Lokakuiset 2007 (8)

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Tehotyttö.
Luulinkin Lumi sun jo karannneen synnyttämään aiemmin, kun ei ollu vähään aikaan kuulunu. Mutta nyt taitaa olla tosissaan sulla se touhu päällä... Kovasti tsemppiä matkaan! Ihan tässä synnytyskuume nousee itselläkin, kun aattelee...

Vautsi, Niiskulaisella tosiaan jo täysaikainen! Nyt sitten peitot heilumaan :) Kyllä se sullakin taitaa pian tulla vauveli maailmaan...

Tissikivuista. En nyt enää ihan tarkkaan muista missä raskauksissa ovat olleet kipeet ja missä ei, mutta maitoa on tullu kaikille kyllä yli äyräiden :) Eikä ole edes pahemmin raskausaikana vielä valutellut. Mun mielestä se maidonnousu on yksi ikävimmistä jutuista synnytyksen jälkeen. Ei tietenkään se, että sitä nousee, vaan se miltä se tuntuu! Ekasta varsinkin olin aika shokissa. Muista on jo tienny mitä tuleman pitää ja että se on kuitenkin ohimenevää se pahin vaihe.

Täällä ei mitään uutta. Neuvolassa kävin tänään ja kaikki ok. Pieni on tämä vatsa edelleen ja selittelemään joutuu, jotta ihmiset uskoo tuon lasketun ajan :) 10kg on kuitenkin painoa tullut, eikä sitäkään kukaan usko. Pää alaspäin ollaan onneksi täällä. Toivottavasti myös pysyy! Tämän viikon jälkeen lopettelen noita opintohommia ja alan nautiskella vapaapäivistä tuon pikkumiehen kanssa.
Supistuksia tulee herkästi ja alapäätä vähän vihloo. Yöt nukun kuin tukki edelleen ja olo on tosi hyvä. Että eipä mitään hätää syntyä täällä. Mulla on ihan hyvä näin :) Helpostihan tuo kulkee nyt mukana näissä arjen pyörityksissä!

Vointeja kaikille muillekin lokamammoille!

Tehis rv 35+3
 
Sini1977
Ilonan kirjoitus hepatoosista pisti pelottamaan. Mulla on kutissut iho viime aikoina, mutta muistelin että hepatoosiin liittyy jalkapohjien ja käsien kutina ja sitä taas ei ole ollut joten en ole osannut neuvolassa edes valittaa. Mutta muualta kihisee ja yksi yö meni ihan raapiessa. Missä kaikkialla Ilona sulla sitä kutinaa on ollut, jos saa kysyä? Toisaalta ajattelin, että kylmenevä sää vois saada ihon kuivumaan ja kutisemaan.

Käytiin taas esikoisen kanssa tänään kaupungilla ja mä onnistun tätä menoa kuluttamaan kaikki rahani loppuun... Ensin menee jo bussimatkaan rahaa ja rattaista pitää maksaa vielä aina erikseen, sitten istutaan aina kahvilassa ja käydään tietysti ostoksilla ostamassa kaikkea tarpeellista. Viime aikoina on myös ollut kamalasti kaikkia juhla- ja merkkipäiviä niin, että jatkuvasti on ollut jotain lahjan ostamisia. Mutta kyllähän sitä taas kotona tulee enemmän oltua, kun vauva syntyy. Jaksoin tänään jopa taas kävellä kaupungilta takasin kotiin.

Mulla on palannut hirveä himo appelsiinimehuun kuten alkuraskaudessa ja en käsitä mistä se johtuu. Appelsiinimehun lipittäminen nyt tuo vaan turhia kaloreita päivän mittaan ja rasittaa kuulemma myös munuaisia. Plus tiestysti voi ärsyttää varmaan vatsaakin, kun nyt tarkemmin ajattelen. Toisaalta vois olla joku c-vitamiinin puutos, kun marjoja ei tule enää mutusteltua kuten kesällä.

Miehellä ois lokakuun loppupuolella joku kurssi, jonne pakkko osallistua ja tietysti nyt paniikissa mietin sitä, että mitä jos vauva syntyy taas yliaikaisena ja ukkokulta on silloin jossain Helsingissä kurssilla, voi p... Tai sitten päästään just sairaalasta kotiin ja miehen pitää häippästä kurssille. Ei voinut taas yhtään paremmin sattua, kun pitkään aikaan ei ole ollut mitään koulutuksia.

