Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Laurelle Eli, se on sit sieltä esikoista yrittämään. Koska alotin kuumeilun siä, mutta jäin sitte siitä pois ku tuntu et olin niin mones paikkaa.. Koska alotittekaa kuumeilun, ku musta tuntuu, et taidettii mennä sinne samaan aikaan. Se oli maaliskuuta, eli meillä tärppäs yk6.

EmBy Ihana toi sun runo. :heart: Kyllä siä teidän ultras on kaikki niinku pitääki! :) Ihan varmasti!
 
Pikkumyy87: Oliskohan ollu helmi/maaliskuussa kun aloitettiin "tulee jos on tullakseen"-fiiliksellä ja silloin liityin kaksplussaan. Ei ole ihmekään kun muistan sut :) Aika hyvin tärppäs sitten samoihin aikoihin!

Emby: Kaunis runo! :heart:
 
Laurelle onnea kihlauksesta! Onnea myös ultrassa käyneille :heart: Kiva että on tullut vaan hyviä uutisia nyt.

Minäki oon miettiny jo synnytystä, no oikeestaan jo plussasta lähtien. Mulla kun on kaikki 3 menny ihan erilailla, niin mua jännittää ja hirvittää et mitä tää neljäs tulee olemaan :O Mut mä menen kyllä tosi hyvillä mielin Tyksiin synnyttämään, viime kerralla sain kokea kuinka mahtavasti siellä kaikki toimii hätätilanteessa, siitä Tyksille täydet 10 pistettä :flower:

Jotain muutakin piti kommentoida mut nyt pakko mennä levyks tohon sohvalle ennen ku taju lähtee..

Dingelidong 9+6
 
Eka ultra varattu..Hui.:D Se olisi sitten kun on tasan 12 viikkoa kasassa.

Joku mietti jo synnytystä,olen itse yrittänyt vähän blokata sitä vielä ajatuksistani,mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää niin ilokaasu on ainut mitä kerkeän ottamaan.Edellisessä kerjettiin olemaan tunti sairaalassa ennen pojan syntymää ja siitäkin meni ponnistamiseen parikymmentä minuuttia,mulla on ollut kaikkien synnytysten kesto noin 6 tuntia.=) Mutta kyllähän mä jo suurinpiirtein tiedän mitä on edessä,ei pelota,mutta tietenkin vähän jännittää.
 
Laurelle: Onnea! :heart:

Onnea myös kaikille hyviä ultra- ja neuvolakuulumisia saaneille! :flower:

Mullakin on huomenna varhaisultra. Nyt jännittää jo melkoisesti. Vaikka oireet on vahvat eikä minkään sortin vuotoa ole ollut, niin silti pelottaa KU ja TM.

Ihania ideoita teillä on isovanhemmille kertomisesta. =) Tein esikoista odottaessa äitienpäivänä tuleville isoäideille kortit, joissa oli "ruksi ruutuun" vaihtoehtoina Mamma, Mummi, Mummu, Mummo jne. eli saivat valita tulevan kutsumanimensä. Ei tarvinnut selitellä, kun jo tajusivat mistä on kysymys.

Mupelo: Toinen ei välttämättä ole yhtä suuri kuin ensimmäinen. Mun esikoinen oli keskimittainen eli 50cm ja 3,5kg. Toinen taas 55cm ja 4,5kg. Päänympäryskin oli pari senttiä suurempi kakkosella. Se pään ulos pukaaminenhan siinä se kovin homma on. Sen jälkeen loppu pulahtaa ulos kuin itsestään :D Mulla on ollut ilmeisesti mieletön tuuri noiden synnytysten kanssa, kun ovat olleet helppoja, melko lyhyitä (6 ja 8 tuntia ensimmäisestä supistuksesta laskien) ja kaikki on sujunut mallikkaasti. Toivottavasti tälläkin kertaa (jos sinne asti päästään).
 
Barbamama: Joo ei välttämättä ole yhtä iso. Mun isän puolella pojat on ollut isoja syntyessään, joten luultavasti geeneissä tuo iso koko. Toisaalta helpottavaa, että esikoinenkin tuli niin helposti niin tietää, että kyllä sieltä mahtuu =)
 
mäkin totean kans että mun 4140kg poika singahti maailmaan lähes luomuna ilokaasua ehdin hetken hörppimään ekasta supistelusta 2h30min ja 5min ponnnistus. mun synnytyksistä helpoin toinen poika tuli 1h55min ja 5min ponnistuksella eli pojilla on ollut kiire maailmaan. nää onkin ne mun keskimmäiset toka ja kolmas raskaus. kun ekan ja viimisen koin kamalimpina.

Mulla toka oli 4140g/52cm muta kolmas oli 3240g/49cm kun sitten nelonen taas tempas 4260/51cm toisin ukkokin ollut syntyessään 4,5kg niin ehkä geeneissä voi olla myöskin. mutta jos ei nyt ainakaan isompaa tulis.

möhköpantti + heta-einari 7+4

olo taas ihan ok näin illasta mitä nyt tuossa mandariinit ja päärynä tulivat ylös
mutta mielummin sitten oksennan kunnolla kun sitä jatkuvaa huonoa oloa.
 
