Lapsi taas sairaana - työpaikan ämmät kalkattavat kateellisina.

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Eli rikot lakia. Jos miehesi on kotona nukkumassa, sinulla ei ole oikeutta olla lapsen kanssa kotona. Näin ainakin KvTes tulkitaan, eli yövuoro ei oikeuta toista(kin) vanhempaa jäämään kotiin.
Tämä on kyllä iso epäkohta työehtosopimuksissa työnantajien puolelta. Tutkijat ja lääkärit ovat jo pitkään yrittäneet saada muutosta tähän vuorotyöläisten epäoikeudenmukaiseen asemaan, koska kukaan ihminen ei kykene tekemään töitä montaa vuorokautta nukkumatta.

Missä se lakipykälä on, jota sanot minun rikkoneen? Minä en sellaista lakipykälää tunne.
 
"aapee"
[QUOTE="Hiphei";28337893]Ap:lla ei ole oikeutta jäädä kotiin hoitaan lapsia !
Ajatteles, jos ne kalkattavat akat kertoo pomolle että ukkos on kotona..[/QUOTE]

En ole edelleenkään sanonut, että ukkoni on kotona.
 
No mä olin toista kertaa pois lapsen sairastumisen takia vuoden sisään, pomo sitten kysyi, että eikö mummo tai muu voisi hoitaa tätä sairasta lasta.. Seuraavana päivänä vein kaikki lääkärintodistukset (olen käyttänyt lapsen aina lääkärillä, sillä pelolla, että en saa ketään hoitajaa/tai lapseni on tarvinnut jotain lääkettä ja pyytäny todistuksen) pomolle, ja pyysin niistä katsomaan kuinka helvetin monta kertaa oon hoitajan lapselle järkänny.
Pidin pikku puheen mun oikeuksista työntekijänä ja äitinä.

Ei ole sen jälkeen vinkunu pomo mistään!
 
3-vuorotyöläinen
[QUOTE="aapee";28337850]Ei sieltä yöduunista voi mitään vapaata ottaa.

Tämä ongelma on todellinen naisvaltaisilla aloilla, muttei se ole äitien vika, vaan Etelärannan päättäjäherrojen, joilla ei ole halua jakaa työnantajien vastuuta tasapuolisesti vanhemmuudesta koituvista kuluista. Mielestäni isien (miesten) työnantajien pitäisi yhtälailla osallistua lapsista aiheutuviin kustannuksiin. Ruotsissahan tämä on toteutettu yleisellä 'rahastolla'. Joku vastaava systeemi pitäisi ottaa käyttöön Suomessakin.[/QUOTE]

Yövuorosta voi olla yhtä hyvin pois , kuin mistä tahansa vuorosta ! Työt vain seisahtuu silloin ,jos ei yöhön saada tuuraajaa tai ei vaihda jonkun kanssa vuoroa!
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28337909]En ole edelleenkään sanonut, että ukkoni on kotona.[/QUOTE]

Missä se sun mies nukkuu? Ei sillä ole väliä, missä sun mies nukkuu, kunhan ei ole töissä, sulla ei ole oikeutta jäädä kotiin. Eri asia on reissutyöt, esiml. laivalla, missä ei vapailla pääse kotiin tai lähellekään.
 
nyt harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28337600:
Olin edellisviikolla töistä poissa lapsen sairauden takia. Nyt sairastui toinen lapsi ja huomenna on lähdettävä lääkäriin.

Osaan kuvitella, millainen kalkatus töissä on taas käynnissä siitä, kuinka jotkut pääsevät helpolla, kun lapset ovat mukamas aina kipeänä. Lapsettomat ämmät eivät ymmärrä, että töissä olisi sata kertaa helpompaa olla univelattomana sen sijaan, että joutuu valvomaan yöt kipuilevan lapsen kanssa ja jonottaa päivällä lääkärille, labroihin ja apteekkiin sairaan lapsen kanssa. Joku on oikeasti kateellinen siitä, että toinen on pois töistä lapsen sairastelun takia. Varsin vähäjärkistä porukkaa, mutta ei kai lapsettomilta muuta voi edellyttääkään.
Tosi valitettavaa mutta totta mitä kirjoitat :(
Ihmiset tuntuu olevan kateellisia ja katkeria ihan typerimmistäkin asioista :(

Itselläni nyt ollut tilanne 2vuoden sisään että 3 hyvin läheistä omaista minulta kuollut ja vain yhden näistä kuolema tavallaan ollut "tiedossa"(syöpä).
Kiva siinä sitten tulla töihin silmät turvonneena ja jotenkuten työkuntoisena parinpäivän loman jälkeen kun ämmät alkaa kaakattamaan että ei keneltkään nyt voi kuolla noin peräjälkeen ja kyllä se vielä omaan nilkkaasi kolahtaa kun nuo sukulaisesi oikeasti kuolee ja nyt vaan nautiskelet lomasta,
kun me muut saadaan tehdä sinukin työsi.