Jäädään jännityksellä odottamaan, joko Lumi lähti synnyttämään :)
 
Lumi81
vielä ollaan kotona. Supistuksia tulee 10-15min välein mut nyt ne ei tunnu niin kipeiltä. Muuten koko ajan tuntuu koko lantion alueella särkyä... katsellaan nyt...josko sitä myöhemmin illalla pääsis jo tosi toimiin..ilmottelen tässä.
 
Aurinko*
Moi pitkästä aikaa! Taas on jäänyt meikeläisellä lukemisen puolelle tämä homma, en ole jaksanut kirjoitella. Mutta nytpä ryhdyin tuumasta toimeen.

Ihan aluksi tuhannesti ONNEA Jellybeanille ja koko perheelle pienen prinsessan johdosta! Teillä taitaa kuitenkin homma olla kohta jo voiton puolella ja saatte pienen tytön kotiin tuhisemaan! Ihana juttu!

Itselläni oli tänään lääkärineuvola. Kaikki ihan ok, kohdunsuu sormelle auki, mutta kohdunkaula vielä 3 cm. Pää oli alhaalla ja kiinnittinyt, ei kuulemma juurikaan saa enää liikkumaan, kun työntää. Esikoinen syntyi rv 38+2 ja lääkäri meinasi, että ehkä saattaa sinne asti mennä, mutta todennäköistä on, että tulee jo aikaisemmin. Ihan olin tyytyväinen tuosta uutisesta. Alan olla aika väsynyt tähän mahaan. En tahdo saada nukuttua, ja esikoisen hoitaminen ottaa välillä tosissaan voimille.

Meillä miehellä katkes solisluu kolme ja puoli viikkoa sitten, joten ei ole voinut olla yhtään mun apuna. Sitä on sitten yksin joutunut hoitamaan kaikki siivoushommat, kaupassa käynnit ja esikoisen nostelut. Ei olis voinut enää huonompaan saumaan tuo homma sattua. Välillä on pinna tiukalla, kun on niin kauheasti hommaa. Illalla saa yhdeksän aikaan ekan kerran huokaista, siihen asti saa melkein juosta, että ehtii kaikki tehdä. Sitä kun odotti, että tämä loppuraskaus on semmoista "hemmotteluaikaa" miehen puolelta, mutta tämä on ollut kyllä kaikkea muuta. Vahingoille ei tietysti mitään voi, mutta on ollut rankkaa. Olen yrittänyt olla syyllistämästä miestä (käsi meni miehen pyöräilyharrastuksessa), mutta kyllä jo sanoin, että sais unohtaa koko pyöräilyn jatkossa. Jotenkin mun raskausvaivat on jääneet huomiotta, kun miehen käsi on ollut kipeä. Mun on ollut pakko jaksaa, vaikka selkä on välillä kuin tulessa ja muutenkin joka paikkaa kolottaa.

No tulipas tästä nyt varsinainen valitusvirsi, pahoitteluni siitä!

Lumella on jännät paikat, itsekin odotan tositoimia, vaikka toisaalta sitten jännittää kauheasti. Mulla on kauhea huoli, kuka saadaan esikoista hoitamaan, en raaskis antaa kenenkään huomaan, mutta eihän sinne sairaalaankaan voi ottaa mukaan. Meillä mun vanhemmat asuu 250 kilometrin päässä, veljellä on parin tunnin ajomatka Helsingistä. Nämä olis mulle mieluisimmat hoitajaehdokkaat. Naapuriin kyllä saadaan, mutta se ei ole vaihtoehto numero 1. No, toivotaan, että kaikki järjestyy. Ja eikös asioilla ole tapana järjestyä!?

Nyt hyvää yötä kaikille lokamammoille! Jännityksellä odotan aamua ja Lumen uutisia, joko on lähtö tullut.

Terkuin,

Aurinko rv 35+2
 
Juulia´77
Huomenna täytyy yrittää keretä aikaisin tänne tsekkaamaan Lumen tilanne. Aika jännältä kuulostaa sun tilanne... Oon itse niin hermo heikko, että varmaan heti kun alkaa hiukankin enemmän supistella tai lapsivedet menee, niin jo olen soittamassa synnytysosaston ovikelloa ja tunkemassa kasseineni synnytyssaliin. =0) Meillä on noin tunnin matka sairaalaan, että kai senkin takia hermostuttaa. Tietty esikoiselle täytyy hoitaja saada kotiin ennen, kuin olen menossa pää kolmantena jalkana synnyttämään...=0)

Pitääköhän paikkaansa, että toisesta + seuraavista lapsista on huomattavasti kivuliaammat supistukset sitten synnytyksen jälkeen, kun kohtu palautuu ennalleen? Tehotyttöllä ja Maxiinalla on näistä varmaankin kokemusta? Entä saako esim. epiduraalia vähemmän toisessa synnytyksessä? Näin ainakin kätilö mua pelotteli ekassa synnytyksessä, oikein mukava täti olikin... juupa juu...

