Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi,
Maaria_: Kun luin tuosta kirjoituksestasi että teidän Linnea on ollut myös sydänoperoitavana ja lueskelin vähän taaksepäin mutta en kuitenkaan jaksanut lukea kaikkia ketjun kirjoituksia kun en ole aikasemmin niitä niin paljoa lukenut. Mikä teidän Linnealla on/oli sydämessä vikana? Meidän Urholla oli iso VSD joka leikattiin 28.12. (oli silloin vähän yli 6kk vanha) ja olimme vajaat pari viikkoa Helsingissä, olimme ilmeisesti samoihin aikoihin? Me majoituimme keltaisessa Mäkkitalossa. Olisi kiva kuulla että miten teillä meni ym. en ole juurikaan törmännyt kehenkään muuhun jolla olisi sydänlapsia ollut.

t. Eva

Hei Eva!
Meidän tytöllä on vähän vaativampi Fallot, eli rakenteellisia vikoja löytyy neljä. Kaikki muut viat on korjattu paitsi keuhkovaltimon runko ja läppä vain halkaistiin ja paikattiin. Tästä jäi läppä vuotamaan niin paljon, että siihen vaihdetaan homografti siinä vaiheessa kun sydän alkaa oireilemaan. Viekö se vuoden vai viisi, ei pystytä vielä ennustamaan.

Itse sain diagnoosin jo raskausaikana, mutta ennuste oli että leikataan vuoden ikäisenä. Toisin kuitenkin kävi ja tyttö lennätettiin Helsinkiin ja leikattiin jo 1vrk ikäisenä ensimmäistä kertaa ja sitten 6kk iässä uuden kerran. Ollaan me oltu yhtäaikaa Helsingissä, Linnea leikattiin 18.12 ja kotiuduttiin vuodenvaihteessa, elikkä joulu vietettiin Mäkkärin vihreässä talossa, keltaisessa talossa asuttiin viime kesän reissullaa ja lokakuun katetrointimatkalla hotellissa!

Leikkaukset itsessään on mennyt meillä hyvin eikä takapakkeja tullut. Lääkitykset on tältä erää myös purettu ja kovasti koitetaan kiriä ikätovereita kiinni kehityksessä.
Ainoa harmin aihe on syönti joka siis ei vieläkään suju, siksi joudutaan käyttämään letkua vielä pitkään.

Kysele ihmeessä jos haluat tietää jotain. Suosittelen kyllä liittymistä sydänlasten vanhempien listalle, sieltä löytyy samassa tilanteessa olevia kaikenikäisten sydänlasten vanhempia ja sitä kaivattua vertaistukea tai laita privaosoite, niin voin kirjoitella siihenkin!

Maaria ja Linnea 11kk

Rankkoja juttuja ootte käyneet läpi.
Onneksi kaikki nyt teillä parempaan suuntaan,tosi ihanaa!

Meillä Miska jaksaa olla hereillä vieläkin noin 2 h ja sitten unille.
Eli yö loppuu siinä 9 aikaan,ekat päikkärit 11-12 ja sitten taas toiset 14-16 ja vielä 18-19.Yöunet kutsuu 21.
Maisan unet siinä välissä 13-15 niin tuntuu välillä että nukutusta nukutuksen perään!!!=)

Saatiin perjantaille aika sinne Tayssiin.Klo 10.
Kuinkahan siitä selvitään,mä jo hermoilen kaameesti.
Odottavan aika on pitkää mutta onneks jo näin nopeesti saatiin aika.
Nyt ei kuulemma mitään nukutustoimenpidettä vielä tehä,sitten toinen reissu taas...
2 h ajomatkaa,ei kaameen mukava.
Autossa pitää istua ja siitä ei Miska juur pidä.Koitan ajoittaa nukkumiseaikoihin nuo kulkemiset.Herättää aamu 6 jo niin eiköhän nuku mennessä.

Mä luulen että tarvisin itsekin lääkäriä sillä rytmihäiriöt on taas pahempia.Mull aoli viimeks 5 vee takaperin aika stressaavaaa ja jouduin lääkitykselle.Nyt viimeaikoina on tuntemukset taas pahentuneet.
Isällä on nuorena jo ilmennyt kardiomyopatia ja voinee olla perinnöllistäkin tuo.
En jaksais tutkimuksia ja mihin lapsetkin sitten??
Mutta mitä pidemmälle pitkitän sen isompia vahinkoja voi tapahtua.

