***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

neuvolaan soitettu labrakokeita ja puhtaat ovat =)
huh kerkisin jo miettimään vaikka mitä.. :snotty:

voi että tuo meidän 3v5kk neiti on sitten ihana..hän suuttui tänään äitille kun vauva kuulemma nukkuu väärässä paikassa..kun vauvan pitäisi nukkua omassa sängyssä eikä äitin masussa :heart: :heart:

halaus kaikille jotka tarvitsee :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
nyt vähän keskustelemaan pikku herran kanssa miten trampoliinillä pompitaan :wave:

tuire ja mini 34+4 :heart: :heart:
 
IllanHämy taitaaki olla normaalisti tosi laiha, ku vauvamahan ääriviivat erottuu noin selvästi..?

en mä mitenkään laiha silti ole. siis lähtöpaino oli 50kg, mutta oon aika lyhyt eli vaan 156cm. on tullu nytkin tuota painoa noin 13kiloa. onneksi nyt on vähän tasoittunut vissiin. =)


mullakin maistuu nykyään välillä sellainen paha maku suussa. :| just semmonen mikä alkuraskaudessakin. se on niin inhottava, kun tulee mieleen alkuraskaus. ei onneksi joka päivä. tuntuu, että sillon kun on ollut lämpimämpiä päiviä, niin illalla on ollut huonoa oloa.

sitten täs yks yö heräsin siihen, että on niin kauhee olo. siis semmonen pahoinvointi oikeen ja luulin, että oksennus tulee, mutta kohta tulikin ripuli. sen jälkeen taas kaikki ok. en tajua miks mulla nyt in ollut tätä pahoinvointia. ennen vappua oli aamulla tosi paha olo ja kerran piti oksentaa.

näättekö painajaisia? mä oon nyt monena yönä herännyt siihen, että näen kauheeta unta. viime yönä jouduin äippäpolille ja siellä ne yritti ottaa multa selkäydinpunkitota, mutta en antanut. kuulemma sen takia, kun on mahassa niin pieni vauva. :headwall:

sitten sellaisia unia näen nykyään, että olen kauhees riidassa siskon/siskojeni kanssa. aivan ihme hommaa. ei voi tajuta. monesti sitten, kun herään, niin päällä on kipee supistus ja pissattaa hirveesti. :/

eilen tuli ihan mojovia suppareita illasta. siis mahan muoto muuttui ihan kummalliseksi ja kävi jo aika kipeesti. meinas paniikkia iskeä. :eek:

to.na sitten neuvolaan. vauva tuntuu taas olevan alempana ainakin omasta mielestä, vaikka se viimeksikin oli tosi alhaalla. huomenna vyöhyketrapiaan rentoutumaan. :D eka kertaa menen ja tosi kiva kyllä mennä.

nyt syömään!

kaikille tarvitseville ISO :hug: . koittakaa jaksaa kipujenne kans! ei tää kauheeta herkkua ole enää näillä viikoilla. muutama jo saanut ajan, jolloin vauva "päästetään" maailmaan. jännittävää!! :D

IllanHämy 35+4
 
Heipat kaikille pitkästä aikaa! Vihdoinkin sain kirittyä (eli siis luettua) missä mennään. On ollu niin hienot ilmat pihahommiin viimiset kolme viikkoa, että en kertakaikkiaan oo raaskinut istus sisällä koneen ääressä. Nyt on ulkona kova tuuli ja sen vuoksi vähän kylmempi ni aattelin että nyt täytyy kyllä kirjottaa jo jotain. Eilisen päivän ja illan aikana sain luettua toukokuussa ilmestyneet 18 sivua tekstiä!! Pikku urakka oli, mutta oli pakko lukea, jotta tietää missä mennään.

Mulla oli tänään kolmas ja samalla siis viimeinen lääkärineuvola. Katsottiin normisti kohdunsuun tilanne, ei muutosta tapahtunut. Sitte arvioitiin vauvan kokoa ja lääkäri totesi että pikkuinen vauva on tulossa. Asteikolla pieni/siro, keskikokoinen ja iso vauva kallistui siis pikkuisen ja keskikokoisen puoleen... ja "tutki" myös lantion kokoa, niin hyvin pitäisi mahtua tulemaan ulos. Totesi vain että kiva juttu ensi synnyttäjälle että on tulossa pienikoinen, ei siis ollut mitenkään huolissaan että olisi liian pieni tms.