Rupee jo pikkasen liikkaa pyörimään ajatukset noissa synnytyksen "kauheuksissa!" Täytyy yrittää rauhoittua...

Juulia rv 36+3
 
Lumi81
yhtenä kappaleena täällä vielä ollaan. Yöllä heräsin pariin otteeseen supistuksiin mutta nukahdin aina uudestaan. Tylsää herätä aamulla kun mitään ei tapahtunutkaan.

Reilun puolen tunnin kuluttua on se sokerirasitustesti. hohhoijjaa. oon paastonnu ilta seitsemästä asti ja jo janottaa ja nälättää kovasti! Ees vettä ei saa juoda! :( no, ehkä kolmen tunnin päästä....

Huomenna tulis sit 37viikkoo täyteen. Neuvolan täti oli kans sitä mieltä että ois hyvä jos vauva syntyis nyt kolmen viikon sisällä, ennen sitä 1.10 ni ei tarvis käynnistää sen vähäisen lapsiveden takia.

Juulia! Minä ainaki oon kuullu että ne jälkisupistukset on joka lapsen jälkeen vaan kauheampia. "innolla" odottaen... kyllä mulla esikoisen kans oli jo aika kauheeta...ja tää on nyt siis toinen muksu. Saapas nähdä...onneks niihin saa jotain kipulääkettä.
 
Ilona -79
Sini, mulla ei juurikaan kutia kämmenet tai jalkapohjat vaan kutinaa on vaihtelevasti käsivarsissa, säärissä, mahassa, selässä, rinnoissa… Siksi en minäkään heti hepatoosiin uskonut. Mutta sen verran asia kuitenkin epäilytti, että halusin varmuuden vuoksi kokeissa käydä. Ja hyvä siis, että menin! Ainakin nyt tiedetään tilanne ja osataan edetä sen mukaan. Mitään lisätietoja/ohjeita jatkosta en ole vielä saanut, mutta ilmeisesti nuo mun arvot ei ainakaan vielä ole niin korkeita, että mitään kauheaa hätää olisi. Eli nyt sitten vaan odotellaan ja toivotaan parasta. Pelko on edelleen melkoinen, mutta ei auta kuin yrittää ottaa mahdollisimman rauhallisesti… :-/

Mutta kyllä mä Sini siis suosittelisin, että pyydät ihan varmuuden vuoksi neuvolasta lähetteen verikokeisiin. Se on kuitenkin aika pieni vaiva mielenrauhasta...


Ilona & Ipana 33+5
 
Jellybean
Kiitos Auringolle onnitteluista. Meillä mies onnistui katkomaan solisluunsa toissa kesänä ja kyllä tarvitsi silloin melkein takapuolen pyyhkimiseenkin apua. Piti niinkuin lasta hoivata konsanaan kuin ei meinannut saada vaatteitaankaan itse päälle. Että kyllä se varmaan pahin mahdollinen ajankohta nyt on luunsa rikkoa, kun olet viimeisillään raskaana ja esikoinenkin vielä hoidettavana. Muistini mukaan solisluu on kuitenkin nopea luutumaan, kun ei tainnut meillä se hankalin vaihe kestää kuin jotain nelisen viikkoa ja arkielämään toimivaksi parantunut oli kuudessa viikossa.

Sitten tätä omaa napaa: maito on alkanut vähenemään! Ja samaan aikaan on Irenen maitomääriä nostettu, niin tilanne on melko huolestuttava. Ennen tuli joka pumppauksella 50-80 milliä ja nyt vaan 20-40 milliä. En voi käsittää mistä tämä johtuu, kun mikään ei ole muuttunut (syömiset, juomiset tai levon määrä) ja sitähän sanotaan ettei maito koskaan ilman syytä lopu. Noh, olen sitten lisännyt muutaman pumppauskerran päivälle ja yön pumppausten välin lyhentänyt 3 tuntiin, juon kuin kameli ja syön kuin hevonen, juon mammateetä ja maitoa ja yritän ottaa lunkisti. Kolmas päivä tätä kuuria menossa, eikä vielä ainakaan toivottua vaikutusta. Kyselin keskolassa jo eilen niitten maidontuloa lisäävien lääkkeitten perään, kun sitä käytän sitten vihoviimeisenä keinona jos mikään muu ei tepsi. Turhauttavaa, kun on kuukauden jo sinnitellyt ja tapellut tuon lypsykoneen kanssa ja sitten maito ehtyy kun kotiinpääsy jo häämöttää.
 
