***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Täällähän on ihmisillä ollut kuulumisia. Hyvä kun ei kenelläkään mitään pahempia! Kuulosti ihan normaaleilta loppuraskauksien tuntemuksilta. Hyvä niin!
Voimia heti aluksi jokaiselle tasapuolisesti! :hug:

Minulla itsellä oli viime yö sellainen, että eka kertaa tosissaan mietin että joko tänä yönä lähdetään. Minähän siis ruukaan lähteä aina yöllä synnyttämään.. :) Mutta otin sitten 1000mg panadolia ja rentouduin. 2 tuntia kesti niitä kipeitä supistuksia, joita tuli ihan säännöllisesti ja kestivätkin jo yli 45 sekunttia. No, sitten sain nukahdettua uudestaan ja heräsin aamulla omasta sängystä :whistle:

Äippäpolilla kävin sitten heti aamutuimaan, kun oli se aika. Käyrille sielläkin piirtyi pari supistusta, vaikka otettiin ihan lyhyt käyrä. Lapsukaisen sydänäänet olivat hyvät. Turvotusta löytyy vähän, mutta pissa oli edelleen puhdas, JES! Verenpaineet olivat siellä 141/86. Se minun eilinen levähtäminen auttoi. Eilen ja toissapäivänä alapaine oli kokoajan 90 tai yli. Painoarvioksi merkittiin noin 3kg. Joka vähän huolestustaa. Minultahan kokoajan tarkasti seurataan tuota vauvan kasvua, kun sillä myös nähdään voiko vauva oikeesti hyvin. (Raskausmyrkytyksessähän vauvan kasvu voi hidastua) Nyt siis tullut painoa vauvalle vain 100 g lisää viikossa, pitäis tulla 200-250g. (mutta kone ja tekijä oli eri, sen takia tuosta ei vielä huolestuttu. ) Istukka ja napanuoravirtaukset olivat kuitenkin hyvät. Joten viikon päästä uusi äippäpoli taas. Sisätutkimuksessa lääkäri totesi, että nyt auki jo yhden sentin. Samalla teki jotain tuonne alas, että saatas käynnistymään itsestään tää synnytys. Nyt onkin sitten tuntunut koko aamun todella supisteluja.. Sais ainakin pariyötä vielä olla sisällä, kun mies lähtee iltapäivällä töihin ja tulee vasta aamulla ja seuraava yö samalla tavalla. No, pääseehän se sieltä tuleen jos lähtö synnärille tulee, mutta olis vain mukavempi mennä synnärille miehen kyydissä, kun lähtä joko itse ajaan autoa tai taksilla.. Appiukko ja anoppihan tulevat tänne, vaikka yöllä jos lähtö tulee..

Nyt kuopus päikkäreillä ja tyttäret ulkona. Minä lähden nukkumaan. Mies rakentaa yläkerrassa ja samalla pitää silmällä ulkona olijoita..

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

Reropera 37+2
 
Keikka heitetty ja suur ketutus päällä :kieh:
Ensinnäkii nyt oli sama lekuri ku viimevkol,mut yllätys yllätys ol sitä mielt et käynnistettäskii vast vkol 39 :eek: ...jäin niiku pikkase änkyttää et aha.
Sit toisaalta puhu et ens vkol katotaa onko tarvetta lapsivesipunktioon...vissii sil kattoovat pienen keuhkojen kypsyyttä.
Nyt pe ktg-käyrii ja ma labroihi ja ens ke ktg-käyrä ja lekuri...oikee jännityksel ootan et mitä ens vkol on asioist mieltä :whistle:
Labroist sen ver et paastosokeri ja pikäsokeri ol normi arvois ja afos-arvo yhä yläkanttii...muut ol normi rajoissa.

AadaOlavi 35+5
 
Halit jokaiselle!Tää loppuraskaus saa kaikilla enemmän tai vähemmän vaivat liikkeelle ja hermot kiristymään...

reroperallahan alkaa olla jännät paikat.Ajatella että parin viikon sisään ekat kesäkuiset syntyy :heart: Ja just vastahan me alotettiin tämä odottaminen...

Bamse 36+5
 
Päivää!!