Kaikki on muutenkin täällä yhä edelleen mallillaan. Ei vaivoja tai ongelmia, hyvässä kunnossa porskutetaan kohti laskettua aikaa. Tässä muut kuulumiset neuvolasta:
-painon muutos 200g/viikko, nyt yhteensä 77,2kg (lähtömitat ollut 173cm/60kg)
-paineet 126/68 ja pissa puhdas
-sf mitta jatkanut kokoajan tasaisesti kasvuaan, nyt 33cm
-sykkeet oli 130-140, hyvillä vaihteluilla ja vauva liikkui vilkkaasti
- pysynyt samassa asennossa, pää alhaalla. Itse en vaan pysty hahmottamaan tuota asentoa, en tajuu miten päin se siellä liikuskelee mutta ammattilaisiin on nyt luottaminen.

Joku kyseli vauvakutsuista niin mulle tuli superyllärinä sellaiset reilu viikko sitten sunnuntaina! =) Oltiin taas kerran pihahommissa ulkona, ku aloin kattoo että mikä ihmeen naislauma se sieltä tulee, kunnes aloin tunnistaa siitä tuttuja. Oli äiti, anoppi, veljen vaimo vauvansa kanssa, miehen sisko lapsensa kanssa sekä kolme mun läheisintä ystävää. Hetken oli ihan monttu auki että mikä tää juttu oikein on, mut pikkuhiljaa alko raksuttaa että jaahas, ketä tästä kaikesta saa syyttää :LOL:
Kaikilla oli mukanaan jotain herkkuja, suolaista ja makeaa. Ohjelmassa oli arvauleikki, jossa jokainen mukana olija kirjasi ylös veikkauksensa vauvan syntymäpäivästä, sukupuolesta, painosta ja pituudesta, pään koosta sekä jotain muuta erityistä. Sitten oli toisena hauskana leikkinä mun mahan ympäryksen arviointi. Oli lankakerä josta jokainen leikkasi omasta mielestään sopivan pätkän ja sitten testattiin käytännössä kuka pääsi kaikkein lähimmäksi oikeaa "vyötärön" mittaa... sai kyllä hyvät naurut kun porukoiden narunpätkät oli parhaimmillaan 170 senttisiä - ei se maha nyt ihan niin iso sentään ole :LOL: Naruista jäi myös kivat muistot ja yksi osui ihan nappiinkin. Voi sitten jälkeen päin mittailla että tämänkö kokoinen se oikeesti silloin oli. Arvauslista on kiva kanssa kaivaa esiin kun vauva on syntynyt - kuka on päässyt lähimmäksi ja meneekö jollain arvaukset ihan nappiin... jännityksellä odotan =) Kaikilla oli mukanaan myös pieni paketti vauvalle, jotka sain sitten availla. Tuli vaatteita, unilelu+toinen kova lelu, tutti+tuttinauha, vauvan lusikoita, pikku töppöset... toosi ihania juttuja ja ihana ylläri oli kyllä muutenkin!

Lähettelen täältä paljon voimia niitä tarvitseville! Osaa arvostaa omaa hyvää oloaan enemmän kun lukee kuinka muilla menee... :hug:

Sadetta ootellessa jotta uusi kylvetty nurmikko alkaisi pikkuhiljaa vihertämään! Ja ehkäpä muakin näkyis täällä sivuilla enemmän, jos ois huonommat ilmat :wave:

NASU-masu 37+2

Ainiin, lääkäriltä tuli aika koominen kommentti... kysyi että tiedänkö kumpi on tulossa ja vastasin että ei ole tietoa. Oli hetken hiljaisuus ja lääkäri totesi että sieltä saattaa tulla kumpi tahansa! :LOL: No älä!!! Fiksu heitto :LOL: (Tarkotti varmaan että hänelläkään ei ole veikkausta/"faktaa" suuntaan tai toiseen, mutta kuullosti vaan niin hullulta siinä tilanteessa :) )
 
Siis elämä on kummallista,kun tapahtuu jotakin kurjaa,niin sitten alkaakin tapahtumaan lisää...
Ja omasta kokemuksesta tiedän että raskaus vielä enemmän laittaa suremaan ja murehtimaan.
On niin semmonen maailmanpelastus fiilis,eikä mikään saisi sitä heilauttaa.Voimia täältä minunkin puolesta!