Muutaman kerran kun on alkoa otettu muutamakin paukku niin ihan järkyttävää ne rytmärit mitkä lyö päälle.
Ja stressi on pahinta sydämmelle.Mun elämäntyyli on myös tosi hektistä,pitäsi osata relata.Oon kokoajan menossa ja tekemässä jotain...
Kuluttavaa,Ja sitten se stressaus pikkujutuistakin.

jaahas mentävä,ukkeli aika täsmällinen!!!
Hälystä kuuluu jokellusta...

taas täällä minä.
Tampereen sairaalareissun juttuj pikaseen ilmoittelen,lääkäri oli ihana,osaston ylilääkäri ja tosi pätevä.Yli puolituntia oltiin,ei löytänyt näkyvää syytä hänkään.Konsultoi eri lääkäreitä,sanoi että nyt tehään se nukutus ja katotaan josko jotain löytyisi.
Jollei löydy,seuraava apu löytyy neurologiselta puolelta.Voi olla että aivot antaa väärän käskyn,kun juo.
Kuulostaa kaameelta,toivon että jotain löytyy nyt tässä kuussa tehtävässä leikkauksessa.Sanoi että jokatapauksessa kun nukuttavat pojan,poistavat kitarisan.

En pääse leikkaukseen mukaan,mutta leikkuriin asti saan pojan saattaa ja olla vieressä siihen asti kun poika nukahtaa.En tiiä miten saavat mut sieltä pois,nyt jo tuntuu järkyttävältä jättää toinen siihen leikkauspöydälle ihan avuttomana. :'(

Miska oli tosi reipas kun röntgenissä oltiin,hoitsu ei kyllä huomioinut pientä,sanoi vaan että noin ja näin ja äiti vetää käsiä taasepäin.Miska vähän inisi mutta oli reipas.
Nukutuslääkärin vastaanotolla käytiin myös juttelemassa.

No,nyt ootellaan päivää kun nukutetaan ja katotaan...

Moikka.hiljaista on ketjussa....
Meillä on perjantaina Miskalle leikkausaika.Taikka siis nukuttavat pojan ja tähystävät kurkun,nielun ja nenäontelot sekä mahalaukkuun asti.
Täytynee pyytää että keuhkojen puoltakin tsekkaisivat,nimittäin pojalla uus oire,on nyt reilu viikon aikana kolmasti ollut ylähuuli sinisenä...
Jotenkin hapetus ei nyt toimi.
Se kestää noin vartin mutta on aika hurjan näköistä.
Ja oon kovasti kyllä huolissani.
Perjantaihin ei enää pitkä aika onneks mutta poika on nuhassa nyt.
Sanoi sairaanhoitaja ettei haittaa jos ei kuume nouse.

Aatella että ens viikolla jo vietetään 1 vee synttäreitä!Toivottavasti Miska on toipunut ja terve poika,JUO ja syö hyvin!!!
Josko päästäis selvittelemään sitä maitoallergiaakin,onko sellaista vai johtuuko kaikki tästä juomisongelmasta.

Ens viikolla onkin yhtä juhlaa,on koululaisten päätösjuhlaa,Miskan 1 vee juhlaa ja kaksosten 9 vee juhlaa.
Mä todella toivon että on juhlamieltä ja aihetta juhlaan.
Pelottaa mitä sieltä löytyy.

Miska sai rotaviruksenkin tässä.Ripuloi liki 2 viikkoa.
Kotivaaka sanoi että pojalla olis paino tippunut puoli kiloa.Sitä tässä kiritty vaan tuli tuo nuha.
Kumpikin tauti sai alkunsa kun bonari tuli äidiltään.Sovittiin että nyt Miskan terveys menee tapaamisten edelle ja nyt eivät tapaa toviin.
Äiti väitti että se nuha joka bonarille heillä tuli ei tartu.Jaa täh?'En ole moisesta kuullutkaan.
On kai niin eri pöpöt ja käsiä ei pestä kuulemma.
Ja äidillä uus poikakaveri ja tän lapset hoidossa joten sieltä tulee taas eri pöpöjä.

Mutta toivotaan nyt että ei tule muita tauteja.

Mitäs muille?
Miska kävelee kovasti puita pitkin vieläkin,mutta koko ajan varmemmin.
Taaperokärryllä menee ihan iteksiin ja on niin rehvakkaan näköinen.
Juttua tulee jonkun verran,äiti,isi,nam ja anna.
Näitä on sanonut kyllä jo pitkään mutta ehkä selvemmin nyt.

Mitäs muuten....Olin töissä tässä yhen sunnuntain ja oli tosi kivaa.Oon aatellut että kun tästä saadaan tä Miskan tilanne selväks niin rupeen tekemään ehkä pari päivää viikosta töitä.Olis mielelle tosi ihanaa.Mutta en tosiaan pysty koko viikoks menemään sillä tä yritys ei pyöri ilman mua...=)

Nyt ruuanlaittoon,moikkis!

kata ja miska 11 kk 3 vkoa

Onnea Miskalle 1 vee synttäreiden johdosta!!

