***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

En tiedä missä oon kuhkinu, kun en oo ehtinyt tänne kirjoittelemaan.
Hyvä oli Suomen peli yöllä.
Heräsin ilman kelloa jopa tasan 2.15 kun peli alko :D
Ja pitihän se koko show tuijottaa läpi.

"Ilmari" saanut syntymäpainoarvioksi alle kolme kiloa, lääkäriltä.
Pää ei oo vielä kiinnittynyt, enkä ainakaa oo missään vaiheessa huomannu,
että limatulppaa irtoais... =)
Viimeksi "Ilmarin" painoarvio oli (35+1) vähän päälle 2 kg.
Ja muutenkin neuvolassa oli kaikki onneksi hyvin :)
Supparit on kovempia, muttei vieläkään kivuliaita.
Paino on koko odotuksen aikana tullunna 8 kg =)

Mutta nyt jauhelihakeiton pariin :)

Vivvi :heart: "Ilmari" 36+4
 
Hei Vivvi16 :flower: :heart: Meillä on ollutkin ikävä! Hienoa että Ilmarilla ja sulla kaikki hyvin :)

Tänään neuvola rv 37+2:

RR 104/72
Hb 130 itsestään noussut
Pissa puhdas
Sf-mitta 34,5cm yläkäyrillä
Paino: - 900g/vko :eek: (alusta 11,3kg)
Turvotus - (tästä johtunee painonlasku varmaan, 0,5litraa mansikoita poistaa nesteitä näköjään aika hyvin!)
Liikkeet ++
Syke 135
Painoarvio n.3kg käsikopelolla tehtynä

Muutenkin kaikki ihan hyvin :) Eilisen leffareissun takia selkä jumittaa ja on kipeä (alaselkä siis). Illasta pitäis lähteä kaverin kanssa syömään ja etsimään sille kesähousuja - katsotaan monta metriä jaksan taapertaa, saan sentään autokyydit edestakaisin.

Yritän kokoajan järkkäillä miehelle "omaa aikaa" ennen synnytystä; jollain tavoin uskon että sekin tarvitsee aikaa ajatella asioita, olla omassa rauhassa ja totutella tulevaan.. Mutta kuulemma ei, sen mieli ei lepää ellen ole samassa tilassa ja haluais mut mahdollisimman lähelle kokoajan. Outoa, koska mä taas mielelläni pohdin yksin asioita ja mielummin yksin hätäilen/urpoilen mielessäni.

Viime yö oli painajainen; eilisen NKL:n synnytyssalitutustumisen jälkeen synnytin siinä huoneessa koko viime yön; milloin n. 2-3 vuotiasta hampaikasta tyttöä yritin imettää suklaamaidolla (?!), milloin vauva oli 5cm pitkä tulipunainen "hiirenpoikanen" joka katosi nänniin :LOL: Ihan sairasta.

Anteeksi oma napa - sanoin tänään nlath:llekin että olo on sellainen, että tuijotan omaa napaa ja pyörin olohuoneessa ympyrää - ei paljon ole muuta mielessä :ashamed:

reropera ottaa sit rauhassa!

Elppa & Antsa 37+2
 
Kestovaippojen pesusta vielä sen verran että katso ettei pesuaineessa ole zeoliittiä.
Synnytys sattuu tietysti.Mutta on mieletön kokemus :heart: Ja sen suurempaa tunnetta en ole tuntenut kun vauvan saa rinnalle ekaa kertaa,mieletöntä.Ja joku sanoikin että kannattaa olla aktiivinen,kertoa miltä tuntuu ja luottaa omaan kehoonsa.Antautua synnyttämään ja muistaa ettei pane hanttiin niille kivuille vaan "puhaltaa" ne ulos.
Minä luulin saavani äitienpäivä lahjan,aamulla tuli säännöllisiä napakoita supistuksia parin tunnin ajan ja sitten ne loppuivat.Hyvä niin ku viikkoja on kuitenkin vielä "vähän".
Synnytystapa arviota voi itse pyytää jos mietityttää mahtuuko vauva tulemaan alakautta.
Voimia ja vointeja kaikille tuskaisille ja isot :hug:
kukikas ja masukki 34+4
 
