaan ajatukseen äidiksi tulemisesta. Mulla kanssa riittää ihan normaalisti virtaa koko päiväksi. Viime yön nukuin vähän huonommin, mutta ei nyt juuri valittamista. olo on toisin sanoen loistava! En tiedä onko liikunnalla vaikutusta, koska olen aktiiviliikkuja ja liikunta tuo kummasti lisäenergiaa, vaikka samalla tietysti kuluttaa. Pysyy vilukin paremmin loitolla kun illalla veri kiertää vielä kropassa vikkelään treenin jälkeen.

Mä olen koko viikon ollut poissa isukin luota. Huomenna pääsen kotiin! Tein siis testin maanatai-aamuna ennen kuin lähdin töihin ja keroin miehelle ennen kuin lähdin, että plussa tuli. Sen jälkeen asiasta ollaan keskusteltu vain puhelimitse. Ihanaa päästä onnitteleen tulevaa isukkia ihan paikan päälle. Meillä on tylsä ongelma töiden suhteen .Mun työpaikka on 120 km meidän kotoa ja asun osan viikosta vanhempieni luona. Ensi syksystä on sit kiva päästä omaan kotiin pysyvästi eikä tarvi ravata edes takaisin. ;-)

nyt hakeen iltapalaa!

Täällä oli puhetta lääkäriajasta....Mulla on eka neuvola 27.2, ultra kunnan puolesta 15.3 ja lääkäri ""sitten joskus"".
Yritin varata sille jo aikaa sen neuvolatädin kautta YRITTÄEN selittää mun erittäin hankalia työaikoja mutta ei sitä kiinnostanu....ihmetteli että olenko muka töissä kun mulla on se lapsikin!

Anette 27, M 31, LA 1.10. Tammisaari (esikoinen)
Anna 22, M 25, LA 2.10 OYS (toinen)
Bahama 31, M35 LA 2.10. Hki (esikoinen)
Nanna 30, M40, LA 2.10 Jyväskylä (esikoinen)
Kesäheinä 24, M 27, LA 4.10. (esikoinen)
Rintti 31, M33, LA 4.10.
Nessu 33, M30, LS 5.10 Jyväskylä (toinen)
Jenny 32, M 34, LA 5.10. Espoo (esikoinen)
Tl 26,M 29, LA 7.10 Pohjanmaa (toinen)
Amalia 24, M 25, LA 8.10. Turku (esikoinen)
Fiona 28, M 30, LA 9.10 Helsinki (esikoinen)
Pinni 26, M 28, LA 10.10 Pietarsaari (esikoinen)
Johku 28, M29, LA 10.10. Helsinki (esikoinen)
Orvokki 31, M 31, LA 10.-12.10. Espoo (2. lapsi)
Lotta 31, M 30, LA 12.10, Turku (toinen)
Doe 32, M 32, LA 12.10. Hki (esikoinen)
Airi 27, M 29 LA 17.10 Lahti (esikoinen)
Näpsä77 28, M 40, La 17.10, Tampere (esikoinen, mieh. 2.)
Maija74 31, M36, La 17.10., Helsinki (esikoinen)
Leisku 25, M34, La 16.10.,Kajaani (esikoinen)

hei.
Minäkin liityn tähän ketjuun. Plussasin 7.2 .
Ihan epätodellinen olo, ei meinaa millään uskoa että se on nyt totta. meillä on vajaa kaksi vuotta yritystä takana josta vuosi käyty läpi lapsettomuushoitoja.
Oireitna minulla on ollut rintojen arkuus, vatsan nipistely, ällö olo silloin tällöin( ei okseta), väsymys ja pienet rytmihäiriöt.
Neuvolaan meno 7.3.Pelon sekaisin tuntein odotan sitä.Pelottaa että jos kaikki ei olekaan hyvin, entä jos menetän tämän kauan kaivatun..
Ei kyllä auta vajota miettimään tälläisia asioita vaan toivoa ja rukoilla että kaikki menee hyvin.

Huomenta hyvät kanssa-odottajat!
Kyllä on huvittavaa - illalla kun kävin nukkumaan vatsalleni niin muka vatsa oli ""tiellä"" :) ja raskausviikkoja laskurin mukaan 5. Heh, taidan olla niin tohkeissani että tunnenkin jo harhoja :)

mulla ei maha turvota yhtään, mutta yöllä kyljen kääntäminen on aika tuskaista (unenpöpperössä ei heti muista omaa olotilaa) kun tuntee ikäviä vihlaisukipuja tuolla alavatsassa. Eilen sit alkoi tisutkin oireileen!! Alkaa varmaan pikkuhiljaa turpoamaan. Ihan mukavaa päästä välillä nauttimaan luomusilikooneista!

Meidän tuleva isukki täyttää tänään vuosia ja vois vähän juhlia. Jos kävis vaikka syömässä ja juhlis vähän synttäriä ja sit tietysti tätä mun plussaa!

Meidän piti mennä naimisiin syksyllä, mutta täytyykin varmaan aikaistaa vihkimistä. En halua naimisiin ison mahan kanssa enkä myöskään sitten heti raskauden jäleen. Varmaankin tässä keväällä pitäis koittaa ehtiä ennen kuin maha alkaa näkyyn.

Airi 4+5