Aivan uskomatonta miten nopeasti tämä vuosi on mennyt! Viime vuonna tähän aikaan tuskailin koska se synnytys alkaa ja nyt tuo Silva mennä viilettää leikkipuistossa muiden lasten joukossa jo ihan tohkeissaan! Neiti on myös innostunut kiipeilystä ja pääsee jo könyämään sohvalle, tuoleille jne. Uskomattomat voimat noin pienellä, kun vetää itsensä ylös. Osaa laskeutua hienosti takaperin eikä vahinkoja ole onneksi sattunut.

Saimme viime viikolla tietää päivähoitopaikasta, päiväkotiin on menossa 1.9. alkaen. Ajattelimme käydä kurkkaamassa kesäkuussa paikkoja ja sitten elokuussa aloitetaan pehmeällä laskulla hoidot. Minä ilmoitin töihin etten takaisin tule Helsinkiin ja samalla olen aloittanut uuden työn metsästyksen. Ensi maanantaille on jo sovittuna haastattelu,vähän se jännittää,tuntuu että osaako tässä mitään töitä enää tehdä ;)

Silva on saanut ensimmäiset ylähampaat pakerrettua läpi työllä ja tuskalla ja toivon että yöt taas helpottuisivat sen myötä. Meillä on sairasteltu flunssaa pitkin kevättä ja kaikki tuo ja hampaat on näkyneet levottomina öinä. No joo, herää siis kahdesti, että turhaa tässä valittelen kun heräili silloin puolen vuoden ikäisenä tissille tunnin välein. Mutta kun välillä pääsi taas unen makuun niin siitä on vaikea luopua.

Miten Kata siellä perjantaisessa leikkauksessa meni? Toivottavasti ei löytynyt mitään huolestuttavaa. No kuitenkin, aurinkoista synttäripäivää tultiin toivottamaan!

t. kaisu ja silva-marakatti

Heissan! Pikainen päivitys täältäkin. On tosiaan vaikea käsittää että vuosi kohta kulunut vauvan kanssa! Meidän pikkuinen ei olekaan kohta enää vain vauva... Tosi tomera on meidän Aino, terve ja tyytyväinen. Konttaa ja höpöttelee, mut ei kyllä vielä osaa ihan nousta itse seisomaan. Unirytmi on edelleen ihan loistava; herää 7-8 välillä, päiväunet tunnin verran puolen päivän aikaan (joskus vain puolisen tuntia) ja yöunille 18.30. Muu aika leikitään ja ulkoillaan tosi paljon, ihanaa että lämpenee ilmat taas.

Mulla alkoi menkat, voi yök. En muistanutkaan miten ärsyttävät ne on.... Mut nyt sitten voi kakkosella olla mahdollisuus, joten ei tää nyt niin pahaa loppujen lopuksi. ;)

Kertoilkaa kuulumisia, ja varsinkin Kata, ilmoittele miten siellä on mennyt!!

MARIA ja Aino

Moikkis!
Se Tampereen leikkaus meni ok,matkakin vaikka ajomatkaa oli liki 100 km mutta poika nukkui sen sentään.
Aattelin että nälkäänsä huutaa mutta ei onneks.

Poika oli tosi reipas,saatiin saattaa leikkuriin ja nukuttivat pojan mun syliin.Itku siinä tuli ja miltei pyörryin kun lähin siitä pois.Tuntui että iso osa mua jäi sine huoneeseen.
Tosi koville otti se tunti ootella.Heräämön oven takan ootettiin,vaadin että mut päästetään heti kun mahollista pojan luo.
30 minsaa kuuntelin kun poika huusi,soitin kelloa ja pyysin päästä mutta ei.
Siinä meni itsemääräämisoikeus ja oikeus osallistua.
Nojasin oveen ja paukutin päätäni itkien siinä,vasta sisällä näin että olivat pirut katelleet kamerasta kai mua.
En tajua mikä oli,kai luulivat etten olis kestänyt nähdä pojua siinä kunnossa tms.

Kitarisa poistettiin ja löytyi lievä kitalakihalkio.
Mitään syytä juomattomuuteen ei löytynyt.
Lääkäri sanoi että laittaa meidät neurologin jonoon ja sitä aletaan tutkimaan,josko aivoista johtuvaa sitten.
KAsvainta ei löytynyt eli se hyvä uutinen.

