***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

ikionnellinen
No niin, päivän ulkoilut on suoritettu ja sämpylät uunissa paistumassa, ruokaakin tarttis varmasti vääntää jossain vaiheessa... oon siis ollut ekstra ahkera :saint:
Rytmistä: Meidän vaavista sitten tulee kyllä illankukkuja ja aamunnukkuja jos tämä maha elämä jatkuu, mutta enpä usko että niin käy...toiveajattelua :eek:

Te jotka ootte ollut jo viimosessa lääkärintarkastuksessa/ synnytystapa-arviossa niin onko lääkäri tehnyt ihan sen sisätutkimuksen spekulalla (ankannokalla) vai onko pelkkä käsikopelolla tunnustellut? Ihan siksi kyselen kun tuo spekulatutkimus on tuottanut mulle aina suuria hankaluuksia, ts. lähen "karkuun" niin tietäis mitä on edessä. :ashamed: Voi voi näitä onkelmia, varmasti alapää joutuu pahempaankin rääkkiin synnytyksessä mutta kunhan kysyn...
Vatsan ympärys on nyt 103cm, oon 168cm pitkä ja ennen raskautta 60kg, nyt 70,5kg. :D
Eipä muuta nyt ehdi, mahtaako jo savu nousta uunista... :wave:
Ikionnellinen 36+3
 
Moro mamit! =)

Melkein olin viikon "pimennossa" kun siskoni muksuineen hyökkäsivät kylään. Olivatkin kivat 6 päivää. Meni sitten yksi odotusviikko hulinassa, kun muksut ovat sen 2 ja 4 vee niin ei tarttenu paljon panikoida omia synnytyspelkoja ja kolotuksia. Oli ajatukset ihan muualla.

Maanantaina kävin viimeisessä lääkärineuvolassa ja lääkäritäti kertoi mulle että jos viikon odotat niin saapi syntyä. No se viikkohan on mennyt ylihuomenna :eek: , ei muuten suuria merkkejä että vielä silloin tulisi. Menkkamaisia kipuja tosin ollut muutamana päivänä ja vatsa löysemmällä. Kokoarvioinniksi veikkasi käsikopelolta 3 kg, eli nythän se on taas paaaaaljon isompi. Sanoi muutes lääkäri mulle että onpa sulla muhkea vatsa :D juu on!

Matkustusgalluppiin: en aio lähteä kauemmaksi, en millään jaksaisi istua enää.

Uutta kysymystä pukkaa: Hikoiletteko öisin?
Mä nimittäin joudun joka yö riisuutumaan ihan alasti kun valun ihan hikenä. Toinen mikä yöllä vaivaa on lonkkien puutuminen. Tunti yhdellä kyljellä alkaa olla maksimi ja sit pitää äheltää ittensä istuma-asennon kautta toiselle kyljelle.. tai siis vessaan :LOL:

Aah.. mä en saa tänään mitään aikaiseksi. oon vaan lojunu sohvalla ja katellu tallennuksia töllöstä. Menee ihan hyväntekeväisyydelle tää päivä. No jospa huomenna jotain.. Oon ansainnu kunnon kalsaripäivän hulinaviikon jälkeen!

-Kylli ja vaavi 36+5- ( kohta täälläkin täysiaikaisia :D )
 
Tuosta sisätutkimuksesta/synnytystapa-arviosta... Meitin neukkalääkäri käytti sekä spekulaa että käsikopeloa. Spekulaa käytti katsoessaan kohdunsuun tilannetta ja limakalvoja ja käsin sitten teki varsinaisen synnytystapa-arvion. Tää lekuri onkin tosi perusteellinen, 25 minuuttia käytti sisätutkimukseen ja lonkkamaljojen kuntoa myöten arvioi kaiken mahdollisen, myös sen onko edellinen raskaus ja synnytys jättänyt paikat millaiseen kondikseen.

Ammu kyseli yöhikoilusta. Mä en oikeastaan niinkään hikoile mutta kuuma mulla on, miehen mukaan hohkaan kuin lämpöpatteri :D Ikkuna on auki kaiket yöt ja peittona vain pussilakana. Mä oonkin aina ollut tosi kuumaverinen.

