***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Tiivari ,mäkin olen kuullut että 2-4vkon kuluttua kiinnittymisestä yleensä ensimmäinen lapsi syntyy. Toivottavasti ei mene sitä neljää...

Kokoarvioista sen verran että mulle sanottiin koko raskauden ajan ja sf mitankin mukaan pikkuinen vauva tulossa. no nyt on 2 uä-arvioita koosta, ja olisi jo nyt 3kg. Sitä ennen terkkarin arvio oli että SYNTYMÄPAINO olisi se 3kg.....
Kuulemma jos mahtuu lantioon hyvin niin SF-mitta hämää.

Galluppina sen verran että kuinka paljon teillä on arvioit heittäneet syntymäpainosta?

terkuin
renee ja vaavi 36 risat

Voi itku Venla.Mä olin jo ihan varma,että sulla on jo nyytti kainalossa.No toivotaan että syntyisi pian.

Tosiaan kipukynnys on kaikilla erilainen,mutta mulla lähti niistä oikeista supistuksista jalat alta,kirjaimellisesti...Useimmiten synnärille mennään liian aikasin,kuin liian myöhään.

Venla- voi ikävyys :hug: Koitahan jaksella :flower:

Gallupiin: Meillä on tytön nimi ollut tiedossa jo pari vuotta, vaikkei lasta silloin vielä suunniteltukaan. Pojan nimen halusin nyt pari päivää sitten vaihtaa, ei jotenkin enää sopinutkaan mun mielestä, joten se on nyt miehenkin mielestä "parempi". Katsotaan sitten kun ulostautuu että miltä näyttää ;)

Täällä samanlaisia suunnitelmia kuin Tiivarilla, että oon kotona niin kauan kuin pystyn, mutta luultavimmin kiljun ja konttaan, menen synnärille ja oon 1-2cm auki :ashamed: Eli sen näkee sitten!

Elppa & Antsa 39+3

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Täällä samanlaisia suunnitelmia kuin Tiivarilla, että oon kotona niin kauan kuin pystyn, mutta luultavimmin kiljun ja konttaan, menen synnärille ja oon 1-2cm auki :ashamed: Eli sen näkee sitten!
No näin se saattaa kyllä käydä allekirjoittaneellakin, mutta TEORIASSA ainakin mulla on suunnitelma... :D

Avautumiskivuista: Esikoista odottaessa mulla alkoi eräs lokakuinen lauantai-iltapäivä särkeä alaselkää. Menin päiväunille ja varmaan 10 minuutin välein tuli sellainen aaltomainen, vannemainen kipu selkään. Tunnin päästä pitikin istua vessassa, ja kuvittelin kipujen liittyvän mahatautiin! Kävin välillä suihkussa ja taas vessassa. Sitten olin jo nelinkontin lattialla, ja takamuksessa oli kova paineen tunne. Mies soitti meidän kätilö-tuttavalle, joka sanoi, että lähtekäähän menemään, teille tulee vauva!

Kolmisen tuntia olin siis kotona niitten kipujen kans, ja kun pääsin synnärille, niin olin 6 cm auki. Saliin pääsin heti, ja kohta kivut olivat tosi voimakkaat ja suppareita tuli yhtenään.

En tajunnut että oli tosi kyseessä, kun viikkoja oli "vasta" 37+2. En ollut osannut varautua, että vauva voi tulla etuajassa. Nyt kyllä tiedän, että jos menen niin kipeäksi, niin sitten se on menoa! Odotusaikana mulla ei niitä kipeitä suppareita ole ollut, joten en osaa verrata harjoitussuppareita oikeisiin. Mutta se paineentunne takamuksessa oli sitä, että vauva oli jo niin alhaalla. Ja mulla tosiaan tuntui enemmänkin selkäpuolella kivut kuin mahassa, vaikka taisi ne yltyä joka paikkaan.

tipu

Sun piti Venla olla jo synnyttämässä!
Me oltiin jo vähän täällä niin päätetty tyttöjen kanssa. :whistle:

Velv, kuulostaa vähän siltä, että sun vaavi on ollut vaan sellasessa asennossa, että SF nous noin huikeaksi... ei kai se muuten voi nuin paljoa olla?!? =)

Nimigalluppiin: Meillä on kyllä jo aika varma nimi ajateltuna tytölle, mutta pojan nimeä meillä ei ole vielä valmiina... ehdotuksia kylläkin, mutta ei mitään "luukkoon lyötyä" vielä... saas nährä, kumpi sit tuloo!