Viime ke aamulla poika sai jonkun vapinakohtauksen.Kädet ja jalat tärisivät,ei ollut jäykkä eikä tajunta kadonnut.
Soitin tutulle lastenlääkärille ja käytiin aivojen ultrassa eikä sieltä löytynyt mitään hälyyttävää,keskiviiva oikeessa kohdin ja lohkot samansuuruiset eli luultavasti isoa kasvainta ei siellä ole.
Nyt ootetaan magneettikuvaan pääsyä.Ja sinnekin poika nukutettava.Nyt aion mennä vaikka läpi seinien,niin isot ja kamalat traumat jäi mulle.
Miska ollut niin vähäitkuinen että en ole koskaan kuullut moista.
raastavaa.

Ja sitten sydänfilmin perusteella eteisten välissä voinee olla reikä,Miskalla olit uon kohtauksen aikana ylähuuli sinisenä.Sitä ollut muutama muukin kerta ja nyt parin viikon päästä ultrataan sydänkin..
Voih..
Kyllä kamalaa oottaa ja miettiä mikä on.

1 vee juhlat olivat nyt tänään,ihan iisisti juhlittiin.
POika oli reipas ja iloinen,mitä nyt torstaista asti ollut liki 40 astetta kuumetta,joka kait johtuu siitä 1 vee rokotuksesta.
Jos oisin tajunnut että näin käy en olis antaunut pistää.Sillä syönyt ei poju juur ole ja paino ei saa yhtään laskea.

1 vee päivänä mitattu ja oli 8,740 g ja 65 cm.
Käyrä on ruma ja pitäis saada paino nousuun.
Koitetaan minkä pystytään mutta väkisin ei saa ruokaa menemään.

Ihanat on ilmat olleet,ne lohduttaa ja ulkoiltu ollaan paljon.
Ulkoallas laitettiin kuntoon viikonloppuna ja tramboliini kesäteloita lapsille.Miska ihan intona siellä konttaa,siinä verkko ympäri niin ei pääse tippumaan.
Isosiskon lempipuuhaa tuolla tepastelu,tyttö täyttää ens kuussa 3 vee.
Toki isojenkin!!!=)

Mutta nyt untenmaille,kertoilen jahka saadaan lisäinfoa taasen Miskan tilanteesta.Raastavaa tä epätietoisuus ja se että jopa erikoislääkärit pyörittää päätään.Ehkä tuo magneettikuva sitten kertois jotain...Hope so.

kata ja miska 1 vee 2 pvää.

Voi Kata, itku silmässä luin viestisi... Voimia!!! Ja kerro heti kun saat taas uutta tietoa...
Meillä 1-v synttärit viikon päästä, samana päivänä on neuvolakin sitten, juhlitaan kyllä vasta seuraavana viikonloppuna kun mies ei ole oikeana syntymäpäivänä kotosalla, viiden yön sotaharjotus sattuu juuri syntymäpäivälle. Tylleröinen nukahtanut reilun kuukauden jo omaan sänkyyn, vieressä toki pitää olla niin kauan että nukahtaa mutta helpottanut huomattavasti kun ei tarvi yrittää nukkuvana taiteilla omaan sänkyyn. Kävelee jo parikymmentä askelta yhteenmenoon, kiire vaan tahtoo olla ja kopsahtaa kontalleen helposti.

Pitäiskös päivittää muuten listalle vauveleiden 1-v mittoja...?

Aikku ja Kiira 1vee viikon päästä

Tuo oiskin hyvä idea tuo 1 vee mitat!
Ja hei,näppivirhe,ei miska sentään 65 cm ole....=)
Eli 76 cm!!

POika ollut ihan ok tässä taasen.
Syö melko huonosti mutta kuumakin voi tehä sen.
Kiitos Aikku voimientoivotteluista...Niitä tässä tarvitaan kyllä.

Jaksuja teillekin Aikku,sotaleirin ajaksi!!
Kurjaa että tuohon saumaan osui.

nyt menoks taas!

Muhku ja poika 26.5., synt. 2380g/47cm
Kata ja Miska 29.5., synt. 3340 g/50 cm, 6kk 7900g/69cm
Vilkkis ja Venla 2.6., synt. 3820g/51cm
Maaria ja Linnea 2.6., synt. 2970g/48cm, 6kk 6030g/62cm
Yasmi ja Yrtsi 3.6., synt. 3575g/52cm, 6kk 9135g/73cm
Santtu ja Ronja 4.6., synt. 3486g/50cm, 6kk 7970g/66,8cm, 1v 11kg/77cm
Fiona ja Sofia 7.6., synt. 3740g/51 cm, 6kk 9700g/67cm
Sasa_sofia ja Jenna 8.6., synt. 3860g/51.5cm
Suvi79 ja Viola 8.6., synt. 3708g/50cm
Wilma83 ja Siiri 10.6., synt. 3800g/51cm
Aikku ja Kiira 10.6., synt. 2470g/46cm, 6kk 5877g/62cm
Piiperö ja Ella 16.6., synt. 3370cm/49cm
Nuppu84 ja Emma 17.6., synt. 3450g/50cm
Kaisu ja Silva 18.6., synt. 3955g/53cm, 7kk 7430g/69,7cm
Jogi ja Mick 18.6., synt. 3790g/50cm, 6kk 7570g/67,5 cm
Anskuli ja tyttö 21.6., synt. 3640 g/51cm
Vuokko ja tyttö 22.6., synt. 4040g/51cm
Ontämävaikiaa (Maria) ja Aino 25.6., synt. 3278g/51cm, 6 kk 7860 g/67,2 cm
Maaria75 ja Miska 29.6., synt 3890g/53cm
Salsa74 ja poika 3.7., synt. 3500 g/49cm