Keskustelua on olut myös noista synnytystä ennakoivista merkeistä. Esikoista odottaessa limatulppa irtosi 2 vrk ennen synnytystä ja vuorokautta ennen vatsa oli löysällä. Seuraavana aamuna sitten heräsin ensimmäiseen kipeään supistukseen ja sitten oli menoa =) Synnytys ei välttämättä anna minkäänlaisia ennakoivia oireita. Siksi mua vähän pisti ärsyttämäänkin kun lasketun ajan oltua ja mentyä sukulaiset, ystävät ja kylänmiehet soittelivat jatkuvasti ja kaikilla oli sama kysymys: "Eikö nyt YHTÄÄN tunnu siltä että kohta mennään?!" :headwall: Joo ei tuntunut. Ja se "vielä yhtenä kappaleena?"-kysymys oli lopulta sellainen ettei sitä ollut viisasta multa kysellä :xmas:

 
En minäkään osaa sanoa synnytyksen ennakoinnista. Varsinkaan nyt. Kun supistellut jo pitkän aikaa öisin. Tänä aamuna kyllä jo mietin, että jokos tänään. Kun yleensä ne supistelut loppuu aamuun mennessä, mutta eipäs ole loppuneet. Nytkin maha tosi kireella tuossa. Ja nyt maha on välillä todella löysällä ja taas monta päivää mitään tulematta.
Ja limatulppakin on luultavasti mennyt jo, kun neuvolan täti niin väitti. Itsehän sitä en olis tajunnut. Mutta luulen, että sen sai aikaiseksi lääkärin kovakourainen käsittely, että synnytys saatas käyntiin itsestään. Eli odotellaan ihan rauhassa.. :)

Tein tuossa aamulla 12 hiivaleipää. Meillä on osa väki allergisia ohralle ja rukiille. Ja tuo kaupan leipä, joissa ei ole näitä viljoja, on yhtä ilmaa vain. Sitä menee niin kauheesti, että piti tehdä vielä niitä pakkaseen. Yleensä leivon sämpylöitä, mutta nyt tein hiivaleipiä, kun ne tulee helpommalla. Ei tarvi niin kauan pyöritellä ja kone tekee taikinan. Ajattelin, että jospa se hiivataikina sais aikaiseksi sen oikean lähdön, mutta ei saanut. Eikö se joku joskus niin kirjoitellut.

Olis ollut mielenkiintoista mitata oma vatsan ympärys, mutta en löydä mistään mittanauhaa. Tytöt tarvinneet sitä..

Nyt lähden tekeen noille muksuille mustikkapuuroa ja sitten saadaan sitä tuoretta hiivaleipää..

Reropera 37+5
 
Niin ja tuosta hikoilusta. Minä hikoilen ihan kauheesti. Lähes joka yö vaihdan yöpaidan kuivaan vessa reissulla. Ja lakanat on pakko vaihtaa melkein kahdesti viikossa, kun ei niissä saata nukkua, kun on hikoillut niin paljon.

Ja tuohon lonkkakipuun öisin. Minulla oli se riesana vähän aikaa sitten, mutta se jäi, kun pidän öisin tyynyä jalkojen välissä.
 
Hikoilugalluppiin: Joo-o, täälläkin hikoillaan öisin ihan riittävästi... aamulla on nihkeä olo.

Joku kyseli vatsanympärysmittaa: mittasin just ja näytti olevan 99cm (oon 158cm pitkä ja painoa n. 65kg)...

Mouse rv 34+3
 
Laitetaan nyt vielä sellanenkin gallup kehiin, että onko teillä vielä tullu sitä sellaista "esimaitoa" (en muista nyt sitä oikeaa termiä...)? Mulla on tullut pari tippaa muutaman kerran, mutta ei sen enempää. Hassu tunne oli kyllä, kun huomasin, että paita kastui vähän..
 
Kokoarvioinnista sen verran, että terkka lupasi, että lääkäri arvioi kokoa nyt viimesessä neuvolassa. Eipä tuo kommentoinut mitään (paitsi, että pää tuntuu jo hyvin alhaalla, mutta se nyt ei koosta kerro mitään). Sanoi vaan, että arvio tehdään sillon viimesellä viikolla polilla. Sen verran on meillä aina menneet vikaan nuo arviot, että sen varaan en paljon perusta. Eiköhän tuo tulokkaan koko selvinne, kun on syntynyt, mitattu ja punnittu =)
 
Täällä taitaa aika monella uudelleensynnyttäjälläkin ollut lääkärintarkastus vielä viimeisillä viikoilla. Meillä Oulussa (ainakin mun asioimassa neuvolassa) uudelleensynnyttäjällä on vain kaksi neuvolalääkärikäyntiä, alussa ja keskivaiheella.

