***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

ikionnellinen
Kiitos maama 79, kiva kuulla että synnytys on mukava kokemus, liian usein sitä saa kuulla kuinka kamalaa se on, ja nekin jotka eivät ole koskaan synnyttäneet (siis muutama tuttuni) kauhistelevat kuinka voin koskaan synnyttääkään kun se on niiiiin kamalaa, hoh hoijaa |O Itse ainakin oon tuohon tulevaan koitokseen ajatellut asennoitua niin että katsotaan mitä tuleman pitää, ammattilaiset ja rakas mies :heart: ovat mua siellä auttamassa. Ja kaiken sen "kamaluuden" päämääränähän on saada se ihana :heart: :heart: nyytti maailmaan vanhempien ihasteltavaksi.

Neuvolakuulumisia:
painoa tullut vain 100g 2 vkossa! :eek: nyt siis 70,5kg elopaino
RR 140/85 eli vähän enemmän mitä yleensä
U-prot ja U-gluc negatiiviset
Hb 121 nousussa siis ;)
Sf 30cm
sykkeet 125-140
vauva rt/poikkitilassa

Ensi viikolla synnytystapa arvio, perhevalmennusta ja synnäriin tutustuminen eli paljon ohjelmaa luvassa =)
Jaksuja kaikille! :flower:
Ikionnellinen 36 tasan!!!, (piti oikeen neuvolakortista tarkistaa onko jo noin paljon viikkoja kasassa :LOL:
 
Pakko kirjoitella tänne, kun suoraan sanottuna hermostuttaa!! Lapset nukkuu ja kaikki pitäs olla hyvin. Mutta minulla on tuo lonkan seutu niin erilaisessa kivussa kuin kertaakaan tämän raskauden aikana. Supistelee koko ajan. Ja mies on siellä töissä. Kyllä hän sieltä pääsee jos vain soitan, että nyt lähtään. Mutta jotenkin olis helpompi, kun hänkin olis tässä vieressä arvioimassa, että tarviiko lähteä vai saanko rauhoittua nukkumaan. Siis tiedän, että ei nyt tarvi lähteä. Mutta aamuyöstä.. Vai onko tää vain minun turhaa kuvittelua ja haakuilia. Totisesti hermostuttaa!! :whistle: :whistle: :/ ´

Minä luotan siihen, että aamulla saan tietoon, miten Suomen kävi.. Lähden kuunteleen vielä tuon synnytä rentoutuneena -cd:n, jos se auttais minun olotilaan..

Reropera rv 37+2
 
Koita reropera rentoutua ja saada unenpäästä kiinni :hug:

Mulla on tänään ollu pinna tooooosi kireellä. Vatsa on tyhjentynyt reippaasti tänään. Jatkuvasti on saannu juosta vessassa :ashamed: Kaikki on vaan tuntunu olevan ihan p:stä :kieh: toivottavasti huomenna parempi päivä. Esikko oli hoidosta tullessa myös kun persiiseen ammuttu karhu. Mitä se kyllä on nykyään aina kun hoidosta tulee. No pari viikkoo enää ja sit se saa jäädä lopullisesti kotiin.

Hyvää on ollu se, että plv-näyte oli puhas ja samoten toksemiakokeet oli hyvät B)
 
Iltoja!

Neuvolareissu tehty. Kaikki ok.
*Rv 36+3
*turvotus enää yhdellä + (viimeks oli 2)
*painoa tullut nyt raskauden alusta 11kg, kauheesti ei tuosta varmaan enää nouse, ei oo yleensä noussu enää ihan lopussa
*vauva liikkuu hyvin ja on raivotarjonnassa ja kuulemma jo melko alhaalla
*vauvan syke tasainen 140
*paineet oli hyvät 120/70
*pissassa oli edelleen valkuainen + sain purkin kotiin, pitää ens viikolla viedä aamupissa kun meen neuvolaan
*sisätutkimus kerto, että kohdunsuu on pehmennyt ja kanava lyhentynyt eli jotain ne ennakoivat supistuksetkin näköjään saa aikaan. Tuli sellanen jännä olo, et josko tää kumminkin lähtis syntymään itsekseen, mutta saa nyt nähdä.

Lääkäri oli sitä mieltä, että kokoarviota ei tarvita ennen LA:ta, mutta heti kuulemma kun aika on täynnä. Meillä kun on sitä keltasuutta ollut, niin tuskin käynnisteltäs ennen laskettua aikaa (viimeks käynnistettiin ja siitä seuras se, että pitkään oltiin tytön kans osastolla synnytyksen jälkeen), ellei nyt mitään mullistavia tapahdu.