Mietin 3.6. että tasan vuosi sitten olin sen päivän kokonaan synnytyssalissa. Ronjan syntymän jälkeinen viikko oli yhtä helteinen kuin nyt - liiankin kuuma mun mielestä. Vuosi on mennyt uskomattoman nopeasti. Kävimme juuri neuvolassa ja päivitin tuoreet mitat tuohon listaan. Olin itse aikoinaan samanmittainen mutta vähän kevyempi, samoilla käyrillä siis mennään.

Meillä nukutaan edelleen 2 päikkärit, 1,5-2h kerralla. Yöunille mennään 10 aikaan ja herätään 8n jälkeen. Ruoka maistuu hyvin, samoin maito, vesi ei vieläkään.

Konttausvauhti on hirmuinen, välillä pitää mennä karhunkävelyä ja nousta seisomaan jossain (yleensä sohvaa vasten) mutta konttaus on tosiaan nyt se juttu.

Mun vanhemmilla on Minttu-niminen koira. Niinpä kaikki koirat ja melkein muutkin asiat on inttuja. Ruoka on usein nam tai waaauuu, joskus tulee äiti, muuten puhe on yksittäisiä tavuja. Lamppu, taulu, kello, nenä ym. on tuttuja ja kellään muulla ei oo korvaa kuin mulla, eikä mullakaan kuin yksi, ainakin Ronja aina näyttää sitä vaikka ois kauempanakin jonkun muun sylissä.

Hampaita on alhaalla ollut 2 tammikuusta lähtien ja tänään puhkesi vihdoin toinen ylähammas, toinen on myös ihan pian näkyvissä. Onneksi, koska Ronja on aikamoinen sihtikurkku, kaikki ruoka pitää soseuttaa aika pieneksi.

Remonttia on tehty ja valmista tulee vähitellen. Pihassa oon puurtanut, nyt sit odottelemaan satoa (porkkana, maissi, peruna, tilli, salaatti, tomaatti, kesäkurpitsa ym). Kuumuus vaan kiusaa, täytyy taas mennä kastelemaan pihaa ja istutuksia. Onneksi on vain reilut 500 neliötä kasteltavana, muuten tulisi kalliiksi... Sopivan kokoinen piha kun sinne mahtuu iso mökki ja ostettiin Ronskulle keinukin.

Me juhlitaan synttäreitä lauantaina, vieraita tulee reilut 20. Osa on käynyt jo tai tulee ensi viikolla, toisaalta hyvä kun kaikki meidän kutsumat 40 ei pamahtanu kerralla. Miten muut kesäkuulaiset juhlii synttäreitään?

Aurinkoisia päiviä - toivotaan pikkusade puutarhaan välillä...

=) Santtu ja Ronja

Terve pitkästä aikaa!

Rankkoja juttujatäällä joillakin... Tsemppihalit kaikille tarvitseville.

Tuntuu tosiaan hurjalta että synnytyksestä on jo kokonainen vuosi. Tänään 1v mitat neuvolassa 11,8kg ja 81cm eli pitkänä ja hoikkana kasvaa poika edelleen. Onneksi ei kuitenkaan ole enempää kivunnut käyrillä ylöspäin. Meillä ei vielä kävellä ilman tukea, yhdellä kädellä taluttaen kyllä, vaikka seisomaan noustiin jo 7kk, kontataan kovaa vauhtia ja kiipeillä pitäis joka paikkaan äidin pään menoksi.