Nyt vähän uutisia minun viimesestä neuvola-käynnistä:
rv 36+6
painoa tullut koko aikana 12.3kg
rr 122/88
pissa puhdas
hemogl.135
sf 38
syke +160

vauva ihan mukavan alhaalla,ja neuvola-täti toivotteli hyvää synnytystä.seuraavaksi nähdään niin,että vauvakin jo tullut esille!!!
Eli viikon päästä 21 pv ke.käynnistys!
Jaksamisia kaikille "ankkakäveliöille"
-maama
 
Mymmy myy:Hienoa että kaikki arvot on kunnossa!

NASU-masu:Toi lääkärin kommentti :LOL: Kai sä sanoit,että samaa tekin ootte veikannut :D

Illan-Hämy:Mulla on kanssa pahoinvointia,mä laitan sen ihan tän loppuraskauden piikkiin.Esikoisesta ei ollut pahoinvointia alussa eikä lopussa,ja tässä on sit molemmissa
:x :kieh:

Bamse 36+4
 
Jaahas... Josko minäkin piiiiiiiitkästä aikaa kirjoittelisin tänne. Vissiin joskus huhtikuussa jotain olen jotain kirjoitellut. :eek: Olen kyllä suht säännöllisesti käynyt teidän muiden kuulumisia lukemassa, mutta kirjoittaminen on jäänyt. Olen myötäelänyt niin surullisissa kuin iloisissakin asioissa.

Omaa napaa...
Täällä voidaan suht hyvin, mitä nyt väsymys aina välillä vaivaa. Joka päivä mieluusti otan pienet päikkärit jos vain suinkin voin. Itseä saa todella patistaa tekemään kotihommia kun ei millään huvittais niitä tehdä. :( Pitäs saada siivottua hiukan paremmin ennen vauvan syntymistä...

Mun hääty käydä viime perjantaina synnärillä illalla kun oli ollut pari päivää ihan höntti olo, päätä särkenyt, turvotusta tuli käsiin ja naamaan sekä näin sellasia pallukoita pariin otteeseen. Olisin käyny päivällä neuvolassa, mut ei siellä ketään ollu kun olivat jossain koulutuksessa. Kaikki oli kuitenkin onneksi ok. Paineet oli 125/79 eli kutakuinkin sitä luokkaa mitä mulla on ollut koko raskauden ajan. Ottivat siellä verikokeet eikä niistäkään mitään löytynyt. Lääkäri tarkisti kohdunsuun, kanava on pehmennyt ja sitä on jäljellä n. 3cm.

Lääkäri teki myös painoarvion kun niillä ei ollut siellä mitään kiirusta... Painoarvio oli tuolloin rv35+1 2200g, ja olin ihan :eek: . Mulla kun toi sf-mitta huitelee siellä yläkäyrän yläpuolella. Ja mulle on aikaisemmin sanottu, että meille olis tulossa iso vauva taas. Edelliset oli syntyessään 4485g ja 4700g. Nooh, menen uudelleen kokoarvioon 21.5, joka oli jo entuudestaan varattuna.

Itselläni on tämän raskauden aikana tullut painoa 6kg, ja olen siihen enempi kuin tyytyväinen kun tuota elopainoa on mulla muutenkin ihan kiitettävästi. Sellasta tänne...

Vointeja kaikille!!!

MiksiSiksi 35+4
 
Se on kumma juttu että voidaan lentää kuuhun,mutta sitten yksi vauvan paino-arvio voi heittää
kilollakin kevyeen.
Oma siskoni joutui synnyttää viisi kg.vauvan alateitse (repesi kankkuja myöden) Sitten lääkäri ääneen viellä sanonut,että olisi pitänyt leikata ehdottomasti!
Sisko on kyllä varmasti ahdas lanteisempi kun me kaksi muuta pikkusiskoa.Mutta kilon heitti arvio.
Huomenna ajattelin laittaa vauvan vaatteet lipastoon ja pinniskin eilen saatiin kaivettua romukasan alta ja pohja nostettu.
Kai mun pitää sitte synnyttää... :eek: Mitä kokemuksia muilla käynnistämisestä?

maama
 
Joku kyseli sormien nivelkivusta -minulla on ollut jo pitkään tosi kipeät nivelet sormissa. Aamuisin kun herään, en meinaa saada käsiä nyrkkiin ollenkaan. Sitä nestettä on vain vähän kertynyt sormiin, mutta kipu on ärsyttävä :| Neuvolassa sanottiin että normaalia se on. Tuntuu vähän että kaikki alkaa olemaan normaalia kun on raskaana |O

maama79, onnea ja voimia käynnistykseen !

