Lokakuiset 2007 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suotavaa kyllä olisi, että sen mahdollisen seuraavan naperon synnytys etenisi hieman rauhallisemmin kun muuten on vaarana synnyttää jonnekin Ristijärvi-Kajaani -välille.. Täältä kun kestää ajaa sairaalaan nilkka suoranakin päälle puoli tuntia..

mä täällä käyn aina välillä kurkkimassa ja nyt täytyy kommentoida tuohon kiinnittymisasiaan; meidän nuorimmainen (oli la lokakuussa 2003...) oli muutamia päiviä jo yliaikainen kun mentiin synnärille, olin täysin auki, mutta vauvan pää oli vielä niin ylhäällä, ettei kätilö sitä tuntenut. Oltiin sairaalassa 20min. ennen syntymää ja siinä ajassa lapsivesi loiskahti lattialle ja samantien vauvakin "putosi" alaspäin ja päätti tulla ulos, kirjaimellisesti neiti syöksyi....

Meille syntyi 4.10 (rv38+4)klo 22.04 pieni prinsessa pikavauhdilla ja luomuna. Mitat: paino 2900g ja pituus 47cm.

Eli ei mennyt montaa tuntia siitä kun viimekerran kirjoittelin kuulumisia kunnes alkoi tapahtua. Olin käynyt aamulla neuvolassa ja silloin ei pää ollut vielä kiinnittynyt mutta myöhemmin äippäpolilla kontrollissa käydessä totesivat että kohdunsuu sormelle auki ja kaulaa vain n sentti jälellä. Varmaankin tuo kohdunsuun rassaaminen vähän nopeutti tapahtumia kun kotona huomasin limatulpan irronneen. Istuskelin koneella kirjottelemassa sähköposteja kun klo 16.20 mahasta kuului ja tuntui pieni poksahdus (kuin purkkapallo olisi poksautettu) ja vedet menivät. Siitä alkoivat supistukset heti 10 min välein ja väli lyheni viiteen minuuttiin reilussa tunnissa. Siinä sitten meni aikaa kun ruvettiin keräilemään tavaroita (olin pakannut vain osan etukäteen kun ajattelin et kyllä siinä sitten on aikaa kun odottelee supistusten tihenemistä) ja mentiin hölmöt vielä kaupan kautta sairaalaan...Aattelin et pitää eväitä ostaa miehelle ja itselle kun on lukenut siitä kuinka sielä sairaalassa menee aikaa ja synnyttäjänkin on hyvä tankata jotain energiapitoista. Meillä sairaalaan onneksi vain n 15-20m min matka. Mä en kyllä kauppaan kyennyt, vaan odottelin autossa. Matkalla kivut olivat jo niin kovat että melkein oksensin autoon.

No sairaasassa tietysti meni oma aikansa kun ottivat perustiedot ja katsoivat sykkeet ja supistuskäyrät ja kohdunsuun. Päästiin heti noiden jälkeen siirtymään synnytyssaliin koska kohdunsuu 4 senttiä auki. Olo oli kyllä tosi kauhea ja oksensin itseni tyhjäksi kun tuli oikein kovia supistuksia. Pyysin epiduraalin ja sitä alettiinkin heti valmistelemaan vaikka kätilö kyllä jo vähän epäili ehditäänkö laittaa kun avautuminen niin nopeaa. No niinhän siinä kävi että muutamaa minuuttia ennen lääkärin tuloa kohdunsuun todettiin olevan täysin auki, eli ei mitään kivunlievitystä ehditä/kannata enää antaa. En saanut edes ilokaasua koko aikana... Klo 21.00 alettiin ponnistaa ja vaikka kaikki oli menny nopeasti siihen asti niin ponnistusvaihe venähti. Paljosta ei olisi ollut kiinni pään syntyminen mutta eteni niin hitaasti että päättivät avittaa imukupilla kun vauvallakin alkoi jo olla vähän sykkeen laskuja. Pari isoa ponnistusta ja yksi veto imukupilla ja tyttö saatiin syntymään. Vaikka vähän hankaluutta lopussa olikin niin tytön pisteet 9/9.

Eilen päästiin kotiin vaikka se oli hieman ensin epävarmaa kun tyttö laiska heräilemään ja syömään ja bilirubiini arvot jonkunverran koholla. Ehtona kotiinpääsylle se että herättelemme tytön syömään kolmen tunnin välein jos ei itse herää. Yöllä onneksi jo söi paremmin ja tahti vaan parantunut tänään. Bilirubiineja pitää vielä seurailla ja painon nousua. Maitoa kyllä nyt tulee meikäläisellä niin että pakko on pumpata.