Täällä ei äiti hirmu usein soittele, kun nähdään melkeimpä joka päivä, kun naapureissa asutaan... soittaa kyllä sitten melkein, jos ei nähdä jonain päivänä...varsinkin, jos mulla on ollut jotain "kremppaa"...

Mulla oli tänään aamulla neuvola... Plaah!
Viikkoja tänään siis tasan 37.
Paino tullut viikossa taas 1750 g. :ashamed: :ashamed:
Turvotuksen kohdalle ++ (vois laittaa +++++++++++++)
Paineet hyvät 102/60.
Pissi oli puhdas.
SF 36,5 cm.
rt
Sykkeet kuului taas tosi nätisti. =)

Seuraava neuvola ensi viikon torstaina ja polille aika 11.06. vauvan suuren koon vuoksi... katsotaan sitten, että mitä aletaan tekemään, tehdäänkö mitään vai ootellaanko vaan... Olisin kyllä toisaalta jo niin valmista kauraa!! :whistle:

Mulla ois parturi vielä 09.06., et jos vaikka siihen saakka vielä päästäs yhdessä koossa. :D

Rakkis ja Saara-Erik 37+0

Alkuperäinen kirjoittaja maamuska:
Että sellaista vointia tänne. Kaikkein eniten tässä nyt ottaa kupoliin toi Hus:n toiminta Porvoon seudun synnyttäjille. Porvooseen olen menossa synnytttämään mikäli synnytys käynnistyy 18.6 klo 7 mennessä. Sen jälkeen mennään kättärille ja jos sinne ei mahdu niin Jorviin. Eli toisin sanoen soitellaan ympäri uudenmaan lääniä ennen kuin tiedetään missä synnytetäään. :( Tää on just tätä, ottaa ihan oikeesti pikkasen hermoon kun ei edes tiedä mihin mennään. Tää toiminta on näköjään vähän sillä periaatteella, että jos loukkaat jalkas Rovaniemellä niin täytyy mennä Espooseen röntgeniin...
Mie myös olisin kovasti yrittämässä tähän Porvoon synnärille. Tartteis vissiin saada kaveri ainaki viikkoa etuajassa ulos, ettei tarvis Hesaan lähteä. Mulla ku siis on la 24. päivä... Pikkasen tosiaan ketuttaa, ku äiti vielä varotteli, että meijän suvussa tulee vauvat sutjakkaasti maailmaan. Äidin esikoinen oli aikanaan tullu sellasella vauhdilla, et ku lapsivedet oli yllättäen menny (melkein kuukautta etuajassa), oli isä heti lähteny viemään äitiä sairaalaan (5min ajomatka, jos sitäkään). Isä oli vaan pudottanu äitin sinne (vuonna -68 ei isät mukana saanu olla), lähteny kotiin ja pistäny kahvit hellalle ja soittanu kuulumisia, ni oli hoitajat onnitellu potrasta pojasta. Et nyt kaikki, olisko käynnistämisvinkkejä? Ei tosiaan mielis autoon motarin varrelle synnyttää...

Sain tänään postissa rintapumpun, jonka oma isä oli tilannu mulle synttärilahjaks (huomenna 22v tulis täyteen). Ihan piruuttani päätin koklata miltä tuntuu pumpata (kuulemma ihan loppuraskaudessa ei haittaa), ja kyllähän sitä ihan näin kylmiltäänki tuli se 20ml. Toivottavasti enteilee helppoa imetystä, niinku neuvolassa väitettiin...

Nimet meillä on sekä tytölle että pojalle ollu jo pitkään valmiina. poika vissiin olis tulossa ja etunimensä saa siinä tapauksessa mun isoisän mukaan ja toisen nimensä miehen isän suvusta.

