Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä jäi tuo ruokien maistelu kun se maitoallergia epäily alkoi ja ollut oikeestaan kuukauden vähän pysähtyneenä tä syöminen.
Nyt en heti voi alkaa kun tuota lääkitystä tarkkaillaan mutta pitäis lisätä repertuaaria kyllä.

Miska syö kokkareisempaa mutta mä en juurikaan anna valmiita,tai sitten teen niin että annan osan itetehtyä ja esim lihasosetta joukkoon.

Herkkä vatta miskalla on kyllä.

Imetyksen himmailuun...Meillähän ei enää syödä tissiä mutta pari muuta on syönyt näin pitkälle ja se on käynyt oikeestaan ihan iisisti,jätin päivätisuttelun ensin ja sitten vähennettiin aamuja ilta tisuttelua.
JÄi tosi iisisti eikä pakkaantunutkaan maito.

nyt mentävä....

Kiitos Yasmi ruokavinkeistä, oonkin tekemässä taas lähipäivinä satsia ja ajattelin ottaa täysjyväriisin/pastan mukaan soseisiin. Tähän asti on menty kana/liha+kasvispohjalta. Laitoin edellisen kerran rosmariinia ruokaan mausteeksi ja se on vähän "sylettänyt" aluksi, muut ruuat kyllä maistuvat. Peruna ei oo lemppari edelleenkään, siksi suosin bataattia.

Ostin Eisbärchenin lämpöpussin kun poistin kovan kopan vaunuista ja tuntuu olevan oikein hyvä. Ehkä liian kuuma nyt nollakelillä mutta sit pakkasilla varmasti oikein riittävä.

Meillä meni muutto ihan ok, järkyttävä määrä tavaraa, joista osa on vieläkin laatikoissa ja jätesäkeissä. Teemme remonttia meidän tulevaan makkariin eli sen huoneen vaatehuone on vielä tyhjänä. Pitäisi valmistua viikonlopun aikana niin pääsen Ikeasta shoppaamaan vaatehyllyjärjestelmät vaatehuoneeseen, niin saan jätesäkkejä pois kuljeksimasta.

Käytiin just 8kk neuvolassa. Meillä mennään ihan tasaista nollakäyrää, painoa tullut puoli kiloa ja pituutta 3cm edellisestä kerrasta. Strategiset mitat nyt 8945g ja 71cm, pään ympärys 43,3cm. Lääkäri kehui Ronskun hyvää ihoa, onkin ollut hyvä pienestä pitäen, lukuunottamatta paria pientä kuivaa plänttiä jaloissa silloin tällöin. Kyseli nukkuuko Ronja päikkärit vielä ulkona, sanoin että on aina nukkunut sisällä. Kun asuimme kerrostalossa, meidän yläkerran naapuri poltti tupakkaa lähes tauotta - parvekkeella ei voinut aikuinenkaan olla, saati sitten vauva. Ärsytti suunnattomasti, mutta onneksi asumme nyt paritalossa jossa on oma rauhallinen piha.

Nyt on tilaa liikkua ja Ronja pyöriikin pitkin lattiaa paikasta toiseen lelujen perässä. Varsinaista ryömimistä ei oo vielä tapahtunut, mutta "oireita" sinnekin päin on olemassa. Toinen hammas puhkesi alas, sekin ilman kitinöitä. Ihania kuvia saa kun Ronsku hymyilee oikein leveästi.

Hyvää viikonloppua kaikille!

=) Santtu ja Ronja

Moikkis!
Tänään oltiin Miskan kansas sydänfilmissä ja oli niin törppö labraeukko.
sanoi että poika yläpää paljaaks ja laverille, johon totesin että siinä ei saada hyvää filmiä sillä eihän tän ikäinen pysy paikoillaan ja selällään varsinkin.Että otetaan se tässä kaukalossa.

Kiukkus ja paisko tavaroita ja kitis ettei filmistä tuu kun pitäis olla makuulla.Sanoin että edellinenkin on otettu niin,eli ne ovat keskenään todella hyvin verrannoillisia.
Ja pääasia että on paikoillaan. Sekä kaukalo miltei makuuasennossa....

Sitten keksi ettei ees löydä kylkiluiden väliä, kun niin paha asento....laskin hälle sen ja näytin kohdan.Tädin silmät oikein räiskyi,oli aika äkäinen.
Auttaa koitin piru vie ja katsoa ettei lapsi joudu turhaan kärsimään.Sillä huudoks olis menny jos laverilla ois pitänyt paikallaan pitää ja väkisin.

No,sitte alkoi repimään niitä lätkiä ihosta,sanoi että nopeesti niin ei satu kauaa!!
Otin ystävällisesti tätiä kiinni kädestä ja sanoin että otan ne itse.POika oli ihan hiilenä siinä kun toinen repii ja raastaa.Mä otin ne nätisti ilman itkua.
Täti sanoi että "mun mentävä nyt haukkaamaan jotain taikka tuun tosi kiukkuseks" ja lähti huoneesta sanoin vaan että varmaan ihan hyvä.....!!!=)

Ei hyvää päivää.Miskalle ei puhunut mitään koko aikana,tiuski ja äyski.
Laitan sairaalaan palautetta ihan varmasti.Ei noin kohdella pieniä asiakkaita.
Olis mennyt syömään sitte ja olisin oottanut ihan mieluusti paremmalla tuulella olevaa hoituria.
Eikä todellakaan jätetä asiakasta toimenpide huoneeseen noin.Mun piti pojalle pukea paita eikä siinä olis kauaa mennyt.Sai taas haukkua muille siellä oikein olantakaa..