Tehotyttö.
Moi!

Jälkisuppareista Juulia kyseli... Kyllä ne tosiaan yleensä pahenee. Toisesta mulla oli tosi kovia. Mutta yllättäen kolmannesta ei ollut ollenkaan. Ihmettelin sitä synnärillä hoitsuillekin, että eikös mun kohtu supistukaan takaisin, kun ei mitään suppareita. Palautui ihan normaalisti, mutta supistuksia en todellakaan tuntenut yhtään. En tiedä oliko tuolla 7 vuoden välillä sitten tekemistä asian kanssa. Vai tuliko kärsittyä avautumisvaiheessa riittävästi... ;-) Kolmannen synnytys oli kaikkein kivuliain suppareiltaan.

Tuosta epiduraalista en osaa sanoa, kun ainoastaan ensimmäistä synnyttäessä siihen lopulta päädyin. Muista en ole ottanut, enkä tälläkään kertaa haluaisi ellei ihan pakko ole.

Jellybean, onko vauva ollut jo ihan rinnalla? Jos vaan saat sen maidontuotannon edes jollakin tasolla pysymään, niin vauvan imeminen varmasti sitä taas lisää...
Itse lypsin tuosta kolmannesta luovutukseen maitoa ja se oli välillä työn ja tuskan takana saada sitä maitoa sillä tavalla tulemaan. Vauvan imiessä sitä tuli vaikka kuinka ja paljon, mutta lypsäessä ei... Kyllä sitä sitten loppujen lopuksi ihan kohtuullisesti sain tulemaan, kun aloin imettämään päivällä vauvaa aina vaan toisesta. Samalla se maito nousi toiseenkin, jolloin pumppaaminen onnistui... No, tämä menee nyt ohi aiheen jo :)

Tehis rv 35+4
 
Jellybean
On ollut rinnalla. Parhaimmillaan imenyt 20 milliä, mutta useimmiten ei ole saanut mitään. Ongelma on ollut liian suuri nänni pieneen suuhun niin ei kertakaikkiaan saa kunnolla suuhun. Pumpatessa ennen tuli aivan lorisemalla ja aivan alusta lähtien, mutta nyt saa pumpata tovin ennenkuin mitään tulee. Ja samoin jos vauva on rinnalla, niin se täytyy saada imemään alussa kovaa ja jatkuvasti että maitoa alkaisi tulla. Jos se imee sillälailla lups-lups-lups ja pitää taukoa ja sitten uudelleen niin se saa kyllä imeä kuun nousuun saakka ilman että lähtee herumaan. Tuossa juuri laskeskelin, että Irenen tarvitseman maitomäärän saan kyllä vuorokaudessa kokoon, mutta se vaatii kahden tunnin pumppausvälejä, jopa puolentoista tunnin ja yöllä kolmen tunnin välejä. Ennen sain samat maidot kokoon kun pumppasin päivällä 2-3 tunnin välein ja yöllä neljän. Joku ihme kriisi on siis pienentänyt kerralla pumppaamalla saatavan maidon määrää. Tätä pumppaustahtia en kyllä pysty millään pitämään yllä kovin kauaa, joten ainoa toivo on että kertamäärä taas jotenkin ihmeen kaupalla nousisi.
 
Niiskulainen
Jellybean: Hatun nosto sinulle, että jaksat tuota pumppausrumpaa, mut mitäpä sitä ei aina pienen eteen tekisi. Irene on tainut kasvaa ja vahvistua aikalailla ja on jo aika hienosti saanut maitoa imettyä rinnalta. Tuli vaan mieleen että pystytkö tekemään niin että Irenen syönnin jälkeen pumppaat kummastakin rinnasta saattaa olla että silloin irtoaa paremmin kun Irene ei kuitenkaan kaikkia "maitovarastoja" jaksakaan tyhjentää ja sit olis sopivasti maidontuotanto kiivaimillaan vauvan rinnalla olosta ja läsnäolosta.

Kyllä se taitaa olla niin että Lumi meistä seuraavana maailmaan putkauttaa vauvelin. Minä oon tänään siivonnut koiran pissit heti aamutuimaan, meillä koira aavistaa jotain ja on todella levoton. Kun tultiin silloin esikoisen kans sairaalasta koira meni silloinkin ihan sekaisin, on niin herkkö että sai mahahaavan ja ripuloi ja oksenteli ympäriinsä....onneksi siitä sitten tokeni, saa nähdä kuin nyt käy. Niin ja siis kävin neuvolassa ja th säikäytti ihan kunnolla kun sanoi että tämä on kääntynyt perätilaan...ja se oli siis väärä hälytys, vauvan pää on vaan niin alhaalla ettei sitä saa enää tuntumaan ja vauva on edelleen siellä "oikein päin". Oon taas touhunnut tänään tosi paljon ja suurimman osan ollut jalkojen päällä ja on kyllä supistellu, mut helpottaa kun on päässy istumaan.