Sydän meinaa pakahtua täällä niin äidillä ja isällä kun tuota pikkuista nyyttiä katselee. Toivottavasti muutkin saavat pian omansa :)

Laura

Onnea paljon Lauralle tytöstä. Näyttäisi että tämä porukka on tyttö voittoista =), saataispa joskus järkättyä treffit jonnekkin koko porukalle niin olisi leikkikavereita naperoille...

Kyllähän se avautumisvaihe on se "pahin" vaihe usein ja ponnistus on sellainen helpotus. Mä mietin ponnistaessa että kohta me nähdään millainen vauva sieltä tulee ja se antoi älyttömästi voimaa ponnistuksille. Viimeinn ponnistus oli tosi pitkä ja ja voimakas. Kätilö alkoi siinä viimeisellä ponnistuksella ilmoittelemaan että nyt se syntyy ja käski vaan jatkaa ponnistamista vaikka tuntui että voimat loppuu niin siltikin puskin ja se sit kannatti ja ihana helpotus kun vauvan pää oli ulkona, muu kroppahan sieltä tuleekin sit helpolla =). Hiukan pelottavaa on se hetki kun odottaa ensimmäisiä parkaisuja vauvalta, siinä sekunnit tuntuu minuuteilta ja sit aivan ihanaa kun saa pienen syliinsä ensi kerran, kyllä kipu on sen arvoista.

MissPiggy: mullakin on aikoinaan ollut kovat menkkakivut, synnytyksen jälkeen nekin menkkakivut lieveni. Ja muistan että jonkin kerran mulla on ollut ihan mahottoman kipeet menkkakivut ja jotenkin musta tuntuu että kivut olivat aika vastaavat. Ja muista epiduraali se on yleensä aika tehokas.

Niiskulainen ja prinsessat, 1 vko. 1päivää, ja toinen 2v 2kk =)

Terve vaan,
ja onnea Lauralle prinsessasta!
Täällä jo kovasti odotellaan luvattua prinssiä saapuvaksi, vaikak otan minä sen prinsessankin, jos sellaiseksi muuttuu :)

MInkä kokoinen on esimerkiksi 3,5 kg vauva tai nelikiloinen? Siis meneekö vielä sitten 50-56 vaatteet ihan hyvin päälle. Meillä tosiaan se painoarvio minua, pientä ihmistä hirvittää. Jos vaikka menekein kaksi viikkoa yli, ja paina tulee 200 g viikossa, niin tyyppi on nelikiloinen. Huh. Pitääkö silloin jo varata isommat vaatteet mukaan sairaalaan? Jellybean, minkä kokoiset vaatteet teillä nyt on?

Kaikkea sitä miettii ihminen... :)
Minusta hieman tuntuu, että lapsivettä lorahtelee välillä. Siis tihkuu. Kun on märkä olo välillä ja lapsivettä oli vähänlaisesti. Pitää mainita asiasta neuvolassa keskiviikkona.

Olen yrittänyt uurastaa raksalla. Taitaa vaan tyyppi tykätä noist amiesten hommista niin, että mielellään on äidin kyydissä saumaus ym hommissa!

Minua synnytyksessä ei pelota kipu vaan se, että jotain menee pieleen. Esimerkikis, että kuolen, enkä saakana koskaan elää sitten vauvan ja mieheni kanssa. Tai se, että vauvalle tulee hapenpuute. Nämä asiat pelottavat, jos alan niitä miettimään. Jotenkin olin aikanaan ihan varma, etten sa luomusti vauvaa, nyt olen ihan varma, ettei asiat mene oppikirjan mukaan loppuunkaan asti. Eli koliikkivauva ainakin.

No, eipä niistä sen enempää! Menen siivoamaan, koska kukaan ei siivoa kotiani, vaikak olen raskaana eikä minun pitäis joutua sellaisia hommia tekemään :)

Jelli ja pasi 37+6

Meillä tytteli oli syntessään jo 51cm ja 56cm on nyt oikein sopivia. Itse en menisi ostamaan 50cm, koska käyttöaika täysaikaisella vauvalla on joko 0 - 10 päivää

Hmph, ihana kun "puolustat" mutta en mä noita kauhukuvia silleen ajattele: lähipiirissä on keskosia, yksi jopa alle 700 gr (vammautui), on hapenpuutteita ym. juttuja ollut niin monta, ettei sinänsä kenenkään mietinnät lisää sitä ajatusta. Oon ruvennut tekee niin lukiessani juttuja, että jos joku kertoo (tositilanteesta) jotain kauheaa, lopetan lukemisen kesken enkä kiusaa itteeni. Kun mullahan joku nelikiloinen on tulossa... ;-(

Lauralle onnea prinsessasta!!!
Onko nyt siis näin että kaikki me ketkä ollaan lokakuisista synnyttäneet niin ollaan synnytetty ilman kivunlievitystä?? :D jännä sattuma!