En ees uskaltanut kysyä että oisinko saanut vilasta sitä filmiä,huomenna soitan lääkärille siitä sitten.

Mutta kakku leivottu,laitoin punasta karamelliväriä kermavaahtoon niin tuli ihanan värinen kakku.
Kohta isukki tulee kotiin niin saadaan kakkua.
Illalla mennään jumpalle,Maisan ja Nellin kanssa-on joku erikoisjumppa tytöillä.

Mutta oikein ihanaa ystävänpäivää teille kaikille!!!

kata ja pesue

Kauhee käynti teillä Kata oli. Sitä on kyllä varmaan ihan raivona! Ihme että asiakaspalvelussa kehdataan käyttäytyä noin ja vielä lapsen kanssa?! Onneksi annat palautetta.

Meillä sairastellaan ja mitä ilmeisemmin influenssaa. Tyttö kun oli liian pieni siihen rokotusohjelmaan mikä oli. Lääkäri sitä ihmetteli eilen, kun totesi influenssan vauvalla nyt olevan. Minkäs teet? Nyt vaan syliä, syliä ja syliä :)
Siitä huolimatta tyttö oppi tänään konttaamaan =) Kaksi viikkoa ryömi ja sitten hälle riitti ;)
Nyt saa mennä perässä ja vahtia todenteolla..

Hyvää ystävänpäivää =)

Fiona ja neiti 8 kk 1 vko

Voi järkytys Kata mitä kohtelua saitte! Laita tosi tiukat palautteet, ei niihin muuten mikään auta. On se kumma että asiakaspalveluun otetaan ketä vaan töihin - tai lähinnä tuntuu oudolta että terveydenhuollon ammattilaisissa on noin epäempaattisia ihmisiä :(

Miten niin Fiona teillä oltiin liian pieniä rokotusohjelmaan? Influenssa-rokotukseenhan pääsivät ne, jotka täyttivät puoli vuotta viime vuoden loppuun mennessä, niinpä me ainakin saatiin pistokset. Tehoste käytiin hakemassa tammikuun alussa. Pikaista paranemista teille!

Ronjalla on kuivaa yskää ollut jo pitkään. Viime viikolla käytiin 8kk lääkärissä eikä lääkäri sanonut siihen mitään. Yskää on tosin vain muutaman kerran päivässä ja öisin (välillä). Mä oon niin huono äiti, tai oikeemminkin sikeäuninen, että en viime yönäkään kuullut niitä kahta kertaa kun Ronja yski, isänsä kävi tarkistamassa tilanteen. Sänky on siis noin metrin päässä meidän sängystä tällä hetkellä...

Aurinkoista viikonloppua!

=) Santtu ja Ronja

S@nttu: Meidän neuvolassa ainakaan ei saatu, kun olis sillon marraskuussa pitäny olla puolivuotias. Tyttöhän täytti 6 kk vasta joulukuun alussa. Marraskuussa oli siis se yleinen rokotuskampanja..
No nyt se ainakin on myöhäistä, mutta hän onkin jo paranemaan päin ;)

Fiona

No huhhuh tuota Katan kokemusta! Palautetta vaan, käsittämätöntä käytöstä.
Meillä on Aino ollut myös kipeänä. Räkäinen yskä, kuumetta yhtenä päivänä 41 astetta (kainalosta mitattuna) - onneksi supolla sain kuumeen pois. Korvat ja keuhkot onneksi puhtaat eli ollaan ihan lääkärin määräämällä yskänlääkkeellä pärjätty. Samaan aikaan meillä alkoi sauna/kylppäriremppa, huoh. Onneksi on erillinen wc, ja Aino kakkii jo pottaan mut kyllä lämmintä vettä hiukan kaipaa... Ollaan käyty kylpemässä naapurissa. Mutta enää viisi viikkoa kestettävä... :-/

Meillä on neiti vähän siirtymässä yksiin päikkäreihin jo nyt. Aiemmin kun Aino on nukkunut vain kahdet puolentunnin unoset, nyt ne on pikkuhiljaa pidentyneet ja saattaa kaksikin tuntia nukkua ulkona yhteen menoon siinä puolen päivän aikaan. Erittäin tervetullut muutos mun mielestä. Yöunet ei silti ole lyhentyneet, edelleen unta riittää 18.30 - 08 ja maitohörpyt klo 6.30. Konttaamaan ei ole meidän tyttö vieläkään ruvennut, istua jököttää tomerasti kyllä ja hyörii mahallaan paljon. Toisaalta en kyllä nyt yhtään yritäkään innostaa liikkeelle kun on lattioilla pahveja ja noita remonttiäijiä laukkaa eestaas, parempi vain että tytön toimintasäde on 1 metri. :D

Ensimmäinen järkevä sanakin muuten luikahti Ainon suusta: HEPPA. Ei se sillä mitään tarkoittanut mut olipa hauska että kaiken mämmään ja paapaan ja vaavaan sekaan tulikin ihan oikea sana. Mä itse vanhana hevostyttönä tietty ihan innoissaan!!

MARIA ja Aino viikon päästä 8 kk

Joo mulla on kyllä kans varsin negatiivisia kokemuksia terveydenhuoltohenkilökunnasta noin asiakaspalvelijoina.. ei tosin ihan noin pahoja!!!