Mä en jaksa enää näitä supistuskipuja :kieh: Eilisestä asti valunut "limaa" ei tosin verensekaista. Onneksi ensi ke on aika sinne polille että tietää mitä tässä nyt tapahtuu |O

Tänään kävin labrassa (toiv. viimeisen kerran) pitkäverensokerin ottivat.
Huomenna neuvola tulen sitten kertomaan uutisia, en oo neuvolassa käynyt kohta 6 viikkoon!!

Kaalimaankakara 36 tasan
 
Ohhoi, kahden tunnin päiväunet, kyllä nyt taas jaksaa tsempata suomea ainakin ekat kolme minuuttia... *haukoti*

Pitäisköhän tuntea huonoa omatuntoa kun syö ensin uusia pottuja (ulkolaisia) ja silliä ja juo päälle varmaan litran mansikkapirtelöä... iski vaan ihan hirmuinen himo ja kun oli tuota jäätelöäkin. En ole mässäillyt koko raskausaikana oikeastaan lainkaan, nyt ei varmaan enää ehdi mitään kamalaa tapahtua, jos vähän viimeisinä viikkoina hellittää... tosin illalla sen tuntee taas nahoissaan kun saa syödä paketillisen rennietä närästykseen. *huokaus*

Mulla ei ekalla kerralla ollut yhtään ainutta kunnon supistusta ennen kuin synnytys sitten alkoi kertalaakista kipeillä suppareilla. Ja niitä sitten riitti yhden raskauden edestä kaikki 23 tuntia tasasta tahtia. Heti alusta asti väli oli alle 10 minuuttia, paikat vaan oli melkein kiinni vielä 5 tuntia ennen ku vauveli putkahti maailmaan. ja silloin oli jo 40+5 viikot.

En osaa ollenkaan ajatella, että tämä täältä mihinkään tulisi ainakaan ennen laskettua aikaa, kateellisena melkein luen niitten juttuja, joilla jo lupailee. Toisaalta, anoppi ja appi tulee esikoista hoitamaan sitten kun lähdön hetki koittaa ja niillä on matkaa 170km joten eipä sitä viitsi montaa kertaa vääriä hälytyksiä tehdä jos voi vaan välttää. Että hyvä näin. Ja kipuja kyllä sentään löytyy, lonkkiin ja jalkoihin sattuu niin maan mahottomasti aina kun koettaa vähän liikkua, pahinta on sängyssä kyljen kääntäminen. Onko kellään muulla samanlainen mahdoton tehtävä joka yö tunnin parin välein?? Tai sitten päivällä se kävelemään lähtö, jos on hetken istunut tai maannut paikoillaan?? Auts.

Onneksi tämäkin loppuu aikanaan.

Onko kellään käynyt niin, että esikoinen olis syyttänyt sitä hoitamaan tullutta mummoa ja vaaria siitä, että äiti lähti pois ja tuli huutavan pikkusiskon/veljen kanssa takaisin? Luin jostain että jonkun lapsi oli pistänyt pitkäksi aikaa mummon lähes pannaan kun oli niin julmasti mennyt tekemään. Ei kai se vaan ollut niissä Kelan lappusissa... *lahoaivo*
 
Mä alan kanssa olee huolestunut Vivvistä...Toivotaan että on vaan nettiyhteys poikki.

Velv:En oo kuullut moisesta,että lapsi olis syyttänyt mummoa.Toivottavasti meille ei käy niin :/

Mulla taas vihloo ilkeesti tonne alakertaan.Hyvä kun kävelemään pystyy :/
 
Huh huh!
Tässä koitan epätoivoisesti siivoskella, kun tytöllä on huomenna nimpparit ja kuitenkin joku tulee käymään... ja sitten on sunnuntaina tupperi kutsut ja ensi viikolla nuoremman 3-vuotis synttärit. :whistle:

Tässä sain just tän tietokonehuoneen putsattua siihen kuntoon, että tääl pääseen käveleen. Tyttöjen huoneista siivosin isommat onneks jo maanantaina ja tää yläkerta on muutenkin suht ok kondiksessa... suurin homma ois vielä eessä, nimittäis pyykkihomma!! :headwall: :headwall: Mä inhoon pyykkiä! Likasen vielä pesen ja laitan kuivuunkin, mutta se kaappeihin laitto... :headwall: :headwall: Lakanat tars kans vaihtaa ja siivota koko kämpästä isommat vielä sieltä sun täältä.