Vauva pääsi lauantaina kotiin ja nyt ollaan siis kolme yötä oltu omillamme. Tosi hyvin meillä on mennyt! Vauva vaan nukkuu oikeastaan koko päivän, välillä syö ja kakkii :D sitten illalla alkaa kauhee tankkaus tissillä ja sit vauva valvoo ja katselee meitä ihanilla silmillään ja heiluttelee käsiä. Yölläkin saa ihan hyvin nukuttua kun eipä tuo toukka herää syömään ku pari kertaa. Jos esim. kahdentoista aikaan on syönyt niin herää seuraavan kerran joskus neljältä...sitten vasta aamulla. Viime yö oli aika erikoinen kun puolen yön aikaan söi tissiä ja nukahti, itsekin nukahdin heti ja heräsin kuudelta vasta! No, olin tietenki ihan paniikissa että miks vauva ei oo herännyt syömään!! Menin heti tarkistamaan mutta siellä se vaan nukkui tyytyväisenä :D. Herättelin sitä sitte vähän ja kävin vaipan vaihtamassa ja sitte taas syötiin.
Nyt se taas nukkuu tossa aivan autuaana. On se kumma että mistä sitä unta riittää!! :D

Lauralle paljon onnea pienen tytön johdosta! ja tietty koko perheelle onnea =)

onpas tää kovin tyttövoittoista. no meillä on pojalla sitten hyvät valikoimat kun noita tyttöjä on mistä valita ;)

olettekos te ketä olette jo kotiutuneet, käyneet pihalla lenkkeilees niiden nyyttien kanssa? täällä on ollu aika surkeata ilmaa ettei olla vielä menty, mieli kyllä tekis ihan hirveästi... kun meillä noi vanhemmat lapset syntyi niin pihalle mentiin kyllä ihan samana päivänä kun kotiuduttiinkin, molemmat on kyllä syntynyt kesällä. nyt kun mä kysyin synnärillä tuosta pihalle menosta niin kätilö sanoi että jos on nättiä ilmaa niin pienen lenkin voi mennä tekemään mutta toisaalta voisi odottaa että vauva on kaksiviikkoinen.. tiedä sitten mikä olisi hyvä.

vaatteiden koosta. kävin ostamassa henkalta ja maukelta 56 cm vaatteita, vähän on isoja mutta vähän kääräisee hihasta ja laittaa sukkia jalkaan niin hyvin toimii. kelan vaatteet on aivan mielettömän isoja vielä, uppoo koko äijä niihin =)

meilläkin on mennyt täällä kotona mennyt aivan loistavasti. terveydenhoitaja on tulossa torstaina kotikäynnille et katotaan nyt mitä paino on noussut, ainakin jäpikkä syö kunnolla. lapset on vieläkin ihan täpinöissä ja kova halu auttaa joka käänteessä =) ei ainakaan mitään mustiskohtauksia vielä havaittavissa.. toistensa kanssa ottavat välillä yhteen mut se on sitä normaalia meillä ;)

toivottavasti saadaan pian lukea lisää noita syntyneitä, tulee ihan tippa aina linssiin kun niitä lukee.

jaksakaa hyvin!!

maxiina ja pikku-I 1vko+4pvä

Lauralle onnittelut tytöstä! Ja Lumille tytön kotiin saamisesta!

Ja kovasti tsemppiä kaikille pelkojen kanssa kamppaileville. Samassa veneessä ollaan. :-/ Mulla tilanne on tietysti nyt muuttunut aika erilaiseksi kuin muilla, kun on suunniteltu sektio sovittuna. Mutta siitä huolimatta siis pelottaa aika tavalla, kuinka kaikki tulee sujumaan… vaikka hyvin tiedän senkin, ettei se etukäteen pelkääminen ja murehtiminen mitään auta :-/

Ilona & Ipana 37+3

Lauralle Onnea pikku prinsessan johdosta!