Di 35+0 :wave: :heart:
 
Minut on käynnistetty, kylläkin vain tipalla ja vedenpäästöllä. Ja minulle on aina lisätty sitä tippa, (mikä sen nimi nyt on, joka supistuksia voimistaa) joka synnytyksessä. Joten en osaa sanoa muuta kuin että synnytykset ovat olleet kivuiltaan yhtä kipeitä. Jos niitä nyt näin jälkikäteen voi arvostella. Minullahan esikoinen syntyi sektiolla, niin sen takia, ei ole rajumpiin käynnistyksiin ruvettu. Eli nämä minun käynnistetyt ja itsestään käynnityneet synnytykset ovat olleet kivuiltaan samaa tasoa.
 
tiistaita mamitsut :D

me oltiinkin tänää näytillä äippäpolilla lääkärissä.
paikat olivat kiinni, ja vaikka vinski olikin laskeutunut lisää taas ei vieläkää kiinnittynyt.
kohdunkaulaakin jäljellä vielä n. 1.5.-2cm ..joten kyllä täällä kärvistellään vielä sillo 16.6 kun on menny 10pvä yliaikaseksi. onneksi täällä ne käynnistävät sitten heti. nyt vaan odotellaan :)

painoarviotahan me sinne mentiin hakemaan, jota siis ollaan seurailtu tässä..
arvioksi saatiin n. 3.5kg ja syntymäpainoarvioksi sanoi lääkäri sellasta 4.0-4.2kg.. joten isohko lapsi muttei mikää maanpuolikas. eikös muutenkin lapsi ole iso jos mene paino yli 4.5kg??!! jotain lääkri selitti et jos me nyt vaatimalla vaaditana käynnistysta ennemmin laskettua ni se onnistuu muttei hän näe mitään syytä asialle..joten luotan siihen lekuriin. työkseen se sitä kuitenkin tekee enkä halua riskeerata yhtään mitään turhan takia!

marleena83 ja vinski 36+3
 
Huomenta vaan täältäkin, pitkästä aikaa...

Mun masuasukki ultrattiin perjantaina Naistenklinikalla. Painoarvio oli silloin 2800g, eli keskikokoista vauvelia pitäisi muutaman viikon päästä lähteä vääntämään (arvioi että jos menee 40 täyteen niin olis n. 3700-3800g. Viime yönä tuli muutama sellainen ihan oikea supistus, joten toiveita olis, että tää tosiaan joskus tulee täältä ulos. Nyt siis 36+4

Neuvolakuulumisia viime kerralta
sf 37cm!
painoa tullut yhteensä 3,5 kg koko aikana
sykkeet 140-150
paineet 136/83
turvotusta
närästystä
hikoilua
pukamatkin alkaa vaivata
nukahtamisen vaikeutta, heräilyjä
lonkkia ja jalkoja särkee 24/7
nosturia tarvittais sohvalta ylös pääsemiseen...

Että kyllä saa luvan olla taas vaivan arvoista... :D
 
Painoarvioista

Mulla esikoinen arvioitiin kans melkein kilolla pieleen, kun synnytys oli jo käynnissä, onneksi vaan väärään suuntaan. Sanoivat että helposti on nelikiloinen mutta eipä ollutkaan ku 3300g. Tällä kertaa sentään vähän luottavaisempi kun se on oikein laitteilla katsottu. =)

Synnytyksestä sen verran, että vaikka tulikin ihan perinteisen kaavan mukaan, ensin supistuksia, sitten meni vedet niin täytyy kyllä sanoa että mikä tahansa on mukavampaa kuin ne kivut. Jos saisin valita niin mieluummin kädet puukolla poikki ilman puudutusta, mutta se ei taidakaan olla vaihtoehtona.