Ilona: Jospa kaikki menisi hyvin, ilmoittelehan itsestäsi ja voinnista.

NOista palautumis suppareista mulla ei ollu tietoakaan, kohtu palaili normaaliksi aivan huomaamatta ja nopsaan saa nähdä kuinkas käy tämän toisen synnytyksen jälkeen.

Niiskulainen
 
Lumi81
Huomenta!

Ei hitto, sillon toissapäivänä ku kävin siellä neuvolassa niin oli joku sijainen. Ei se tajunnu mistään mitään, sama asia ku ois jonku meidän naapurin mummon hakenu sinne sijaiseksi :D ku mulla on rh-negatiivinen veriryhmä niin piti ottaa se kolmas vasta-aine verikoe kyynärtaipeesta ni ei se saanu ees sitä otettua! Uskomatonta! ja molempiin taipeisiin pisteli...hohhoijjaa..laitto sit lähetteen labraan. No, se anto mulle mukaan semmosen laatikon missä oli se lähete ja ne näyteputket niin kun pääsin sen labrahoitajan luo ja annoin sille ne putket ni se oli ihan ihmeissään että mitä hiton putkia nämä on. Se oli se avuton sijainen antanu ihan väärät kamat ja siinä sitte ihmeteltiin ja juostiin ees taas paikasta toiseen hakemassa jotain uusia näyteputkia...!! Sitte se sijainen ei ees osannu sanoo että onko vauvan pää kiinnittyny. mut kai se on ku vähä semmosia se lääkäri viime viikolla puhui, että ainaki suurimmaksi osaksi on kiinnittyny.

No, eilen aamulla kävin siinä sokerirasituksessa ja ei ollu VARMAAN mitään outoja lukemia. Sen vitun sijaisen piti soittaa mulle eilen niistä tuloksista mutta eipä oo soittanu. Onneks on tiistaina taas neuvola ja se oma täti on taas paikalla.
Se litku mitä piti juoda ni oli mun mielestä tosi hyvää!! :D aika hassua....maistu ihan kokikselle. ja janotti kauheesti ni mullapa ei nokka kauaa tuhissu ku vetäsin sen pullollisen naamariin. hehheh.
No, jos joku osais sanoo näistä arvoista jotaki: se ensimmäinen verikoe (paastoverensokeri) oli 3,3, toinen sen litkun juomisen jälkeen oli 8,5 ja kolmas oli sitte 7,5. Ainakin mitä minä ymmärsin niin olivat normaalit.

Täällä ei oo mitään supistuksia eikä muitakaan "merkkejä." Illalla oli vaikee nukahtaa ku särki kylkiä ja lonkkia...mut sitte pyysin miestä rapsuttamaan mun päätä niin nukahdin kyllä ihan heti! heti alko kuulemma kauhee rohina ku kuorsasin :Dkokeilkaapa teki! Uni tulee välittömästi.
Liitoskivut ovat aivan kauheet. Siis ei pysty enää kunnolla kävelemään. joka askeleella sattuu aivan älyttömästi!
Joka päivä mietin että oisko tänään hyvä päivä vauvan syntyä. hitto että tuntuu että se ei synny ikinä. Koteloituu tonne mahaan :D ja jää sinne... ei tuu ees limatulppaa.

Ilonalle ja Jellybeanille tsemppejä!

Lumi & Aape rv 37 TASAN!
 
Lumi81
ainiin, ja vielä siitä neuvolakäynnistä että mulla oli siis pissassa proteiinit ja sokerit yhellä plussalla. Ja niiden sokerien takia jouduin siihen testiin. Sit sain semmosia liuskoja kotiin että aina aamupissasta pitää testata että onko proteiinia pissassa. jos sitä tulee enempi ni pitää soittaa neuvolaan. No, eilen tilanne oli pysyny samana, eli yhtä plussaa ja tänään arvot oli normaalit. jee!
 