Voi että jos oliskin edes joskus tollaset kunnon yöunet... viime yönä meillä nukahdettiin kyllä nätisti kahdeksan maissa, sitten herättiin tunnin sisällä kolme kertaa ja sitten ei enää unta saatukaan ennen kuin puoli kahdeltatoista - siitä taas 20 min niin täysi huuto päällä, sitten sentään nukkui neljään asti, sitten hereille kuuden maissa eikä enää nukuttu. Pari viikkoa on menty niin että herätään vähintään 2 tunnin välein, usein vielä useammin, etenkin alkuyöstä..... alan olla jo ihan katki. Pitäs varmaan oikeasti yrittää lopettaa nuo yösyötöt kun poika kuitenkin syö jo kiinteitä ihan mukavasti (aamupuuroa aika vähän, sitten lounaaksi n. purkillisen verran itse tehtyä kanasosetta, iltapäivällä saman verran lihasosetta ja sitten vielä iso iltapuuroannos, joka ruoalla lisäks hedelmä-/marjasosetta n. puolen purkin verran) ja tisua saa aina herätessään ja ennen nukkumaanmenoa.

Päivällä nukutaan aamupäivällä n. puoli tuntia - kaksi tuntia ja iltapäivällä yleensä n. 2 tuntia. Vai nukkuisiko tuo sitten päivällä liikaa?

Tai en tiedä vaivaavatko hampaat, jäystää kovin sormiaan ja nyt on pari päivää ollut syömisen kanssakin vähän ongelmia. Ylhäällä kuultaa jo neljä hammasta lisää eli sieltä ovat tulossa...

Ja ainahan on se allergiamahdollisuus, nyt on pari päivää ollut tosi kovalla massu - tulee semmoinen hyvin tiivis klöntti joka on välillä ihan tummanvihreä ja haisee aika pahalle - noin niinku vielä pahemmalta kuin normaalisti. Uutena on otettu tosin nyt parsakaali mukaan ja sehän voi vissiin värjätä kakkaakin... EIkä ruputtele muuta kuin just ennen kakan tuloa ja ihottumaa ei ole, muuta kuin karheat posket jotka taas voi johtua ihan pakkaskeleistä ja siitä, että sosetta on aina pitkin poskia...

7,5 kk neuvolassa poitsu oli 73cm pitkä ja painoa n. 8800g. Hyvin oli taas kasvanut. Muutenkin poika on kyllä oikein iloinen, ryömii kauheaa kyytiä ja yrittää nousta pystyyn vaikka jalat on vielä makaroonia.

No huh, tulihan taas vuodatusta mutta alan olla niiiiiiiin väsynyt että välillä pakko purkaa.

Onneksi on sentään tosi ihana ilma, pitäs varmaan lähteä kunnon kävelylle kunhan poika herää (nukkuu muuten vaunuissa vaan sen ajan mitä kävellään).
Aurinkoista päivää kaikille!

t. Maaria ja Miska ensi viikolla 8kk

Meillä eilen 8kk ylimääräinen neuvola josta mitat 7,9kg ja 71,7cm ja hyvin oli taas palaillut pituus käyrille vaikka viimeksi oli notkahtanut. Silva myös esitteli hienosti taitonsa terkkarille: konttasi kovaa, nousi tuolia vasten ja laskeutui hienosti myös alas.

Meillä on kyllä yöt rauhoittuneet selkeästi pulloon siirtymisen jälkeen. Kyllä meillä vieläkin alkuyöstä herätään monta kertaa ja saan käydä pinnoista laskemassa alas kun siellä sängyssä seisoo. Mutta enää ei nukahtamiseen tarvii tissiä vaan kelpuuttaa tutin. Ei tosin nukahda sänkyyn vaan aina syliini, joten riippuvuus se on sekin. Klo 24 aikoihin otan sitten viereeni nukkumaan (kun äiti laiskimus ei jaksa enää syliä ja tuttia tarjota) ja yöllä on alkanut olla jo 4-5 tunnin unipätkiä, jotka on kyllä ennätyspitkiä meillä. Luulen, että kun maito ei enää tuoksu jatkuvasti houkutellen nenään, niin maistuu uni. Olen nyt yöllä antanut kerran myös pulloa koska nälkä silloin selkeästi kuitenkin on. Meillä tuo päiväsyöminen ei ole mitään mainittavaa vieläkään, on tosi ronkeli ruuan kanssa. Onneksi yöllä ei tarvii pulloa lämmittää, meillä tuo korvike ei nimittäin kelpaa kuin jääkaappista kylmänä.

t. kaisu ja silva 8kk

Maaria75: Kamalilta kuulostaa noi teidän yöt mutta aika tutuilta myöskin. Nyt on yöunet parantuneet huomattavasti kun on yösyötöt lopetettu melkein kokonaan ja opeteltu pikkuhiljaa nukahtamaan omaan sänkyyn. Ollaan tehty muutos asteittain, ensin ilman tissiä nukahtaminen syliin, sitten sänkyyn pikkuhiljaa tassuttelemalla ja nyt harjotellaan itsekseen nukahtamista, joka on kyllä vielä kaukana tavoitteesta. Ja välillä täytyy kyllä nostaa syliin, mutta nostetaan pystyasentoon ja takaisin sänkyyn ennen nukahtamista. Esim. viime yö meni seuraavasti:
klo 22 nukahti
klo 23 heräsi, syli ja tassuttelu
klo 6.10 heräsi jolloin sai maitoa pullosta (meillä periaate että ennen klo 6 ei maitoa)
klo 8.10 heräsi aamuun, yleensä nukkuu klo 9 asti, mutta nyt oli kakat housuissa