Mä en taida olla niitä ihmisiä, jotka kestää synnytyskipuja kirkkain silmin ja hymyssä suin. :ashamed: Ajattelin että tällä kertaa pyydän jo valmiiksi anteeksi mieheltä ja kätilöltä hirveän metelin ja karun kielenkäytön. Mä taas vaan ihmettelin miten hiljasta siellä synnytyssalien liepeillä oli kun kävin pelkopolilla kätilön kanssa istumassa synnytyssalissa muutama viikko sitten. Miehen mukaan mun huuto kuului viimeksi sinne isien lepotiloihin asti. Kuolemaa taisin toivoa tai ainakin väitin että kuolemaan teen kovasti. En varmaan ollut päivän halutuin asiakas kätilön mielestä, vaikka kuinka koetti lopuksi hymyillä ja sanoa että hyvinhän se meni ja kyllä maailmaan meteliä mahtuu... :LOL:
 
Täällä herätty aurinkoiseen aamuun, ei kyl taida ulkona olla kovinkaan lämmin paisteesta huolimatta.. No päivä alko iha mukavasti ku vihdoinki näky netissä mun äippärahapäätökset ja maksavatkin ekat rahat jo ens vkolla vaikka koko ajan sanottu että kaikki rahat maksetaan vasta ennen laskettua aikaa. Kerranki siis jotain positiivista kelasta :)

Kohta pitäs lähteä tytön kanssa mummille ja vaarille ajeleen tuonne 50kilsan päähän ja pestä samalla pyykit kun meillä ei vielä täällä uudessa kodissa oo tuota pyykkikonetta olleskaan. Haaveissa on saada se ennen ku tää pikkanen syntyy, sitte ei enää kyl paljoo innosta lähteä muualle pyykkejä peseskeleen.. Tuon pyykkikeikan jälkeen vienki sit neidin toiselle mummulle ja papalle ja sieltä lähtevät isommalla porukalla laivaristeilylle. Ja mulla on huomenna ansaittu vapaapäivä tyttösen mölinöistä :D

Supistuksia on päivittäin, jotkut kipeitä ja jotkut taas ei. Ens vkolla lääkärineuvolassa onneks katotaan onks noi tehny mitään.Edelliset synnytykset on ollu niin nopeita että on iha kiva tietää jos jotain on supparit tuolla tehny ni lähteä sitte ajoissa sairaalaan ku liian myöhään jos nää supistukset tästä kovenee vielä jossain kohassa. Tänää heräämisestä asti ollu taas menkkamainen olo mahassa ja juilii tuonne alas mutta eipä muuta..näihin pieniin vaivoihin alkaa jo tottumaan :D

Hande ja pikkanen 36+0
 
Minä en vaan osaa ajatella kuin suhtautua synnytyskipuihin :D Toisaalta mulla on tosi korkea kipukynnys, toisaalta ei. Enkä edes osaa ajatella mitä tuleman pitää. Kauhujuttuja oon enimmäkseen kuullu, ja toivon, et itekin saisin sen kokeilla :heart:

Nyt on toksemiakokeissa käyty ja pissanäyte jätetty. Iltapäivällä saa tulokset. Labrantäti vaan totes, et taitaa hb olla aikaste matala kun veri noin tirskahtaa. Onhan se ollu ja viikko sitte oli vaan laskenu vaik 2rautaa otan jo iltasin. Viimoseks oli 109.

Venla ja Tauno 37+3 ( miä olen muuten luopunu toivosta niitten kipeitten suppareitten kanssa ) B)
 
Pitänee tänään soittaa neuvolaan ja varata uusi aika (seuraava olisi vasta 2 vk päästä, äitipoli viikon päästä ), kun oman vaa'an mukaan painoa on tullut viikossa lisää 2 kg !!!!!! :eek: Eli sieltä se turvotus sitten kuitenkin iski. Eli nyt vaan toivotaan, että verenpaineet ei lähde samalla nousuun... :(
 
Eilisiä neuvolakuulumisia piti jo eilen tulla kirjoittamaan, mutta pääsinkin sitten vasta nyt... Tää on hyvä keino lykätä siivousta vielä vähän eteenpäin. =)

Viikkoja eilen siis 34+4
Pissi oli vihdosta viimein puhdas
Tarkkarikin totes, että turvotus kyllä löytyy :|
Paino oli noussut viime käynnistä 750 g/viikko :ashamed:
18 kg tullut nyt koko aikana painoa lisää :ashamed: :ashamed:
Paineet 94/58
Sf mitta 33,5 cm
Rt merkkas terkkari kortiin
Sydänäänet kuului tosi komeesti ja tahti oli hyvä =)