Terve!
Köhä jatkuu ja saikulla loppuviikon.Väsyttää kokoajan eikä mikään jaksa kiinnostaa.Ruoka alkanut maistumaan onneksi :) Rinnat on arat ku mitkä.Dopleri tuli ja koitin sitä mut en ole varma oliko kaverin syke vai oma pikkuhetken kuulu.menis aika nopee niin pääsis ultraan uudelleen olis 3vko päästä aika.

laurelle onnittelut kihlauksesta:flower:
ultrassa käynneille myös kiva kuulla hyviä uutisia :)

Taistis rv 8+4
 
Ultrassa käyty, mutta aika vähän raportoitavaa. Tärkein seikka selvis, eli että kohdun sisällä on raskaus. Alkiota ei oikein näkynyt, mutta jokin siellä ultrakuvassa muljahteli. Jokin syke myös tarttui ultralaitteeseen ja gyne vertas sitä mun sykkeeseen ja tuumas, että eri syke on. Kehotti odottamaan np-ultraa, jos oireet voimistuu. Jos taas ei paljoa oireita ja asia mietityttää, niin sitten uuteen ultraan. Eli eipä auta kuin odotella. :)
 
Mekin käytiin varhaisultrassa tänään! Siellä näkyi yksi 6mm pitkä tyyppi jolla sydän pamppaili :) Viikot oli 4 päivää vähemmän kuin omien laskujeni mukaan, eli LA:ksi tarkentui 25.6. Olispa hupaisaa saada juhannusvauva, sillä oon itse syntynyt jouluna =)

Onnea muillekin iloisia ultrauutisia saaneille :) Kyllä kovasti rauhoitti mieltä tuo kokemus ja oli hienoa saada kuvat mukaan!

birdcherry, nyt siis vasta 6+3
 
Hei! Täällä 11.10. plussannut kolmattaan odottava 33-vuotias ilmoittautuu mukaan, jos vain soppii? LA on 13.6. Ultrassa käytiin viime viikolla ja kaikki oli hyvin. Kävin myös lääkärissä tämän viikon alussa. Pahoinvointi on ollut jotakin ihan kamalaa, oksentaa ei ole tarvinnut, mutta ystävällinen nuori mieslääkäri ymmärsi pahoinvoivaa äitiä ja kirjoitti sairaslomaa loppukuuksi :D Todellisuudessahan en mitään sairaslomaa ehdi pitämään, mutta onpahan sana oman sanan takana siitä, että voin tehdä juuri niin paljon kuin jaksan ite :) Kurjaa sinänsä lukea muiden pahoinvoinneista, mutta toisaalta helpottaa tieto siitä, ettei ole olonsa kanssa ihan yksin. Ja tieto siitä, että väliaikaista kaikki on vaan.

mouru+babuli 8+1
 
Voi itku, mä tässä vähän laskeskelin ja kyllä tämä nyt pahasti näyttää siltä, että kesken on raskaus menossa. :( Mullahan siis pitäis myös tänään olla rv 6+3, mutta ultra ei millään vastannut sitä. Gyne kirjoitti lappuun, että "sikiötä ei näy kuin vaivoin". Kyllähän sen pitäisi näkyä jo kunnolla. Ja koska plussasin monta päivää ennen kuin menkkojen olis pitänyt alkaa, niin ei ovulaatiokaan ole voinut tapahtua myöhemmin. Ja kierto on ihan säännöllinen.

Eli vetäydyn nyt palstalta pois ja suren hetken tätä menetystä. Sitten kun aika on hyvä, niin uuteen yritykseen.

Onnelista odotusaikaa kaikille muille!
 
Lumi älä nyt toivoasi heitä, ei kaikilla todellakaan näy syke vielä tuossa vaiheessa!! Se on niiiiin kovin yksilöllistä!

Mulla oli myös tänään ultra, viikkoja nyt 5+6. Siellä näkyi kehittyvä sikiö ja "aavistus" sykkeestä. Tarkoittaa kuulemma sitä, että ei voi vielä mulle sitä osoittaa, mutta itse lääkäri sen jo ikään kuin havaitsee. :O

Helpotti hetkeksi, oikeassa paikassa on ja tuulimunastakaan ei ole kyse. Seuraavaan ultraan pääsen kolmen ja puolen viikon päästä. Toivottavasti päästään sinne asti!

Almeja ja menninkäinen 5+6
 
Lumi toi ei todellakaan tarkota vielä mitään keskenmenoa! Just tuon takia suositus ois mennä sinne ultraan vasta 7+ viikoilla, että ei tulis turhaa huolta. Itse menin 6+4 ja lääkärillä oli kyllä työtä saada se syke sieltä näkyviin, hetken se näkyi näytöllä mutta kuulumaan sitä ei saatu. Ja mittaus ei ollut tarkka, mut tämä erittäin kokenut lääkäri vakuutti että kaikki on hyvin ja mä uskonkin että on. Joten älä vielä menetä toivoasi :hug:
 
ÄLumi, älä vielä vaivu epätoivoon! Itse kävin ultrassa rv 6+1 eikä näkynyt vielä oikeastaan yhtään mitään. Raskaussäkki kohdun sisällä mut that's it. Olin ihan hajalla silloin, mutta hCG-arvojen perusteella löydös oli ihan oikea. Viikkoa myöhemmin löytyikin sitten alkio sykkeineen. Siinä alkuvaiheessa parilla päivälläkin on iso merkitys! Voimia!

