***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

jee se on sitten ensimmäin äitiyskomapäivä B) ja meikäläinen on mukavassa flunssassa |O eikä yhtään oloa helpota se että täytyy koko päivä juosta asioilla kuhan mies eka herää yövuoron jäljiltä.. :kieh:

porkkanat ja sipulit tuli laitettua eilen maahan,toivottavasti vaan halla ei niitä vie.. :ashamed:

siis voitteko kuvitella,meidän mies kun myy nettiautossa jenkkiänsä ni joku torvi just soitti tänne,aamu kuudelta.. |O eikä meikäläinen kunnolla pysty puhumaan :kieh:

reissaamisestame käytiin vappuna 300km päässä nuorimman kummeilla ja se reissu oli mulle jo liikaa,joten täältä on matkustelu jätetty väliin,meinaan saatiin pysähdellä monta kertaa ja 3päivää reissun jälkeen mulla oli vieläkin maha ihan sekasin.. :whistle:

mutta nyt juomaan jotain kuumaa :p

tuire ja mini 35 :heart: :heart:
 
Huomenta.

Kauhea yö takana!!
Supisteli ja mhaa kiristi ja juili jos miten. Nyt ei enää supistele mut armottomat menkkakivut!! panacodia olen ottanut mut ei silti hellitä. Eilen olin raksalla hommissa ja tuli tehtyä töitä aika rankasti. Liekkö nää kivut sitten johtuu siitä!?
Niin kauhea tuska ettei pystyssä pysy, heikottaa ja jalat tärisee...

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Soittaa kenties neuvolaan vai odotella viel??

ja selkäkin kipeä! senkään takia ei kunnolla kävelemään pysty. :'(
 
Minäkin tulin vain valittamaan! :D

Koko yö meni ihan oudosti :headwall: Joka kerran kun käännyin vasemmalle kyljelleni, jolla normaalisti nukun, KOKO selkään vihlaisi ilkeästi ja oikealle masunpuoliskolle. Sattui ihan todella. Kyseessä ei varmaan ollut supistukset, vaan ihan viiltävä kipu. Eilen aamulla kävelin (1,5km) neuvolaan ja takaisin 20min/suunta + kauppareissu, ja illalla 3 tuntia itäkeskuksessa palloilua kaverin shoppailuapuna - liekö syynä ETTEN =##)(%)#=¤ OSAA RAUHOITTUA?! |O

Nyt otin pari panadolia - tänään onneksi luvassa vain kahvitreffit ja illalla tähän lähelle anoppilaan syömään ja katsomaan matsia.

Onko kellään muulla muuten yöt sellaisia, että synnyttää lähes kokoajan? Mun unet on ihan sekaisin, ja heräilen "muka" supistusten rajamailla, valmiina lähtemään kokoajan? Todella häiritsevää, unenlaatu on kakkaa.

Mut joo - muuten hyvä fiilis, life is good ja mies on :heart: Inhoan vain tällaista yhtäkkistä vammaisuutta...

Elppa & Antsa 37+3
 
Täällä kans vähän huono yö takana ja eka ÄIPPÄLOMAPÄIVÄ täälläkin tänään...JIHUU!!

Mulla ei yöllä ollut oikeastaan mitään isompia ongelmia...paitsi tuo lonkka tietty vähän vihloi, mutta sainkin sitten valvoa tuon meidän vanhemman neidin kanssa, jolla on pahat allergiaoireet päällä parhaillaan koivusta... Plaah! Ja kaiken ihanuuden päälle tytölle on nyt tullut kauhee yskä ja flunssa... ihan kauheeta yskimistä 24/7. :| Kako sit yöllä niin, että ykäs päällensä, eikä siinä sitten auttanut, kun purkaa sänky likaisista petivaatteista ja lähteä suihkuun pesulle keskellä yötä... :/ Onneks se jäi siihen yhteen kertaan...

Että semmosia... maanantaina mennään sit tytön kaa lääkäriin, josko seillä voitas aloittaa jonkinlaisia siedätyshoitoja. Jos niistä olis jotain apua...