Oltiin tänään synnytystapa-arviossa. Aivan yhtä tyhjän kanssa. :kieh: Jopa mies sano, että olipa kiireinen mies (se lääkäri). 15 minuuttia meni koko hommassa. Kohdunsuu oli kuulemma kiinni ja pehmee, mut korttiin korjottii kiinteä. Että keskittypä kovasti. Vähän "normaalia" isompi kaveri, 3.2kg arviolta, mut ei mikään ihmeen iso. Arvioi syntymäpainon n 4kg tai vähän päälle, mikä on musta ihan sopiva. Ei tarvii pelätä ihan pikkuruisen kanssa, et menis rikki. ;)

Synnytyksestä ootte puhunu. Mua se ei oo kyllä missään vaiheessa pelottanu, innolla vaan odotan. Sektiota pelkään henkeni edestä (huonoja kokemuksia leikkauksista), mut toivottavasti siihen ei jouduta. Kakka tai oksennus ei mua hetkauta, ei itellä eikä muilla. Karvalakkini kyllä syös, jos oksennus tulee, ku ei se mistään oo ennenkään tullu (mulla ei siis ole sitä refleksiä ). Kyllä mä suolihuuhtelun pyydän, jos kerkeen (käskin jo miestäki muistuttamaan), mut jos jotain tulee, ni tulkoon. Ilman puudutuksia meen niin kauan ku pystyn, ku pelkään lääkkeitä enemmän ku kipua, mut mitään ei oo kiveen kirjattu.

rypäle 36+3

Terve!

Vai ei se Venla vielä mennytkään... voi että! Olin kans jo ihan varma....

Täällä ei ihmeempiä. Paitsi että se sairaalakassi on nyt sit pakattu. Ja vauvan vaatteet pesty. Ja kaikki tarvittava hankittu, eli nyt sais neiti sit tulla.

Nimet oli molemmille mietittynä jo ja uskon, että ne pysyy ihan syntymän jälkeen. Ainoa on, jos miehen sisko antaa tytölleen (kastetaan viikon päästä ) just sen nimen, mitä oltiin mietitty tai sit tosi saman tapaisen, niin sit on mietittävä uusiksi. Mut ei kai niin huono tuuri voi edes olla. Helpotti kummasti, kun sai nuo vauvajutut laitettua. Nyt ei oo enää paniikkia mistään... Nyt vaan odotellaan. Vaikka se kolme viikkoa, jos on tarvis. Koululaisilla oli tänään viimenen koulupäivä. Pojat hakee aamulla vielä todistukset ja sit alkaa LOMA! Sen kunniaks illalla herkutellaan. Että näin meillä...

Viikonlopun alkuja kaikille!

Ammu ja Iltatähti 38+5 =)

Ei menty ei :heart: Nyt on päikkärit otettu omalla sohvalla :D onpa ihana tunne. Esikoinen oli tänää viimosta päivää hoidossa B) Sillä alko nyt kesäloma :flower: Harmi vaan, että tää äiti täytyy vielä olla täyslevossa :headwall: Olin jo meinaan ihan varma, että nyytti olis täs vaihees kainalos. No, kait se sieltä jossaa vaihees tulee. Pelko vaan on niin suuri, kun käyriä joutuvat ottamaan aina uusiks, jotta saivat mieluisesa ja kasvuakaan ei vauvalla oo ollu n. 4 viikkoon... Mut kaiken jären mukaan kaikki pitäis olla kuitenkin hyvin :heart:

Nyt yritetään vaan ottaa rennosti ja kuulostella noita suppareita, jotka muuten alko taas heti kun kotiovesta sisään pääs...tais stressitaso nousta heti :LOL: Ei kai...

Tekis vaan mieli mennä istuttamaan noit kesäkukkaset, mut ON VAAN MAATTAVA :headwall: Täytyy jaksaa ajatella masuasukin parasta :heart:

Venla ja Tauno 39+5 ( ihanat lukemat :heart: )

Juu ei se vauvan asennosta kiinni ole, tasasesti on sf-mitta huidellut alusta asti reilusti yli käyrien, pari viikkoa sitten oli jo 39.... Mulla on niin paljon tuota maallista hyvää tossa vatsanpeitteenä että se kuulemma selittää suurimmaksi osaksi valtavat lukemat.... Ja vauva on tosiaan arvioitu ultralla, jos menee laskettuun aikaan niin painoarvio oli 3600-3900g eli ei edes mikään valtava jättiläinen, joskin puoli kiloa isompi kuin isoveljensä aikoinaan.

Kyllä mua on hirvittänyt noi mitat koko ajan, mutta kun painoa ei itselle ole koko aikana tullut sitä kuutta kiloa enempää, niin ei kuulemma tarvitse olla huolissaan.
Mut oikeasti, tää maha on ihan naurettava! Autoa ei pysty ajamaan kun joko ei yllä jalat pedaaleille tai sitten ottaa maha kiinni rattiin. en edes uskalla ajatella mitä tuo vyötärönympärys mahtaa olla.