Noista synnytyksen kauhukertomuksista pakko kommentoida sen verran, että mun eka synnytys oli kyllä kauhea kokemus. Siinä meni vähän kaikki vikaan, onneks kuitenkin lopputulos oli noin loistava :heart: . Mutta en ehdoin tahdoin halua ketään sillä pelotella, synnyttämisellä siis. Kun lähtee avoimin mielin, niin varmasti hyvä tulee.

Paistettiin pizzaa illan suussa, hyvä raskausdieetti mulla :D ja söin itteni ihan ähkyyn. Iltapalan jälkeen lähdettiin anopin kanssa sit sulattelulenkille, mulla oli tuo meidän mäyris vetoapuna (huikealla 5,5 kilon massallaan :whistle: ), yllättävän hyvin jaksaa vielä. Pitää koittaakin pysyä liikkeellä loppuun asti, se piristää kummasti.

 
Olipas kiva tulla äsken anoppilasta kotiin, kun täällä oli niin siistiä, kun päivällä puunasin. :D Tosin mies oli jo terrorisoinut mun puuhaani ja heittänyt farkkunsa miten sattuu tähän tietokonehuoneen sohvalle ja ruokailu tamineet oli jäänyt keskelle pöytää. Päätin, jotta perhana! Olkoon siinä, kunnes ite huomaa korjata pois!!! :whistle:

Vielä olis ollut pyykkihommaa jäljellä ja paljon, mutta taitaa jäädä huomiselle se homma. :whistle: Hyvä taas siirtää...aamusta lähdetään tuon nuorimman kaa neuvolaan, niin pääsee taas ajoissa pystyynkin...muuten menis varmaan taas lähemmäs kymppiä nousun kanssa. :ashamed:

Meinaako joku katsoa yön lätkämatsin?
Mie en todellakaan aio, mut mies kuulemma meinaa katsoa. Hullu!
:/

Nyt telkun ääreen! :wave: :wave:
 
mie en millää voinu mennä nukkumaan kattomatta tätä matsia :D tsoin jos ois alkanu mennä päin mäntyjä oisin menny päin sänkyä :LOL: juu, väsyttää ja supistelee silloin tällöin (ilmeisesti)

Menhit ja Ella(viljami) rv 37+4
 
Täällä valvotaan muuten vaan.. kymmenestä yhteen tuli nukuttua ja vessareissun jälkeen pirteenä kuin peipponen.. ei varmaankaan huomenna päivällä.. :D
Joo, pelin tuloksia kuuluu toisesta huoneesta.. ;)

Ai niin.. ne on viikot sit tasan 36 ja klo 9:00 kauan odotettu synnytystapa-arvio. =)
 
Huomenta!!

Tänään on neuvola pitkästä aikaa en ole sitten siellä 5 viikkoon käynytkään.. Viime yön sain nukuttua yllättävän hyvin yhdellä vessa reissulla selvittiin kun normaalisti herään 3-4 kertaa vessaan.
Synnytystapa- arviointi olisi sitten ensi keskiviikkona =)

Kaalimaankakara 36+1
 
huomenia täältäkin :)

Kerranki ku olis saanu nukkua ku ei oo muita kotona ni eipä sitte nukuttanukkaan... Samaan aikaan heräsin miehen kanssa ja se siitä sitte melki samantien lähtikin töihin. Tänää aattelin lähtee katteleen kaupoille ja jos kävis kattoon mitä kirpparillakin on.. Saa nähä miten sitä jaksaa taaperrella tuolla :D Olo on välillä niin kankea ja alapäähän ottaa, että saa kävellä kuin pienen pieni pingviini :D

Mä en tiä onks mulla ees minkäänlaista synnytystapa arviointia ku oon kolme jo ennestään tuolta mahasta pihalle ponnistanu, mutta ens vkolla keskiviikkona on lääkärineuvola. Sitä ootellessa :)

Mukavaa päivää kaikille :)

Hande ja Pikkanen 36+1
 
Handelle hyvää ja rauhallista lapsivapaata :heart:

Mulla ja tänää taas neuvola. Ja ens ma olis taas polikäynti. Onhan se hyvä, että tarkkaan seuraavat, mut alkaa kyllästyttää tää ravaaminen joka paikassa. Kun kerran kaikki on kunnossa ja vauvakin mahtuu syntymään normaalisti alakautta :wave:

Venla ja Tauno 37+4 ( hirviän isoilla viikoilla jo :heart: )
 
Hyvää Torstaita! Täällä tulee lunta :( !