Eipä tänne sitten kummempia kuulukaan.
Tänään paukahti mittariin rv 35. =)

Ja nyt pyykkivuoren kimppuun! :/ :x |O :| :ashamed:

:wave: :wave:

Rakkis ja massu 35+0
 
KYLKILUU-eivät ne ole raskaus-arpia,vaan rakkaus-arpia :heart: Mulla itelläni niin paljon jo ja jokapuolella,että bikinit voi unohtaa...Eipä haittaa kun ei oo tullu koskaan käytettyä :LOL:
Ja MALEHA nyt et enään mee sinne raksalle huhkimaan,vaan huilailet kunnolla,ei saa rehkiä liikaa!!!
koliikkiin vielä,meidän ensimmäinen lapsi on ollut todella helppo nämä 5.5vuotta.vauvanakin vaan nukkui,söi ja hymyili.sitten syntyi meidän punatukkainen pieni hirviö...Ei eka lapsi saa olla helppo,ollaan nyt ihan helisemässä kun tämä vähän alle 2v.nyt uhmailee...ja vauvana nukkui vähän,oli tyytymätön yms.Että toivottavasti saadaan helppo vauva joka viihtyy myös itsekseen,koska keskimmäinen kyllä varmasti oireilee ja vaatii aikaa reilusti itselleen.

apua...mihinköhän olenkaan itseni laittanut :eek:
 
Mulla tuli tänään sellanen olo, että vauva on kääntynyt jotenkin kummallisesti tuolla mahassa. Ennen tunsin ihan selvästi, kuinka päin se on, mutta nyt tuntuu potkuja joka puolella :whistle: Toivottavasti ei ole mennyt poikittain tai perätilaan :/

Venlalle edelleen täältä supistustoivotuksia! Ja kaikille muillekin, jotka niitä jo kaipailee :wave: Minä voisin antaa vähän muillekin näitä suppareita. Ihan kivasti tulee supistuksia kun oon tässä pari päivää laittanut pihakiveyksiä... :whistle: Suosittelen tuota hommaa kaikille supistusten metsästäjille :kieh:

Ja mukavaa äitiyslomaa kaikille, joilla se on vasta alussa!

hankku ja muhku rv 34+1
 
Perjantaita kaikille!
Melkein on sellainen olo että olis jo iltapäivä. Mun ensimmäinen kattaus oli aamulla klo 4.20. Joinain aamuina olen sentään lähemmäs seitsemää onnistunut nukkumaan, mutta taitaa tuo neljän korvilla oleva aika olla jatkossa aamusyötön aika, sen verran säännöllisesti siihen aikaan heräilen.

Eilisessä neuvolassa kaikki muuten ok, mutta hB vähän laskenut, joka johtuu varmaan siitä että piti lopettaa raudan napsiminen järkyttävän ummetuksen takia. Sain älyttömiä vatsakramppeja, välillä öisinkin. Nyt onneksi parempi kun en ole viikkoon lisärautaa ottanut. Toivoa sopii ettei hB laske enempää.

Ja tuo paino :eek: apuva! Eikö se ikinä lopeta nousemistaan. Tosin th sanoi että nyt on selvästi turvotusta, kun näkee kauas jo mun kasvoista. Mun mielestä turvotusta on ollut tammikuusta lähtien, mutta vasta nyt ekan kerran merkitsi sen korttiin ylös.

Meillä on kesämökki tunnin ajomatkan päässä ja huomenna ajattelin vielä päiväseltään siellä käydä ihmettelemässä saunan rakennuksen edistymistä. Sitten en enää edes sinne lähde autoon istumaan. Ei siinä muuten mitään mutta jos synnytys käynnistyis siellä, niin olispahan tuskainen tunti istua supistusten ajan autossa.

Mulla ainakin edellisessä synnytyksessä liikkuminen ja pystyssä olo helpotti huomattavasti... Ja loppu avautuminen meni siedettävästi suihkussa, säätelin vaan lämpötilaa kuumemmaksi aina supistusten aikana. Helpotti mua, joten voin suositella muillekin, vaik kaikki ei kuulemma siitä tykkää kun vauhdittaa avautumista joskus rajustikin. Mulla aukesi silloin viimeiset neljä senttiä ihan hetkessä.
Oliko se hetki sitten 10 vai 30 minuuttia niin vaikea sanoa =) ajantaju sen verran hämärtynyt siltä yöltä.