Sinua onkin Vivvi jo huolestuneena kaipailtu. Onneksi kaikki on kunnossa! =)

Neukkakuulumisia. Oli siis viimeinen neukkalääkäri tänään:

paino +800g/3vko, yhteensä 7kg, ja lääkäriltä paljon, paljon kehuja, kun paino on pysynyt kurissa :D
RR 108/70
U-prot ja U-gluc neg.
Hb 121, nyt viikon rautakuurimääräys
Sf 33cm, tasaista käyrää mennään
sykkeet ++
vauva rt
Turvotus -
paikat kiinni, ja kohdunkaula ei ole lyhentynyt. Eli ei merkkiäkään, että Tyyppi olisi puskemassa ulos.

Mitään tarkkaa kokoarviota ei tullut, mutta lantiosta kuulemma mahtuu tulemaan, ja jos ei jouduta viikolle 42 asti, niin alle nelikiloinen tulee. Ja jälleen kerran lääkäri siis totesi, että alle 5kg pyritään kaikki synnyttämään alakautta.

Eli mikäs tässä sitten ollessa. Ei kyllä mitään hajua, että miten nopeasti voi kohdunkaula lyhentyä ja paikat alkaa aukeamaan. Eli jos nyt ei vielä mitään merkkejä, niin voiko esim. huomenna kuitenkin alkaa synnytys??? Vai vaatiiko pidemmän ajan tuo paikkojen "pehmeneminen"? Kokeneemmat! :attn:

Tiivari ja Tyyppi 36 + 4
 
moikka!!

neuvolassa käyty tänään.

RV 35+6

paino 329g/viikko (nyt 63.7kg) yhteensä tullut noin 13kg.
RR: 130/76
turvotus +

SF-mitta VAIN 28.5 ONKO MUILLA NÄIN PIENI?? ei terkkari ollut yhtään moksiskaan tuosta mitasta. itseä vaan vähn huolettaa, kun sehän taitaa mennä alakäyrän alapuolella??

raivotarjonnassa oli ja ihan alhaalla edelleen ja enää hiukka pää liikkuu.

syke: +55

eli kaikki oli tosi hyvin. jos ei ota huomioon tuota sf-mittaa.
:whistle:

kohdunsuulle tulee nykyään välillä melko ilkeitä tuikkauskipuja. ja häpylyy välil niin kipee. terkkari taas sanoi, että ei ihme jos on erinäisiä tuntemuksia tuolla alhaalla, kun vauva niin alas jo painaa. saa nähä millon saa sen pienen käärön syliin. :heart:

IllanHämy 35+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
syke: +55
Ei kai tuo syke voi olla noin alhainen. 155...? :eek:
joo ei tosiaankaan..siis +155. :D
Mä kans katsoin että mitäh :D

Tiivari- sen perusteella mitä olen kuullut (kokemusta kato ei vielä ole ;)), niin se on kuulemma lähes täysin sama onko paikat pehmenneet, supisteleeko vaiko eikö ja minkä verran kaulaa jäljellä; kun synnytys lähtee käyntiin, sit lähtee. Se, kauan avautumisvaihe kestää, riippuu varmaan sitten "kypsyys"tilanteesta...
 
Juu, ja kiitosta vaan kaikille positiivisista synnytyskommenteista. :heart: Niitä tosiaan kuulee ihan liian harvoin. Ne taitaa olla vähän kuin miesten armeijajutut, eli kilpaillaan siitä, kenellä on ollut pahin kokemus...haluan ainakin uskoa, että ei se voi NIIIIN kamalaa olla, jos kerran useimmat tekevät vielä lisää lapsia. Itse ainakin oon päättänyt mennä avoimella mielellä hankkimaan sen oman kokemuksen sieltä, ja antanut kauhutarinoiden mennä ohi korvien ihan tietoisesti :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Tiivari- sen perusteella mitä olen kuullut (kokemusta kato ei vielä ole ;)), niin se on kuulemma lähes täysin sama onko paikat pehmenneet, supisteleeko vaiko eikö ja minkä verran kaulaa jäljellä; kun synnytys lähtee käyntiin, sit lähtee. Se, kauan avautumisvaihe kestää, riippuu varmaan sitten "kypsyys"tilanteesta...
OK, eli en siis voi tuudittautua ajatukseen, että synnytys ei oo vielä lähelläkään :D Kiitos tiedosta!