Varmaan tuo allergiamahdollisuuskin kannattaa ottaa huomioon jos ei unikoululla ala yöt rauhoittumaan. Mutta jos aamulla ei ruoka maistu niin ainakin meillä se oli selvä merkki siitä että yöllä syötiin turhaan. Aluksi meillä oli tosi rankkaa tuo nukahtamisen oppiminen, saatto 2 tuntiakin huutaa vaikka oli sylissä, ja kun oli itse ihan loppu,niin oli kyllä vaikea olla johdonmukainen, mutta näihin öihin alan olemaan jo aika tyytyväinen, kun saisi vielä nukkumaan sinne klo 6 asti ilman heräämisiä.

Meillä on kans yritetty pikkuhiljaa opetella nukahtamista, muualle kuin syliin tai tiiviisti kainaloon... Omaan sänkyyn nukahti tammikuun alussa muutaman kerran helposti mutta siihenpä se jäi, tuli flunssa ja piti lopettaa ja nukuttaa miten sattuu. Sitten taas jatkettiin harjottelua kun oma flunssa oli parantunut, kainaloon ja viereen nukahtikin taas mutta nyt tulikin sitten uusi flunssa ja piti taas lopettaa. Tuo on totta että kun itkee pitkään niin ei vaan jaksa olla johdonmukainen vaan menee siitä missä aita on matalin... Välillä kun taisteltiin 2.5 tuntia huudon kanssa ja nukkui vain puoli tuntia... Yöt menee pääsääntösesti kuitenki hyvin, 6-8 tuntia unta ja sitten syöttö ja vielä untenmaille 4-6 tunniksi, viereen/tissille nukahtaa yöunille ja parin ekan tunnin aikana saa käydä rauhottelemassa muutaman kerran mutta sitten nukkuu suht rauhallisesti.

Tänään oli 8kk lääkärineuvola, mitat 6380g ja 66,6cm, pituus menee edelleen omalla käyrällään mutta paino vähän laskussa, tyttö syö kyllä paljon mutta kuluttaakin paljon kun konttailee ympäriinsä hirveetä kyytiä ja nousee tukea vasten, laskeutuminen alas vaatii vielä opettelua, onneksi on konttauskypärä niin on selvitty suuremmilta kolhuilta... :-)

Aikku ja Kiira

Onpa aikaa kulunut eikä kenestäkään pihaustakaan??
Mitä teille kesäkuiset kuuluu??

Täällä taivalletaan allergiametsikössä...Noh,oikeestaan maitoallergiaa ei meille ole todettu mitenkään,Miska lopetti maidon juomisen tuossa n.1,5 kk-2 kk sitten.Ollaan kokeiltu apteekinmaitoja ja vaikka mitä...
Ei juo pullosta ees vettä taikka mehua.

10 kk mitat oli 8,4 kg ja 75 cm.
Lääkäri on tosi huolissaan,Miska ei saa riittävästi proteiineja.Sanoi että kasvu hidastuma on tosi jyrkkä ja nyt ens viikolla aika ja puututaan jollei paino lähe nousuun ja nyt kokeilussa oleva kauramaito sovi.
Vaikuttaa kyllä ok:lta,Miska joi n.4-5 ml pullosta ja ruokaan laitoin kauramaitoa 30 ml.
Ei irvistellyt maidolle vaan ihan tyytyväinen oli.
Tä on vähän kuin läpimurto!!

Neocatea Miska joi kuin vastasyntynyt,määrät 10-60 ml kerralla.
Sitten lopetti senkin ja yöt oli tosi levottomia NC:llä.Kun ei annettu taas mitään niin poika nukkuu tyytyväisenä yönsä.
Outoo..

Mutta nyt kaikki varpaat ja sormet ristissä että poika joisi kauramaitoa ees!!
Kun ei tän iäiselle voi pakottaa,sylkee ja kirkuu...

Meillä kontataan ja nousi pystyyn tuossa 8 kk iässä.Ei kävele vielä eikä ees seiso.
Sanoo äiti,anna selkeesti sitten siansaksaa sujuvasti!!=)

Käsittämätöntä, just tänä aamuna aattelin että tuun tänne piiiiitkästä aikaa kirjottaa pari sanaa, kiva kun Kata ehdit ensin! Meillä oli parin viikon nettitaukokin kun saatiin uuteen kotiin vihdoin oma liittymämme (ensin piti ed. asukkaiden liittymän katkaisua odotella ja sit oman avausta...).

Ikävä kuulla Kata Miskasta. Miten Miskalla maistuu ihan ruoka?

Meillä piti olla 10kk neuvola maanantaina, mutta uuden paikkakuntamme neuvolan tädit sotkivat ihan olan takaa ja odottelimme turhaan puoli tuntia että joku ottaisi meidät vastaan. Meille annettua aikaa ei sit ollutkaan olemassa. Olin tosi kiukkuinen. Nyt sit mennään wappuaattona mittaukseen, edellisestä kerrasta onkin sit jo 3kk aikaa. Hyvin Ronja on kasvanut mutta silti ois ollut kiva saada välimittauksia jo aiemmin.