Miten teillä muilla on edelliset synnytykset käynnistyneet, yöllä vai päivällä?
Mun ensimmäinen käynnistyi aamuyöstä supistuksilla ja syntyi vuorokauden kuluttua siitä. Toisella kertaa meni lapsivesi 00.10 ja poika syntyi ennen kuutta.
Siksipä halauankin olla yöt kotona, vaikka mistä tuota tietää, tällä kerrallahan kaikki voi tapahtua päivällä :)

Pumpuli ja kaveri 36+4 (tai 5...äitiyspoli on aina 1 päivän edellä)
 
Täälläkin vihloi tonne "alakertaan" kyllä niin lahjakkaasti yöllä vessassa käydessä, että oli työn ja tuskan takana pissalla käynti... Samoin nyt kahtena iltana peräkkäin on ollu inhottavan tuntuista, menkkamaista jomotusta alaselässä ja mahassa -onkohan nää vielä merkkejä synnytyksen lähestymisestä, vai mitä..?

Mouse rv 34+2
 
Ihanan moni meistä jo äippälomalla. Kalkkiviivat lähestyy, jännää, jännää, jännää...!

Matkustusgallupista: Oman voinnin mukaan tässä koitetaan mennä. Nyt olisi viikonloppuna reilu 250 kilsaa suuntaansa kun pitäisi mennä täältä pääkaupunkiseudulta Poriin. Mun on ollut vielä ihan helppo istua, joten uskon että kun pitää pari taukoa, homma menee ihan hyvin. Supistuksia ei ole vielä oikeastaan ollenkaan (plääh), joten varmasti mitään ei tapahdu vielä piiitkääään aikaan. Sairaaloita on tietysti Suomen maa täynnä, joten pääseehän sitä hätätilassa synnyttämään, jos sellainen tilanne sattuisi päälle. Mun porukat asuu Tampereella ja sinne mua ei huvita mennä, mulla on pahoja kokemuksia TAYSista (ei tosin synnytysosastolta, mutta kuitenkin). Tää on nyt näitä mun aivotuksia taas, mun tamperelaiset kaverit ovat kyllä tykänneet synnyttää siellä mutta mä en sinne tahtoisi mennä. Lapsellista, tiedetään!

 
Miehen "pikku"veli painoi syntyessään 5.2 kg (pituutta en muista), ja on nyt aikuisena lähemmäs 2 m pitkä, hoikka kaveri. Kuulemma synnytys oli ihan normaali... :D Ja minä kun olen anopille valitellut, että 3.5 kg lapsi on minun lantiolle liian ISO. :whistle:

Eilen kävin ylimääräisessä neuvolassa (ja eri neuvolassakin, kun oma ei ollut paikalla), koska kotivaa'alla painoa tullut reilussa viikossa ihan hirveästi. Painoa on tullut 1.6 kg/vk!!!!! :eek: :eek: :eek: Eli turvotus hyökkäsi kaikesta huolimatta. Ja verenpaineet sen myötä, nyt 124/89. Normaalista alapaine n. 70. Sain pissitikkuja kotiin, että voin viikonloppuna tarkkailla valkuaisia ja maanantaina sitten omalle neuvolatätille verenpainemittaukseen.

Eli minun reissaamiset loppui nyt. Viikonloppuna piti lähteä mummolaan 150 km päähän, mutta en halua enää lisää turvotusta kerätä autossa istuen.

Kata 36+1
 
Mouse En minäkään ajatellut, että sinä minulta mielipidettä sinne häihin menemiseen kysyt :LOL: , vaan yritin kertoa vain, että pitää olla juuri tuollainen todella tärkeä meno, että nyt lähtisin 200 km päähän. Ja silloinkaan en mene, jos jossakin on häikkää. Kotikaupungissa ollaan kyllä tiviisti "loppumetrit".

Täällä minä sain aamuksi kodinhoitajan ja olenkin levähdellyt koko päivän! Aamupäivän kodinhoitajan hoitaessa taloutta sekä lapsia, ja iltapäivän, kun lapset leikki ympärillä ja kuopus päikkäreillä. Toisaalta nyt on pää ihan tokkurassa tuosta makaamisesta. Eikä nuo paineet nyt niin ihanan alhaisetkaan ole, pissassakin oli aamulla hivenen valkuaista, ei onneksi vielä ihan plussalla. Jospa se tuli valkovuodosta. Olo on vain sen verran tokkurainen, että pitänee illalla tarkistaa uudestaan tilanne.

Nyt odottelen vieraita. Miehen sisko tulossa perheineen tähän meille kylään. Miehet ovat kyllä tiiviisti tuolla yläkerrassa rakentamassa. Mutta minä ja lapset saamme vieraita..

Oikein mukavaa alkanutta viikonloppua kaikille!