Ekassa raskaudessa oli joskus viikon 35 paikkeilla kolmas käynti lääkärillä, ja se mulla ollut lääkäri teki jotain TOSI kipeetä. Ensin siis tutki ihan normaalisti kohdunsuun/-kaulan tilanteen ja sen jälkeen lantion tilavuuden. Käski hengittää syvään, ja just ku vedin henkeä sisään, niin sattui aivan jumalattomasti, ja mulla oikeasti pääsi huuto ja huomasin vaistomaisesti vetäneeni itseäni siinä tutkimuspöydällä taaksepäin. Lääkäri ei paljoa puhunut, mumisi vain että kohtalaisen ok lantio. Jälkeenpäin itkin tuota tilannetta, tuli ihan kauhea olo ja pelko siitä. Olen lukenut jälkeenpäin näistä "nyrkki-tutkimuksista", enkä ole varma onko ne vaan läppää vai todellako se nyrkillä kokeili, mahtuuko vauva syntymään!

No siis nyt toisessa raskaudessa ei tätä tutkimusta ole enkä ole muutenkaan saanut mitään kokoarviota tai muuta. Viimeksikään, siis ekassa raskaudessa neuvolassa ei arvioitu vauvan kokoa, mutta olin silloin mukana eräässä OYS:n tutkimuksessa verrokkipotilaana, joten kuukausittain kävin ultrassa, ja siellä sain aina kokoarvion.

Mitäs täällä olikaan kyselty... Yöllä kyllä hikoiluttaa toisinaan, varsinkin tissien alueella. Esimaitoa mulla ei ole tullut. Ei tullut viimeksikään, mutta sitten kun imettämään pääsin, niin johan maitoa suihkusi! :)

tipu 35+1
 
hikoilusta: mä nukun aina ilman vaatteita - nytkin alasti ja pelkällä lakanalla - mikään yökkäri päällä ei ole asiaakaan sänkyyn, se on litimärkä siinä missä sänkykin alta aikayksikön!

esimaidosta: Vähänkin jos rintaa "puristaa", niin sellasta läpinäkyvän vaaleaa maitoa tippuu tipoittain, ei muuten.

tipu Se nyrkkitutkimus tehdään muuten lonkkaluiden päällä, ei sisältäkäsin ;) Ns. rystysillä naksutellaan häpyluun alapuolella ihon päältä, katsotaan miten luut siirtyvät, paljonko tilaa jne.
 
Minulla tuli esikoista odottaessa maitoa ihan kiusaksi asti, jo noin 3 viikkoa ennen sektiota. Mutta muilta ei ole sillä tavalla tullut. Nyt yks yö huomasin, että oli tullut vähän, sen että sotkenut yöpaidan.
 
Minä sain tehtyä juuri paperille sellaisen hoito-ohjeen lasten rytmistä ja mitä he saavat syödä ja mitä lääkkeitä heille pitää antaa mihinkin aikaan. Olen kauan aikonut tehdä sen, mutta nyt sekin on tehty, niin vois lähtä tästä synnyttämään. :kieh:

Mieshän ne kyllä osaa, mutta kun ei tiedä, kauanko minun reissu taas kestää, voi täällä käydä monia eri ihmisiä hoitamassa näitä lapsukaisia. Ja mummilaan sellainen toimitetaan jääkaapin oveen myös, kun sielläkin voi olla monta eri hoitajaa. Noita allergioita, kun on jokaisella omat, niin ei niitä vieraat voi osata.

Onko kukaan muu ajatellut tehdä sellaista?
 
Tein päivän rytmistä ja ruokailusta dokkarin mummille kun ei ole ollut koskaan hoidossa muutamaa tuntia kauempaa ettei mene ainakaan sen takia unet yms. sekaisin ja tyttö kiukkua.
Mummi tulee kyllä ensi vkl:ksi meille ja näkee kyllä sitten vähän rytmiä mutta onpahan varuilta.
Jännittää vähän esikoisen suhtautuminen sairaala-aikaan.. ja itsekään en ole vielä raskinut jättää koskaan yökylään kun ei ole vasta kuin 1v 8kk mutta eiköhän tuo jotenkin mene. Tulee sitten mummin kanssa vaikka jokapäivä käymään sairaalassa ja soitellaan.. :/
 
Kirkasta päivää!