Oltiin myös ensimmäistä kertaa ulkomailla, ja reissu meni ihan mukavasti muuten mutta paluulento oli yhtä tuskaa. Niin ja piti nyt varata ittellenikin neuvolaaika kun taisi olla pieni salamatkustaja mukana matkalla :-)

Yasmi ja Yrtsi

Kata ja Miska 29.5., synt. 3340 g/50 cm, 6kk 7900g/69cm 1 vee 8740g/76 cm
Aikku ja Kiira 10.6., synt. 2470g/46cm, 6kk 5877g/62cm

Aikku ja Kiira 10.6., synt. 2470g/46cm, 6kk 5877g/62cm, 1v 7300g/70cm

Päivitin 1v-mitat, pienikokoinen tylleröinen on mutta omalla käyrällään hyvin kasvaa. Tänään oli neuvola ja syntymäpäivä, synttäreitä juhlitaan tosin siis vasta perjantaina, paikalle pääsee mummi, vaari, isomummi ja yksi neljästä kummista, mun puolen suku kun asuu satojen kilometrien päässä... Rokotus aiheutti illaksi kiukkua ja väsyä ja ihan selvästi rokotekohta oli kipee, joka rokotuksen jälkeen on ollut pari päivää kipuilua, nytkin varmaan. Käveleminen onnistuu jo tosi hyvin, oikeestaan pariin päivään ole tyttö juuri kontannut muuta kuin pallon perässä, muuten kävellään.
Yasmi, pikkukakkonenko siis tulossa? :-) Mulla tullut pari kertaa mieleen että oiskohan Kiira hyvä isosisko, mutta ei kyllä vielä yritetä, ehkäpä ensi vuoden puolella...
Pinnasängyssä tuhistu jo pari tuntia, taidan alkaa painumaan itsekin jo pehkuihin.

Aikku ja Kiira tasan 1v

Eva82 ja poika 21.6. synt. 4010 g / 52cm, 1 v 10,9kg /76,5cm

Päivitin minäkin itseni listaan, oltiin pudottu siitä näköjään kokonaan kun en ole aktiivisesti kirjotellut tänne. Meillä poitsu harjottelee vasta nousemista yksin tukea vasten ja nyt parina päivinä lähteny kulkemaan itse esim. sohvan reunaa pitkin. Kovin epävarmaa meno kyllä on että täytyisi kokoajan olla vahtimassa vieressä ettei kaadu siitä. Meille on kakkonen tulossa jo hyvää kyytiä, en muista kirjoitinko siitä jo viimeksi. LA on marraskuun lopussa. Kauheasti jännittää että onko tyttö vai poika. Urhosta jotenkin tiesin jo etukäteen että poika on mutta nyt ei ole tullut sellaista varmaa oloa.
Toivottavasti Kata teillä selviää mikä Miskaa vaivaa, tuollainen epävarmuus on kaikken inhottavinta! Itse muistan kun sydänvika selvisi viime syksynä olin aivan kuin puulla päähän lyöty mutta äkkiä elämä normalisoitui ja asian kanssa pystyi elämään. Leikkauksen aikaa joulun tienoolla taas elettiin kauhun hetkiä mutta onneksi loppujen lopuksi kaikki meni hyvin ja nyt ollaan jo monta kuukautta eletty ihan normaalia elämää. Tulehan kertomaan kun jotain selviää! Tsemppiä koko perheelle!

Tervehdys pitkästä aikaa meiltäkin!!

On ollut kaikenlaista hässäkkää joten ei ole tullut tänne kirjoiteltua tai muutenkaan pahemmin netissä surffattua..

Voi hurja, on täällä kyllä monet joutuneet tosi rankkoja juttuja käymään läpi!! Pienten sairaudet on aina niin kamala vaikkei ihan noin pahoja oliskaan... meillä esikoinen joutui magneettikuvaukseen vauvana kun ei oppinut kävelemään ja oli kyllä kamala kokemus, saati sitten kun häneltä leikattiin silmä 2-vuotiaana ... voi sitä äidin itkun määrää kun jäi katselemaan nukkuvan pienen menoa sairaalasängyssä leikkaukseen....
Tsemppihalit siis kaikille!

Meillä on onneksi oltu ihan suht terveitä (kop kop), mitä nyt pientä flunssaa. Yöt on edelleen risaiset. Yritettiin unikoulua (eli illalla omaan sänkyyn ja siellä käytiin minuutin välein lohduttamassa kunnes nukahti itse) ja se kyllä pidensi kerralla nukuttavaa määrää mutta huutoa jatkui joka ilta lähes tunnin ja toinen mokoma aamuyöllä! Päivätkin muuttuivat yhdeksi narinaksi ja äidin lahkeessa roikkumiseksi. Nyt on pari yötä menty vanhalla systeemillä ja itse asiassa yllättävän hyvin nukuttu - ja ilman huutoa!!! Ei enää huutokouluja meille, ei toiminut - yritettiin yli viikko. Päivällä nukutaan yleensä enää yhdet unet, n. pari tuntia.

Miska syö lopulta aika hyvin, ainakin yleensä. Pari kuukautta meni hirvittävällä väännöllä ruokaa suuhun mutta nyt ollaan taas useimmiten linnunpoikina. Kunhan vaan ei laita mitään kokkareista sosetta suuhun. JOko 5-6kk soseita tai sitten sormiruokaa. Imetän edelleen joten on vaan kokeiltu vähän hapanmaitotuotteita. Vettä Miska juo tosi hyvin, samoin äidin lasista maistelee mieluusti vähän tuoremehua.