Meillä on myös sanottu monta kertaa äiti, tuntuu ihanalta! Ronja liikkui pitkään pyörimällä, nyt pääasiassa ryömimällä. Kovasti on konttausasennossa ja on oppinut siitä nousemaan istumaankin. Viihtyy hyvin lattialla itsekseen ja uudessa kodissa on paljon tilaa leikkiä ja tutkia. Olemme viihtyneet tosi hyvin, suurin osa hereilläoloajasta tosin menee remonttiin ja järjestelyyn. Mieheni piti vanhempainlomaa maaliskuun, sitä olisi voinut jatkaa loputtomiin.

Oon pari viikkoa antanut jo tavallista maitoa Nannin joukossa (n.neljäsosa rasvatonta, loput Nannia), viilillä me aloiteltiin maitotuotteiden maistelu. Hyvin on uponnut, ei oo tullut ilmavaivoja tai muutakaan häiriötä. Kaikki ruoka maistuu hyvin, oon isontanut ruuanpalasten kokoa, niinpä syöminen on välillä hidastunut kun kaikki maissit ja herneet pitää mussuttaa hitaasti. Meillä maistuu maito vain pullosta, nokkamukia vaan pureskellaan. Vesi ei mee sit millään, ei kylmänä, ei lämpinä, ei tuttipullosta, ei lasin reunasta. Ehkä Ronsku joskus innostuu vedenkin makuun. Mehua en ole ajatellut vielä antaa.

Ronskulla on ollut pari flunssaa, niiden aikana on herännyt öisin 1-3 kertaa hakemaan tuttia tai yskimään, muuten meillä nukutaan yöt tauotta. Uniajat suurinpiirtein klo 22-08.30, sit 1-1,5h päikkärit puolen päivän aikaan ja 2-2,5h päikkärit neljän jälkeen. On saatu siis iloksemme yhtä kova nukkuja kuin me itse =)

Joko muille kesäkuun äideille on tullut vauvakuumetta? Meillähän kesti Ronjan saaminen monta vuotta eli en ole joulukuun 2002 jälkeen käyttänyt mitään ehkäisyä. Toivomme että saisimme pikkusiskon ja -veljen Ronjalle, saa tulla heti kun haluaa. Jos ei tule luomuna, olemme miettineet hoitoja (inseminaatiota, niin Ronjakin sai alkunsa) ehkä ensi syksynä.

Aurinkoista kevättä
=) Santtu ja Ronja

VÄhän pitikin kysyä että monelleko jo toista pukkaa!!!=)
Kiva jos lisää lapsukaisia on tulon päällä.Meillä luku täys,mulla kun jo 5 omaa.

Aika töppi moinen neuvolassa,eikö ees pikapunnitukseen taikka mittaukseen pääse?
Mä meen ens viikolla ylimääräselle,että saadaan tarkat lukemat lastenpolille keskiviikoks.

En mäkään olis mehuja muuten tunkenut,mutta huolettaa tuo nesteytys.Kun ruiskulla saa tunkea suuhun vettä.
T änään on mennyt kauramaitoa tosi upeesti,saldo jo desi!!

Muuten Miska syö tosi hyvin,puuroa aamusella 3 desiä,päivällä ruokaa pari desiä,ja ihan kaikkea.toinen ruoka samanverran sekä illalla puuroa 3 desiä.
VÄlipaloja ei syödä ettei vie ruoalta tilaa.

Santulle kovasti plussatuulia,voihan olla että toinen tulee paljon helpommin jo!!

Wau, tosi hienosti Miska syö. Meillä menee selkeästi vähemmän ruokaa, mutta maitoa menee sit sen sijasta, myös jälkkäriä. Illalla oon joskus antanut puuroa tai velliä, mutta tuntuu että maitopullo on "se" juttu, niin lämmitän yleensä 2,5dl Nannia ja se maistuu.

Jos ruoka ei joskus maistu, laitan pari lusikallista hedelmä/marjasosetta joukkoon niin johan kelpaa. Niinpä aattelen että mäkin antaisin mehua jos ei muuten nesteet kelpais.

Ei päästy joo ees pikapunnaukseen. Kirjoitin palautteen terveyskeskukseen ja mulle soitettiinkin heti seuraavana aamuna ja pahoiteltiin. Lupasivat jopa korvata mieheni hukkaan menneen työajan (2h)!!! Hän kun on aina ollut mukana neuvolassa ja täällä kuulemma suositaan sitä että isä on mukana. En nyt tiiä kehtaanko lähettää laskua moisesta...

Ois kyllä aika kiva jos ei tarttis mennä enää hoitoihin. Mulla on jopa ollut 3t menkat tänä vuonna eli ihan kuin normaalilla ihmisellä... Joku sanoikin että raskaus auttaa jopa monirakkulaisiin munasarjoihin, saa kierron säännöllisemmäksi. Saas nähdä.

=)

Viimesina parina päivänä oon kans miettiny tässä että pitäis käydä tänne kirjottelemassa... Kata, Miskahan on kuitenki ihan normaalinkokoinen, vai onko nyt siis kasvu todellakin pysähtynyt kovastikin? Kun meidän tylleröinen oli 10kk neuvolassa 6.7kg ja 68cm, menee kylläkin omaa -15 käyräänsä mutta ei ole kuitenkaan hälyttävän pieni... On kylläki kasvanu koko ajan tasasesti. Raudan antamista pitää edelleenki jatkaa vaikka hg olikin normaali, mutta hyvä jatkaa muutaman päivän välein pienen annoksen antamista ettei tipu kovin alas. Syö kyllä hyvin ja kaikkee. Maitotuotteista ollaan maisteltu vasta maustamatonta jugurttia, huomenna ois viilin vuoro, ja sitten pikkuhiljaa muuta. Saa nähdä miten saa rinnasta vieroitettua, unimamma kun on tärkeetä saada tissistä, just kokeilin tänään tuttelia, kelpasi 30ml mutta sitten oli päästävä tissille.