Reropera rv 37+4
 
pumpulikun kyseli synnytysten käynnistymisestä, niin kuten on matkan varrella tullut mainittua useastikin, niin ei mitenkään. Eli lääkkeellistä apua on tarvittu joka kerta. Ja käynnistyshän alotellaan normaalisti aamulla, meidän lapsista ensimmäinen synty illalla, keskimmäinen iltapäivällä ja kolmas myöskin illalla. Se onkin ainoa asia, mitä toivoisin, jos mahdollisuus olis. Että sais edes yhden itsestään käynnistyneen ja etenevän synnytyksen kokea. Oon aina haaveillut sellasesta "aktiivisesta synnyttämisestä", missä vois liikkua ja hakea parhaita asentoja, kipujen mukaan, mennä kuumaan suihkuun tai vaikka kokeilla sellasta ammetta. Mutta kilin kulkuset. Käynnistäessä on aina laitettu anturi lapsen päähän, joka mittaa vauvan sykettä eli se siitä suihkusta puhumattakaan, että mihinkään ammeeseen... Ja tipassakin oon ollut ja se tippatelineen kanssa voimistelu nyt on mitä on.

Nyt on taas mukavan energinen olo, kun kävin lenkillä. Melkosta vaappumistahan se on jo tämä meno ja varmaan koomisen näköstä, mutta aion joka tapauksessa tarjota ohikulkijoille hupia niin kauan kun vaan suinkin liikkeelle kykenen. Koska siitä tulee itselle hyvä olo.

Mukavaa viikonloppua (eikös nyt oo jo viikonloppu? B) ) kaikille!

Ammu ja Iltatähti 36+5 =)
 
Olen Ammuun kans niin samaa mieltä, noista tuhannen piuhoista. Että jos en saa epiduraalia tai spinaalia, niin en minä kyllä enää sitä kohdunkaulapuudutustakaan ota. Kun ei se minulla auta yhtään mitään ja sitten pitää vain olla piuhojen päässä. Olis mukavempi olla ilman piuhoja. Mutta jos saan vahvemmat puudutukset, niin sitten tyydyn niihin piuhoihinkin. Mutta kun edessä on jo neljäs synnytys, se voi edetä niin nopeasti, ettei noita vahvempia puudutuksia keretä antaa, vaikka nyt lääketieteellisesti saattasin saadakin. Edellisellä kerrallahan ne evättiin minulta tromposyyttien alhaisuuden takia. Mutta ei sitä synnytystä auta kauheesti suunnitella, vaikka on jo niin monta kertaa sen kokenut. Silti se voi mennä niin eri tavalla kuin edelliset. Tietenkin kaikkien kannattaa miettiä, mitä itse mahdollisesti haluaa, mutta sitten siinä tilanteessa halut voivat olla aivan erit. Ja sen sanon, että kannattaa rohkeasti myös kuunnella niitä kätilöitä ja kokeilla heidän ehdotuksia.

Harvinaista, mulla on sattunut sama kätilö kahdessa viimeisessä synnytyksessä. Salaa toivon, että tulispa nytkin. Täällä on nimittäin käytössä sellainen oma kätilö systeemi. Pitää vain sattua, että hän on työvuorossa.
 
Heissan!

Kaikki supistuksista kärsivät levätkäähän minkä kykenette ;)

Miulla oli neuvola viime viikon keskiviikkona ja tänään kävin ä.polilla sokeri
-kontrollissa.

Nla tuloksia: :D
rv 34+3
paino +450g/vk
RR 113/71
Hb 118
U-prot -
U-glug ++
sf 35cm
Rt


Tänään se kontrolli ä.polilla.
Diettiä jatketaan entiseen malliin ja seuraava käynti vasta kolmen viikon päästä. :)
Vauvaa ultrattiin ja sainpa nähdä 4D kuvaa pikkuisesta :heart: :D :heart:
Naama kuvan sain kotiin viemisiksi ja kaikille esiteltäväksi :LOL:
Taidan laittaa sen kuvan profiiliin kun en osaa tähän kuvaa laittaa.......
Lääkäri myös tsekkasin kohdunsuun tilanteen ja oli siellä vielä 2cm jäljellä ja kiinteä.
Painoarvioksi sai vauvalle 2780g

Yhdistelmävaunutkin sain tänään viimein ostettua. Käytetyt kylläkin mutta erittäin hyvä kuntoiset ja edulliset. Luultavasti Boran , -03 mallia ja sini-valkeat.