Miska kävelee tuen kanssa ja seisoo hetken ilman tukea. VAuhti on konttaamalla valtava. Mitään sanoja ei varsinaisesti tule, suosikkiölinä on 'ego ego ego ego' jolle en ole vielä keksinyt mitään varsinaista merkitystä :) JOnkinlaisia äänteitä jotka voisi muistuttaa jotain sanoja on myös kuulunut. Pudistaa päätään kun tietää ettei jotain saisi tehdä ja tekee sen silti. Tunnistaa sanoja, esim luetaan, maito, kylpyyn, koira.

Aina välillä mullekin tulee jonkinlainen kumma haikea olo että jos vielä yksi.. ja sitten taas tulee täysin katastrofaalinen yö jonka jälkeen olen taas aivan varma että lapsiluku on nyt täynnä!! Yritän hakea syksyksi töitä kun miehellä loppuu työt elokuun lopussa eikä ole ainakaan vielä saanut uutta (haastatteluissa pääsee aina kahden parhaan joukkoon joista se toinen aina valitaan....). Mies voisi sitten jäädä kotiin jos mä töitä saan. Muutto olisi silloin todennäköisesti edessä kun täällä meillä päin ei pahemmin töitä ole tarjolla ainakaan mun alalla.

Meillä on yksvee synttärit vasta kuun lopulla, juhlitaan varmaankin mummon ja kummitädin kanssa kesämökillä ihan pienesti.

terveisin
Maaria75 ja Miska 11kk

Moikkis!kiva kuulla teistäkin!!.
Evalle onnea odotukseen,kovasti pitkällä jo oot.

Maaria,tuo on niin tuttua tuo vauvakuume joka on kait ikuinen!!!=)

Meillä huomenna aika Tayssiin taas,mennään puheterapeutille.Olin ekaks ihan öönä mutta on kuulemma erikoistunut nielemisvaikeuksiin.Ja kuulosti todella pätevälle.

Perjantaina on se sydämen ultra ja tuli postissa kutsu että neurologille aika 25 päivä.

Poika on tosi ihana ja iloinen,seisoo iteksiin tovin jo ja ihanaa että lähtee kait kävelemään niin että oppii seisomaan ensin ja siitä kävelemään.Esikko kun lähti juoksemaan 9 kk iässä!!
Oli ihan hirveetä kun juoksi niin pitkälle kun vautia riitti ja kaatui.Pystyyn ja uusiks sama.Istumaan oppi vasta juostuaan ja kaatuiltuaan!!!
Kontannut ei juur lainkaan.
Oli pojalla kova kiire eteenpäin.Nyt on jo murkku ja juur nyt tyttöystävällään.Meillä on ollut kyllä ihan rauhallista,poika soittelee kitaraa kotosalla ja viihtyy muutenkin enimmäkseen täällä.Tyttökaveri nyt on tän kevään ollut ja ihan ok tyttö.

Meillä lähtee viikonlopuks kaikki lapset pois,"kolmoset" menee leirille ja pienet tädilleen.
vanhin menee mun vanhemmille kaiketi.
Saa nähdä mitä ukon kanssa keksitään!!!

Sitä kyllä kaipaa vähän relax aikaakin.On pinna ollut melko kireenä tässä viimeaikoina.

Jaahas,lähtetään tästä kaupunkiin,mun vanhemmat on ostaneet rummut meidän bändille ja käydään koerummutelemassa niitä!!
Meillä on aika lailla bändi koossa omasta takaa.Ja auttaa kun ite osaan soittaa niin voi lapsiakin opettaa.
Oon sähköurkuja soittanut 10 vee ja siinä sivussa kitaraa,-sähkö,basso ja akustista,rumpujakin paukuttanut ja teininä niitä manguin ja kovaa.En saanut!No,nyt mun isä heltyi lapsenlapsilleen,sanoi että eipä kuulu niin kovaa heille!!!=)

Meillä eri rakennus jossa tuo harrastehuone.

Mutta nyt menoksi,moikka!

Hei,

Mitäs löysinkään?!

Luulin ihan, että kukaan ei enää tänne kirjoita ja sitten löysin teidän viestit!!

Kamalaa mitä teistä jotkut läpi käy! Kun ei voi auttaa pikkuista ja vierestä on katsottava..

Evalle onnea ´pikkukakkosesta! Luin jostakin ketjusta, että näin onnellisesti on käyny :)
Meille oli myös tulossa toinen, mutta ilmeisesti taas kerran tuulimuna keskeytti sen :( Olisi laskettu aika ollu joulukuun alussa, mutta nyt sitten uutta yritystä.