Ai niin, mulle lääkäri sanoi, että noiden dopplerien kanssa otetuista sykkeistä ei voi päätellä sukupuolta. En tiedä mistä johtuu, mutta selitti jotakin eri taajuuksista :whistle: Joskus kun kuunneltiin vielä torvella, niin hän kuulemma onnistui osumaan arviossaan lähes aina oikeaan. Mutta nyt on tekniikka kuulemma pilannut tuonkin "arvuuttelun".
 
Tänäänkin neuvolassa kovasti kyseli että pelottaako synnytys... Enemmän mua jännittää koko juttu kun pelottaa! Tiedättekö mitä tarkoitan? Innolla odotan, sydän pamppailee ja jännitän että miten homma sujuu. Luottamus siihen, että selviän ja vauvalla kaikki ok, on suuri (ainakin vielä), eli pelkoa ei ole. Terkkari sanoi joskus rv20 paikkeilla että jos alkaa synnytys pelottamaan, niin katselee katukuvassa muita jo synnyttäneitä äitejä ja muistaa että jokainen on läpikäynyt saman, erilailla, mutta teoriassa saman - ja hyvin liikkuu, elää ja olee. Sen takia musta on varmaan tullutkin tällainen muita mammoja tuijotteleva stalkkeri :ashamed:
 
tiivari onko sulla supistellut tai ollut menkkamaisia kipuja ollenkaan? jotkuhan sanoo, että sitten, kun alkaa tapahtua niin alkaakin ryminällä, että voi alkaa ihan yhtäkkiäkin vaan syntymään, vaikka yleensä supistelee jo aiemmin. ekaa kun olin synnyttämässä, niin kätilö sano mulle, että ainoastaan menkkamaiset kivut aukasee paikkkoja. mene ja tiedä sitten. :)

jotenkin kuulostaa aika jännälle, että kaikki alle 5 kiloiset pyritään synnyttämään alakautta. huih..tuntuu, etten ite pystyis siihen, mut eihän sitä tiedä. tsemppiä sinulle! =)
 
TiivariKysyit paikkojen pehmenemisestä. Minulla on sellainen kuva, että tois synnyttäjillä paikat pehmenee paljon aikaisemmin, kuin ekasynnyttäjillä. Toissynnyttäjillä saattaa olla paikat pehmeenä jo 34 viikollakin silti mennään lasketulle ajalle. Muistan, että itselläni esikoisen aikaan kaikki paikat oli kiinni, kun sektio päätös tehtiin, rv 37+6. Myrkytys oli niin paha, ettei uskallettu edes koittaa käynnistystä. Ja nythän mulla on olleet pehmentyneenä paljon aikaisemmin. Eikä sitä oikeasti tiedä, kuinka kauan tässä vielä odotellaan.

Ja IllanHämy kyselit sf-mittaa. Siihenhän vaikuttaa tietysti vauvan koko, mutta myös kuinka alhaalla vauva on. Sehän monesti laskeekin ihan viimeisillä viikoilla. Joten sinun pieni mitta saattaa osaksi johtua tuosta alhaalla olevasta vauvasta. Mutta kieltämättä aika pieneltä tuo kuulostaa minustakin. Ja toisaalta myös mittaajissa on eroja. Minulla on terkkatäti sellainen että hän saa aina sentin pitemmän, kuin jos harjoittelija sitä mittaa. Ja monesti jos ollut tuuraaja ja tuo mitta vähän vaihdellut. He sanovat, että "Seija" saa aina isomman mitan.. Mutta jos sinua oikeasti huolestuttaa se, voihan pyytää ylimääräistä ultraa tuon mitan takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
tiivari onko sulla supistellut tai ollut menkkamaisia kipuja ollenkaan?

jotenkin kuulostaa aika jännälle, että kaikki alle 5 kiloiset pyritään synnyttämään alakautta. huih..tuntuu, etten ite pystyis siihen, mut eihän sitä tiedä. tsemppiä sinulle! =)
Ei ole ollut mitään kipuiluja eikä supistuksia. Oikein odotan, että miltäs ne sitten tuntuu, kun alkavat =) Kaippa ne sitten tunnistaa :LOL:

Joo, siis uskon totisesti, että mun masussa ei viisi kiloinen pötkäle lepää. Lääkärin mukaan siis tämä Tyyppi jäisi alle 4kg. Mutta siis yleisesti tällainen 5kg:n käytäntö on ainakin täällä TYKS:n alueella. Kuulostaa kieltämättä hurjalle...
 
reropera no terkkari ainakin sanoi, että on ihan alhaalla. mulla on kokoajan ollut ihan alakäyrillä ja nyt vissiin viel alapuolella. terkkari ei sanonu siitä siis mitään. itse aloin kotona katsomaan ja vähän säikähdin, että jo on pieni mitta. mulla on kaks lasta ja kummastakin on jossakin keskikäyrillä mennyt mitta. ja eka oli syntyissään 3020g vaan ja toka 3456g, että ei kovin isoja ainakaan. toivottavasti ei mitään häikkää. seuraava neuvola sitten, kun viikkoja on 37+4. vois itten pyytää sitä ylimääräistä ultraa, jos ei ala kasvamaan. tosi kituliaasti tuo mitta on nyt lähiaikoin kasvanut. jos se vaan on niin alhaalla sit.
 
tiivari terkkari ei oo piirtänyt sitä tuohon taulukkoon, mutta joskus 30 viikon jälkeen se on ollut kyl mun mielestä kokoajan pieni mitta. vauva laskeutui viikolla 33. esim viikolla 31+6 mitta oli 27 ja viikolla 33+3 mitta oli 27.5. eli hitaasti kasvaa. hui, vähän alkoi mietityttään..mut kai se ois terkkari ees jotain sanonu. :snotty:
 
reropera, on mulla ollut sama mittaaja. ainoastaan lääkäri mittas viikolla 29+5 ja silloin oli 26. sen jälkeen ei oo paljoa tullut. ei mun mielestä mitään kauheita notkahuksia oo tullut kummiskaan. jospa kaikki ok. sydänäänet ainakin oli tosi hyvät.
 
Päivää!

Neuvola terveisiä:

Pissa muuten puhdas paitsi leukkarit plussalla (johtuu limavuodosta mitä on pari päivää tullut)
sf-mitta 32
rr 133/76
syke 148
paino -500g (yhteensä +2,5kg) =)

Meinasi terkka pistää polilla käymään kun supistelee kohtu niin herkästi mutta mulla aika sinne ensi viikolla niin en sitten lähtenyt tänään.

Vauva on jo laskeutunut mutta ei kiinnittynyt..

Nyt syömään ja ulkoilemaan :wave:

Kaalimaankakara 36+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
tiivari terkkari ei oo piirtänyt sitä tuohon taulukkoon, mutta joskus 30 viikon jälkeen se on ollut kyl mun mielestä kokoajan pieni mitta. vauva laskeutui viikolla 33. esim viikolla 31+6 mitta oli 27 ja viikolla 33+3 mitta oli 27.5. eli hitaasti kasvaa. hui, vähän alkoi mietityttään..mut kai se ois terkkari ees jotain sanonu. :snotty:
No niin minäkin uskon, että olis sanonut, ja laittanut tarvittaessa ultraan. Yksilöllisiähän nuo ovat. Kysyin joskus neukkarilta, et koska pitää huolestua, niin sanoi silloin, että jos tulee jotain huomattavaa poikkeamaa. Jos sullakin on kuitenkin tasaisesti ollut pieni se mitta, niin tuskin on syytä huoleen. Jos taas tulisi yhtäkkinen notkahdus, niin se saattaisi kertoa vauvan kasvun kokonaan pysähtyneen. Ehkä sulla vaan on pikkuinen vauva kyydissä, tai sitten se voi kölliä selän puolella enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
tiivari terkkari ei oo piirtänyt sitä tuohon taulukkoon, mutta joskus 30 viikon jälkeen se on ollut kyl mun mielestä kokoajan pieni mitta. vauva laskeutui viikolla 33. esim viikolla 31+6 mitta oli 27 ja viikolla 33+3 mitta oli 27.5. eli hitaasti kasvaa. hui, vähän alkoi mietityttään..mut kai se ois terkkari ees jotain sanonu. :snotty:
No niin minäkin uskon, että olis sanonut, ja laittanut tarvittaessa ultraan. Yksilöllisiähän nuo ovat. Kysyin joskus neukkarilta, et koska pitää huolestua, niin sanoi silloin, että jos tulee jotain huomattavaa poikkeamaa. Jos sullakin on kuitenkin tasaisesti ollut pieni se mitta, niin tuskin on syytä huoleen. Jos taas tulisi yhtäkkinen notkahdus, niin se saattaisi kertoa vauvan kasvun kokonaan pysähtyneen. Ehkä sulla vaan on pikkuinen vauva kyydissä, tai sitten se voi kölliä selän puolella enemmän.
joo, toivotaan niin! jos siel on pieni muksu tai sitten se osaa kölliä jossain syvällä uumenissa. :D
 