:wave:

amati ja tahvo rv35+5
 
Amati: meillä on Boran sini-valkoiset yhdistelmät vuosimallia 2002..ostin ne silloin kun kuopus syntyi. On sen verran hyvässä kunnossa että otan ne taas käyttöön.

Itse sain tänään pitkäverensokerin tulokse onneksi oli taas normaalit..Ruokavaliolla jatketaan ja 21.5 sitten sinne äippäpolille kontrolliin

Kaalimaankakara 36+2
 
Myöhäisiltaa :)

Pitkästä aikaa pääs taas tänne koneen äärelle... Nyt alkaa helpottaa kun mullakin alko mammaloma!!!!! Kyllä sitä on odotettu :D Mukavaa lomaa muillekkin alottaneille!

Alkaa olokin käydä tukalaks pikkuhiljaa. Viime viikolla jouduin äippäpolille tutkittavaks kun tuli semmosta veristä vuotoa. Onneksi kaikki oli kunnossa, eikä vuotoa ole enään ollut. Syy ei kyllä oikeastaan selvinnyt, mutta ilmeisesti ei ollut mitään kovin "erikoista".

Tosta reissaamista sen verran, että oon viel uhkarohkeesti lähös viikon pääst möksälle n.500km päähän. Pakko päästä viel ennen tätä vauvelii. Sen kanssa kun ei heti viitti lähtee ajeleen tommosii matkoja. Oon kyllä kysyny asiaa neuvolasta ja saanu "luvan" matkustaa. Kunhan vaan pitää tarpeeks jalottelutaukoja.

Meidän esikoisella oli myös 2 kk koliikki. Aika raskas homma. Onneks mun mies oli sen ajan lomilla, joka oli tosi onni mulle, en ois varmaan muuten jaksanu. Mä sain yleensä nukkuu aina sen alkuyön, ja sit imetyksest vähän niinku vaihdettiin. Toivotaan kaikille siis koliikittomia vauvoja :)

Oho nyt taitaa olla pakko mennä nukkumaan. Esikoinen herättää kuitenki viimestään 7 aikaan!

Hyviä vointeja kaikille!!!!

Betonimamma ja pikku-Jussi rv 24+3
 
oho, nyt on tainnu betonimammalla mennä viikot sekaisin :LOL:

reroperalle
voima hali :hug: rohkeesti vaan sinne äitipolille :)

Huomenna, tai siis tänään pitäis mennä lappeesee kestovaippa ja kantoliina kempaloita kyyläilemään, saa nähdä tarttuuko mitään mukaan :D

Menhit ja Ella(viljami) rv 37+5
 
huomenta :heart: Nyt se flunssa on sitten täällä :kieh: koko yö menny kurkkua kökiessä ja nenä tukkeessa. VOI ITKU :snotty: No toivottavasti esikko ei sitä saa taas :/

betonimammalle ei toivottavasti tuu yllärinä, että on viikkoja ehkäpä 10enemmän :D

ja reropera menee sinne polille näytille herkästi. Tiedän millasesta taudista kyse :hug:

Venla ja Tauno 37+6
 
Huomenta kaikille,

täälläkin yöt nukutaan todella levottomasti. Lonkat puutuu, närästää (ihan sama mitä pistää suuhunsa), supistelee jne. Onneks on loppusuora menossa. Tosin menihän se esikkokin melkein 2 viikkoo yli, joten en oo kovin toiveikas, että ihan lähiaikoina tulis
:( .

Olen jopa vihdoin saanut käytyy läpi vauvan vaatteita ja vaunutkin eteiseen raahasin vintiltä, samoin sänky odottaa kasausta, mutta sen ehtii vielä moneen kertaan. Periaatteessa kaikki on valmiina, jos vaippoja vielä ostais.

Mulla vauva vielä on todennäköisesti perätilassa. Ensi perjantaina on viimeinen lääkärintarkastus ja jos ei vaavi oo kääntynyt niin saan lähetteen äippäpolille. Neuvolassa sanottiin, että on täysin normaalia, kun on uudelleen synnyttäjä et vauva kääntyy vasta ihan loppumetreillä. Mietin vaan, että ei tässä niin paljon noita viikkoja jäljellä ole, että jos sektioon joutuu pt:n takia. Pelkään kuollakseni sektiota, mutta pakko jos pakko!! :'( Tietysti ne yrittää vauvan kääntää, mutta...Onko kellään ollut vastaavaa? Ahdistaa ajatuskin siitä sektiosta. Toivottavasti kääntyis...

-Maamuska, tasan 36-
 

Yhteistyössä