Minä nakkasin illalla taas 1000 mg panadolia naamaan ja nukahdin. Kerran kävin veskissä ja nukuin kuin tukki koko yön! Nyt olo on niin virkeä, että taidan vähän siivota tätä taloa. Olen pari päivää vain lehvähdellyt, niin tää on kuin pommin jäljiltä. Neuvolatäti minua neuvoi ottamaan herkästi tuon panadolin, se kuulema auttaa myös tuohon verenpaineeseen, vaikka ei varsinainen verenpainelääke olekaan. Vaikka lonkkakipu on palanut jälleen, yön se oli pois..

Nyt aamupuuron tekoon..

Hyvät päivän jatkot kaikille!

Reropera 37+3
 
Joo, en minä. Vaikka ihan oikeesti täällä tarvittas melkein kolaa.. Mutta eiköhän nuo lapset minua auta, kun lupasin heille palkinnoksi jäätelöä. Eivät ainakaan pahasti vastaan panneet. Tällaisessa tilanteessa pitää kyllä käyttää aika paljon tuota lahjontaa.. Keittiön ja eteisen kun imurois, niin sitten sais taas olla..
 
eilen kävin neukas ja kaikki oli erittäin hyvin :D
paino 100,2kg, eli -1,6kg viikos kiwa
turvotus +
rr 130/85
pissa puhdas
syke 140 +
liikkeet ++

ja seuraava neukka sitten tiistaina.

Siis mä jouduin tässä äsken käydä oksentamas, siis juu, eka kerta tämän raskauden aikana :eek: Niistin nenää ja yhtäkkii alkas oksettaan, yritin niellä mutta oli siis ihan pakko käydä sylkäsees, huhhu...outo kai...tai sit ei...nyt on kyllä ok olo...

rv34+6
 
Tarkistakaa teitonne...

Eli tervetuloa tänne kesäkuisiin ja tosiaan kaikki uudet ja kaikki päivitystä tarvivat, mulle yv:nä...

On niin kiwaa ku tämä porukka suurenee!!! :heart:
Mun piti jo tehdä uusi toinen sivu että mahtuu....
Merkatkaa otsikkoon kumpaan listaan kuulutte, baby vai baby2...niin olis helpompaa... =)listat menee pvm kohtasesti, eka 1-15.6, toinen 16-31.6


http://www.geocities.com/kesavauvat08/baby
http://www.geocities.com/kesavauvat08/baby2

ja hommailin ajakuluksi synnyttäneille oman sivun...niin ei tuu kiire siinäkään =)
Käykää kurkkaas mitä infoa sinne on hyvä antaa=)
http://www.geocities.com/kesavauvat08/synnyttaneet
 
Olette paljon puhuneet SYNNYTYSTAPA ARVIOSTA ja PAINOARVIOSTA. Siis tehdäänkö nuo automaattisesti kaikille?

Mul oli neuvolalääkäri viikko sitten eli vkolla 33 ja terkka mietti et tarvinenko enää lääkäri käyntiä lainkaan. Sit se tuumas et laitetaan se vielä vkolle 36 ku minulla supistelee niin herkästi ja kohdunkaula oli lyhentynyt jo viikkoja sitten jne...
Eli voisko olla mahdollista et minulle tehtäs arvioinnit seuraavalla lääkäri kerralla??

 
Taisi iskeä lopultakin se pesänrakennusvietti....

Ottaen huomioon, että valvoin taas puoli yötä esikoista roudaten takaisin omaan sänkyyn (kunnes mies luovutti ja meni sinne patjalle nukkumaan) minkä jälkeen valvoin muuten vaan kun lopultakin on alkanut tulla takaraivoon asti että kohta meitä on neljä, niin yllättävän pirteästi purin tänä aamuna vaunuista kaiken mikä irti lähtee ja laitoin pesuun. Olivatkin aika p****set. Eilen imuroin yläkerran ja alakerran ja pyyhittiin pojan kanssa pölyt (siis poika 2-v) joten johan alkaa olla ihan selvästi viimeiset viikot käsillä. Kohta mä alan varmaan siivota ruokakaappeja ja mankeloida kaikkia lakanat.

Supistelut on kadonneet jonnekin ja ekaa kertaa pariin viikkoon pystyy ähkimättä kävelemään melkein suorana. Vau!... Mikähän nyt sit on vialla kun olo on näin hyvä?! Huomenna neuvolaan, saas nähdä onko pizzat ja pirtelöt tehneet tehtävänsä.