Jep, uutta työpaikkaa jo katselleena
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338665:
Yövuorosta voi olla yhtä hyvin pois , kuin mistä tahansa vuorosta ! Työt vain seisahtuu silloin ,jos ei yöhön saada tuuraajaa tai ei vaihda jonkun kanssa vuoroa!
Usko nyt vaan, mies ei voi olla töistä pois.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28338688]Missä se sun mies nukkuu? Ei sillä ole väliä, missä sun mies nukkuu, kunhan ei ole töissä, sulla ei ole oikeutta jäädä kotiin. Eri asia on reissutyöt, esiml. laivalla, missä ei vapailla pääse kotiin tai lähellekään.[/QUOTE]

Miksi takerrut tähän asiaan? Sanoin jo, ettei miehen nukkuminen vaikuta tähän asiaan, kunhan nyt vain mainitsin siitä, kun joka asiaa tinkasi. Ja minulla on oikeus jäädä kotiin, joten älkää jankatko enää siitä asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338665:
Yövuorosta voi olla yhtä hyvin pois , kuin mistä tahansa vuorosta ! Työt vain seisahtuu silloin ,jos ei yöhön saada tuuraajaa tai ei vaihda jonkun kanssa vuoroa!
Yövuorosta ei ole oikeutta olla pois jos toinen vanhempi on päivävuorossa ja toisinpäin.
Jos olet yh ja yövuorossa, tietenkin saa jäädä sairasta lasta kotiin hoitamaan, mutta esim. sairaalat eivät pysähdy, vaan se on työnantajan ongelma hankkia sinne se varavoima, usein sisäisillä järjestelyillä.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338665:
Yövuorosta voi olla yhtä hyvin pois , kuin mistä tahansa vuorosta ! Työt vain seisahtuu silloin ,jos ei yöhön saada tuuraajaa tai ei vaihda jonkun kanssa vuoroa!
Aika harva firma myöntää työntekijöilleen luvan olla pois tuosta vain, olipa vuoro mikä tahansa. Miehen työpaikalla lomat pitää anoa hyvissä ajoin etukäteen, ja niitäkin sumplitaan firman puolesta vielä viime tipassa. Aina ei lomia myönnetä silloin, kun työntekijä on sitä anonut. Työnantajan ehdoilla siis mennään.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28338728]Aika harva firma myöntää työntekijöilleen luvan olla pois tuosta vain, olipa vuoro mikä tahansa. Miehen työpaikalla lomat pitää anoa hyvissä ajoin etukäteen, ja niitäkin sumplitaan firman puolesta vielä viime tipassa. Aina ei lomia myönnetä silloin, kun työntekijä on sitä anonut. Työnantajan ehdoilla siis mennään.[/QUOTE]

Höpö, sairaan lapsen hoitaminen ei ole lomaa, eikä sitä tarvitse etukäteen ilmoittaa. Sairaslomatodistus riittää, miehelläsi on työehtosopimuksiin nojaten ihan yhtäläinen oikeus jäädä pois kuin sinullakin.

Kuulostaa nyt siltä, että ap:n mielestä miehillä on joku pyhä velvollisuus käydä töissä ja vanhempien oikeudet ja velvollsiuudet koskevat vain äitejä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338665:
Yövuorosta voi olla yhtä hyvin pois , kuin mistä tahansa vuorosta ! Työt vain seisahtuu silloin ,jos ei yöhön saada tuuraajaa tai ei vaihda jonkun kanssa vuoroa!
Miekin oon vuorotyöläinen ja jollei saada sijaista, ei yökkö voi jäädä pois. "työt" eivät pärjää keskenään. Riippuu paljolti työstäkin miten yökkö voi tai ei voi jättää tulematta.
 