Lumi81
ainiin ja ainiin ja ainiin oon nämäki asiat taas monta kertaa tänne kirjottanu :D.....mulla on ihan RADE! Eli raskaus dementia................................................................
 
maxiina
kiva huomata että jollakin muullakin on dementia, mä oon ainakin ollut jo pidempään ihan laho päästäni, siis normaalia enemmän... en muista mitään jos en ole ylös kalenteriin kirjoittanut tai kännykään laittanut muistutusta. mun piti lääkäriltäkin kysyä että onkos tää ihan normaalia mutta unohdin senkin sitten =)

noista sokereista mulla on sen verran tietoa että kotimittauksessa saa paastoarvo olla 5,0 (tää on kuntakohtainen, jossakin on kuulemma 4,8 ja jossain 5,2, niin hullulta sun se kuullostaakin) ja tunti ruokailun jälkeen saa olla 6,8. tai tietysti mielummin sen alle. mut siinä sokerirasituksessa sai paastoarvo olla sen 5,0 mut ne sen jälkeen otettavat saivat olla korkeammat kuin 6,8 mut mulla ei ole varmaa tietoa että mitkä ne oli. mullakin oli jotain seiskan luokkaa ne kaksi viimeistä arvoa ja kuulemma oli ihan normaalit. mut paastoarvot mulla on koko ajan liian korkeat ja nyt sitten sain ajan sinne äippäpolille jossa tarkistellaan se että mitä tietä vauva siellä masussa oikein on ja mikä on kokoarvio ja mietitään tarvitaanko insuliinit tähän loppuaikaan...
toivottavasti vauva on raivotarjonnassa vaikka lääkäri veikkasikin että olisi peppu edellä tulossa... mä oon vaan kuullut että se ei ole lainkaan mukavaa jos vauvaa yritetään kääntää. ja jos vielä kaiken lisäksi vauva on vielä isohko niin saattaa olla että käynnistellään aikaisemmin. mutta nää selvii sitten ens viikon keskiviikkona =)

joku kyseli aiemmin noista jälkisuppareista... voi yökkö, ne ei sitten ole kivoja. mulla ainakin kakkosen jälkeen oli jälkisuppparit kamalia. buranaa ne siihen antoi mut välillä tuntui että olisi alkanut synnyttämään uudelleen... ja ne kuulemma pahenee joka synnytyksen jälkeen. toivottavasti käy kuten tehiksellä että kolmannesta ei ollut oikeastaan mitään mut sen sitten näkee mitä tulee. mut onneksi ne aika lyhytaikaisia joten kyllä sen kestää.

mut nää täällä lähtee kauppaan hakee jotain ruokaa kaappiin kun ei ole muuta kuin valo...
hyvää viikonloppua kaikille!!

maxiina rv 35
 
Ainu =+X
Lumi: Ei sulla nuo tuskat enään kauvan kestä... viikkojakin sulla on jo 37 + !! Täällä mennään samoilla kivuilla 33+2 ja niin neuvolan täti veikkas että kivut loppuu sit kun synnyttää... ELI SITÄ MYÖS ODOTTAESSA!!!

Ainu
 
Tehotyttö.
Pikaisesti vain pyörähtämässä...
Vai ei se Lumi sitten vielä olekaan tositoimiin päässyt, höh!

Täällä myös ilmeisesti niitä liitoskipuja. Ei ole koskaan ennen ollu. Tosi kovaa vihlontaa alapäässä. Eilen illalla oli muutenkin vähän epämääräinen olo. Vihloi ja supisteli (oikeastaan jo päivän aikana) vähän kipeämmin. Mutta toivottavasti ei nyt vielä ole synnytykseen lähtö kuitenkaan lähellä. Enpä uskokaan!
Tässä vatsa, rv 35+5.


Tehis
 
Lumi81:lle
Sokerirasituksen rajat meillä= 5,3 1h=11,0 2h=9,6
Joten noiden mukaan sulla ei hätää...

ikävää jos sijainen vituttaa...mutta ajattele hänen kannaltaan...jossain uusienkin on työtä opeteltava...ja opittava...ikävää tietysti että me ihmiset ollaan koekaniineina mutta ihmisiä ne terkkaritkin vain ovat...=)
 