Miulla tulee "maidon alkua" puristaessa, ei onneksi itekseen vuoda....

Ja mahan ympärys on 109cm, oon 160cm pitkä ja nyt painan n.68,5kg :eek: alku paino oli 54kg...HEH! eli johan tuota painoa on tullu paljon :LOL:

Miulla on kyllä aina katottu viimesessä ä.poli käynnillä tuota lantion tilavuutta ihan vaan sisältä käsin ja kunnolla "nyrkkiä" pyörittäen. Se kyllä on sattunu :ashamed:

Ja hiloiluttaa yöllä etenki. Paitsi parit yöt on menny vilussa kun on ollu niin kylmät yöt ja ikkuna auki + yhtenä yönä ei ollu miulla peittoa kun penskat oli kiikuttanu sen jonnekki, aamulla sitten löysin. Kun en yöllä sitä alkanu ettii pojan huoneesta kun nukkui jo tyttöystävän kanssa :/ Piti sitte vessa reissulla aamuyöstä ettiä iso pyyhe päälle....

:wave:

amati ja tahvo rv35+6
 
Minä oon kans tehnyt pojan päiväohjelmasta listan mun siskolle, joka tulee vajaan tunnin ajomatkan päästä hoitamaan 1,5-vuotiastamme, kun mulle tulee lähtö. Poika ei ole ollut hoidossa tähän mennessä oikeastaan ollenkaan. Yhen kerran oli jotain tunnin mun siskon kans. No vauvana taisi olla mummun kans kolmisen tuntia kun kävin parturissa. Muuten siis isin ja äidin hoidossa. Kunhan nyt synnytyksen ajan pärjäisivät täällä... No eiköhän. Mies tuleekin sitten kotiin pojan luo, kun synnytys on hoidettu.
 
Minä taidan olla aika erilainen tyyppi, kun luen, ettei teidän lapset ole olleet vieraiden hoidossa. No, meillähän on ollut 2 vuotta hoitaja tässä kotona 1,5-2 päivää viikossa sillä yksityisellä hoitotuella. Nyt sitten on miehen veli samalla tuella, mutta hän on nyt kyllä ollut tosi paljon tuolla miehen apuna, että päästäs muuttamaan. Silloin ennen äitiyslomaa olin hoitopäivät pääsääntöisesti töissä. Mutta aina ei ollut töitä, ja ne kyllä otin ihan itselleni, ellen siivonnut taloa tai jotain muuta vastaavaa.

Lapset ovat olleet paljon pois minun tyköä. Yleensä heti kun olen rinnalta lapsen jättänyt, on hän ollut jo "yöhoidossa". Nytkin huhtikuussa kävimme Oulussa Edenissä yhden yönseudun mieheni kanssa. Silloin vain vietiin lapset siskolleni Ouluun ja ei olla käyty heillä sitä ennen varmaan vuoteen. Hyvin he sinnekin jäi, kun ovat tottuneet, että kyllä heidät osaa hoitaa muutkin, kuin äiti ja isä.

Nytkin nuo kaksi vanhinta tytörtä 6v. ja 4,5v. odottaa, milloin he pääsevät kaverinsa luo yökylään. Pääsevätkin heti kun tänne kaveriperheelle löytyy sopiva viikonloppu ja molemmissa päissä ollaan terveenä. Ja toinen reissu yökylään on myös ihan lähiaikoina tytöillä tuonne vanhimman tyttären kummitätille 50 km:n päähän. Mukavaa vapaata tiedossa sitten itsellekin.
 
Tähän väliin pitää kommentoida, että täälläkin ollaan sikäli "outoja", että meilläkin lapset ovat kyllä olleet useinkin mummulassa yökylässäkin... sanoisinko, että jo alle puoli vuotiaana ekan kerran... Lähiaikoina meillä ei ole koommin ollut menoja, joten tytötkin ovat olleet vähemmän mummiloissa, mutta ehkä sitä sitten taas kaipaa välillä omaakin aikaa, kun vauva vähän kasvaa... Tosin kukaan ei varmaan enää halua kolmea lasta samalla kerralla hoitoon... :ashamed:
 

Yhteistyössä