"vieras"
Kyllä, se on helvetin ärsyttävää kun on työkaveri joka on JATKUVASTI poissa kun lapset on sairaana. Siis n. 2 viikkoa kuukaudesta läpi vuoden. Ei siksi että olisin hälle KATEELLINEN kotona olosta, vaan siitä että sen työt kaatuu muiden niskaan. Sijainen saadaan hyvin harvoin, ja vaikka saadaan niin aina joutuu itse sumplimaan; jäämään pitempään vuoroon tms. jota ei voi sijaiselle laittaa.

Ja etenkin ihmettelen juuri sitä että edes lasten ISÄ ei voi koskaan jäädä niitten mukuloitten kanssa kotiin, vaan aina äiti.
 
Meillä on yksi samanlainen sairaan lapsen hoitaja. Vähän väliä töistä pois ja mies ei voi hoitaa, kun on ollut yön töissä...juupa juu. Miten olis, jos ilmoittaisit vaikka tulevasi pari tuntia myöhemmin töihin, mies ehtisi vähän levätä ja silti voisit tehdä leiviskäsi? Näin meillä tehdään monesti, toinen menee aikaisemmin/myöhemmin, lapsi saa sairastaa, mutta välit työpaikoilla säilyy, kun huomataan, että kuitenkin halutaan hoitaa ne omat hommat.

Usein selityksenä on: "mulla on oikeus olla kolme päivää pois hoitamassa sairasta lasta", joo, jos tällä periaatteella menee, joutaa kyllä kuunnella marmatustakin ;). Lapsella on oikeus sairastaa hyvässä hoidossa, ei se sinun oikeutesi ole...

Meillä itse asiassa pomo tarjosi yhdelle äidille MLL:n hoitajaa (olisi siis maksanut hoitajan), mutta eipä kelvannut...
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28338749]Höpö, sairaan lapsen hoitaminen ei ole lomaa, eikä sitä tarvitse etukäteen ilmoittaa. Sairaslomatodistus riittää, miehelläsi on työehtosopimuksiin nojaten ihan yhtäläinen oikeus jäädä pois kuin sinullakin.

Kuulostaa nyt siltä, että ap:n mielestä miehillä on joku pyhä velvollisuus käydä töissä ja vanhempien oikeudet ja velvollsiuudet koskevat vain äitejä...[/QUOTE]

Usko nyt vain, ettei yövuoroa tekevä voi olla pois töistä sairaan lapsen hoitamiseksi. Se on määritelty tessissä.

Olet aivan väärässä suhteeni. Olen sitä mieltä, että miehillä on aivan yhtä suuri velvollisuus hoitaa sairaita lapsia kuin naisillakin. Valitettavasti meidän tilanteessa se onnistuu mieheltä vain yhtenä viikkona kolmesta. Silloin toki mies hoitaakin lasten sairastelut.

Miksi jauhatte tästä asiasta, koska se ei ole suurin ongelma. Aika harvassa perheessä lasten hoitovuorot varmaankaan menenvät täysin yhden suhde yhteen. Uskon kuuluvani enemmistöön, kun hoitovuorot meillä menevät 1:2. Tai meillä mies osallistuu jopa enemmän sairaiden lasten hoitoon kuin muissa perheissä. Ainakin työtoverien ja tuttavien perheissä miehen eivät juuri koskaan hoida sairaita lapsiaan.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28338767]Kyllä, se on helvetin ärsyttävää kun on työkaveri joka on JATKUVASTI poissa kun lapset on sairaana. Siis n. 2 viikkoa kuukaudesta läpi vuoden. Ei siksi että olisin hälle KATEELLINEN kotona olosta, vaan siitä että sen työt kaatuu muiden niskaan. Sijainen saadaan hyvin harvoin, ja vaikka saadaan niin aina joutuu itse sumplimaan; jäämään pitempään vuoroon tms. jota ei voi sijaiselle laittaa.

Ja etenkin ihmettelen juuri sitä että edes lasten ISÄ ei voi koskaan jäädä niitten mukuloitten kanssa kotiin, vaan aina äiti.[/QUOTE]

Kuten olen sanonut, niin meillä mies hoitaa yhden viikon ja minä kaksi viikkoa eli melkein puoliksi pystytään lapset hoitamaan. Viime aikoina vain lasten ovat sattuneet sairastumaan pahaksi onneksi juuri minun 'hoitoviikkojeni' aikaan.

Lisäksi minun työni eivät kaadu muiden niskaan, koska hoidan projektini itsenäisesti, enkä tarvitse tuuraajia.
 

Yhteistyössä