Eli ihan hyvin siellä masussa kaikki oli. :)

Rakkis ja massu 34+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lady Di:
Joku kyseli sormien nivelkivusta -minulla on ollut jo pitkään tosi kipeät nivelet sormissa. Aamuisin kun herään, en meinaa saada käsiä nyrkkiin ollenkaan. Sitä nestettä on vain vähän kertynyt sormiin, mutta kipu on ärsyttävä :| Neuvolassa sanottiin että normaalia se on. Tuntuu vähän että kaikki alkaa olemaan normaalia kun on raskaana |O
Joo, just tuollaiselta minustakin tuntuu, että etenkin aamuisin ei sormet taivu ilman kipua lainkaan. Onneksi kuitenkin helpottaa sitten päivän mittaan. Normaalia tosiaan tuntuu olevan kaikki vaivat raskauden aikana =)

Piti mennä eilen katsomaan vauvalle sänkyä miehen kanssa, ja löysinkin itseni yllätysvauvakutsuilta! En kyllä aavistanut yhtään. Oli tosi mukavaa, että ystävät oli jaksaneet nähdä vaivaa =) Sain mukaani ison selviytymiskassin, jonka saa avata vasta sairaalassa. Lasken aika paljon sen varaan :LOL:

Eilen oli viimeinen synnytysvalmennus. Tänään olis perhevalmennus, ja huomenna neuvola. Kolmeen viikkoon en ole neuvolassa ollutkaan. Toivottavasti kaikki arvot on kohdillaan, eikä painokaan olisi ihan kamalasti noussut.
 
Tulipas täälläkin eilen illalla käynti synnättäjien vastaanotolle. Eilen oli jotenkin hönttiolo ja supisteli ihmeen paljon. Ei ne kauheen kipeitä ollut vaan semmoisia hengityksen seisauttajia. Iltaa kohti supistelut senkun lisääntyi ja niitä alkoi olemaan 6-8 tunnin aikana. Otin 1gramman panadolia ja join litran vettä ja makasin eivät menneet supistukset ohi. Soitin synnärille ja käskivät tulla näytille. Tunnin makasin käyrillä ja siihenkin piirtyi noin 8-10 supistusta. Vauvan sykkeet olivat hyvät sen mitä pysyi paikoillaan :LOL: Lääkäri teki sisätutkimuksen ultralla ja paikat olivat visusti kiinni, kohdunkaulaa jäljellä 3,5cm. Vauvan vointikin katsottiin ultralla ja siellä se kovasti oli liikkeessä, painoarvio oli 1,960kg ja mulla viikot nyt tänään 34 keskikokoinen vauva kuulemma. Pissanäyte alustavasti puhdas ja perjantaina tulee vastaukset streptokokista.

Nyt pitää sitten levähtää ja jos ei supistele niin kebyesti saa hommailla kotonakin. Kyllä tuo eilinen sen verran säikäytti, että täytynee tosissaan pakata se sairaalakassi kuitenkin valmiiksi jo.

t.NeitiA ja KeijoKanerva 34+0
 
Täälläkin kesti jokunen tovi lukea viime päivien tekstit, kiva kuulla "uusienkin" kuulumisia.

Paljon tsemppiä kaikille vaivaisille, tuntuu että kaikenlaista kremppaa on liikkeellä, mutta taitaa johtua vaan siitä että kohta ollaan kaikki SYNNÄRILLÄ! kääks!

Oma napakuulumisia... Edelleen vaavi poikittain/perätilassa ja vkon päästä lääkäri sitten syynää että mitä tehdään. tarvittaessa lähete synnärille käännösyritystä varten...
Tiedättekö muuten ketään jolla se oli onnistunut?
Muuten ei erityistä paitsi että paino tuppaa nousemaan reippaammin, nyt 900g/vko auts :(
Ei voi edes turvotuksilla kuitata...

Synnytyskivuista jotenkin vaikea suhtautua näin ensikertalaisena, jotenkin sitä tuppaa ajattelemaan ettei ne varmaan niin pahoja... :kieh: :kieh: Katotaan sitten mitä mieltä olen synnytyksen jälkeen :LOL:

nyt pitää mennä tuyulettumaan ulos kun on niin nahkea olo että,

terkuin
renee ja vaavi 34+ risat
 

Yhteistyössä