Ja sit tars käydä varaan kirpparipöytä kans. Oon tohon eteisen lattialle nyt kerännyt kaikkea kirpparille lähtevää ja haluun päästä niistä mahd. pian eroon. Pakko käydä siellä jo tänään, jos vaikka saisinkin pöydän jo tälle viikolle... hirmu pitkälle sen laittoa en viitsi venytellä, kun sit joku saa mennä sen putsaan, jos mulle tuleekin lähtö. :D

Mutta nyt takas siivoomaan... :wave: :wave:
 
kiva kiva mikä ilma ulkosalla..
Täällä on alkanu nää kivat sukkapuikkokivut,toosi mahtavaa kävellä :kieh:

tuteista koskahan ne viiittis pestä sairaalakassiin mukaan?? :whistle:

vivvi16 toivottavasti hällä on vauvan kanssa kaikki hyvin ja viettävät vain hiljaiseloa.. :hug:

meillähän alkoi hienosti neidillä tuo ulkona nukkuminen matkarattaissa ja nyt matkikset näyttää sen verran pieniltä että taidan neidille hommata scootterit :D
vaununkoppakin tuli pestyä ja laitettua paikoilleen vielä tarvis loput tavarat ostella ni sitten olis kaikki valmiina miniä varten.. :heart: :heart:
meillä ollaan eilisestä lähtien oltu toosi vauhdikkaalla päällä ja kumartaminen on nyt sitten yhtä tuskaa..jee jee :kieh:

moni on käynyt polilla ja saanu supisteluita mukana ;)
voi kun meilläkin olis viikot jo niin täynnä että sais supistella rauhassa :snotty:

rakkapanuu täällä on kans toinen mikä inhoo vaatteiden viikkausta kaappiin :headwall: :headwall: mut jos annan jonkun muun tehä sen ne vaatteet löytyy sitten aivan muualta kun pitäis :LOL:

ei meillä ole koskaan lapset syyttänyt mummoa.. *onnesta* :/

huomenna tarvis soitella nuo todelliset vastaukset mutta kaippa nenkin on puhtaat =)
mutta nyt välipalan tekoon :wave:

tuire ja mini 34+5 :heart: :heart:
 
Moi!
Äitipolikäynti takana ja kaikki oli hyvin! :) Vauva kasvaa hyvin (siis meidän vauvaksi). Painoarvio oli tänään 2160g ja lapsiveden määrä oli vielä normaalin rajoissa. Kontrolliajan sain kolmen viikon päähän, 4.6. Lääkäri katseli kasvukäyriä ja sanoi vauvan olevan vähän vajaa kolmekiloinen laskettuna aikana, jos kasvu jatkuu samaan tahtiin. Eli mitään jättiläistä ei ole tulossa. :) Kohdunsuu oli sormelle auki, mutta kaulakanavaa oli vielä jäljellä 3cm, eli ihan epäkypsä tilanne supisteluista huolimatta. :)

Ainut huomautettava asia oli mun verenpaine, 148/98. Hui! Mulla ei oo koskaan ollu noin korkeet paineet... Kai siinä oli vähän äitipolilisääkin, mutta silti todella korkeet arvot mulle. Mulla on yleensä nuo paineet jotain 110/65 tai sinne päin... Neuvolassa seurataan nyt tuota painetta viikoittain.

Äitipolilla oli hiukan tumpelo vanha kätilö, joka ilmoitti aluks mun viikoiks 21+1. Vähän heitti... Ja luuli, että olin tullut rakenneultraan. Vähänkö nauratti.

Voimia ja jaksamisia kaikille loppuraskauden vaivoista kärsiville! :hug: Kohta ne vaivat helpottaa ja saadaan pikkuiset syliimme :heart:

hankku ja muhku 33+6
 
Minäkään en ole koskaan kuullut, että mummoa joku syyttäis onnen viemisestä.. :)

Vaatteiden laskostamisesta. Minä taas aina inhosin sitä vaatteiden paikoilleen viemistä. Aina ne pinot odotti viejäänsä, kunnes ne leves :ashamed: .. No, siihen sain helpotuksen. Mehän olemme ostaneet tän talon rintamamiestalona ja itse laajentaneet tätä. Niin siinä yhteydessä teimme alakertaan kodinhoitohuoneen viereen ison vaatehuoneen, kaikkien vaatteet mahtuu sinne. Nyt vain hiissaan pyykkitelineet tuonne vaatehuoneeseen ja laskutan siinä, ja samalla laitan vaatteet suoraan paikoilleen. Sinne jäi pyykkien paikoilleen vieminen.. :kieh: Kerrankin onnistuin livistämään ikuisesti!
 