Vai auttaa panadol verenpaineeseen? Siis niinko laskee sitä? Pitääkin varmaan kokeilla... :LOL:

Mun tekis NIIN paljon mieli ostaa kaikkea vaaleanpunaista, mutta siippa vastustaa viimeiseen asti. se on kuulemma varma vasta kun hän sen näkee ja sittenkään ei saa tuhlata. :whistle:
 
Torstaita mammat!

reropera: huomasin tuolta aiemmasta viestistä, että sulta on alkanut jo tulla limatulppaa. Osaatko jotenkin kuvailla, miten sen erottaa tavallisesta valkovuodosta?

ikionnellinen: mullekin on käynyt niin, että pahimmat synnytysasioilla pelottelevat ihmiset on löytyneet siitä joukosta, joka ei ole koskaan itse synnyttänyt... Todellakin on ihanaa kuulla päinvastaisiakin kertomuksia!

Vikassa neuvolalääkärissä käyty tiistaina, tilanne 35+4:

Paino +1250 g/vko :eek: vaaka oli tosin eri kuin viimeksi...
RR 125/83
Pissa puhdas
Sf-mitta 34 cm (pompsahti keskikäyrältä yläkäyrälle)
Lapsiveden määrä normaali
Vauvan painoarvio 2710 g
Tarjonta RT2?
Syke +
Liikkeet ++

Kertokaapas viisaammat, mitä ihmettä tarkoittaa tuo RT2? Siis raivotarjonta, mutta millainen? En tuota hoksannut ennen kuin kotona, eikä lääkärikään sanonut mitään erityistä asiasta.

Sitten toinen juttu: kohdunsuu oli jo pehmeä ja kohdunkaulaa oli enää 1 cm jäljellä :eek: Eikä mulla ole edes ollut mitenkään erityisesti supistuksia - en oikein vieläkään osaa niitä bongailla. Vauva on ollut kai aika pitkään alhaalla, ja lääkäri arveli että se on saanut paikat kypsymään. Mutta oikeesti, vähän alkoi hirvittämään: jos tää ei menekään yliajalle...? Pakko varmaan alkaa tänään pesemään vauvalle vaatteita =)

Tintti + pikkuinen 35+6 :heart:
 
Mulle ei esikoista odottaessa kukaan tehnyt mitään arviota, viimeinen neuvolalääkäri oli varmaan jostain Varsovasta ja vaikka olikin mieheksi tosi puhelias niin ei tainnut muuta arvioida kuin että hyvä tilanne ja onnea synnytykseen vaikka nimenomaan olin toivonut että saisi kommenttia siitä, mahtuuko vauveli tulemaan ulos. Ilmeisesti mahtui kun ei enää masussa ole. (siis se 2-v tapaus) B)

EI kai niitä arvioita tehdä, ellei neuvolan tätin mielestä ole tarpeen. Ja painoarviokin tehdään yleensä vain, jos on riskiä että lapsi ei ole kasvanut tai on selvästi normaalia isompi. Tai kuten mun tapauksessa, synnytyspelkoon liittyen... tosin mulla on se ison vauvan riski kun sokerit on syynissä.... Mut edellisestä ei tosiaan tehty kumpaakaan.
 
maleha: tuota synnytystapa-arviota ihmettelin minäkin. Neuvolalääkäri ei puhunut asiasta halaistua sanaa, enkä sitä itsekään muistanut ennen kuin vasta kotona. Tyypillistä! Onko sitten niin, että asia otetaan puheeksi vain, jos näyttää että voi olla jotain ongelmia?

Painoarvio meillä on tehty aina neuvolalääkärissä, jossa ultralla siis katsotaan vauvan mitat ja niiden perusteella arvioidaan paino. Tiistaina pikkuinen oli kyllä sen verran vilkkaalla tuulella, että etenkin reisiluun pituutta oli todella vaikea mitata :)

Tintti
 
Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Olette paljon puhuneet SYNNYTYSTAPA ARVIOSTA ja PAINOARVIOSTA. Siis tehdäänkö nuo automaattisesti kaikille?
Minun mielestä synnytystapa arvioinnin tekee neuvolalääkäri siinä viimeisessä lääkäri käynnissä, samalla kun koittaa kohdunsuun tilannetta. Ja kokeneet neuvolatädit ja -lääkärit osaa arvioida käsillä mahan päältä tosi tarkasti minkä kokoinen vauveli on tulossa. Jos epäilevät poikkeavaa, laittavat sitten ultraan/ äippäpolille.