Vielä ei ole uutta vauvakuumetta, mutta suunnitelmissa olis ensi vuoden puolella yrittää toista, katotaan tuleeko kuume sitä ennen jo...

Ootellaan tässä minä päivänä otetaan ensimmäiset askeleet, tyttö pysyy jo hetkisen seisaallaan ilman tukea, ja tuettuna kävelee hienosti. Pitäs vaan vähän tasapainoa harjotella, konttauksessakin meni ensin aina turvalleen kun on niin kiire, ja konttailee vieläkin päin tuoleja ym jos pitää päästä nopeesti esim isin syliin. Kuinkahan kovasti sitten mennään kun kävelee... :-) Neljäs hammas tuli esille pari päivää sitten, hampaiden tulo on aina häirinnyt yöunia, nyt meni reilu viikko että yöt tosi levottomia, tosin ollut vähän nuhanpoikastakin joka häirinnyt. Normaalisti yöunet 11-12 tuntia ja yksi syöttö 6-8 tunnin unien jälkeen, yhden ainoan kerran on nukkunu 10 tuntia putkeen syömättä. Päiväunet on vaikeat olleet aina, vain vaunuissa ulkona tai sylissä/sängyssä kainalossa nukutaan hyvin, omassa sängyssä harvoin ja puolisen tuntia kerrallaan. Täytyy vain toivoa että alkaa onnistua jossain vaiheessa omassa sängyssä pidemmätkin unet...

Aurinkoista kevään jatkoa, toivottavasti muutkin tulee kirjottelemaan kuulumisia!

Aikku ja Kiira

Aikku,Miska on myös -15 käyrällä mutta ei sinänsä painon puolesta olisi väliä mutta kun ei juo maitoa ei saa proteiineja ja mikään mitä syö ei jää kroppaan.
Lääkäri on tosi tiukkana että saatava painokäyrä nousuun.Sepä siinä,onhan muita varmasti pienempiäkin mutta kun tuo käyrä on koko ajan jyrkästi laskeva.

Kaksosista poika oli vielä hoikempi mutta söi hyvin ja kasvoikin,omaa käyräänsä.Mutta kun Miskalle on tullut 5 kk:n aikana vain 700+ g niin se on tosi vähän.
4 kk:n aikana alle 400g.Eli viivästymää on tosi paljon.

En sinänsä olis huolissani painosta mutta tuo maidottomuus tässä stressaa.Lääkäri totesi eilen puhelimessa,että lapsi kärsii jo!
Se vähän pisti miettimään.
Todellakin onhan maito tän ikäsen pääravinto vielä ja 2 veehen asti tärkeessä roolissa.

Nyt todellakin kauramaito tuntuis hyvältä,juo sitä ei mutta lisään ruokiin ja puurot keitän siihen.
TÄytyy toivoa että tä on meidän juttu ja että miska oppisi juomaankin sitä.
Öljylisä oli pakko ottaa kuvioihin myös.

POika on kyllä ihan tyytyväinen ja nauravainen mutta tottahan sitä on huolissaan.

Hienosti oot Aikku saanut imetettyä,tosi hyvin!!
Jatkaahan toiset vielä yli 1 veenkin.

Jaahas,mentävä,pienet herää!!

Hei kiva että täältä saa taas lukea kesäkuulaisten kuulumisia! Meillä Silva täyttää huomenna 10kk ja tuntuu jo tooosi isolta tytöltä. Kaivoin aamupäivällä kaverin kesäkuussa syntyvälle vauvalle vaatteita vietäväksi, ja voi että ne bodit ja potkikset oli kyllä tosi pieniä! Ihan tuli tippa silmään ja vauvakuume rupeaa kyllä täälläkin valtaamaan mielen!

Mitat 9kk lääkärissä oli 8,5kg ja 73.5cm, pitkä ja hoikka kuten äitinsäkin joskus :) Ensimmäiset askeleet Silva otti ennen 9kk ja nyt kävelee jo enempi kuin konttaa. Meno on kyllä aika holtitonta kun niin kiirus neidillä koko ajan. Isommilta kolhuilta ollaan vältytty, kypärää en ole päässä Silvalla pitänyt. Ekat kengät ostin ulos viime viikolla ja nyt jo tepsuttelee ulkonakin. Touhukas tapaus tuo neiti on.

Meillä herätään aamulla n.klo 8, sitten puurot naamariin ja ulkoilemaan puistoon keinumaan ja ihmettelemään muita lapsia. Lounas puol yksitoista ja päiväunet puol 12. Nukkuu päikkäreitä 3-3,5 tuntia!! mutta ne onkin sitten päivän ainoat. Välipala ja iltaruoka maistuu myös, puuro klo 8 ja vielä velliä tankkaan ysiltä ja siihen simahtaa. Yöt oli hyviä kunnes tuo kävely tuli kuvioihin,nyt herää taas sen 2kertaa yössä ja uni muutenkin levotonta. Myös ylähampaat taitavat tehdä tuloaan, nimittin sellainen känkkäränkkä -kausi on taas meneillään. Sairasteltukin on oksennus ja ripulit ja siihen päälle viikon kauhea räkäflunssa.