Tuosta vivvistä, itse kun välillä kuikuilen tuolla gallerian puolella kesäkuussa synnyttäviä, niin siellä on eräs josta oon aika varma että se vivvi on. Ja ainakin sen puolesta voisin väittää että siellä on kaikki ihan hyvin. Tosin enhän voi varma olla, että se nyt varmasti sama henkilö on.

Miun pitäs alkaa noita kestoja pesemään ja noita imuja kans, mut oon niin hakusessa koko homman kanssa että.. Ku jostain luin ettei niitä voi normaalilla pesuaineella pestä ni en nyt sit tiiä mitä tehä ja millä sit niitä pitäs pestä. Sen jo tajusin ettei huuhteluaineita saa käyttää :whistle: Mutta oisko jollain jotain vinkkejä antaa?

Sitten on käyny ahistamaan ku oon lukenu noita juttuja turvakaukaloista ja siitä että kovin vanhoja ja käytettyjä ei pitäs ottaa. No meillä siis on toi turvakaukalo miehen enolta peräisin, ei sinänsä mitään hajuakaan iästä, enkä oo asiaa näin myöhemmin päässy tarkistelemaankaan siitä kaukalosta kun se on tuolla monien rojujen keskellä enkä sinne tän mahan kanssa pääse. Mutta siis kolme lasta heillä on, vanhin on 8 ja voisin kuvitella että se siis on 8 vuotta vanha kaukalo. Siistissä kunnossahan se on eikä näytä mitenkää kärsineeltä, mutta silti nyt on alkanu epäilyttää. Ja sekin että jos jotain miehelle tästä mainitsen niin siitä kyllä syttyy sota, sekun on varmasti sitä mieltä että ihan hyvä se on jne kun ei noi mitää kamalan halpojakaan uutena ole. Huoh, omatunto painaa nyt tän jutun takia enkä osaa ratkasta asiaa mihinkää suuntaan.

Menhit ja Ella(viljami) rv 37+2
 
menhit:Täällä pitkä kestoilia ja asiaan todella paneutunut!!!
etsi pesu-aine jossa saippuaa max 5% esim dayly,eko,Melkeenpä kaikki sensitive pesu-aineet käy ja muista ei valkasevia,vaan color,tai mille tahansa käyvä.Pesu kuudessakympissä ja huuhtelu-aineeksi lorauta vähän etikkaa,niin pehmentää mukavasti ja antaa raikkaan tuoksun.ei haise siis etikalta!eikä oo pakollista.Ota selville onko teilä joku paikallinen kestovaippa porukka joka kokoontuu,yleensä mukavaa porukkaa,tsi-iltoja ja käytännön asioita jaossa.Tämä minulle sydämmen asia,joten voit aina kääntyä minun puoleen jos joku askarruttaa!Olen niin iloinen kun joku aloittaa kestoilun että iso hali sinulle :hug:
 
Ainiin,kaikille ensisynnyttäjille tietoa että synnytys on ihanaa,eikä kannata kauhujuttuja ottaa tosissaan,kun joka synnytys on erillainen!Mulla ainakin tosi kivat synnytykset olleet ja esikoisen viellä rinnalla makoillessa salissa sanoin,että toivottavasti pääsen tänne pian uudestaan!
Mun mielestä ihmiset jotka suurentelevat kipuja ja kiusallaan "pelottelee"ensi-synnyttäjiä,kärsii järjen köyhyydestä :kieh: Nyt siis jännittää se kun käynnistetään,että miten lähtee tulemaan ja montako päivää sitä käynnistämistä sitten on!
Mulla niin kömpelö olo,närästys,jatkuva hiki yms.että aivan valmis jo vähän kärsimäänkin,että
pääsee vaivoista ja saa sen nyytin tarkasteltavaksi!!!Haleja kaikille niitä kaipaaville :hug: Elämä on nyt niin ihanaa ja olo seesteinen vaivoista piittaamatta,tuntuu että rakastan kaikkia
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: maama 37 tasan :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Yhdyn tuohon, että turhaan ensi synnyttäjiä on kauheasti pelotellaan. Vaikka itse aluksi tän raskauden aikana oikeasti mietin, että pitääkö minun hakeutua pelkopolille. Mutta kuten monta kertaa olen ylistänyt omaa neuvolatätiäni. Hänen avulla olen siitä yli päässyt ja tietenkin ystävieni ja miehen kanssa puhumalla.