Jellybean
Maitoa irtoaa vähän vaihtelevasti keskolassa. Tänään kun pesin ja puin pikkuista ja siinä rinnalla kävi ja sitten loppu eväs letkutettiin ja sitten menin itse pumppaamaan niin maitoa tuli yllättävän paljon (50 ml). Eilen otin Irenen kenguruun ja yritin että jos sillälailla tulisi maitoa enemmän, mutta jäi vaivaiseen 30 milliin. Eli joskus on vauvan läsnäololla maitoa lisäävä vaikutus ja joskus taas ei. Alkaa jo tosissaan turhauttaa ja ennen muuta väsyttää tämä jatkuva pumppaus. Varsinkin nuo yölliset kolmen tunnin välein pumppaukset alkaa jo todella maistua puulta. Ei siinä mitään jos kolmen tunnin välein herää, pumppaa, pesee välineet, nakkaa ne mikroon ja käy vessassa, kun siihen kaikkeen menee noin 20-25 minuuttia. Mutta uudelleen nukahtaminen on niin työn takana, että siihen menee vähintään puoli tuntia, useimmiten tunti, tai sitten joskus en saa pumppausten välillä ollenkaan unta. Jotenka yön nukkumiset jää aikas vähiin. Väkiselläkin alkaa jo mieleen hiipiä, että onko se nyt varmasti tämän arvoista. Mietin, että jos vaan pumppais sen mikä suosiolla irti lähtee samalla tahdilla kuin ennenkin (2-3 tunnin välein päivällä ja 4 yöllä), eikä enää yritä saada maitomäärää samalle tasolle kuin se oli. Ja sitten kun vauva pääsee kotiin niin katsoo että mitä sitten tapahtuu.
 
imettäjäelli
Jellybean: tuo stressi on yksi syy mikä vähentää maidontuloa...ja kun olet väsynyt noista yöheräilyistä...koetahan nyt levätä...nuku yöllä pidemmät pätkät ja heräät vaikka vaan kerran yössä niin kauan että saat levättyä...ja kun mieli rauhoittuu niin maitoakin taas tulee...ja ihan varmasti se onnistuu sitten ihan hyvin ja maitoa riittää kun saat pikkuisen rinnalle!! Tsemiä vaan...älä anna periksi...turha stressi pois!! =)
 
Ninni83
Noista sokeriarvoista vain.. Mulla kaikki oli alle 5, siis paastoarvo 4, 1h jotain alle 5 ja myös 2h alle 5. Mustakin se kokiksen makuinen litku oli ihan ok, pari vuotta sitten esikoista odottaessa litku oli tosi pahaa ja sitä oli vain joku pieni mukillinen. Mutta tosiaan kummastuttaa nuo matalat arvot?! Mulle tulee tosi helposti huono olo, jollen syö parin tunnin välein jotain.

Stemppiä jellybeanille imetykseen! Koita tosiaan ottaa rennosti (varmasti helpommin sanottu kuin tehty)

Täällä vauva vielä peräedellä, todennäköisesti saan lähetteen siihen kääntöyritykseen ja synnytystapa-arvioon. Olo alkaa olee hiukan tukala, mut koitan vielä nauttia ihanan pyöreästä masusta.

Jaksamisia kaikille!

Ninni rv 35+1
 
Ann77
Täälä kamala yö takana. Heräsin yhdeltä selkä kipuun, vasemman puoleinen selkälihas aivan tules ja sit alamaha kans. Yritin kävellä ja maata erilaisis asennois, muttei mikään auttanut. Sitten piti ruveta oksentamaankin, mä en tajua kuuluuko oksentaminenkin asiaan. Nyt on kylkiluut kipeet siitä touhusta, tierä vaikka olis mennyt poikki, kun piti niin voimalla päästää tulemaan. Viiteen asti tuota kesti. Mieles jo kävikin pitääskö laitokselle lähtiä, mutta ei sitten kumminkaan vielä startattu. Vieläkin on huono olo, katotaan mihin suuntaan tää tästä kehittyy.
 
Jelli
Täällä kaikki ok. PIkkupikkuvaatteita osteltu ja pesty ja silitetty. Vähän meikäläisellä tuo mopo karkaa käsistä pienten reisitaskuhousujen ja farkkujen edessä....

Toivoisin kyllä kovasti jo vauvan tulevan. Nyt on perjantaista asti ollut valtavaa turvotusta, ei oikein mitkänn kengät mahdu jalkaan kunnolla. Istuminen pystyasennossaon vaikeaa, kun vauva on niin korkella ja kylkiluut luokilla. Mulla ilmeisesti tämä massu on korkeussuunnassa erityisen suuri, mutta eteenpäin ei mikään valtava.

Perjantaina neuvolassa kävi ilmi, että verenpaine on nousussa ja nyt olenkin tehoseurannassa sen vuoksi. Itse en ole huolestunut, koska alapaine ei vieläkään ole niissä lukemissa, joissa s eoli ennen raskautta ajoittain. Vauvan pää on kiinnitynyt alas ja asemat hyvät, joten voisi jo tullakin :)

Minulla rinnat tihkuvat kans. Enimmäkseen nipistäessä, mutta viime yönä molemmat vuotivat kyllä ihan kunnolla. Ja puhtaat lakanat ihan sotkussa. mies oli ihmeissään, miten se on mahdollista. Hassua, miten sitä ei oikein seksieämä enää kiinnosta, on hyvin huolissaan ja kyselee koko ajan, että mitäs pasi tuumaa tästä ja tästä..