Missie ja papana 9+4
 
Viimeksi muokattu:
Äh mikä olo, tänne on iskenyt syysflunssa! :( Mitä lääkkeitä nyt saa ottaa? Kaapissa olisi Panadol Hot:ia ja Vicks Vaporubia, mutta yritän pärjätä ilman "turhia" lääkkeitä... Tänään olen syönyt hedelmiä ja juonut teetä, mutta kaipa se olisi huomenna otettava jotain lääkettäkin, jotta olo helpottuisi.
 
Laurelle onnea kihlauksesta! :flower:

Taistis :heart:

Lumi Älä vielä luovu toivosta! :hug:

Mouru Tervetuloa! :)

Mupelo vai kuka se nyt oli joka noista KELAn äippärahoista infosi, kiitos! Eikös toi sama koske myös vanhempainvapaata? (Luin niin nopsaan :rolleyes:)

Barbamama35, neuvolalääkäristä vielä et täällä vissiin luotetaan äitiysneuvolan terkkarien tieto taitoihin ja äitien omaan maalaisjärkeen. Tai sitten vaan (todennäköisempi vaihtoehto) kunta säästää. Mut just noi lääkinnälliset asiat ja kohdunkaulan tilanteen tarkistamiset on syitä käydä lekurilla, niitä ei joka äiti tarvitse. Mulle terkkari tarjos kertaalleen mahdollisuutta et ois kattonu miten toi kohdunkaula, kun oli supisteluja ajoittain, eli kai hekin sen osaavat katsoa? Josta tulikin mieleeni:
Mä luin jotain synnytystarinoita (aikani kuluksi) ja jokaisessa tuntui olevan lääkäri
mukana. Siis perus alakautta synnytyksistä oli kyse. Mä en tavannut lekuria missään vaiheessa (epiduraalin kävi laittaa anestesialekuri ja toki lastenlääkäri tutki vauvan mut ei kukaan tullu mua tutkimaan) Onko tää ihan normaalikäytäntö? Vai voiko oikeesti kunnissa ja sairaaloissa(!) poiketa asiat näin paljon?

(.) Huomasinpa tänään et mulle onkin ilmestynyt massua :O Ei tota kukaan ulkopuolinen huomais kuitenkaan (onneks! siis vielä tässävaiheessa kun salaisuus on koko raskaus) Mut luultavasti enemmän kaasua kuin itse raskautta tuo maha :D
Ja mä pääsen kyllä oudoimmat tai ainakin erilaiset mielihalut listalle.. Nimittäin mun mielestä tupakka haisee aivan taivaalliselle. :O Ukko kun käy käryyttämässä niin imppaan siitä sitten niitä hajuja.. Outo mä.
Meinas tänään sitten norjat tulla kun keittelin kukkakaalia :x ihanaa tää pahoinvointi... :mad:
 
Lumi: mäkin kehotan vielä pitämään toivoa yllä! Sinuna varmaan varaisin uuden ajan ensi viikolle ultraan, niin saisi nopeasti tiedon tilanteesta. Eihän ne raskausoireetkaan kaikille tule vahvoina, vaikka raskaus etenisikin normaalisti!

Tirlittan87: kummallista, ettei ole lääkäriä äitiysneuvolassa. Mä olen luullut, että lääkärikäynnit ovat nimenomaan ne "pakolliset". Jotkuthan eivät haluaisi neuvolassa käydäkään, mutta lääkärikäynnit olisi kai käytävä, että saa raskaustodistuksen yms.? Ja joistain työpaikoista lääkärikäynnit saa tehdä työajalla mutta muut neuvolakäynnit pitää tehdä omalla ajalla. Vilkaisin Duodecimistakin, siellä kirjoitetaan kyllä itsestäänselvyytenä, että lääkärikäyntejä äitiysneuvolassa on kolme. Vähintään. Ja jälkitarkastus lisäksi.
Synnytyksissä en mäkään nähnyt kuin anestesialääkärin :) Joten varmaan on ihan normaalia, ettei lääkäri osallistu synnytykseen millään tavalla, jos kaikki etenee mallikkaasti eikä ole tiedossa mitään riskejä.
 
Mulla jotenkin ihan epäusko raskaudesta, kun ei ole paljon oireita. Tai no väsyttää ihan hulluna ja jotkut tuoksut ällöttää mutta jotenkin odotin samoja oireita, kun edellisessä raskaudessa oli, niin en osaa olla:whistle:. Mulla, kun masu ei sillai turvota, eikä varmaan kasva kovin pian, kuten ei viimeksikään, niin siitäkään ei voi saada varmuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiituliini

Yhteistyössä