Meillä odotetaan myös kovasti talon valmistumista ja muuttoa joka on toivottavasti parin kuukauden päästä. Mies on ollut kaikki illat raksalla ja yhteinen aika vähissä. Silvakin on aina viikonloppuisin ihan onnesta sekaisin kun iskää näkee heti aamusta.

Katalle kovasti jaksuja allergioihin! Toivotaan että tuo kauramaito nyt sopisi.

t. kaisu ja silva

Moikka..
Täällä jouduttiin yliopistollisen sairaalan tähystyslistalle,Miska siis ollut juomaton noin 2 kk jo.
Otin puheeks lääkärillä sen ja tä passitti meidät korva-nenä ja kurkkulääkärille,joka sanoi ettei ole 20 vuotisella urallaan moista nähnyt.
POika ottaa pullosta yhen kulauksen jonka jälkeen meinaa tukehtua.
Ei siis pysty juomaan ja hehgittämään yhtäaikaa.

Tä erikoislääkäri pisti meidät tampereen yliopistolliseen eli lähete sinne nyt ja ootellaan että soitto tulee.
Nukutus ja tsekataan mikä siellä sitten on.

Huolettaa kyllä isosti mutta onneks nyt tutkitaan.jos tä etenee niin ei hyvältä kuulosta.

nyt mentävä miska kiljuu

Moikka pitkästä aikaa! Voi harmi tuota Katan ja Miskan tilannetta! Kovasti tsemppiä täältä, toivottavasti apu löytyy.

Meilläkin liikutaan lopultakin :D Tosin vain taaksepäin: mahallaan, istualtaan, kontaten ja aina vain taaksepäin tai pyörien ympäri. Hupaisaa, mutta onhan tuo tyttö rapu horoskoopiltaankin. Hampaita on 2 ja sanoja tulee jo monta: äiti, isi, ei, lamppu (tai oikeastaan pamppu) ja nappi (tai pappi). Paljon osoittelee ja ihmettelee asioita ja haluaa oppia uusia sanoja.

Mä olen vieläkin imettänyt, korvike kun ei uppoa millään. Maitoa tulee edelleen hyvin ja se maistuu joten misikäs ei. Nyt oon ruvennut antamaan hapanmaitotuotteita, jugurttia ja viiliä ja juustoa, vähän ovat pierettäneet mutta ei muuta vaivaa. Imetyksen lopettelen sitten vuoden ikäisenä kun voi jo antaa tavan maitoa.

Mä olen muuten jättänyt nyt minipilsut pois, katsotaan mitä tapahtuu.... :) Ainon alullepano kesti 1v9kk joten uusi saa tulla kun haluaa, voi viedä kauankin tai sitten ei.

OIkein ihania kevätpäiviä kaikille!

MARIA ja Aino 10 kk ja 3 pv

Heippa tosi pitkästä aikaa! En ees muista koska oon tänne kirjotellu, oonko edes vauvapuolelle ollenkaan vai vaan odotuspuolella, sillonkin vähän laiskanlaisesti välillä. Oli kiva lukea teidän kuulumisia! Harmi tuo Katan ja Miskan tilanne, toivottavasti nyt selviää tutkimuksissa että mikä on! Meidän Urhollahan oli sydänvika joka todettiin 2,5kk iässä vasta ja leikattiin juuri ennen uutta vuotta Helsingissä. Nyt poika on terve kuin pukki ja kaikki lääkkeet ym. ollaan lopetettu jo helmikuussa. Oli se aika koettelemus mutta nyt siitä tuntuu jo olevan ikuisuuden. Onneksi kaikki on nyt hyvin. Meillä poitsu oli 10kk 10,1kg ja 74,6cm. On siis kasvanut kokoajan hyvin sydänviasta huolimatta. Sitten meillä on jo toinenkin tulossa, laskettu aika on marraskuun lopussa!!! Lopetettiin kondomin käyttö helmikuussa ja tärppäsi samantien vaikkei vielä oikein ees ehditty varsinaisesti "yrittää" :) Oon ihan innoissani kyllä vaikka aluksi olin jotenkin paljon järkyttyneempi kuin ekalla kerralla positiivisen raskaustestin tehtyäni. Onhan tuo ykkönen silloin vielä aika pieni mutta toisaalta olen tosi tyytyväinen että tulee tähän samaan syssyyn, öisin joutuu kuitenkin vielä heräämään ym. Että laittakaapahan muutkin töpinäksi vain! Toivottavasti tärppää nopeammin kuin ekalla kerralla :)
Meillä poitsu ei oikein suostu syömään soseita jotka sisältävät paljoja, oomme taas taantuneet 5-6kk soseisiin. Poika herää vähintään 2krt yössä ja hänellä on nälkä, ei tyydy ennen kuin on saanut pullon velliä tai maitoa. Oon yrittäny antaa ruokaa mahd. monta kertaa päivällä mutta ei tunnu auttavan, hänen on saatava yöllä se 4dl tankata. On aika raskasta siks koska itse usein jään unettomaksi heräämisen jälkeen useaksi tunniksi niin oon välillä tosi poikki. No, kaipa se joskus alkaa nukkua kokonaisia öitä. Niitä odotellessa...

Mukavaa kevättä kaikille!

t. Eva ja Urho reilut 10 kk

Isot kiitokset tsemppauksesta.
Toinen päivä vasta mennyt tässä aikaa odotellessa ja ihan hermot tahtoo mennä!
Miska on nyt nuhassa eli ei nukuttaa olis nyt voinutkaan.Koitetaan parantua pikaseen.