Mulla riittää nimiehdotuksia vaikka kuinka ja paljon. Mies haluaa vaan yhtä tiettyä nimeä, joka ei sit taas oikein mulle vältä. Tietysti, jos tulokas on juuri kyseisen nimen näköinen, niin mikäs siinä. Mut kaipa niistä muistakin vaihtoehdoista vois puhua. Toiset ja kolmannet nimet?? Mitä ne on? Alettais nyt puhuu tuosta ensimmäisestäkin. No onneksi tulokkaan nimeä ei nyt ihan välttämättä tarvitse olla päätettynä, kun synnärille mennään.

Sukulaisten soittelusta ja yhteydenpidosta. Kovin ne on aktiivisiksi ryhtyneet. Äiti soittelee ainakin kerran päivässä. Anoppi useamman kerran viikossa. Muut sukulaiset on pääsääntöisesti laittelee s-postia silloin tällöin. Äidille tekin mieli sanoa välillä, ettei tää nyt ihan tota vauhtia kuitenkaan edisty, niin ja olen luvannut sille ilmoittaa, kun lähtö synnärille koittaa.

Olin kyllä minäkin ihan varma, että Venlalla on jo nyytti sylissä. Voimia ja halit :hug: Venlalle, että jaksat ja maltat lepäillä.

Pitäisköhän sitä tänään saunaan mennä? Vähän lisää kuumuutta tähän päivään. :LOL: Mut jos sillä sais jotain supistuksia taas aikaiseksi tai edes kunnon yöunet ensi yöksi.

Rebel

Moi!

Meillä on nimiehdotuksia valmiina mutta mitään varmaa ne ei kuitenkaan ole....ehkä.

Unohtu mainita sf mitta neuvola käynnilta. Oli jo 36cm, ekaksi mittasi 37cm mutta otti uudelleen ku epäili että olisko noin.
Ja verenpainekkin oli vähän norm korkeempi kun kiireellä menin nla.an RR oli 122/71 mutta ihan normaalissa kuitenki...

Ootan tulevaa synnytystä vähän "kauhulla" kun pahin osa siitä miun mielestä on melkeimpä se kun oksentaa ja p***a lentää + supparit kaupan päälle :LOL: näin on käyny jokaisessa synnytyksessä.

Nyt on olo semmoinen että olisi tulossa mahatauti :x Mahassa velloo vähän ja pieniä suppareitakin tulee siihen sekaan :/
Meillä poika oli eilisen päivän poissa koulusta kun oksenti. Nyt sitte toinenki poika valitti jo huonoa oloa....

Nyt pitää mennä varautumaan vessan lähelle
:wave:

amati ja tahvo 37+5

Rypäle: Kiva kuulla, että täällä on muitakin joita toi Porvoo homma koskee. Ei tosiaan tekis mieli motarin varteen ruveta ponnistamaan. Esikoinen tuli suht nopeasti niin vähän pelottaa tää toinen. Eli kaikki kotikonstit vaan käyttöön vaan, sitä samaa suositteli terkkari.

Painoarvioista mulla esikoisen kanssa ultrattiin painoarvioksi 3800g, mutta todellinen syntymäpaino oli 3260g, eli heittoo puolisen kiloo. Painoarviota tehdessä riippuu kuulemma siitä miten alhaalla vauvan pää on, sen takia noin suuri heitto. Näin selittivät kätilöt, kun ihmettelin miks noin suuri heitto. Tämä vauveli on todennäköisesti suurin piirtein samaa koko luokkaa. Mulla on koko ajan ollut sf-mitta keskikäyrän yläpuolella, samoin edellisessä raskaudessa.

Itse synnytyksestä sen verran, että ei kannata etukäteen suunnitella. Se menee omalla painollaan. Itse esikoista odottaessani yritin olla mahdollisimman vähän ajattelematta koko asiaa, kun se nyt kuitenkin oli väistämättömästi edessä tavalla tai toisella. Kukaan ei tietääkseni mahaan ole jääny. Toisten kertomukset,varsinkin negatiiviset kannattaa laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jokaisella synnytys on erilainen ja kahta samanlaista synnytystä ei ole. En pelännyt ekaa synnytystä, koska en tiennyt mitä pitäisi pelätä. Nyt toisen synnytyksen lähestyessä, odotan vain, että pääsen synnyttämään - menee miten menee, ei voi tietää etukäteen enkä ota siitä stressiä - lähinnä siitä ku en tiedä missä synnytän.

Yhteistyössä