Päivää!

Ja kiva nähdä Vivviä taas!

Käytiin tänään sit uudelleen lääkärissä, kun niitä sterilisaatiojuttuja ei voinut eilen käydä läpi, kun neuvolalääkäripäivinä on aina niin paljon katsottavia. Terveydenhoitajakin oli paikalla ja sit kun paperit oli tehty ja allekirjotettu, niin lääkäri tuumas vaan sille th:lle, että viimeselle (2.6. alkavalle) viikolle sit polikäynti, että varaako hän vai varaako terkka. Siellä sit kokoarvion perusteella päätetään kuulemma, et saako mennä yli vai käynnistelläänkö LA:n tietämissä...Lasketulle päivälle käynnistys ei tuu, koska se on sunnuntai, mut heti seuraavalle viikolle ehkä. Mikäli siis ei synny itsekseen ennen sitä (en siihen edelleenkään jaksa uskoa)

Kaipa ne paikat tässä pikkuhiljaa kypsyy itsekullakin, kun loppuviikoilla mennään. Vaikeahan sitä on mitään selviä merkkejä tai ennusteita teille enskertalaisille antaa, kun joka ainoo kerta on ihan oma lukunsa, jopa samalla ihmisellä. Ja supistusten tunteminen, kipuherkkyys ja muut on niin henk.kohtasia juttuja, jotka jokainen kokee omalla tavallaan.

Mua on alkanut vaivaamaan ihan älytön väsymys joka päivä tulee vetästyä kunnon päikkärit eikä siltikään tee tiukkaa saada unen päästä iltasin kiinni. Miehen siskolta tuli tänään kutsu ristiäisiin. Juhlien ajankohdasta päätellen eivät vaan kaipaa meitä sinne... 7.6. klo 16 (mies on töillään aina tuohon aikaan ja musta nyt ei tiedä, missä tuolla päivämäärällä oon, viikot kun on sillon 39+6 :whistle: ) . Eli ei siis mennä. Jännätään vaan, että toivottavasti eivät "vie" meidän nimeä. Meillä kun on nimi siis jo päätetty. Almanakka on nättejä tyttöjen nimiä puolillaan, olis melkosta kohtalon ivaa, jos haluisivat just sen nimen, mitä me on mietitty =)

Jaksamista kaikille! Ja :hug: niille, jotka on sen tarpeessa.

Ammu ja Iltatähti 36+4 =)
 
Jaksan aina ihmetellä tarinaa,kun siskoni anoppi kertoi siskontytön synttäreillä neljännen lapsensa olleen 5kg ja minä kyselemään että no oliko tuskanen synnytys?
Ei kuulemma ollenkaan kun poika oli niin pitkä,että oli tasanen laiha pötkö.No kyselin tietenkin kiinnostuneena pituutta...Siis tää kyseinen lapsi oli syntyessään 60cm ja mä vielä monta kertaa kysyin että siis 60cm???Tämä synnyttäjä on sairaanhoitaja ja täysin järjissään,että ihan oikeat ovat mitat!!!Yhä niin uskomatonta!Ovat melkeenpä kaikki kaksi metrisiä nyt aikuisena.
 

Yhteistyössä