Oon aika uupunut tuon juomishommelin kanssa,Kokoajan tuputtaa juomista sillä ne määrät on tosi pieniä mitä juo.Kulaus kerrallaan.
Mutta näin mentävä miten sitten päästään eteenpäin.

Aivan ihanaa Eva!!!Onnea kovasti odotukseesi.
Näillä kahella vikalla on ikäeroa 1 vee 10 kk ja on ollut tosi ihana ikäero.
Maisa on ollut aivan upee isosisko,niin kovasti huolehtii ja auttelee-omalla tavallaan.

Marialle kovasti tärppionnea,tuo on niin ihanaa aikaa kun saa "haaveilla" ja ootella sitä plussaviivaa.

Vähän niiskaus täällä käy,sillä se aika on multa mennyttä,sillä nä 5 on ihan riittävästi.
Silti,ei enää ikinä plussaa,ekaa ultraa,äitipolikäyntiä eikä synnärille menoa,pienen tuoreen vauvan ihanaa tuoksua...
Oon katellut kun faktaltako tulee niitä riskisynnytyksiä ja muutenkin synnytyssarjoja.Niin aina pistää niiskuttamaan..
Mies meillä olis valmis vielä lisälapsiin mutta kun mullakin vanhin täyttää 14 ja nuorin vuoden niin tä haarukka on aika redi!!
Aikusten juttujakin kaipaa ja muutakin kuin vauva aikaa.Vaikka se niin upeeta onkin.

Toisethan vasta mun ikäisenä tekee ensimmäistä,ikä vielä antais periks mutta mieli ei.

Kun nyt saatais selvyys Miskan kurkusta,mikä siellä mättää.Menin onneton googlettamaan nielun kasvaimet...Sieltä pamahti että yleensä pahanlaatuisia.
Paras lopettaa moiset,mieli vaan mustenee.
Mutta outo on vaiva,sen lääkärikin myösi.

Nyt mentävä taasen,

kata ja Miska tasan 11 kk tänään...=)

Kerrotaanpas vähän täältäkin kuulumisia pitkästä aikaan, mukava että vielä löytyy ketjulaisia listoilta. Meillä neitille tulee myös ikää 11kk perjantaina, mitat on 7400g ja 68cm, eli pituudessa ollaan edelleen aika alakäyrillä.
Ikävää kata tuo teidän syömiskamppailu, tiedän miten kuluttavaa se on, meillä kun on kamppailtu sen kanssa koko tämän 11kk, eikä loppua näy. Apuna on edelleen gastrostooma, joten ravinto kyllä sisään saadaan, mutta olisihan se hyvä että söisi itse omasta halusta. Karkeampia soseita menee jonkin verran ja maitoakin osa, mutta ei kuitenkaan riittävästi.

Meillähän ei ole mitään fyysistä estettä syönnille, se on tarkasti tutkittu, syy löytyy rankasta alusta ja herkkyyskausien menettämisestä, takana kun on yhteensä viisi toimenpidettä ensimmäisen 6kk aikana ( 2xsydän, 1xsydänmen katetrointi, 2xavanne vatsaan ).
Nyt on kuitenkin kaikki olosuhteisiin nähden OK ja tulevaisuutta ei toistaiseksi surra, sen aika tulee sitten myöhemmin. Tyttö on meillä kyllä tosi reipas ja aurinkoinen, joten toistaiseksi ei näytä että isoja traumoja olisi jäänyt..toisin kuin äidille!

Liikuta meillä ei vielä toistaiseksi, mutta kovasti konttausasentoa jo haetaan. Fysioterapeutilla ollaan käyty jo parisen viikkoa, joten eiköhän se konttaus sieltä saavuteta kesään mennessä, ryömiminen ja kääntyminen jäi kokonaan väliin.

Meidän esikoinen on kyllä ihana isoveli ( ikäero 1v10kk). Istuvat aina niin nätisti kaksoisrattaissa ja kun pikkusisko väsyy, nukahtaa aina pää isoveljen olkaa vasten.
On ne niin suloisia yhdessä, mutta päätös lapsiluvun jäämisestä tähän on kyllä pysynyt tiukasti, en enää jaksaisi millään tätä showta kertaalleen. Olen kyllä tosi kiitollinen öistä, jotka vihdoinkin saa nukkua rauhassa ja illoista, jotka menevät ilman sitä hallitsematonta kirkumista. Onnea kuitenkin kaikille plussanneille ja haaveilijoille :).

Paljonko teidät kesäkuiset nyt nukkuu?
Meillä vaaditaan edelleen 3 päikkärit, eli yöunet 21-8.00, päikkärit 9.30 - 11.30, 13-15 ja 17.30-18.30. tyttö väsyy aika helposti eikä unia voi jättää väliin.

Meillä on onneksi säästytty sairastumisilta lähes kokonaan, eli molemmat lapset on ollut terveinä koko talven. Syksyllä ne taudit on sitten edessä, kun ollaan haettu päiväkotipaikkaa syyskuun alusta. Vielä ei ole tullut päätöstä, mutta uskon että saadaan tuohon ihan lähelle, siellä kun pystytään tarjoamaan tytölle pienryhmäpaikka ja erityistä tukea syömisen kanssa!

Lämmintä Vappua kaikille ja kirjoitelkaahan kuulumisia!

Maaria ja Linnea 11kk..muutaman päivän kuluttua

Yhteistyössä