Mulla ei kummosempaa. Selkää jomotti aamupäivästä ja kivuttomia suppareita on alkanut tulla päivittäin enemmän, mutta toivottavasti vauva pysyis mahassa viikonloppuun asti ainakin.

Mies soitteli, että joutuu sitten ramppaamaan Helsingissa useampana päivänä jatkossa joten toivon, että synnytys ei vielä käynnistyisi. Unettomat yöt ottaa kyllä voimille ja kummastelen kuinka masuvauva jaksaakin melskata aina öisin vaikka kuinka kauan yhtä menoa. Tietysti siinä mielessä hyvä, ettei tarvi olla liikkeistä huolissaan.

Tänään on jostain syystä ollut erityisen väsähtänyt olo ja aamulla pyörrytti koko ajan. Todennäköisesti verenpaine on taas tosi alhaalla, kun se tipahtaa vielä enemmän jos nukun huonosti. Huomennahan se sitten taas neuvolassa mitataan.

Sini 39+4

Alkuperäinen kirjoittaja Jelli:
Hmph: Niin, kai täällä muillakin kuin MissPiggyllä on oikeus omista peloistaan puhua. Vai liekö yksinoikeus aivan?
Että =) vaan sinullekin.

Olisi varmaan ollut ensin kohteliasta tässä tilanteessa pahoitella kommenttiaan MissPiggylle...

Elkää ny enempiä, oon raavas eukko kyllä ja toki jokaisella murheensa jne. Mutta joo, jos ny vähän valittelen vähän maallisempia, niin en ihmettele, jos sanotaan että vuosi menee toipua synnytyksestä kropalla. Ainakin varmaan näin vanhalla;-) Oon nyt jo semmoinen kränkkä reisieni ym kanssa, että hyvä kun saa puettua ja sääretkin saaneet jo sellua... o-ou.

Eiköhän täällä kaikki saa puhua peloistaan. Jos jotakuta haittaa, niin pakkohan ei ole lukea.. Mun mielestä Jellin kirjoituksista ei kukaan ketjun vakkareista närkästynyt.

Onnea Lauran perheelle vauvan johdosta ja mukavaa vauva-arkea!

No jopas oli tullut tekstiä.. Eoköhän tosiaan täällä jos jossakin saa kertoa peloistaan ja kaikesta muustakin. Ja niin kuin Jellybean mainitsi niin ainahan tekstejä voi ohittaa.

Tänään olin taas äitipolilla. Lääkäri sanoi, että saisivat nyt vauvat jo tulla etteivät aiheuta ongelmia synnytyksessä. (mietti kovasti sitä miten mun eka synnytys oikein meni, että miten mahdollisesti vaikuttaa tähän ym..) No nyt sitten ens maanantaina päättävät käynnistetäänkö vai tehdäänkö suunniteltu sektio. Mulle ei hirveesti oo väliä miten vauvat syntyvät, kunhan vaan he voivat hyvin. Viime sektiosta mulle ei jäänyt mitään pelkoja. Toivouin siitä tosi nopeasti ja haava oli lähes kivuton. Parina ekana päivänä oli hiukan kipeä sairaalassa mutta kipuun auttoi burana ja panadol. No jospa nyt maanantaina sitten oon viisaampi. Tai voihan olla että ovat vauvat sitten jo syntyneet.. Jännitetään edelleen!

Pia rv 38+2

Paljon onnea Lauralle pikkuprinsessan johdosta, taas tuli tippa silmään onnellista tarinaa lukiessa! :)

Juu, kyllä munstakin tää ketju on nimenomaan meidän Lokakuisten keskustelupaikka, jossa saadaan kertoa omista kokemuksista ja tuntemuksista ja tukea toisiamme sitä kautta. Ja eikö sekin ole hyvä tietää, että ei ole yksin pelkojen kanssa, vaan että muutkin pelkää ja se on aivan inhimillistä.