Sofia täytti viime la 1 v ja meillä oli sitten juhlatkin. Muutettiin isompaan asuntoon vappuna ja nyt sitten vieraatkin mahtui kekkereihin ;)
tyttö oli ihan onnessaan kun sai loistaa tähtenä ja kun oli isompia serkkuja leikittämässä =)
Huomenna on neuvola ja sitten tiedetään taas mittoja.

Vielä ei kävele, mutta kovaa kyytiä menee taaperokärryjen kanssa. Seisookin hetken, mutta kovin on vielä arka. Vaikka muuten tota tempperamenttiä löytyy! Kokeilee rajoja jo oikein tosissaan ja osaa näyttää kun ei tykkää komentelusta ;) Puree, viuhtoo käsillään tai heittäytyy lattialle..
Sanoja ei oo tullu enempää, kuin mitä muutama epämääränen on ollu jo jonkun aikaa. Nännä on tissille ( imetän vielä) ja äiti, pappa, mamma jne..

Unien kanssa on menossa nyt vaikempi aika.
ei tahdo millään käydä omaan sänkyyn nukkumaan vaan pistää kauheen huudon aikaan.
Pelkää siellä ilmeisesti vaikka on valot ja kaikkea. Jos vieressä ollaan niin ei suostu kuitenkaan käymään maate.
Tätä on nyt jatkunu jo viikon ja hermot meinaa mennä..
Ei myöskään nuku öitä kokonaan vaikka 8 kk ( noin) nukkui jo hyvin...

Nyt kutsuu hommat , hyvää kesää JOS en ehdi kirjoittelemaan ennen lomaa!

Fiona

Alkuperäinen kirjoittaja päivitys:
Yasmi ja Yrtsi 3.6., synt. 3575g/52cm, 6kk 9135g/73cm, 1v 11,9kg/81cm

Moikkis!
Niinhän siinä kävi että sydämestä löytyi reikä.eteisten välissä 3 mm kokoinen reikä.Lasten kardiologi katsoo vielä ja katotaan mitä asialle tehdään.Miska oli ihan pöllyssä kun antoi rauhoittavaa ja meni tosi hyvin tutkimus.
Taisi tulla vaan laskuhumala kun poika huus kuin hyeena kotosalla sellasen tunnin verran....

25 päivä on neurologi.
Mä ynnäilin ja kauhukseni löysin googlettamalla Miskalle sairauden.Trisomia 18.
Tosin ei voi olla sillä Miskalla ei mitään kehitysvammaan viittaavaa,puhuu sanoja jo ja motorien kehitys on ihan tasollaan.
Mutta heikko imu,kitalakihalkio (lievä) ja sydänvika.....

Mutta positiivisella mielellä pakko koittaa olla,tä niin vaikeeta kun joka lääkäri tutkii omaa alaansa.
Kokonaisuutta vaikea hahmoittaa.

Mutta poika on ihana ja iloien,kova äitikausi menossa.
Nyt on tädillään tän viikonlopun,me koitetaan rentoutua ja tehän tekemättömiä hommia!!

Mutta nyt mentävä,moikkis

kata ja miska 1 vee 2 vkoa

Kata: ikävää että miskalta löytyi se reikä, mutta toisaalta hyvä että saadaan pikkuhiljaa selville mikä poikaa vaivaa. Luulisin että 3mm reikää ei välttämättä tarvii edes leikata, tai siis ei varmaan ainakaan ole mikään kiireellinen. Meidän Urholla oli 9mm reikä, mutta oli kammioiden väliseinässä niin on vähän eri asia kai. Mutta jos leikkaamaan joudutaan niin sen puoleen ei tarvitse itseään hengiltä itkeä, ne lasten sydänleikkaukset on suomessa aivan maailman huipputasoa!
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja poika saadaan terveeksi! Minäkin vilkaisin tuota trisomia 18 googlettamalla, siihenhän kuului vaikea vammaisuus niin sellainen kyllä varmasti olisi jo huomattu eli eihän se se voi olla. Tulehan kertomaan kun saatte tietää jotain. Oomme mukana hengessä!

p.s. kiitos raskausonnitteluista!

Totta puhut Eva,ja lääkäri totesi ettei leikkaamalla kuitenkaan sitä reikää korjata vaan katetrilla ihan vietäis joku "sateenvarjo" siihen reiän paikalle.

Ja todellakin,poika on ihan normikaveri,eli tuollainen olis varmaan havaittu.

Kiitos myötäelämisestä.

Nyt hakemaan isompia leiriltä ja huomenna menevät toiselle leirille...aika menoa ja meininkinä!!!

Yhteistyössä