Minäkin nyt kun olin äippäpolilla. Eka ultralla katsoivat tuota vauvaa, ja arvioivat että vauva olis noin 3 kg. Sitten lääkäri koitti käsin mahan päältä. Sanoi ääneen, että noin kolmen kilon paikkeilla. Kävi tarkistamassa, sen ultran arvion ja sanoi taas ääneen, että näyttää passaavan tuohon ultran arvioon.

Tintti74 Kyselit siitä limatulpasta. Toisillahan se irtoaa kerralla. Ja niin minä olen tähän asti luullut sen tapahtuvankin. Mutta nyt neuvolatäti sanoi, minulle, että minun pissanäytteessä oli myös limatulppaa. Olin aika yllättynyt. Mutta todellakin minun valkovuotoni oli vähän aikaa tosi paljon limasempaa, klönttimäistä (älkää oksentako :kieh: ).. Nyt se on taas muuttunut kyllä vetisemmäksi. En minä sitä itse olis tunnistanut.
 
Viipperä on tänä aamuna zombie kun katottiin se matsi yöllä. Kyllä kannatti ja sen jännityksen tuoksinassa tuli keskellä yötä leivottua yksi suolainen piirakka odottamaan tänään kylään tulevaa mammakaveria! Vaavi heräsi kuuden jälkeen jytäämään, joten yöunet jäivät siihen 3 tuntiin mitä ennen peliä ehdin...

Mullekaan ei ole tehty synnytystapa-arviota ei tässä eikä edellisessä raskaudessa, hmph. Täällä taitaa ainakin olla se käytäntö, että vasta jos jotain erityistä epäillään, se tehdään. Ultriakin on vain ne kaksi raskauden alussa, joten ei mitään painoarvioitakaan ole.

Synnytystä miettiville sanoisin, että antakaa mennä omalla painollaan ja muistakaa kertoa aktiivisesti kätilölle miltä tuntuu milloinkin, kyllä ne osaavat sitten päättää nopsasti mitä tehdään ja ehdotella esim. toista asentoa jne. Jälkikäteen mietin, että olisi pitänyt vain enemmän kertoa omista tuntemuksistaan (esim. siinä kohtaa kun tunsin tarvetta ponnistaa, luulin vain että kuvittelin ja sittenhän ne supistukset vartin päästä loppuivatkin, luukku oli kyllä auki kun se sitten kohta tarkistettiin, jne.). Hieno kokemus se joka tapauksessa on, vaikka kaikki ei menisikään ihan käsikirjoituksen mukaan. Kivunkin jokainen tuntee tavallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Velv:
Vai auttaa panadol verenpaineeseen? Siis niinko laskee sitä? Pitääkin varmaan kokeilla... :LOL:
Niin terkkatäti sanoikin, että ei se mikään verenpainelääke ole. Mutta kun se rentouttaa paikkoja ja ottaa kivut pois. Kun saa kunnolla levähdettyä, niin sillä vaikutusta tuohon verenpaineeseen. Ja kyllä minä siihen vähän uskonkin, kun nytkin aamulla oli paineet 119/79. Siis minulla ei ole ollut tuollaisia lukemia sitten viikkoon.

Nyt tänne voi taas ottaa vaikka vieraitakin vastaan, tai siis talo on siinä kunnossa. Ja pitää lähtä antamaan noille lapsille se mitä tuli luvattua, eli jäätelöä.. :p
 
Heippa!
Synnytystapa-arviosta:Mulle tehtiin esikoisen odotusaikana,mun pienen koon vuoksi ja se tehtiin normaalilla äippäpolikäynnillä.Täälläkään ei automaattisesti sitä tehdä,vaan jos on jotain minkä takia epäillä ettei mahdu normaalisti syntymään.

Mulla on vaan hyvää sanottavaa synnyttämisestä.Kipeetähän se tekee,onneksi siihen saa halutessaan lääkettä,mutta lopputulos on niin ihana,että kokemuksena aivan upea.Rehellisesti sanottuna mäkin halusin kesken kaiken perua koko jutun ja mennä kotiin nukkumaan,ja kesken ponnistusvaiheen huusin,että ottakaa se jo pois vaikka leikkaamalla,mutta näin jälkikäteen kaikki jo naurattaa ja innolla odotan synnytystä :)

Bamse 36+6
 

Yhteistyössä