Itse olen tainnut olla aika luottavainen koko ajan, että synnytyshän on maailman luonnollisin asia ja nykyään Suomen äippäpoli- ja synnytyssairaaloiden taso ja palvelu ovat sitä luokkaa, että parempaa tulosta saa maailmalta hakea. Olen tarkoituksella ollut lukematta mitään kauhutarinoita. Mutta kieltämättä itsellänikin on tässä ihan viime päivinä käynyt mielessä, että jos kaikki ei menekkään hyvin. ...kun jotkut on menneet kertomaan kuitenkin niistä ikävämmistäkin tapauksista. Mutta eikö se ole kuitenkin niiiiiiiiin paljon paljon todennäköisempää, että kaikki sujuu hyvin ja tosiaan, kun vihdoin saa oman pikkusen vauvan, niin mikä voisi olla enää paremmin ja onnellisempi tulos! :) Ja kuinka paljon onkaan niitä tarinoita, että ei anneta pal toivoa, mutta kaikki meneekin hyvin. ...omaa miestänikään ei pitäis olla olemassakaan ja silti on terve komea mies ja pikkuveljen olis pitänyt kuolla tai vähintäänkin halvaantua pahassa autokolarissa, mutta on kuitenkin saamistaan vammoista huolimatta täysin "normaali" ja onnellinen mies ja suunnittelee ens kesäksi häitä kihlattunsa kanssa. Että kyllä se luonto vaan on ihmeellinen ja hoitaa asioita yleensä kaikkein parhainpäin, vaikka toivo meinaa meiltä ihmisiltä välillä loppuakkin! Mun motto onkin, että pitää osata nauttia elämän pienistäkin hyvistä asioista ja olla murehtimatta tulevista, kun siitä ei ainakaan mitään hyötyä ole. ...helppo tietty sanoa, mutta yrittää ainakin kannattaa! :)

Juu, tulipa saarnattua. Pahoittelen, jos joku otti tuosta nokkiinsa.

Meinas unohtua kokonaan kertoa, että kävin tänään synnytystapa-arviossa ja Nasu olis nyt jo arviolta 3,5 kg. ...että empä taida enempää ostaa noita 56 koon vaatteitakaan. Paikat ei olleet kypsyneet yhtään tässä kuukauden sisällä, vaikka kivuttomia supistuksia on nyt viikon sisällä ollutkin ja olo/toiminta selvästi hankalampaa. Lääkärin mukaan mun kropalla pitäis alatiesynnytys onnistua hyvin. Huomenna meille tulee neuvolan th kotiin, mikä kait on aika harvinaista, että jo ennen synnytystä tekevät kotikäynnin!? ...vapaaehtoista se täälläkin on ja kuulemma vain tää meidän th harrastaa näitä kotikäyntejä.

Stemppiä masunkasvatuksen viimeisille viikoille, kyllä se meidän odotus ja synnytys palkitaan maailman ihanimmalla palkinnolla pian! :)

Iikka ja Nasu 38

Onnittelut Lauralle!!!

Olipa eilen sitten päivä... veren paineita kun tässä olen mittaillut niin eilen aamuna ne oli sitten alapaine noussut yli sadan. Neuvolaan siitä soitin ja sain ajan ja sieltä sitten laittoivat lähetteen äippäpolille josta päästiin sitten illalla 8 aikaa vasta kotiin. Raskausmyrkytystä epäili mutta mitään "vikaa" ei sitten kuitenkaan riittävästi löytynyt. Ultran mukaan vauva painaa 3 kiloo, ja paikat on vielä hyvin epäkypsät. Eli ei se auta muuta kun odotella... Perjantaina pitäisi taas mennä sitten neuvolaan verenpaineen mittaukseen ja sairaala lääkäri sano ettei välttämättä kannata kotona etes mittailla kun ei välttämättä laitteet näytä oikein. Ihme vaan kun viikon saan normaalia tulosta ja yhtenäpäivänä en niin vehkeet sitten on rikki!!
Viimeset 2 päivää tuolla alaalla on jotain kuitenkin tapahtunut kun on ollut sellasia pikku supistuksia kun vähänkin tekee jotain. (SUURSIIVOUSKO???) Voi kun vaan saisi pian asian ettenemään niin pääsisi pikkuhiljaa näistä kivuista eroon.

Eikös jollain ollut ollut aikaisemmin liitoskipuja?? Kuinka pian ne synnytyksen jälkeen hävis??

HEI mekin ollaan vihdoin TÄYSIAIKAISIA eli rv 37

Ja anteeksi jos ole sanoillani jotain loukannut ja toivoisin että kaikki voisi kirjoittaa tänne sen miltä tuntuu eikä sitä mitä muut haluavat lukea. Ketä tämä sitten palvelee??

Jospa sinullakin Ainu siellä jotain alkaa tapahtua, ja voihan kaikki käydä sitten nopeastikin! Toivon mukaan toivot synnytyksestä nopeasti, kun sinulla on ollut odotusaika hieman inhottavampi noiden kipujen kanssa.