Painoa on tullut 15 kiloa ja eiköhän mulla se 20 pauku rikki ihan ongelmitta. Hassa, kun en oikein tiedä, mihin se paino on tullut, kun kuitenkin alkuraskauden housut mahtuvat jalkaan hyvinkin, paitsi mahan kohdalta.

Ihanaa, kohta saadaan ensimmäinen täysiaikainen vauva kehiin!!

Missähän likka ja Pia ovat, kuulumisia?

Jelli ja Pasi 34+5
 
Pia78
Täällä ollaan... laiskana! Juuri luin muiden kuulumisia muutaman päivän takaa, kun ei ole muutamaan päivään tullut istuttua tässä koneella.

Vointi olosuhteisiin nähden ok. Mutta kyllä nyt tämä viikko on tuntunut jo melkoisen raskaalta! Maha on tiellä sama mitä yrittää tehdä. Ja enpä nyt oo enää jaksanut tehdäkään paljon mitään, pakolliset hommat vaan.

Kontrolleissa käyn edelleen kerran viikossa. Alkuviikosta pissa oli puhdas. Ja vauvojen painoarviot 2200gr ja 2500gr. Mun mielestä jo erittäin hyvänkokoisia! Ja kun itse oon lyhyt 158cm, niin onhan tuossa vauvaa vatsassa kerrakseen. Painoa tullut nyt n.19kg. Ja turvotuksia tullut. Hb oli mukavasti noussut 110 viimeeksi. Huomenna olisi taas neuvola. Se vaan tuntuu nyt vähän turhalta, kun ei siellä tavallaan tule mitään uutta tietoa. Äippäpolilla kun saa aina tarkimman tiedon.

Esikoiselle iski nyt vasta ensimmäinen vatsatauti elämässään (on 1v7kk). Eipä juuri kyllä oireile muuten kun ripuloimalla, saa nyt oikein urakalla pestä pyllyä ;) Esikoinen tosiaan pitää minut liikkeessä. Kun ulkoillaan 2 tai 3 kertaa päivässä niin siinä saa itsekin liikuntaa ja raitista ilmaa. Ehkäpä vointi senkin takia hyvä, vaikkakin raskas.
Nyt kyllä on tuntunut jo siltä, että vauvat voisivat syntyä vaikka ensi viikolla. Mutta oireita tai merkkejä siihen suuntaan ei havaittavissa. Vaan eipä mitään ennakoivia oireita ollut esikoisenkaan syntymän kohdalla. Yhtäkkiä alkoi vaan kipeät supparit illalla ja seuraavana aamuna lädettiin sairaalaan. Että voihan näiden synnytys alkaa sitten yks kaks yllättäin.

No tässä vähän kuulumisia!

Pia rv 35 tasan
 
Laura79
Pia78, sulla on vauvat tosi hyvän kokoisia kaksosiksi! Meidän pikkuinen on kasvanut alakäyrällä ja oli rv 35+5 arviolta 2,3kg. Kontrollissa käytiin siis taas perjantaina ja kaikki vaikuttaisi olevan hyvin, vauveli kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä pitkin. Ei kuulemma ole syytä huoleen. Vielä yksi kontrolli olisi kolmen viikon päästä jos ei masukki ehdi syntyä ennemmin.

Eilen oli koko päivän noita harjotussupistuksia, välit vaihteli 10 min-40min välillä, mutta tuli aaamusta iltaan. Olin meinannu suursiivousta alotella mutta ei sitten oikein uskaltanut kun kokoajan supisteli. Mulla on nuo supistukset kyllä oudon pitkiä, joskus olen katsonut että kestää jopa 4-5 minuuttia ennekuin helpottaa (maha kivikova ja pissityksen tunne). En ole muistanut lääkäriltä kysyä noista, jospa nyt tiistaina muistaisin kun on loppuraskauden lääkäri. Toivottavasti oikeat supistukset eivät ole yhtä pitkiä... Mietityttää mahtaako noilla kovilla harjotussupistuksilla olla mitään vaikutusta kohdunkaulaan. No se varmaan selviää tiistaina lääkärissä. Minkälaisia harjotussuppareita muilla?

Laura rv36
 

Yhteistyössä