Se on todella niin ihana hetki, kun saa sen lapsen siihen rinnalle ja kaikki on ohi. Juuri sen hetken takia, olen jaksanut yrittää vetää tätä raskautta mahdollisimman pitkälle ja toivoa että ei vielä syntyis. Nyt kun tiedän, että on käsillä ne viikot, että saan vauvan rinnalle (jos hänellä on kaikki hyvin) olen alkanut toivomaan, että jospas tää pian loppus.

Toivon teille kaikille, että saatte kokea sen ihanan hetken, että vauva on vihdoin siinä rinnalla ja "rauha" on maassa. :)
 
Niin ja vielä tuosta turvakaukalosta. Mehän olemme ostaneet kaukalomme esikoisellemme vuonna 2002. Esikoinen täyttää nyt siis 6 vuotta. Minä en todellakaan olisi vielä siitä luopunut, on tällä hetkelläkin käytössä mieheni siskon lapsella. Mutta jouduimme ostamaan uuden, kun tuo ei passaa nykyiseen autoomme. Luulen, että Menhit hätäilet ihan turhaan. Koska tiedät sen istuimen historian, ja ei ole ollut kolarissa. Siinähän ne saattavat menettää turvallisuutensa, mutta en usko, että se menettää käytössä sitä turvallisuutta. Kyllähän niihin olisi siinä tapauksessa pitänyt laittaa isot varoituskyltit, että älä käytä tätä laitetta esim. 5 vuotta pitempään. Nyt vain varoitetaan kolarissa olleista istuimista.
 
Piitkäästäääää aikaaa

Aloitin mammaloman viime viikon torstaina ja viimeiset työviikot oli ihan kamalat, kun seuraajani aloitti vain 7 työpäivää ennen mun lähtöä. Illat meni töissä istuessa ja kun se hässäkkä loppui, meni muutama yö kotosalla että ei tullut uni silmään!

Nyt alkaa olo normalisoitua ja on ihanaa olla mammalomalla (=siivota rauhassa päivät pääksytysten!). Luin juuri nopsasti koko toukokuun keskustelunne tähän asti, olette niiiiin ihanan aktiivisia ja reippaita. Haleja kaikille kipuileville, loppusuorallahan tässä ollaan.
 
Tänään käyty naistenklinikalla tutustumassa synnytysosastoon. Oli aivan ihanan oloinen kätilö! :heart: Sanoin miehelle että "ton mä haluan", ja mies sanoi tekevänsä parhaansa :LOL:

Rupesin ihan todenteolla miettimään jakkaran avulla synnyttämistä - joten näin ratsastajalle looginen synnytysasento :D Tosin miehen kanssa kun asiasta pölistiin (koska tuleehan sitä vähän harjoitella / ajatella miten mies jaksaa selän takana tukea), niin tultiin siihen tulokseen, että tarvitsen käsiini jotain järeämpää kuin miehen käsivarret, ei sitä tukea saa pelkästään lattiasta... vai? Onko kellään kokemusta? No, tosiasiassa senhän näkee vasta sitten :) Muutenkin jäi kiva fiilis; kenenkään tuskanhuutoja ei kuulunut.

Vähän hölmöä suunnitella elämää eteenpäin ollenkaan. Kaverit haluaa kokoajan hirmuisesti nähdä ja tulla käymään "ensi viikolla" ja siskon synttäri-illallinen lauantaina.. Kaikille pitää vaan sanoa tylysti että "katsotaan sitten"... kun ei sitä tiiä koska se lähtö tulee.

Tänään käytiin leffassa miehen kanssa :heart: Viimeinen kerta varmaan pitkääään aikaan :)

Tsempit tarvitseville! Me mennään mahan kanssa nyt telkkaria katsomaan ja otetaan hoitokoira kainaloon - mies pelatkoon pleikkariaan vielä kun voi :D

ELppa & Antsa 37+1
 

Yhteistyössä