Kävin aamulla neuvolassa. Kysyin sitä lapsiveden tihkumisasiaa, mutta ei sitä enää kuulemma kontrolloida sen kummemmin. Tädin (joka oli sijainen) mielestä nyt ollaan niin herkillä, että täytyy aika äkäisesti lähteä sairaalaan. Supistuksia on ollut joka päivä enemmän, mutta ei kamalan kipeitä. Tänään on ollut paljon mahatuntemuksia, jos jonkinlaisia. Maha on ollut kireäntuntuinen ja sitä on poltellut hiljakseen, ei kuitenkaan kipeästi. Tiedä näistä sitten. On myös ollut mahanväänteitä.

Th:n mukaan vauva on hyvänkokoinen ja saisi tullakin. OLEN SAMAA MIELTÄ! Jos liikkeet vähenevät täytyy kuulemma soittaa synnärille. Täytyykin nyt laittaa vihdoin ne numerot puhelimeen ja siivota kotona. MInulla oli myös hieman valkuiaista pissassa, mikä voi olla merkki synnytyksestä kuulemma. Tädin mielestä vauva syntyy loppuviikon aikana.

Jelli ja pasi 38+1

Neuvolassa kävin aamulla ja siellä kaikki ok. Paino olikin tullut vaan 78 g viikko, mutta vatsa onkin ollut viime päivät aika sekaisin ja valvotut yöt varmaan kuluttaa energiaa.

Mun nukkumisesta ei tunnu tulevan yhtään mitään. Eilen ilalla kun kävin nukkumaan niin masuvauva alotti taas heti sellasen 1,5 tuntia kestäneen potkimisen ja mylläämisen. Ihankuin protestoisi ahdasta oloaan tai jotain. No sitten sen 1,5 h melskattuaan rauhottui ja kaiketi nukahdin ja taas tunnin päästä heräsin ja vuorossa oli sama melske. Tulipa taas sitten nukuttua varmaan joku 4 tuntia koko yönä ihan pätkissä ja esikoisen päikkäreiden aikaan en saa koskaan unta, vaikka yritän.

No ens viikolla ois sitten lääkäri tiistaina, jos vauva ei siihen mennessä synny. Tosin lääkäri vaihtui yllättäen ja on nyt sama kamala akka, joka rusikoi mut esikoisen jäkitarkastuksessa tosi kipeeksi joten hirvittää sille mennä. Silloin jälkitarkastuksen jälkeen oli tekemässä jo ko. lääkäristä valitusta, koska tulin tosi kipeeksi ja taas kesti parantuminen, mutta en sitten saanut aikaseksi. Nyt sitten hirvittää mokomalle tädille mennä ja sehän on varmasti sitä mieltä, että kyllä se vauva sieltä mahtuu vaikka kasvais vielä kuinka...

Mua on myös alkanut synnytys nyt pelottaa, vaikka olen yrittänyt toisia tsempata. Mun mielestä kukin saa kirjoittaa tällä palstalla mikä sitten pelottaakin ja miltä tuntuu kuten Ainukin totes eikä mun pelkoa toisten luomusynnytyskertomukset ainakaan ole lisänneet, vaan kertomuksia on mukava lukea. Nyt vaan alkaa itsellä pompahdella esikoisen synnytys mieleen ja siitä tulee joku ihme pelkotila, jota en osaa edes miehelle selittää. Kai se just oli niin kamalaa, kun olin koko ajan piuhoihin sidottuna ja vauvan sydänäänet vaihteli ja kaikki alkaa nyt taas hiipimään mieleen.

Mies nyt sitten ravaa lähiaikoina Helsingissä jonkun aikaa töissä joten pelottaa sekin, että kuin ehtii sieltä mun tueksi synnytykseen ja pystyykö sitten edes jäämään isyyslomalle, kuinka esikoisen hoito järjestyy mun sairaalassaoloaikana, kun miehen Hesan reissut ei mahdu hoitopaikan sovittuun hoitoaikaan jne.

Sori tää pessimistinen viesti, meen nyt järkkäilemään tätä kotia.

Nyt sitten pidätte neuvolakorttia koko ajan mukana. Minä kun silloin jouduin synnärille ennen aikojaan niin motkottivat kun ei ollut neuvolakorttia.. Se kuulemma pitää pitää taskussa vaikka postilaatikolle vaan menisi käymään. Mistä minä sen olisin voinut arvata, että jo 30+5 on tosi kyseessä, eli ei tullut mieleenkään sitä kanniskella kun lähti jossain käymään.